#1 2008-02-26 18:34:43

LadyFrost
Medlem
Från: Linköping
Registrerad: 2006-05-21
Hundar/kennel:
Stämmlocks Izumi Go Akiko [Zumi] Tanspots Novums Norbert Novize [Norrie] (heeler)
Webbsida

Presentationstråd!

Hej allihop! wave

För att ge oss en chans att lära känna varandra och knyta lokala kontakter startar jag en presentationstråd. Berätta lite stort och smått om dig själv och dina hundar! smile

My beloved monster and me

#2 2008-02-26 18:36:50

LadyFrost
Medlem
Hundar/kennel:
Stämmlocks Izumi Go Akiko [Zumi] Tanspots Novums Norbert Novize [Norrie] (heeler)
Webbsida

Re: Presentationstråd!

Obs! Redigerat 2013-03-25.

Jag kan börja med att presentera mig själv smile Jag heter Linnea, och bor i Linköping ("människoryd") ihop med min sambo Kalle (derfian på forumet) och vår shiba Zumi (Stämmlocks Izumi Go Akiko) samt vår lancashire heeler Norrie (Tanspots Novums Norbert Novize). Jag jobbar på IKT-studion på Linköpings universitet med att lära studenter och lärare att använda och studera informations- och kommunikationsteknik. Mest kopplar jag sladdar, roddar e-möten, föreläser och håller örat mot marken för att veta vad som händer härnäst.

Jag själv håller till på min domän dory.nu.

Mycket av min tid går åt till just hundar och datorer, delvis kombinerat. T ex webbdesignar jag en del och är aktiv i "min" hemmaförening Linköpings hundungdom. Jag är också styrelseledamot i svenska lancashire heeler-klubben.

Med hundarna så tränar och tävlar jag flera sporter. Zumi är freestyle- och heelworkhund, och okrönt drottning på viltspår. Norrie tävlar agility och heelwork.

http://farm9.staticflickr.com/8519/8503823297_45e14223ee.jpg
Zumi, Linnea och Norrie by derfian, on Flickr

Senast redigerat av LadyFrost (2013-03-25 20:26:32)

#3 2008-02-27 07:52:21

Lollo Lemmetty
Medlem
Från: Hästängsudd / Åkersberga
Registrerad: 2006-07-13
Hundar/kennel:
Honto No Rintaro "Tarro" , Honto No Chikai "Maja"

Toppen med en presentationstråd, då kanske man känner igen fler när man väl träffas.
Jag heter Lollo och är 46 år, gift med Kristian och har två barn Denise snart 18 och Robin snart 14.
Vi har Tarro (Honto No Rintaro) som fyllde 4 år den 19 februari och Maja (Honto No Chikai) som blev 7år på Alla -Hjärtans dag (syster till Rocky).
Maja har bott hos oss sen den 16:e mars 2007, snart ska vi fira 1 år med Maja.

Kristian hade en Borderterrier, Herkules (nästan alltid kallad Hercon) när vi träffades.
Han var då 10 år och blev 16.5 år. Så Tarro är vår första hund som vi haft sen han var valp.

Är ofta inne på Shibainfo (bättre läsa finns inte) och läser, läser, läser, gråter och skrattar men så fort jag ska göra ett inlägg så får jag "skrivhäfta". Ska försöka att lära mig hur man får in bilder i sina inlägg så att ni kan få se våra toppenhundar.

Jag jobbar hemifrån med bokföring så Tarro och Maja kan allt om debet och kredit vid det här laget. Hos oss bor även katten Molly som snabbt förpassar sig upp på loftet när hundarna kommer till "jobbet". Så jag tycker det är toppen att se bilder på katter och hundar tillsammans.

Längtar efter fler Shibaträffar.

Bästa Hälsningar
         Lollo Lemmetty

#4 2008-02-27 08:10:29

Lina Örebro
Medlem
Från: Örebro
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
Honto-no Hanako [Saga]

Kul idé!

Lina heter jag, är snart 30 år och bor i Örebro med två shibor, Magnus och lilla Malva. Här är en bild på mig, Malva och Saga http://www.shibainfo.com/forum/img/gall … 060280.jpg
Saga http://www.shibainfo.com/forum/img/gall … 531313.jpg
Kinya http://www.shibainfo.com/forum/img/gall … 887538.jpg

Kinya, Honto-no Ame Hime kom till oss för dryga åtta år sen. Där började fascinationen och kärleken för rasen. Hon är en mkt speciell tant med hög integritet. Hon väljer ut vilka personer som är värda att bry sig om, och de älskar hon högt. Andra människor intresserar henne föga och hon är inte förtjust i andra hundar, bortsett från de hon lärt känna.

I och med att mitt intresse för rasen föddes så startade jag svenska shibaregistret för ett antal år sen. Sidan är idag riktigt stor och uppskattas av rasintressenter från flera länder. Jag har fått massor av stöd och vänskap från Helene N och det var oxå hon som tog mig med i styrelsen för SNK där jag satt med under några säsonger. Där lärde jag känna massor av underbara shibamänniskor. Ingen nämnd ingen glömd. Ove (på Honto-no) brukar skämtsamt säga att jag drog igång shibafilialen i Örebro. Det är väl något att vara stolt över?! wink Idag finns många fina shibor i stan.

Saga, Honto-no Hanako, flyttade in våren 2002. Hon är en mkt social och älskvärd individ som inte riktigt inser fördelen med integritet. Hon gillar alla, djur och människor. Båda mina hundar har haft ett par valpkullar hos Helene. Det känns riktigt kul att de fått föra rasen vidare.

Som barn och ungdom har jag alltid jobbat mkt med hundar. Utbildade mig till ungdomsinstruktör i min hemort och höll några kurser innan jag flyttade till Örebro. Har gått en hel del kurser med shiborna oxå, men nu har vi bara varandra till sällskap smile

Jag är socionom och jobbar som boendestödjare. Nu är jag dock mammaledig fram till november i år. Det "nya" livet har inneburit att jag inte är lika aktiv inom rasen längre, men jag är nöjd med att ha hemmashibor och hålla en lite lägre profil. Jag är jätteglad över shibainfo. Här kan man hålla kontakt med alla nya och gamla vänner!

Senast redigerat av Lina Örebro (2008-02-27 09:56:13)

#5 2008-02-27 11:03:56

Arb.gunilla
Medlem
Registrerad: 2007-11-27

Verkligen en ljus idé med denna tråd lamp .

Jag heter Gunilla Olsson och lever med shibatiken Gogo och tre äldre kattfarbröder.
Jag bor i Aspudden som ligger strax utanför tullarna i Stockholm. Jag är socionom och arbetar som biståndsbedömare för människor under 65 år som har psykiska funktionshinder. jag jobbar 75 %, men min dröm är att få en 50 % tjänst (biten av latmasken vid födseln).

Jag älskar att vara ute i naturen (som det faktiskt finns gott om i Stockholmstrakten) och är intresserad av att teckna. Om mig och Gogo och min väg till shiban kan ni läsa i nästa nummer av webshiban.

Jag tycker att det är kul att träffa andra shibor och deras människor. Jag har träffat Lis med Narita och Monica med Emma och Tsuki och gått promenader. Jag har också kontakt med en shibaägare och granne här i Aspudden. Hon har en 11 månaders hane som Gogo faktiskt tycker om (det är inte alla hundar förunnade att bli accepterade av Gogo).

I mån av tid hänger jag gärna på shibaträffar i Stockholm. Det behöver inte vara så märkvärdigt. Nu när det börjar våras kan man bara ta en promenad med vovvar och fikatermosar.

Gogo är tyvärr inte lika road. Hon vill inte hälsa direkt på främmande hundar. Det brukar gå bättre om man går bredvid varandra ett tag först. Hanar kan hon umgås med när hon är lös, men inte tikar. Hon klarar dock att ignorera tikar. 

Det var intressant att läsa här om Linnéa, Lollo och Lina. Hoppas att fler skriver på den här tråden.

Men Lollo, du glömde att skriva var du bor.

Jag brukar vara här både som "Gunilla" (hemma) och "Arb.gunilla" (på jobbet).

#6 2008-02-27 15:58:00

Mihos matte
Medlem
Från: Tumba
Registrerad: 2008-02-06
Hundar/kennel:
Omega, Diesel och Miho

Ah! Kul tråd. Jag presenterade mig ju faktiskt inte när jag kom hit. blush

Jag heter Ebba, är 29 år och gift med Richard (Mihos husse) här på forumet. Vi bor i ett litet hus i Tumba och tillsammans har vi Oliver, vår son, på snart sex år. Honom har vi haft sedan födseln... (skratt)...
Vi har i dagsläget två hundar. Omega - rottistik på 5 år, som vi har ställt ut och tävlat i lydnad, med inte så himla jättebra resultat, men kul hade vi. Omega själv föredrar sofflocket. Eller för all del ett korvspår i skogen.
Sen har vi Diesel - blandisherre på 3 år. (Blandning Border Collie/strävhårig vorsteh). Vår andra omplacering i ordningen. Vår första var en blandishane det med, som tyvärr fick somna in efter fem fina år hos oss. Vi tog över Diesel av en tjej som tyvärr fick psykiska besvär och valde att hitta ett nytt hem åt honom innan det gick käpprätt.... Heder åt henne för det är aldrig ett lätt beslut även om det inte finns alternativ. Hans ärofyllda uppgift är att vara mattes gosegryn och värma mina fötter om nätterna. (och att alltid ställa upp på fåniga cirkustrick när jag vill impa på gäster)
I familjen ingår även en varmblodsvalack - Pipen (eller Piper Lej för er som vill söka på sportinfo.com om ni är travintresserade) som nu är 13 år.

Om några veckor utökas flocken med en shibatik från Helene. heart
Om valet av ras är en lång historia, men kort är att vi tittade på vad vi var ute efter i egenskaper och vad som passade vårt sätt att leva. Sen letade vi upp raser som passade in på våra önskemål. TaaDaa.... Shiba. tongue
mer om vår unga dam senare.

Jag jobbar som Account Manager på ett IT-företag fast jag egentligen ville bli djursjukvårdare. Vet inte hur det här har gått till. big_smile
Enda utbildningen förutom gymnasium där jag pluggade teater/musikal är min hästskötarutbildning.
Älskar att måla, rita, skapa och läsa böcker. Har på senare år utvecklat en mindre fetisch för skor, väskor och gulliga nyckelringar.

Senast redigerat av Mihos matte (2008-02-27 15:59:44)

All svamp är ätbar - en gång.

#7 2008-02-28 01:23:37

Ichiokasow
Medlem
Registrerad: 2006-08-29
Hundar/kennel:
Kennel Enerhaugen
Webbsida

Hei!

Jeg heter Christen Lang og bor i Norges vakreste by Bergen sammen med min samboer Jorunn og våre 5, 6 eller var det flere? ( har mistet tellingen, de kommer og går her i huset nemlig) hunder.

Jeg har hatt hund siden jeg var 10 år gammel og jeg startet med oppdrett da jeg var 13 år gammel.( veldig, veldig lenge siden nå, ha, ha) Siden har jeg fortsatt med det og har nå oppdrett av min 3 hunderase. Først var det engelsk setter, så i mange år en spesiell norsk rase som heter Norsk Lundehund og i de siste 20 årene har jeg hatt og oppdrettet Shiba. En rase jeg er meget godt fornøid med på grunn av dens stolte vesen, og dens vakre naturlige utseende.

Jeg har også mange andre interesser utenom hundehobbyen. Jeg driver med slektsforskning og har studert både min egen og mange andre slekter. Er heldig og har funnet mine aner veldig langt tilbake. Er forresten 1/4 Svensk, så det er sagt. ( Min morfar var Svensk)

Er utdannet på kunsthådversskole ( keramikk) og på kunstakademi ( skulptur) og er veldig interessert i all kunst, både maleri, musikk, teater og literatur.

I dag arbeider jeg på et stort sykehus på akutt mottaket som nattevakt.

Er glad i dyr og fugler og har hatt mange forskjellige dyr tidligere, katter,kaniner, marsvin, hamster og undulater.

Har en liten hage som jeg liker godt å jobbe i når jeg har tid, eller bare sitte i og nyte. Er glad i å gå på fjellet og de har vi jo mange av her i Norge. Og så er jeg glad i å reise og oppleve andre land og kulturer.

Og alle som kjenner meg vet at jeg prater veldig mye ( for mye i følge min samboer, ha, ha, hun har nemlig rett i det)

Dette var en kort presentasjon, jeg har vanskelig for å fatte meg i korthet , men så er jeg jo fra Bergen ( vi er kjent for å prate mye her) og så er jeg en ((L) lang, (ha. ha) Dette var et forsøk på å være morsom!

Hilsen
Christen Lang

Senast redigerat av Ichiokasow (2008-02-28 01:51:27)

#8 2008-02-28 09:31:42

Meri
Medlem
Från: Finland
Registrerad: 2008-02-03
Hundar/kennel:
Kennel Monokuro
Webbsida

Hei!

I hope you don't mind me writing my answer in english here... This is one of the few topics with not so spesific vocabulary so i understood almost everything you have written! Norwegian is still a bit laborious for me to figure out but this is how you learn smile

My name is Meri Pistokoski (just changed my lastname from Reinikka) and I live in Lojo, Finland with my fiance Julius, 3 months old daughter Nona, Opri-shiba and Isla-weimaraner. We used to have Tikru-shiba too, but she never adapted the living with many dogs and probably the newborn baby would have been too much for her unusually fragile mind. So we made a hard decition to give her to a friend. I also own Opri's b & t daughter Taru. She lives in the same city than us.

I am a student of midwifery (barnmorske) and would have been finishing the 4,5 years of school but then came Nona. So I have a bit more to go after the maternity leave. My education has been very useful for the peace of my mind. Opri has delivered her puppies well and never needed help but I might have been a nerve wreck without the knowlidge of these things. It has given me confident though i'm not a vet wink

I never had a dog before Tikru, cause of the allergic family of mine. So the very first one I got when I moved out. Before that i tried to overcome my desire for an own dog by being "a kennelgirl" and taking care of other's dogs. That is how i got to know weimaraner (among many other breeds). Now i'm waiting for my girl to be big enough to want an own dog so that I can get an excuse for buying a third dog lol She won't be heard when it comes to breeds, it will be shiba or nothing. Evil mommy... wink

Shibas I discovered through the love for the akitas. Akita always seemed to be too big but shibas suited us better than perfect. By living with shibas, both me and my spouse Julius have become total rasists towards other breeds, no other just feels the same! We couldn't live anymore with at least one shiba in our house, they charm us everyday over and over again!

Last summer I bred my first litter of shibas and just got yesterday my kennel name too!!! big_smile It is Monokuro and means monochromatic. If you cut the word, you get mono = one, only (in greek) and kuro = black. Cause i've started my breeding with our black girl Opri, it seemed to suit us well. The idea came when i went to Tokyo a year ago and i fell in love with these japanese characters, Monokuro Boo (of two pigs, black and white). The message of this cartoon is "Simple is best" and not everything has to be bright, colourful and "decorative" to be cute. I think the same goes for shibas and their natural beauty.

In Finland we don't have that much traffic in our shibaforum so I like to come here once in a while and try to improve my swedish by reading your forum. (I think it's a bit emberrassing that i can't write in swedish though we have to learn it many many years in school... whistle)

That much about me, i hope to learn more from you others too! smile

-Meri-

Senast redigerat av Meri (2008-03-01 20:21:11)

#9 2008-02-28 19:22:17

Lollo Lemmetty
Medlem
Från: Hästängsudd / Åkersberga
Hundar/kennel:
Honto No Rintaro "Tarro" , Honto No Chikai "Maja"

Vad bra att du skrev det Gunilla yikes)
Missade ju att skriva att vi bor i Hästängsudd. wave
Det ligger mellan Vaxholm och Åkersberga ca. 2.5 mil norr om  Stockholm, nära Svinninge marina som många båtmänniskor känner till.
Här finns det många bra promenadställen om någon vill hänga med ut och gå.
Har man inte bil går det bussar från Tekniska högskolan via Danderyd och Mörby eller Roslagsbanan till Rydbo.

#10 2008-03-04 20:18:53

Gunilla
Medlem
Från: Stockholm
Registrerad: 2006-09-04
Hundar/kennel:
Honto no Gogo

Jag puttar upp den här tråden så att fler får syn på den och presenterar sig. Jättekul att läsa om er som har skrivit.
Gunilla

#11 2008-03-07 19:03:29

Tamiko
Medlem
Från: Sävedalen
Registrerad: 2007-10-12

Bra tråd.

Jag heter Camilla och är 32 år bor med min son 10 år och min shibatik Tamiko på 10 månader och vi bor nere i Göteborg känns lite som de mesta shiborna bor uppåt mot Stockholm wink Men kanske finns det någon här nere som vill ta en promenad?

Måste bara säga att skaffa en shiba var nog det bästa jag gjort efter min son smile

Lite om Tamiko då. Hon är rätt så lugn så ibland så undrar jag om hon är en valp bästa kompisen är en Bordie collie på tre år som verkar vara mer som en valp. Så man märker det är skillnad på hund raser min förra hund en schäfer blandning stressa en på morgonen att gå ut så fort man råkade titta, men nu kan man gå upp och äta frukost i lugn och ro och sen tar det en bra stund innan hon äns behöver kissa så ibland så undrar jag hur stora blåsa hon har smile Trots hon är uppvuxen i en hundgård har hon aldrig kissat inne, klarat sig hela natten utan problem. När hon var dålig i magen så väckte hon mig. Trots jag är svår väckt så hände det inget inne big_smile
Träffa nya kompisar kan vara lite hemskt så då måste hon ibland visa tänderna men hon biter aldrig, men oftast så slänger hon sig på rygg bara. Hennes stora kärlek är en Akita hane på 8 år han gilla inte henne i början men nu när hon löpt en gång så accepterar han henne och lika kär han blivit, som aldrig gillat andra hundar.
Hon älskar att springa lös i skogen fast idag så sprang hon långt ifrån mig första gången hon inte kom när jag ropa men hon kom efter fem minuter ungefär och trött blev hon på den marchen för sen så sov hon så jag vet inte vad det var hon hitta att jaga.
Lite om oss kanske mest om Tamiko wink

Camilla

Mvh Camilla

#12 2008-03-08 17:15:24

Kiiro
Medlem
Från: Bollebygd
Hundar/kennel:
Chonix Yuu-Kiiro och Chonix Chuu-Sami

wave Hej!
Anna heter jag och bor i Bollebygd som ligger mitt i mellan Göteborg och Borås.
Här har min sambo Michael och jag bott i ca ett halv år nu. Vi bodde i Göteborg innan i lägenhet men har äntligen flyttat till ett stort hus på landet.
Jag är snart 26 år och jobbar som truckförare på Volvo.
Mina intressen är ju självklart shiba, sen försöker jag även att umgås med mina vänner oxå.
Jag har 2 små shibapojkar Kiiro som blir 3 år i juli och Sami 14 månader som båda kommer ifrån Annikas kennel Chonix i Malmö.

Hej Camilla! Du får jätte gärna följa med och gå 5:an i Skatås i morron kl. 12:00. Vi är några på mitt jobb som brukar samlas där och gå hundpromenader tillsammans. Det kommer även 2 shibor utöver mina som ska följa med. Har du inget annat för dig för du jätte gärna följa med oss big_smile !

Mvh Anna.M

#13 2008-03-08 18:52:46

Tamiko
Medlem

Hej Anna!
Det hade ju varit jätte kul men min son har match då ju sad
Hoppas att vi kanske kan följa med en annan gång.
Camilla

Mvh Camilla

#14 2008-03-08 21:57:35

Kiiro
Medlem
Från: Bollebygd
Hundar/kennel:
Chonix Yuu-Kiiro och Chonix Chuu-Sami

Tamiko skrev:

Hej Anna!
Det hade ju varit jätte kul men min son har match då ju
Camilla

Jajamen big_smile ! Det går fler tåg. Jag kan skriva ut det här på forumet när nästa träff blir.

Mvh Anna.M

#15 2008-03-13 17:37:11

Tamiko
Medlem

Kiiro skrev:

Tamiko skrev:

Hej Anna!
Det hade ju varit jätte kul men min son har match då ju
Camilla

Jajamen big_smile ! Det går fler tåg. Jag kan skriva ut det här på forumet när nästa träff blir.

Ja det hade varit jätte kul big_smile

Mvh Camilla

#16 2008-03-13 20:12:25

Helene Lundin
Medlem
Registrerad: 2006-07-14
Hundar/kennel:
Stämmlocks Dikusha *Ester* ,Stämmlocks Etsuo *Noppe* & Stämmlocks Jun'Ichi-Taizan *Nisse*.

Hej wave !

Jag heter Helene Lundin är 42 år arbetar som Ambulanssjuksköterska, är gift med Peter, vi har två flickor Elin 18 år och Anna 14 år.

Den fyrbenta delen av familjen består av två shibor som förgyller vår tillvaro Ester (Stämmlocks Dikusha) och Esters son (Stämmlocks) Etsuo kallas även Noppe.
Esters lilla tik Emiko ”Emma” bor i Stockholm med Monika och Tsuki

Även tre katter ingår här vid namn Bengt-Arne som är en ”sommarkatt” ålder runt 18-20 år och stendöv men han är familjens överhuvud, han talar minsann om hur livet ska vara för både två och fyrbenta roll ,  Felix 16 år och Mysan som är 9 år.

Vi är Östgötar från Linköping men flyttade för drygt två år sedan till Höganäs i Skåne men det kommer att bli en flytt tillbaka till Östergötland om några år, saknar ”min” skog för mycket jag är en riktig skogsmulle och skog är det dåligt om här nere i Skåne sad !
Naturligtvis saknar vi ju också släkt och våra ”gamla” vänner men det är roligt att ha provat på något helt nytt och är en erfarenhet rikare wink .

Hur vi kom in på shiba i vår familj finns att läsa i Webshiban nr 3 Sept 2007 big_smile .

Vi förgyller vår tillvaro tillsamman med våra shibor med allsköns roliga aktiviteter, såsom viltspår, Rally-lydnad, utställningar och annat som kan glädja en shiba och dess ägare.

Detta var lite kort om oss wave .

Mvh
Helene Lundin, Ester & Etsuo.

#17 2008-03-13 22:40:04

Heila & Julle
Medlem
Från: Stockholm/Älvsjö
Registrerad: 2008-02-24
Hundar/kennel:
Lucky Dragon´s Lucky Star (Julle) *070320 Rollick´s Bright Red (Nikki) *080922
Webbsida

Flyttar min presentation hit.

Jag: snart 43-årig gift 2 barns mamma. Inbiten kattfantast, men sen januari hundägare . Boendes i Herrängen/Älvsjö söder om Stockholm i villa med vad jag trodde var rymningssäker tomt roll . Nackskadad sen flera år tillbaka och förtidspensionerad. Där kommer Julle in i bilden som aktiveringskompis och utomhustvingare:). Har inte haft hund som vuxen och ser framemot att lära mig bli en så bra matte som möjligt.

Julle: Snart 1 årig (20/3 -2008) röd sesam hane med det tjusiga namnet Lucky Dragon´s Lucky Star men kallas för Julle eftrsom hans första Matte valde det. Julle kom till oss genom att jag sprang på honom på Shiba No Kai´s säljsida. Jag vill inte ha en valp och eftrsom han tränats i lydnad passade han oss perfekt.

Vi träffar gärna andra tops med mattar/hussar på promenader.

Senast redigerat av Heila & Julle (2008-03-13 22:40:31)

#18 2008-03-14 10:47:02

Paula
Medlem
Hundar/kennel:
Kennel Aangenaam
Webbsida

Hej alla! wave

Jag heter Paula och fyller 31 år i höst. Läser till psykiatrisjuksköterska och arbetar natt-vik på en psykiatrisk slutenvårdsavdelning på Örebro Universtetssjukhus. Har en mag. examen i ekonomi från Uppsala Universitet innan jag sadlade om till vårdyrket. Läst obskyrt mycket på universitetsnivå, ex magsternivå i statsvetenskap, grund- och påbyggnadskurs i statistik bla.tongue

Hos hos bor ett gäng shibor och en faraohund. Tillsammans med min man Daniel har jag kennel Aangenaam. Vi har importerat shibor från kennel Enerhaugen i Norge (Ina No Kuronishiki av Enerhaugen) samt tre shibor från kennel Taichung i USA (Ch Taichung Total Eclips Of The HRT, Taichung Spring Affair samt Taichung Classic Design). Vår första shiba är dock en riktig shibainfo-prinsessa, det ni! wink Fujin är uppfödd av en av grundarna till shibainfo.com, nämligen Helene Nordwall på kennel Honto-No i Bergshamra, Sverige (Honto-No Fujin Mokyuoobi) .

Vi bor i ett blått hus med rött tak strax utanför Örebro centrum. 3000 kvm tomt precis intill skogen. Här lever vi livet!

http://www.kennelaangenaam.com/easter.jpg

Senast redigerat av Paula (2008-03-14 10:56:10)

#19 2008-03-26 11:39:22

Vibeke
Medlem
Registrerad: 2006-12-18
Hundar/kennel:
Vi driver et lite oppdrett av Tibetansk spaniel. Eier også shibaen Anzu sammen med Mathias Hauge.
Webbsida

Jeg heter altså Vibeke og bor sammen med venninnen min Helena, en shiba ved navn Kiri + åtte tibetanske spaniels. Vi deler et hus på Risnes, like utenfor Bergen. Kiri eies av Helena og Christen Lang, men jeg føler jeg eier henne litt jeg også wink Har stor sans for shiba og kunne tenke meg en til en gang. Vi driver et lite oppdrett av tibber, noe vi har holdt på med siden 2001. Shibaer og tibber går veldig godt sammen for de har noen av de samme egenskapene. Men en shiba er nok mere en urhund enn det tibben er.

Jeg jobber som bibliotekar på Norges handelshøyskole og her har jeg vært siden 1995.

Mvh
Vibeke

"Det beste ved mennesket er hunden" tongue

#20 2008-04-23 16:06:46

Engelbrekt
Borttagen

Hej,

Jag är ny på forumet och det känns naturligt att börja här.

Jag heter Therese, är 21 år och bor i Linköping. Jag är sjukskriven sedan 2.5 år tillbaka men arbetstränar 50% och går några kurser i skolan jag har missat. All min fritid går åt till djur och olika aktiviteter som har anknytning till dem. Själv har jag två marsvin som heter Rut och Svea som har hjälpt mig enormt i mitt arbete med mig själv.

Hundar är ett stort intresse och jag har 3 års tid gått ut regelbundet med olika hundar. Min grannhund Kidde (tollare, 3.5 år) och jag bästa vänner och tränar rallylydnad ihop och har gått på många kurser och promenader. Stella (welsh springer spaniel, 7 år) är en hund jag har hjälpt mycket, särskilt under hösten. Hon led av dåligt självförtroende, understimulering och inkonsekvens. Jag fick i princip fria händer av hennes matte att jobba med henne så vi har tränat mycket på förtroende, kontakt, hundmöten och jag har aktiverat henne med spår, simning och lydnad. Hon är den mjukaste hund jag någonsin träffat.

Min stödfamilj har två golden (3 år och 7 mån) som heter Annie och Doris. Doris har jag umgåtts med sedan hon var 8 veckor och vi tränar valplydnad tillsammans varje vecka. Vi har en superfin kontakt och när jag är hos min stödfamilj styår hon till och med och gnäller när jag stänger dörren för att gå på toaletten. Jag som alltid har sagt att jag inte ska ha hundar i sängen, har alltid Doris tass om mig när jag sover över hos dem. Och jag kan lova att jag är välslickad när jag vaknar! love Annars har min stödfamilj även fyra katter som är underbara!

Som ni förstår har jag idag ingen egen hund, då min pappa är allergisk, men det ska bli vid tillfälle i framtiden. Shiba är den ras jag har fastnat för och att det är just denna fins hund beror på att jag inte kan ha en alltför stor hund pga. min fibromyalgi, men att jag ändå inte vill göra avkall på hundmentaliteten, aktiviteterna och promenaderna. Jag har träffat Lena (Stämmlocks) en gång, då jag blev så nyfiken på shiban att jag ville besöka några och se hur de stod upp till mina förväntningar. Som ni mycket väl förstår, blev jag bara ännu mer förälskad och via henne halkade jag in här på forumet. Jag har alltså läst en hel del om vad som har hänt här, men inte skrivit. Nu ska det bli ändring på det, och har ni några frågor så svarar jag gärna på dem!

/Therese

#21 2008-04-23 16:50:57

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Engelbrekt skrev:

Hej,

Jag heter Therese, är 21 år och bor i Linköping.
Jag har träffat Lena (Stämmlocks) en gång, då jag blev så nyfiken på shiban att jag ville besöka några och se hur de stod upp till mina förväntningar. Som ni mycket väl förstår, blev jag bara ännu mer förälskad och via henne halkade jag in här på forumet. Jag har alltså läst en hel del om vad som har hänt här, men inte skrivit. Nu ska det bli ändring på det, och har ni några frågor så svarar jag gärna på dem!

/Therese

Välkommen till Infot, kul att du gör din röst hörd! - och glöm inte att du ska hem o hälsa på mej om ca 5 veckor... smile

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#22 2008-04-23 18:10:22

Engelbrekt
Borttagen

Jag är inte alltför svårflörtad. whistle

#23 2008-04-23 18:26:07

ally63red
Medlem
Registrerad: 2006-07-15

Hi All !

My name is Alison 44 years old, live today in Segersta with my Partner Pieter. I have five beautiful children and one adorable princess for a granddaughter. I was born in the North of England were my family live today. I am a professional Dancing Teacher and Choreograph having danced since the age of 2 years at one of the best dancing acadamys in the UK. Attended a Theater Collage in the UK and danced professional around the world for many years. Now the dancing shoes and feet have taken a long awaited rest and I have worked for the past 6 years as a Senior Assistant to a VP at one of the largest Pharmacutical firms in Sweden. Since January I am taking time out and doing nothing !!!!!

I own Kennel Sasayaku-Yanagi and have to Shibas 'Sully' Ekevärs Chikako and 'Jack' Honto-No Wakajishi along with 'Puff' the cat.....wave

'Sully' The Queen as we all call her rules the household and 'Jack' rules his Dad 'Pieter' tongue our lives have changed since these two arrived, and will never again be the same without them.

Regards from the Palm Miedema Family tops

Senast redigerat av ally63red (2008-04-23 18:28:46)

#24 2008-04-23 18:29:05

LadyFrost
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Engelbrekt skrev:

Hej,

Jag heter Therese, är 21 år och bor i Linköping.

En Linköpingsbo, nu blev jag glad! Förrutom kennel Stämmlocks finns det just inte så många shibamänniskor häromkring smile Här tuggas det naglar för fullt i väntan på att valpkullen ska födas...

#25 2008-04-24 18:18:06

Lina Örebro
Medlem
Hundar/kennel:
Honto-no Hanako [Saga]

Alison, jag hade ingen aning om ditt förlutna inom dans, vad intressant! wave

#26 2008-04-24 21:12:46

Solvor
Medlem
Från: Bergen, Norge
Registrerad: 2006-07-14
Hundar/kennel:
Jeg bor nå med Hamako og hennes datter Tabi. Mine første shibaer Ranko og Zenmai lever ikke lenger.
Webbsida

Jeg har to eldre shibaer fra Enerhaugen, Ran(ko), som ble 11 år i desember, og Zenmai, som er 8,5 år. Vi bor også sammen med katten Felix, som er 14 år gammel.

For noen år siden passet jeg regelmessig shibaer fra Enerhaugen, og var tidligere også involvert i fødsel og sosialisering av mange valpekull fra kennelen. Et kull ble født hjemme hos meg. Jeg har fått observere og bli kjent med hvordan mange shibaer oppfører seg i flokk. Flokkatferd og språk hos shiba har blitt min spesielle interesse.

Dessverre ble Felix, katten, skremt av én hund vi passet. Etter det har han blitt så forsiktig når vi har hunder han ikke kjenner boende hos oss at han nesten ikke vil være inne. Av hensyn til ham har vi derfor måtte trappe ned på hundepass. Forholdet mellom Felix og Ranko er spesielt nært. Kommer det en katt eller hund i nærheten av Felix når vi er ute, stiller Ranko seg i mellom, passer på ham.

Jeg var i flere år fast spaltist for Norsk Shibaklubb i Hundesport, tidsskriftet til Norsk Kennelklubb. Dessuten ble jeg inspirert av Lina til å lage et Norsk Shibaregister, noe jeg fremdeles har ansvar for. Det siste året har jeg vært leder for Norsk Shibaklubb.

Vi bor i Bergen, en by som er omkranset av sju fjell. Fordi utstrekningen av natur er så stor, er det mange steder som ikke blir så mye brukt. Fordi det heller ikke er mange ville dyr, finner vi alltid et sted der hundene trygt kan løpe løs. Det har gitt mulighet og inspirasjon til å fotografere shiba i natur.

Av yrke er jeg spesialpedagog. Jeg underviser ungdommer, noen  med multifunksjonshemning og noen med autisme, tildels med utfordrende atferd. Arbeidsdagene kan i perioder være ganske tøffe, og da er det ekstra godt å komme hjem til to glade shibaer som oppfører seg ganske så ukomplisert!

Solvor

#27 2008-04-25 05:45:10

Lina Örebro
Medlem
Hundar/kennel:
Honto-no Hanako [Saga]

Det är verkligen fantastiskt hur stort norska shibaregistret har blivit Solvor! Jag kikar flera gånger i veckan och det är så roligt med alla uppdateringar! Jättebra jobbat! wave

#28 2008-05-05 16:51:56

Rosen
Medlem
Från: Stockholm
Registrerad: 2007-07-21
Hundar/kennel:
Edeängs Beatris (Bea), Honto-No Ginjiro (Gin) & Honto-No Suto-Mu Stormageddon (Storm)
Webbsida

Jag kom på att jag inte har presenterat mig och Bea här än cool

Jag heter iaf Rose-Marie och är 26 år och gift med Roger. Vi har Edeäng's Beatris som nu är ca 4,5 år ung wink

Jag jobbar deltid som butiksbemanningspersonal, dvs butiken har brist på personal då ringer dom till min chef som skickar dit mig...eller någon annan. För det mesta fungerar mina arbetstider bra så att Bea inte behöver vara hemma mer än några timmar själv men dom gånger det trots allt inte fungerar så har vi toppenkompisar som kommer och går ut med Bea och ibalnd även stannar en stund och håller henne sällskap ett tag.

Bea är våran första hund. Min enda hunderfarenhet tidigare var en västgötaspets mina farföräldrar hade, en mycket skällig och ouppfostrad liten sak...gör jag bara tvärt emot vad dom gjorde när dom uppfostrade honom så bårde jag klara mig utmärkt lol
Bea är en helt underbar shiba som för det mesta lyssnar på matte...dvs när det inte finns något mer intressant att titta/lyssna på. För tillfället är fjärilar extremt intressanta.
Vi kastrerade Bea i vintras efter ett långt och jobbigt löp, hon blödde i 35 dagar. Efter löpet var hon trött och hängig, inte alls samma glada vovve som tidigare. Efter kastreringen fick en ny hund känns det som, hon är pigg och glad och vill leka och busa. Hon äter ordentligt, dvs varje dag istället för var tredje dag. Och som om det inte räckte med att få en gladare hund så har hon även slutat markera på promenaderna! Tidigare så kissade hon överallt, numer så kan man gå långa sträckor utan att behöva stanna varannan meter. Dvs på en halvtimmes promenad så kommer man faktiskt någon stans lol

Jag skulle säkert kunna skriva mer men nöjer mig så här!fox

#29 2008-09-18 07:12:11

Eva A
Medlem
Registrerad: 2008-09-16

Det var inte min mening att vara mer anonym än ni andra på detta forum. Jag uppgav namn och mailadress när jag registrerade mig så ägarna av forumet har tillgång till det, men jag gjorde fel när jag kryssade i vilka som skulle ha tillgång till min mailadress. Nu har jag ändrat det, så de som vill kan kontakta mig.

Med vänliga hälsningar,
Eva Andersson

#30 2008-09-18 20:24:07

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Eva A skrev:

Det var inte min mening att vara mer anonym än ni andra på detta forum. Jag uppgav namn och mailadress när jag registrerade mig så ägarna av forumet har tillgång till det, men jag gjorde fel när jag kryssade i vilka som skulle ha tillgång till min mailadress. Nu har jag ändrat det, så de som vill kan kontakta mig.

Med vänliga hälsningar,
Eva Andersson

Eva A, ditt inlägg är flyttat hit till presentationstråden. För ytterligare hjälp med din presentation, kontakta gärna Ladyfrost, vår webmaster.

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

Sidfot