#1 2008-05-20 07:08:03

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Honto-no Chika - unghunden till vuxen

Chika är snart 18 månader och en slyngel av klass. Förutom att hon ser ut som en, gänglig med en kaxig blick som säger "vadåra" testar hon omvärldens tålamod med tonåringens charm... bland hundarna retas och testar hon gränser om och om igen för att sedan pussa, tvätta öron och sova tätt ihop.

Under uppväxten så har de vuxnas eftergivenhet mot henne ständigt förvånat mig. Hon har fått göra ALLT, ta deras mat och ben och bete sig allmänt illa. Innan Rocky flyttade till sitt nya hem trodde jag att hon skulle få "lite pisk" av honom, men nej - hans pondus plockade hon i bitar med huvudet på sned, ett inställsamt pipande och med ett ihärdigt tassdunk i ansiktet så smälte han också.... Om Rocky någon gång tog i så kom mamma Chili och ställde sig mellan dem med en sträng blick på Rocky - och Chika kunde glida i väg med ett leende i mungipan....

Chika har varit helt underbar med småvalparna, en exemplariskt snäll storasyster. Men nu visar ego-girl visat sitt rätta jag allt som oftast - ALLT DITT ÄR MITT OCH ALLT MITT ÄR MITT!

Lilla Dodo blir av med allt han tar, hon bara MÅSTE rusa dit och ta hans ben också. Med fula miner och läten. Dodo rycker på axlarna och tar ett nytt - denna procedur upprepas gång på gång. Chika blir surare, tjurigare och fräser så det stänker om det. Till slut har Dodo bara en gammal strumpa kvar men den ska hon också ha om hon så ska jaga honom till världens ände! Ibland hävdar Dodo sin rätt och ljudvolymen kan få taket att lyfta sig, smockan hänger i luften men Dodo förlorar allt som oftast... När det hettar till så kommer mamma Chili och lugnar ner situationen genom att ta bort Dodo! Det är naturligtvis inte hennes underbara dotters fel...

Mamma Chili har alltid snällt lämnat över alla goda ben till Chika. Den senaste veckan har det förändrats lite. Chili har morrat några gånger när hon tuggat och Chika har blivit lite försiktigare, hon sträcker fram tassen och lägger den försiktigt på benet - när Chili vänder bort huvudet så drar hon benet till sig innan hon tar det - OM hon ens bryr sig om att ta det efter denna demonstration.

Tenno är också en mespropp, jösses vad Chika har kört med honom. (t ex. så äter hon upp hans kött i skålen medan han väntar på kulorna hon lämnar kvar...) men han har ett par gånger på senare tid INTE lämnat ifrån sig benet till Chika! För de gånger Tenno morrar så har han pondus! Han är inte så intresserad av att tugga några längre stunder så detta är en maktdemonstration.

Chika är öppen, mycket smart och intelligent och social så hon är en fin tjej. Men jag är övertygad om att Chika kommer att kliva över sin mamma i rang och det är nog det hon prövar i olika situationer nu... Jag tycker det är intressant att följa och håller tummarna för att det fortsätter utan strider. Hur har ni andra haft det när unghunden har hävdat sig mot de vuxna?

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#2 2008-05-20 08:05:26

Mona
Medlem
Från: Köping
Registrerad: 2006-07-15
Hundar/kennel:
Kennel Brazil Jack
Webbsida

Re: Honto-no Chika - unghunden till vuxen

Vad härligt att höra om Chika! Pappas flicka, oj oj oj! Gozu hälsar att han minsann inte känner igen något av det där. En riktig mönstervalp var han. Matte vill eventuellt ta bort prickarna över ö:et, men kan säga som tröst Helene, att det blir världens bästa och trevligaste hund när slyngelåldern är förbi.

När vi fick hem Gozu som 8 veckors valp så hade vi en gammal taxtik hemma. Det första Gozu gjorde var att gå fram till taxens matskål och morra när hon åt. Hon var så snäll så hon backade förvånat undan. Jajamen, sa Gozu, det var väl det jag visste, jag är husets kung.

Vi gjorde nog många fel och misstag på vägen, men man lär sig massor av shibor, de är så ärliga i sitt språk. Till slut sitter man här med en underbar och kärleksfull shiba och man är så tacksam över att fått vara med på resan. Vi har massor kvar att lära, men det är det som är så roligt när man lever med shibor.

#3 2008-05-20 12:10:20

Paula
Medlem
Från: Örebro
Registrerad: 2006-07-13
Hundar/kennel:
Kennel Aangenaam
Webbsida

smile Vem är Dodo? Husets nya herre?

Shibaflickor i tonåren kan verkligen köra med allt och alla. Vår motsvarighet till Chika heter Hailey. Hon gör fortfarande precis allt på sitt sätt. Hon är 2 1/2 år whistle

#4 2008-05-20 13:32:07

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Paula skrev:

DoDo är bror till Dowa, Miho & Maru, som inväntar flytt till nya hemmet i Göteborg smile

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#5 2008-05-20 13:49:16

Paula
Medlem
Hundar/kennel:
Kennel Aangenaam
Webbsida

Helene skrev:

Paula skrev:

DoDo är bror till Dowa, Miho & Maru, som inväntar flytt till nya hemmet i Göteborg smile

Aha.

#6 2008-05-20 15:15:41

Helena
Medlem
Från: Salem
Registrerad: 2006-07-18
Hundar/kennel:
Ekevär's kennel
Webbsida

VA? Ska han flytta!! Stackars Chika vem ska hon nu reta??

Hälsningar Helena

#7 2008-05-28 05:42:07

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Helena skrev:

VA? Ska han flytta!! Stackars Chika vem ska hon nu reta??

Några veckor till blir han kvar hemma. Chika får mer och mer en match med honom - han är inte alltid så oskyldig till att hon blir sur på honom roll Han retas med henne!
Titta här:  http://www.shibainfo.com/forum/img/gall … 953089.jpg

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#8 2008-05-28 08:28:37

Rosen
Medlem
Från: Stockholm
Registrerad: 2007-07-21
Hundar/kennel:
Edeängs Beatris (Bea), Honto-No Ginjiro (Gin) & Honto-No Suto-Mu Stormageddon (Storm)
Webbsida

Helt underbar ju! Får vi komma och leka med honom nån dag Helene? big_smile

#9 2008-05-28 08:39:17

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Rosen skrev:

Ja just det!!! Ska kolla schemat och PM:ar dig!

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#10 2008-05-29 12:00:47

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Helene skrev:

Rosen skrev:

Ja just det!!! Ska kolla schemat och PM:ar dig!

Synd du inte bor i närheten av oss - Dowa skulle uppskatta en lekkompis till! wink

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#11 2008-05-29 20:48:41

Rosen
Medlem
Hundar/kennel:
Edeängs Beatris (Bea), Honto-No Ginjiro (Gin) & Honto-No Suto-Mu Stormageddon (Storm)
Webbsida

Vi kommer mer än gärna förbi när vi åker till släkten i Göteborg någon gång, nästa gång blir väl iofs precis efter WDS men vi ska ju hem också en vecka senare big_smile
Så stor omväg från E4an är det ju inte big_smile

Jag ställer även gärna upp som valpgosare åt alla uppfödare och andra som får valpar big_smilebig_smilebig_smile Nåt sätt måste man ju stilla valpsuget på wink

#12 2008-06-17 08:17:00

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Nu är det dags för löp och det är så skönt att hon synkroniserat det med mamma Chili!!!! De tom. höglöper samtidigt denna gång! Åh det är så skönt att löpen inte är efter varandra för då är det ju över på ngn vecka! Är inte bortskämd med det smile

Men men... både Lucky och speciellt Tenno är djupt olyckliga på mig som särat dem från DERAS tjejer... Men nu är nog Chika själv värst med att pipa och försöka smita genom dörrar och öppna grindar! Hon vet vad hon vill den tjejen!

Och jag måste nog tillstå att mina shibatikar är mycket finurligare med att hitta på lösningar för att komma till hanarna än tvärtom...

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#13 2008-06-17 08:42:04

Paula
Medlem
Hundar/kennel:
Kennel Aangenaam
Webbsida

Va! synkade löp...vilken tur big_smile

Lilla Chika. skall bli kul att se henne live ngn gång snart.

#14 2008-06-17 14:27:16

Mona
Medlem
Hundar/kennel:
Kennel Brazil Jack
Webbsida

Ja, jag längtar också efter att få träffa henne snart igen. Hon har väl blivit  stor nu, det var så länge sedan jag såg henne.

Mvh Mona

#15 2008-06-17 16:38:08

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Mona skrev:

Ja, jag längtar också efter att få träffa henne snart igen. Hon har väl blivit  stor nu, det var så länge sedan jag såg henne.

Mvh Mona

Ja hon börjar likna en shiba igen... hon har haft en period där hon mest har liknat ett gängligt staket big_smile ... men den stilen har gått mycket bra ihop med hennes övriga tonårsstil. Hade hon kunnat tugga tuggummi så hade hon gjort det - det hade passat så bra ihop med när hon uppnosigt blängde på mig och sa "va'dåra'!" devil

... men slyngel-Chika börjar mer och mer försvinna... men ENVIS och TJURIG är hon fortfarande! wink

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#16 2008-06-18 09:37:26

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

- skönt att höra att allt går framåt och i perioder! Det är alltid lätt att tro, att det man har här och nu ska hålla på för alltid, men så är det ju aldrig...

Även tråkiga tonårshundar växer till sig.... smile

Lena

#17 2008-06-23 05:33:50

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Lena skrev:

- skönt att höra att allt går framåt och i perioder! Det är alltid lätt att tro, att det man har här och nu ska hålla på för alltid, men så är det ju aldrig...

Även tråkiga tonårshundar växer till sig.... smile

Ja visst kommer mycket gott med tiden. Men det är ju så - en del glider igenom de olika utvecklingsperioderna utan att det knappt märks, och andra måste testa gränser och känner av tonårens hormonförändringar mer än andra.

Men just nu är Chika strålande trevlig mot allt och alla - allt vaktande ligger nere, en enda gång denna midsommarhelg har hon provat att vakta en liten plastgrej som man stänger brödpåsar med... men hon visste direkt att hon var fel ute och jag kan ta det för vad det var. Efter intensiva dagar med höglöp, gråtande hanar, 5 gäster i huset, sena kvällar och mycket stoj och lek så var hon så trött att hon blev grinig.

Hon använder sina tassar mycket för att kommunicera med människor, petar och viftar och vinkar. Svansen viftar och lekinviterna är många. Bara genom att ha roligt så kan hon nu göra "high five" big_smile

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#18 2008-06-23 06:12:35

Mihos matte
Medlem
Från: Tumba
Registrerad: 2008-02-06
Hundar/kennel:
Omega, Diesel och Miho

Hemma hos oss är det allsmäktige Omega som regerar. Ingen, och då menar jag INGEN knycker hennes grejer! (Ja, av de fyrbenta ska jag kanske tillägga). Om någon har lagt sig i hennes korg ställer hos sig och intensivglor ondskefullt så är den saken löst.
Därefter kommer Diesel... förlåt, det ändrades visst igår. Miho menar jag ju. Den lilla ligisten snodde åt sig Diesels ben igår och inte kom han närmre. Jag som är van vid rottismorr höll på att dö av skratt när jag hörde Mihos försök. Det var ju inte heeeelt övertygande. Men Diesel backade, den mesen.
Så där låg Omega och Miho i varsin ände av vardagsrummet och gnagde, men en förtvivlad Diesel i mitten låg utan och bara tittade på tjejerna om vartannat.

Tur att Diesel är av förlåtande karaktär för det ska lekas, pussas och gosas ihop. De sover alltid sida vid sida de två.

Nu är Miho dryga fem månader och sätter treårige Diesel på plats. Hon gjorde ett tappert försök mot Omega igår när hon ändå var i farten men insåg att hennes lilla kuppförsök skulle sluta 0-1 till henne så klokt nog nöjde hon sig med triumfen mot Diesel.

Det har varit lätt att läsa den här flockens hierarki. Det spelar ingen roll för mig hur konstellationen ser ut, bara jag vet vart jag har hundarna, för då vet jag alltid hur jag ska lösa eventuella konflikter. Miho har kommit in förvånansvärt bra. Och det enda jag överraskades av var att hon skulle ställa sig över Diesel redan nu. ATT hon skulle göra det var jag övertygad om innan vi ens hämtat henne.

All svamp är ätbar - en gång.

#19 2008-06-23 07:10:28

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

- jösses, nu skrämde du livet är mej, var tvungen plocka fram stamtavlan för att kolla  - drygt FYRA månader är Miho...

Lena

#20 2008-06-23 07:44:32

Mihos matte
Medlem
Från: Tumba
Registrerad: 2008-02-06
Hundar/kennel:
Omega, Diesel och Miho

Lena skrev:

- jösses, nu skrämde du livet är mej, var tvungen plocka fram stamtavlan för att kolla  - drygt FYRA månader är Miho...

Oj, skrev jag fem? Jag menade fyra.... lol
Skyller på att jag är ANINGEN trött... Vaknade vid ett i natt av att hela rummet lystes upp och samtidigt kom det världens jädra åska som verkligen klöv himlen.
Alla vaknade utom Miho som fortsatte snarka och jaga kaniner i drömmen...

All svamp är ätbar - en gång.

#21 2008-06-23 08:03:07

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Mihos matte skrev:

Lena skrev:

Oj, skrev jag fem? Jag menade fyra.... lol
Skyller på att jag är ANINGEN trött... Vaknade vid ett i natt av att hela rummet lystes upp och samtidigt kom det världens jädra åska som verkligen klöv himlen.
Alla vaknade utom Miho som fortsatte snarka och jaga kaniner i drömmen...

Just det, nu minns jag också!! Åska var det... och sen valpar som ville ut kl 4 och kl 6...

Lena

#22 2008-06-27 05:53:57

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Chika har träffat sitt livs första katt på nära håll! Shiborna här hemma har mest lärt henne att grannens katter är till för att jagas iväg…. Men när hon mötte Gozu och Ninjas katt var hon inte lika säker på sin sak. Förundrad följde hon efter den självsäkra katten som hoppade upp på en bänk för att äta. Den svagt viftande svansen hängde retfullt ner men varje gång hon nosade så svepte den bort. Hon gjorde ingenting med den katten annat än att följa den med viss respekt. Skönt! Men så var detta en shibavan katt som inte tyckte att Chika var något att bry sig om!

Hemresan innehöll däremot en skräckupplevelse - på E18 mötte vi en bil som körde MOT mötande trafik! Jag hade lagt mig i ytterfilen för att köra förbi en långtradare när det kommer en bil EMOT mig. Jag bromsade och kom in bakom igen långtradaren och första tanken var att jag var galen som missat att det inte längre var tvåfiligt! Men sen så såg jag ju att vägen fortfarande var skild från mötande trafik med gräs och staket. Och polisbilar på andra sidan som följde idioten som körde mot trafiken på min sida. Det tog en stund innan jag samlat mig och gjorde ett nytt försök att köra förbi långtradaren…. 
http://www2.unt.se/article/1,,MC=1-AV_I … .html?f=10

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#23 2008-06-27 06:00:57

Shiba & Co
Medlem
Från: Malmö
Registrerad: 2006-07-14
Hundar/kennel:
Chonix Shiba, Chonix Cho-Nixa, Chonix Inu
Webbsida

Så´n skräckupplevelse!!
Och vilken tur/sinnesnärvaro du hade att du hann vika undan!

Tänk att ingen kom till skada - verkligen änglavakt - ja bortsett från "galningen", men han får skylla sig själv devil

Shiba & Co

#24 2008-06-27 10:52:04

Annika
Medlem
Hundar/kennel:
Kennel Chonix
Webbsida

Det är sådana här upplevelser vi helst vill slippa nu när vi ska köra till Stockholm. Här gäller det att be till högre makter att man slipper sådana galningar.

Han skulle bli åtalad för mordförsök!!!!!!!!!

Tur att du klarade dig helskinnad ur upplevelsen, Helene.

^^

MVH
Annika

#25 2008-06-27 16:54:46

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Ja, visst hade jag änglavakt. Med såna här galningar på vägarna så gäller det att vara mycket uppmärksam! Man förväntar sig inte att möta någon på en dubbelfilig 110-väg!

Lite tidigare låg jag i bilkö på en 90- sträcka med kameror och blir omkörd av en idiot på insidan. Det är bara att hoppas att det var en kamera i någon av  holkarna som fotade honom! devil

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#26 2008-06-27 17:27:09

Annika
Medlem
Hundar/kennel:
Kennel Chonix
Webbsida

Ja, jag har också varit med om en del sådant under årens lopp. Framförallt när man ska köra på utställning under sommarmånaderna.
Då dammar alla av sina bilar tydligen och ger sig ut på vinst och förlust.

^^

MVH
Annika

#27 2008-06-27 22:46:16

Mona
Medlem
Hundar/kennel:
Kennel Brazil Jack
Webbsida

Åh gud vad hemskt Helene. TACK för att du hade sinnesnärvaro och hann komma ur vägen för denna idiot. Tack vare ditt rådiga ingripande så är Ninja, Chika och framförallt DU fortfarande oskadda. Jag vågar inte ens tänka på vad som kunde ha hänt.

Mvh Mona

#28 2008-06-28 18:15:54

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Tack för varma tankar!

Nu till Chika som fick fina små tennisbollar från USA. De var perfekta i en golfbolls storlek och hon hade urskoj med min brorssöner som jagade henne och kastade boll ständigt och jämt. För att komma undan dem så gömde hon sina fina bollar i skogen...

Nu är pojkarna och de ständiga lekkamraterna borta och vartefter kommer de små bollarna fram igen... med hopp om att vi ska slänga dem åt henne förstås smile Men men - nu ska fröken Chika bara komma ihåg det hon gjorde INNAN buset med pojkarna - hon ska lämna bollarna till oss! Annars så är det ingen som kastar dem! Men än så länge råder Chika-egot över att bara HA bollarna. Alla utom en är tillbaka...

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#29 2008-07-17 16:16:38

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Idag har ett nygammalt sällskap dykt upp - Sano 6 mån (fd. DoDo) Chika har lite svårt att bestämma sig om han ska vara glad eller sur över att han är här igen. Hon blev glad när hon såg honom och de har lekt och sprungit massor. Men nu har hon klart för sig att den lille spolingen har vuxit på sig och är inte lika lätt att bestämma över som tidigare!

Chika har efter några timmar återfallit i de gamla vanorna att vakta sina - och alla andras - ben och leksaker. Allt tillhör henne!!! Jag som varit så glad över att detta beteende hade lagt sig suckar igen... usch det är riktigt jobbigt när det går så bra med alla hundar. Men men... jag har inte plockat bort några ben eller leksaker, jag har plockat bort en trött och grining Chika som får vila ensam i ett rum några timmar. Jag hoppas att vila och flockförvisning gör gott och den trevliga Chika återvänder...

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#30 2008-07-17 17:22:42

Rosen
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Hon har det inte lätt lilla Chika. Först kommer den där spolingen tillbaka och ställer till det med ordningen och sen så får hon inte ens vakta alla ben oh Och så måste hon sova alldeles ensam också blush
Skämt åsido så hoppas vi så klart att den lilla tjejen blir pigg och glad och låter bli benen ett tag flower

Sidfot