#1 2008-10-15 03:52:26

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Rallylydnad

- nu har vi också provat på - både matte och alla hundarna!

Det var görsköj och Hana visade sig vara en talang! Henne ska vi nog träna upp och börja tävla...

Tai tyckte också det var kul och blev glad av det.

Akiko förstod inte riktigt idén med att följa med matte i olika krumbukter och svängar och att det var själva grundidén - hon passade på att göra alla konster hon kunde samtidigt plus sitt-ligg-stå och inkallning.

Nåja, detta gav mersmak!

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#2 2008-10-22 09:39:38

Helene Lundin
Medlem
Registrerad: 2006-07-14
Hundar/kennel:
Stämmlocks Dikusha *Ester* ,Stämmlocks Etsuo *Noppe* & Stämmlocks Jun'Ichi-Taizan *Nisse*.

Re: Rallylydnad

Det var ju det jag sa det är verkligen GÖRSKÖJ och det bästa är att det passar alla thumbup .

Mvh
Helene L, Ester & Etsuo.

#3 2008-10-22 17:37:02

Mayvor
Medlem
Från: Köping
Registrerad: 2006-07-24
Hundar/kennel:
Honto-No Gendo "Kenzo", Aangenaam Evening Shade "Jiro" och Aangenaam Nikka Sendai "Sally"

Jiro och jag går också på rallylydnadskurs och vi har jätteroligt! Inga problem för Jiro att fatta galoppen, det är värre med matte. Höger, vänster och hur var det nu? Snabbt ska det gå och till slut är man alldeles vimsig. Men roligt är det och vi kanske kommer att börja tävla framöver!

Mayvor

#4 2008-10-22 17:53:11

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Mayvor skrev:

Jiro och jag går också på rallylydnadskurs och vi har jätteroligt! Inga problem för Jiro att fatta galoppen, det är värre med matte. Höger, vänster och hur var det nu? Snabbt ska det gå och till slut är man alldeles vimsig. Men roligt är det och vi kanske kommer att börja tävla framöver!

Mayvor

ha ha - jag känner igen det - jag irrar omkring som en yr höna!!  - känner också för att börja tävla, det är inte så svårt... neutral

Lena

#5 2008-10-22 19:07:05

Arita
Medlem
Från: Norrtälje
Registrerad: 2006-11-16
Hundar/kennel:
Ekevärs Eitaro (Taro)

ÅÅÅÅÅÅÅ det låter sååå kul....
Nu har jag äntligen hittat en kurs, men jag har inte fått svar om det finns plats än.
Jag håller tummarna thumbup thumbup
<hur många kurstillfällen är era kurser på?
Den som jag hitta är bara på 3 hmm
tops

#6 2008-10-22 19:53:41

Helene Lundin
Medlem
Hundar/kennel:
Stämmlocks Dikusha *Ester* ,Stämmlocks Etsuo *Noppe* & Stämmlocks Jun'Ichi-Taizan *Nisse*.

Arita skrev:

ÅÅÅÅÅÅÅ det låter sååå kul....
Nu har jag äntligen hittat en kurs, men jag har inte fått svar om det finns plats än.
Jag håller tummarna thumbup thumbup
<hur många kurstillfällen är era kurser på?
Den som jag hitta är bara på 3 hmm
tops

Den kursen vi går på är på tolv tillfällen, tre låter väldigt lite är det någon form av prova på för så få tillfällen hinner man inte lära sig alla skyltar, steg samt banbyggande på.

Mvh
Helene L, Ester & Etsuo.

#7 2008-10-23 14:55:58

Mayvor
Medlem
Hundar/kennel:
Honto-No Gendo "Kenzo", Aangenaam Evening Shade "Jiro" och Aangenaam Nikka Sendai "Sally"

Vår kurs är upplagd på 8 gånger. Vi håller på drygt 2 timmar per gång. Jag har svårt att tro, att man lär sig skyltarna på bara tre tillfällen. Man ska ju även lära sig rita och bygga banor. Om två veckor har vi avslutning med tävling. Får se hur det går?

Mayvor

#8 2008-10-23 16:36:52

Arita
Medlem
Hundar/kennel:
Ekevärs Eitaro (Taro)

Jag tycker också att det är jätte lite. Jag har mailat dom o frågat nu om det verkligen är på tre tillfällen, omn det är det så tror jag inte att jag vill gå på den kursen. känns inte som om man kommer lära sig så mkt då.
tops

#9 2008-10-23 20:18:34

Arita
Medlem
Hundar/kennel:
Ekevärs Eitaro (Taro)

Nu såg jag att varje tillfällr är från 10-14, alltså 4 timmar!
Det kanske därför det bara är tre kurstillfällen, eller är era kurser oxå på 4 timmar?

#10 2008-10-24 05:03:46

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Arita skrev:

Det kanske därför det bara är tre kurstillfällen, eller är era kurser oxå på 4 timmar?

Klart att man missar mycket om man missar en enda gång, men detta upplägg hade jag gillat. Det är med all säkerhet inte 4 timmar fullt ös.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#11 2008-10-24 08:19:36

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Helene skrev:

Arita skrev:

Klart att man missar mycket om man missar en enda gång, men detta upplägg hade jag gillat. Det är med all säkerhet inte 4 timmar fullt ös.

Vi är nog alla olika  - jag gillar fler gånger och kortare tider - bara för att jag själv blir trött också och tycker det är jobbigt att avsätta så mycket tid vid ett enda tillfälle - och behöver återupprepning själv om det ska sätta sig i hjärnan... - blir lite trött på att dom flesta kurstillfällen i dag är 2.5 timmar långa - tycker man kan korta det med 1 timme i dom flesta fall, det blir bara ett långt fika av det hela för det mesta, eller en massa väntetid.

Lena

#12 2008-10-26 18:15:22

Arita
Medlem
Hundar/kennel:
Ekevärs Eitaro (Taro)

Nu har vi oxå varit på rallylydnad. Det gick jätte bra, kursen höll på från 11-15, det kändes inte alls för långt för man hade god tid på sig att gå igenom allt i lugn o ro och så hade man massor med tid att prata med instruktörerna.
Jag vet inte riktigt om Taro förstod vad vi höll på med men han var hur duktig somhelst!!! Intrsuktörerna vill att vi ska tävla den 16 nov, men jag sa att vi fick se.
Det är så kul att bli glatt överraskad av sin hund, men jag känner mig alltid jätte dum eftersom jag tror alltid det värsta om honom sad men sen lyckas han alltid visa att jag har fel och att han VISST kan vara en jätte lydig o underbar hund!
Sammanfattningsvis: HIttills tycker vi båda om kursen och vi hoppas att det fortsätter att gå lika bra. Jag rekommenderar den till alla som vill aktivera sin hund lite.
tops

#13 2008-10-27 06:55:39

Helena
Medlem
Från: Salem
Registrerad: 2006-07-18
Hundar/kennel:
Ekevär's kennel
Webbsida

Klart ni ska tävla!!
Taro är ju en riktig superhund som både kan lyda och jaga och vara vacker!

Hälsningar Helena

#14 2008-10-27 20:47:49

Arita
Medlem
Hundar/kennel:
Ekevärs Eitaro (Taro)

JAG VET, DET E SÅÅÅ COOLT!!!!! cool
Han e ju bara 2 år så jag undrar vad han kommer att överraska mig med härnäst... blush
tops

#15 2008-11-02 16:08:21

Arita
Medlem
Hundar/kennel:
Ekevärs Eitaro (Taro)

Idag var vi på vårat näst sista kurstillfälle, det var mycket roligare den här gången när man visste vad det gick ut på. Jag bestämde mig (efter övertalning av instruktören) att tävla den 16/11. Tävlingen är i Gottröra och det är hur pirrigt somhelst, men man får väl mest se de som en "övningstävling".
Jag tycker iallafall att det skulle vara jätte kul om man kunde se lite Shibasupportrar i publiken  wink lol
Så om ni har tid över så kom gärna o titta på tävlingen, den börjar 09.30
tops

#16 2008-11-02 18:52:46

Mayvor
Medlem
Hundar/kennel:

Idag har vi haft avslutning i Rallylydnadskursen med vår första tävling. Jiro med matte vann!! Hur roligt och lite svårt som helst. Jiro hade säkert gått helt prickfritt utan en virrig matte som ställde till det ett par gånger. Men vi blev 1:a ändå!

Mayvor

#17 2008-11-02 19:09:17

Merete
Medlem
Från: Älmhult
Registrerad: 2006-08-11
Hundar/kennel:
Aangenaam Wild Nights "Kiko", Aangenaam Gently As She Goes "Meja"

Grattis och bra jobbat!! Det verkar vara något som Kiko och jag också skulle kunna tänka oss, men tyvärr finns inget ställe i närheten som man har kurser. Får se till våren..
Karin och Kiko

#18 2008-11-02 20:27:15

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

- jösses alla.. - grattis!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! flower - så roligt att det går bra för shiborna i Rallylydnaden!

- jag vill också tävla! - men hos oss finns inga domare, dom finns mest runt Stockholmstrakten har jag hört - så man får väl ta sig dit till våren... neutral

Lena

#19 2008-11-02 21:39:01

Mona
Medlem
Registrerad: 2006-07-15
Hundar/kennel:
Kennel Brazil Jack
Webbsida

Mayvor skrev:

Idag har vi haft avslutning i Rallylydnadskursen med vår första tävling. Jiro med matte vann!! Hur roligt och lite svårt som helst. Jiro hade säkert gått helt prickfritt utan en virrig matte som ställde till det ett par gånger. Men vi blev 1:a ändå!

Mayvor

Vad roligt! Stort grattis Mayvor och Jiro! Fast jag vet ju att ni är superduktiga!
Tänk att du hann med att hälsa på oss på utställningen och tävla samma dag, det var bra gjort.
offtopic Ingen shiba utställd idag, vår chihuahua Bonni blev BIM.

Mvh Mona

#20 2008-11-03 07:48:30

Helene Lundin
Medlem
Hundar/kennel:

Mayvor skrev:

Mayvor

Vad roligt stort GRATTIS flower flower flower .

Mvh
Helene L, Ester & Etsuo.

#21 2008-11-03 16:59:35

Arita
Medlem
Hundar/kennel:
Ekevärs Eitaro (Taro)

Grattis!!!
Hoppas det går lika bra för oss...
HEJA SHIBOR!!!!

#22 2008-11-03 17:08:54

Lena S
Medlem
Från: Örkelljunga
Registrerad: 2006-11-10
Hundar/kennel:
Jiro "Yoshi" *060922 o Rollick's Bright Star "Twixi" *080922
Webbsida

Även vi har gått rallylydnad i höst. Tror vi också hade 8ggr varav den första var enbart teori (utan hund). Resterande gånger var på två timmar/gång. Det var lagom för Yoshi hann tröttna innan de ens var slut. Han orkar inte koncentrera sig i nästan två timmar. En del gånger gick han som en klocka andra som en mkt trasig sådan whistle . Stället vi tränade på var en grusplan där det brukar vara mkt hundar o det doftade nog VÄLDIGT gott där. En av reglerna är ju då att hunden inte får nosa på marken under rundan... hmm... Jag tyckte det var jättekul iaf. Sista gången hade vi också en tävling och där fick man inte muta med godis, inte lätt. Yoshi, som alltid haft väldigt svårt för ligg under kommando vägrade båda de två skyltarna som innehöll de två momenten. Men vi kom iaf inte sist, bara nästsist. Den som kom efter oss han vägrade nästan gå på det blöta gräset öht - yawn - o det var ingen shiba haha...
Till våren ska jag gå valpkurs så det får räcka med det, jag kör ändå 6 mil enkel tur till varje träningstillfälle. Vi får se hur det blir i framtiden. Roligt att prova på iaf!

Lycka till Taro o Arita!

Lena S -   Världens bästa Yoshi och Twixi - bor hos oss

#23 2008-11-04 18:18:52

Mayvor
Medlem
Hundar/kennel:

Tack för alla grattis och jättegrattis till Mona med söta lilla Bonni som blev BIM! Det var ju många i konkurrens!

Rallylydnad tror jag passar de flesta människor och hundar. I alla fall för oss som har svårt att hänga med i agilityfarten! Fast det ska ju gå snabbt här också men på ett annat sätt.

Jag hoppas bara att det blir lite mera utbrett och fler möjligheter till tävlingar.

Mayvor

#24 2008-11-04 18:25:12

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Mona skrev:

Mayvor skrev:

Mayvor

Vad roligt! Stort grattis Mayvor och Jiro! Fast jag vet ju att ni är superduktiga!
Tänk att du hann med att hälsa på oss på utställningen och tävla samma dag, det var bra gjort.
offtopic Ingen shiba utställd idag, vår chihuahua Bonni blev BIM.

Mvh Mona

Titta vad jag missat!
flower Grattis Mayvor och Jiro!
Och flower grattis till Mona och lilla Bonni!

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#25 2008-11-10 23:00:42

Arita
Medlem
Hundar/kennel:
Ekevärs Eitaro (Taro)

Är såååå nervös inför söndagen. jag har aldrig tävlat med en hund i någonting!!! Plus att jag fick "äran" att börja först av alla, vilket betyder att jag kommer att sätta ribban sad jobbigt jobbigt.... det enda positiva e att det kommer inte att ha varit en hund på planen  innan så det kommer inte att vara så intressant att nosa på märken (hoppas hoppas),,,

#26 2008-11-12 15:01:04

Helene Lundin
Medlem
Hundar/kennel:

Arita skrev:

Är såååå nervös inför söndagen. jag har aldrig tävlat med en hund i någonting!!! Plus att jag fick "äran" att börja först av alla, vilket betyder att jag kommer att sätta ribban sad jobbigt jobbigt.... det enda positiva e att det kommer inte att ha varit en hund på planen  innan så det kommer inte att vara så intressant att nosa på märken (hoppas hoppas),,,

Vad roligt det går säkert galant, vi håller tummar och klor för er på söndag thumbup .

Mvh
Helene L, Ester & Etsuo.

#27 2009-02-03 17:36:55

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

- jag måste bara än en gång slå ett slag för Rallylydnad - det är SÅ roligt! Det allra bästa med det är att det går att träna överallt, man behöver inga banor utan kan ta några moment än här, än där - man får uppmuntra hunden hur mycket man vill, ja man SKA t o m visa att man KAN få kontakt med och prata med sin hund. Det är så lätt att alla kan hålla på och hundarna tycker det är ROLIGT! Ändå är det ganska svåra moment och att hålla reda på alla skyltar kan ge en myror i huvudet - men OM ni ska gå bara en enda kurs med er hund i vår - välj gärna en i Rally!

http://www.rally-lydnad.se/

Lena

#28 2009-02-03 21:03:02

Lena S
Medlem
Från: Örkelljunga
Registrerad: 2006-11-10
Hundar/kennel:
Jiro "Yoshi" *060922 o Rollick's Bright Star "Twixi" *080922
Webbsida

Jag funderar redan på att gå rallylydnad med Twixi, den hunden har mer "motor" än Yoshi som är ganska sävlig i sig själv. Iaf än verkar Twixan mer intresserad av att lära, eller på ett annat sätt kanske jag ska säga. Vi får se när hon gått klart valpkursen och fortsättningskursen. Så kanske till hösten smile

Lena S -   Världens bästa Yoshi och Twixi - bor hos oss

#29 2010-03-19 18:22:04

Anette
Medlem
Från: Bollstanäs
Registrerad: 2006-07-16
Hundar/kennel:
Honto-no Momoko "Moa", Honto-no Reiko "Ronja", Honto-No Ichihime "Ida"

....ett år efter det senaste inlägget! wave
Nu är det våran tur att gå kurs i Rallylydnad!smile
Hur har det gått för er andra, tävlar ni, tränar ni eller har det runnit ut i sanden?

Mvh Anette med flock  Moa paw Ronja paw Ida

#30 2010-05-18 19:47:46

Anette
Medlem
Från: Bollstanäs
Registrerad: 2006-07-16
Hundar/kennel:
Honto-no Momoko "Moa", Honto-no Reiko "Ronja", Honto-No Ichihime "Ida"

Vi har gått några gånger nu, och så här långt är det thumbup!
Jag funderade ett tag på vem av hundarna jag skulle ta med, rådfrågade kursledaren som föreslog att jag skulle ta med både Ronja och Moa, för att se vem som tyckte det var roligast.
Nu råkade det vara så att båda tyckte att de var lika roligt, så hur skulle jag göra nu? neutral  Det löste sig av sig självt för jag fortsatte att testa med båda och insåg att jag hann med två hundar på samma tid som de andra gick banorna med en hund!big_smile
Ibland är bra med kvicktänkta shibor får se om det håller hela vägen, fortsättning följer.....paw

Mvh Anette med flock  Moa paw Ronja paw Ida

Sidfot