#91 2012-01-05 09:18:39

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Re: Rallylydnad

Ulrika skrev:

jag har för mig att det stod i senaste "shiban" att rally skulle vara med nästa år.

thumbup Bättre sent än aldrig! SNK's hemsida kanske blir uppdaterad snart.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#92 2012-01-05 14:35:29

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Helene skrev:

Ulrika skrev:

jag har för mig att det stod i senaste "shiban" att rally skulle vara med nästa år.

thumbup Bättre sent än aldrig! SNK's hemsida kanske blir uppdaterad snart.

Nästa år... du menade väl i år? wink

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#93 2012-01-05 15:39:00

Ulrika
Medlem
Från: Trelleborg
Registrerad: 2010-04-28
Hundar/kennel:
Parnassos Masaru "Musse" och Aangenaam Iki-Kokuhou "Gonza"

Hihi, Javisst menar jag i år!!! (jag skyller på den djupmassage jag fick idag - blev rätt yr i bollen av den roll)

#94 2012-01-14 16:03:45

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Yes yes yes! Pärlan och jag är anmälda till ny rallykurs i mars med inriktning på fortsättningskurs och framåt... heart

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#95 2012-02-20 15:54:34

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Lena skrev:

Yes yes yes! Pärlan och jag är anmälda till ny rallykurs i mars med inriktning på fortsättningskurs och framåt... heart

15 mars! - börjar vi..... Så KUL det ska bli! love  Det är så roligt love love love med en hund som hela tiden är framåt och som gör sitt bästa - även om hon förstås kan få för sig att raca eller göra annat ofog också - men som hela tiden försöker.

Lena

#96 2012-03-14 20:29:24

Kellyhoff's
Medlem
Från: Helsingfors, Finland
Registrerad: 2006-08-01
Hundar/kennel:
Zumi & Taiga
Webbsida

Zara har idag varit på sin första rally lydnads kurs smile Fast hon redan är 4 år så lär hon sig allt fort, sån har hon alltid varit.
Lite problem blev det när jag inte visste vad för kommando ord jag skall använda för alla olika saker. Vad använder ni? (kan ju inte härma dom andra eftersom de pratar Finska ;-))

#97 2012-03-15 05:09:05

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Kellyhoff's skrev:

Zara har idag varit på sin första rally lydnads kurs smile Fast hon redan är 4 år så lär hon sig allt fort, sån har hon alltid varit.
Lite problem blev det när jag inte visste vad för kommando ord jag skall använda för alla olika saker. Vad använder ni? (kan ju inte härma dom andra eftersom de pratar Finska ;-))

Ännu ett rally-ekipage! thumbup

Jag använder vanliga ord - "snurra" "gå runt" - "vänster" "höger" etc - "front" (sitta framför).

Sedan lär jag också hundarna att följa fingret - t ex vis snurr.

Lena

#98 2012-03-15 09:13:11

Aiko-Chan
Medlem
Från: Oslo, Norge
Registrerad: 2009-10-31
Hundar/kennel:
Najanins Aiko-chan & Najanins Deki Imouto

Jeg føler på meg at Aiko hadde hatt godt av å bli omskolert til rally-lydighetshund, i og med at hun ikke er spesielt skolert som vanlig lydighetshund. whistle

Jeg håper at hundeklubben dit vi flytter setter opp rally-lydighetskurs, sånn at jeg igjen får en hund som liker å jobbe med meg, og som ikke bare blir frustert. "En må jo få godis og kos for å jobbe", sier Aiko, "trur du jeg gidder å gå sånn her og se på deg uten at du gir av deg sjøl, eller?" heart

#99 2012-03-16 05:03:41

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Heja Zara! love

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#100 2012-03-25 17:31:58

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

- idag har vi börjat vår träningsgrupp i rally - så KUL! - för en urduktig instruktör! thumbup - ska bara hitta lite tävlingar nu att anmäla oss till... Hm.... cool

Lena

#101 2012-03-25 18:01:43

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Lena skrev:

- idag har vi börjat vår träningsgrupp i rally - så KUL! - för en urduktig instruktör! thumbup - ska bara hitta lite tävlingar nu att anmäla oss till... Hm.... cool

Japp, nu är vi anmälda - till 3 stycken... oh oh oh

Lena

#102 2012-03-27 17:01:11

charlla
Medlem
Registrerad: 2010-07-04
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Nu är Juni och jag anmälda till fortsättningskurs i rallylydnad. Det är nog bäst jag letar fram skyltarna så vi kan öva lite inför kursen, det var en del skyltar vi inte var så jättebra på minns jag...

Och så anmälde jag oss till Match to Sample kurs också, får se om Juni klurar ut hur man gör. Det fanns en inkallningskurs också jag funderade på, men inte behöver vi det? Moahahahaha whistle

Senast redigerat av charlla (2012-03-27 17:01:28)

#103 2012-04-04 19:11:46

Kellyhoff's
Medlem
Från: Helsingfors, Finland
Registrerad: 2006-08-01
Hundar/kennel:
Zumi & Taiga
Webbsida

Zara har idag avklarat nybörjar kurssen i rally lydnad smile En hel bana gjord galant också, fast vi inte tränat nåt imellan gångerna.
Nu fortsätter vi i maj med träningarna, och kanske det blir nån liten tävling också under sommaren, om jag vågar roll

Är det nån som tagit på video sina Shibor på träning eller tävling? Vore roligt att se.

#104 2012-04-05 04:43:32

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

flower Grattis Zara och Merete! Ännu ett rallyekipage som självklart ska ut och tävla big_smile

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#105 2012-04-25 20:51:49

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Uj uj uj - i kväll har vi varit på rallyträning. Ni som håller på i nybörjarklass - det blir värre sen! wink

Undrar hur det ska gå för oss, jag - eller rättare sagt om matte ska kunna hålla reda på allt.... Hmmm...

Lite längre upp blir det mycket mycket värre - alla snurrar hit och dit, backa med mera törs jag inte ens tänka på... oh  - och att gå på höger sida och göra allt man gör på vänster sida, det måste man börja öva på tidigt... Hmmm... Kanske Prinsessan är ett bra träningsobjekt...?

Lena

#106 2012-07-26 10:25:58

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Lena skrev:

Uj uj uj - i kväll har vi varit på rallyträning. Ni som håller på i nybörjarklass - det blir värre sen! wink

Undrar hur det ska gå för oss, jag - eller rättare sagt om matte ska kunna hålla reda på allt.... Hmmm...

Lite längre upp blir det mycket mycket värre - alla snurrar hit och dit, backa med mera törs jag inte ens tänka på... oh  - och att gå på höger sida och göra allt man gör på vänster sida, det måste man börja öva på tidigt... Hmmm... Kanske Prinsessan är ett bra träningsobjekt...?

Jahapp - och nu börjar vi en kurs i augusti för att träna in avancerad och mästarklass-klass... cool

Det är lite lustigt med rally, det som känns helt oöverstigligt i början börjar man bli sugen på allt eftersom man lär sig mer. I dom högsta klasserna känner jag igen många moment från när jag tävlade i lydnadsklass 3 en gång i världen. Mycket sitt och vänta och sånt. Ändra positioner. Och svåra saker som att lära hunden gå på andra sidan och utföra momenten etc etc. Nu har jag tittat på avancerade-ekipage och dom är inte så där vansinnigt duktiga i början, alla. Vi får gneta på och träna över vintern! Bära en grej får vi klicka in.

DET SKA BLI KUL!! lol

Lena

#107 2012-07-26 19:47:45

Lindalo
Medlem
Från: Hedemora
Registrerad: 2006-07-13
Hundar/kennel:
Kennel Watashi-No, Stämmlocks Densetsu *Denzo* och Honto-No Akira Hime *Akira*
Webbsida

Lena skrev:

Lena skrev:

Jahapp - och nu börjar vi en kurs i augusti för att träna in avancerad och mästarklass-klass... cool

Det är lite lustigt med rally, det som känns helt oöverstigligt i början börjar man bli sugen på allt eftersom man lär sig mer. I dom högsta klasserna känner jag igen många moment från när jag tävlade i lydnadsklass 3 en gång i världen. Mycket sitt och vänta och sånt. Ändra positioner. Och svåra saker som att lära hunden gå på andra sidan och utföra momenten etc etc. Nu har jag tittat på avancerade-ekipage och dom är inte så där vansinnigt duktiga i början, alla. Vi får gneta på och träna över vintern! Bära en grej får vi klicka in.

DET SKA BLI KUL!! lol

Vad spännande. Jag och Denzo skall ut på rallylydnadstävling framöver, vi har inte planer på att bli proffs, men på "äldre" dar är han väldigt lydig och gillar att samarbete.

Lycka till framöver!!

Kram

Sugoi!!!!
(Wow)

#108 2012-07-27 05:51:18

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Lindalo skrev:

Vad spännande. Jag och Denzo skall ut på rallylydnadstävling framöver, vi har inte planer på att bli proffs, men på "äldre" dar är han väldigt lydig och gillar att samarbete.

Lycka till framöver!!

Kram

En shiba till i rally-ringarna - och från min uppfödning dessutom! thumbup smile heart Hoppas vi ses någon stans! Man måste åka långt för att tävla rally, i a f om man bor där jag bor, i rallyns ingemansland utan något större intresse från distriktet. Finns eldsjälar, dock! heart

Lena

#109 2012-08-17 01:31:01

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Är det någon nedre åldersgräns för tävlande i Rally? På hunden alltså?

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#110 2012-08-17 05:18:32

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Helene skrev:

Är det någon nedre åldersgräns för tävlande i Rally? På hunden alltså?

Hunden ska ha uppnått 10 mån dagen före tävling.

Lena

#111 2012-08-20 13:47:22

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

http://www.sm-rallylydnad.se/index.html … 07.58.html

För första gången kommer SM i rallylydnad att gå av stapeln. Jag tycker att ni som kan ska åka till Tånga Hed, Vårgårda 14-16 september och se Sveriges 40 bästa ekipage göra upp om SM-titeln.

Explorers Inagiru var den första shiba som varit kvalificerad att delta i SM. Hon finns dock tyvärr inte med i startlistan, det hade väl varit roligt med en shiba där. Tollare och australian shepherd dominerar som raser, men även dansk-svensk gårshund och udda raser som finsk lapphund och samojed.

Lycka till allihop och kanske får vi se shibor i startfältet så småningom! thumbup

Lena

#112 2012-09-24 15:49:46

levis
Medlem
Från: Umeå
Registrerad: 2010-10-22
Hundar/kennel:
Nattfjärilens Fujitsu "Mitsu"
Webbsida

Nu har vi oxå börjat kurs i rallylydnad, uppe i Umeå smile  6 tillfällen o ung 1 tim åt gången. Vi håller till på en grusplan o Mitsu ville mest nosa i backen:whistle:. Hoppas det blir bättre med tiden. Hans tålamod är inte så stort så bra med kortare tid.
Jag hoppas det leder till något bra smile

#113 2012-11-03 14:30:40

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Nästa helg ska vi få en privatlektion i mästarklassens skyltar, Pärlan och jag.

Sen ska vi också vara med i en helgkurs i rallylydnad. Det ska bli kul! Vi kan ju alla skyltar upp till mästarklass, men i rally behöver man alltid träning i att läsa skyltar och gå banor. Det kan inte bli för mycket. Domare kan hitta på den ena krångligheten efter den andra i dom högre klasserna.

Lena

#114 2012-11-05 20:48:25

Goldenhill
Medlem
Från: Sala
Registrerad: 2010-06-05
Hundar/kennel:
Okami's Lai-un "Kumo" och Brazil Jack's Daikokuten "Yume"
Webbsida

Lena skrev:

Nästa helg ska vi få en privatlektion i mästarklassens skyltar, Pärlan och jag.

Sen ska vi också vara med i en helgkurs i rallylydnad. Det ska bli kul! Vi kan ju alla skyltar upp till mästarklass, men i rally behöver man alltid träning i att läsa skyltar och gå banor. Det kan inte bli för mycket. Domare kan hitta på den ena krångligheten efter den andra i dom högre klasserna.

Lyxigt med privatlektion thumbup och lycka till med mästarklassen smile

"My way or the highway!"
hundfylldadagar.blogspot.sefox

#115 2013-02-11 05:18:31

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Nästa år ska Linköpings Brukshundsklubb sätta upp regler för Årets Rallyhund. Nästa år!!! Det var väl trevligt av dom, men varför är inte sånt klart redan när tävlingsformen blir officiell???   devil devil devil

Dåligt SBK!!!

Lena

Sidfot