#61 2010-11-13 15:40:25

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Re: Hana

Paint skrev:

Fina Hana, har hon blivit en liten ordningsvakt på äldre dar? wink

Vad roligt med A-höfter! Håller tummarna för Mikos resultat.

Å där fanns Mikos resultat också!
A-höfter på alla valparna - så roligt! heart

- som dom fick knata omkring i lössnö sina första månader i livet - jag var orolig...  - men det gick ju bra...

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#62 2011-01-06 07:59:50

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Just nu är jag lite grinig - somnade så skönt i går... - tidigt.. - har haft lite svårt sova ett tag.

Kl 1.30 började heart-barnet Hana att vanka och vanka, gnälla och vanka.  Eftersom Ginza är osams med både Pärlan och Hana och inte vill bli sams igen - så sov jag med Ginza just denna natt.

Vid 2 gick jag upp och ut - trodde Hana var dålig i magen. Men nej. Gick hem och stoppade henne i en bur. Lungt hela natten.

men JAG kunde inte somna om förstås och nu är jag VÄLDIGT trött!

Lilla Hana-heart. Hon ville nog bara sova med sin matte.

Lena

#63 2011-01-11 09:19:00

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Hana blir 6 år om några månader. Min vildhjärna till hund! Hon har blivit så cool, så stabil. Hon kan få förtroenden - matte kan säga "Hana, passa bordet så inte katterna hoppar upp" - eller - "Se till att Pärlan håller sig lugn nu när jag går" - alla som känt Hana bara för några år sedan förstår hur STORT detta är!

Ändå är hon som en unghund fortfarande  - leker med sin dotter Pärlan så det står det härliga till! Älskar att springa, ha dragkamp,, busa.

I aveln har hon varit ovärderlig. Lätta parningar,  graviditeter och förlossningar, tagit hand om sina valpar helt helt superbt. Aldrig gått ner sig i kondition. Hana har älskat sina valpar djupt och innerligt, att vara mamma.

I vår ska hon ha sin sista kull är det tänkt. Nu återstår bara att hitta en bra äkta man till min fantastiska tik.

Lena

#64 2011-01-29 17:00:58

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Min Hana känner sig numera lite kaxig! lol  Hon tycker både det ena och det andra och berättar vad hon tycker. Hon ler oftast med hela ansiktet.

Sötast är hon när man ber henne stå på bakbenen, som Linnea har lärt henne - då står hon där och lyser som en sol och ler så alla framtänderna syns! wink

Eller om man tar upp henne i famnen och lägger henne på rygg och killar magen - då sträcker hon ut ena bakbenet och spretar med tårna - så har hon gjort ända sen hon kom!

Bokstavligt talat en långresa ända från Japan. Hon har gjort en lång resa, både i verkligheten och i sitt eget sinne.

Lena

#65 2011-01-30 10:37:32

Paint
Medlem
Från: Salem
Registrerad: 2006-08-10
Hundar/kennel:
KENZO - Sherae Takeda Ninja (00-13). MILOU - Ekevär's Ichigo (2010). OLIVER - Ekevär's I Want It All (2014)

Det där med att sträcka ut bakbenen och spreta med tårna gör Milou också när man killar på magen. Det är bland det bästa hon vet och bakbenen ser ut att bli milslånga! smile Och så har hon små vampyrtänder som sticker ut ibland när hon flinar.

/Malin

Allt mitt är mitt, allt ditt är också mitt och bara för att jag inte vill ha det, betyder det inte att du kan få det. - Yassi.

#66 2011-01-31 06:38:34

charlla
Medlem
Registrerad: 2010-07-04
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Små vampyrtänder? Junis tänder är gigantiska tycker vi, de sticker också ut när hon flinar och sen fastnar hon i ett fånigt grin.

#67 2011-01-31 06:45:44

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

charlla skrev:

Små vampyrtänder? Junis tänder är gigantiska tycker vi, de sticker också ut när hon flinar och sen fastnar hon i ett fånigt grin.

lol lol  Precis som farmor! Leende...

Lena

#68 2011-01-31 07:24:16

Paint
Medlem
Hundar/kennel:
KENZO - Sherae Takeda Ninja (00-13). MILOU - Ekevär's Ichigo (2010). OLIVER - Ekevär's I Want It All (2014)

Lena skrev:

charlla skrev:

lol lol  Precis som farmor! Leende...

Ja... "små" hade kanske passat bättre att skriva då tongue whistle lol Men det är ett väldigt charmigt leende tycker jag!

/Malin

Allt mitt är mitt, allt ditt är också mitt och bara för att jag inte vill ha det, betyder det inte att du kan få det. - Yassi.

#69 2011-01-31 10:39:13

charlla
Medlem
Registrerad: 2010-07-04
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Ja, fast lite "goofy". Juni ligger och ålar sig på rygg och ser ut att skratta när man kittlar henne under frambenen, då är hon väldigt söt.

#70 2011-01-31 13:45:26

Paint
Medlem
Hundar/kennel:

Jag tror Milou har fått rätt många saker från Hana.
Förutom leendet så har hon ett väldigt mörkt, roligt "pratljud" för sig som jag vill minnas att du, Lena, har sagt att även Hana har.
Och sen är Milou en väldigt skicklig "flygare", är det också Hana-genen? wink smile

/Malin

#71 2011-01-31 14:22:52

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Paint skrev:

Jag tror Milou har fått rätt många saker från Hana.
Förutom leendet så har hon ett väldigt mörkt, roligt "pratljud" för sig som jag vill minnas att du, Lena, har sagt att även Hana har.
Och sen är Milou en väldigt skicklig "flygare", är det också Hana-genen? wink smile

Vad härligt! FLygare och ett mörkt pratljud lol big_smile - precis Hana! heart heart

Lena

#72 2011-02-26 07:42:52

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Hana är ju en flicka född i Japan. Hon pratar med mycket små bokstäver och utan en massa känslomässigt dravel. Akiko morrar så taket lyfter sig, och Ginza visar alla sina tänder och låter högt - men Hana stelnar i kroppen och sänker huvudet en aning. Det betyder samma sak - "gå härifrån".

Fatasy-bebisen förstår inte så finstämda volymer, så i går slängde Hana omkull henne och skrek i hennes öron. Det var förmodligen helt rätt, för valpen visar ibland inte tillräcklig respekt för vuxna. Fantasy får  väl lära sig, kraken!

Pärlan har lärt sig hundspråk av sin mamma, så hon förstår finstämda volymer och är väldigt känslig  och uppmärksam på både hundars och människors kropps-språk.

Det är intressant! Hur tikar kan prägla sin avkomma på olika sätt.

Lena

#73 2011-02-26 08:42:24

andrea
Medlem
Från: Falun
Registrerad: 2009-02-19
Hundar/kennel:
Mitsukai's Chikara aka Chi

Lena skrev:

Hana är ju en flicka född i Japan. Hon pratar med mycket små bokstäver och utan en massa känslomässigt dravel. Akiko morrar så taket lyfter sig, och Ginza visar alla sina tänder och låter högt - men Hana stelnar i kroppen och sänker huvudet en aning. Det betyder samma sak - "gå härifrån".

Fatasy-bebisen förstår inte så finstämda volymer, så i går slängde Hana omkull henne och skrek i hennes öron. Det var förmodligen helt rätt, för valpen visar ibland inte tillräcklig respekt för vuxna. Fantasy får  väl lära sig, kraken!

Pärlan har lärt sig hundspråk av sin mamma, så hon förstår finstämda volymer och är väldigt känslig  och uppmärksam på både hundars och människors kropps-språk.

Det är intressant! Hur tikar kan prägla sin avkomma på olika sätt.

Kan man skicka sin hund på hundspråks-seminarium hos dina tikar? smile

andrea
    &
ChiBus

#74 2011-02-26 09:26:14

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

andrea skrev:

lol Ja, det kanske vi kan börja med - vi kanske kan bli berömda som Cesar och förtjäna vårt uppehälle! smile

Lena

#75 2011-02-26 13:05:03

andrea
Medlem
Från: Falun
Registrerad: 2009-02-19
Hundar/kennel:
Mitsukai's Chikara aka Chi

Lena skrev:

andrea skrev:

lol Ja, det kanske vi kan börja med - vi kanske kan bli berömda som Cesar och förtjäna vårt uppehälle! smile

Absolut! big_smile

andrea
    &
ChiBus

#76 2011-04-22 05:32:28

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Hana har börjat löpa. Det gör henne glad och uppspelt. Kanske hoppas hon på att få det som dottern Zumi har, som hon är så avundsjuk på, d v s bebisar?

Och denna gång ska hon också få det, sista kullen. Känns lite sorgligt nästan, Hana älskar mer än någon annan att vara dräktig och att ta hand om valpar - det är hennes livsuppgift.

Lena

#77 2011-04-22 08:22:29

Paint
Medlem
Hundar/kennel:

Lena skrev:

Hana har börjat löpa. Det gör henne glad och uppspelt. Kanske hoppas hon på att få det som dottern Zumi har, som hon är så avundsjuk på, d v s bebisar?

Och denna gång ska hon också få det, sista kullen. Känns lite sorgligt nästan, Hana älskar mer än någon annan att vara dräktig och att ta hand om valpar - det är hennes livsuppgift.

Lilla Hana heart Hoppas det blir många fina bebbar som ni får njuta av tillsammans.

Yassi var också fruktansvärt glad i sina valpar och log mest hela dagarna när hon var dräktig. När valparna flyttade hemifrån satt hon länge, länge och kikade efter dem genom fönstret.. neutral

/Malin

#78 2011-04-22 08:46:47

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Paint skrev:

Lena skrev:

Lilla Hana heart Hoppas det blir många fina bebbar som ni får njuta av tillsammans.

Yassi var också fruktansvärt glad i sina valpar och log mest hela dagarna när hon var dräktig. När valparna flyttade hemifrån satt hon länge, länge och kikade efter dem genom fönstret.. neutral

Ja herregud så sorgligt det är för tikar som sörjer sina valpar när dom flyttar.... Det brukar ta Hana uppåt 3 månader att komma igen efter det att en valpkull flyttat, varje gång hon varit ute går hon in och ropar på valparna för att ge dom mat....

Ett år åkte vi till Gotland när valparna flyttat och där var hon som vanligt, men så fort hon kom hem började hon leta och ropa igen. Hon hade inte glömt, som jag trodde hon skulle göra!

Lena

#79 2011-04-30 06:49:26

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Hana löper och härjar om att hon måste hitta en pojke - NU! Men Tai vindar med ögonen och säger - inte riktigt RIKTIGT dags än....

Tur man har en säker hane hemma! Tack vare honom har Zumi sina 2 valpar, annars hade vi nog missat det höglöpet.

Lena

#80 2012-04-20 16:39:14

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Lilla Hana! Hon har sin allra sista kull här hemma - och när jag tittar tillbaka på hennes avkommor kan jag stolt konstatera - att av hennes 13 barn i 5 kullar - tävlar 2 i Rally, 1 i Freestyle, 1 har godkänt anlagsprov i Viltspår. Man kan nog säga, att det barn efter henne som tränats, har också tävlats och det framgångsrikt.
8 av 13 valpar är (hitintills) HD-undersökta med HD A. Bara 2 ögonspeglade - men u a.
Pärlan har 3 R-cert, Zumi, Ichirou, Gendo, Kimiko har CERT. De andra är inte utställda i vuxen ålder - Ja, Geisha har förstås varit framgångsrik avelshund i Tyskland, med höga placeringar på utställningar bl a på NIPPO i Italien förra året.

Det är vemodigt! Hana kom från Japan via Tyskland och förstod ingenting av hur man skulle leva, bland andra hundar och som familjehund. Hon har varit en tålmodig flicka. Gjort sitt bästa, bara hon har förstått vad som krävdes. Ibland gett sin matte gråa hår. Numera en lugn och sansad hundflicka, efter att som ung varit en riktig vildhjärna.

heart thumbup

Lena

#81 2012-05-09 05:31:07

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Hana har på prov flyttat uppåt landet. Går det bra ska hon få stanna i sin nya flock/familj. Ensam hund, efter det rapporter jag får så älskar hon det!

Hoppas Hanas nya matte känner sig fri att berätta här i Hanas tråd om hur det går och hur det är att ta till sig en vuxen hund! flower

Lena

#82 2012-05-10 08:23:54

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Idag fyller Hana 7 år! Många grattiskramar från mig, Pärlan och Prinsessan samt Taizan! flower

Lena

#83 2012-05-10 16:43:22

Lollo Lemmetty
Medlem
Från: Hästängsudd / Åkersberga
Registrerad: 2006-07-13
Hundar/kennel:
Honto No Rintaro "Tarro" , Honto No Chikai "Maja"

Grattis Hana på födelsedagen heart

Å Grattis till Hanas nya familj wave

Först kändes det sorgligt när jag läste om att Hana hade flyttat till en ny familj.
Men så kom jag på vilken lycka det var för oss när Maja flyttade hem till oss som 6-åring. Tanken är kort ibland smile

Bästa Hälsningar
            Lollo med Tarro och Maja

Senast redigerat av Lollo Lemmetty (2012-05-10 16:43:37)

#84 2012-05-10 18:24:20

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Lollo Lemmetty skrev:

Grattis Hana på födelsedagen heart

Å Grattis till Hanas nya familj wave

Först kändes det sorgligt när jag läste om att Hana hade flyttat till en ny familj.
Men så kom jag på vilken lycka det var för oss när Maja flyttade hem till oss som 6-åring. Tanken är kort ibland smile

Bästa Hälsningar
            Lollo med Tarro och Maja

Ja, det är verkligen både på gott och ont när en hund flyttar. Hundar som inte går in i ens flock ordentligt mår faktiskt bättre av att byta miljö, det är bättre för alla. Hana har aldrig haft glädjen att komma i första rummet och betyda mest för någon. Jag unnar henne det de sista åren i hennes liv. Hon är en drottning och en prinsessa.

För mej är det fruktansvärt tråkigt att inte kunna ha henne kvar - hon har betytt så mycket för mig på så många sätt. Men - det är inte mej det handlar om utan om Hana. Hennes bästa. Vi får se. Än bor hon borta bara på prov.

Lena

#85 2012-05-11 08:24:22

Anette
Medlem
Från: Bollstanäs
Registrerad: 2006-07-16
Hundar/kennel:
Honto-no Momoko "Moa", Honto-no Reiko "Ronja", Honto-No Ichihime "Ida"

Lena du skall ha all heder åt att du sätter hundarnas "väl och ve" framför dig själv! love
Hanna är en fantastisk hund på många sett och jag önskar henne en högklassig framtid. thumbup Grattis till födelsedagsbarnet och den nya "flocken"!

Mvh Anette med flock  Moa paw Ronja paw Ida

#86 2012-05-12 03:15:55

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Det skär i ens hjärta att sätta ut en vuxen hund, man har delat så mycket och den har lika mycket värde som de som blir kvar hemma hos en. Men det är stort och mycket kärlek i ett beslut att vilja det bästa för sin hunds behov när man vet hur mycket man själv kommer att sakna den.

Jag blir också så glad över de människor som öppnar sin hem och sina hjärtan och för en vuxen hund. Det är så givande på många andra sätt än att få en liten valp. Varje ålder och varje individ har sin charm och innebär olika utmaningar. Önskar fina Hana lycka till och kanske får vi höra lite om hennes nya liv här?

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#87 2012-05-12 09:24:50

Paint
Medlem
Hundar/kennel:

Helene skrev:

Det skär i ens hjärta att sätta ut en vuxen hund, man har delat så mycket och den har lika mycket värde som de som blir kvar hemma hos en. Men det är stort och mycket kärlek i ett beslut att vilja det bästa för sin hunds behov när man vet hur mycket man själv kommer att sakna den.

Jag blir också så glad över de människor som öppnar sin hem och sina hjärtan och för en vuxen hund. Det är så givande på många andra sätt än att få en liten valp. Varje ålder och varje individ har sin charm och innebär olika utmaningar. Önskar fina Hana lycka till och kanske får vi höra lite om hennes nya liv här?

Instämmer helt. Vissa hundar mår bäst av att vara ensamhund eller i en mindre flock. Kenzo tillhör den sorten t.ex. Han utvecklades enormt mycket som individ när jag flyttade hemifrån och tog med mig honom, det gav honom mer utrymme och plötsligt hade jag en hund som ville leka med leksaker och "shibaprata" när jag kom hem från skolan. Det gjorde han aldrig i flocken.

Men det är tufft att placera ut någon som har tillhört ens familj, det kan jag mycket väl förstå. Man får hoppas på stöd från de runt omkring en under den första tiden. Hana är en väldigt fin tik, jag har varit förtjust i henne länge och önskar henne lycka till i den nya familjen och ett stort grattis i efterskott! flower wave

/Malin

#88 2012-05-12 12:48:34

bamse
Medlem
Från: Södra Sandby
Registrerad: 2008-08-29
Hundar/kennel:
Dandyboss Chuzenji-Ko-Son Bamse, (i minne), Honto-No-Ginza, Sutamuroku Lil´ZZ Taito

Hälsningar till Lena och Hana med ny familj. Lycka till! flower flower

#89 2012-06-06 04:54:32

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

I dag ska jag åka och hälsa på min Hana, det ska bli så roligt! lol

Jag ser på alla kort jag får och på alla beskrivningar att hon trivs och mår väldigt väldigt bra - men jag ser fram emot att få se henne i verkligheten också! heart

Lena

#90 2012-06-06 07:04:42

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Lena skrev:

I dag ska jag åka och hälsa på min Hana, det ska bli så roligt! lol

Jag ser på alla kort jag får och på alla beskrivningar att hon trivs och mår väldigt väldigt bra - men jag ser fram emot att få se henne i verkligheten också! heart

Vad roligt! Ha en bra dag!

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

Sidfot