#1 2009-01-23 08:15:04

Paint
Medlem
Från: Salem
Registrerad: 2006-08-10
Hundar/kennel:
KENZO - Sherae Takeda Ninja (00-13). MILOU - Ekevär's Ichigo (2010). OLIVER - Ekevär's I Want It All (2014)

Sherae Takeda Ninja "Kenzo"

Tänkte försöka mig på det här med att ha en egen tråd. För även om jag haft shibor i vardagen sen den dagen jag föddes, så slutar jag aldrig upp med att förvånas över deras olika personligheter!smile

Kenzo är en nybliven 9åring (21/1) som bor tillsammans med mig i lilla Salem.
Jag började skriva inlägg under Paulas tråd "Vad en valp har haft sönder!" och kom då in på Kenzos matvanor. Nu vill jag höra om det är fler som känner igen sig!

Kenzo är nämligen av den sorten att han gärna vill ha tillgång till mat under alla tider, men ibland (läs ofta) låter han bli att äta på 3 dagar och ser väääldigt sorgsen ut när det inte ligger något extra smaskens i skålen tillsammans med fodret!

Dessutom är han fruktansvärt kräsen men ska under alla omständigheter bli ERBJUDEN att smaka. Det är det viktigaste för denna lilla herre..

/Malin

Allt mitt är mitt, allt ditt är också mitt och bara för att jag inte vill ha det, betyder det inte att du kan få det. - Yassi.

#2 2009-01-23 08:19:40

Helena
Medlem
Registrerad: 2006-07-18
Hundar/kennel:
Ekevär's kennel
Webbsida

Re: Sherae Takeda Ninja "Kenzo"

..Fast när han är hemma hos mig äter han snällt allt i skålen två gånger/ dag. Annars kommer det någon annan och tar det!!

Hälsningar Helena

#3 2009-01-23 09:04:54

Susann
Medlem
Från: Stockholm
Registrerad: 2008-02-14
Hundar/kennel:
Ekevär's Giou
Webbsida

Paint skrev:

Kenzo är nämligen av den sorten att han gärna vill ha tillgång till mat under alla tider, men ibland (läs ofta) låter han bli att äta på 3 dagar och ser väääldigt sorgsen ut när det inte ligger något extra smaskens i skålen tillsammans med fodret!

Dessutom är han fruktansvärt kräsen men ska under alla omständigheter bli ERBJUDEN att smaka. Det är det viktigaste för denna lilla herre..

Giou är faktiskt sån, ibland undrar jag vad hon får sin energi ifrån. Det kan ju inte ligga köttbullar i matskålen varje dag, eller...???

Hälsningar Susann

"Det är i motvind, och inte i medvind, som vingarna stärks"
Min blogg: http://www.chenillevilles.blogspot.com/

#4 2009-01-23 10:45:46

Mayvor
Medlem
Från: Köping
Registrerad: 2006-07-24
Hundar/kennel:
Honto-No Gendo "Kenzo", Aangenaam Evening Shade "Jiro" och Aangenaam Nikka Sendai "Sally"

Precis samma beteende hade min Kenzo, som är son till din Kenzo, ända tills jag skaffade Jiro. Då blev det bråttom att äta upp, för annars var det någon som stal maten! Och nu får jag hålla igen på maten för att han inte ska bli alldeles för tjock!

Att jag har varit orolig för Kenzos hälsa, pga av att han åt så dåligt, är ett minne blott!

Så det är bara att skaffa en hund till, så äter Kenzo upp maten varje gång!

Lycka till
Mayvor

#5 2009-01-23 10:46:37

Arb.gunilla
Medlem
Registrerad: 2007-11-27

Gogo brås helt klart på sin pappa Kenzo, fast jag tror hon är ännu värre. Hon har fått mig att bre smör på bitar oxstek (som jag tillagat enbart för henne). Hon får ha mat framme på natten och då äter hon ibland. Gogo vaktar maten så hårt mot katterna att jag för deras skull inte kan ha hennes mat framme hela tiden.
Gunilla

#6 2009-01-23 11:06:03

Susann
Medlem
Registrerad: 2008-02-14
Hundar/kennel:
Ekevär's Giou
Webbsida

Arb.gunilla skrev:

Gogo vaktar maten så hårt mot katterna att jag för deras skull inte kan ha hennes mat framme hela tiden.
Gunilla

Hos mig är det katterna som bestämmer, vill de äta av hennes mat så gör de det, och Giou äter av deras. Honan med kattungar som diar äter allt just nu, även hundmat om jag låter den stå framme.

Hälsningar Susann

"Det är i motvind, och inte i medvind, som vingarna stärks"
Min blogg: http://www.chenillevilles.blogspot.com/

#7 2009-01-23 11:23:05

Rosen
Medlem
Registrerad: 2007-07-21
Hundar/kennel:
Edeängs Beatris (Bea), Honto-No Ginjiro (Gin) & Honto-No Suto-Mu Stormageddon (Storm)
Webbsida

Arb.gunilla skrev:

Hon har fått mig att bre smör på bitar oxstek (som jag tillagat enbart för henne).

lol Helt underbart ju!
Även Bea kan vara kinkig med maten ibland, fast just nu äter hon glatt 2 gånger om dagen, även om hon inte äter upp all sin mat på en gång.
Hon har blivit bortskämd och fått grillad fläskfilé men bara när vi åter det själva. Aldrig att jag skulle kunan få Roger att ställa sig och grilla kött enbart till hunden tongue
Jag hoppas på att hon ska bli bättre på att äta upp sin mat när Gin flyttar hit om ett par veckor (alldeles för långa veckor enligt mig!)

#8 2009-01-23 13:15:38

Helena
Medlem
Registrerad: 2006-07-18
Hundar/kennel:
Ekevär's kennel
Webbsida

Precis som du Gunilla gör till Gogo gjorde jag till Kenzo när han var unghund och åt dåligt. Dessvärre tappade han lusten för just den smaken efter ett tag och så fick man hitta på nytt. Jag har (och jag skämms att erkänna det) hällt brunsås, små bitar av goda ostar, korv, köttbullar och diverse annat i hans matskål. Sedan bestämde jag mig för att det fick vara slut.
Jag satte ner bara torrfoder och när han inte åt gav jag helt sonika skålen till Yassi. DÅ började han äta!
Efter det har det inte hamnat något gott i någon skål här hemma! Gotter får man jobba för och förtjäna.
Geisha har också matvägrat periodvis. Men om man lägger kulorna på golvet äter hon och "städar", det brukar funka.

Hälsningar Helena

#9 2009-01-23 13:21:19

Kiiro
Medlem
Från: Bollebygd
Registrerad: 2006-07-13
Hundar/kennel:
Chonix Yuu-Kiiro och Chonix Chuu-Sami

Kiiro som är son till Gogo är likadan. Det blev bättre mer jag skaffade mig Sami, men han kan fortfarande vara lite tetig. Serveras det kokt köttfärs med spagetti och torrfoder då äter han minsann allt ihop annars är han väldigt bra på att äta upp att gott och spotta ut torrfodret whistle . Det ska vara "riktig" mat tycker Kiiro.

Mvh Anna.M

#10 2009-01-23 13:42:14

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Kiiro skrev:

Kiiro som är son till Gogo är likadan. Det blev bättre mer jag skaffade mig Sami, men han kan fortfarande vara lite tetig. Serveras det kokt köttfärs med spagetti och torrfoder då äter han minsann allt ihop annars är han väldigt bra på att äta upp att gott och spotta ut torrfodret whistle . Det ska vara "riktig" mat tycker Kiiro.

"Riktig mat" var något min mormor tog fasta på... Hon tyckte om sällskapet så då och då hade hon någon shiba hos sig över dagen. Alla älskade henne. Hon brukade se till att hundarna hade fått mat innan jag kom och hämtade dem. Då informerade hon mig om att de fått RIKTIG MAT och inte de där torra kulorna som jag höll på med smile RIKTIG MAT var potatis mosad i sås med stek eller korv eller annat gott i, och inte så lite heller... det syntes på "återbärgningen" big_smile

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#11 2009-01-23 17:25:14

Kiiro
Medlem
Från: Bollebygd
Registrerad: 2006-07-13
Hundar/kennel:
Chonix Yuu-Kiiro och Chonix Chuu-Sami

Helene skrev:

RIKTIG MAT var potatis mosad i sås med stek eller korv eller annat gott i, och inte så lite heller... det syntes på "återbärgningen"

lol Ja, just precis!
Fast på Kiiro ser man tyvärr inte det hmm

Senast redigerat av Kiiro (2009-01-23 17:26:00)

Mvh Anna.M

#12 2009-01-24 15:11:38

Lena S
Medlem
Från: Örkelljunga
Registrerad: 2006-11-10
Hundar/kennel:
Jiro "Yoshi" *060922 o Rollick's Bright Star "Twixi" *080922
Webbsida

Jag har ju då ett barnbarn till Gogo o barnbarnsbarn till Kenzo (Yoshi) - vill bara informera att till honom har inte "ätadåligtgenerna" nått! Han har aldrig varit kräsen, tack och lov! Visst innan Twixi kom kunde han vänta o äta tills framåt lunch men han åt och åt sen igen vid 17. Måste vara jobbigt med matvägrande hundar!

Lena S -   Världens bästa Yoshi och Twixi - bor hos oss

#13 2009-01-26 21:35:40

Paint
Medlem
Hundar/kennel:
KENZO - Sherae Takeda Ninja (00-13). MILOU - Ekevär's Ichigo (2010). OLIVER - Ekevär's I Want It All (2014)

Gunilla skrev:
Gogo brås helt klart på sin pappa Kenzo, fast jag tror hon är ännu värre. Hon har fått mig att bre smör på bitar oxstek (som jag tillagat enbart för henne). Hon får ha mat framme på natten och då äter hon ibland. Gogo vaktar maten så hårt mot katterna att jag för deras skull inte kan ha hennes mat framme hela tiden

.

Haha, jag är ledsen att just den genen följde med... whistle
Men jag känner absolut igen mig och, precis som min mamma skrev, hade vi i allt möjligt i hans matskål. Men han tröttnade snabbt igen..
Något som däremot har varit bestående hos herrn är förkärleken till rapsolja/olivolja, så det har vi ofta i.

/Malin

Allt mitt är mitt, allt ditt är också mitt och bara för att jag inte vill ha det, betyder det inte att du kan få det. - Yassi.

#14 2009-01-26 21:37:58

Paint
Medlem
Hundar/kennel:

Mayvor skrev
Precis samma beteende hade min Kenzo, som är son till din Kenzo, ända tills jag skaffade Jiro. Då blev det bråttom att äta upp, för annars var det någon som stal maten! Och nu får jag hålla igen på maten för att han inte ska bli alldeles för tjock!

Att jag har varit orolig för Kenzos hälsa, pga av att han åt så dåligt, är ett minne blott!

Så det är bara att skaffa en hund till, så äter Kenzo upp maten varje gång!

Lycka till
Mayvor

Ja! Han äter alltid upp ALL mat när han är hemma hos min mamma och då får konkurrens av 3 vrålhungriga tikar.
Men ibland slår det slint och då ska han minsann stå och se på medan de äter upp sin mat, så att han sedan kan stå och vakta sin enbart för att de ska se att han "faktiskt har mat kvar som inte ni får evilgrin"
Han är för lustig ibland..

/Malin

#15 2009-01-26 21:43:24

Paint
Medlem
Hundar/kennel:

Skönt att höra att han inte är den första (eller sista) Shiban som matstrejkar.. tongue

Förra veckan började jag plugga på högskola och gissa om Kenzo blev snopen över att inte ha sin matte hemma om dagarna.
Och gissa om JAG blev snopen då jag kom hem och satte nyckeln i låset och möttes av världens tjut på andra sidan ytterdörren.
Det tåls att tillägga att Kenzo inte är av typen som viftar onödigt mycket på svansen eller "pratar" när man kommer hem. Hans uttryck för glädje är att dra på smilbanden och lägga öronen bakåt. Ja och så tillåta andra att klappa honom så klart.. tongue
Fram till 4-5års åldern var Helene den enda han skrek åt när hon kom, för hon hade ju alltid en löptik med sig, hallelujah! big_smile

Men nu, 9 år fyllda, har han alltså behärskat konsten i både shibaprat och svansviftning på full fart.. jag blir så stolt wink

/Malin

#16 2009-01-26 21:46:47

Paint
Medlem
Hundar/kennel:

Helena skrev
Jag har (och jag skämms att erkänna det) hällt brunsås, små bitar av goda ostar, korv, köttbullar och diverse annat i hans matskål

.

Ja, skäms på dig! tongue whistle

/Malin

#17 2009-01-30 18:41:30

Mayvor
Medlem
Hundar/kennel:
Honto-No Gendo "Kenzo", Aangenaam Evening Shade "Jiro" och Aangenaam Nikka Sendai "Sally"

Tittade på kortet i galleriet på pappa Kenzo. Så otroligt lik min Kenzo! Roligt att se hur även utseendet ärvs i hundvärlden!

Bilden på T-shirten, var kan man få tag i den?

Mayvor

#18 2009-01-30 22:37:02

Paint
Medlem
Hundar/kennel:

Mayvor skrev:Tittade på kortet i galleriet på pappa Kenzo. Så otroligt lik min Kenzo! Roligt att se hur även utseendet ärvs i hundvärlden!

Bilden på T-shirten, var kan man få tag i den?

Ja, visst är de lika! Kenzos utseende har faktiskt slagit igenom rätt mycket på de flesta av hans valpar. Det är väldigt lustigt att besöka shibaträffar och "se" sin hund överallt :p

Jag googlade runt lite och hittade t-shirten på den här länken:
http://t-shirts.cafepress.com/item/shib … rt/5216997 smile
De har även "bumpersticks" alltså klistermärken till bilar med samma text big_smile

/Malin

#19 2009-01-30 22:48:27

Paint
Medlem
Hundar/kennel:

I onsdags hade jag en lång skoldag (09-18) och hade lämnat en extranyckel till min bror som bor 2 minuter ifrån mig. Han lovade att rasta min lilla voffsing någon gång under dagen och hålla honom sällskap en stund.

Klockan tolv fick jag ett sms "tar med honom hem" och hjärtat slutade slå i ett par sekunder. Min brors flickvän har nämligen en Siberian Husky-kennel och tränar i spann vilket innebär att de har 6 huskys hemma!neutral
De har även en jack russell terrier som lustigt nog styr och ställer över de andra.

Det här kommer inte sluta bra, tänkte jag och ringde genast upp honom för att komma med invändningar.
Men han försäkrade mig om att deras hundar skulle ut och träna drag, så Kenzo skulle få vara helt ensam med honom. Phu!blush

Men när jag sedan var över och hämtade min lilla skatt, hade de andra hundarna kommit tillbaka. Resultatet hade blivit att de stackars 7 fick vara i vardagsrummet medan min pojke fick tillgång till både kök, hall och sovrum! Där låg han nedklämd i Jack russell terrierns korg med magen uppsvälld av allt godis han hade fått smaska i sig. Gissa om han var nöjd! lol

/Malin

#20 2009-01-31 04:54:56

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Paint skrev:

Men när jag sedan var över och hämtade min lilla skatt, hade de andra hundarna kommit tillbaka. Resultatet hade blivit att de stackars 7 fick vara i vardagsrummet medan min pojke fick tillgång till både kök, hall och sovrum! Där låg han nedklämd i Jack russell terrierns korg med magen uppsvälld av allt godis han hade fått smaska i sig. Gissa om han var nöjd! lol

lol lol På något sätt händer detta ALLTID shibor - undrar varför...?

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#21 2009-01-31 11:54:16

Paint
Medlem
Hundar/kennel:

Lena skrev:

lol På något sätt händer detta ALLTID shibor - undrar varför...?

Haha, ja det är lustigt. Den där japanska charmen kan visst få vem som helst att bli knäsvag wink

Kom just tillbaka från vår "lunchpromenad" och på vägen passerade vi min brors hem, Kenzo stannade till och tittade på mig som för att säga "Det är heeelt okej med mig om du vill gå in här en stund!" big_smile

Det känns i alla fall skönt att veta att man har lite backup de dagar som blir långa i skolan smile

/Malin

#22 2009-01-31 22:25:13

Malwida
Medlem
Från: Göteborg/Majorna
Registrerad: 2008-02-09
Hundar/kennel:
Lucky Dragon's Dino (Inu)

Det här kanske inte är helt rätt tråd att skriva om detta, men eftersom vi har varit inne på matvanor tänkte jag berätta om Inus godisätarvanor. Inu är väldig kräsen och då gäller det att smaka på allting innan man sväljer det. Han kan spotta ut den godaste osten flera gånger innan han tycker att det faktiskt är ätbart. När folk som inte känner Inu ge honom godis tror de alltid att Inu inte tycker om det han fick. Då brukar jag säga att "Inu har smaklökarna i munnen och inte i magen som de flesta hundarna".

#23 2009-02-01 07:28:50

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Malwida skrev:

Det här kanske inte är helt rätt tråd att skriva om detta, men eftersom vi har varit inne på matvanor tänkte jag berätta om Inus godisätarvanor. Inu är väldig kräsen och då gäller det att smaka på allting innan man sväljer det. Han kan spotta ut den godaste osten flera gånger innan han tycker att det faktiskt är ätbart. När folk som inte känner Inu ge honom godis tror de alltid att Inu inte tycker om det han fick. Då brukar jag säga att "Inu har smaklökarna i munnen och inte i magen som de flesta hundarna".

Jag kan inte annat än skratta lite när jag läser detta - det är SÅ mycket shiba i det beteendet...

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#24 2009-02-01 12:21:17

Paint
Medlem
Hundar/kennel:

Malwida skrev:
Han kan spotta ut den godaste osten flera gånger innan han tycker att det faktiskt är ätbart. När folk som inte känner Inu ge honom godis tror de alltid att Inu inte tycker om det han fick.

Kenzo är exakt likadan. Medan de andra hundarna fångar godis i luften när man kastar det åt dem, fångar Kenzo dem med pannan. Sen står han läääänge och nosar, slickar, suger, spottar ut, nosar, slickar, spottar ut... ja, ni fattar tongue
Det enda som slinker ner utan problem är gorgonzolaost, brieost och torkad fisk... Ja, allt som luktar illa går alldeles utmärkt. roll

/Malin

#25 2009-02-01 17:17:00

Mayvor
Medlem
Hundar/kennel:

Och jag känner igen beteendet!

Jag blir nyfiken på pappa Kenzo. Hur många barn har Kenzo?

Mayvor

#26 2009-02-01 17:40:20

Paint
Medlem
Hundar/kennel:

Mayvor skrev:

Och jag känner igen beteendet!

Jag blir nyfiken på pappa Kenzo. Hur många barn har Kenzo?

Mayvor

Kenzo är pappa till 7 kullar, totalt 22 valpar och han har även 16 barnbarn big_smile
Om du är instresserad av andra avelsshibor så kan du läsa om det under fliken Statistik här på Shibainfo smile

/Malin

#27 2009-02-01 18:37:02

Malwida
Medlem
Från: Göteborg/Majorna
Registrerad: 2008-02-09
Hundar/kennel:
Lucky Dragon's Dino (Inu)

Det måste se så roligt ut när Kenzo fångar godis med pannan. Inu fångar med munnen, men spottar ut sen smile

#28 2009-02-01 23:25:15

Paint
Medlem
Hundar/kennel:

Malwida skrev:

Det måste se så roligt ut när Kenzo fångar godis med pannan. Inu fångar med munnen, men spottar ut sen smile

Ja det ser onekligen lustigt ut, och man tycker ju att han åtminstone skulle flytta lite på sig så att han slapp det där studset i pannan. Men icke. Istället blundar han tills det är gjort och sedan blänger han lite förnärmat på en innan han börjar sin nosa/slicka/spotta ut-ritual tongue

/Malin

#29 2009-02-02 09:46:11

Lena S
Medlem
Från: Örkelljunga
Registrerad: 2006-11-10
Hundar/kennel:
Jiro "Yoshi" *060922 o Rollick's Bright Star "Twixi" *080922
Webbsida

Barnbarnsbarnet Yoshi tar inte heller med munnen utan pannan... är det ärftligt tro?? Trodde bara han var lite "trög" big_smile

Lena S -   Världens bästa Yoshi och Twixi - bor hos oss

#30 2009-02-02 09:59:21

Paint
Medlem
Hundar/kennel:

Lena S skrev:

Barnbarnsbarnet Yoshi tar inte heller med munnen utan pannan... är det ärftligt tro?? Trodde bara han var lite "trög"

Haha, ja det kanske är "trögheten" som är det ärftliga? big_smile

Min pappa brukar kalla Kenzo för den särskilda hunden tongue

/Malin

Sidfot