#31 2009-02-02 19:53:35

Paint
Medlem
Från: Salem
Registrerad: 2006-08-10
Hundar/kennel:
KENZO - Sherae Takeda Ninja (00-13). MILOU - Ekevär's Ichigo (2010). OLIVER - Ekevär's I Want It All (2014)

Re: Sherae Takeda Ninja "Kenzo"

Här är man lite efter... läste just att underbara Morty (Dragon House Fire Brigade) somnade in någon gång under det förra året.

Tänkte därför passa på att tända ett candle och skicka massa heartheartheart till den lilla gubben som gjorde ett så stort intryck på mig för nästan nio år sedan då han bilade med mig, min mamma och Helene till Norge för utställning.
Med i bilen hade vi löptikar (minnet är lite luddigt hur många det faktiskt var) och 2 valpar (varav en var min Kenzo) och Morty var hur cool som helst. Så häftig. love

/Malin

Allt mitt är mitt, allt ditt är också mitt och bara för att jag inte vill ha det, betyder det inte att du kan få det. - Yassi.

#32 2009-02-04 10:22:18

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Paint skrev:

Här är man lite efter... läste just att underbara Morty (Dragon House Fire Brigade) somnade in någon gång under det förra året.

Tänkte därför passa på att tända ett candle och skicka massa heartheartheart till den lilla gubben som gjorde ett så stort intryck på mig för nästan nio år sedan då han bilade med mig, min mamma och Helene till Norge för utställning.
Med i bilen hade vi löptikar (minnet är lite luddigt hur många det faktiskt var) och 2 valpar (varav en var min Kenzo) och Morty var hur cool som helst. Så häftig. love

Jag håller med dig om att Morty var helt underbar! En riktig alfahane som undvek slagsmål och bara var så cool! Alla lyssnade på honom utan att han sa ett ljud. Han hade ett helt underbart kroppsspråk. Jag minns en av de första promenaderna med honom när jag stod och pratade med honom 8 meter bort i flexit. En galen schäferhane kom springande lös med öppen och vrålande käft rakt mot honom. Morty stod bara helt stilla och vände bort huvudet och schäferns stängde munnen och cirklade hotande runt med alla tänder visade och fult morrande. Morty sa fortfarande ingenting - sänkte huvud och nacke ännu mer och till slut svansen. Och på detta sätt avväpnade han schäfern som helt plötsligt stod pipande med kutig rygg, sänkt huvud och svansen mellan benen medans Morty gick med högt huvud och hög svans och nosade på schäferns intima delar. Det var då jag började andas igen och sänkte armen med kopplet...

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#33 2009-02-04 11:09:19

Lena S
Medlem
Från: Örkelljunga
Registrerad: 2006-11-10
Hundar/kennel:
Jiro "Yoshi" *060922 o Rollick's Bright Star "Twixi" *080922
Webbsida

Vilken hund! Och han är gammelmorfar till Yoshi. De är väldigt lika utseendemässigt iaf (om man ser på bilden jag fick av Helene att ha på min hemsida). Yoshis morfar är Honto-No Daiou som Morty har tillsammans med Yassi smile. Jätteroligt att få se bild på o höra om även äldre släktingar till sina hundar thumbup

Lena S -   Världens bästa Yoshi och Twixi - bor hos oss

#34 2009-02-04 17:42:59

Paint
Medlem
Hundar/kennel:
KENZO - Sherae Takeda Ninja (00-13). MILOU - Ekevär's Ichigo (2010). OLIVER - Ekevär's I Want It All (2014)

Helene skrev:

Jag håller med dig om att Morty var helt underbar! En riktig alfahane som undvek slagsmål och bara var så cool! Alla lyssnade på honom utan att han sa ett ljud. Han hade ett helt underbart kroppsspråk. Jag minns en av de första promenaderna med honom när jag stod och pratade med honom 8 meter bort i flexit. En galen schäferhane kom springande lös med öppen och vrålande käft rakt mot honom. Morty stod bara helt stilla och vände bort huvudet och schäferns stängde munnen och cirklade hotande runt med alla tänder visade och fult morrande. Morty sa fortfarande ingenting - sänkte huvud och nacke ännu mer och till slut svansen. Och på detta sätt avväpnade han schäfern som helt plötsligt stod pipande med kutig rygg, sänkt huvud och svansen mellan benen medans Morty gick med högt huvud och hög svans och nosade på schäferns intima delar. Det var då jag började andas igen och sänkte armen med kopplet...

Ja, det är precis så jag minns honom! Helt cool och så medveten om sin egen värdighet på något vis. Precis som att han helt enkelt var för stolt och cool för att sänka sig till den nivå där slagsmål vore lösningen. smile
Puh, vilken skräckupplevelse ändå tongue Där hade jag nog svimmat...

Jag minns en gång för flera år sedan då jag var ute i skogen med Yassi och Kenzo samt min kompis och hennes golden. Helt plötsligt kommer det en ensam och stor rottweilertik springandes emot oss med munnen öppen.
Yassi var lös och började genast gå emot rottisen. Själv stod jag där med Kenzo i koppel och försökte på några få sekunder resonera vad som vore smartast att göra.
Att försöka springa efter Yassi, med en till hund i koppel, och på någotvis jaga iväg den här rottisen hade varit helt omöjligt. Jag bad en tyst bön om att min tjeja inte skulle vara helt i stycken när de vore klara med varandra...
Sen, helt plötsligt, lägger sig rottisen på rygg och Yassi står över med alla tänder blottade och "bara" talar om att Nu ger du fan i att resa dig förrän jag tycker att du får det.
Också en sån där upplevelse som får en att fascineras av Shibans beteende, men som man ändå inte gärna vill vara med om en gång till... tongue

/Malin

Allt mitt är mitt, allt ditt är också mitt och bara för att jag inte vill ha det, betyder det inte att du kan få det. - Yassi.

#35 2009-02-11 14:21:47

Paint
Medlem
Hundar/kennel:

Den här veckan har hittills varit väldigt intressant för Kenzos del.
I helgen var vi nere i Småland och hälsade på släktingar och med på resan hade vi Yassi. heart
Något Kenzo tyckte väldigt mycket om, äntligen fanns det någon att vakta maten för! evilgrin

Men när det så var dags för Yassi att återvända hem fick Kenzo lov att följa med. Mamma och jag går nämligen en promenad först så att hundarna (Yassi och Chikai främst..) får kolla av varandra lite utomhus. Inomhus finns det så mycket som genast måste vaktas!
Så vi traskade iväg. Geisha var överlycklig över att ha sina morföräldrar hemma igen och fick sig ett antal tillsägningar av Yassi som inte tyckte att det var så där jätteroligt med massa pussar i öron och mun...love

Kenzo däremot, sann avelshanne som han är, började genast tjuta och ha sig över Chikai. big_smile
Jaha, tänkte mamma och jag, så nu höglöper hon? Jodå. Kenzo gav sig inte, det fjäskades och dreglades under hela promenaden... ja, i ärlighetens namn hann han med att göra en del obscena rörelser också, men till ingen nytta. Chikai ville inte låta sig bli flörtad med! cool

Men när Kenzo och jag återvände hem till oss så dröjde det inte länge förrän han sov som en stock...  sleeping

Idag har han också fått ha sin matte hemma hela dagen. Kanske bryr han sig inte så värst mycket, men matte är i alla fall lycklig över det.. tongue

/Malin

#36 2009-03-13 07:43:57

Helena
Medlem
Registrerad: 2006-07-18
Hundar/kennel:
Ekevär's kennel
Webbsida

Tack Malin för sällskapet under valpningen och tack för lånet av Kenzo!!
Kenzo har hållit Misa sällskap här under tiden hon bott hos mig innan valparna föddes. Han var nväl lycklig över att få komma hem till sig och få lite lugn och ro igen kan jag tro.
Jag tror han har gått upp en del i vikt, för allt som Misa inte velat äta, och det är en del., har han ätit!! Så två portioner frukost och två portioner middag under ett par veckor har nog satt sina spår..

Hälsningar Helena

#37 2009-03-13 11:44:24

Paint
Medlem
Hundar/kennel:

Klart man ställer upp under valpning big_smile
Men det är bra skönt att få ha sin vovve hemma igen, har haft en verklig Kenzo-abstinens under de senaste dagarna blush

Men nu ligger han och sussar gott i sin fåtölj och drömmer om all mat han har ätit...

/Malin

#38 2009-03-13 12:58:38

Paint
Medlem
Hundar/kennel:

http://www.shibainfo.com/forum/gallery.php?pid=1986

Kenzogubben smile

/Malin

#39 2009-03-13 18:45:44

Ylis
Medlem
Från: Hörnefors, Umeå
Registrerad: 2008-10-27
Hundar/kennel:
Ikinokoru, Koori (i de sälla jaktmarkerna)

Vilken underbar bild! heart

#40 2009-03-13 19:58:46

gabri
Medlem
Registrerad: 2008-03-30
Hundar/kennel:
Honto-noEtsuyo (Sushi) och Honto-no Nakamekuro (Soya)

ÅÅÅ, jag ska fota mer S-V. Mkt fin bild.
Gabri

#41 2009-03-13 20:37:58

Paint
Medlem
Hundar/kennel:

Åh, tackar big_smile

Kenzo blir faktiskt väldigt tjusig i Svartvitt, men sen är han också så snäll och lätthanterlig så det brukar inte vara svårt att få några fina kort smile

/Malin

#42 2009-03-14 10:27:09

Arita
Medlem
Från: Norrtälje
Registrerad: 2006-11-16
Hundar/kennel:
Ekevärs Eitaro (Taro)

Han är en underbar hund Malin!
Du kanske kommer ihåg att Fabian (min kille) ville hellre ha hem honom än valparna när vi var o hälsade på wink

#43 2009-03-14 10:40:12

Paint
Medlem
Hundar/kennel:

Arita skrev:

Han är en underbar hund Malin!
Du kanske kommer ihåg att Fabian (min kille) ville hellre ha hem honom än valparna när vi var o hälsade på wink

Haha, ja det minns jag faktiskt! smile
Och så är det en del som velat ta med sig Yassi hem istället för att hon är så "gosig". Men det är ingen som har sett ett samband med att goseriet för det mesta sker under fikastunden... tonguebig_smile

/Malin

#44 2009-03-14 10:54:11

Helena
Medlem
Hundar/kennel:
Ekevär's kennel
Webbsida

Kenzo älskar att bli beundrad både i utställningsringar och som fotomodell!!
Kenzo är fotografen Eivor RAsehorns favorithund att fota för han kan ta regi och tröttnar aldrig.

Hälsningar Helena

#45 2009-03-14 11:31:33

Arita
Medlem
Från: Norrtälje
Registrerad: 2006-11-16
Hundar/kennel:
Ekevärs Eitaro (Taro)

Hahah han e så skön kenzo!
Yassi med!
Vet inte varför med dom 2 hundarna har verkligen en plats i mitt hjärta, det e ju lite konstigt eftersom jag bara har träffat dom så få ggr.
heart

#46 2009-03-16 11:29:55

Paint
Medlem
Hundar/kennel:

Är väl typiskt shiba egentligen. Liten hund som lämnar ett stort intryck smile

/Malin

#47 2009-03-18 13:50:28

Paint
Medlem
Hundar/kennel:

http://www.shibainfo.com/forum/gallery.php?pid=2057

Bebben och hans snuttefilt!

Har funderat över om Kenzos tråd kanske bör ligga under kategorin "Äldre shibor"? När är en shiba egentligen gammal? Kenzo är nu lite mer än 9år.
Är han gammal än tro?

/Malin

#48 2009-03-18 13:58:36

LadyFrost
Medlem
Från: Linköping
Registrerad: 2006-05-21
Hundar/kennel:
Stämmlocks Izumi Go Akiko [Zumi] Tanspots Novums Norbert Novize [Norrie] (heeler)
Webbsida

Gammal är han nog inte, men runt veteranåldern kan man väl räkna en shiba till  "äldre", eller som det så fint står i forumbeskrivningen - "mogen" cool

Vill du att jag ska flytta tråden?

My beloved monster and me

#49 2009-03-18 19:49:01

Paint
Medlem
Hundar/kennel:

LadyFrost skrev:

Gammal är han nog inte, men runt veteranåldern kan man väl räkna en shiba till  "äldre", eller som det så fint står i forumbeskrivningen - "mogen" cool

Vill du att jag ska flytta tråden?

Ja för all del, det kan du göra smile
Nä, till åldern är han nog inte så gammal och inte till utseendet heller. Men hans beteende förändrades till "gubbe" redan vid 6års åldern så.. tongue

/Malin

#50 2009-03-19 07:47:40

Arb.gunilla
Medlem
Registrerad: 2007-11-27

Det är helt underbart fina bilder på Kenzo. Jag tycker nog att han har ett ganska goggigt uttryck (eller är det Gogo som har ett Kenzoaktigt uttryck?).
Gunilla

#51 2009-03-19 08:56:10

Paint
Medlem
Hundar/kennel:

Det är helt underbart fina bilder på Kenzo. Jag tycker nog att han har ett ganska goggigt uttryck (eller är det Gogo som har ett Kenzoaktigt uttryck?).
Gunilla

Vilket som, så är det ett rätt så underbart uttryck, eller hur? wink

/Malin

#52 2009-03-19 09:31:11

Arb.gunilla
Medlem
Registrerad: 2007-11-27

Jag älskar det ansiktet love.
Gunilla

#53 2009-03-19 11:03:49

Paint
Medlem
Hundar/kennel:

Vet precis hur det känns big_smile

Senast redigerat av Paint (2009-03-19 11:04:05)

/Malin

#54 2009-03-20 14:09:06

Paint
Medlem
Hundar/kennel:

Idag var det dags för Kenzo att bli av med det sista av sin päls! (nåväl, nästan)
Han har fällt som en tok, men nu börjar det lugna sig och eftersom jag skulle dammsuga idag kändes det bäst att ta det sista på hans lår innan dammsugarn åkte fram smile

http://www.shibainfo.com/forum/gallery.php?pid=2063
Han är inte direkt svår att ha å göra med min vovve...

http://www.shibainfo.com/forum/gallery.php?pid=2064
Jag blir alltid lika förvånad över hur mycket päls det finns på dessa shibor! roll
Tur att de inte fäller så ofta. Nu är i alla fall låren avklarade, phu!

/Malin

#55 2009-03-21 08:02:01

Malwida
Medlem
Från: Göteborg/Majorna
Registrerad: 2008-02-09
Hundar/kennel:
Lucky Dragon's Dino (Inu)

Här hemma hos oss är det också fällning som gäller. Visserligen undrar jag också vart allt hår kommer ifrån. Men det allra konstigaste är att trots att hunder ser helt naken ut så på något underligt sätt fortsätter den att fälla. Hur är det möjligt?!? Vart kommer dessa hår som synliggörs först efter de är loss från?

#56 2009-03-21 09:08:46

Rosen
Medlem
Från: Stockholm
Registrerad: 2007-07-21
Hundar/kennel:
Edeängs Beatris (Bea), Honto-No Ginjiro (Gin) & Honto-No Suto-Mu Stormageddon (Storm)
Webbsida

Malwida skrev:

Men det allra konstigaste är att trots att hunder ser helt naken ut så på något underligt sätt fortsätter den att fälla. Hur är det möjligt?!? Vart kommer dessa hår som synliggörs först efter de är loss från?

Jag tror stenhårt på att den kommer från samma ställe som strumpor försvinner till tongue

#57 2009-04-14 21:33:19

Paint
Medlem
Hundar/kennel:

Nu är det fullt upp för morfar Kenzo. Barnbarnet Geisha är här för en övernattning. Jisses! Att dela med sig är inte riktig Kenzos grej roll
Men han är lite vek för Geishas tindrande ögon... så länge hon inte ligger i hans fåtölj eller gosar för mycket med hans matte!

Lilla Geisha tyckte att det var väldigt konstigt att vare sig Yassi eller Chikai var här, hon sprang och letade länge, men så hittade hon leksaks- och benlådan istället! Alla benen togs fram på golvet, till Kenzos stora förskräckelse. Han är inte så värst intresserade av dem själv, men det innebär ju inte att någon annan får äta dem... tongue
Så det dröjde inte länge förrän han låg med alla benen runt omkring sig och Geisha satt bredvid som ett frågetecken. Men ingen är ju omöjlig, så ett ben fick hon faktiskt ha, men bara om hon låg och bet på det så att han kunde se vart hon var.

Nu ligger i alla fall lilltösen och sussar i soffan bredvid min sambo. Och Kenzo då? Tja... han ligger på golvet och tuggar på fem olika ben samtidigt... roll heart

/Malin

#58 2009-04-20 19:50:55

Paint
Medlem
Hundar/kennel:

Jag måste lägga in den här bilden på mig och Morty. Han var så himla underbar och gosig, samtidigt som han var stencool!

http://www.shibainfo.com/forum/gallery.php?pid=2148

heartstarheartstarheart

/Malin

#59 2009-04-26 15:15:38

Helena
Medlem
Hundar/kennel:
Ekevär's kennel
Webbsida

Morty och Kenzo var på utställning tillsammans. Kenzo var bara sex månader då,  det är NIO år sedan!!!

Hälsningar Helena

#60 2009-04-27 06:58:23

Ylis
Medlem
Från: Hörnefors, Umeå
Registrerad: 2008-10-27
Hundar/kennel:
Ikinokoru, Koori (i de sälla jaktmarkerna)

Den där bilden bara lyser kärlek. big_smile

Sidfot