#1 2009-06-17 12:53:26

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Om varg

Pressmeddelande om listan mot vargjakt som flera här på shibainfo skrev på.

Upprop mot vargjakt överlämnat till Miljödepartementet

Miljödepartementet har idag tagit emot en namnlista på närmare 5.000 namn till förmån för våra vargar och deras rätt att leva i vårt land, och därmed mot jakt på varg.

Listan är en klar indikation på att Sveriges befolkning fortfarande önskar ha en stark vargstam i landet.

”Nätverket Vargar” har under fyra månader samlat ihop 4.893 namn mot jakt på varg. Det är ungefär dubbelt så många namn på ungefär samma tid jämfört med ett upprop från jägarsidan ”för jakt på varg”.

”Nätverket Vargar - ett nätverk för rovdjur i Norden” är en förening på internet, som administreras av en medlem.

Namnunderskrifterna överlämnades idag på förmiddagen till Leif Holmberg, politiskt sakkunnig/rådgivare på departementet. Uppvaktningen gjordes av Calle Blåholtz, Västra Torup, samt Inger och Erik Malmström, Bälinge. De uttryckte undertecknarnas förhoppning att denna klara manifestation ska uppmärksammas i den fortsatta behandlingen av den nyligen framlagda propositionen om ny rovdjurspolitik – ett förslag som innebär jakt på varg.

Överlämnandet föregicks av flera veckors ovisshet huruvida miljöministern var intresserad av att ta emot uppropet. Till slut tog ”Nätverket Vargar” saken i egna händer och bestämde ensidigt tid för överlämnandet. Uppropet avslutades sålunda med att Leif Holmberg idag tog emot luntan med de nära 5.000 namnunderskrifterna.

För Nätverket Vargar www.vargar.se/

Tryggve Hedtjärn, Calle Blåholtz, Erik Malmström, Inger Malmström

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#2 2009-07-08 06:14:09

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Re: Om varg

En varg vandrar genom Östergötland! Hur länge kommer det att ta innan den är dödad tror ni?

Läste helt fascinerad i Corren att man mot vildsvinens framfart rekommenderar att bönderna hägnar in sina åkrar - OCH ATT DOM GÖR DET! Vad kostar det med kraftigt elstängsel runt åkrarna i Östergötland...? Dom är ju inte precis små, dom flesta!

Och hur kan det komma sig att bönderna inte gör samma sak mot varg utan att klaga - stängslar in och vaktar sina djur? Nej nej nej - då blir det ohyggliga klagomål och vargen måste skjutas!

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#3 2009-07-08 06:32:44

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Tyvärr så kommer den vargen nog inte överleva länge med tanke på hur det har gått för de andra vargarna som försökt vandra söderöver.

Det finns bidrag att söka för att stängsla in och det finns olika föreningar som ställer upp med folk gratis för att hjälpa till med det.

I en artikel får en som filmat när vildsvin träffar varg frågan "Var du rädd?" och svarar:
- Nej, vargen hade ju vildsvinen att tampas med

Artikel & film: http://na.se/nyheter/laxa/1.501970

Jag skulle mycket hellre träffa en varg än vildsvin!!!

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#4 2009-07-08 06:33:15

LadyFrost
Medlem
Från: Linköping
Registrerad: 2006-05-21
Hundar/kennel:
Stämmlocks Izumi Go Akiko [Zumi] Tanspots Novums Norbert Novize [Norrie] (heeler)
Webbsida

Vargen är ett rovdjur medan grisarna är allätare. Allätare äter inte upp rådjur eller andra djur som jägarna skulle få skjuta - alltså är det positivt att sprida myten om att vargen skulle vara farlig för människor för då får man ingen konkurrens om klövviltet...

My beloved monster and me

#5 2009-07-08 08:34:16

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

- men grisarna äter upp grödor, bökar upp golfbanor o ställer till med otrolig förödelse - räknas inte det? - vi har 10-tusentals här nere och popuöationen ökar explosionsartat!

Lena

#6 2009-07-08 08:51:54

LadyFrost
Medlem
Från: Linköping
Registrerad: 2006-05-21
Hundar/kennel:
Stämmlocks Izumi Go Akiko [Zumi] Tanspots Novums Norbert Novize [Norrie] (heeler)
Webbsida

Det är ju inte jägarnas problem, tyvärr - uppbökade golfbanor och grödor faller på kommun och jordbrukare i närområdet. Och då behöver ju inte jägarna bry sig, tvärt om får de ju möjligheten att skjuta av gris också... Men VARGEN! Det finns ju flera stycken! Och de äter KLÖVVILT! Som jägarna annars fått skjuta! Förståååååååååår du inte vilka hemska djur det är? oh

(för säkerhets skull: både mitt förra inlägg och det här har en svag biton av sarkasm...)

My beloved monster and me

#7 2009-07-08 11:43:16

Rosen
Medlem
Från: Stockholm
Registrerad: 2007-07-21
Hundar/kennel:
Edeängs Beatris (Bea), Honto-No Ginjiro (Gin) & Honto-No Suto-Mu Stormageddon (Storm)
Webbsida

LadyFrost skrev:

Det är ju inte jägarnas problem, tyvärr - uppbökade golfbanor och grödor faller på kommun och jordbrukare i närområdet. Och då behöver ju inte jägarna bry sig, tvärt om får de ju möjligheten att skjuta av gris också... Men VARGEN! Det finns ju flera stycken! Och de äter KLÖVVILT! Som jägarna annars fått skjuta! Förståååååååååår du inte vilka hemska djur det är? oh

(för säkerhets skull: både mitt förra inlägg och det här har en svag biton av sarkasm...)

Ja jösses. Det är så man blir riktigt skraj när man läser om en varg wink
Är ju inte alls så att jag gladeligen skulle sätta mig och titta på vargen så länge jag bara kunde big_smile

#8 2009-07-14 13:31:29

Susann
Medlem
Registrerad: 2008-02-14
Hundar/kennel:
Ekevär's Giou
Webbsida

På tal om varg o vildsvin, se filmen i länken http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyhete … 5485251.ab

Hälsningar Susann

"Det är i motvind, och inte i medvind, som vingarna stärks"
Min blogg: http://www.chenillevilles.blogspot.com/

#9 2009-07-17 10:42:35

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Tror att Lenas varg fortfarande lever, en ung märkt hane som är på vandring från Ockelbo. Det måste vara denna som Nya Folkbladet i Östergötland skriver om; http://www.folkbladet.se/nyheter/finspa … id=4936740

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#10 2009-07-19 15:02:24

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Helene skrev:

Tror att Lenas varg fortfarande lever, en ung märkt hane som är på vandring från Ockelbo. Det måste vara denna som Nya Folkbladet i Östergötland skriver om; http://www.folkbladet.se/nyheter/finspa … id=4936740

- så jäkla häftigt.....

Lena

#11 2009-08-20 11:39:03

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

På vargars mailingslista kom denna länk. Det berättas att Rolf Groven är en norsk konstnär som använder sin talang till att kritisera olika samhällsförhållanden i Norge. Här är det ett om rovdjursförvaltningen....

http://www.groven.no/rolf/previewpages/ … page41.php

"Av alle råvdyr er mennesket det verste"

...och det gäller ju inte bara där... sad

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#12 2009-08-20 15:47:28

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Fruktansvärt äckligt - jag mår illa.... mad

Lena

#13 2009-09-14 19:57:58

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

En annan namninsamling. (Seriös)

Skriv under om du håller med

Saxat från http://www.namninsamling.se/index.php?s … p;nid=3775

Denna namninsamling riktar sig till dig som har hund och är medlem i SKK eller någon av de ras/specialklubbar, t ex Svenska Brukshundsklubben, som är bundna till SKKs rovdjurspolicy.

Svenska Kennelklubben (SKK) stödjer jakt på vargar!

Jo, så är det!
SKK följer Svenska Jägareförbundets (SJF) rovdjurspolicy, och eftersom de flesta rasklubbar och specialklubbar som t ex Svenska Brukshundsklubben är knutna till SKK så kan SJF räkna alla medlemmar i dessa förbund som stödjande deras linje kring vargen.
Just detta utnyttjas nu flitigt för att förespegla politikerna att hundägare generellt inte gillar varg.

Du som medlem i SKK och/eller någon av specialklubbarna, är du också för att redan nu start licensjakt på en liten och inavlad vargstam? Då är det här uppropet inte något för dig.

Är det istället så att du anser att SKK ska stå fria från jägarnas rovdjurspolicy, och du kanske t o m värnar om de större rovdjuren i Sverige, då har du kommit rätt!

Genom att skriva på detta upprop ställer du dig bakom följande uttalande:

Svenska Kennelklubben ska inte följa Svenska Jägareförbundets rovdjurspolicy. Svenska Kennelklubben ska däremot arbeta för kunskap kring de stora rovdjuren, och utbildning kring hur man skyddar sina hundar, dvs följa sina stadgar även när det gäller rovdjuren.

Skriv gärna vilka ras/specialklubbar du är medlem i, i fältet för Stad/Ort

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#14 2009-10-12 15:03:59

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Det lär fortfarande finnas varg i mina skogar. En märkt och en utan halsband. smile

Ann A, tydligen är skogen bakom ditt hus bra thumbup

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#15 2009-12-30 22:25:30

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Bara i 5 län väntas 12000 jägare ut i skogen på nyårsdagen och skjuta de 27 vargar som kvoten ligger på....

Undrar hur de ska hålla reda på hur många vargar som skjuts på de olika jaktområderna? Eller "råkar" det bli en överskjutning och OPS så det kan gå...? Tidigare jakt på lodjur  har råkat ut för stora "överskjutningar"

Rovdjursföreningen säger i en artikel http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6363388.ab
"– Vi har bara 185-219 vargar i landet. Det är för tidigt att beståndsbegränsa. Enbart skyddsjakt borde tillåtas. 27 vargar innebär en minskning med tio procent, vilket kan få stora konsekvenser beroende på vilka vargar i en familj som skjuts. Valpar, födda i maj, kan dö indirekt."

Dessutom får de jaga med motorfordon, hur "sportslig" blir jakten då? Hur stor chans har ett fåtal vargar mot alla jaktlag? Kan man kalla det jakt...?

Nej - det nya året ser inte alls ut att starta bra för våra vargar!

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#16 2009-12-31 01:22:00

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

JA, JAG HÖRDE DET! 12 000 jägare!! SANSLÖST!

- där tappade jag sista lilla respekten för vår jägarkår! mad mad mad

Det är helt helt sjukt och jag fattar inte att någon tillåter detta vansinne!

Lena

#17 2010-01-02 08:01:58

Gunilla
Medlem
Registrerad: 2006-09-04
Hundar/kennel:
Honto no Gogo

Det är helt galet. Jag blir så arg att jag inte vet vad jag ska ta mig till.
madmadmad

Jag fattar heller inte varför organisationer som Världsnaturfonen och Naturskyddsföreningen inte protesterar mer högljutt. Svagt! Jättesvagt!

Kennelklubben som stödjer detta vansinne har gjort bort sig för eviga tider i mina ögon. Jag kommer aldrig någonsin att bli medlem i kennelklubben.

Senast redigerat av Gunilla (2010-01-02 08:03:04)

#18 2010-01-02 10:35:57

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Två vargar är träffade enligt info på min varglista. Den ena ska avräknas på kvoten den den andra TROR de är oskadd så den räknas som icke-skjuten....

På SVAs hemsida kan man se fördelning och skjutna vargar, men nör jag tittade senast så var den inte uppdaterad.
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa … /Vargjakt/

Gunilla - håller med dig om SKK! Tyvärr så måste man vara medlem när man är uppfödare, men önskar att man kunde välja delar att betala sitt medlemskap för.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#19 2010-01-02 11:09:07

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

En annan blogg att följa jakten i
http://rovdjur.posterous.com/

Ännu en varg skjuten cry

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#20 2010-01-02 11:32:05

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Värmland: Sex av nio vargar avlivade
http://nwt.se/article638382.ece

Dalarna: Fyra vargar skjutna
http://www.dalademokraten.se/sida/id/101774/

Rapporterna kommer alldeles för snabbt!!! Usch - vad ledsen jag blir!

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#21 2010-01-02 11:50:54

Helena
Medlem
Från: Salem
Registrerad: 2006-07-18
Hundar/kennel:
Ekevär's kennel
Webbsida

Det är hemsk, särskilt som man inte riktigt har klart för sig vad konsekvensen blir. Som ett argument har anförts att detta ska göra de fientligt inställda mer vänliga till vargstammen i Sverige om de vet att man kan få skjuta av djur ibland! Vem f-n tror på det???

Hälsningar Helena

#22 2010-01-02 13:42:43

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Efter ett par timmars "jakt" så hade man i Dalarna skjutit 11 st av 9 i tilldelad kvot. Första "överskjutningen" är ett faktum.

Av dessa 11 vargar är 5 st PÅSKJUTNA och under utredning! De har alltså missat att döda dem och skadeskjutit dem istället!

VAD ÄR DET FÖR JÄKLA KLÅPARE SOM HÅLLER PÅ?!?!

Jag blir så upprörd men kan inte låta bli att följa detta. Jag hoppas att ni som anser att det finns plats för vilda vargar inte tröttnar på mig... kanske någon funderar på om det finns något ni kan göra... sprida information genom att prata om detta i sin närhet är en väg. Ni vet många bäckar små... osv

SVA:s sida är uppdaterad - länk i tidigare inlägg.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#23 2010-01-02 13:44:10

Susann
Medlem
Registrerad: 2008-02-14
Hundar/kennel:
Ekevär's Giou
Webbsida

Jag blir också ledsen, känns som att varghatarna fått som de velat cry

Hälsningar Susann

"Det är i motvind, och inte i medvind, som vingarna stärks"
Min blogg: http://www.chenillevilles.blogspot.com/

#24 2010-01-02 13:54:33

Ann
Medlem
Registrerad: 2006-08-12
Hundar/kennel:
Honto-no Daiichi Taniko // Honto-no Taiyou // Enju Go Chisugsou

Helt vansinnigt. Illa nog att dom får skjuta, men dom borde ju åtminstone ha bättre koll på hur många dom skjuter.

Den med sändare i Sättratrakten har dom iallafall haft signal ifrån i natt, så den är kvar där.
http://webmap.slu.se/website/vargwebb/viewer.asp

#25 2010-01-02 13:58:53

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Ann skrev:

Den med sändare i Sättratrakten har dom iallafall haft signal ifrån i natt, så den är kvar där.
http://webmap.slu.se/website/vargwebb/viewer.asp

Är lite avundsjuk på Ove och min syster som har hört dem yla!

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#26 2010-01-02 14:09:09

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Helena skrev:

Det är hemsk, särskilt som man inte riktigt har klart för sig vad konsekvensen blir. Som ett argument har anförts att detta ska göra de fientligt inställda mer vänliga till vargstammen i Sverige om de vet att man kan få skjuta av djur ibland! Vem f-n tror på det???

Du tänker precis som Naturskyddsföreningen.
Citat från ordförande
"- Den hetsjakt efter varg som nu pågår i skogarna runt om i landet gör mig sorgsen. Acceptansen för varg kommer givetvis inte att ha ökat i morgon, däremot hotet mot vargstammen. Jakten är en eftergift för en bullrig minoritet och den för tanken till allt annat än naturvård, säger Mikael Karlsson, ordförande i Naturskyddsföreningen."

Han kritiserar också att de olika länsstyrelserna inte samarbetar!!!
http://www.pirab.se/MIMA/standard/getPI … x=A712572A

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#27 2010-01-02 14:09:57

Rosen
Medlem
Registrerad: 2007-07-21
Hundar/kennel:
Edeängs Beatris (Bea), Honto-No Ginjiro (Gin) & Honto-No Suto-Mu Stormageddon (Storm)
Webbsida

Hela den här jakten är vansinnig och jag blir riktigt förbannad på alla så kallade jägare som är ute lol

#28 2010-01-02 18:37:07

susieopujo
Medlem
Från: Motala
Registrerad: 2007-09-18
Hundar/kennel:
Chonix Ikki Chonix Pujo

Är så vansinnigt upprörd !!! skitförbaaaaaaannad !!!

ARG......................................

heart  SHIBA  heart

#29 2010-01-02 19:39:38

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Dag 1 (ca kl 17) för de 12 000 jägarna som fick licens att skjuta 27 vargar

Tilldelning       Skjutna     Återstår
Dalarna               9 djur             13             jakten avlyst
Gävleborg            3 djur                              3 djur
Västra götaland   3 djur             1               2 djur
Värmland            9 djur             9               jakten avlyst
Örebro                3 djur             2               1 djur

Totalt 25 vargar är inrapporterade som skjutna varav 5 st som påskjutna
20% av jägarnas träffar på vargarna har alltså orsakat skador med lidande som följd. Undrar om det är en siffra som indikerar träffsäkerheten hos jägare generellt?

Trots att det överskjutits i Dalarna så minskar man inte kvoten i andra län
Varför? 27 vargar kan ju bara ses som en riktlinje då.... 
Det kan alltså bli värre siffror än ovan innan jakten är avslutad och alla rapporter är inkomna.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#30 2010-01-02 22:28:34

Paint
Medlem
Från: Salem
Registrerad: 2006-08-10
Hundar/kennel:
KENZO - Sherae Takeda Ninja (00-13). MILOU - Ekevär's Ichigo (2010). OLIVER - Ekevär's I Want It All (2014)

Jag blir så jäkla förbannad och ledsen så ögonen fylls med tårar! Och OM de nu ska skjutas så får de väl för i helvete (ursäkta språket) se till att de åtminstone kan träffa utan lidande. Men att SKADESKJUTA ett djur?! Vad är det för jägare egentligen?! devil Låter som om vi har skjutkåta galningar ute i skogarna. Fy sjutton! mad

/Malin

Allt mitt är mitt, allt ditt är också mitt och bara för att jag inte vill ha det, betyder det inte att du kan få det. - Yassi.

Sidfot