#61 2010-05-12 17:01:31

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Re: Om varg

Så fantastiska! - vad är reaktionerna från Roslagen på vargarna?

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#62 2010-05-14 05:04:54

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Lena skrev:

Så fantastiska! - vad är reaktionerna från Roslagen på vargarna?

De grannar som jag har pratat med är positivt inställda, sommargäster, bönder och några av dem är också jägare. Men det är många jägare i Norrtälje och kommunen är stor och det gick blixtsnabbt att skjuta den varg som var här för några år sedan. De hade superkoll på den och sköt den omgående när tillståndet kom. 

Vi få se...

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#63 2010-06-06 10:38:45

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Enligt info från den lokala Rovdjursföreningen om Riala-reviret (Norrtälje) så höll sig Mamma varg i närheten av sina ungar under hela märkningen av ungarna....  och efter det flyttade vargparet ungarna till en ny lya ca 4 km därifrån.

Det verkar som de bara äter rådjur, ca ett om dagen. Och det låter ju bra men risk finns att de lokala jägarna kräver skyddsjakt pga. just det. Men med så mycket rådjur som det finns här så kan jag inte förstå att rådjuren inte skulle räcka till dem också! En positiv effekt borde bli färre rådjur på vägarna, både på småvägar och på E18 körs det ju på en hel del rådjur varje år.

Dessa vargar vargar uppfyller två av regeringens krav för att vara skyddade; de har etablerat sig i ett nytt område och har värdefulla gener. Fast det vet vi ju att det hjälper föga när någon väl vill skjuta dem!

Norrtälje kommun utökas med flera 1000 invånare varje sommar. Hoppas att vargarna håller sig undan från dem och deras husdjur! Och att inga sommargäster börjar mata dem.....

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#64 2010-07-22 11:51:18

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

"Min" vargflock har börjat ta med sig valparna ut och de hörs yla ibland. Jag har inte haft turen att får höra dem.... 11-veckors valparna får snällt stanna på speciella platser när mamma och pappa jagar.

Tack och lov så håller de sig till vilt i skogen men forskarna är förvånade över att de nästan bara tar rådjur och inte älg som är vanligast. Jag är inte ett dugg förvånad... varför jaga stora älgar när det finns så mycket rådjur att de nästan bara behöver sätta ut en tass så snubblar ett över det....

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#65 2010-07-22 13:27:18

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Helene skrev:

"Min" vargflock har börjat ta med sig valparna ut och de hörs yla ibland. Jag har inte haft turen att får höra dem.... 11-veckors valparna får snällt stanna på speciella platser när mamma och pappa jagar.

Tack och lov så håller de sig till vilt i skogen men forskarna är förvånade över att de nästan bara tar rådjur och inte älg som är vanligast. Jag är inte ett dugg förvånad... varför jaga stora älgar när det finns så mycket rådjur att de nästan bara behöver sätta ut en tass så snubblar ett över det....

NÄR FÅR JAG KOMMA OCH LYSSNA??? tongue tongue

Lena

#66 2010-07-22 15:50:05

Rosen
Medlem
Från: Stockholm
Registrerad: 2007-07-21
Hundar/kennel:
Edeängs Beatris (Bea), Honto-No Ginjiro (Gin) & Honto-No Suto-Mu Stormageddon (Storm)
Webbsida

tycker att vi borde planera en varg-lyssningsträff hemma hos Helene! big_smile

#67 2010-07-22 16:48:58

Susann
Medlem
Registrerad: 2008-02-14
Hundar/kennel:
Ekevär's Giou
Webbsida

Har du sett vargarna Helene? Jag har en fodervärd som bor i Riala också, de är de som bla har Laikorna som jag lade upp bilder på i Gious tråd.
Då Laikorna går i hundgård på tomten så brukar de larma när djur rör sig i närheten av tomten och det har hänt en tidig morgon att min fodervärds sambo fått se vargen på nära håll. Dom gillar inte alls närheten till vargen och jag hoppas att det blir som Helene skriver, att vargen håller sig till viltet i skogen så inget vådaskott råkar gå av (min fodervärds sambo är jägare).

Hälsningar Susann

"Det är i motvind, och inte i medvind, som vingarna stärks"
Min blogg: http://www.chenillevilles.blogspot.com/

#68 2010-07-24 11:22:10

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Tyvärr så har jag inte sett dem. Eller tack gode gud så håller de sig undan så gott det går för människor. Men jag tänker ibland att de kan väl visa sig lite - bara för mig whistle

Jag har tyvärr inte hört dem själv. Riala - där Laikorna finns - ligger mellan mig och lyan. I Riala finns det snabba jägare... för några år sedan när det var en vargtik som hade tagit får så gick det inte en lång stund mellan beslutet att skjuta henne tills  hon var skjuten.

Visste jag var i skogen vi kunde vara för att höra dem så lovar jag att jag hade tagit dit er big_smile

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#69 2010-08-02 11:05:12

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Den farliga dvärgbandmasken som kan finnas hos hund har aldrig påvisats hos varg. Men för att trissa vargrädslan ytterligare sattes FALSKA skyltar upp i Riala-vargarnas revir:

"Varning!!!
Du befinner dig just nu i ett vargrevir. Här kan förekomma dvärgbandmask. Dvärgbandmasken orsakar en dödlig infektion hos hundar och människor.
- Koka bär och svamp noggrant
- Se till att barn inte stoppar fingrar i munnen
- Låt ej hundar äta eller nosa på avföring
Upplysningar kan fås hos
Länsstyrelsen stockholms län tel 08-7854000
SVA tel 018-674000 www.sva.se"

Varken länsstyrelsen eller SVA har något med detta att göra,
men någon vill uppenbarligen skrämmas och skapa opinion mot varg genom att ljuga.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#70 2010-08-02 11:16:40

LadyFrost
Medlem
Från: Linköping
Registrerad: 2006-05-21
Hundar/kennel:
Stämmlocks Izumi Go Akiko [Zumi] Tanspots Novums Norbert Novize [Norrie] (heeler)
Webbsida

Det där får mig att tänka på en insändare i något ganska nytt nummer av hundsport, där det påstods att om vargstammen blir större kommer vi med automatik få dvärgbandmask. Det skrevs en massa om att masken uppstår där rätt förutsättningar finns och man därför måste ha så få vargar som möjligt.

Alltså, är det bara jag, eller dog teorin om uralstring ut för ganska länge sedan? Maskar uppstår inte bara, de måste komma någonstans ifrån!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Uralstring

My beloved monster and me

#71 2010-08-03 13:57:40

Ann
Medlem
Registrerad: 2006-08-12
Hundar/kennel:
Honto-no Daiichi Taniko // Honto-no Taiyou // Enju Go Chisugsou

Och i morse tog vargarna en kalv uppe i Roslagen, så nu blir det väl livat.

// Ann

#72 2010-08-03 14:10:46

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Ann skrev:

Och i morse tog vargarna en kalv uppe i Roslagen, så nu blir det väl livat.

Uj - inte bra! Tråkigt nog så var det bara en tidsfråga. Det går inte att komma ifrån att detta vargrevir ligger i ett för befolkat område för att sån't här inte ska hända.

Å andra sidan så har man vetat i flera år att det har varit vargrevir på gång här men inte stängslat med anpassade stängsel som Länstyrelsen ger ekonomiskt stöd för.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#73 2010-08-03 16:45:00

Rosen
Medlem
Hundar/kennel:
Edeängs Beatris (Bea), Honto-No Ginjiro (Gin) & Honto-No Suto-Mu Stormageddon (Storm)
Webbsida

Helene skrev:

...Å andra sidan så har man vetat i flera år att det har varit vargrevir på gång här men inte stängslat med anpassade stängsel som Länstyrelsen ger ekonomiskt stöd för.

Men Helene om dom gjorde det då skulle dom ju inte få lov att skjuta vargen när den tar deras kalvar ju!

#74 2010-08-03 19:10:28

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Rosen skrev:

Helene skrev:

...Å andra sidan så har man vetat i flera år att det har varit vargrevir på gång här men inte stängslat med anpassade stängsel som Länstyrelsen ger ekonomiskt stöd för.

Men Helene om dom gjorde det då skulle dom ju inte få lov att skjuta vargen när den tar deras kalvar ju!

devil Ja... eller hur?!?!

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#75 2010-08-03 20:53:47

Rosen
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Helene skrev:

Rosen skrev:

Helene skrev:

devil Ja... eller hur?!?!

Min första tanke när jag såg det på Aftonbladet var "F*N nu kommer man ju inte att kunna åka till Helene på vargspaning!"

#76 2010-08-04 10:36:00

Gogogunilla
Medlem
Registrerad: 2010-04-07

Svenska rovdjursföreningen hjälper till och med till med att sätta upp stängel. Jag undrar vad det kan finnas för ursäkt för att inte sätta upp stängsel för att skydda sina djur?

Förresten, jag tror inte jag kommer att gå med i kennelklubben igen så länge jag lever.

#77 2010-08-04 15:36:06

Lollo Lemmetty
Medlem
Från: Hästängsudd / Åkersberga
Registrerad: 2006-07-13
Hundar/kennel:
Honto No Rintaro "Tarro" , Honto No Chikai "Maja"

Men Hallå vad har jag missat ????

Varför ska man inte vara med i Kennelklubben ?
Vill de skjuta vargar ?

Bästa Hälsningar
          Lollo, Tarro och Maja

#78 2010-08-05 09:51:43

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

SKK är inte så vargvänligt... mad ...många jägare med stora förbund bakom sig är medlemmar...

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#79 2010-08-05 10:40:44

Gogogunilla
Medlem
Registrerad: 2010-04-07

Lollo Lemmetty skrev:

Varför ska man inte vara med i Kennelklubben ?
Vill de skjuta vargar ?

Ja.
Deras agerande och uttalanden (remissyttrandet bl.a) tyder på att kennelklubbens hållning är ganska ordentligt vargfientligt. Anser i alla fall jag.

Senast redigerat av Gogogunilla (2010-08-05 10:42:32)

#80 2010-08-05 11:29:52

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Helene skrev:

SKK är inte så vargvänligt... mad ...många jägare med stora förbund bakom sig är medlemmar...

- eller sitter dom i toppen, alltså i styrningen...?

Lena

#81 2010-08-27 09:27:59

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Flera föreningar gick samman och gjorde en anmälan till EU-kommissionen om den svenska licensjakten på varg.

EU-kommissionen frågar nu regeringen bl.a. om:
- vad det fanns för vetenskaplig grund för jakten?
- varför Sverige satt 210 djur som gräns för vargstammen?
- vad var syftet med vargjakten?
- hur många vargar som dödas årligen i olyckor, tjuvskytte, skyddsjakt?

- har förflyttningar av nya vargar inletts?
- finns det lämplig personal, fordon och annan utrustning för att klara en sådan operation?

Kommissionen anser att vargens status inte var gynnsam i Sverige innan licensjakten - och att denna jakt minskat statusen ännu mer. Regeringen påminns också om EU-direktivet som syftar till att bevara livsmiljöer för vilda djur och växter.

thumbup Underbart att EU-kommissionen undersöker detta!

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#82 2010-09-22 06:39:22

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Med helljusen på i nattmörkret trodde jag i en svindlande 1/100s sekund att jag äntligen fick se en av "mina" vargar!!! Något grått och raggigt vid vägkanten!!!

...men så fel det var sad - det var ett vildsvin! När jag kom närmare blängde den på mig med rynkigt tryne och vassa betar, det kändes ganska bra att sitta i en bil som sakta gled förbi när resten av grisflocken också blängde på mig!

Men det är väl lika bra att Riala-vargarna håller sig undan... en del tycker VÄLDIGT illa om dem!

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#83 2010-10-12 20:43:38

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Riala-vargarna utvidgar sitt revir mer och mer söderut, vilken kommer att innebära en dödsdom för flera av dem. Det är helt knasigt då detta är tätbebyggt område.

Jag har inte fått det bekräftat ännu men en hanvalp ur kullen med 4 valpar ska vara död, vet inte hur... Två NYA tikar ska var sedda i reviret.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#84 2010-10-13 03:59:40

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

I Corren kunde jag läsa häromdan att Östergötland hör till de områden där man tänker plantera ut varg - FRISKA vargar, som det stod!

Önskar dina vargar kunde knata ner hit, Helene! Vi har stora skogar här nere, i alla fall bitvis. Konstigt att det inte har hänt mer nere hos dig med vargar i så små skogspartier.

Lena

#85 2010-10-16 13:40:56

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Det är otroligt många jägare ute i vår skog denna höst. Är det en ful tanke att de kanske vill snubbla över en varg...?

Men hur gärna jag vill ha varg i min lilla skog så är det inte bra att det finns så mycket hus och människor i den. Framförallt inte för dem själva.

Den döda vargungen hade drunknat, inga skador eller skotthål i kroppen. Vet inte var men det finns ju både bäckar och små skogsjöar i deras skog.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#86 2010-10-30 11:15:18

Ylis
Medlem
Från: Hörnefors, Umeå
Registrerad: 2008-10-27
Hundar/kennel:
Ikinokoru, Koori (i de sälla jaktmarkerna)

De sköt en varg i Värmland idag. cry

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8045198.ab

Konstigt att hunden inte fick en skråma om vargen attackerade den. Mycket konstigt.

#87 2010-10-30 14:38:57

Rosen
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Ylis skrev:

De sköt en varg i Värmland idag. cry

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8045198.ab

Konstigt att hunden inte fick en skråma om vargen attackerade den. Mycket konstigt.

Jag gissar att vargen inte ens var i närheten av hunden men den tänkte säkert attackerar för det vet ju alla att vargar attackerar allt som rör sig i skogen urskillningslöst. *obs  mycket ironisk*

Eller så kanske vargen tittade på hunden på fel sätt. devil

#88 2010-10-30 17:58:07

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Man tror ju inte många jägare om gott efter vargjaktens hysteri och dokumentären där de visade hur de mördar vargar genom att plåga ihjäl dem på olika sätt.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#89 2010-11-20 10:35:17

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Mina vargar här i Riala-reviret är nog lite för orädda... de går mellan husen här i Sättra by och håller sig alldeles för nära människor för att det ska vara bra för dem i längden.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#90 2010-11-20 15:45:34

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Helene skrev:

Mina vargar här i Riala-reviret är nog lite för orädda... de går mellan husen här i Sättra by och håller sig alldeles för nära människor för att det ska vara bra för dem i längden.

NÄR FÅR JAG KOMMA Å HÄLSA PÅ? tongue

Lena

Sidfot