#1 2009-07-04 10:53:58

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Ginza

- lite drygt 6 månader och kan faktiskt inte räknas som valp längre - speciellt inte som hon just lärt sig den ädla konsten att skvätta - ja, inte ofrivilligt skvättande alltså - utan beräknande skvättande. Det finns dagar när hon behärskar konsten till fulländning! - och andra dagar när det är svårare.

Vi väntar på löp!

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#2 2009-07-04 11:36:36

Lena S
Medlem
Från: Örkelljunga
Registrerad: 2006-11-10
Hundar/kennel:
Jiro "Yoshi" *060922 o Rollick's Bright Star "Twixi" *080922
Webbsida

Re: Ginza

Oj, går de ur valpåldern när de börjar skvätta! Jösses, då var Twixi bara valp tills hon var 4 mån cool

Lena S -   Världens bästa Yoshi och Twixi - bor hos oss

#3 2009-07-04 12:05:47

Rosen
Medlem
Från: Stockholm
Registrerad: 2007-07-21
Hundar/kennel:
Edeängs Beatris (Bea), Honto-No Ginjiro (Gin) & Honto-No Suto-Mu Stormageddon (Storm)
Webbsida

Gin har också börjat skvätta medvetet nu. Det ska luktas överallt och sen kissas en skvätt. Ibland blir han så intresserad när Bea kissar att jag måste dra bort honom för att hon ska kissa på hans nos roll

#4 2009-07-05 10:30:46

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Rosen skrev:

Gin har också börjat skvätta medvetet nu. Det ska luktas överallt och sen kissas en skvätt. Ibland blir han så intresserad när Bea kissar att jag måste dra bort honom för att hon ska kissa på hans nos roll

Ja, just det beteendet är ett tecken på könsmognad. Sedan kommer könsmognaden olika tidigt för olika hundar.

Här hemma har nu Akiko beslutat sig för att ta itu med Ginzas pryl-hysteri - så för att inte riskera att Akiko tar av henne saker - vilket Akiko gör ibland i förebyggande syfte! - händer det att Ginza ligger med ett tuggben i munnen timme efter timme och inte törs sova... roll - alldeles oavsett om Akiko ligger i trädgården eller inte...

Lena

#5 2009-07-05 18:49:44

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

- nu provar jag en ny uppfostringsmetod!

Det är ju inte meningen at stackars Akiko ska ta allt ansvar - speciellt inte när det kan bli slagsmål när som helst för att Ginza är så uppjagad.

Så nu plockade matte fram favoritleksakerna och ett tuggben och hävdade, att det var hennes. Ginza blev upprörd, men hon har respekt för matte, så hon gjorde inget annat än att bli spänd och fixerad. Då fick hon lov att backa en bit. Sen gick matte ifrån leksakerna - och då försökte hon förstås ta ett tuggben - men matte gick blixtsnabbt tillbaka och hävdade, att det var hennes.

Till sist gick Ginza åt sidan och lade sig, den lilla. När hon var helt avslappnad gick matte bort och gav henne tuggbenet.

Akiko blev lättad, det märktes - Ginza får uppfostran och hon slipper göra det.

Lena

#6 2009-07-06 06:15:35

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Ginza var ju ca 4 månader när hon flyttade hit - och vilken skillnad det är med en valp som är äldre - det är verkligen svårare och hunden tar längre tid på sig att anpassa sig. Tiden 8-16 veckor är verkligen viktiga.

T ex så är det först nu, 2 månader senare, som Ginza vill samarbeta. Det är först nu som hon verkligen börjar bli min hund. Så lång tid kan det ta.

Nu blir hon jätteglad när hon får träna något, i början blev hon bara misstänksam. Jag har inte pressat henne under den här tiden, utan ibland gjort saker med henne men inte några långa stunder och ganska kravlöst. Bara försökt få henne att tycka det är roligt. En dag sade det bara klick! - och hon förstod att samarbete är kul.

I går när det äntligen blev lite svalare så började vi träna Rally - och svansen gick på henne absolut hela tiden! Hon tyckte det var superkul!! - då blev matte glad, för det tycker hon också.

Nu är det bara 1 månad kvar till vår Unghundskurs - och innan vi börjar den måste hon "kunna" det elementära. annars får man skämmas när dom andra är mycket duktigare som har gått valpkurs innan!

Lena

#7 2009-07-07 13:57:33

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

- det där med mat kan gå ner lika snabbt som det går upp - nu har nog Ginza växt lite färdigt - lika snabbt som hon blev mer hungrig när hon drog iväg i växten är hon nu mindre hungrig. Från 4 dl/dan har hon gått ner - blir erbjuden 2 dl/dag men äter ofta inte upp.

Det är skönt med shibor. dom är i allmänhet inte överdrivet matglada - dom vill såklart känna sig mätta, men en hund som inte har behövt gå hungrig under uppväxten hanterar ofta mat på ett väldigt bra sätt. Får dom mer mat än vad som behövs så äter dom inte upp.

Lena

#8 2009-07-09 12:22:41

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Ginza har ofta det där uttrycket i ansiktet av att hon känner sig viktig - vet ni vad jag menar?

Speciellt när vi går i skogen och hon får springa före och ställa sig på dom rätta stigarna så att vi andra kan komma efter - då känner hon sig MYCKET viktig! Anförare för hela flocken. Matte berömmer förstås! lol - jätteduktig Ginza som håller ordning och reda på vart vi ska!

Lena

#9 2009-07-11 12:27:15

Helena
Medlem
Från: Salem
Registrerad: 2006-07-18
Hundar/kennel:
Ekevär's kennel
Webbsida

- idag har Ginza tagit sina första stapplande steg mot att bli en fullfjädrad spårhund! Hon var lugn och mycket noggrann och tyckte det var kul.

Matte Lena hälsar att detta nu ska bli den nya melodin på Stämmlocks - spår! cool

Senast redigerat av Helena (2009-07-11 12:27:38)

Hälsningar Helena

#10 2009-07-12 20:04:07

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Och idag har Ginza hälsat på i sitt barndomshem. Det är så roligt att se henne igen men allra bästa återföreningen var mellan Ginza och Ove. Båda lika glada över att träffas igen. Ove är så svag för sina tjejer! De träffades i Norge också och då satt Ginza gärna i Oves knä och pussades och log. Ja Ove var inte mycket sämre han! Man kan lungt säga att de gillar varandra!

En bild från idag http://www.shibainfo.com/forum/img/gall … 428698.jpg

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#11 2009-07-12 20:12:02

Rosen
Medlem
Hundar/kennel:
Edeängs Beatris (Bea), Honto-No Ginjiro (Gin) & Honto-No Suto-Mu Stormageddon (Storm)
Webbsida

Men så söt hon är love
Och vad lik hon är Gin i ansiktsuttrycket! Och jag ser att hon precis som Gin vet precis vart man ska ta i med tassarna blush

#12 2009-07-12 20:38:20

Kellyhoff's
Medlem
Från: Helsingfors, Finland
Registrerad: 2006-08-01
Hundar/kennel:
Zumi & Taiga
Webbsida

Släkt med Zara, det ser man direkt smile
Börjar hon fälla nu, eller? Har likadana "glasögon" som Zara hadde när hon började tappa pälsen wink

#13 2009-07-15 07:50:45

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Kellyhoff's skrev:

Släkt med Zara, det ser man direkt smile
Börjar hon fälla nu, eller? Har likadana "glasögon" som Zara hadde när hon började tappa pälsen wink

Japp, fäller för fult, naken på halva kroppen och päls på andra halvan!

Lena

#14 2009-07-15 08:09:01

Rosen
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Lena skrev:

Japp, fäller för fult, naken på halva kroppen och päls på andra halvan!

Jag kan skicka ner lite från bea och Gin om du vill? wink Problemet är bara att få bort den från Gin, han vill verkligen inte bli av med sin päls...eller Beas för den delen. Härom dagen så borstade jag dom med Furminatorn och direkt efteråt så rullade han sig i pälshögen hmm

#15 2009-07-15 19:43:20

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

- nu får Ginza och jag skicka tack flower flower flower flower till Helena! - i kväll lade jag ett spår till den lilla - som hon följde och löste ivrigt och helt suveränt!

Nästa gång ska jag lägga ett längre!

Lena

#16 2009-07-16 05:09:15

Helena
Medlem
Hundar/kennel:
Ekevär's kennel
Webbsida

star star Heja Ginza!! thumbup

Hälsningar Helena

#17 2009-07-16 09:26:13

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Helena skrev:

star star Heja Ginza!! thumbup

Ja - tänk så fort det går att lära sig VISSA saker och inte andra! lol lol lol -  men så fantastiskt roligt att hon lärde sig så fort!!!

- Ginza är en klurig och egensinnig liten hund. Vill hon så gör hon bra ifrån sig, vill hon inte kan inte f-n själv få henne att flytta sig ur fläcken! roll  - man måste hela tiden gå balansgång mellan att få henne att förstå att det är allvar och mellan att muta och belöna.

Hon är en riktig prinsessa, lilla Ginza - med rättigheter! - i a f i sina egna ögon.

Hennes "sak-hets" är något vi alltid får jobba med - senaste metoden är att helt lungt lyfta bort henne och in i en bur en liten stund när hon uppför sig alltför dumt. I går skrek och härjade hon på Akiko som LÅG bredvid ett tuggben som hon tyckte var hennes. Akiko svarade först emot - men hade inte lust att bråka och ville komma till matte för att matte ropade på henne. Då följde lilla Ginza efter henne, fortfarande i hotfull position, morrandes, skrikandes och med blottade tänder. Då blev det bur en stund. Alla strider ska hon inte vinna! wink
- sen är hon glad åt Akiko och pussar henne - tills nästa gång det kommer något tuggbart eller någon leksak i vägen som hon vill ha! Jösses... roll

Lena

#18 2009-07-16 09:46:17

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Jösses - hon är hästlängder värre än sin mamma med benkontroll... Men hennes mamma har ju aldrig haft värre motstånd än sin egen mílda mamma Chili och Tenno och valpar.

Den unga Chika har också blivit förvisad några gånger, lugnt och utan ett ord har jag stängt in henne i ett annat rum. När hon har fått komma tillbaka i flocken så har jag nonchalerat henne så att hon verkligen fått känna att hon ska förtjäna sin plats.

Hon är mycket bytesmedveten men VET att hon ska släppa saker jag ber om. Sakta och lungt håller jag fram min hand under hakan när hon har något så till slut släpper hon bollen eller vad hon nu har. Men hon får alltid sin belöning när hon gör så - hon vill ju att jag ska slänga iväg dem så jag varierar detta med att lämna tillbaka bollen lugnt och säger varsågod.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#19 2009-07-16 10:40:38

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Helene skrev:

Jösses - hon är hästlängder värre än sin mamma med benkontroll... Men hennes mamma har ju aldrig haft värre motstånd än sin egen mílda mamma Chili och Tenno och valpar.

Den unga Chika har också blivit förvisad några gånger, lugnt och utan ett ord har jag stängt in henne i ett annat rum. När hon har fått komma tillbaka i flocken så har jag nonchalerat henne så att hon verkligen fått känna att hon ska förtjäna sin plats.

Hon är mycket bytesmedveten men VET att hon ska släppa saker jag ber om. Sakta och lungt håller jag fram min hand under hakan när hon har något så till slut släpper hon bollen eller vad hon nu har. Men hon får alltid sin belöning när hon gör så - hon vill ju att jag ska slänga iväg dem så jag varierar detta med att lämna tillbaka bollen lugnt och säger varsågod.

Ha ha - ja, hon vill ju inte slåss egentligen, Ginza - hon vill bara HA. Sin matte släpper hon utan problem alla saker till - det är mot dom andra hundarna - och då i första hand Akiko, eftersom Akiko förstår det där med ditt och mitt. Det gör inte Hana. Och Tai behåller det han vill ha så länge han vill ha det och sen är det bra.

Så det är stackars Akiko hon blir uppretad på och utmanar.

Lena

#20 2009-07-16 11:40:00

LadyFrost
Medlem
Från: Linköping
Registrerad: 2006-05-21
Hundar/kennel:
Stämmlocks Izumi Go Akiko [Zumi] Tanspots Novums Norbert Novize [Norrie] (heeler)
Webbsida

Lena skrev:

Akiko förstår det där med ditt och mitt. Det gör inte Hana. Och Tai behåller det han vill ha så länge han vill ha det och sen är det bra.

Menar du att Hana inte har fattat att vakta ben och saker som sina? I så fall är det verkligen en Hanadotter vi har här... "vaddå, min pinne? äh, du kan få smaka på den, ska vi kasta den och springa och busa?" - hunden som kan dela tuggben med, för henne, helt okända hundar...

My beloved monster and me

#21 2009-07-16 12:13:24

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

LadyFrost skrev:

Lena skrev:

Akiko förstår det där med ditt och mitt. Det gör inte Hana. Och Tai behåller det han vill ha så länge han vill ha det och sen är det bra.

Menar du att Hana inte har fattat att vakta ben och saker som sina? I så fall är det verkligen en Hanadotter vi har här... "vaddå, min pinne? äh, du kan få smaka på den, ska vi kasta den och springa och busa?" - hunden som kan dela tuggben med, för henne, helt okända hundar...

Japp, Hana fattar nada om ditt eller mitt. Hon vaktar ingenting. Är Zumi alltså likadan??

Lena

#22 2009-07-16 12:49:39

LadyFrost
Medlem
Från: Linköping
Registrerad: 2006-05-21
Hundar/kennel:
Stämmlocks Izumi Go Akiko [Zumi] Tanspots Novums Norbert Novize [Norrie] (heeler)
Webbsida

Mot oss har hon aldrig vaktat, vi får plocka vad vi vill ifrån henne: märgben, pinnar, leksaker, våra saker hon inte ska ha whistle med mera. Möjligen att det är lite tråkigt att släppa kamptrasan på "släpp" men det är ren lekglädje. Oftast kommer hon till och med med leksaken (eller tappar den en meter bort för att ha munnen ledig för godis...) om vi ropar och busar.

Mot andra hundar har jag heller aldrig märkt något vaktande alls - "jaja, ta den du, jag har säkert fler". Å andra sidan har vi ju ingen flock att jämföra med.

My beloved monster and me

#23 2009-07-16 14:32:45

Paula
Medlem
Från: Örebro
Registrerad: 2006-07-13
Hundar/kennel:
Kennel Aangenaam
Webbsida

Det är intressant det där. Vissa av våra shibor vaktar mer än andra. Dock tolererar vi inte "okynnesvaktande" utan då träder vi in och visar vilka regler vi har. Ngt som accepteras väl av alla.

Det förekommer inget vaktande av saker eller mat gentemot oss dock. Inte från ngn shiba eller faraohund. Skönt!

#24 2009-07-17 06:19:21

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

LadyFrost skrev:

Oftast kommer hon till och med med leksaken (eller tappar den en meter bort för att ha munnen ledig för godis...) om vi ropar och busar.

Detta är mycket typiskt shibabeteende och en av de saker man jobbar med när man ska lära in apportering. Shiban lämnar alltså saken en bit ifrån innan den kommer fram, och dte är ett sätt att säga "Jag vet att du tycker den här grejen är rolig och viktig, så jag lämnar den en bit bort så vi inte behöver konkurrera och bli osams".

Lena

#25 2009-07-18 08:01:27

Helena
Medlem
Hundar/kennel:
Ekevär's kennel
Webbsida

...eller så menar dom "den är min och den låter du bli förstått!!!" Det säger i alla fall Yassi!!

Hälsningar Helena

#26 2009-07-21 08:54:52

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Helena skrev:

...eller så menar dom "den är min och den låter du bli förstått!!!" Det säger i alla fall Yassi!!

Så har aldrig mina hundar sagt! smile

Lena

#27 2009-07-21 09:00:55

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Ginzaflickan blir mer och mer uppnosig för varje dag som går! Akiko har fullt upp, jag också.

Det är intressant att titta på hur Akiko beter sig - hon använder aldrig mer våld än vad nöden kräver men är beredd att driva igenom sin vilja. Tyst, intensivt tar hon strid om vad som kan betraktas som ditt eller mitt samt att man måste lära sig att flytta sig undan för äldre tanter som bestämmer.

Ungefär samma strider har jag. Inte dra i koppel, inte springa förbi matte som skjuten ur en kanon. Uppföra sig städat och ordentligt är meningen. Inse vem som bestämmer.

Ginza gör sitt bästa för att överlista oss. Hon tänker bestämma, det är hennes mening. Men inte vår! Akiko och jag tänker driva igenom vår vilja, punkt.

Lena

#28 2009-07-22 16:39:07

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Ginza den lilla gullestumpan har blivit lite trött. Striderna har slutat! Tillfällig vapenvila råder.

Vi har lagt fler spår och hon tycker det är vansinnigt roligt. Så duktig hon har blivit och det fort!

På kvällarna orkar hon inte vara uppe lika länge som oss andra, hon går upp för trappan och lägger sig. Varje kväll. Om kvällsrastningen sker efter det att hon redan gått upp och lagt sig, måste hon övertalas att komma ner. Gäspande och trött.

6.5 månad gammal - det är jobbigt att vara tonåring! Nu väntar vi BARA på löp....

Lena

#29 2009-07-23 17:03:28

Helena
Medlem
Hundar/kennel:
Ekevär's kennel
Webbsida

Så himla kul att hon gillar att spåra!! Det brukar också få de mest energiska ungslynglar att bli trötta.
Nästa gång ni kommer ska vi köra uppletande!!

Hälsningar Helena

#30 2009-07-23 18:19:55

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Helena skrev:

Så himla kul att hon gillar att spåra!! Det brukar också få de mest energiska ungslynglar att bli trötta.
Nästa gång ni kommer ska vi köra uppletande!!

Ja, tack en gång till för hjälpen!

Uppletande ja.. Jag minns när Kinnie och jag tränade och tävlade spår, bruks - hon ÄLSKADE uppletande! Det gjorde Umai också.

Lena

Sidfot