#31 2009-07-26 07:40:17

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Re: Ginza

Japp! Där startade löpet! Äntligen ska väl hela hunden komma mer i balans igen.

Men tyvärr tyvärr lilla stumpa - Taizan är inte så värst intresserad av en bebis som löper sin första dag! - Ginza blir förtretad.

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#32 2009-07-28 06:36:13

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

- ibland måste man bara skratta

Akiko har börjat ta sig för att reta Ginza.

När hon vill reta henne bara lite grann, tar hon ett tuggben och tuggar på, ganska demonstrativt.  Smask smask - ÅÅÅ! vad gott!

Ginza blir alldeles stel i hela kroppen, men hon säger ingenting.

Då börjar Akiko bolla med benet, leka med det.

Då blir Ginza helt ifrån sig! Hon får ett veritabelt sammanbrott, skakar, morrar, skriker - så matte får komma och bära bort henne. Akiko skrattar...

Lena

#33 2009-07-28 07:53:48

Ylis
Medlem
Från: Hörnefors, Umeå
Registrerad: 2008-10-27
Hundar/kennel:
Ikinokoru, Koori (i de sälla jaktmarkerna)

lol Ibland undrar man verkligen vad som försiggår i deras hjärnor...

Sådär gjorde Koori med Chisei från början. "Kolla vilken rolig grej jag har! Huh! Huh! Kolla då!" och när Chisei kom dit för att leka, vad gjorde hon då? "MORR! Den är MIN! JAG bestämmer!"

#34 2009-08-03 08:17:14

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Stackars Ginza! Farbror Taizan börjar tycka, att hon är intressant. Ginza blir förvirrad! - vad är det han vill...? undrar hon helt tydligt-

Lena

#35 2009-08-03 09:27:22

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Lena skrev:

Stackars Ginza! Farbror Taizan börjar tycka, att hon är intressant. Ginza blir förvirrad! - vad är det han vill...? undrar hon helt tydligt-

Det är inte lätt att vara liten när snälla farbrorn förvandlas till en överdrivet "supertrevlig" farbror...

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#36 2009-08-03 10:26:55

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Helene skrev:

Lena skrev:

Det är inte lätt att vara liten när snälla farbrorn förvandlas till en överdrivet "supertrevlig" farbror...

Nej - men hon verkar hämta sig ganska bra och står riktigt bra nu - så nu blir det att passa minst 1 vecka till... sad - tröttsamt för alla! - och nackdelen med att ha flera tikar och hane ihop.

Lena

#37 2009-08-07 17:18:24

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

På promenad med 4 shibor i koppel - löptikar och hane om vartannat och gränslinjen är hårfin mellan ordning och totalkaos - hundarna är liksom upptagna av annat än matte!

Då kommer förstås en amstaff framspringande, lös - och husse och matte som skriker "Baby, Baby!!" i bakrunden. Nåja, jag måste säga att hunden såg glad ut och viftade på svansen - men lösspringande hundar är inte precis vad man önskar sig i ett sådant läge som mitt.

Då steppar Ginza fram och spänner ögonen i Baby - och gissa på min förvåning när Baby några sekunder senare bestämmer sig för, att Ginza är en tuffing som hon inte har lust att umgås med - och springer tillbaka till mattte och husse. Jag visste inte ens att Ginza kunde sånt! roll

Lena

#38 2009-08-07 21:03:26

Rosen
Medlem
Från: Stockholm
Registrerad: 2007-07-21
Hundar/kennel:
Edeängs Beatris (Bea), Honto-No Ginjiro (Gin) & Honto-No Suto-Mu Stormageddon (Storm)
Webbsida

Heja Ginza! big_smile

#39 2009-08-08 19:12:24

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

- i kväll har eländet brutit löst på allvar - Ginza L I D E R. Stjärten är svullen! yawn - tror ni verkligen att man ska kunna kissa när det känns så???

Ginza gallskriker! - i kapp med Taizan som är kär. oh - NÄR ska det äntligen bli lungt här?

Lena

#40 2009-08-08 19:17:20

Helena
Medlem
Från: Salem
Registrerad: 2006-07-18
Hundar/kennel:
Ekevär's kennel
Webbsida

Vi kan byta!!  evilgrin Här ligger löptiken och hanen och sover inne eller solar ute, ingen action alls. sad  Men det är inte för sent än!

Senast redigerat av Helena (2009-08-08 19:18:36)

Hälsningar Helena

#41 2009-08-08 19:18:36

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Helena skrev:

Vi kan byta!!  evilgrin Här ligger löptiken och hanen och sover inne eller solar ute, ingen action alls. sad

Säg bara till om du vill låna en hane som är på G cool

Lena

#42 2009-08-08 19:19:31

Helena
Medlem
Hundar/kennel:
Ekevär's kennel
Webbsida

Kan jag låna en villig tik också?? lol

Hälsningar Helena

#43 2009-08-08 19:22:14

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Helena skrev:

Kan jag låna en villig tik också?? lol

Nja, det är det lite sämre med, Ginza är hysteriskt ovillig. Men Hana kan tänka sig lära upp din tik, för hon är V Ä L D I G T intresserad av såna saker!

Lena

#44 2009-08-08 19:24:30

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

- fast  å andra sidan kan nog Taizan tänka sig att strunta i det där med villigheten - i alla fall säger han så just nu.... wink

Lena

#45 2009-08-09 13:43:03

Helena
Medlem
Hundar/kennel:
Ekevär's kennel
Webbsida

Fast idag har jag både en villig hane och en villig tik love så jag behöver inte låna av dig! Tack ändå!!  lol

Hälsningar Helena

#46 2009-08-09 14:44:43

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Helena skrev:

Fast idag har jag både en villig hane och en villig tik love så jag behöver inte låna av dig! Tack ändå!!  lol

Grattis! flower

Lena

#47 2009-08-11 03:12:32

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

I går fick jag se Hana ge Ginza en väldigt bra lektion.

Matte har varit på Ginza som en hök sista tiden - prylhysterin har faktiskt börjat lägga sig. Hon VET att hon inte heller får kasta hotande blickar på Akiko när hon passerar henne - fast hon inte kan låta bli det i alla fall ibland... - nej, Ginza menar inte att vara elak egentligen, hon vill bara hålla grälet om ben och annat igång med Akiko.

I går kväll låg Ginza som vanligt och tuggade på ett ben under vardagsrumsbordet - ett ben som Hana hade tuggat på minuterna innan men lämnat.

Hana kom tillbaka och fick se Ginza med benet. Helt tyst satte hon sig en bit ifrån och började stadigt fixera Ginza med blicken.

Först blev Ginza stel och hotande. Hana stirrade bara lungt vidare på henne utan att vika med blicken.

Ginza blev lite svettig. Provade att vifta på svansen för att se, om det gick att lösa problemet den vägen.

Men nej - Hana stirrade vidare med asiatisk outgrundlighet.

Då vände Ginza ryggen till henne och tog kontakt med mig - och lämnade sitt ben.

Hana var nöjd - hoppade lungt upp i fåtöljen utan att bry sig om Ginza eller benet.

Ginza hade fått sig en läxa och gick inte tillbaka till benet.

Bra gjort, tjejer! Matte gav båda beröm. Detta är konflikthantering på hög nivå!

Lena

#48 2009-08-19 13:44:53

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Håll i er nu, alla gubbar å gummor - nu drar yrhättan Ginza o jag iväg på hundkurs! cool

Lena

#49 2009-08-19 20:47:48

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Lena skrev:

Håll i er nu, alla gubbar å gummor - nu drar yrhättan Ginza o jag iväg på hundkurs! cool

Och hur gick det? Fick ni kvarsittning? wink lol

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#50 2009-08-20 03:29:32

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Helene skrev:

Lena skrev:

Och hur gick det? Fick ni kvarsittning? wink lol

Ha ha - nää.... Hon skällde inte oavbrutet som någon annan, drog inte hysteriskt i kopplet som vissa andra och kunde promenera med slakt koppel och kontakt med matte. Vi ska tydligen träna mycket inkallning under kursen - då får vi se hur prinsessan Ginza klarar sig... cool

Lena

#51 2009-08-20 08:47:14

Paint
Medlem
Registrerad: 2006-08-10
Hundar/kennel:
KENZO - Sherae Takeda Ninja (00-13). MILOU - Ekevär's Ichigo (2010). OLIVER - Ekevär's I Want It All (2014)

flower Önskar prinsessan yrhätta, med respektive, lycka till på kursen wink

/Malin

Allt mitt är mitt, allt ditt är också mitt och bara för att jag inte vill ha det, betyder det inte att du kan få det. - Yassi.

#52 2009-08-20 11:22:34

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Paint skrev:

flower Önskar prinsessan yrhätta, med respektive, lycka till på kursen wink

Tack! Det kan verkligen behövas. Kul ska det bli i alla fall.

Lena

#53 2009-08-27 04:12:13

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

"Är dom så där lätta?" sa kursledaren till mig.

Jag riktigt kände hur förvirrad jag blev. Jag visste faktiskt inte vad jag skulle svara. Ginza är stjärnan på kursen och vi tränar ALDRIG - så betyder det att hon är lättare än alla andra?

- ja och nej... - egentligen tränar jag mina hundar varje minut jag är tillsammans med dom, men inte regelrätt lydnadsträning. Förstår ni hur jag menar?

- så - är shibor lättare än andra raser? Vad tycker ni?

Lena

#54 2009-08-27 07:42:58

LadyFrost
Medlem
Från: Linköping
Registrerad: 2006-05-21
Hundar/kennel:
Stämmlocks Izumi Go Akiko [Zumi] Tanspots Novums Norbert Novize [Norrie] (heeler)
Webbsida

Shibor är otroligt lätta, men på ett helt annat sätt än genomsnittshunden. Säger du en gång att man tjänar mer på att sitta brevid dig än att skutta runt i kopplet så fattar shiban det sen. Jag har alltid haft väldigt lätt på kurser med Zumi för att hon fort kopplar vad som väntas av henne vid olika tillfällen.

Shibor tycker jag är otroligt svåra när det kommer till motivering, och koncentration under längre tid. En flatte kan döda för att matte ska kasta en boll, Zumi kan tycka att det är roligt men det finns liksom ingenting som alltid är BÄST FANTASTISKT WOHOOOOOOOOO och som gör att hon verkligen går i spinn (eller så har jag inte hittat det än). Bäst hittills är Mr Roadkill: http://www.rusta.se/ekorre_hundleksak_p75601275.html men inte ens för den skulle hon gå över lik liksom.

Dessutom har hon oftast koncentrationsspann på tre sekunder, sen har hon plötsligt fått syn på något annat. Det verkar hänga ihop med kondition på något sätt, så vi ligger i hårdträning för att orka mer smile

My beloved monster and me

#55 2009-08-27 13:11:09

Rosen
Medlem
Från: Stockholm
Registrerad: 2007-07-21
Hundar/kennel:
Edeängs Beatris (Bea), Honto-No Ginjiro (Gin) & Honto-No Suto-Mu Stormageddon (Storm)
Webbsida

Gin är otroligt lättmotiverad, eftersom han älskar godis och mat.
Bea är väldigt mycket svårare att motivera. Hennes största motivation är att få vara med matte men en fladdrade fjäril eller en sädesärla som susar iväg eller en eventuell mus eller hare slår matte varje gång roll

Men med båda hundarna så har det kännts som om dom skärper sig när vi kommer till klubben. Hmm... jag borde nog börja åka dit och träna oftare.

#56 2009-08-27 13:25:24

Paint
Medlem
Registrerad: 2006-08-10
Hundar/kennel:
KENZO - Sherae Takeda Ninja (00-13). MILOU - Ekevär's Ichigo (2010). OLIVER - Ekevär's I Want It All (2014)

Oj! Jag vet inte om jag har en hund som är lätt att motivera eller inte. Han varken älskar godis eller leksaker, det enda som egentligen betyder något för honom är att han har kul tongue Så jag antar att jag har haft en väldigt tur som har fått en hund som tycker att det är kul med lydnad!
Dessvärre kan ju denna lycka visa sig i hans plötsliga glädjerusningar som gör att han drar ett tokvarv på lydnadsplanen... blush

Men agility går bort, han drog banan en gång och sen fanns det ingen motivering i hela världen som kunde få honom att göra om det igen.

Men lättlärd är han! Det tar inte så lång tid för honom, eller shibor i allmänhet tycker jag, att förstå vad det är man vill och där tjänar man ju både in tid och tålamod wink

Senast redigerat av Paint (2009-08-27 13:28:18)

/Malin

Allt mitt är mitt, allt ditt är också mitt och bara för att jag inte vill ha det, betyder det inte att du kan få det. - Yassi.

#57 2009-08-27 19:45:12

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

LadyFrost skrev:

Bäst hittills är Mr Roadkill: http://www.rusta.se/ekorre_hundleksak_p75601275.html men inte ens för den skulle hon gå över lik liksom.

MR ROADKILL????

lol lol lol lol lol

Vad är detta för en fantastisk sak för 59 kr????????

Lena

#58 2009-08-27 19:48:14

LadyFrost
Medlem
Från: Linköping
Registrerad: 2006-05-21
Hundar/kennel:
Stämmlocks Izumi Go Akiko [Zumi] Tanspots Novums Norbert Novize [Norrie] (heeler)
Webbsida

Lena skrev:

MR ROADKILL????

lol lol lol lol lol

Visst är namnet passande lol Mr Roadkill är typ det optimala i leksaksväg om man har en jaktintresserad hund - den är ca 50 cm lång, slankig (ingen stoppning i), fuskpälsig och med pipis i svansen. Jag brukar leka med Zumi med den på så sätt att jag håller i svansen och drar den framför henne så hon får jaga ikapp den och hugga och dra i den medan jag ser till att den piper (eller kvider lol ) och rycker. Det är den första leksaken hon till och med dödsruskar smile

My beloved monster and me

#59 2009-08-27 19:51:11

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

LadyFrost skrev:

Lena skrev:

MR ROADKILL????

lol lol lol lol lol

Visst är namnet passande lol Mr Roadkill är typ det optimala i leksaksväg om man har en jaktintresserad hund - den är ca 50 cm lång, slankig (ingen stoppning i), fuskpälsig och med pipis i svansen. Jag brukar leka med Zumi med den på så sätt att jag håller i svansen och drar den framför henne så hon får jaga ikapp den och hugga och dra i den medan jag ser till att den piper (eller kvider lol ) och rycker. Det är den första leksaken hon till och med dödsruskar smile

Detta måste vi införskaffa!!  lol lol lol

Lena

#60 2009-08-27 19:54:00

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

She did it again! - lilla Ginza....

Matte blev så upphetsad av att hitta trattkanteraller att hon irrade bort sig fullständigt och inte hittade hem igen...

Ni vet hur det är med trattisar - man går där med huvet i backen och irrar än hit än dit... neutral - och till sist vet man inte var man är!

- men Ginza tittade på matte (efter 1.5 timmars irrande) - och förstod, att här har vi en människa i kris - sen gick hon till bilen!

Puss-hund! heart

Lena

Sidfot