#1 2009-12-13 23:01:57

Paint
Medlem
Från: Salem
Registrerad: 2006-08-10
Hundar/kennel:
KENZO - Sherae Takeda Ninja (00-13). MILOU - Ekevär's Ichigo (2010). OLIVER - Ekevär's I Want It All (2014)

Fyrverkeri, raketer och smällare?

Vet inte om vi redan har en sån här tråd på forumet, men jag har tänkt mycket kring nyår och andra sk. högtider som innefattar både raketer och smällare. Framförallt när jag klickade mig in på denna sida: http://www.smallarupproret.se/

Hur reagerar era hundar/övriga djur på det hela?

Själv har vi en blandad kompott, vissa bryr sig mer än andra. Men man har hört allt för många skräckhistorier nu om hundar som blivit rädda/skrämda. Jag förstår inte varför man inte bara kan förbjuda privatpersoner att använda sig av raketer/smällare. Kan inte kommunerna hålla i det istället, under bevakade förhållanden? På så vis skulle vi slippa höra smällare flera veckor innan och efter nyårsafton eller valborg. Djuren skulle inte bli lika skrämda, naturen skulle inte skräpas ned och färre olyckor skulle ske.

Vad tycker ni?

/Malin

Allt mitt är mitt, allt ditt är också mitt och bara för att jag inte vill ha det, betyder det inte att du kan få det. - Yassi.

#2 2009-12-14 07:02:42

LadyFrost
Medlem
Från: Linköping
Registrerad: 2006-05-21
Hundar/kennel:
Stämmlocks Izumi Go Akiko [Zumi] Tanspots Novums Norbert Novize [Norrie] (heeler)
Webbsida

Re: Fyrverkeri, raketer och smällare?

Det skulle hjälpa mycket att veta NÄR det skjuts, så man kan förbereda sig själv mentalt. Förra året var jag själv skärrad och nervös inför nyår vilket smittade av sig på Zumi. Skotten på MH't var inte några större problem, men nyårsraketerna tyckte hon var otäcka för att matte betedde sig så konstigt.

Man behöver inte heller ha en skotträdd hund själv för att kunna sympatisera med andras skotträdda hundar. Ett förbud skulle bara ha fördelar, tycker jag - färre bortsprängda fingrar och dödsolyckor för att folk skjuter onyktra, och därmed lägre sjukhuskostnader runt nyår. Mindre nedskräpning, och lägre utgifter för kommunerna för att städa upp efter invånarna.

Det är ganska viktigt tycker jag att tänka på allt farligt som raketerna för med sig. Allvarliga skador och dödsfall är inte ovanligt i samband med smällare, och tyvärr är det ofta ungdomar som drabbas för att föräldrarna inte tar sitt ansvar utan köper ut raketer/smällare och låter ungdomarna fyra av dem utan att instruera om säkerheten som bör omgärda ett sådant tillfälle.

My beloved monster and me

#3 2009-12-14 08:50:53

gabri
Medlem
Registrerad: 2008-03-30
Hundar/kennel:
Honto-noEtsuyo (Sushi) och Honto-no Nakamekuro (Soya)

Jag tycker att  det ska vara mera strikt varifrån man fyrar av och kanske att det bara ska vara tillåtet att skjuta mellan vissa klockslag så att man har chans att rasta sin(a) hund(ar) innan helvetet brakar lös. mad
Gabri

#4 2009-12-14 09:06:20

Susann
Medlem
Från: Stockholm
Registrerad: 2008-02-14
Hundar/kennel:
Ekevär's Giou
Webbsida

Det här är en jobbig tid, både för mig som matte som inte har en aning när en smällare/raket kan brisera men framförallt för Giou som blir paniskt rädd.
Redan nu i lördags så fick vi den första känslan för vad som komma skall: ett par raketer fyrades av utanför och Giou visar direkt sin panik med skakningar, hyperventilering, fäller svansen och ett stort behov av att vara nära mig. Natten tillbringade Giou under sängen.
Jag vet inte om hon kommer att klara av nyårshelgen och dagarna före och efter utan lugnande medicin, kanske även matte behöver nåt lugnande då det är så plågsamt att se hur dåligt hon mår.

Det är verkligen skillnad på skott och skott då hon inte reagerade alls på shibaträffen i Södertälje i höstas där det var en väldig aktivitet på skjutbanan i närheten.

Hälsningar Susann

"Det är i motvind, och inte i medvind, som vingarna stärks"
Min blogg: http://www.chenillevilles.blogspot.com/

#5 2009-12-14 10:10:06

Rosen
Medlem
Registrerad: 2007-07-21
Hundar/kennel:
Edeängs Beatris (Bea), Honto-No Ginjiro (Gin) & Honto-No Suto-Mu Stormageddon (Storm)
Webbsida

Eftersom Bea verkligen hatar raketer och smällare och blir ett darrande nervvrak så flyr vi Stockkholm över nyår.
Vi åker till mina föräldrar som bor 4 mil norr om Göteborg i en liten ort och det var iaf förra året nästan ingen i närheten av deras hus som sköt raketer. I andra änden av samhället skjuter dom men det är så långt bort och i väldigt mycket mindre mängd än vad det skulle vara om vi stannade hemma.
Här hemma så känns det som om större delen av Vårby Gård kommer och skjuter raketer på ängen 20 meter från våran lägenhet.

#6 2009-12-14 11:26:35

Paint
Medlem
Hundar/kennel:
KENZO - Sherae Takeda Ninja (00-13). MILOU - Ekevär's Ichigo (2010). OLIVER - Ekevär's I Want It All (2014)

Susann skrev:

Det här är en jobbig tid, både för mig som matte som inte har en aning när en smällare/raket kan brisera men framförallt för Giou som blir paniskt rädd.
Redan nu i lördags så fick vi den första känslan för vad som komma skall: ett par raketer fyrades av utanför och Giou visar direkt sin panik med skakningar, hyperventilering, fäller svansen och ett stort behov av att vara nära mig. Natten tillbringade Giou under sängen.
Jag vet inte om hon kommer att klara av nyårshelgen och dagarna före och efter utan lugnande medicin, kanske även matte behöver nåt lugnande då det är så plågsamt att se hur dåligt hon mår.

Det är verkligen skillnad på skott och skott då hon inte reagerade alls på shibaträffen i Södertälje i höstas där det var en väldig aktivitet på skjutbanan i närheten.

Vi brukar också få ett smakprov redan nu. I Hallunda där min pappa bor smäller det nästan konstant från slutet av november till slutet av februari. neutral

Dessvärre är det inte bara oansvariga föräldrar som köper ut raketer och smällare, utan det finns även de som säljer till unga, trots att det inte är tillåtet. mad

Yassi är väldigt rädd för smällare och raketer, när hon var yngre var det ett gäng ungdomar som kastade små smällare mitt framför nosen på henne. Mamma lyckades träna bort det hela, bl.a genom skotträning och jag vill minnas att vi även hade ett kassettband med fyrverkerier på som vi tränade med. Men så slog blixten ned i vårt hus och efter den smällen har beteendet/rädslan inte gått att träna bort.
Det gör ont inom en när man ser någon man älskar så innerligt, fara så illa för att människor inte kan hålla sig till bara nyårsafton/valborg osv. devil

/Malin

Allt mitt är mitt, allt ditt är också mitt och bara för att jag inte vill ha det, betyder det inte att du kan få det. - Yassi.

#7 2009-12-15 07:01:40

Helena
Medlem
Registrerad: 2006-07-18
Hundar/kennel:
Ekevär's kennel
Webbsida

Det är bäst att ge lugnande till de hundar man vwet kommer att vara panikslagna. Se till att kontakta veterinären snarast bara för de måste kolla hjärta och allmänkonditionen innan de skriver ut något.

Hälsningar Helena

#8 2009-12-31 08:49:43

Helena
Medlem
Hundar/kennel:
Ekevär's kennel
Webbsida

I kväll ska vi antagligen fira nyår i förrådet, det är det mest ljudisolerade rummet i huset. Som tur är hör Yassi sämre så har jag bara radio, tv, köksfläkten och lite annat på hör hon inte de raketer som skjuts  lite längre bort, och är inte Yassi rädd så är inte Chikai det heller. Men i natt blir det nog svårt att överrösta smällarna så då blir det förrådet!
Miko och Geisha har varit ute på tomten när det smällt längre bort och de reagerar inte alls, men det gäller ju att vara med så det inte plötsligt smäller till i närheten.

Hälsningar Helena

#9 2009-12-31 08:55:00

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Ja, man får passa!

- och håll dina unga och äldre hundar i sär i dag så det inte smittar,,,

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#10 2009-12-31 09:48:44

LadyFrost
Medlem
Hundar/kennel:
Stämmlocks Izumi Go Akiko [Zumi] Tanspots Novums Norbert Novize [Norrie] (heeler)
Webbsida

Jag känner mig kilovis mycket lugnare inför detta nyår än det förra. Jag har större chans att planera promenaderna och jag är själv lugn, så Zumi har inte brytt sig nämnvärt om de smällar vi hört hittills - eller jo, matte drar ju fram kampknuten så fort det smäller, så då får man leka! smile

Eftermiddag, kväll och natt tillbringas ute hos mina föräldrar där det inte smäller så nära inpå, med en extra dos av godsaker. wink

#11 2009-12-31 10:18:47

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Mina hundar är helt lugna. Det brukar bli ett väldigt oväsen runt 12-snåret, men jag bryr mej inte så mycket om alla smällare själv, och runt 12 kommer jag att ge alla extra gott godis att äta. Som avledning. Utifall. Det brukar skallra i rutorna.

Annars gör jag inget större oväsen av smällandet under dan, och då bryr sig inte hundarna heller. Tråkigast är det med valpen som vill ut och kissa ofta, då gäller det att vara med ut och se till, att ingen smällare landar för nära.

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#12 2009-12-31 10:39:48

Paint
Medlem
Hundar/kennel:

Kenzo tycker att raketer är ganska underhållande, han kan sitta vid fönstret och titta ut på dom. Smällare bryr han sig inte så värst mycket om, men när vi är ute och det smälls av i närheten så tycker han att det är lite onödigt... han ser mer sur ut än rädd!

Men jag vet att vår grannes gamla schäfer är väldigt rädd och här står det allt för ofta ungdomar och smäller smällare mellan hyreshusen så att det ska låta extra högt. Då kan man inte bli annat än förbannad.

/Malin

#13 2009-12-31 10:47:46

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Jag bor bra och har inga fyrverkerier in på knuten. JÄTTESKÖNT! Något år så har grannarna tvärs över ängen smällt men övergående vid 12-slaget.

Nu har jag ingen som är riktigt rädd heller. Zen-ya kommer ihåg att Itza sa att detta var otäckt så hon kan vara lite pipig och vill sitta i knät. Men det går att avleda henne med godis och aktivitet. Men vi gör som vi alltid gjort:

- Rastar hundarna i god tid innan det värsta smällandet börjar. Den huvudsakliga motionen har redan skett nu på fm.

- Extra mentala aktiviteter inomhus. Här har vi aktivitetsleksaker av olika modeller som de ska få ut godiset ifrån. Det är tröttande att jobba med hjärna och nos.

- Mildra ljuden utifrån med andra ljud inne. Hemma hos oss är alla TV-apparaterna på och vi spelar hög musik. Allt på olika kanaler så att vi inte riskerar att det blir tyst samtidigt. En av mina  gamla hundar fann lugn i att ligga vid tvättmaskin och tumlare. Vi har fortsatt den traditionen och tvättar hela nyårshelgen, och tar smutstvätten slut så börjar vi om…

- Dra för gardiner och dra ner persiennerna för att stänga ute synintrycken. Det dämpar även ljudet.

- Inte trösta eller ömka, då bekräftar du bara att det verkligen är något att vara rädd för om du gör så. Du ska sända ut lugn vardaglig energi.

- Den som vill ligga i bur får ligga där, för den har själv valt den platsen som trygg. Andra kanske vill ligga under sängar eller bord...

- För de som är riktigt skräckslagna och har medicin - använd den!

Hoppas att ni alla får en bra nyårsnatt!

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#14 2009-12-31 11:58:19

Laila
Medlem
Från: Sundbyfoss, Norge
Registrerad: 2006-07-13
Hundar/kennel:
Kennel Katsumoto, Birk, Taka, Maiko og Lykke
Webbsida

Vi reiser bort til gode venner. Her sammles vi med alle vår hunder. I kveld blir det 11 stk hunder i alle aldre, fasonger og størrelser.

Dit vi skal hører vi kun raketter på så lang avstand at ikke en hund reagerer på det som skjer ute. Godt å kunne forebygge på en slik måte selv om ingen av mine reagerer på en slik kveld. Men når Maiko nå er derktig synes jeg at et slikt tilbud passer kjempebra, så da tar vi med alle sammen og kan hygge oss med god mat i godt selskap.

Godt nytt år til alle sammen.

Laila

#15 2009-12-31 13:10:08

Susann
Medlem
Hundar/kennel:
Ekevär's Giou
Webbsida

Giou åker bort och firar nyår med Sushi på lugn plats, Tack Gabriella o Anders heart

Vi tog en långpromenad i morse, och tänk det var inga raketer vakna alls.... så det var skönt. Middagspromenaden, nyss, blev snabbt avklarad då ett par smällare störde lugnet och Giou drog iväg hemåt okissad............. nu ligger hon under badkaret...

Senast redigerat av Susann (2009-12-31 13:10:48)

Hälsningar Susann

#16 2009-12-31 15:58:19

Solvor
Medlem
Från: Bergen, Norge
Registrerad: 2006-07-14
Hundar/kennel:
Jeg bor nå med Hamako og hennes datter Tabi. Mine første shibaer Ranko og Zenmai lever ikke lenger.
Webbsida

I Norge har fyrverkeri blitt et mye mindre problem etter at det ble restriksjoner på dem fra i fjor. Det er nå kun tillatt å bruke bakkeraketter for privatpersoner. Kjøp og bruk av raketter med styrepinner ble forbudt i fjor. Erfaringene var meget gode ved at det ble betydelig ferre skader og branner. Forbudet gjelder derfor i år også. Det er dessuten kun tillatt å selge bakkeraketter i to dager, selve nyttårsaften på dagtid pluss dagen før.

Før om årene hadde vi et betydelig problem med raketter i et par uker før nyttårs aften. Dette problemet er nå nærmest borte. De to siste dagene har vi merket noen raketter, men nå er det ikke flere enn at det går an å leve med dem. I kveld og i natt kommer helt sikkert mange hunder til å bli redde også her. Men de slipper iallefall å være redde i ukesvis nå. Så det går heldigvis framover.

Ranko ble skremt av rakettene da hun var 4 år gammel. I noen år ga jeg henne et angstdempende medikament slik at hun kunne avledes til å søke etter godis på nyttårsaften. Heldigvis hjalp det, og hun ble hun mindre redd med årene. I fjor gjorde begge hundene seg klar til å begynne søksoppgavene allerede under middagen. De kjente nok igjen at det var nyttårsaften gjennom rutinene. Zenmai har aldri vært redd.

Godt nytt år til alle shibaer og andre dyr, og til deres familier.

Hilsen Solvor

#17 2009-12-31 16:01:20

Gullborg
Medlem
Från: Bergen Norge
Registrerad: 2006-07-22
Hundar/kennel:
Tenko av Enerhaugen, Honto-No Uchiko, Genkou Go Shun'you Kensha, Soldoggen's Ojin Tenno Kennel Shibatroll
Webbsida

Her er vi heldigvis forskånet fra uvettig smelling av fyrverkeri. Raketter er forbudt å
selge så det blir bare bakkefyrverkeri som gir bra smell det og. Det er kun tillatt å smelle av fyrverkeri mellom kl. 18.00 og kl. 02.00 Blir noen tatt for å smelle av fyrverkeri før det vanker der bøter som svir i lommeboken.
Alikevel så kvier vi oss for de neste timene da der smelles av rundt der vi bor og Tenko i de timene det står på ikke har det bra. Det blir nok enerom for ham med radio på fullt. Med to valper i hus kan vi ikke rissikere at hans reddsel smitter over på dem. Smell langt borte er ikke så farlig da pipes det bare litt, men det er når det
kommer helt inn mot huset det er som verst.

Mvh. Gullborg

#18 2009-12-31 17:06:15

Kellyhoff's
Medlem
Från: Helsingfors, Finland
Registrerad: 2006-08-01
Hundar/kennel:
Zumi & Taiga
Webbsida

Gäller från i år i Finland också, bara smälla mellan kl. 18-02, annars ganska bra böter. Skydds glasögon är också ett måste.
Trodde faktiskt inte, att det var nån som skulle hålla tiderna, men nästan tyst var det till kl. 18 oh
Nu smäller det som vanligt, och det är -15 grader ute, så det är väl inte många som trivs ute länge idag smile

#19 2009-12-31 23:21:02

LadyFrost
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Här har dagen och tolvslaget passerat tämligen obemärkt. I Ryd skjuter ingen innan det är mörkt - det är ju slöseri på fyrverkerier! Och ute i Skorteby var det lugnt, även över tolvslaget i stort sett. Zumi övergav just sitt tugg till förmån för att lägga sig på pläden och sova. De smällar vi hört på håll under promenaderna har hon inte brytt sig alls om.

Tack och lov för att vi gick MH med henne! Om vi inte gjort det hade jag varit mycket räddare att hon skulle bli rädd, och det hade smittat av sig på henne som under förra nyår. I år, när jag är lugn, är hon lugn och nöjd.

#20 2009-12-31 23:56:51

Sandra&Naomi
Medlem
Från: Strängnäs
Registrerad: 2008-10-19
Hundar/kennel:
Monokuros Haru No Hime "Naomi"

Naomis första nyår har gått över förväntan.

23 slutade jag jobba och var hemma till tjugo över tolv. Mathias berättade då att hon varit kolugn hela dagen, trots smällare ( mad  ). När tolvslaget började närma sig korkade vi upp lite mousserande och ställde oss på vår inglasade balkong. Härifrån ser vi hela strängnäs med alla raketer, så det är perfekt.

Naomi var med ut ett tag och tittade fascinerat på alla raketer. Sen började det fyras av närmre oss och ljudet blev högre. Då gick hon in och la sig. Ett par pip bara, sen var det ingen fara längre.

Däremot blev hon galen när jag var tvungen att åka iväg en sväng vid halv ett. Stackars lilla fröken. heart

#21 2010-01-01 13:06:53

Paint
Medlem
Hundar/kennel:

Sandra&Mathias skrev:

Naomis första nyår har gått över förväntan.

23 slutade jag jobba och var hemma till tjugo över tolv. Mathias berättade då att hon varit kolugn hela dagen, trots smällare (   ). När tolvslaget började närma sig korkade vi upp lite mousserande och ställde oss på vår inglasade balkong. Härifrån ser vi hela strängnäs med alla raketer, så det är perfekt.

Naomi var med ut ett tag och tittade fascinerat på alla raketer. Sen började det fyras av närmre oss och ljudet blev högre. Då gick hon in och la sig. Ett par pip bara, sen var det ingen fara längre.

Däremot blev hon galen när jag var tvungen att åka iväg en sväng vid halv ett. Stackars lilla fröken.

Vad skönt att det blev så odramatiskt för henne med smällarna smile Och utsikten över Strängnäs måste ha varit otrolig att se.

/Malin

#22 2010-01-01 14:22:25

Solvor
Medlem
Från: Bergen, Norge
Registrerad: 2006-07-14
Hundar/kennel:
Jeg bor nå med Hamako og hennes datter Tabi. Mine første shibaer Ranko og Zenmai lever ikke lenger.
Webbsida

Her var det en usedvanlig stille og fredelig nyttårsaften og nyttårsnatt. En god start på det nye året. Kanskje det var for kaldt for de som liker å lage smell?

Solvor

#23 2010-01-01 15:54:35

Ichiokasow
Medlem
Registrerad: 2006-08-29
Hundar/kennel:
Kennel Enerhaugen
Webbsida

Det gikk veldig fint med våre hunder i år. Fuyu er nokk blitt litt tunghørt , han reagerte ikke. Mia som var redd i fjor reagerte ikke i år og Jun og Hide lå i vindusposten og så på. Bare Bella var redd men det hviste vi da hun er oppvokst på landet og ikke er så vant til høye lyder.

#24 2010-01-01 20:27:21

gabri
Medlem
Registrerad: 2008-03-30
Hundar/kennel:
Honto-noEtsuyo (Sushi) och Honto-no Nakamekuro (Soya)

thumbup till lilla Giouflickan.  Avstånd och ett gammalt välisolerat hus gjorde att vi inte hörde ett knyst inomhus vid 12-slaget. Hon var sitt vanliga jag hela kvällen. Fyrverkerierna var på sådant avstånd att Sushi och min mosters hund kunde vara utomhus när våra middagsgäster gick ut för att skåla in det nya året. Jag höll mig inne med Giou och lyssande på musik.

Hoppas att Sverige tar efter Norge och Finland med begränsningen när man få skjuta av raketer och smällare.
Gott 2010 till alla.
Gabri

Senast redigerat av gabri (2010-01-01 20:28:07)

#25 2010-01-02 07:26:11

Helena
Medlem
Hundar/kennel:
Ekevär's kennel
Webbsida

Skönt att Giou fick ett lugnt nyår i alla fall gällande smällandet!!

Hälsningar Helena

#26 2010-01-02 07:53:40

Gunilla
Medlem
Registrerad: 2006-09-04
Hundar/kennel:
Honto no Gogo

Till min glädje kan jag konstatera att det varit avsevärt mindre smällande i december det här året. Förr om åren har en massa snorungar (och fullvuxna snormänniskor?) hållt på och okynnessmällt hela december. Kanske folk börjar fatta att smällare är helt förbjudna och att man måste ha tillstånd för att skjuta raketer annan tid än på nyårsafton (i Stockholm). Tyvärr var det en del skjutande i går (nyårsdagen) och i natt. Gogos medicin hade bivit för gammal (ändrat färg och luktade konstigt) och hade uppenbarligen ingen verkan. På nyårsnatten klättrade hon på mig och hyperventilerade. Det värsta är att hon har fått för sig att jag inte får ligga ner (och jag som är trött och lite förkyld). Tydligen ska jag sitta upp och vara på min vakt så att jag kan beskydda henne om det skulle behövas.

#27 2010-01-02 10:07:11

Susann
Medlem
Hundar/kennel:
Ekevär's Giou
Webbsida

Gunilla skrev:

Tyvärr var det en del skjutande i går (nyårsdagen) och i natt.

Ja visst var det ett sanslöst pangande här runtom igår på dagen. Jag var så glad att fröken Giou inte var hemma då.

Hälsningar Susann

#28 2010-01-02 12:55:58

Gullborg
Medlem
Från: Bergen Norge
Registrerad: 2006-07-22
Hundar/kennel:
Tenko av Enerhaugen, Honto-No Uchiko, Genkou Go Shun'you Kensha, Soldoggen's Ojin Tenno Kennel Shibatroll
Webbsida

Til neste nyttår så blir der kjøpt inn Daphalsbånd til to hunder som vi starter med å bruke tidlig for å oppnå ønsket effekt. Ingen av valpene reagerte på smellene men Tenko reagerte som vanlig, kanskje ikke så mye som tidligere når raketter var tillatt.
Det nye var at Ninja reagerte og hun har ikke brydd seg tidligere. Heldigvis så var de verste smellene over etter ca. 15 min. og det som vi hørte senere var spredt og lenger vekk.

Mvh. Gullborg

#29 2010-01-02 15:49:44

Paint
Medlem
Hundar/kennel:

Igår åkte vi hem till min sambos syster och tog med oss hunden, jag vågar inte lämna honom ensam hemma när det fortfarande smälls lite här och där. Även om han inte reagerar avsevärt mycket känns det onödigt att riskera att något händer när han är ensam. Vi bor dessutom på bottenvåningen så vem som helst kan slänga smällare på balkongen osv..

Hur som helst så kliver vi ur bilen på parkeringen och ser två vuxna människor med 4 småbarn (max 6år) som står och smäller av smällare.

En av de vuxna ser Kenzo och säger "vänta lite, det kommer en hund" vilket var omtänksamt, om det inte vore för att den andra vuxna svarar "ääh. den här låter ingenting, den bara snurrar" och slänger iväg två smällare som sätter fart och flyger över backen i en himla fart samtidigt som de blinkar.

Det smällde inte men tjöt likväl och självklart reagerar Kenzo och tyckte att det var obehagligt, vi var ju bara 5-6 meter därifrån. Min sambo distraherade honom dock genom att börja leka lite med snön och prata med honom så han glömde snabbt bort det där läskiga.

Men vad f*n tänkte den vuxna människan med? Jag blev riktigt arg och fräste åt dom att lite respekt får man väl ändå ha för andra människor och djur, hur svårt hade det varit att vänta en minut så vi hade fått passera? devil Usch vad det finns gott om idioter ändå sad

/Malin

#30 2010-01-02 16:02:03

Helena
Medlem
Hundar/kennel:
Ekevär's kennel
Webbsida

Jag hade klippt till dom!! Eller använt min kickboxning och sparkat ner dom....

Hälsningar Helena

Sidfot