#31 2010-08-03 07:07:45

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Re: Hundfoder

Ginza äter fortfarande som en häst, varje mål. Färskfoder ligger lite lågt i vitaminhalt, så förutom Noni-juice blandar jag i grönsaker också. Riven vitkål och morot - Tai älskar det!! Pärlan och Akiko delar alltid mina äpplen och bananer med mej.

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#32 2010-08-03 09:38:01

Ninashka
Medlem
Från: Stockholm
Registrerad: 2010-01-13
Hundar/kennel:
Honto-no Jinsei

På torsdag kommer vår leverans äntligen! big_smile

#33 2010-08-03 10:39:53

Paint
Medlem
Från: Salem
Registrerad: 2006-08-10
Hundar/kennel:
KENZO - Sherae Takeda Ninja (00-13). MILOU - Ekevär's Ichigo (2010). OLIVER - Ekevär's I Want It All (2014)

Lena skrev:

Ginza äter fortfarande som en häst, varje mål. Färskfoder ligger lite lågt i vitaminhalt, så förutom Noni-juice blandar jag i grönsaker också. Riven vitkål och morot - Tai älskar det!! Pärlan och Akiko delar alltid mina äpplen och bananer med mej.

Har Noni-juice för hundar kommit tillbaka?! oh

/Malin

Allt mitt är mitt, allt ditt är också mitt och bara för att jag inte vill ha det, betyder det inte att du kan få det. - Yassi.

#34 2010-08-03 11:31:25

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Paint skrev:

Lena skrev:

Har Noni-juice för hundar kommit tillbaka?! oh

Nej, dom får den för människor. Noni som Noni - skillnaden är att hundjuicen innehöll lite mer fetter - men det löser jag via fetare hundmat i o m V&H samt laxolja. Inte riktigt lika perfekt som hundjuiceen som var helt suverän - men bra nog.

Lena

#35 2010-08-03 18:42:05

Paint
Medlem
Från: Salem
Registrerad: 2006-08-10
Hundar/kennel:
KENZO - Sherae Takeda Ninja (00-13). MILOU - Ekevär's Ichigo (2010). OLIVER - Ekevär's I Want It All (2014)

Okej! Kanske skulle ta och prova det, Kenzo funkade så bra på Nonin för hundar smile

/Malin

Allt mitt är mitt, allt ditt är också mitt och bara för att jag inte vill ha det, betyder det inte att du kan få det. - Yassi.

#36 2010-08-03 18:58:45

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Paint skrev:

Okej! Kanske skulle ta och prova det, Kenzo funkade så bra på Nonin för hundar smile

Jag saknar också Nonin för hundar - inte minst i fällningstider!

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#37 2010-08-03 19:13:38

Susann
Medlem
Registrerad: 2008-02-14
Hundar/kennel:
Ekevär's Giou
Webbsida

Lena skrev:

Mixar du ihop grönsakerna med V&H, jag kanske skulle berika Gious mat också?!

Hälsningar Susann

"Det är i motvind, och inte i medvind, som vingarna stärks"
Min blogg: http://www.chenillevilles.blogspot.com/

#38 2010-08-03 19:31:52

LadyFrost
Medlem
Från: Linköping
Registrerad: 2006-05-21
Hundar/kennel:
Stämmlocks Izumi Go Akiko [Zumi] Tanspots Novums Norbert Novize [Norrie] (heeler)
Webbsida

Susann skrev:

Lena skrev:

Mixar du ihop grönsakerna med V&H, jag kanske skulle berika Gious mat också?!

Wille - labradåren (stavning intended!) - får rivet äpple eller riven morot blandad i V&H. Zumi höll med om att rivet äpple var gott, men rå morot kunde hon klara sig utan.

My beloved monster and me

#39 2010-08-04 07:12:13

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Nä, egentligen kan inte hundar "smälta" råa grönsaker. Ångkoka är bäst, eller som jag gör, koka lite lätt. Ändå råriver jag lite i maten. Visste ni att morot anses vara bra både mot inälvsparasiter och mot analsäcksinflammationer. Många uppfödare ger valpar torkad morot när dom blir lösa i magen.

http://barf.ifokus.se/  - för den som är intresserad av BARF.

http://www.jipotimas.se/ - gå till fältet till höger - där man kan välja alternativ - och välj Om Barf. Här finns en lista på grönsaker som hunden kan äta.

Lena

#40 2010-08-04 08:49:35

Ninashka
Medlem
Hundar/kennel:
Honto-no Jinsei

Lena skrev:

...Visste ni att morot anses vara bra både mot inälvsparasiter och mot analsäcksinflammationer...

Jag läste det precis! smile Jinsei har börjat slicka sig vid analöppningen och jag tänkte ge honom morot för att se om det är analsäckarna som han har problem med...

#41 2010-08-04 10:33:16

Ylis
Medlem
Från: Hörnefors, Umeå
Registrerad: 2008-10-27
Hundar/kennel:
Ikinokoru, Koori (i de sälla jaktmarkerna)

Det visste jag inte. Chisei älskar morötter. Vi äter ganska mycket morötter och han brukar alltid få stumparna. Ibland skär vi morötter i småbitar och har som godis när vi tränar trick. Då vill Koori också ha, fast hon inte är så förtjust i grönsaker egentligen.

Äpple, däremot, är nästan det enda Chisei ratar.

#42 2010-08-13 17:44:08

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

- men rå lever tyckte Ginza, som är lite fin i kanten, var äckligt och oätbart... Rått hjärta tyckte hon var bättre.

Lena

#43 2010-08-13 21:16:37

Ninashka
Medlem
Hundar/kennel:
Honto-no Jinsei

Jinsei är antingen helt galen i V&H eller så fyller det inte magen tillräckligt bra. Han har börjat springa runt och pipa vid matdags. yikes Får öka på morötter eller matmängden...det är lätt och gissa vilket Jinsei hellre äter. lol

#44 2010-08-14 06:28:53

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Ninashka skrev:

Jinsei är antingen helt galen i V&H eller så fyller det inte magen tillräckligt bra. Han har börjat springa runt och pipa vid matdags. yikes Får öka på morötter eller matmängden...det är lätt och gissa vilket Jinsei hellre äter. lol

Sådana är mina hundar också, men jag tolkar det som att maten är god.

Känn alltid på hunden, i vilket hull den är. Man kan inte följa fodrens rekommendationer om mängd, man måste titta på sin egen hund. Det handlar ju om hundens sätt att vara - intensiva hundar kräver mer mat, speciellt under uppväxten - hur mycket motion hunden får etc etc.

Färskfoder innehåller ju också vatten, vilket inte torrfodren gör. Det måste man ta med i beräkningen.

Lena

#45 2010-08-14 07:55:31

Ninashka
Medlem
Hundar/kennel:
Honto-no Jinsei

Jag tycker Jinsei är alldeles lagom, möjligtvis så skulle jag vilja öka matmängden under de perioder då vi är ännu aktivare. Robert tycker jag är hemmablind och att Jinsei är tjock dock, så jag kan ha fel.

EDIT: Missade att ta med ett ord.

Senast redigerat av Ninashka (2010-08-16 08:27:12)

#46 2010-08-28 14:58:16

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Ninashka skrev:

Jag tycker Jinsei är alldeles lagom, möjligtvis så skulle jag vilja öka matmängden under de perioder då vi är ännu aktivare. Robert tycker jag är hemmablind och att Jinsei är tjock dock, så jag kan ha fel.

EDIT: Missade att ta med ett ord.

- om hunden är tjock eller inte, kan t o m erfarna hundägare ta miste på..

Om man känner på hunden ska man LÄTT känna revbenen - det ska finnas aningen hull mellan revben och hud, ungefär tjockt som en handduk - å då inte den tjockaste frottéhanddukssorten! wink - utan en tunnare sak.

Om man tittar på midjan så ska där finnas en inbuktning - hunden ska inte vara jämntjock, som en limpa. Men - om där finns en inbuktning eller ej handlar förstås också om kondition och muskler.

Lena

#47 2010-08-28 15:01:26

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Hemma hos oss är vi fortfarande nöjda med att ge hälften torrfoder, hälften Vom&hundemat. Ginza äter frotfarande och har faktiskt lagt på hullet. Hon mår bra och är väldigt pigg - vilken skillnad mot när hon åt så dåligt under flera månader. Nu äter hon allt utom rå lever - det tycker hon inte om. Lite mikrad så går det dock ner.

Lena

#48 2010-08-28 15:09:41

LadyFrost
Medlem
Från: Linköping
Registrerad: 2006-05-21
Hundar/kennel:
Stämmlocks Izumi Go Akiko [Zumi] Tanspots Novums Norbert Novize [Norrie] (heeler)
Webbsida

Zumi äter enbart V&H numera. Hon väger för närvarande 8.6 kg och jag upplever att hon ser bättre ut, inte så tanig trots att pälsen är tunn. Vi väger henne en gång i veckan, på söndagar, och försöker hålla koll på hur hon ser ut och inte bara på vad hon väger.

My beloved monster and me

#49 2010-08-28 23:05:40

Mona
Medlem
Från: Köping
Registrerad: 2006-07-15
Hundar/kennel:
Kennel Brazil Jack
Webbsida

En på hundklubben sa till mig att det inte är bra att ge leverpastej till hund. Är det någon som vet?
Till saken hör att vår lilla chihuahua har epilepsi och får medicin morgon och kväll, och medicinen slinker ner väldigt lätt med lite leverpastej big_smile
Men jag vill ju inte ge henne det om det inte är bra........

Mvh Mona

#50 2010-08-29 00:03:28

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Tror att leverpastej kan innehålla lök... Ja, allt är väl farligt i fel mängd... men att ge leverpastej i måttlig mängd som belöning eller för att gömma medicin i kan jag aldrig tro är farligt.

Den av mina hundar som ätit mest leverpastej var min lilla blandis som jag hämtade när jag var 12 år och jag var den mest hundkunniga i familjen...roll Allt som hon åt var långt ifrån vad man rekommenderar som nyttigt idag... men hon var frisk tills hon var 16 år och blev senil, men det var knappst leverpastejens fel.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#51 2010-08-29 05:43:56

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Ja, leverpastej innehåller lök, men i måttliga mängder - skulle själv aldrig drömma om att inte ge mina hundar leverpastej, speciellt inte i "medicinskt" syfte! Det är ju bara en liten klutt. Leverpastejen inehåller ju lever också, som är nyttigt! wink

Tänk på alla köttbullar som hundar får på kurser bl a - dom innehåller också lök!

Läste någonstans att om man ger hund lök under lång tid kan den få dåliga blodvärden - hur stor mängd vi pratar om sades inte i artikeln.

Lena

#52 2010-09-15 18:09:38

Lollo Lemmetty
Medlem
Från: Hästängsudd / Åkersberga
Registrerad: 2006-07-13
Hundar/kennel:
Honto No Rintaro "Tarro" , Honto No Chikai "Maja"

Nu har vi också satt igång och testa V&H. Vi startade lite snällt med kycklingen och Maja tycker att det är smaskens Tarro däremot är lite fundersam.

Nu har jag blandat i lite ris och rårivna morötter.
Ska man det eller ska det ätas bara som det är ?

Hittade ingen info om hur man ska göra.

Bästa Hälsningar   
           Lollo, Tarro och Maja

#53 2010-09-15 19:35:43

Hilde
Medlem
Från: Åros,Norge
Registrerad: 2007-02-05
Hundar/kennel:
Sacho, Happy og Kaya / Kennel Kichiko
Webbsida

Alle mine hunder ( og katter ) elsker Vom & Hundemat smile
De får tørrfor om morgenen og V & H om kvelden. Katter og hunder står i kø for å få!
Om man ikke bruker den med lax har jeg hørt at man bør gi Omega i tillegg. Jeg gir det da jeg også fikk høre at den med lax kan gi misfarging av lys pels. At de blir rosa/oransje.

Her får man kjøpt pølser/korv på 500 gr. Pleier å kjøpe 40 stk. (20 kg) for 450 NOK.
De får da ca. 10% av kroppsvekten pr dag + - alt ettersom formen de er i og hvor mye hundene blir "brukt".

Min Kivi hadde uhørt mye tannsten, men etter noen uker med V & H var alt borte.
Veterinæren min ble meget imponert!!!

Sacho som i ung alder har vært tilnærmet matvegrer eter skåla tom hver gang og SÅ flott i kropp og pels som den gamle hunden er blitt big_smile Han blir 9 år i november.

Jeg synes selv at de kommer fortere opp i pels etter røyting og at de er lengere i god pels kondisjon.

Jeg er kjempe fornøyd og det mest geniale er at det trengs ingen tilvenning. Begynn rett på og det fungerer!
De drikker lite og det kommer veldig lite ut igjen wink
Opptaket er på ca 90 %, så for meg er det ingen over-ingen ved siden thumbup

Hilde

Jo mer kunnskaper jeg får om mennesker, desto bedre liker jeg min hund!

www.kichiko.com Shibaoppdrett i Åros, Norge

#54 2010-09-15 20:23:58

Ak-inu-ba
Medlem
Från: Sparbu, Norge
Registrerad: 2006-07-12
Hundar/kennel:
***Kennel AK-INU-BA*** Saku, Yoyo (i Oslo) & akitaene Eikou og Kanaka
Webbsida

Jeg tror nok også våre hunder, unntatt selvfølgelig Eikou, ville satt stor pris på V&H. Jeg drømmer om å få meg en ekstra fryser, som jeg kan oppbevare V&H i... Men enn så lenge blir det tørrfor. Mye enklere å oppbevare..... wink

Hilsen Lisbeth, kennel Ak-inu-ba
www.akinuba.no
lisbeth@akinuba.no

#55 2010-09-15 20:40:53

Tatsumaki
Medlem
Från: Oppdal.Norge
Registrerad: 2006-09-19
Hundar/kennel:
Tasumaki's Akimitsu,Tatsumaki`s Kawai og Katsumoto`s Dahlia
Webbsida

Har nå brukt V/H i snart 1 år og aldri tilbake til kun tørrfor...

Bruker det som dagens hovedmåltid,de får litt tørrfor til frokost,dette mest for å holde magen igang.de fikk veldig hard avføring på kun V/H..

Men Hilde..10% av kroppsvekt??

Som fullfor er det anbefalt 2% av kroppsvekt selvfølgelig +- etter hold og aktivitet...skrivefeil ?

Valper ca.4% av vekta..

Mine får ihverfall 2% av kroppsvekta..

Hilsen Inger Merete

#56 2010-09-16 03:54:56

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Lollo Lemmetty skrev:

Nu har vi också satt igång och testa V&H. Vi startade lite snällt med kycklingen och Maja tycker att det är smaskens Tarro däremot är lite fundersam.

Nu har jag blandat i lite ris och rårivna morötter.
Ska man det eller ska det ätas bara som det är ?

Hittade ingen info om hur man ska göra.

Bästa Hälsningar   
           Lollo, Tarro och Maja

Kycklingvarianten är malda hela kycklingar. Du ska då ge omega3-olja t ex laxolja i tillägg. V&H pratar inte själv om att man bör tillsätta grönsaker utan menar att deras foder är fullfoder.

Personligen ger jag mina hundar mer grönsaker nu än förut - titta i mitt inlägg nr 39 så finns där länkar till BARF och vilka grönsaker hundar ska äta på en BARF-kost. En del menar att råa grönsaker kan inte hunden tillgodogöra sig - jag har just nu överst på min önskelista en ångkokare så jag kan ångkoka grönsakerna - för att bättre bevara vitaminerna. kan vara bra till mig själv också! wink

Det finns en mineralrik gröt på lika delar avioriris/hirs/bovete som man kan koka och blanda i. Speciellt om hunden blir lite tunn. Sedan är kanske enbart kyckling inget som jag skulle välja i längden - utan då också tillsätta t ex lever, hjärta m m - rött kött.

Lena

#57 2010-09-16 04:00:16

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Hilde skrev:

Jeg synes selv at de kommer fortere opp i pels etter røyting og at de er lengere i god pels kondisjon.

De drikker lite og det kommer veldig lite ut igjen wink
Opptaket er på ca 90 %, så for meg er det ingen over-ingen ved siden thumbup

Hilde

Ja - visst dricker som mindre...? Även om jag fortfarande ger en hel del torrfoder - så behöver jag inte fylla på vattenskålarna varje dag längre som jag gjorde - speciellt i somras när det var så varmt förstås.. - men jag tänkte på det i går. Dom dricker inte lika mycket vatten - men på 1 dl torrfoder bör en hund dricka 2 dl vatten - vilket inte Ginza gjorde. Jag tror hon fick ont i magen av torrfoder och att det var därför hon slutade äta. Nu äter hon så mycket hon får.

Men tycker ni att hundarna får MER päls på V&H?

Lena

#58 2010-09-16 05:05:35

Hilde
Medlem
Från: Åros,Norge
Registrerad: 2007-02-05
Hundar/kennel:
Sacho, Happy og Kaya / Kennel Kichiko
Webbsida

NEI!! Sorry, mente jo selvfølgelig 2 % av kroppsvekten blush
Beklager trykk feilen!

Hundene her ble også litt harde i magen, spesielt Sacho da han er litt spesiell å lufte i store ærend ute...ALT må være riktig før han krummer ryggen...

Ja, jeg synes Sacho har fått både mer og bedre pels av V & H.
Mulig det er innbildning, men han ser utrolig bra ut!!!

Men bortsett fra dèt thumbup

Hilde

Senast redigerat av Hilde (2010-09-16 05:07:07)

Jo mer kunnskaper jeg får om mennesker, desto bedre liker jeg min hund!

www.kichiko.com Shibaoppdrett i Åros, Norge

#59 2010-09-18 17:19:27

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Hörni norrmän - vet ni om man kan man få uppfödarrabatt på V&H...?????????

Lena

#60 2010-09-19 12:59:07

bma
Medlem
Från: Fjärås
Registrerad: 2006-08-29
Hundar/kennel:
JBAX-Kennel
Webbsida

Här i Kungsbacka får man uppfödarrabatt på v&h. Fråga där du köper ditt foder, det gäller stora korvar och ett  bättre pris till uppfödare .

Mvh B-M

Sidfot