#31 2009-11-29 09:54:38

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Re: Pärlan, Stämmlocks Kochou

Undrar om Pärlan kan komma hit med sin matte ett tag...?
Skulle behöva någon som städar...!!! 5 på morgonen är inget hinder! big_smile

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#32 2009-11-29 17:56:39

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Helene skrev:

Undrar om Pärlan kan komma hit med sin matte ett tag...?
Skulle behöva någon som städar...!!! 5 på morgonen är inget hinder! big_smile

Ja, absolut - om någon passar alla hundar inklusive Pärlan och jag blir serverad mat och gott vin - nej, öl... tongue - så finns det förhandlingsutrymme! big_smile

Just nu är delar av mitt hem adventsfint! Alla stakar har åkt fram o t o m julgardinerna. Några stakar hade dött, så det blev att fara iväg och inhandla nya.

Under badkaret hittade jag ett mjällschampo för hundar jag inte visste att jag hade - eller ens hade köpt... neutral - och bakom spisen är det nu skinande rent. Plus datarummet - DÄR är det ännu renare!! big_smile lol

Nu får jag ge mej på övervåningen, men det får allt vänta till nästa helg.

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#33 2009-11-29 20:28:55

Helena
Medlem
Från: Salem
Registrerad: 2006-07-18
Hundar/kennel:
Ekevär's kennel
Webbsida

Vi har samma helgnöje hör jag!! wave Jag har också städat bakom spisen och hänga upp julgardiner. Jag spar också lite till nästa helg. yawn Har man valpar får man vara hemma på helgerna och det ger resultat!thumbup

Senast redigerat av Helena (2009-11-29 20:29:32)

Hälsningar Helena

#34 2009-11-29 21:13:29

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Helena skrev:

Vi har samma helgnöje hör jag!! wave Jag har också städat bakom spisen och hänga upp julgardiner. Jag spar också lite till nästa helg. yawn Har man valpar får man vara hemma på helgerna och det ger resultat!thumbup

Där ser man! wave - skaffa valp och få ett rent hem! cool

Vi har även hunnit med att besöka min älskade urskog - helt fantastiskt att gå där bland alla gamla och nerfallna träd. Lilla Pärlan har inte varit där förut, men hon är numera en fullfjädrad skogsmulle - kommer hon inte över på ett ställe har hon hjärna nog att försöka ta sig runt. Inte ens alla vuxna hundar förstår det. Små bäckar och annat vatten fixar hon också.

Lena

#35 2009-12-01 04:55:37

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Nu har nog mamma Hana slut på mjölk, för Pärlans hunger har ökat dramatiskt! Eller så har hon börjar växa? I natt har hon sovit, men passade på att kissa en skvätt på mitt överkast när hon vaknade kl 5. Ack ja ack ja. Tur att valptiden är så kort.

- hur länge var den sade ni...? sleeping

Lena

#36 2009-12-01 07:19:12

LadyFrost
Medlem
Från: Linköping
Registrerad: 2006-05-21
Hundar/kennel:
Stämmlocks Izumi Go Akiko [Zumi] Tanspots Novums Norbert Novize [Norrie] (heeler)
Webbsida

Tja, Zumi var vi ute med två gånger första natten. Hon satt på plattorna på uteplatsen och stirrade skeptiskt på matte som stod i gräset och försökte förklara för hunden att hon var kissnödig... Sen dess gick vi inte ut med henne före 06-07 någonstans för att slippa den där minen på hunden av totalt idiotförklarande whistle

My beloved monster and me

#37 2009-12-01 08:00:03

Helena
Medlem
Hundar/kennel:
Ekevär's kennel
Webbsida

Miko sover till 6.-6.30 och då bär jag ut henne på baksidan för att hon ska kissa. Oftast smiter Geisha med ut och jag tror de mest hälsar på varandra för när de kommer in brukar Miko kissa på mattan....
Miko är så väldigt lycklig varje morgon och delar frikostigt ut pussar till alla med varierade mottagande, så att kissa ute är inte så viktigt..

Hälsningar Helena

#38 2009-12-01 17:17:38

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Helena skrev:

Miko sover till 6.-6.30 och då bär jag ut henne på baksidan för att hon ska kissa. Oftast smiter Geisha med ut och jag tror de mest hälsar på varandra för när de kommer in brukar Miko kissa på mattan....
Miko är så väldigt lycklig varje morgon och delar frikostigt ut pussar till alla med varierade mottagande, så att kissa ute är inte så viktigt..

Ja, sån var Miko här också, man var tvungen följa med ut och vänta att hon faktiskt kissade, den lilla!

Även Pärlan hälsar överlyckligt på alla på morgnarna. Med varierande resultat - några är ganska trötta på henne och andra är totalt uppjagade över lyckan att få vakna, sätta igång dagen och att - H Ä L S A. Stackars Tai - han blir så utless på hälsande små flilckor... Han vill ENBART hälsa på sin matte, annars vill han ha lite lugn och ro kl 5 på morgonen.

Lena

#39 2009-12-02 06:26:51

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Pärlan är 9.5 vecka och nu är det dags, säger flocken och Akiko. Dags att inordna sig. Alla vill leka med Pärlan (nåja, inte Taizan då... smile ) och leken innebär ofta att hon blir nerknölad på olika sätt. Akiko har sagt till henne, att hon INTE får gå först ut genom dörren - så då gör jag som Akiko och förbjuder fr o m nu allt studsande mot dörren vid in och utgång samt att hon får hålla sig bakom mig. Akiko ser belåten ut, nu när matte äntligen fattat.

Lena

#40 2009-12-02 07:03:35

Helena
Medlem
Hundar/kennel:
Ekevär's kennel
Webbsida

Vi har samma sak här vi vid dörren, Yassi vill inte ha något snurrande och skuttande och ihoptrassel så nu står Miko snällt och väntar.

Hälsningar Helena

#41 2009-12-02 07:55:36

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Helena skrev:

Vi har samma sak här vi vid dörren, Yassi vill inte ha något snurrande och skuttande och ihoptrassel så nu står Miko snällt och väntar.

Egentligen undrar man varför man så ofta misslyckas med hunduppfostran? En enda tillsägelse som följs upp konsekvent - så sitter den. Otroligt så läraktiga små valpar är! Jag införde raskt en annan regel i morse - när vi kommer in ska hon sitta ner tills kopplet är avtaget. Då säger jag inte ORDET sitt, för det är inte kommandot hon ska lära sig, utan att trycka ner den lilla stjärten i golvet. Så jag trycker på stjärten, är tyst, berömmer när hon sitter och tar då av kopplet. Lätt som en plätt!
Hon är väldigt uppmärksam och inställd på att lära sig saker just nu.

Lena

#42 2009-12-03 05:35:31

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

I går kväll hade vi en helt fantastisk promenad. Vi var ute i nästan ett par timmar, i månskenet och den vita frosten. Det är så senhösten/vintern ska vara, inte dimma och regn!

Hundarna sprang lösa, lekte och hade roligt. Lilla Pärlan också, fast ibland blev det så kallt att hon var tvungen sitta innanför mattes jacka.  Hon är inte förtjust i att bli buren eller åka väska, hon klagar och småtjuter ungefär varje steg man tar - men när man fryser och får kramp i tassen kan det gå för en liten stund...

Lena

#43 2009-12-05 08:13:13

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Pärlan kan fortfarande inte låta bli att vakna kl 4 på morgonen, och självklart hänger Ginza mer än gärna på! *suck*

Varje morgon måste den lilla Pärl-flickan få ligga och gosa med sin mamma och ta den lungt en liten stund. Sen är det full full fart. Maken till hund att springa har jag väl sällan sett! Hon susar som ett streck runt runt. Över stock och sten. Hon vet var hon har alla sin ben och fötter och hoppar gärna upp på stenar och balanserar på slipprigt hala stockar.

Det är en mycket intelligent liten valp, det märks på olika sätt. Man måste hålla tungan rätt i munnen i umgänget med henne. Med det menar jag att jag redan nu måste vara noggrann med vad jag gör, det är en mycket medveten liten hund.

Hon är otroligt rolig (utom kl 4 på m orgonen...) och har mycket för sig. Är ganska pratig, med morranden, ylandet och små skall. Har redan en stark egen vilja.

Lena

#44 2009-12-05 09:52:04

Helena
Medlem
Hundar/kennel:
Ekevär's kennel
Webbsida

Syrran är nog ganska lik Pärlan i sättet. Snabb som en vind, morrar och låter mycket och har stenkoll på tillvaron. Hon har redan lärt sig att godis finns i vänster ficka och går man på vänster sida och tittar matte i ögonen kommer det godis ur den där fickan!!!love
Fast vi sover till 6-7 på morgonen och gosa behöver vi inte då utan SPRINGA!!! wave

Hälsningar Helena

#45 2009-12-05 12:57:22

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Helena skrev:

Fast vi sover till 6-7 på morgonen och gosa behöver vi inte då utan SPRINGA!!! wave

På toa, skulle jag gissa! lol

Lena

#46 2009-12-07 13:13:58

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

http://shibainfo.com/forum/img/gallery/5_1260191549.jpg

Små Pärl-flickor växer! 10 veckor nu.

Lena

#47 2009-12-07 14:24:50

Paint
Medlem
Registrerad: 2006-08-10
Hundar/kennel:
KENZO - Sherae Takeda Ninja (00-13). MILOU - Ekevär's Ichigo (2010). OLIVER - Ekevär's I Want It All (2014)

Helt bedårande! love

/Malin

Allt mitt är mitt, allt ditt är också mitt och bara för att jag inte vill ha det, betyder det inte att du kan få det. - Yassi.

#48 2009-12-07 17:02:45

yorokobi
Medlem
Från: Holland
Registrerad: 2008-03-06
Hundar/kennel:
yorokobi
Webbsida

Wow she grows fast, and she is beautiful!

#49 2009-12-07 18:44:10

Lina Örebro
Medlem
Från: Örebro
Hundar/kennel:
Honto-no Hanako [Saga]

Vad otroligt söt hon är, sååå vackert uttryck så det nästan svider heart

#50 2009-12-08 05:10:35

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Lina Örebro skrev:

Vad otroligt söt hon är, sååå vackert uttryck så det nästan svider heart

Tack! Ja, och nu väntar jag bara på att öronen ska resa sig också...

Lena

#51 2009-12-08 18:53:13

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Hon är verkligen en japansk pärla - jättefin!

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#52 2009-12-10 15:49:36

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

http://shibainfo.com/forum/img/gallery/5_1260460075.jpg

Häromdan var Pärlan till djuraffär och handlade ett ben - hon fick välja helt själv. Hon valde såklart det största hon kunde hitta! lol

Lena

#53 2009-12-17 17:13:44

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Lilla Pärlan växer och blir duktigare för varje dag. Hon tar sig fram fantastiskt bra i snön - sen går hon in och lägger sig och tvärsomnar.

Öronen håller äntligen på och reser sig - jag trodde ett tag att hon skulle få hängöron, åtminstone i tipparna, som en collie...

Lena

#54 2009-12-22 10:54:17

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

http://shibainfo.com/forum/img/gallery/5_1261479071.jpg

Pärlan har hunnit bli 12 veckor. Benet har blivit långa. Hon vill inte ha mat var 4:e timme längre, ibland bara morgon och kväll med lite mindre portion på eftermiddagen. På natten har hon för säkerhets skull en skål stående, men knaprar bara några bitar innan hon går och lägger sig.

Pärlan har hittat "sitt" sovställe - i mattes säng. Där sover hon tryggt och bra nere vid sängfötterna. Ibland knölar Ginza in sig där också.

Lena

#55 2009-12-22 13:32:48

Helena
Medlem
Hundar/kennel:
Ekevär's kennel
Webbsida

Mikos öron har också precis rest sig! De ser rätt lika ut tycker jag. Ska be Malin fota och sätta in en bild, min kamera har jag precis fått tillbaka igen efter en lång repartationstid...

Hälsningar Helena

#56 2009-12-25 11:14:30

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

http://shibainfo.com/forum/img/gallery/5_1261739565.jpg

- jag måste säga att jag är väldigt förtjust i den här hunden!

Förutom vacker så är hon trevlig också, glad och pigg. Hänger med på allt kul och blir aldrig trött.

när hon klänger på Taizan muttrar han, inte helt oäven. När hon trampar ner katten i ren glädje så blir inte katten hysteriskt rädd, även om hon ogillar det. Hon står ut.

Alla tycker om Pärlan, hon har en inre balans och självkänsla.

Lena

#57 2009-12-27 17:04:44

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

I dag fick Pärlan följa med på shopping - miljöträning måste ju tilll! Matte behövde ett par skor att gå i, som inte blev blöta och läckte. Så Sharpman blev det för att leta efter RIKTIGA vandringskängor.

På Sharpman var det mellandagsrea.

Tror ni att Pärlan gjorde succé...? Halva affären inklusive expediter låg nog på knä framför henne och krälade.

Pärlan tog uppståndelsen som något helt självklart. Är man en prinsessa och en stjärna så är man! När hon fick tråkigt, satte hon den perfekta lilla nosen mot skyn och YLADE. Eller började gnaga på skor hon hittade för 2500 kr - hoppsan!

En hel del olika ben fick hon välja att ta med hem.  Först en promenad förstås där Pärlan var den enda som kunde gå OVANPÅ snön - vi andra sjönk ner. Efter ett rejält mål mat så tvärsomnade den lilla Pärlan.

Lena

#58 2009-12-29 07:01:02

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Visst är det roligt att ha valp hemma? Även fast det är tröttsamt också, hos oss speciellt vid promenader.

Pärlan är pigg och tung och kan bara bäras kortare bitar i taget. Hon är ganska bra på att gå i koppel, men när hon får tråkigt börjar hon studsa och bita i alla andras koppel och hänga i deras halsar. Jättekul!

Men annars - det lilla varma knytet i famnen, alla pussar man får. Den lilla personligheten som växer mer för varje dag.

Alldeles speciellt är det att ha en valp hemma som man följt ända sedan födseln.

Lena

#59 2009-12-29 08:36:34

Lina Örebro
Medlem
Från: Örebro
Hundar/kennel:
Honto-no Hanako [Saga]

Hon är otroligt vacker, Pärlan. Och verkar vara en alldeles underbar liten krabat smile Förstår så väl att det måste vara en speciell känsla att själv ha fött upp sin valp.

#60 2009-12-31 07:46:33

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

På morgnarna dansar hon can-can på min mage, pussas och valp-stönar av glädje.

- det är den allra bästa väckarklocka man kan ha! Man vaknar glad.

Lena

Sidfot