#91 2010-01-13 09:16:58

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Re: Pärlan, Stämmlocks Kochou

Nu när mamma Hana har blivit tjurig i sinnet mot sin dotter, tar Akiko över. Det är intressant att se! Hon leker mer med Pärlan och vårdar henne. Små vänliga puffar är inte ovanligt.

Ginza är Pärlans bästa lekkompis, och Ginza blir själv som en liten valp ihop med Pärlan. Det är också intressant att se - hur mycket bebis det fortfarande finns i den kaxiga tonårstjejen.

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#92 2010-01-16 09:50:47

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Pärlan har 2 nya tänder i överkäken - och pälsen RASAR av i stora tussar.

första valpperioden är över! neutral

Lena

#93 2010-01-16 11:09:45

Helena
Medlem
Från: Salem
Registrerad: 2006-07-18
Hundar/kennel:
Ekevär's kennel
Webbsida

Lösa tänder och lös päls har inte syrran!!

Hälsningar Helena

#94 2010-01-17 09:24:27

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Lilla Pärflickan blir 4 månader om en dryg vecka - hon har nu börjat med en helt ny sak - på morgnarna är det hennes uppgift (i hård konkurens med Ginza!) att hälsa på ALLA i hushållet. Alla. Pärlan kan inte låta bli att tjuta av hänförelse.

För Ginza var och är Tai den viktigaste, men för Pärlan är det Akiko. Därför MÅSTE hon åla framför Akiko, gärna med en sak i munnen - och kissa en liten pöl....

Gissa om matte muttrar! Det var inte SÅ länge sedan Ginza slutade med att hälsningsskvätta....

Lena

#95 2010-01-18 20:36:40

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

I kväll startade vår valpkurs - fast första gången med bara teori och först nästa vecka ska Pärlan få träffa de andra valparna på kursen, det ska bli spännande!

- hur som helst - så har matte redan talat om för de andra på kursen att Pärlan är en Perfekt Hund Utan Fel heart heart - bara så att dom har klart för sig, hur fortsättningen blir!

Lena

#96 2010-01-18 21:34:05

Paula
Medlem
Från: Örebro
Registrerad: 2006-07-13
Hundar/kennel:
Kennel Aangenaam
Webbsida

Haha Lena, helt rätt attityd thumbup

#97 2010-01-19 17:24:57

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

- jösses, det är som plockepinn i munnen på den lilla! Tänderna ramlar som käglor! lol

Lena

#98 2010-01-23 19:02:10

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

- matte suckar - den lilla i förpubertet, markerar små skvättar i ett enda kör, precis som sin mamma! - jätteintressrad av sin mamma Hanas löp, plus av att rida på Ginza - suck!!!

Lena

#99 2010-01-23 20:39:15

Helena
Medlem
Hundar/kennel:
Ekevär's kennel
Webbsida

Pärlan är klart före sin syster i utveckling. Miko är bara valp än, fast lite längre ben och två tappade tänder ev lite lös ull på bakdelen visar att något är på gång!!!

Hälsningar Helena

#100 2010-01-24 07:30:23

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Helena skrev:

Pärlan är klart före sin syster i utveckling. Miko är bara valp än, fast lite längre ben och två tappade tänder ev lite lös ull på bakdelen visar att något är på gång!!!

Det är intressant att jämföra - jag tror verkligen att flytten "tar" på valpar så att den som är kvar hemma hamnar lite före.

Lena

#101 2010-01-25 10:24:07

Helena
Medlem
Hundar/kennel:
Ekevär's kennel
Webbsida

Hur går det på valpkursen? Vår har inte börjat än, vi väntar tills det blir varmare!

Hälsningar Helena

#102 2010-01-25 20:17:05

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Helena skrev:

Hur går det på valpkursen? Vår har inte börjat än, vi väntar tills det blir varmare!

I kväll var andra tillfället, och för första gången i sitt liv fick Pärlan träffa hundar av andra raser - alltså inte bara titta på dom på avstånd. Raskt fattade hon avsky mot schäfervalpen - och JA! den flåsade och kastade sig och var totalt utan styrsel, så jag förstår henne.... Pärlan är ju en mycket liten hund jämfört med en halvstor vild schäfer.

Resten gick bra, och kontaktövningarna där man skulle spotta korv på hunden var värst för matte som frös fingrarna av sig - och dessutom hade svårt att pricka hunden i halvmörkret, närsynt som hon är... lol  - och det där med att hunden ska titta i mattes ögon i stället för på den utsträckta handen med korv i, det vägrade matte. Hon vill, att hunden ska titta på handen eftersom hunden ska ställas ut - så då slapp vi göra just det...

Lena

#103 2010-01-26 16:16:21

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

SNART kan vi hurra över bettet, men inte riktigt riktigt än... Några tänder i ena hörnet ska ut innan det känns helt lungt.

Lena

#104 2010-01-26 18:21:32

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Promenad i kolmörkret i vår älskade urskog - så hör jag ett riktigt drevskall och stelnar till, alltid orolig över att träffa på ett gäng vildsvin - men det var bara Pärlan som skrek i frustration över att inte hinna ifatt Ginza i kringelkrokarna runt träden i skogen! smile

Lena

#105 2010-01-27 09:04:18

Sandra&Naomi
Medlem
Från: Strängnäs
Registrerad: 2008-10-19
Hundar/kennel:
Monokuros Haru No Hime "Naomi"

Promenad i kolmörkret i vår älskade urskog - så hör jag ett riktigt drevskall och stelnar till, alltid orolig över att träffa på ett gäng vildsvin - men det var bara Pärlan som skrek i frustration över att inte hinna ifatt Ginza i kringelkrokarna runt träden i skogen!

HAHAHAAA!!! big_smile

Vi har ibland undrat om vi har en katt i lägenheten då det kan jama ganska ordentligt här. Det är Naomi som gäspar! Det är ju så man dör ibland så sött det är.

#106 2010-01-27 09:06:28

Helena
Medlem
Hundar/kennel:
Ekevär's kennel
Webbsida

Jo det där gäsp-pratandet är härligt! Det använder Chikai när hon tycker jag klär på mig ytterkläderna för sakta! Nu har Miko också börjat "jama" för att jag ska skynda mig.

Hälsningar Helena

#107 2010-01-27 09:21:35

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Helena skrev:

Jo det där gäsp-pratandet är härligt! Det använder Chikai när hon tycker jag klär på mig ytterkläderna för sakta! Nu har Miko också börjat "jama" för att jag ska skynda mig.

Lustigt så dom härmar varandra! Pärlan gör som Ginza - tar en leksak i munnen och vandrar ylande omkring när hon blir glad. Eller försöker stoppa in leksaken i munnen på någon vuxen hund när hon vill hälsa... - inte alltid så uppskattat! cool

Lena

#108 2010-01-27 10:28:00

Helena
Medlem
Hundar/kennel:
Ekevär's kennel
Webbsida

Bär runt saker och pratar när jag kommer hem gör både Yassi och Miko!! Miko är "pratig" och har många ljud för sig.

Hälsningar Helena

#109 2010-01-27 12:12:57

LadyFrost
Medlem
Från: Linköping
Registrerad: 2006-05-21
Hundar/kennel:
Stämmlocks Izumi Go Akiko [Zumi] Tanspots Novums Norbert Novize [Norrie] (heeler)
Webbsida

Helena skrev:

Och Zumi gör också likadant! Om jag tar alldeles för lång tid på mig så sitter hon snällt och väntar, men piper tyst, tyst, tyst, inte mer än en viskning, för att påpeka att hon är duktig som väntar men hon är faktiskt missnöjd...

My beloved monster and me

#110 2010-01-28 08:32:29

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

LadyFrost skrev:

Helena skrev:

Och Zumi gör också likadant! Om jag tar alldeles för lång tid på mig så sitter hon snällt och väntar, men piper tyst, tyst, tyst, inte mer än en viskning, för att påpeka att hon är duktig som väntar men hon är faktiskt missnöjd...

Pärlan är också väldigt verbal. Hon pratar mycket. Och gärna. Små skall. Gnäll. Gnyenden.

Lena

#111 2010-01-29 17:48:51

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Pärlan har tappat massor av ull och fått många nya täckhår. Färgerna är klart röda och vita - ÅÅÅ!! vad jag önskar jag kunde bada henne! Och föna - hon skulle se ut som en liten tårtbit!

Men det går ju inte i 15 minusgrader

Lena

#112 2010-01-30 07:39:16

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

- 26 grader på morgonpromenaden. Matte höll på att frysa ihjäl under den dryga halvtimme vi var ute.

Men inte Pärlan! De vuxna hundarna gick inte gärna ut i djupsnön för att slippa bli nerkylda - men Pärlan studsade ut som vanligt! Inga problem.

Makalöst så köldtålig hon har blivit. Hon har inte så där överdrivet mycket päls kvar eftersom hon fäller.

Lena

#113 2010-01-31 08:53:26

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Den lilla Pärlflickan är en sort för sig! Hon är envis, stark - och bortskämd... Inga vuxna hundar säger till henne - det gjorde dom när hon var yngre. Men inte nu. Hon gör nästan helt som hon vill!

I går fick hon sitt första vuxenhalsband. Och ett nytt koppel inköptes. Vet ni hur svårt det är att få tag på vanliga, enkla läderkoppel, utan krimskrams, extra ringar, dåliga hakar och annat jock....?????

Lena

#114 2010-01-31 10:15:29

Rosen
Medlem
Från: Stockholm
Registrerad: 2007-07-21
Hundar/kennel:
Edeängs Beatris (Bea), Honto-No Ginjiro (Gin) & Honto-No Suto-Mu Stormageddon (Storm)
Webbsida

Japp. Vet precis. Jag älskar Beas koppel men hatar haken.

#115 2010-02-02 05:44:38

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

På valpkursen tränar vi nosduttande och hundmöten och att gå runt andra hundar. Bara Pärlan vet vad som förväntas av henne, så kan hon hålla på i flera timmar - inga problem. Hon gör vad som helst för lite korv.

Det är bara så jäkla träligt med all snö. När man slänger en liten bit krov så försvinner den i snön.

Lena

#116 2010-02-02 23:27:36

Paint
Medlem
Registrerad: 2006-08-10
Hundar/kennel:
KENZO - Sherae Takeda Ninja (00-13). MILOU - Ekevär's Ichigo (2010). OLIVER - Ekevär's I Want It All (2014)

Jag vet att detta är Pärlans tråd, men jag har just suttit och klickat runt på registret och fick då syn på Tårtan. Så jag bara måste skriva: Vad vacker hon var! Just bilden i mitten är alldeles underbar! blush

/Malin

Allt mitt är mitt, allt ditt är också mitt och bara för att jag inte vill ha det, betyder det inte att du kan få det. - Yassi.

#117 2010-02-03 17:53:58

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

LYCKA är att vakna i mörkret på morgonen och höra små valpljud i korgen bredvid sängen.

- och veta, att valpen lämnat sin mamma och sin flock som sover i vardagsrummet, gått i mörkret uppför trappan som hon tycker är otäck - bara för att få sova bredvid sin matte! heart

Lena

#118 2010-02-04 05:41:21

Linda Nygren
Medlem
Från: Helsingborg/Höganäs
Registrerad: 2010-01-04
Hundar/kennel:
Nikon (Chonix Gohachiro) 2009-12-17
Webbsida

GUD vad UNDERBART!!!!! love

/Nikon & Linda

#119 2010-02-04 05:42:15

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Nu är hela trädgården så fylld med snö att hundarna inte kan vara där. Lilla Pärlan behöver inte hoppa över staketet, hon behöver bara gå. Nyss fick jag höra ett hiskeligt oväsen, Pärlan tjöt och skrek.

Jag tittade ut och hittade henne på andra sidan trädgården, utestängd. Hon hade varit över till grannen och hittat grannhundens gosedjur i from av en grön groda med stora ögon och grodbarn på ryggen. Pärlan är förtjust i detta djur till hysterins gräns, och vilken lycka när han hade glömt det ute så hon i triumf kunde bära hem det. Hon ville genast in och visa upp sitt fynd.

Tyvärr blev hon av med det lika fort som hon hade hittat det, och att leka i trädgården är uteslutet.

Lena

#120 2010-02-04 05:54:00

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Men stackars Pärlan! Fick hon inte behålla de små grodbarnen... när hon varit så duktig att spåra upp dem? big_smile

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

Sidfot