#1 2010-07-30 17:32:13

Gro Oppedal
Medlem
Från: Norge
Registrerad: 2009-10-19
Hundar/kennel:
Honto-no Ichiko: Milla

Honto-no Ichiko-Milla

http://shibainfo.com/forum/img/gallery/394_1280482052.jpghttp://shibainfo.com/forum/img/gallery/394_1280482694.jpg

Milla 11 mnd

Senast redigerat av Gro Oppedal (2010-07-30 17:33:41)

Hilsen Gro og Milla

#2 2010-07-30 19:40:28

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Re: Honto-no Ichiko-Milla

Så stolt hon ser ut uppe på berget! big_smile

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#3 2010-07-31 13:55:53

Gro Oppedal
Medlem
Hundar/kennel:

Ja, Milla er en stolt frøken...Hun koser seg i solen på fjellet og ser på alle som bader.  Vi har hjulpet henne ut i vannet en gang i blandt og hun syntes det er godt å bli avkjølt, men hun er raskere enn lynet opp igjen lol bading er ikke noe for denne jenta nei.... cool

Hun har mistet så mye pels at hun nesten bare er halvparten av hva hun var før røytingen startet lol det blir spennende å se hvor mye som kommer tilbake før vinteren roll
Milla har fortsatt IKKE fått en eneste flått på seg enda vi har løpt og gått i skogen i nesten hele sommer smile wave Hun spiser godt og er glad og førnøyd....tenk, hun er snart ett år alt love

Hilsen Gro og Milla

#4 2010-07-31 14:26:22

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Helt underbara bilder! heart  Milla ser så där ganska naken ut - Ginza ser likadan ut! man reoe aldrig dom kommer att få fullt med päls igen, men det går väldigt fort när det väl sätter igång...

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#5 2010-08-02 14:03:02

Gro Oppedal
Medlem
Hundar/kennel:

Godt å føre at de får pelsen tilbake som før, hun ser ganske naken ut ja og røyter fortsatt litt. Når omtrent starter de å få pelsen tilbake da tro...? roll

Hilsen Gro og Milla

#6 2010-08-26 05:40:15

Gro Oppedal
Medlem
Hundar/kennel:

Nå lurer jeg veldig på hva som skjer med Milla.... hmm

Nå har hun begynt å tisse inne, men ikke bare det, hun har tisset midt oppe i sengen vår og i en av våre sofaer..... sad Hvorfor har hun startet med dette tro???

Milla får flere turer hver dag, og hun løper løs og koser seg, men enda kommer hun inn å tisser... Er det noen som har vært borti dette problemet? og hva bør man gjøre for å få henne til å slutte? Vi har ikke fått tatt henne mens hun gjør det og da kan man jo heller ikke bli sint på henne.  Milla blir ett år den 31 august og har aldri
funnet på sånt før.......

Hilsen Gro og Milla

#7 2010-08-26 05:53:32

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Urinvägsinfektion? Det skulle jag gå till veterinären och kontrollera allra först.

Lena

#8 2010-08-26 07:00:26

Ylis
Medlem
Från: Hörnefors, Umeå
Registrerad: 2008-10-27
Hundar/kennel:
Ikinokoru, Koori (i de sälla jaktmarkerna)

När Koori löpte första gången kissade hon i husses säng. (Hon fick inte vara i sängen över huvud taget, men hade sovit på min sida och sedan kissat på husses sida.)

Om ni kollar med veterinären och det inte är utinvägsinfektion kanske det är hormonerna som spökar? I så fall skulle jag föreslå att ni stänger för de ställen hon brukar kissa på inne och vaktar henne tills ni tar henne på bar gärning. Det hjälpte med Koori.

#9 2010-08-26 07:30:29

Gro Oppedal
Medlem
Hundar/kennel:

:)Takk for svar!  hmm, ja hun hadde sin første løpetid ved påsketider så det kan jo hende det nærmer den tiden igjen...
Hva syntes du jeg skal gjøre om jeg tar henne på fersken da!!!! ta henne med ut??? Skal sjekke med veterinæren først så jeg vet om hun er frisk iallefall. Hun er som hun pleier, blid, glad og rolig, men er greit å få sjekket for sikkerhetsskyld smile

Hilsen Gro og Milla

#10 2010-08-26 08:17:42

Laila
Medlem
Från: Sundbyfoss, Norge
Registrerad: 2006-07-13
Hundar/kennel:
Kennel Katsumoto, Birk, Taka, Maiko og Lykke
Webbsida

Sjekk med veterinær først, ta med en urinprøve på et sterilt glass. Det tar 2 min å få svar på om det kan være urinveisinfeksjon.

Så utelukker du iallefall det eller om det kan være markering i forhold til løpetid.

Laila

#11 2010-08-26 09:16:24

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Jag håller med om att kontrollera ev. urinvägsinfektion först.
En ev. löpetid kan också hänga ihop med detta.

Det händer massa med Milla hormonellt då hon är på väg att bli tonåring och ska reda ut hur man ska hantera det. Har det varit andra hundar hos er? Kan utlösa en lust att markera men eftersom hon är ung också så kissar där det luktar tryggt av er och där det är mjukt och "bara försvinner". Logiskt för hunden... och misstag är en väg att lära sig hur det fungerar i människans värld med människans regler.

Stäng till de rum hon kissar nu. Ska ni ta henne på bar gärning så MÅSTE er handling vara en exakt reaktion precis när det sker - annars får ni vänta tills nästa gång!

OM DET SKA BLI RÄTT så måste ni vara säkra på att hon tänker kissa för annars så skrämmer ni henne utan att hon kan koppla ihop det med sin egen handling! Och då har ni skapat rädsla och otrygghet istället.

Det ska bli lite otrevligt för Milla, men tänk på att din reaktion ska förstås av Milla. Hur gör du om du vill att Milla omedelbart ska sluta med något olovligt? Skriker högt? Pratar med låg röst? Slänger en kudde på henne? Tornar upp dig framför henne och pekar BORT med hela armen? Du ska med din reaktion få henne att förstå att hon gör en olovlig handling - men inte skrämma henne så att hon blir rädd för dig istället!

Efter detta hade jag tagit ut min hund från det rummet och sedan nonchalerat den ett tag. De gillar inte att vara "utfrysta" men de förstår att de är i onåd. Bli bara som vanligt när Milla är det. Då vet Milla att den sinnesstämningen är bra, och det är en belöning i sig. Mycket viktigt att komma ihåg detta!

Detta gäller naturligtvis för alla! KOM IHÅG ATT ALLA HUNDAR ÄR OLIKA - tänk efter hur din hund är? En mjukare hund behöver anpassad mildare styrka, medan en annan behöver tydligare gränser mellan rätt och fel. Det som passar den ena hunden/ägaren kanske inte passar nästa par!
Avväg och anpassa!

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#12 2010-08-26 12:44:41

Gro Oppedal
Medlem
Hundar/kennel:

Tusen takk for svar, dette høres veldig fornuftig ut Helene og vi skal jobbe med Milla fremover med dette.
Hun vet når jeg er "sur"på henne for da snur jeg ryggen til og later som hun ikke finnes, da blir hun helt fortvilet og vet ikke hva hun skal gjøre for at jeg skal bli "blid" på henne igjen.  Jeg skriker aldri til henne, men bruker fingeren og sier fy og nei og sender henne vekk fra stedet...det har alltid hjulpet, men ikke lett når hun tisser i sofaen i gangen når vi ikke ser henne...den lille luringen whistle
Vi skal nok finne ut av dette også, for Milla er lett å "lese" og flink til å lære...vi kjenner hverandre godt hun og jeg...  heartheartheart

Hilsen Gro og Milla

#13 2010-08-26 18:41:49

Ylis
Medlem
Från: Hörnefors, Umeå
Registrerad: 2008-10-27
Hundar/kennel:
Ikinokoru, Koori (i de sälla jaktmarkerna)

När jag tog Koori på bar gärning fyade jag henne ("Men vad GÖR du!?"), lyfte genast upp henne och bar ut henne så att hon fick kissa färdigt ute. Sen tog jag in henne igen och surade på henne ett tag (ignorerade henne när hon kom och ville ha uppmärksamhet, stelt kroppsspråk). Vet inte om det var det allra bästa sättet att göra det på, men hon gjorde i alla fall inte om det igen.

#14 2010-08-31 18:47:51

Gro Oppedal
Medlem
Hundar/kennel:

http://shibainfo.com/forum/img/gallery/394_1283279745.jpg
http://shibainfo.com/forum/img/gallery/394_1283279811.jpghttp://shibainfo.com/forum/img/gallery/394_1283279871.jpg
Gratulerer Milla, 1 år i dag.
Tenk at Milla er blitt 1 år allerede, syntes ikke det er lenge siden vi reiste den lange veien til Helene i Sverige for å hente det lille nurket vårt.  Milla smeltet mitt heart med det samme jeg så henne og jeg har aldri angret ett sekund på valget vi tok.
Milla er ei stolt og flott frøken, hun er snill og glad, rolig (lugn)og flink.
Hun er ganske naken om dagen, men jeg venter spent på at pelsen kommer tilbake.
Milla fikk en hjemmelaget bursdagskrone av min datter Malin(12 år) og en skikkelig godbit av en middag med ett rosa lys på.  Hun åpnet pakkene sine og der var det en "snakkende" ball som hun er veldig nyskjerrig på og en stor boks med godbiter som hun skal få når vi er ute å trener....
Legger ved bildet som ble tatt av Milla og meg hjemme hos Helene den dagen vi hentet henne og selvfølgelig "middagskaka" med lys på..hun sitter på kjøkkenbordet og lurer veldig på hva dette er......
Milla hilser så mye til sine to søstre på ett års dagen deres, Ida og Inami...Gratulerer med dagen til dere også love

Senast redigerat av Gro Oppedal (2010-08-31 18:59:59)

Hilsen Gro og Milla

#15 2010-08-31 18:58:53

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Det bästa man har sätter man på bordet! big_smile

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#16 2010-11-05 11:09:56

Gro Oppedal
Medlem
Hundar/kennel:

Milla og jeg gikk til skogen i dag....skulle gå lang tur å kose oss i det fine høstværet.  Milla løper alltid løs i skogen med refleksvest på og hun storkoser seg.

Vi hadde kommet ganske langt da en mann med en stor Irsk setter kommer bak oss...setteren løper etter Milla som blir kjemperedd og styrter avgårde med setteren etter, jeg ba mannen om å ta setteren i bånd til jeg fikk tak i Milla, men han så bare dumt på meg mad jeg klarte ikke å få tak i Milla og setteren jager henne vekk....langt vekk cry Jeg går rundt i skogen en god stund å roper og plystrer på henne, men borte er hun....jeg ble så redd for henne.  Setteren kom tilbake og mannen snudde å gikk.

Jeg ringte en veninne av meg å spurte om hun kunne kjøre hjem til meg å se etter henne for jeg turde ikke gå fra stedet hun ble borte....å jammen satt hun der...
hjemme på trappa....lol big_smile
Gjett om jeg ble glad da hun var funnet... Jeg var så redd for at jeg hadde mistet henne, redd hun skulle sette seg fast i skogen siden hun hadde sele og vest på seg.
Milla prøvde jo flere ganger å komme bort til meg, men ble jaget avgårde.....hun ble så glad for å se meg når veninnen min kom med henne og møtte meg i skog kanten å kjørte oss hjem....hun ligger fortsatt ved bena mine og sover, fotfølger meg overalt.  Håper hun roer seg og ikke er blitt skremt for livet....

Jeg syntes det var så dårlig gjort av denne mannen  at han ikke kunne hente inn hunden sin...det er jo en liten tankevekker...

Hilsen Gro og Milla

#17 2010-11-06 19:45:26

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Vilken HEMSK upplevelse!!! neutral

Tur att hon sprang hem - men nu vet du till en annan gång, att du ska leta hemma!

Lena

#18 2010-11-07 08:30:35

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Ja det är inte bara sina egna hundar man ska hålla reda på. devil Alla kan vi råka ut för att våra små älsklingar hittar på oönskade saker - men att inte en försöka rätta till det är så fult och egoistiskt!

Vad bra att Milla sprang hem och inte bara ännu längre bort i skogen! heart

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#19 2010-11-07 10:51:14

Gro Oppedal
Medlem
Hundar/kennel:

Jeg er glad det endte godt big_smile

Et lite spørsmål....Milla har plutselig funnet ut at hun ikke vil klippe klørne sine.  Vi har prøvd det meste, men hun er jo både sta og lur så det funker ikke.  Hun har helt frem til nå godtatt å klippe, men nå er det helt slutt roll Ønsker ikke å dra til dyrlegen for å dope henne ned så......Noen tips...?

Hilsen Gro og Milla

#20 2010-11-07 12:42:17

andrea
Medlem
Från: Falun
Registrerad: 2009-02-19
Hundar/kennel:
Mitsukai's Chikara aka Chi

Gro Oppedal skrev:

Jeg er glad det endte godt big_smile

Et lite spørsmål....Milla har plutselig funnet ut at hun ikke vil klippe klørne sine.  Vi har prøvd det meste, men hun er jo både sta og lur så det funker ikke.  Hun har helt frem til nå godtatt å klippe, men nå er det helt slutt roll Ønsker ikke å dra til dyrlegen for å dope henne ned så......Noen tips...?

Vi är alltid två när vi ska klippa klor. Min sambo håller Chi i famnen och jag klipper. Det kommer några protester men dom blir färre och färre och igår var det bara ett litet pip thumbup

andrea
    &
ChiBus

#21 2010-11-07 13:28:19

Ninashka
Medlem
Från: Stockholm
Registrerad: 2010-01-13
Hundar/kennel:
Honto-no Jinsei

Jag brukar vänta tills Jinsei är trött och ligger och sover, tar fram godaste godiset, klipper lugnt men bestämt och matar med godis efter var och varannan klo. Han brukar vara för trött för att protestera.

De få gånger han får för sig att "nä, idag ska vi inte klippa" så struntar jag i honom och klipper ändå. Jag brukar bara hålla en tass i taget, alltså inte hela kroppen, han kan inte gå någonstans utan tassen ändå. Dock försöker jag vänta tills han är någorlunda still innan jag klipper.

#22 2010-11-07 22:55:51

Elvis07
Medlem
Från: Bromma
Registrerad: 2008-05-18
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Daiichi "Elvis" & Edeängs Nova "Cilla"

Här hemma tar vi en klo i taget och har mjukosttuben i högsta hugg, en liten kilck för varje klo. På så sätt kan både Elvis och Cilla sitta alldeles själva utan någon som håller i dom, himlans praktiskt!

Liten fast stor på något sätt

#23 2010-11-10 19:58:20

Gro Oppedal
Medlem
Hundar/kennel:

Tusen takk for svar...Ja jeg prøver å prøver, men jammen er hun slu den lille Milla wink hun vet akkurat hva hun vil og hva hun absolutt ikke vil.  Nå har vi prøvd alt, men jeg tror jeg må venne henne til at jeg tar på potene hennes, (noe hun aldri har nektet meg før nå) Nå etter et par dager så får jeg lov uten at hun skvetter unna som om hun brant seg....  Hun er jo så søt, men så sta lollove men vi gir ikke opp winkthumbup

Hilsen Gro og Milla

#24 2011-01-22 13:11:34

Gro Oppedal
Medlem
Hundar/kennel:

http://shibainfo.com/forum/img/gallery/394_1295701213.jpg

Milla har blitt 17 mnd. Hun er akkurat ferdig med løp nr to.
Hun har blitt veldig rolig (lugn) akkurat som hun har vlitt voksen på en måte. Hun har dessverre blitt redd for store hunder etter at hun ble så skremt i skogen, hun vil heller ikke være i den skogen som dette hendte, hun blånekter å gå videre når vi kommer dit...jeg slapp henne der en gang, men hun bare rømmer hjem og setter seg på trappa, venter der til jeg kommer hesblesende etter...Håper dette retter seg, men har prøvd så mange ganger å gå dit, men det nytter ikke... hmm
Milla rygger og bjeffer når vi møter store hunder (ikke små), hun vil ikke gå forbi dem, men det må hun og hun viser stor redsel sad  hun slipper halen og piper.
Hva burde jeg gjøre for å hjelpe henne til å komme over dette tro, er det noen som har opplevd noe av det samme??? love

Hilsen Gro og Milla

#25 2011-01-22 17:16:42

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Ja usch ja - om det händer en shiba något obehagligt när den är ung så tar det lång tid innan den komer över det....

Jag skulle välja ut några få, snälla och stora hundar och vänja henne vid dom - resten skulle jag strunta i. Rädslan kommer att minska med tiden  risken är väl att hon kan bli aggressiv i stället mot den ras hon blev skrämd av.

Lena

#26 2011-01-22 19:26:41

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Det är så tråkigt att en traumatisk händelse kan förstöra så mycket för en liten shiba. Milla är ju klok som går hem till tryggheten i alla fall. Ni funderar inte på någon kurs? Där träffar man ju flera hundar som är upptagna med sitt eget och då kanske inte Milla känner sig så hotad.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#27 2011-07-11 20:55:47

Gro Oppedal
Medlem
Hundar/kennel:

http://shibainfo.com/forum/img/gallery/394_1310417473.jpg

Milla på tur i skog og mark...løper alltid løs og koser seg ;o) Hun stortrives på hyttetur..

Senast redigerat av Gro Oppedal (2011-07-11 20:57:37)

Hilsen Gro og Milla

#28 2011-07-11 21:03:00

Gro Oppedal
Medlem
Hundar/kennel:

heart Milla har vært på sin første båttur og det gikk kjempebra. Hun var litt usikker med en gang, men det gikk fort over. Nå tusler hun rundt på båten og kikker i vannet.

Hun lurte veldig på hva jeg kastet i vannet når jeg fisket og kikket på fisken jeg dro opp big_smile tror ikke hun syntes den luktet veldig godt roll Milla liker ikke å bade så hun holder seg rolig i båten, trenger ikke være redd for at hun hopper uti iallefall big_smile

Senast redigerat av Gro Oppedal (2011-07-11 21:16:21)

Hilsen Gro og Milla

#29 2011-07-12 05:31:58

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Vad roligt att höra lite om Milla igen. så fin hon är! heart

Lena

#30 2011-07-12 10:56:18

Gro Oppedal
Medlem
Hundar/kennel:

Ja Milla er fin, hun er fin på alle måter... Hun er veldig lydig,snill og god. Mange har sakt at Shiba er vanskelig å få lydig, men det er jeg ikke enig i, hun er spesiell ja, men veldig oppvakt og glad i å trene og lære så hun kan masse triks og kommer alltid når jeg roper "Milla flink jente" da vanker det godbit smile Milla er den beste vennen jeg kan ha og hun er med meg overalt og det merkes at hun vil være med med, pleier å kalle henne påhenget mitt for der jeg er er Millami også tonguebig_smile

Hilsen Gro og Milla

Sidfot