#61 2011-11-01 09:44:49

Gro Oppedal
Medlem
Från: Norge
Registrerad: 2009-10-19
Hundar/kennel:
Honto-no Ichiko: Milla

Re: Honto-no Ichiko-Milla

Milla har fått seg vantette sokker.....å fy filler'n for noe rare greier... Hun hopper å danser for å få den av, men den sitter fast rolllol heart
Vi må sette på begge forlabbene ellers vil hun ikke gå fremover big_smile hun er jo bare så morsom, men hun har forstått at dette er noe hun MÅ smile

Milla går uten skjerm om dagen når vi er tilstede, men må ha den på når hun er alene og om natten.
Poten er nesten helt bra, hun halter ikke lenger, men er veldig opptatt av den så skjermen er et must ennå.  Sist poten var bra gikk hun tre dager til med skjerm for at vi skulle være sikre på at  den var helt fin...to timer alene og hun hadde slikket den kjempesår igjen...akkurat som hun bare MÅ slikke på den mad
Vi finner på ting med henne og vokter henne, men hvordan skal man få henne til å "glemme" den poten å la den være i fred ??? roll

Hilsen Gro og Milla

#62 2011-11-01 10:07:13

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Det är det stora problemet - att det sätter sig i huvudet! Ibland kan det hjälpa att sätta lite av en ofarlig salva eller olja på andra ställen på kroppen... Men de får ju inte bli maniska snickare av det för då är det ingen avledning från tassen utan det blir ett nytt problem.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#63 2011-11-02 12:35:23

Gro Oppedal
Medlem
Hundar/kennel:

Tror faktisk Milla er en sånn  "slikkehund" hun slikker deg på hånden til du ber henne slutte og det er noe av det vi jobber med.
Vi avleder og stopper slikkingen når hun kommer for å kose med oss ellers holder hun på veldig lenge.
Det er derfor jeg tror det er det som lager problemet hennes og ikke allergi. Om det skulle ha vært allergi tror jeg hun ville ha klødd flere steder på kroppen sin og ikke bare på en pote.
Hun er helt bra på labben nå, men som skrevet tidligere så følger vi med hele tiden når hun går uten skjerm.  Setter på skjermen når hun er alene (ganske skjeldent) jeg har jobbet hjemmefra de siste ukene for at hun skal slippe skjermen hele tiden. 

Ellers er hun blitt helt seg selv igjen, men selfølgelig forstår hun signalene vi prøver å skjule når vi skal sette på skjermen...da er hun raskere enn lynet under sofaen og der blir hun til vi må hente henne ut...roll lille luringen min lollollove

Hilsen Gro og Milla

#64 2011-11-03 11:29:19

Gro Oppedal
Medlem
Hundar/kennel:

Var inne på galleriet i dag og oppdaget at det faktisk var 420 visninger på Milla sitt 2 år's bilde... kan det stemme da tro??? roll tops

Hilsen Gro og Milla

#65 2011-11-05 10:09:18

Gro Oppedal
Medlem
Hundar/kennel:

heart I natt har Milla sovet uten skjerm på hodet og hun har ikke slikket en eneste gang, det virker faktisk som om (bank i bordet) at det skal gå over.  Poten er helt fin og det har den vært en god stund og hun er ikke så opptatt av den lenger heller hurra!!!

Senast redigerat av Gro Oppedal (2011-11-05 10:11:02)

Hilsen Gro og Milla

#66 2011-11-06 04:44:37

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Så skönt! Hoppas att det håller i sig!

Gro Oppedal skrev:

Var inne på galleriet i dag og oppdaget at det faktisk var 420 visninger på Milla sitt 2 år's bilde... kan det stemme da tro??? roll tops

Det stämmer! smile Klart att man vill titta på en underbar Milla heart

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#67 2011-11-07 20:04:44

Gro Oppedal
Medlem
Hundar/kennel:

Javisst er det gøy at så mange vil se, og hun er nydelig og og veldig flott, må øve oss litt på å posere da, men det kommer tops
Hun har vært bortpå poten sin i løpet av natten, den er litt sår igjen så det sitter nok godt i hodet hennes, men hun er langt ifra så ille som hun var og vi prøver å ikke lage så mye styr ut av dette, men bare avlede henne...kan nok ta tid dette her ja....

Hilsen Gro og Milla

#68 2011-11-13 19:24:37

Gro Oppedal
Medlem
Hundar/kennel:

heart Poten er bra og hun har hatt skjermen på om natten og når hun er alene helt til nå, men nå i dag fikk endelig Milla sin tredje løpetid, og  nå satser jeg på at hun har andre steder å "rengjøre og slikke" på og at poten får fred for godt.  Håper indelig dette pote styret er over for godt. lolbig_smileheart
Siste løpetid Milla hadde var desember i fjor....jammen lenge siden roll

Senast redigerat av Gro Oppedal (2011-11-13 19:25:04)

Hilsen Gro og Milla

#69 2011-11-21 16:42:35

Gro Oppedal
Medlem
Hundar/kennel:

Ja ja, så var det på'n igjen. Nå har Milla vært bra lenge, men nå har hun byttet pote, hun har slikket den høyre sår nå da, sist var det den venstre...
Hun er jo en uke ut i løpetiden sin så vi kan jo ikke sette på henne skjermen, men hun må gå med sokk inne.  Heldigvis har hun vendt seg til alt dette greiene så hun godtar at jeg setter på vanntette sokker når vi går ut og vanlig når vi er inne....før ble hun helt rabiat bare hun så en sokk roll  Lurer på når eller om dette noen gang skal ta slutt roll Er det noen som har gode råd ? Føler jeg har prøvd det meste, men den slikkingen virker som hun bare MÅ drive med....hvordan få henne til å slutte??? crywave

Hilsen Gro og Milla

#70 2011-11-21 16:55:09

Laila
Medlem
Från: Sundbyfoss, Norge
Registrerad: 2006-07-13
Hundar/kennel:
Kennel Katsumoto, Birk, Taka, Maiko og Lykke
Webbsida

Jeg tror jeg hadde tatt meg en tur til veterinæren nå. Sjekket henne ordentlig ut. Men hvis du skal ta en allergitest som et eksempel så skal hun være bra. Dette for at hvis hun har et sår og dette kan være en allergisk reaksjon så vil den vise feil.
Når du tar en test når hun er bra så vil du da se om hun får en reaksjon på prøven og mer nøyaktig for hva.

Du har jo prøvd utallige ting og som du skriver så kommer det tilbake. Det er ikke godt for henne når hun hele tiden får tilbakefall.

Laila

Senast redigerat av Laila (2011-11-21 16:57:06)

#71 2011-11-22 10:34:22

Gro Oppedal
Medlem
Hundar/kennel:

Takk for svar Laila.. smile Hun har vært hos to forskjellige dyrleger, men begge mener vi må ta forallergi utredning først, noe vi fortsatt driver med. Hun går på et tredje for som er allergivennlig...(har for nok i huset jeg nå) Hun blir bra, men så plutselig er det på gang igjen. Kan det ligge i syken tror du??? at hun har fått det for seg at hun bare MÅ liksom ?? Å hvordan fikser jeg det eventuelt?

Milla er lugn og rolig hun og virker fornøyd, men det er klart det er stressende for henne at dette gjentar seg hele tiden...hun er bra i 2-4 dager før hun slikker seg sår igjen...
Satser vel nå på å bestille en allergitest med blodprøve, stressende for Milla det også, men tror bare jeg må gjøre det nå. hmm

Hilsen Gro og Milla

#72 2011-11-22 12:41:42

Laila
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Ut fra det du skriver så tror ikke jeg det kan være foret. Ikke hvis du har prøvd utallige for varianter. Så sant det ikke er noe i foret som alle for har da.
Men jeg er ikke veterinær. Dette er kun bare mine tanker.

En ting jeg har lært meg med å ha hund i 22 år er at jeg tar blodpørve i stedenfor å prøve elliminasjons utgaven slik veterinærene ønsker, på slike og lignende plager. Det blir dyrt og hele tiden prøve det ene kontra det andre, samt at hunden blir plaget over lenger tid enn å få en blodprøve og se om det er noe der som slår ut. Det er viktig at riktig behandling kan starte tidlig. Og hvis det ikke er for så sitter man igjen med x antall kilo for som man ikke trenger.

Tror nok Milla plages/stresses mer ved å hele tiden få tilbakefall enn å bli stukket en gang for blodprøve. Pass bare på at de bestiller analyse på både for og for miljø faktorer hvis du velger boldprøve.

Lykke til Vi venter i spenning på om dere finner ut hva det er.

Laila

#73 2011-11-22 14:10:10

Aiko-Chan
Medlem
Från: Oslo, Norge
Registrerad: 2009-10-31
Hundar/kennel:
Najanins Aiko-chan & Najanins Deki Imouto

Enig med Laila om at her bør du bare slå gjennom og kreve blodprøve i stedet for all denne fôr-testinga. Du sier du har prøvd alt, men har du prøvd råfôring? I de fleste tørrfôr er det utrolig mange ting en hund ikke trenger, og som høres fint ut på papiret (som feks fjærkremel).

Svært mange melder om bortfall av allergi og andre plager idet de kutter ut tørrfôret og begynner å gi rått, vitaminisert kjøtt i stedet. Om det viser seg at Milla slikker fordi hun er "manisk" og ikke allergisk, er uansett et råfôr som feks Vom & Hundemat mye bedre for henne enn alskens tørrfôr. smile

#74 2011-11-23 11:27:05

Gro Oppedal
Medlem
Hundar/kennel:

heart Tusen takk for svar og at dere engasjerer dere big_smile
Milla har fått time hos PetVett til fredag, da skal hun ta blodprøve for allergi.
Hun er ikke sår på poten nå, men det er bare fordi jeg har sokker på henne inne.
Det blir veldig spennende å høre resultatet...Fortsettelse følger så snart jeg får noen svar big_smile love

Senast redigerat av Gro Oppedal (2011-11-23 11:28:09)

Hilsen Gro og Milla

#75 2011-11-25 17:09:18

Gro Oppedal
Medlem
Hundar/kennel:

Ja ja, så ligger Milla i sofaen, under pleddet og slapper av og sover heart Hun har blitt dopet ned i dag for en skikkelig helsesjekk og blodprøve smile Hun var så veldig stresset stakkar at vi måtte la henne få sove under sjekken. 
Veterinæren syntes Milla var skikkelig flott og full av sterke muskler og det er moro å høre big_smile Jeg ble veldig stolt cool
Det tar en god uke før jeg får svar på blodprøvene hennes så det er bare å smøre seg med tolmodighet wink
Milla er min lille baby heartheartwave

Hilsen Gro og Milla

#76 2011-11-25 17:48:58

Laila
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Det blir spennende å høre hva de finner ut. Hvis de finner noe og hva så håper jeg at det lett kan helbredes.

Laila

#77 2011-11-25 18:02:41

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Håller tummarna för att allt går bra! thumbup

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#78 2011-12-02 09:51:00

Gro Oppedal
Medlem
Hundar/kennel:

Milla's poter er bra nå og hun viser ingen interesse for å slikke dem såre heller, de har vært fine siden 21.11 og hun har ikke brukt sokker heller big_smile Kan hende det er løpetiden som har fått henne til å rengjøre andre steder enn potene roll

I går fikk jeg tlf fra veterinæren som tok blodprøve av henne...Det ble påvist svak positiv allergi for inneklima, dvs husstøv, midd osv, men det var veldig svakt. Det slo sterkere ut på uteklima som gresspollen ol, men det var heller ikke sterkt utslag...

De ville at vi skulle lage vaksine til Milla, men jeg føler for å vente litt med den til hun evnt. viser nye symtomer på poter eller annet.  Kan jo hende at Milla ikke er veldig allergisk og at hun ikke får plager av dette, men det vil vel vises mer utover mot våren igjen. Jeg må uansett bestemme meg for en evnt. vaksine innen 6 mnd for da er blodet for gammelt.
Har gått tilbake til foret som hun var fornøyd med, men er litt mer forsiktig med andre ting vi gir henne tongue
Inneklimaet vårt er fra før ganske bra fordi vi har luftrensesystem i hele huset, men må kanskje vurdere å ikke ha henne i sengen...
Tenker at jeg nå bare avventer å ser på hvordan Milla vil nåndtere dette selv fremover, er vel greit å ikke innvadere henne mer enn nødvendig med sprøyter o.l.

Krysser uansett fingrene for at dette er forbigående... rollheartwave

Hilsen Gro og Milla

#79 2011-12-02 10:17:43

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Är det endast svaga resultat kan det vara så att om testet tas när immunförsvaret jobbar med skadade tassar kan du få ett sämre resultat. Men i friskt läge kan du få bättre resultat. Hoppas att det kan hållas på en bra nivå.

Har haft en del diskussioner om vaccin med veterinärer där det verkar vara lite delade meningar. Men ung. 50% sägs bli hjälpta. En del säger att behovet av hur ofta vaccinet ska tas är individuellt men generellt tas det för ofta efter en tid. En del säger att man kan sluta med vaccinet efter 1-3 år då hunden borde vara immun... Som vanligt finns det dem som vaccinet är bra för men också stora ekonomiska intressen som styr rekommendationerna....

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#80 2011-12-02 10:29:20

Gro Oppedal
Medlem
Hundar/kennel:

Potene hennes var helt friske, men hun har løpetid, vet ikke om det har noe å si...er jo mye hormoner i sving smile
Milla startet jo med denne poteslikkingen i beg. av august....skulle tro at en sånn allergi skulle vist seg på sommeren.....men jeg venter uansett med vaksine til hun evnt. viser nye symtomer wink At det koster masse penger er det ingen tvil om, men for meg er det viktigst at Milla ikke plages mer enn nødvendig wink Vi får bare vente å se... kaffethumbup Ha en fin førjulstid Helene love

Hilsen Gro og Milla

#81 2011-12-02 10:37:14

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Gro Oppedal skrev:

(...) Ha en fin førjulstid Helene love

Tack detsamma!

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#82 2011-12-02 11:04:35

Ulrika
Medlem
Från: Trelleborg
Registrerad: 2010-04-28
Hundar/kennel:
Parnassos Masaru "Musse" och Aangenaam Iki-Kokuhou "Gonza"

Bara en liten undran angående vaccin.... jag har själv vaccinerat mig mot kvalsterallergi och det har blivit mycket mycket bättre så jag ångrar inte ett dugg alla dessa sprutor. Men jag ville oxå vaccinera mig mot min "allergi" mot katt men då sa läkaren att det är ett så svagt utslag så man kan inte räkna det som en allergi utan mer som en överkänslighet och då kan man inte vaccinera.... skulle det vara annorlunda när det gäller hund eller handlar det om ekonomiska intressen då bara?! Man blir lite förundrad!

Jag tycker att du gör rätt Gro som avvaktar och ser vad som händer... blir det värre kan du ju ta ett nytt beslut thumbup

#83 2011-12-02 12:03:14

Laila
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Så fint at du nå har fått svar på prøven.
Vet om noen hunder som går på prednisolon så lenge de lever. Selvfølgelig er ikke dette ønskelig, men det er et alternativ og så er det mye billigere.
Ettersom hun kun er svakt reaksjon kan det være et alternativ og behandle henne kun når hun har reaksjon og små doser kan være nok.

Min hanne har gress/pollen allergi som jeg har fortalt tidligere og når han reaksjon får han tabletter, Da starter jeg med 1 tab en gang pr dag til han ser syntomfri ut og så trapper jeg ned til 1/2 tab ca hvar 3 dag. Kommer litt ann på.
Dette fungerer på han. I sommer fikk han vel kun 3-4 tab i hele sesongen. Nå har han bare plager på sommerhalvåret. Han får også Be pollen tabletter fra pollensesongen starter og til den slutter, dette gjør at  han også reagerer mindere. Disse tablettene er helt ufarlige, heller ikke så dyre.

Så avvent og hør med veterinær, synes det er litt drastisk å lage vaksine hvis man kan finne en annen løsning.

Laila

Senast redigerat av Laila (2011-12-02 12:03:49)

#84 2011-12-02 20:08:33

Gro Oppedal
Medlem
Hundar/kennel:

Hvordan reagerer hunden din på allergien? Klør han eller og evnt.hvor??

Hilsen Gro og Milla

#85 2011-12-02 20:24:52

Laila
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Ja han klør og sleiker seg der han ikke får klødd. Har vært på litt forskjellige steder. Det har vært for det meste rundt snutepart hvor han ble helt hårløs, og litt rundt øynene.
Men i sommer har det kun gått utover bena. Da har prednisolon tabl fungert bra.

Laila

#86 2011-12-03 11:35:40

Gro Oppedal
Medlem
Hundar/kennel:

Ok, greit å vite hva slags symptomer jeg skal se etter, spiser han gress da? Det gjør Milla og det er da kanskje ikke så bra?? Bare på turen i dag fant hun friske gresstuster som hun ville spise, tok henne vekk da, men det blir vanskeligere til sommeren. Får bare følge med henne å se hva som skjer...hun er helt fin nå så....bare håper det holder seg:)

Hilsen Gro og Milla

#87 2011-12-03 12:23:45

Laila
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Ja han spiser gress. Men det lar jeg han få gjøre. Det renser jo magen for pels.
Får bare håpe for hennes skyld at når hun først reagerer at det er sesongbetont. At vinter halvåret blir tid med minst mulig plager.

Laila

#88 2011-12-05 11:21:28

Gro Oppedal
Medlem
Hundar/kennel:

Ja der er jo ikke lett å få henne vekk fra gresspising, men jeg har jo forsøkt å begrense det nå i allefall...hun finner jo en tust både her og der big_smile
Ja jeg håper også på at om hun virkelig er allergisk, at det bare er i værste sesongen.
Hun går mot slutten av løpetiden og er fortsatt bra, ingen tegn til poteslikking....foreløpig roll iallefall....

Hilsen Gro og Milla

#89 2011-12-05 12:33:07

Laila
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Det var da bra at hun forstatt er fin.

Laila

#90 2011-12-29 17:07:28

Gro Oppedal
Medlem
Hundar/kennel:

Hei sveis, nå var det lenge siden.

Håper alle har hatt en fin julefeiring og at romjulen er like bra.

Milla er frisk som en fisk...ikke tegn til hverken allergi eller noe annet.  Potene er fine og hun spiser som en hest big_smile

Ønsker alle et Godt nytt År starstarstarheart

Hilsen Gro og Milla

Sidfot