#31 2010-09-01 10:10:02

Susann
Medlem
Från: Stockholm
Registrerad: 2008-02-14
Hundar/kennel:
Ekevär's Giou
Webbsida

Re: Ekevärs Izahami "Juni"

charlla skrev:

Stolt matte vill bara meddela att Juni har fått modellerbjudande!!!
En fotograf/journalist till olika hundtidningar vill plåta henne, vi får se vad det blir av det hela.

Men så skoj. Klart att ingen kan motstå lilla Juni. Uppdatera oss om hur det går wave

Hälsningar Susann

"Det är i motvind, och inte i medvind, som vingarna stärks"
Min blogg: http://www.chenillevilles.blogspot.com/

#32 2010-09-01 10:15:24

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

HÄFTIGT!!! heart

*stolt farmor*

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#33 2010-09-01 10:46:49

Paint
Medlem
Från: Salem
Registrerad: 2006-08-10
Hundar/kennel:
KENZO - Sherae Takeda Ninja (00-13). MILOU - Ekevär's Ichigo (2010). OLIVER - Ekevär's I Want It All (2014)

Ooh, heja Juni! big_smile Charmar alla i sin väg förstårs wink

/Malin

Allt mitt är mitt, allt ditt är också mitt och bara för att jag inte vill ha det, betyder det inte att du kan få det. - Yassi.

#34 2010-09-01 10:57:09

Helena
Medlem
Registrerad: 2006-07-18
Hundar/kennel:
Ekevär's kennel
Webbsida

Tala om att hon redan har modell-jobbat för Eivor Rasehorn, så kanske gaget går upp!! thumbup

Hälsningar Helena

#35 2010-09-01 11:14:55

gabri
Medlem
Registrerad: 2008-03-30
Hundar/kennel:
Honto-noEtsuyo (Sushi) och Honto-no Nakamekuro (Soya)

star
Spännande med en kanske framtida  "modellshiba" Gabri
star

Senast redigerat av gabri (2010-09-01 11:15:24)

#36 2010-09-01 12:52:49

Ninashka
Medlem
Registrerad: 2010-01-13
Hundar/kennel:
Honto-no Jinsei

Vad kul! big_smile

#37 2010-09-12 07:38:41

charlla
Medlem
Registrerad: 2010-07-04
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Det är svårt att hinna skriva nåt här när det är mycket på jobbet och jag börjat plugga på deltid.

Först av allt, det var jättetrevligt med kennelträffen. Så många shibor på en plats var kul att se. Juni tyckte bäst om att brottas med brorsan. Efteråt var vi och plockade svamp och Juni ÄLSKAR att springa i skogen (förutom när hon av misstag hoppade ner i ett dike och fick tassarna blöta, urk!) så hon var milt sagt trött efteråt.

Annars har hon skjutit i höjden till nåt oproportionerligt långbent, tycker vi. Och hon verkar också ibland inte riktigt veta vad hon ska göra med benen när hon ska kura ihop sig och sova. Hon sover lugnast om Marcus ligger på en madrass på golvet med henne, annars vaknar hon några gånger och tassar runt i lägenheten och går fram till sängen och vill bli klappad.

Hon är väldigt medveten om sin flock, när hon kommer hem scannar hon av alla ställen där vi brukar vara för att kolla om jag eller Marcus är på plats så hon kan hälsa. Det komiska är att det kan hon göra även om båda två varit med på promenaden så att det rimligen faktiskt inte är någon kvar i lägenheten.

Det går lättare med kloklippningen, fast hon gnäller en del. Hon är rätt kinkig med sin valpmat, hon äter inte alls så mycket som hon ska enligt förpackningen. Allt slags godis som vi har vid träning slinker däremot ner väldigt lätt så hon får nog i sig tillräckligt ändå.

Hon är fortfarande väldigt social, inte riktigt lika o-selektivt som när hon var mindre, men de flesta människor och hundar vill hon fram till. Jag funderar på om det är dags att börja vänja henne av med det. Vi låter förstås henne inte hälsa på allt och alla, men kanske vi ska vara ännu mer restriktiva, eller kommer intresset ändå att avta från hennes sida?

#38 2010-09-12 18:14:57

Babs
Medlem
Registrerad: 2010-08-10

Indra har också blivit väldigt långbent och ser inte alls så valpig ut längre. Det finns faktiskt folk som är osäkra på om hon är en valp. Indra är inte alls så social som Juni. Hon hälsar väldigt avmätt på folk och uppskattar inte att bli klappad av främmande. Det är lite dagsformen som avgör hur mycket hon äter av sin valpmat. Hon kastar sig inte över den direkt, men belöningsgodis går alltid ner.

#39 2010-09-12 19:25:45

Paint
Medlem
Hundar/kennel:
KENZO - Sherae Takeda Ninja (00-13). MILOU - Ekevär's Ichigo (2010). OLIVER - Ekevär's I Want It All (2014)

charlla skrev:
Det är svårt att hinna skriva nåt här när det är mycket på jobbet och jag börjat plugga på deltid.

Först av allt, det var jättetrevligt med kennelträffen. Så många shibor på en plats var kul att se. Juni tyckte bäst om att brottas med brorsan. Efteråt var vi och plockade svamp och Juni ÄLSKAR att springa i skogen (förutom när hon av misstag hoppade ner i ett dike och fick tassarna blöta, urk!) så hon var milt sagt trött efteråt.

Annars har hon skjutit i höjden till nåt oproportionerligt långbent, tycker vi. Och hon verkar också ibland inte riktigt veta vad hon ska göra med benen när hon ska kura ihop sig och sova. Hon sover lugnast om Marcus ligger på en madrass på golvet med henne, annars vaknar hon några gånger och tassar runt i lägenheten och går fram till sängen och vill bli klappad.

Hon är väldigt medveten om sin flock, när hon kommer hem scannar hon av alla ställen där vi brukar vara för att kolla om jag eller Marcus är på plats så hon kan hälsa. Det komiska är att det kan hon göra även om båda två varit med på promenaden så att det rimligen faktiskt inte är någon kvar i lägenheten.

Det går lättare med kloklippningen, fast hon gnäller en del. Hon är rätt kinkig med sin valpmat, hon äter inte alls så mycket som hon ska enligt förpackningen. Allt slags godis som vi har vid träning slinker däremot ner väldigt lätt så hon får nog i sig tillräckligt ändå.

Hon är fortfarande väldigt social, inte riktigt lika o-selektivt som när hon var mindre, men de flesta människor och hundar vill hon fram till. Jag funderar på om det är dags att börja vänja henne av med det. Vi låter förstås henne inte hälsa på allt och alla, men kanske vi ska vara ännu mer restriktiva, eller kommer intresset ändå att avta från hennes sida?

Oj, Milou tycks vara matvraket bland systrarna! Här finns det nästan inget stopp alls och hela kroppen skakar när det rasslar i foderpåsen roll Men så har hon ju också Kenzo ståendes en bit ifrån med sin matskål, båda är väldigt noggranna med att äta upp så ingen annan tar deras mat...

Milou var långbent redan på shibaträffen och nu har även nosen och öronen börjat växa ikapp. Det ser väldigt roligt ut big_smile Idag stod jag länge och tittade på henne och undrade när hon blev så stor? Hon kom ju nyss!

Kenzo är inte den som vill fram till allt och alla han möter. Han hälsar gärna på dem jag tillåter, men när vi är ute på promenader ska han aldrig hälsa om inte jag tar initiativ till det. Det tycker jag är skönt och försöker därför få in det beteendet även hos Milou.

Hon får mer än gärna hälsa på våra grannhundar (två afghantikar och en collietik) och min brors hundar samt mammas tikar givetvis. Men sen räcker det, om det inte är absolut nödvändigt. Hon vill hemskt gärna hälsa på alla, men hon kan vara lite dålig på att kolla av om andra vill hälsa på henne och just därför vill jag inte att hon själv ska gå fram till andra hundar eller människor. Så vi tränar dagligen på att bara passera andra på våra promenader smile

/Malin

Allt mitt är mitt, allt ditt är också mitt och bara för att jag inte vill ha det, betyder det inte att du kan få det. - Yassi.

#40 2010-09-16 08:06:57

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Juni blir mer och mer kinkig med maten, hon verkar nästan aldrig hungrig. Jag tycker det började efter vi avmaskade henne, men det kanske bara var en tillfällighet.

Hon vill aldrig äta på de tider vi ger henne mat, men går sen och småäter lite under dagen och på natten. Det går bättre om maten är uppblött eller instoppad i aktiveringsleksaker eller kastas ut på golvet eller om jag handmatar henne...

Jag släpade nyligen hem en 15 kg säck eukanuba foder så jag vill ju gärna se den bli uppäten. Men frågan är om jag ska börja experimentera lite och blanda i annat foder också (är väldigt nyfiken på det där vomoghundemat fodret) eller redan börja att bara ge två gånger om dagen eller bara härda ut och låta henne "fjanta"?

Hon får säkert i sig det hon behöver, även om hon är inne i ett väldigt spinkigt långbent stadium just nu.

#41 2010-09-16 08:16:05

Kiyomi
Medlem
Från: Tranby
Registrerad: 2010-08-13
Hundar/kennel:
Kennel Hakushu, Honto-no Kiyomi og Hakushu Ki Yari
Webbsida

Frøkna mi fikk i begynnelsen kun Hill's og ble i en periode relativt matlei, Hills fristet ikke, mens annet tørrfor kunne smakes på. Etter jeg begynte å gi henne V&H og noen ganger V&H blandet med tørrfor så går ALT ned på høykant. Min lille er veldig fornøyd med variasjon i alle fall. smile

#42 2010-09-16 08:29:10

Helena
Medlem
Hundar/kennel:
Ekevär's kennel
Webbsida

Ge henne bara två gånger per dag, morgon och kväll. Ställ ner maten ev uppblött om det är det hon gillar bäst. Ta bort den efter en stund oavsett om hon ätit upp eller ej. Ge henne ingen mer chans att äta.
Om hon får mycket godis vid träning eller i aktivitetsleksaker minskar intresset och aptiten för den vanliga maten. Börjar du porva nytt kommer det ha nyhetens behag och hon äter ett tag sedan blir det samma sak igen.
Om maten står framme och hon kan äta när hon vill kommer hon bara småäta, vissa hundar blir faktist för magra av det då de bara äter lite för stunden. Det är bättre att lära henne äta på bestämda tider, samma som för oss människor faktist. Att ständigt småäta kan även ge oss problem såsom undernäring!

Hälsningar Helena

#43 2010-09-16 08:47:49

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Jag var inte säker på om jag kunde plocka undan maten efter ett tag om hon inte ätit, eftersom hon är valp och jag vill hålla henne mätt och glad, men jag ska prova det nu. Och bara ge henne två gånger om dagen så hoppas jag det blir mer motiverande att äta.

Jag har också känt att när hon bara går och småäter så är det svårt att ha koll på hur mycket hon egentligen får i sig.

#44 2010-09-16 13:02:13

gabri
Medlem
Registrerad: 2008-03-30
Hundar/kennel:
Honto-noEtsuyo (Sushi) och Honto-no Nakamekuro (Soya)

Sushi hade en period i valpålder när maten var föga intressant och då tog jag med den i en påse ut när jag rastade henne och slängde ut så hon fick leta. Efter det så kom aptiten igång. Jag får för mig att det är så mkt intryck för en liten nykomling att det här med maten blir mindre viktigt hmm

Det gäller förstås inte de raser som är extremt matglada. tongue  Lycka till!

Gabri

Senast redigerat av gabri (2010-09-16 13:03:58)

#45 2010-09-16 17:13:12

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Idag har hon knappt velat gå ut heller, det är väl allt det blöta äckliga på marken. Jag lyckades dra med (och bära) henne en bra bit till ett grönområde jag trodde hon skulle uppskatta. Jag släppte henne lös och hon sprang efter tennisbollen ett par gånger men sen var inte det kul heller. Jag frågade henne "ska vi gå vidare eller ska vi gå hem?" och då vände hon tvärt om och sprang hemåt. Vilken begåvad hund jag har, tänkte jag.

Hon har även designat om sin säng! Hon har en mjuk bädd med tak, som en liten koja. När hon inte är trött så brukar hon vilja riva och bita i den och allmänt använda den som tuggleksak. Vi brukar då ta bort den så den åtminstone håller någon månad till...
Igår fixade och trixade hon så att taket nu är nedböjt som en extra madrass över bädd-delen och det blev tydligen jättebekvämt för hon har sovit så nöjt på den och låter dessutom bli att riva och slita i den på övriga tider.

#46 2010-09-17 06:29:37

Helena
Medlem
Hundar/kennel:
Ekevär's kennel
Webbsida

Hmmm, undrar just vad det är med somliga flickor i denna kull! Miolou sover ovanpå buren säger Malin! whistle

Hälsningar Helena

#47 2010-09-17 07:34:52

Lina Örebro
Medlem
Från: Örebro
Hundar/kennel:
Honto-no Hanako [Saga]

Hahaha, vilken liten påhittig och smart dam det verkar vara... heart

#48 2010-09-17 09:42:08

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Inatt ångrade hon sig och försökte böja upp taket igen så hon kunde krypa in i kojan, det gick sådär. Hon har även börjat sova under min säng.

Idag när solen skiner ville hon inte vara inne, hon har gnällt och velat ut hela förmiddagen (och jag som har en inlämningsuppgift som måste vara inlämnad kl 12 typiskt nog). Nu har hon äntligen somnat i soffan. Hon har äntligen börjat gilla att vara där, innan hoppade hon ner direkt, men nu kan vi mysa ihop långa stunder.

Men maten är fortfarande ointressant.

#49 2010-09-17 17:21:04

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

- sicken en! love tänk så tidigt dom börjar bli små personligheter med helt eget tycke och smak!

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#50 2010-09-17 17:38:54

Susann
Medlem
Registrerad: 2008-02-14
Hundar/kennel:
Ekevär's Giou
Webbsida

Det här med mat har varit en speciell historia för Giou med, i två år så hade jag problem med att få henne att äta torrfoder. Nu har jag gått över till färskfoder, vom o hundemat, och det fungerar bra.
Fast torrfoder äter hon med god aptit när hon är hos Sushi whistle

Hälsningar Susann

"Det är i motvind, och inte i medvind, som vingarna stärks"
Min blogg: http://www.chenillevilles.blogspot.com/

#51 2010-09-17 18:10:17

Mayvor
Medlem
Från: Köping
Registrerad: 2006-07-24
Hundar/kennel:
Honto-No Gendo "Kenzo", Aangenaam Evening Shade "Jiro" och Aangenaam Nikka Sendai "Sally"

Kenzo åt var tredje natt i 4 år innan vi fick hem Jiro! När det blev konkurrens om maten så äter nu Kenzo, eller kanske dricker, upp sin mat så snabbt så att jag är orolig för det istället.

Jiro äter allt och helst hela tiden!

Sally är lite trög. Vill inte ha något på morgonen, utan vid middagstid och kväll passar henne.

Så nu har jag tre shibor med helt olika matvanor. Det är bara att anpassa sig. Jag tror inte att någon shiba svälter sig. De äter när det passar dom bäst!

Mayvor

#52 2010-09-18 08:53:12

Ninashka
Medlem
Registrerad: 2010-01-13
Hundar/kennel:
Honto-no Jinsei

charlla skrev:

Hon har även designat om sin säng! Hon har en mjuk bädd med tak, som en liten koja. När hon inte är trött så brukar hon vilja riva och bita i den och allmänt använda den som tuggleksak. Vi brukar då ta bort den så den åtminstone håller någon månad till...
Igår fixade och trixade hon så att taket nu är nedböjt som en extra madrass över bädd-delen och det blev tydligen jättebekvämt för hon har sovit så nöjt på den och låter dessutom bli att riva och slita i den på övriga tider.

Vad lustig hon är! lol heart

Jinse har börjat gräva ner sig under kudden och filten i hans säng, ser väldigt mysigt ut.

#53 2010-09-19 16:01:53

Babs
Medlem
Registrerad: 2010-08-10

Indra har börjat äta riktigt ordentligt de senaste dagarna, dvs valpfodret tre gånger per dag. Innan dess kunde hon gladeligt hoppa över ett mål. På nätterna sover hon i sin bädd bredvid husses säng och ofta är hon tyst som en mus hela natten. Hon brukar vakna rätt tidigt, men kan gå med på att somna om ifall vi låtsas sova och absolut inte tittar på henne för då är det kört. När hon har fått upp oss på morgonen vill hon gärna sitta i knä och gosa en stund eller t.o.m somna om. Eftersom hon inte är så mycket för att sitta i knä annars så tar vi förstås vara på den stunden. På dagarna sover hon lite där det faller sig. Det kan vara på golvet, på en mattan eller i favorithörnet på soffan. Hon har en bädd i köket också men där sover hon nästan aldrig numera.

Intresset för fimpar har minskat något medan intresset för tuggummin har ökat lavinartat. Och precis som fimpar finns de ju överallt. Hon smakar också gärna på ekollon, rönnbar och åt idag björnbär med god aptit.

#54 2010-09-20 08:43:15

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Juni äter lite bättre nu när vi gått ner till 2 måltider om dagen, men helst ska vi handmata eller kasta ut kulorna på golvet så hon får jaga efter dem.

Hon gillar också ekollon, harlortar (som det finns många av där vi har valpkursen) och tuggummi förstås. Ibland går det att idka byteshandel men annars verkar hon spotta ut dem efter hon tuggat sig nöjd.

Jag tror tänderna/tandköttet har börjat klia på henne nu, men det är svårt att hitta nåt som hon vill tugga på. Benen är för hårda och mjukisdjuren för mjuka. Jag har gnuggat tandköttet på henne lite och hon verkar tycka det är skönt.

#55 2010-10-26 12:07:05

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Juni och jag var i Småland i helgen. Det betydde att vi nästan missade snön men hon hann titta förundrat på det som föll från himlen och efter ett tag gick det att ploga lite med nosen också.

Vi åkte tåg och det gick galant. Fast det hade jag räknat med, hon åker ju pendeltåg dagligen så hon är en van resenär. Hon brydde sig inte heller om de fem andra hundarna och tre katterna som vi delade tågvagn med.

I Småland finns det många stenar att hoppa upp på för att få godis...Innan har jag fått locka upp henne och hon har ofta kört en latmask-variant och bara hoppat upp med frambenen. Men nu flög hon fram och letade stenar i skogen. Hon galopperade också fram längs en gammal vinglig stenmur där jag trodde hon skulle falla ner i någon hålighet och hoppade till slut upp på en jättehög grindstolpe. Gulp. Och dubbelgulp när hon inte valde att ta sig ner via stenmuren utan hoppade direkt ner på marken. Men inget verkade vara stukat som tur var.

Det är så roligt att komma på grejor som hon lärt sig av sig självt också. Till exempel, innan tyckte hon inte alltid om när man lyfte henne, utan brukade krumbukta och konstra lite, men nu hjälper hon liksom till och förut stannade hon och/eller pep till när hon fått kopplet runt benet, men nu kliver hon enkelt ur det själv.

Nu hoppas jag på att hon snart förstår fördelen med att torka av tassarna när man kommer in vid blött väder, men jag ska hjälpa henne på traven och prova att klickerträna in det...

#56 2010-10-26 17:15:23

Mayvor
Medlem
Från: Köping
Registrerad: 2006-07-24
Hundar/kennel:
Honto-No Gendo "Kenzo", Aangenaam Evening Shade "Jiro" och Aangenaam Nikka Sendai "Sally"

Vill se en bild på Juni!

Mayvor och Sally

#57 2010-10-26 18:22:41

Paint
Medlem
Hundar/kennel:

Ja, bilder i massor! big_smile

/Malin

#58 2010-10-27 09:19:10

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Jag har problem med att få ner bilderna till korrekt storlek så därför blir det aldrig några...

#59 2010-11-02 16:03:33

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Igår gick vi på härlig långpromenad, jag och Juni. Jag såg att två unga killar kom i snabb takt bakom oss med två stora Rottweiler lösa. Ok tänkte jag, bäst att släppa förbi dem. Och inte ha några fördomar...De lyckades fånga in hundarna som båda var hannar och visade stort intresse för lilla plutt-Juni. Killarna drog och slet i hundarna för att få dem att gå förbi.
VOFF säger Juni irriterat och kaxigt då.
Jag började gapskratta, det lät för roligt.

#60 2010-11-11 12:05:30

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Tänk att hon varit så här liten för inte så länge sen
http://shibainfo.com/forum/img/gallery/441_1289476158.jpg
nu är hon stora damen (6,7 kg)

http://shibainfo.com/forum/img/gallery/441_1289476488.jpg

http://shibainfo.com/forum/img/gallery/441_1289476565.jpg

Senast redigerat av charlla (2010-11-11 12:06:44)

Sidfot