#61 2010-11-11 12:47:24

Sel
Medlem
Från: Peebles
Registrerad: 2010-11-06
Hundar/kennel:
Lorendale Happy Soul "Chika" och Kailzie, världens härligaste JRT!

Re: Ekevärs Izahami "Juni"

Titta bara så fort det går - och så tjusig hon är! ^^

"The average dog is a nicer person than the average person."

#62 2010-11-11 13:49:32

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Hon är en riktig sötnos! love

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#63 2010-11-11 14:20:26

Susann
Medlem
Från: Stockholm
Registrerad: 2008-02-14
Hundar/kennel:
Ekevär's Giou
Webbsida

Åh vad stor och fin hon blivit heart Hur gick det med modellplanen?

Hälsningar Susann

"Det är i motvind, och inte i medvind, som vingarna stärks"
Min blogg: http://www.chenillevilles.blogspot.com/

#64 2010-11-11 15:30:44

charlla
Medlem
Registrerad: 2010-07-04
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Hm, ja fotografen har inte hört av sig...Pets in Town tjejerna (källan till mycket information i Gröndal!)säger att hon är rätt disträ och glömsk. Och så måste det ju vara, hon kan ju inte ha blivit ratad för någon finare?!

#65 2010-11-11 18:16:46

Mayvor
Medlem
Från: Köping
Registrerad: 2006-07-24
Hundar/kennel:
Honto-No Gendo "Kenzo", Aangenaam Evening Shade "Jiro" och Aangenaam Nikka Sendai "Sally"

Åh, vad roligt att få se bilder på Juni! Jättefin!

Mayvor

#66 2010-11-11 20:39:51

Paint
Medlem
Från: Salem
Registrerad: 2006-08-10
Hundar/kennel:
KENZO - Sherae Takeda Ninja (00-13). MILOU - Ekevär's Ichigo (2010). OLIVER - Ekevär's I Want It All (2014)

Kul med bilder! Hon är så fin smile

/Malin

Allt mitt är mitt, allt ditt är också mitt och bara för att jag inte vill ha det, betyder det inte att du kan få det. - Yassi.

#67 2010-11-11 21:45:03

Ninashka
Medlem
Registrerad: 2010-01-13
Hundar/kennel:
Honto-no Jinsei

Så söt hon är! Ser så fluffig och gosig ut. love

#68 2010-11-12 07:26:05

Helena
Medlem
Registrerad: 2006-07-18
Hundar/kennel:
Ekevär's kennel
Webbsida

Härlig bild på en vacker shibaflicka!!!

Hälsningar Helena

#69 2010-11-16 09:27:39

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Måste bara fråga om min knasvalp. Ibland när vi är ute så vill hon inte ta några belöningsgodisar utan spottar bara ut dem. Jag har gissat att det kan berott på tandlossning och mosat köttbullebitarna extra, då duger de ibland, ibland har hon tappat dem på marken och då är de äckliga(?), kanske hon även är mätt så jag försöker numera komma ihåg nåt att leka med som belöning också. Fast det är hon ovan vid så det kan vara svårt att få igång henne.

Är det andra hundar i närheten tar hon heller inte godiset. Jag kan förstå det om det är hundar som är okända eller om hon känner sig underlägsen. Men igår var vi ute och lekte med kompisen Odd som Juni helt klart dominerar över. När hon kom på inkallning belönade jag och hon spottade ut. Givetvis tog Odd godiset då och Juni blev arg, jag provade en gång till och samma sak hände.

En liknande sak är om vi leker hemma med någonting som en strumpa eller liknande så vågar hon ofta inte ta den om jag sätter den på en möbel eller hänger den från en kökslåda till exempel. Fast hon går glatt och hämtar saker ur garderoberna, där vi faktiskt har bannat henne så jag tror inte det är det hon är rädd för.
Någon som har några förklaringar?

#70 2010-11-16 11:09:30

Paint
Medlem
Registrerad: 2006-08-10
Hundar/kennel:
KENZO - Sherae Takeda Ninja (00-13). MILOU - Ekevär's Ichigo (2010). OLIVER - Ekevär's I Want It All (2014)

charlla skrev:

Måste bara fråga om min knasvalp. Ibland när vi är ute så vill hon inte ta några belöningsgodisar utan spottar bara ut dem. Jag har gissat att det kan berott på tandlossning och mosat köttbullebitarna extra, då duger de ibland, ibland har hon tappat dem på marken och då är de äckliga(?), kanske hon även är mätt så jag försöker numera komma ihåg nåt att leka med som belöning också. Fast det är hon ovan vid så det kan vara svårt att få igång henne.

Är det andra hundar i närheten tar hon heller inte godiset. Jag kan förstå det om det är hundar som är okända eller om hon känner sig underlägsen. Men igår var vi ute och lekte med kompisen Odd som Juni helt klart dominerar över. När hon kom på inkallning belönade jag och hon spottade ut. Givetvis tog Odd godiset då och Juni blev arg, jag provade en gång till och samma sak hände.

En liknande sak är om vi leker hemma med någonting som en strumpa eller liknande så vågar hon ofta inte ta den om jag sätter den på en möbel eller hänger den från en kökslåda till exempel. Fast hon går glatt och hämtar saker ur garderoberna, där vi faktiskt har bannat henne så jag tror inte det är det hon är rädd för.
Någon som har några förklaringar?

Kenzo gör precis likadant med godiset och han är snart 11 år. Ibland duger det helt enkelt inte, tycker han. roll Är det hårda godisbitar brukar han nästan alltid spotta ut dem och sen kanske han äter upp det. När jag belönar honom får jag lägga extra mycket vikt vid rösten, han är röstkänslig och blir väldigt glad om jag låter glad och pussar lite på honom. Ni kan prova att varva belöningarna mer, så att godiset blir mera speciellt istället för "det vanliga" smile

Leksaker kan också vara väldigt ospeciella, om det alltid finns tillgång till dem. Välj hellre ut ett specifikt gosedjur eller någon annan leksak, som blir extra speciell. Bygg upp en förväntan genom att själva bära lite på leksaken, inomhus t.ex. och klappa på och prata med den i glad ton så att Juni blir nyfiken på vad det där är för något som inte hon får ta del av! Sen tar ni med den ut på promenaderna och använder som belöning ibland, men kom ihåg att plocka bort den innan Juni själv har tröttnat på den. smile Då kan ni antingen ta bort den och ge en godis i utbyte, eller en liten klapp och beröm och sen går ni vidare.

/Malin

Allt mitt är mitt, allt ditt är också mitt och bara för att jag inte vill ha det, betyder det inte att du kan få det. - Yassi.

#71 2010-11-17 06:48:14

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Bra tips, jag ska se ut någon leksak som blir vår speciella träningsleksak. Och inte ge godis alltid som belöning.

Juni kan vissa dagar rata märgben också så hon är ju rätt kräsen allmänt...

#72 2010-11-19 11:31:41

monika
Medlem
Registrerad: 2006-07-29
Hundar/kennel:
Chonix´ Tomoko (Tsuki), Stämmlocks Emiko (Emma)

Hej Juni´s matte/husse! Så sällan inne på infot numera...

Det är en enastående vacker liten shibadam du har där smile
Såg bilden och ryggmärgsreflexen slog genast till när jag såg den sorglösa shiban utan koppel med halvstryp.. läs själv vad som hände oss för några år sen:

http://www.shibainfo.com/forum/viewtopic.php?id=494

wan wan!

Monika

#73 2010-11-19 12:13:51

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Tack för tipset. Har funderat lite över säkerhetsaspekten, men faktiskt inte tänkt på att hon kan fastna med tassen. Juni är inne i en period där det går lite sisådär med inkallning, men har hon halsband och koppel på så brukar hon inte rusa iväg utan håller sig hyfsat nära mig. Och går att fånga in.

Kedjan missfärgar hennes hals har jag insett, så jag har tänkt köpa något annat bättre halsband, jag får nog skynda på med inköpet.

#74 2010-11-19 12:32:59

monika
Medlem
Registrerad: 2006-07-29
Hundar/kennel:
Chonix´ Tomoko (Tsuki), Stämmlocks Emiko (Emma)

Vanligt, kort halsband har vi, med namnbricka. Halvstrypet finns kvar, men bara till koppel.

Lycka till med inkallningen, allt jobb nu lönar sig i längden.. vi kanske ses på Långholmen eller i krokarna!!

wan wan!

Monika

#75 2010-11-19 16:04:52

Helena
Medlem
Hundar/kennel:
Ekevär's kennel
Webbsida

Jag har halvstryp i tyg med fleecefoder och hundens namn broderat på. Finns på www.carpecanis.se och så beställer man vilka färger man vill ha. Mina hundar blev också missfärgade av nylonhalsbanden.

Hälsningar Helena

#76 2010-11-19 17:26:22

LadyFrost
Medlem
Från: Linköping
Registrerad: 2006-05-21
Hundar/kennel:
Stämmlocks Izumi Go Akiko [Zumi] Tanspots Novums Norbert Novize [Norrie] (heeler)
Webbsida

Och jag har Minxdesignshalsband smile http://minxdesign.se

http://farm4.static.flickr.com/3521/3924974269_9505e5cafc.jpg

Jag har aldrig tänkt på att Zumi skulle kunna fastna i det, det sitter liksom på plats och det är inga delar som hänger ner från det utan när hon går lös så sitter det bara som ett stort vanligt halsband. Det kan hon också böka sig ur om hon skulle fastna.

Jag blir istället nervös när jag ser att folk har koppel släpandes efter hunden när den går i halsband. Det enda koppel Zumi får ha släpandes efter sig i halsband är kortkortkopplet sen den gången hon trasslade in det vanliga kopplet i en trädrot och ryckte sönder halsbandet.

My beloved monster and me

#77 2010-11-19 18:20:12

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Helena skrev:

Jag har halvstryp i tyg med fleecefoder och hundens namn broderat på. Finns på www.carpecanis.se och så beställer man vilka färger man vill ha. Mina hundar blev också missfärgade av nylonhalsbanden.

Märklig hemsida. Går inte att se hur man ska kunna välja färger eller skriva hundens namn på.... Dom flesta länkar på hemsidan fungerar inte alls.

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#78 2010-11-19 18:22:15

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

LadyFrost skrev:

Det här stället gör mej så nervös! Vaddå huvudmått m m? Hur mäter man det?  Hur vet man att man mäter så att man får ett halsband med vettig strypeffekt som inte ramlar av hunden när den springer och som inte stryper för hårt...???

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#79 2010-11-19 19:08:54

Ninashka
Medlem
Registrerad: 2010-01-13
Hundar/kennel:
Honto-no Jinsei

Lena skrev:

LadyFrost skrev:

Det här stället gör mej så nervös! Vaddå huvudmått m m? Hur mäter man det?  Hur vet man att man mäter så att man får ett halsband med vettig strypeffekt som inte ramlar av hunden när den springer och som inte stryper för hårt...???

Det finns en liten instruktion om hur man mäter på samma sida där måtten ska skrivas in.

#80 2010-11-19 20:15:45

LadyFrost
Medlem
Från: Linköping
Registrerad: 2006-05-21
Hundar/kennel:
Stämmlocks Izumi Go Akiko [Zumi] Tanspots Novums Norbert Novize [Norrie] (heeler)
Webbsida

Lena skrev:

Som Ninashka säger, det är rätt enkelt. Ta ett vanligt fast halsband, ställ ut det så att du kan dra det över huvudet. Mät innermåttet. Ställ sedan in det så det sitter så tight du vill att det ska göra och mät innermåttet igen.

Jag tog ett snöre och gjorde samma sak och tog rätt stora mått. Zumi har så mycket päls som ska få plats mellan halsbandet och halsen, och jag vill inte ha någon strypeffekt. Så när halsbandet är max åtdraget sitter det ganska löst men går inte att dra över huvudet (om hon inte är väldigt opälsad...).

My beloved monster and me

#81 2010-11-20 07:54:20

Helena
Medlem
Hundar/kennel:
Ekevär's kennel
Webbsida

Lena skrev:

Helena skrev:

Märklig hemsida. Går inte att se hur man ska kunna välja färger eller skriva hundens namn på.... Dom flesta länkar på hemsidan fungerar inte alls.

Nej jag såg det! Förr kunde man se alla färgprover och kombinationer, men den är tydligen under konstruktion! Man kan ringa Stina och fråga!

Hälsningar Helena

#82 2010-11-20 08:36:45

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Hallå där, nu tycker jag ni har ockuperat Junis tråd med en halsbandsdiskussion;-) Jag sprang i alla fall direkt till djuraffären och köpte nytt halsband, men sen när jag kom hem ångrade jag färgvalet så jag ska dit och byta idag. De provade att sätta på Juni en sele men den gillade hon inget vidare. Frågan är hur mycket mer hennes hals kan tänkas växa?

#83 2010-11-20 09:05:21

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Halsen kommer att växa en hel del. Det tar ett par år innan den har grovnat färdigt! Men det går så klart snabbast under första året.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#84 2010-11-20 09:49:32

Helena
Medlem
Hundar/kennel:
Ekevär's kennel
Webbsida

Tänk på att det är bra om halsbandet går att ställa in. Det är skillnad på en hund med och utan päls...

Hälsningar Helena

#85 2010-11-20 09:53:33

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Åh, smart! Tänkte jag inte på...

#86 2010-11-20 10:03:17

Laila
Medlem
Från: Sundbyfoss, Norge
Registrerad: 2006-07-13
Hundar/kennel:
Kennel Katsumoto, Birk, Taka, Maiko og Lykke
Webbsida

Det samme gjelder seler. Har man seler som ligner nome selene i front så anbefaler jeg at selen kjøpes når hunden er i full pels.

Tror at man kan få store problemer med å få den over hode hvis selen er tilpasset hunden når den har lite pels.

Laila

#87 2011-03-03 10:19:44

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Junis tråd borde nog flyttas till unghundsmappen, hur gör man det?
Eller om hon ska till mappen för bortskänkes...(obs skämt). Suck. De senaste dagarna har jag varit en skamsen hundägare. I söndags satte Juni efter en skidåkare och skällde vilt på honom i några hundra meter. När jag fångat in henne så försökte jag komma ikapp skidåkaren och be om ursäkt så jag fick en rejäl språngmarsch också. Skidåkaren tyckte inte det gjorde nåt, han var van vid hundar sa han.

Igår på dagen stack hon ifrån daghusse och jagade rådjur.

På kvällen flög hon på en hundvalp som mina grannar precis fått hem och verkligen attackerade stackarn. Det gick på en millisekund från att båda två glatt gick fram för att hälsa på varann till att Juni ångrade sig och blev ilsk. Jag fick snabbt bort henne åtminstone och valpen verkade inte blivit skadad på nåt sätt som tur var.

Som sagt, skamsen hundägare numera.

#88 2011-03-03 10:49:23

Sel
Medlem
Från: Peebles
Registrerad: 2010-11-06
Hundar/kennel:
Lorendale Happy Soul "Chika" och Kailzie, världens härligaste JRT!

Har också funderat på unghundsmappen.

Äsch då, hon börjar ju vara i tonåren och det vet vi alla hur det känns! Puh.
Ibland får det lov att vara lite pinsamt att ha hund..
Kan till och med vara bra att de gör något småtokigt med jämna mellanum så att man vet vad man måste träna på (skvaller på skidåkare och rådjur kanske? wink ) allt väl så länge ingenting allvarligt hänt.

"The average dog is a nicer person than the average person."

#89 2011-03-03 11:19:41

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Jag hade en ambition för länge sen att skvallerträna henne men det rann ut i sanden när hon inte gick att belöna för att hon vägrade ta godiset. Kanske ska försöka igen. Hon har bättre aptit numera i alla fall.

#90 2011-03-10 11:43:39

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Äntligen är Juni frisk! Jag får dagligen positiva rapporter från husse om status på avföring:) och hon är pigg och hungrig som en varg.
Lite jobbigt att ständigt hålla vakt på vad hon stoppar i munnen ute, jag menar, det är ju bara början på "snusk-säsongen"...Veterinären sa att de fått in två hundar till samma dag med likadana symtom.

Sidfot