#1 2010-08-11 17:48:40

Babs
Medlem
Registrerad: 2010-08-10

Indra

Vår Indra som kommer från Ekevärs är nu nio och en halv vecka. Hon är syster till Juni och Milou och är förstås en jättegullig liten tjej. Det tycker alla vi möter också. Det är väldigt få som kan motstå att åtminstone ge henne ett stort leende när de möter henne. Många undrar förstås vad det är för ras och hur stor hon ska bli.

Idag har vi varit på utflykt för första gången. I nästan sex timmar var vi ute men då satt vi länge och fikade på en parkbänk tillsammans med gammelmatte och gammelhusse (som båda närmar sig 90-årsåldern men gärna vill ut och gå en stund varje dag). Sedan gick Indra och jag en lång promenad utmed Mälaren hem. Hon var väldigt fascinerad av vattnet. Ibland blev hon trött och då bar jag henne en bit tills hon ville ner och gå igen.

Jag skulle gärna vilja prova att ha henne i cykelkorgen ibland. Är det någon som har erfarenhet av det och hur man går tillväga för att vänja henne?

Vi har försökt att börja lära henne "sitt", men det är inte så lätt. Om korv eller köttbulle är belöningen blir hon alldeles tokig och gör bakåtkullerbyttor i sin iver att få godiset. Färdigköpt godis gick bättre ett tag för det luktar inte lika gott, men idag har hon bestämt sig för att det inte smakar lika gott heller så det funkar inte så bra. Någon som har tips om hur man ska göra då?

Babs

#2 2010-08-11 19:33:01

LadyFrost
Medlem
Från: Linköping
Registrerad: 2006-05-21
Hundar/kennel:
Stämmlocks Izumi Go Akiko [Zumi] Tanspots Novums Norbert Novize [Norrie] (heeler)
Webbsida

Re: Indra

Babs skrev:

Jag skulle gärna vilja prova att ha henne i cykelkorgen ibland. Är det någon som har erfarenhet av det och hur man går tillväga för att vänja henne?

Zumi åkte cykelkorg som valp smile Jag började med att stoppa ner henne i cykelkorgen och få henne att sitta ner, och sedan ledde jag cykeln en liten bit. Hon fick lite godis med jämna mellanrum. När hon vant sig vid att i cykelkorgen sitter man och får godis då och då, så började vi cykla lite långsamt. Jag höll en hand i halsbandet eller selen för att vara säker på att hon inte skulle åla sig ur i farten.

Tänk på att "bädda" i cykelkorgen med något så hon inte råkar fastna med klorna. smile

http://shibainfo.com/forum/img/gallery/2_1219585674.jpg

My beloved monster and me

#3 2010-08-11 20:30:14

Susann
Medlem
Från: Stockholm
Registrerad: 2008-02-14
Hundar/kennel:
Ekevär's Giou
Webbsida

Åh den härliga "ET" bilden på Zumi o Linnea smile

Hälsningar Susann

"Det är i motvind, och inte i medvind, som vingarna stärks"
Min blogg: http://www.chenillevilles.blogspot.com/

#4 2010-08-12 07:39:43

charlla
Medlem
Registrerad: 2010-07-04
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Vilken fin bild!
Jag har börjat försöka vänja Juni vid cykelkorg. Vi har gjort ungefär så som Linnea beskriver, hon sitter på en filt i korgen och det slinker ner lite godis då och då. Jag har kunnat leda cykeln lite fram och tillbaka hittills. Min cykelkorg passar tyvärr inte på styret så jag funderar på att köpa en ny så jag har mer uppsikt över henne när jag väl börjar cykla.

Juni är likadan när vi försökt öva sitt med godis- hon blir alldeles för uppeldad av godisbiten för att sitta fint, framtassarna viftar i luften och hon grabbar tag i mig. Men hon kan sitta fint när vi ska gå ut och in, eftersom jag inte lyfter henne över vårt temporära staket på uteplatsen förrän hon lugnar sig.

Kul att höra lite om lillsyrran Indra!

#5 2010-08-12 07:48:47

Paint
Medlem
Från: Salem
Registrerad: 2006-08-10
Hundar/kennel:
KENZO - Sherae Takeda Ninja (00-13). MILOU - Ekevär's Ichigo (2010). OLIVER - Ekevär's I Want It All (2014)

Kul att lillasyster Indra har fått en egen tråd! wave

Milou blir också väldigt uppspelt när det vankas godis. Jag brukar vänta tills hon lugnat sig så pass mycket att hon tar ögonkontakt med mig istället för att fokusera på godiset. Så fort hon tittar på mig berömmer jag henne och sen provar vi ett "sitt". Det har funkat bra smile

/Malin

Allt mitt är mitt, allt ditt är också mitt och bara för att jag inte vill ha det, betyder det inte att du kan få det. - Yassi.

#6 2010-08-12 07:53:29

Rosen
Medlem
Registrerad: 2007-07-21
Hundar/kennel:
Edeängs Beatris (Bea), Honto-No Ginjiro (Gin) & Honto-No Suto-Mu Stormageddon (Storm)
Webbsida

Ni som funderar på att cykla med era hundar kanske borde kika på något sånt här?
http://www.seahundochkatt.se/index.php? … cts_id=422

Känns som om det är mindre risk att hunden hoppar ut då. Nu har jag visserligen aldrig cyklat med hund i cykelkorg men jag tror inte det hade funkat med Gin när han var liten iaf. Han skulle ha hoppat rakt ut iaf. roll

Senast redigerat av Rosen (2010-08-12 07:54:21)

#7 2010-08-12 18:51:33

Babs
Medlem

Tack för alla svar. Det här var första gången i mitt liv som jag har varit inne på ett forum. Jag fick hjälp av äldste sonen att registrera mig. Tur man har datorkunniga barn.

Idag har Indra varit hemma med husse och jag har jobbat så någon cykelkorgs-träning har inte hunnits med. Kanske till helgen.

#8 2010-08-13 06:38:45

Gogogunilla
Medlem
Registrerad: 2010-04-07

Å, vilken gullig bild på Zumi med matte! Hoppas att det går bra med cykelträningen av Indra. När hon vuxit ur cykelkorgen kan du skaffa en sån här:
http://nihola.info/da/nihola+cykler/cigar+dog./
(klicka på cigardog i listan till vänster)

Jag ska försöka spara ihop till en sån och sen blir det cykelträning för Gogo 9 år.

#9 2010-08-14 19:23:00

Babs
Medlem

Någon cykelkorgsträning har vi inte orkat med idag. Indra verkar inte gilla värmen något vidare utan går mest omkring och flämtar eller försöker sova lite var som helst, utom i sin bädd.

Vi fick ett genombrott i "sitt-träningen" igår och nu är hon jätteduktig på att sätta sig. Hon studsar ganska fort upp igen, men i alla fall.

Idag har vi tittat på när äldste lillhusse spelade fotbollsmatch. Inte så jättespännande för en hund kanske men hon höll sig väldigt lugn och nöjd. Det fanns ju både löv och kottar att gnaga på. Eftersom vi har två idrottande söner är det lika bra att hon vänjer sig vid att följa med och kolla.

Nu har vi just gått kvällspromenad och när vi kom in fick Indra tokfnatt och sprang runt som en besatt, runt möblerna, ut på altanen, under soffan. Hon kanske tar igen att hon inte orkat vara så aktiv idag. Men vem har orkat det.

#10 2010-08-15 06:19:39

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Fotbollsmatcher är suverän miljöträning, bland det bästa man kan gå på!

Kul att det går så bra! heart

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#11 2010-08-21 17:08:08

Babs
Medlem

Indra "fyller" elva veckor i morgon och vi börjar lära känna henne bättre och bättre. Vi vet t.ex att hon inte gillar regn och definitivt inte att behöva torka tassarna när hon varit ute i "blöttet". Hon går fram som en dammsugare med nosen utmed marken och hittar saker som husse och matte definitivt inte vill låta henne behålla, som t.ex alla dessa fimpar som finns med ungefär en meters mellanrum. Vad tänker folk på som bara kastar dem på marken? På promenaderna gillar hon att sätta sig ner och titta på människor vi möter. Ibland kan en kort promenad ta väldigt lång tid.

Idag har vi varit och tittat på fåren i 4H-gården. De var lite läskiga och Indra skällde lite på dem men de brydde sig inte ett dugg om en liten hundvalp. Vi har också hunnit med att titta lite på en fotbollsmatch men så kom det en sån störtskur att vi sprang till bilen. Blöt päls är verkligen ingen höjdare.

#12 2010-08-21 18:58:24

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Fimpar och tuggummin är ett otyg devil

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#13 2010-08-21 19:50:20

Paint
Medlem
Registrerad: 2006-08-10
Hundar/kennel:
KENZO - Sherae Takeda Ninja (00-13). MILOU - Ekevär's Ichigo (2010). OLIVER - Ekevär's I Want It All (2014)

lol Indra och Milou har mycket gemensamt, det där med regn är ett jäkla påhitt tycker Milou! Hon springer med "flygplansöron" och skäller surt upp på himlen innan hon gör något ifrån sig och när det väl är gjort så vill hon springa hem igen!

Ja fimpar är verkligen ett otyg! Usch! Vi har många här som kastar sina fimpar från balkongen, vilket måste vara höjden av lathet. Hur svårt kan det vara att ha en burk eller ett askfat att göra sig av med det i istället? mad

/Malin

Allt mitt är mitt, allt ditt är också mitt och bara för att jag inte vill ha det, betyder det inte att du kan få det. - Yassi.

#14 2010-08-21 21:04:46

Rosen
Medlem
Registrerad: 2007-07-21
Hundar/kennel:
Edeängs Beatris (Bea), Honto-No Ginjiro (Gin) & Honto-No Suto-Mu Stormageddon (Storm)
Webbsida

Paint skrev:

...Hur svårt kan det vara att ha en burk eller ett askfat att göra sig av med det i istället? mad

Men Malin då måste dom ju faktiskt tömma askfatet/burken ibland och det förstår du väl att det klarar dom inte av för det är ju sååååååå jobbigt roll

#15 2010-08-22 02:03:50

Paula
Medlem
Från: Örebro
Registrerad: 2006-07-13
Hundar/kennel:
Kennel Aangenaam
Webbsida

Paint skrev:

...

Ja fimpar är verkligen ett otyg! Usch! Vi har många här som kastar sina fimpar från balkongen, vilket måste vara höjden av lathet. Hur svårt kan det vara att ha en burk eller ett askfat att göra sig av med det i istället? mad

HUR kommer det sig att småvalpar älskar fimpar?? Pollan får vi vakta hela tiden så hon inte knycker fimpar eller snusprillor roll

#16 2010-08-22 17:29:18

Babs
Medlem

Indra är inte ensam om sin förkärlek för fimpar hör jag. Förhoppningsvis är det bara en valpgrej. Nu får man gå med blicken ner i gatan och försöka förekomma henne och sätta foten på fimpen innan hon ser den. Det lyckas ju inte alltid precis.

#17 2010-08-22 19:32:19

Helena
Medlem
Registrerad: 2006-07-18
Hundar/kennel:
Ekevär's kennel
Webbsida

Miko slutade ganska snart intressera sig för fimpar, men intresset för annat skräp hon hittar i diken och släpar på är fortfarande kvar!  Liksom hennes största intresse tuggummin!! Hon lärde sig tidigt "spotta" och så fick hon en godis i stället...
I dag har vi haft besök både av Juni och Milou! Det ska bli kul att se Indra om två veckor!!

Hälsningar Helena

#18 2010-08-23 06:59:28

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

- har funderat på varför jag aldrig har problem med mina valpar när det gäller tuggummin o fimpar? Visst har det hänt att dom tagit en fimp i munnen, eller ett tuggummi - men jag brukar inte bry mej så mycket. Eftersom jag inte bryr mej så slutar dom rätt fort, jag har i alla fall aldrig varit plågat av det. Har aldrig någonsin haft en valp som blivit sjuk av att den ätit fimpar el tuggummin - däremot om den hittat äckliga saker i skogen och ätit, som ruttna saker.  Dessutom har jag en regel att vi GÅR till ställen där dom får vara lösa. och det är förstås i skogen där det inte finns så många fimpar o dyl. När vi går ska man - helst - inte plocka upp saker från marken utan trampa på.

Lena

#19 2010-08-23 07:37:28

charlla
Medlem
Registrerad: 2010-07-04
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Juni tröttnade på fimpar efter att ha smakat på en som bara var halvrökt, dvs det var mkt tobak kvar som smakade äckligt. Hon har slutat äta på alla konstiga svampar också som tur var.
Tuggummi är jättekul däremot och vi har ännu inte lyckats träna in någon spottning eller byteshandel så det är bara att bända upp gapet och plocka ut. Vi är rädda att hon sväljer hela tuggummit annars och kvävs.

Däremot spills och slängs det väldigt mycket på vår innegård och i närområdet, folk är verkligen lata och slarviga.

#20 2010-08-23 08:57:04

Ylis
Medlem
Från: Hörnefors, Umeå
Registrerad: 2008-10-27
Hundar/kennel:
Ikinokoru, Koori (i de sälla jaktmarkerna)

Mmm fimp... mad

Mina första hundar hade dille på att äta grus, men det var så äckligt när matte stoppade in fingret i munnen och petade ut stenen att de ganska snabbt lärde sig "spott ut!" Visade sig vara ett mycket praktiskt kommando även i framtiden, exempelvis när det var en kaninunge och inte en sten i hundens mun... (kaninen klarade sig utmärkt).

#21 2010-08-23 18:05:26

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Tror att det är all saliv på tuggummin och fimpar som intresserar dem, det blir ju som något som människor "äter"

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#22 2010-09-06 18:37:07

Babs
Medlem

Igår var Indra på kennelträff och fick både träffa sina syskon och en hel mängd andra shibor. Det var jättekul att se alla de fina shiborna i alla möjliga storlekar och färgnyanser. Stort tack till Helena, Helene och Lena som hade arrangerat träffen. På hemvägen somnade Indra tämligen omedelbart och sov sig sedan igenom större delen av eftermiddagen och kvällen.

I morse var hon pigg igen och efter den tidiga morgonpromenaden gav hon prov på ett förnämligt valpfnatt då hon sprang som besatt fram och tillbaka i hela huset och tog kurvorna med dödsförakt. Normalt sett brukar hon mest få fnatt på kvällarna.

Indra gör framsteg på flera områden. Hon är fortfarande lite reserverad men går gärna fram och nosar på människor vi möter, även om hon helst inte vill bli klappad av främmande. Hon börjar bli riktigt duktig på att gå fint i koppel åtminstone så länge vi håller oss på trottoaren och hon är överhuvudtaget en otroligt fin liten hund.

#23 2010-09-07 07:46:18

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Det var jätteroligt att få se valparna "live" igen. Jag har ju hälsat på dem hemma hos Helena. Förstår att Indra var trött... även de stora hundarna blir det....

Nu finns det en bild på Indra i registret. Nu hoppas jag att ni själva vill lägga in bilder då och då på skönheten när hon växer upp! big_smile

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#24 2010-09-08 05:47:19

Babs
Medlem

Vilken jättefin bild på Indra. Vi ska försöka bättra oss och lägga in bilder på henne då och då. Äldste lillhusse är jätteduktig på att fotografera och han har tagit många bra bilder på henne.

#25 2010-09-08 10:36:35

Helena
Medlem
Registrerad: 2006-07-18
Hundar/kennel:
Ekevär's kennel
Webbsida

Linnea, Ladyfrost har också en fin bild på Indra i sitt album!

Hälsningar Helena

#26 2010-09-20 18:08:50

Babs
Medlem

Precis som syrran Juni är Indra inte särskilt förtjust i regn, även om hon börjar bli lite mindre ovillig att gå ut när det regnar. Hon inser väl att husse och matte gärna vill ha sällskap på promenaden. Vatten är ändå mycket fascinerande för när vi går på t.ex en brygga tittar hon ner i vattnet ungefär varannan meter och står länge och funderar. Kan det vara så att hon ser sin spegelbild och undrar varför det finns en så fin hund nere i vattnet?

Vi har varit ute och gått tillsammans med Indras kusinhund några gånger. Han är en stilig labrador och tokig i vatten. Varenda liten vattensamling ska han ner i och det gör ingenting alls om det är riktigt lerigt. Då är vi ganska nöjda med att ha en liten fröken som går omvägar om varje vattenpöl. Den enda gång Indra frivilligt har satt sina tassar i en pöl var när det satt en rolig groda mitt i. Den hoppade iväg och Indra följde efter.
Men eftersom hon hatar att torka tassarna så är det väl lika bra att hon håller sig ifrån den värsta blötan.

#27 2010-09-24 18:09:08

Babs
Medlem

Indra och jag har just kommit in från kvällspromenaden och jag vet inte hur många tuggummin hon har varit på och säkert svalt ett och annat också. Hur gör man för att få sin lilla älskling att spotta ut, eller allra helst låta bli, mindre trevliga saker som hon hittar på marken, som t.ex. just tuggummin, fimpar m.m? Jag försöker byta mot godisbitar, men det funkar inget vidare.

#28 2010-09-24 20:17:22

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Min metod är att inte bry mej om det - just för att inte trigga "nu-sväljer-jag-fort-innan-matte-tar-det-av-mej"-reflexen. Vet en golden som svalde en glödlampa på det viset. Ett eller annat tuggummi - gör det något om dom sväljer det? Fimpar är givetvis inte bra om dom sväljer, - men inte är dom väl goda? - tror det är ganska äckligt att ta i munnen.  Har aldrig haft en valp som svalt just en fimp.

Jag håller aldrig på och tar saker ur munnen på hundarna och lägger mej inte i vad dom plockar upp - det är ju deras grejer... Tänker jag....

Perioden när dom plockar småsaker från backen är ganska kort. Gå på ställen där det inte finns fimpar och tuggummin och bär hunden till dom ställena. Så slipper ni bråka.

Lena

#29 2010-09-24 21:01:32

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Tuggade tuggummin är äckliga med sällan farliga för hunden, de kommer ut den naturliga vägen. Enstaka tuggummin ställer nog inte till problem men de kan bli hårda i magen beroende på mängd.

Däremot så kan nya otuggade tuggummin som är sötade med Xylitol vara farliga för hunden. Hundar kan inte bryta ner Xylitol på samma sätt som människor och då kan insulinproduktionen öka i kroppen. Men hos tuggade tugummin är Xylitolet oftast helt borta.

Men jag vet inte hur många nya tuggummin som anses farliga för hunden att äta...?

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#30 2010-09-25 06:22:33

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Nä, men hur många otuggade tuggummin kan en hund få tag på, såtillvida den inte hittar ett helt tuggummipaket....

Lena

Sidfot