#1 2010-08-26 19:40:37

Ulrika
Medlem
Från: Trelleborg
Registrerad: 2010-04-28
Hundar/kennel:
Parnassos Masaru "Musse" och Aangenaam Iki-Kokuhou "Gonza"

Parnassos Masaru (Musse)

På lördag skall jag ställa ut min "skabbräv"... lol Hur länge kan han hålla på å fälla undrar jag?!?! Nu har det hållt på i 4 veckor och det verkar inte avta. Ställer ut honom på lördag på en inoff i Burlöv som en ren övning och jag bara hoppas att han hinner få tillbaka lite päls innan Sofiero. För det är ju knappt lönt att ställa honom där om inte han får tillbaks åtminstone lite päls.

#2 2010-08-26 19:50:54

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Re: Parnassos Masaru (Musse)

Skabbrävar som är runt 7-12 månader  när dom blir nakna, kan ta rätt så lång tid på sig för at komma i päls igen...
- men först ska dom bli helt nakna, så bara några strån sticker ut från halsen liksom... lol

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#3 2010-08-26 20:04:57

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

jösses! han har ju fortfarande rätt mkt mer än några få strån!!! Det är mest på låren som det fläckvis ser helt bedrövligt ut. + att det ser ut som om han gått ner 5 kilo. Det är ju rätt mkt päls kvar då trots allt. Ska han alltså bli en kinesisk nakenhund???!! Han älskar iaf Furminatorn o det underlättar ju lite. Kan jag göra ngt annat för att göra fällningen enklare, smidigare eller vad man nu skall säga?

#4 2010-08-26 20:10:56

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Ulrika skrev:

jösses! han har ju fortfarande rätt mkt mer än några få strån!!! Det är mest på låren som det fläckvis ser helt bedrövligt ut. + att det ser ut som om han gått ner 5 kilo. Det är ju rätt mkt päls kvar då trots allt. Ska han alltså bli en kinesisk nakenhund???!! Han älskar iaf Furminatorn o det underlättar ju lite. Kan jag göra ngt annat för att göra fällningen enklare, smidigare eller vad man nu skall säga?

Bada, när pälsen är liksom "mogen" att ramla av - kamma igenom när han är löddrig och sen föna och borsta. Sist ta Furminatorn, när han är torr, för att få bort det sista.

Jo, dom har en tunn matta av päls runt hela kroppen, men inte är det mycket.. roll

Lena

#5 2010-08-27 08:51:04

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Visst är det förunderligt att sådan liten hund som en shiba kan ha så oändligt med päls??!!

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#6 2010-09-08 07:19:55

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Fällningen har avtagit lite grann och jag tror inte att han kommer tappa hela pälsen... det gick ju trots en fällande Musse bra i Burlöv och jag ser fram emot söndagen i Sofiero. smile Skall bli kul o se alla fina shibor och så hoppas jag att Musse kan gå lika fint i ringen i Helsingborg som i Burlöv. (Han höll nosen ifrån gräset, tjohoo!)
I morgon skall vi börja en ny kurs i vardagslydnad å det skall bli jätteroligt. Vi kan nog behöva lite träning både Musse och jag. tongue

#7 2010-09-08 08:49:24

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Lycka till!

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#8 2010-09-08 13:48:59

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

lol  Ja, både matte och hund behöver allt lite träning emellanåt!

Lena

#9 2010-09-14 19:15:22

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Hundkursen var rolig men Musse har aldrig gått så dåligt. Nosen var nergrävd i gräsmattan och kontakten var noll blush. Har haft liten läxa att jobba på i veckan...

På utställningen på Sofiero gjorde Musse jättebra ifrån sig. Juniorklass 1:a + CK. love Jag är supernöjd och kommer efter detta ställa ut Musse fler gånger! Det verkar beroendeframkallande på ngt sätt.....lol

#10 2010-09-14 19:52:20

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

JÄTTEGRATTIS till CK:t! lol

Lena

#11 2010-09-15 08:46:09

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Tack!

#12 2010-10-19 13:39:50

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Längesen jag skrev ngt om Musse med det är en "nakenfisgris" jag har hemma.... Det känns som att klappa en liten minigris... heart bara lite knastriga strån på kroppen har han. Nu hoppas jag på att den goa varma pälsen skall växa ut snabbt för annars blir det kallt för Musse. Han är ju ute medan vi är på skola/jobb och snart är vintern här (idag är han dock på dagis för vädret i morse var inte så kul för en nakenhund).
Snart fyller han 1 år och jag tycker att det är ganska stor skillnad på honom än för bara några månader sedan. Han är inte mörkrädd längre. Han skvätter inte inne längre och han bajsar inte inne längre (han kunde inte bajsa ute i mörkret). Jagar katten gör han fortfarande men Nicki, den gamla kattan, fattar ju inte heller att det är bättre att sitta still. Musse har bott hos oss i ett halvår nu och de två har inte kommit ett steg närmre att acceptera varandra. Någon som har ett tips?

#13 2010-10-20 11:45:24

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Katter: Första benhårda regeln är att katten INTE får jagas, speciellt inte inomhus på mattes och husses eget revir. Husse och matte måste försvara katten och visa hunden, att katten är en accepterad och älskad familjemedlem.

Det andra jag skulle göra, är att VARJE GÅNG hund och katt kommer nära varandra, ge godis till båda - eller i vilket fall hunden. Bara för att skapa ett positivt klimat!

Jag tror, att om hunden slutar jaga katten så kommer katten  - över tid - att acceptera hunden.  Sen kanske dom aldrig kommer att älska varandra, hund och katt lever ofta på sidan av varandra och interagerar inte mycket. Men katten måste känna sig trygg i sitt eget hem.

Lena

#14 2010-10-20 13:21:23

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Lilla katt hon har ett eget utrymme där Musse inte kan nå henne eller hennes mat, men vi vill ju inte ha en "garderobskatt". Hon bor som Harry Potter under trappan sad men så vill vi ju inte ha det sad. Jag har på sista tiden haft Nicki i knät och Musse suttit brevid. Det har gått rätt bra så länge jag håller. Nicki är ju både inne och utekatt och på somrarna vill hon mest vara ute medan hon är inne mycket på hösten/vintrarna. Hon går o kommer som hon vill. Så hon är inne mycket mycket mer nu än när vi fick Musse och därför har situationerna blivit fler. Vi får väl vara strängare mot Musse när han jagar helt enkelt och just som du säger visa för honom att Nicki är en av oss i familjen. Sen har jag inte räknat med att de skall älska varandra. Men acceptera varandra hade varit skönt. smile

#15 2010-10-20 13:58:32

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Ja, och det brukar ta längre tid för katten än för hunden. Klart Musse tycker det är kul att jaga katten!

Ha katten i knät är jättebra och som sagt - hundars hjärnor är ganska enkla - godis när man ser katten så vill man inte jaga den utan gå till matte och få godis i stället...

Lena

#16 2010-10-20 15:01:45

andrea
Medlem
Från: Falun
Registrerad: 2009-02-19
Hundar/kennel:
Mitsukai's Chikara aka Chi

Lena skrev:

Ja, och det brukar ta längre tid för katten än för hunden. Klart Musse tycker det är kul att jaga katten!

Ha katten i knät är jättebra och som sagt - hundars hjärnor är ganska enkla - godis när man ser katten så vill man inte jaga den utan gå till matte och få godis i stället...

Men om dom inte vill ha godis när katten är nära? yikes
Chi blir alldeles hyper och springer runt och piper. Går knappt att få henne ur det utan man får vänta tills det går över... Hur gör man då?

andrea
    &
ChiBus

#17 2010-10-20 16:42:23

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

andrea skrev:

Lena skrev:

Chi blir alldeles hyper och springer runt och piper. Går knappt att få henne ur det utan man får vänta tills det går över... Hur gör man då?

Låter som en massa stress - jaktlust? Så får hon INTE bli när katten är nära. Koppel för att hindra henne att stressa upp sig och så katt-tillvänjning - d v s katten i knät, hunden bredvid och så vänta tills hunden lugnar ner sig. Stackars katt - det måste vara jättestressande för den! Så kan ni ju inte ha det!

Ge mat BARA när katten är i samma rum...? Låta Chi får lite mindre portioner några dagar så hon är mer intresserad av godis -  mat i samband med kattträning?

Jag skulel försöka få hunden att inse, att inget kul händer utan att katten är inblandad - om inte katten är i hallen - och man som hund är lugn - får man inte gå ut - ingen mat - ingen lek - ingenting utan att katten är i närheten! - typ så....

Lena

#18 2010-10-20 17:24:32

andrea
Medlem
Från: Falun
Registrerad: 2009-02-19
Hundar/kennel:
Mitsukai's Chikara aka Chi

Lena skrev:

andrea skrev:

Lena skrev:

Låter som en massa stress - jaktlust? Så får hon INTE bli när katten är nära. Koppel för att hindra henne att stressa upp sig och så katt-tillvänjning - d v s katten i knät, hunden bredvid och så vänta tills hunden lugnar ner sig. Stackars katt - det måste vara jättestressande för den! Så kan ni ju inte ha det!

Ge mat BARA när katten är i samma rum...? Låta Chi får lite mindre portioner några dagar så hon är mer intresserad av godis -  mat i samband med kattträning?

Jag skulel försöka få hunden att inse, att inget kul händer utan att katten är inblandad - om inte katten är i hallen - och man som hund är lugn - får man inte gå ut - ingen mat - ingen lek - ingenting utan att katten är i närheten! - typ så....

Som tur är så är katten inte vår utan svärmors och svärfars men jag vill ju inte att det ska vara stessande att vara där för varken Chi eller katten. Chi kommer att vara där på dagarna from 1 november så det måste funka! Oftast går ju katten ut när Chi kommer men oftast gör det saken bara värre verkar det som! Vi får testa lite kattträning och se hur det fungerar. Chi verkar hur som helst vara en shiba med VÄLDIGT stark jaktlust. Tack för tipsen. Jag återkommer!

andrea
    &
ChiBus

#19 2010-10-20 18:27:37

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Kanske kattplats högt upp utom räckhåll för Chi?
Under en tid kanske avgränsa utrymmet för så att de ser men inte når varandra?

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#20 2010-10-21 08:17:10

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Jag läste i en tidning (Härliga hund?) att man skulle sätta hunden i hundbur i det rum man brukar vara i och låta katten vara i samma rum och låta den gå omkring som den ville. Sen tvärt om. Katten i buren och hunden lös och till sist så skulle man kunna ha båda lösa för då hade de vant sig och det var inte så spännande längre.... jag har funderat på detta men för Nicki hade det varit otroligt stressande, så jag har inte testat. Funderade däremot på att ta in båda bilburarna och sätta dem i varsin bur brevid varandra för då är de på samma "nivå" men vi provar det andra sättet först. Musse vill nog egentligen bara leka. Han går ner i lekställning så fort han ser henne. Skuttar fram och tillbaka och skäller sitt "lekskall". Nicki tycker att han är jätteäcklig. smile

#21 2010-10-21 08:53:57

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Ulrika skrev:

Jag läste i en tidning (Härliga hund?) att man skulle sätta hunden i hundbur i det rum man brukar vara i och låta katten vara i samma rum och låta den gå omkring som den ville. Sen tvärt om. Katten i buren och hunden lös och till sist så skulle man kunna ha båda lösa för då hade de vant sig och det var inte så spännande längre.... jag har funderat på detta men för Nicki hade det varit otroligt stressande, så jag har inte testat. Funderade däremot på att ta in båda bilburarna och sätta dem i varsin bur brevid varandra för då är de på samma "nivå" men vi provar det andra sättet först. Musse vill nog egentligen bara leka. Han går ner i lekställning så fort han ser henne. Skuttar fram och tillbaka och skäller sitt "lekskall". Nicki tycker att han är jätteäcklig. smile

Katter förstår ju inte hundspråket och om kissen varit utekatt har hon säkert en hel del obehagliga upplevelser i bagaget när det handlar om hundar.

Vår katt Sessan är lite märklig med, att hon inte ser skillnad på hund och hund - hon tror att alla hundar som ser ut som shibor är hundar som hon "känner" - och behandlar dom som om dom tillhör familjen! Även erkänt kattilskna hundar - hon bryr sig inte och det har aldrig hänt något obehagligt. MEN! - om hon skulle bli stressad över något så tar det en enorm tid innan hon glömmer det, mycket längre tid än för en hund.

Så - det är hunden som måste föregå med gott exempel och lära sig vara lugn när katten är i närheten, sen tar det tid innna katten har förstått, att det är nya tider på gång! wink

Lena

#22 2010-10-21 12:13:31

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Är katten van att åka bil? För hundar är det ju bra att bilda flock utanför det område de ska umgås på och då kanske det skulle vara ett steg på vägen att de åker bil tillsammans - i bilburarna bredvid varandra - och sedan gå gemensamt in i huset?

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#23 2010-11-04 08:28:34

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

det går bättre o bättre kan jag glatt meddela. Inte kompisar, inte riktig acceptans MEN Musse kan nu ligga ner vid mina fötter medan jag har Nicki i mitt knä och hon SPINNER!

Igår var Musse hos veterinären för att få vaccination. Han var verkligen jätterolig. Han satt fint i väntrummet och tittade på de andra hundarna. Vågen var ganska läskig (12 kg Musse har vi) och när vi kom in hos Lena så fälldes svansen ner. Upp på bordet men stå fint ville han INTE. Han kröp nästan upp i min famn så vi lät honom stå så. Flickorna  proppade hans mun full med godis och Lena gav honom sprutan. Han märkte det inte ens! Sen ville Lena prova att ge honom godis men se det gick INTE. Inte ens när hon la godiset på golvet framför honom. tongue Men när Jonna tog upp godiset från golvet och gav honom det så tog han det glatt!! heart Sen fick han gå lös på mottagningen o nosa runt i varenda vrå ända till svansen kom på rätt plats och han var lugn igen. Då fick vi gå hem. - Fick för övrig beröm för att han var i så fin form smile

#24 2010-12-04 19:10:45

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Nya bilder på Musse

http://i54.tinypic.com/n50woj.jpg

#25 2010-12-04 19:13:41

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

http://i54.tinypic.com/1zecoj7.jpg

#26 2010-12-04 19:16:49

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

http://i52.tinypic.com/vxhoad.jpg

#27 2010-12-04 21:04:34

LadyFrost
Medlem
Från: Linköping
Registrerad: 2006-05-21
Hundar/kennel:
Stämmlocks Izumi Go Akiko [Zumi] Tanspots Novums Norbert Novize [Norrie] (heeler)
Webbsida

Härliga bilder! smile

My beloved monster and me

#28 2010-12-05 12:03:02

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Fina bilder på en ståtlig kille!

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#29 2010-12-05 17:40:21

Ninashka
Medlem
Från: Stockholm
Registrerad: 2010-01-13
Hundar/kennel:
Honto-no Jinsei

Så fin han är! smile

#30 2010-12-06 21:32:57

Paint
Medlem
Från: Salem
Registrerad: 2006-08-10
Hundar/kennel:
KENZO - Sherae Takeda Ninja (00-13). MILOU - Ekevär's Ichigo (2010). OLIVER - Ekevär's I Want It All (2014)

Stilig kille!

/Malin

Allt mitt är mitt, allt ditt är också mitt och bara för att jag inte vill ha det, betyder det inte att du kan få det. - Yassi.

Sidfot