#31 2010-12-07 07:47:18

Ulrika
Medlem
Från: Trelleborg
Registrerad: 2010-04-28
Hundar/kennel:
Parnassos Masaru "Musse" och Aangenaam Iki-Kokuhou "Gonza"

Re: Parnassos Masaru (Musse)

Tack ska ni ha! Jo, han är ju så klart den stiligaste i mina ögon love men det är mest hans sätt som jag är totalt såld på lol Fast det märks att kursen nu är slut och vi inte har tränat "på riktigt" på ett tag. Dags att ta tag i träningskompisarna igen och försöka hitta en plogat plätt som vi kan hålla till på.

Jag måste bara få fråga en sak... har ni alla era shibor lösa?! Jag är nog lite mesig för jag vågar inte ha Musse lös om det inte är inhägnat. Han "rymmer" som jag upplever det. Det gör han ju egentligen inte men försvinner lååååååångt bort och kommer tillbaka när han känner för det. Jag är inte rädd för att han kommer inte skulle komma tillbaka men tänk om det händer honom ngt? Hur gör ni? Inkallningsövningar funkar perfekt på träning men inte annars. Jag har inte haft Musse sen han var 8 veckor så jag har inte kunnat öva honom sen liten. Har ngn ett tips? Eller skall jag släppa min oro. Ha honom lös och lita på att han kommer? Gulp. Han kanske försvinner i skogen då???!!

#32 2010-12-07 08:27:53

charlla
Medlem
Registrerad: 2010-07-04
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Vi försöker ha Juni (6 mån) lös så mycket som möjligt, men finns det något roligt som andra hundar eller någon intressant lukt till exempel så funkar inte inkallningen klockrent. Men hon är rätt uppmärksam på var jag är så om jag går och gömmer mig kommer hon som flugen ur en kanon. Hon lyssnar ganska bra på STOPP också, då hon stannar till, ifall jag tycker hon börjar närma sig en väg eller nåt annat farligt.

Hon får godis om hon hoppar upp på en sten och det är bra att utnyttja för där står hon ju glatt och väntar in mig och godiset.

Jag har tränat in några olika inkallningssätt också, jag vet inte om det är bra eller dåligt, men då blir det som lite olika lekar där hon måste fram till mig för att få belöning.

#33 2010-12-07 09:47:45

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

När Musse flyttade hem till oss var han fem månader och den första tiden så hade vi honom lös ganska mkt men sen en dag så var han plötsligt "stor och självständig" och då funkade inte "KOM" längre. Vi bor ute på slätten och det är ju bara fritt blås att rusa rakt ut på åkrarna om man vill det. (och det VILL Musse gärna. Jaga harar o rådjur i flera mil ser jag framför mig) Men mellan åkrarna går det vägar. Inte så stora men det kommer bilar, traktorer, lastbilar o annat elände med jämna mellanrum...så våra promenader är ju på dessa vägar och då har jag ju inte haft honom lös direkt. Att gå fot utan koppel går bra men jag ser inget nöje för Musse i det. Går jag med flexikoppel o säger stanna så stannar han. Säger jag kom så kommer han.
Häromdagen tappade jag flexikopplet och Musse sa tjohooo! Han rusade rakt ut i den djupa snön och tyckte det var vansinnigt roligt. Jag rusade också rakt ut i snön o slängde mig i snön o rullade runt. Kastade vanten i luften o jagade den å då var ju det jättekul så då kom han rusande till mig o ville vara med o leka. Pust.
Jag kanske är alldeles för feg helt enkelt?

#34 2010-12-07 10:16:03

Ninashka
Medlem
Från: Stockholm
Registrerad: 2010-01-13
Hundar/kennel:
Honto-no Jinsei

Jag tycker inte heller om att ha Jinsei lös, han sticker och kommer inte förrän han behagar det. Jag vill inte att han självbelönar sig så han får ha långlina som ger honom mer frihet och jag har någorlunda kontroll. Vi övar inkallning på nästan varje promenad och jag hoppas han kommer bli mer lyhörd när han kommit ur unghundsfasen. smile

Min oro handlar inte om att han skulle rymma iväg utan att han springer fram till andra hundar och muckar eller hoppar upp på människor (nuförtiden skäller han på dem istället). Men vi jobbar på det!

#35 2010-12-07 11:47:14

Susann
Medlem
Registrerad: 2008-02-14
Hundar/kennel:
Ekevär's Giou
Webbsida

Giou är väldigt mycket lös, särskilt när hon är hos Sushi. Där vi bor så brukar hon få gå lös i skogen och då kan hon också vara borta i ett par minuter men kommer alltid tillbaka. Mitt ideal vore att hon alltid skulle finnas inom synhåll men jag har gett upp mina ideal hmm
Hon har "sprungit bort" vid två tillfällen men alltid hittat hem själv. Första gången var i somras när vi bodde i Gröndal då en vaksam kille som förstod att nåt var fel följde efter henne till min port och sen kunde ringa mig då mitt mobilnummer står i hennes halsband. Andra gången var när hon var hos Sushi i Hammarbyhöjden, då var hon borta i ett par timmar men hittade ändå "hem" själv till Gabriella och Sushi.
Trots dessa händelser och trots känslan man har då när hon är borta och man inte vet VAR man ska leta, så vill jag fortsätta ge henne den frihet som det innebär att springa lös över stock och sten.

Förut kunde Giou vara väldigt svår att fånga in efter att hon varit lös men hon har lärt sig STANNA och gör det nästan varje gång smile´

Senast redigerat av Susann (2010-12-07 11:48:38)

Hälsningar Susann

"Det är i motvind, och inte i medvind, som vingarna stärks"
Min blogg: http://www.chenillevilles.blogspot.com/

#36 2010-12-07 16:35:49

LadyFrost
Medlem
Från: Linköping
Registrerad: 2006-05-21
Hundar/kennel:
Stämmlocks Izumi Go Akiko [Zumi] Tanspots Novums Norbert Novize [Norrie] (heeler)
Webbsida

Zumi är lös i princip varje dag, men hon är rätt osjälvständig för att vara shiba. Hon är nästan alltid inom synhåll och är borta max tio sekunder om hon skulle försvinna t ex runt en sväng. Vi har nött at vara lösa väldigt mycket och eftersom det är ett vanligt inslag på promenaderna så är det inte så laddat att bli släppt. Matte och godis och lek är bättre!

My beloved monster and me

#37 2010-12-08 11:20:24

Siri
Medlem
Från: Jämtland
Registrerad: 2010-12-05
Hundar/kennel:
Nattfjärilens Fukuhime / Honda (Shiba), Taiga (Östsibirisk laika), Fjällälgens Tarras (Jämthund), Beno (Drever), Jämtska Bryske (Jämthund)

Ville bara kommentera kattproblematiken! Jag har två katter och en hund (än så länge, snart blir det shiba i huset hoppas jag) och hunden (en stor Laika) vill gärna umgås med katterna, pussa på dem och gosa. Hon vill alltså inte jaga dem eller bråka, bara mysa. Detta tycker katterna är rent av kränkande och så fort min hund försiktigt, med gos i blick, närmar sig en katt får hon en smäll (med klor i...). Varpå hon försöker igen, och igen, och igen...

Så både för att hunden ska slippa få så många ärr på nosen och för att katterna ska få vara ifred ibland har vi ett rum som hunden inte får vara i. Det tog 15 minuter att få henne att förstå att det var förbjuden mark, och sen dess har hon inte satt sin fot där, eller ens visat att hon skulle vilja gå dit. Det är dessutom skönt att ha ETT rum som är fritt från hundhår...

/Siri

Senast redigerat av Siri (2010-12-08 11:34:35)

Hunting is not a matter of life and death. It's much more important than that.

#38 2010-12-10 20:24:02

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Vårt sovrum är hundfritt men inte kattfritt smile Så Nicki hon får vara ifred i sovrummet och i hennes utrymme under trappan. Men faktum är att Nicki sakta men säkert har börjat röra sig i huset. Ser Musse henne blir han väldigt exalterad men det går att bryta.  Kanske kanske de kan börja acceptera varandra till slut. smile

Häromdagen var vi i Trelleborg och gick en promenad. Utan koppel!! Musse gick snyggt o fint vid min sida nu skall jag bara våga hemma oxå smile

#39 2010-12-16 08:21:52

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Lite olivolja på maten så gick frukosten ner idag oxå. lol Han är en riktig "periodare" men den verkar rätt normalt efter vad jag kan förstå...

#40 2011-01-22 22:08:41

Linda Olsson
Medlem
Från: Höllviken
Registrerad: 2010-07-18
Hundar/kennel:
Nidhøg's Eniwa Eimi - Eida "Thelma", Nidhøg's Beniichi Boni - Bijin "Elsa"

Ulrika, jag måste bara få lov att fråga dig... smile

Häromdagen var jag och kikade på en hundträning hos Östergrens Hundägarskola. När jag sa att jag hade en shiba så sa Anders att han tränat andra shibor på sina kurser, nu sist en Ulrika som hade en hanhund. Med tanke på att hundkurserna är i Skegrie så kanske det kunde vara du och Musse som gått kurs hos Anders Östergren? Haha, jag kan vara helt ute och cykla men tänkte chansa och fråga i alla fall lol Vill gärna veta mer om kursen innan vi bestämmer oss! smile

Senast redigerat av Linda Olsson (2011-01-22 22:09:12)

Hälsningar
Linda, Thelma & Elsa

#41 2011-01-25 21:02:43

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Nejdå Linda, du är inte ute o cyklar, utan det är jag och Musse som har gått kurs hos Anders. Jag är jättenöjd med kursen och vi lärde oss jättemycket. Hade tänkt att gå fortsättningskursen hos honom också.  Så det är fritt fram o ställa frågor lol

#42 2011-01-29 12:52:00

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Idag har jag och Musse varit med på jakt smile Musse tyckte det var jätteroligt men han satt fast i långlina och hade reflexväst - så de galna jägarna inte skulle tro att han var en räv... lol Vi såg kanske 8 harar men de klarade sig undan allihop. Musse lyckades skrämma upp ett antal fasaner men de klarade sig undan de också. Å nu vet jag att Musse inte reagerar ett endaste dugg på skott. Han tittade inte ens upp. Nu sussar han så gott så gott love

#43 2011-01-29 13:19:19

Ninashka
Medlem
Hundar/kennel:
Honto-no Jinsei

Oj, vad roligt! big_smile Hur fungerar det rent praktiskt? Har ni tränat innan eller släppte du bara lös honom och lät hans instinkter få jobba?

#44 2011-01-29 18:19:55

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Första gången för Musse. Själv har jag för längesedan tagit en jägarexamen som jag aldrig "använt". Jag hade honom som sagt i långlina för jag är osäker på inkallningen. Så vi gick över en åker som var plogad. Hararna brukar ligga o trycka i plogfårorna och vårt jobb var att skrämma upp dem så att jägarna kunde skjuta. Musse han gick framför mig och ganska naturligt gick han som en solfjäder och täckte då en ganska stor yta. Hararna var dock så snabba på att flyga upp så de var för långt bort för skott. Sen gick jag och Musse i en park och jägarna stod runt om. Då var vårt jobb att skrämma upp fasanerna som låg o tryckte i buskarna. Då blev det ett antal skott men ingen träff. Musse tyckte det var jätteroligt och harbajs smaka jättemums tongue Men han är väldigt "spårig". mer intresserad av dofterna än djuren han skrämde upp. En av jägarna hade lyckats skjuta en canadagås innan jag o Musse kom så Musse fick lukta på den. Mycket intressant.

#45 2011-02-05 21:55:15

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Musse är tillbaka! Penecillinen verkade med en gång och nu är han sitt vanliga jag. Nappar på bus direkt. smile Idag var vi hemma hos mina föräldrar och de har en inhängnad trädgård. Steket o höga murar. Där var Musse och busade runt. Så härligt att få springa fritt och jag slapp o oroa mig, trodde jag!!! Vi såg ju honom nästan hela tiden för han kom o tittade in genom fönstret där vi satt MEN när vi skulle hem var Musse borta!!! oh Gulp! Var är han? Sprungit upp på vägen? ner i ån? Ut i havet? Några rop så kom han springande över strandängen och såg skitnöjd ut big_smile Ska säga att jag oxå var nöjd för han kom när jag ropade lol

#46 2011-02-06 06:51:01

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Det är bra med mediciner som hjälper thumbup Vad skönt att Musse har repat sig och är glad igen!

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#47 2011-02-06 07:32:09

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

lol  Sådana är dom, dom små shiborna! Man hittar dom oftast inte där man har satt dom.

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#48 2011-02-06 11:31:29

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Sådana är dom, dom små shiborna! Man hittar dom oftast inte där man har satt dom

Nej, det ska gudarna veta! Men det är ju det som är det roliga!lol

#49 2011-02-06 12:34:14

Ninashka
Medlem
Hundar/kennel:
Honto-no Jinsei

Härligt att han mår bättre, det är hjärtskärande med sjuka djur. smile

#50 2011-03-02 08:34:13

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Inget halsont, ingen öroninflammation och ingen noskvalster!!! Så sköööööönt!  Musse han var på pensionat i helgen oc vi fick så mkt beröm när vi hämtade honom!! Han är så trevlig och kan gå promenad med vilken annan hund som helst (utom Mopsen då som var en konstig filur)!
Ett nytt litet framsteg är att katten och hunden nu kan sitta brevid varandra i samma stol!! Går bra så länge Nicki är still. Så fort hon rör sig så vill Musse busa. Men vi kan numera säga till honom att sätta sig och det funkar hyfsat bra.
Nu i helgen ska vi på en inoff utställning i Svalöv och så har vi anmält oss till Malmö utställningen.
I slutet på mars skall yngsta dottern och Musse börja gå på agilitykurs. Det ska bli spännande o se om de båda har tillräckligt med tålamod.lol

#51 2011-03-02 08:49:24

Linda Olsson
Medlem
Hundar/kennel:

Vad skönt att höra att Musse är på benen igen smile Haha mopsar är märkliga filurer ibland... det tyckte Thelma också i början men efter promenader och "kontrollerad lek" så fungerar det väldigt bra - Mollgan the pug är numera hennes bästis och "partner in crime" som vi kallar det, haha. Vad kul med inofficiell utställning - skriv hur det går! smile (vart hittade du den utställningen förresten?)
Vi kommer och kikar på Malmö utställningen, hejar på dig och Musse om vi ser er smile

Senast redigerat av Linda Olsson (2011-03-02 08:49:58)

Hälsningar
Linda, Thelma & Elsa

#52 2011-03-02 10:24:04

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Jag hittade utställningen som annons i Hundsport (Svenska kennelklubbens tidning). Annars hittar man inofficiella utställningar på Rytterling.se. Du som bor i Malmö har ju nära till en del olika nu i vår/sommar. Skanör-Falsterbo, Lomma och Trelleborgs brukshundsklubbar ska ha iaf. Jag har bara varit i Trelleborg tidigare och det var jättetrevligt.

#53 2011-03-13 17:32:14

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Idag gjorde jag och Musse något nytt och jag tror jag har hittat något som Musse tycker ät RIKTIGT roligt!!! lol Jag provade att cykla med honom. Han travade på fint brevid cykeln precis som han inte gjort annat. Sen ökade vi på lite och han galopperade för glatta livet!! Han ville INTE sluta! Men vi tog det lite lugnt. Vi cyklade kanske 200 meter sen gick vi nog dubbelt så långt och sen cyklade vi igen. Han var helt överlycklig och tyckte att detta var det bästa på länge!!

#54 2011-03-14 11:22:47

Linda Olsson
Medlem
Hundar/kennel:

Ou ja big_smile Att springa vid cykeln är jätteroligt! Vad kul att Musse tycker det också! Och vad duktig han är som fattade galoppen med en gång big_smile
Här tog det lite längre tid. Thelma hälsar att det är absolut roligast om det finns någon att försöka "springa i kapp" big_smile Husse brukar därför cykla bredvid Thelmas och min cykel, då blir det extra roligt tycker hon.

Hur går det förresten med Musses agility? big_smile

Hälsningar
Linda, Thelma & Elsa

#55 2011-03-14 12:45:30

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Det var verkligen jättekul att springa brevid cykeln. Fast det blev lite läskigt ett tag för då fick han syn på något på fältet och trodde att han kunde öka takten, gena framför mitt framhjul för att sprina ikapp vad det nu var. Det var väldigt nära att jag stod på huvudet där....hmm Men jag lyckades hålla honom tillbaka och få ordning på cyckeln. Det kräver nog lite övning det där!!
Agilityn börjar den 28 mars. Och det ska bli jätteroligt att se om det kommer funka. lol

#56 2011-03-14 12:55:40

Linda Olsson
Medlem
Hundar/kennel:

Ja, jag tror det också big_smile Men det är en jättekul motionsform helt klart!

Spännande med agility, kommer säkert att gå galant! big_smile Är det i Trelleborg ni ska träna agility? Kan tipsa om "Hundstranden" här på Ribersborg i Malmö. Det är ett öppet fält med anslutning till stranden där vovvarna kan springa fritt. Där finns en liten agility-bana också, där man kan träna lite olika saker. Ser rätt roligt ut! smile På en helg är det väldigt många hundar där, så det kanske blir rätt störande. Men en vardag, på kvällen, är det betydligt lugnare så då kan ni säkert åka dit och träna lite med Musse i lugn och ro, utöver kursen smile

Hälsningar
Linda, Thelma & Elsa

#57 2011-03-17 07:44:10

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Agilitykursen skall dottern gå i Svedala på en hundklubb som heter "Min hund och jag". De verkar väldigt gulliga och hade inga inträdesprov på kursen. Jag förklarade lite att inkallning brukar sitta som en smäck på träningar men att jag var orolig för hur det skulle bli i en agilitysituation. Men de påstod att det skulle ordna sig och att kontakten bara skulle bli ännu bättre. Så det är det jag hoppas på. Dessutom tror jag att han hade tyckt det var roligt. För att hoppa och klättra och springa fort, det gillar han. Dottern har längtat efter detta sen Musse flyttade hem till oss så jag hoppas att hennes förväntningar uppfylls till en del iaf. smile

#58 2011-03-17 08:05:33

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Måste bara berätta om gårkvällens händelse:

Skulle ut på sista snabba kissrundan inför natten. Vi brukar bara gå en sväng runt tomten så det brukar gå fort. Det stormade rejält ute och det gillar INTE Musse! Han brukar vara lite stressad när det blåser så mycket men igår var han helt "flippig". Han körde nosen i marken och försökte dra mig runt i trädgården och kissa var han inte intresserad av (normalt springer han till närmsta buske, kissar och vill rusa in igen). När vi var på väg in igen så plötsligt fattar jag varför får då kommer en svart labrador fram ur mörkret. Den nästan knäar fram, svansen viftar å rakt fram till Musse. Det var fullständigt omöjligt att sära på de två! Jag fick tvinga Musse upp för trappan, labben följde med, försökte få upp ytterdörren i stormen för att få in Musse men det gick f-n inte så plötsligt stod jag i hallen med två hundar hmm och de var fullständigt uppslukade av varandra. Jag fick ropa in till mannen för att få hjälp och då lyckades vi få in Musse i huset så jag kunde släppa ut labben igen. Herregud sånt liv det blev sen!!! Musse pep o rusade runt i säkert 20 minuter innan han slappnade av. Men han har pipit i natt. Sen i morse slickade han hallgolvet helt rent!! Oj oj oj. Hade Musse o Labben fått bestämma så hade det hänt andra grejer heartheart Sen kan man ju fundera på vilken koll ägaren till den svarta Labben har......

#59 2011-03-17 08:42:50

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Ulrika skrev:

Skulle ut på sista snabba kissrundan inför natten. Vi brukar bara gå en sväng runt tomten så det brukar gå fort. Det stormade rejält ute och det gillar INTE Musse! Han brukar vara lite stressad när det blåser så mycket men igår var han helt "flippig". Han körde nosen i marken och försökte dra mig runt i trädgården och kissa var han inte intresserad av (normalt springer han till närmsta buske, kissar och vill rusa in igen). När vi var på väg in igen så plötsligt fattar jag varför får då kommer en svart labrador fram ur mörkret. Den nästan knäar fram, svansen viftar å rakt fram till Musse. Det var fullständigt omöjligt att sära på de två! Jag fick tvinga Musse upp för trappan, labben följde med, försökte få upp ytterdörren i stormen för att få in Musse men det gick f-n inte så plötsligt stod jag i hallen med två hundar hmm och de var fullständigt uppslukade av varandra. Jag fick ropa in till mannen för att få hjälp och då lyckades vi få in Musse i huset så jag kunde släppa ut labben igen. Herregud sånt liv det blev sen!!! Musse pep o rusade runt i säkert 20 minuter innan han slappnade av. Men han har pipit i natt. Sen i morse slickade han hallgolvet helt rent!! Oj oj oj. Hade Musse o Labben fått bestämma så hade det hänt andra grejer heartheart Sen kan man ju fundera på vilken koll ägaren till den svarta Labben har......

USCH - stackars ägare till den svarta löptiken! Hon var på rymmen förstås... - apropå att man inte ska ha löptikar okopplade, dom går inte att lita på! neutral

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#60 2011-03-17 18:09:05

gabri
Medlem
Registrerad: 2008-03-30
Hundar/kennel:
Honto-noEtsuyo (Sushi) och Honto-no Nakamekuro (Soya)

Lena skrev:

Ulrika skrev:

USCH - stackars ägare till den svarta löptiken! Hon var på rymmen förstås... - apropå att man inte ska ha löptikar okopplade, dom går inte att lita på! neutral

En gäng fina Shibradorvalpar om Musse själv har fått bestämma. tongue
Gabri

Sidfot