#691 2015-02-19 13:48:39

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Re: Parnassos Masaru (Musse)

Ulrika skrev:

På årsmötet igår på "min" brukshundsklubb delades det ut lite olika priser. Musse o jag fick ett litet pris för att vi tog vår rallylydnadstitel förra året. Bara en liten grej men kul att det uppmärksammas.

https://shibainfo.com/forum/img/gallery … 340765.jpg

Vad roligt!

På min SBK uppmärksammas man bara för titlar på avancerad och mästerskaps-nivå. Jättetråkigt!

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#692 2015-02-19 14:59:55

bini.89
Medlem
Från: dalarna
Registrerad: 2011-06-02
Hundar/kennel:
Honto-no waka kurohime (Ayase), Astrid & Ginni (JRT)

Grattis! thumbup big_smile

// Mvh
sabina ("Shibabiten" jack russel ägare) :3
Nu också stolt shibaägare till: Honto-no Waka Kurohime

#693 2015-02-22 09:24:41

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Ulrika skrev:

På årsmötet igår på "min" brukshundsklubb delades det ut lite olika priser. Musse o jag fick ett litet pris för att vi tog vår rallylydnadstitel förra året. Bara en liten grej men kul att det uppmärksammas.

https://shibainfo.com/forum/img/gallery … 340765.jpg

Tycker nog inte att det är en liten grej att att ta en sådan titel med en shiba! Du är väl värd ditt extra pris! thumbup

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#694 2015-02-22 17:42:59

Ulrika
Medlem
Från: Trelleborg
Registrerad: 2010-04-28
Hundar/kennel:
Parnassos Masaru "Musse" och Aangenaam Iki-Kokuhou "Gonza"

Tack!  th_smiley_flower_

#695 2015-02-22 18:47:27

Caroline
Medlem
Från: Stockholm/Norrtälje
Registrerad: 2012-06-06
Hundar/kennel:
HANA Homare No Kochou Go Takahirasou

Instämmer med föregående talare!
Hejja hejja! rosett

Hälsar Caroline

#696 2015-03-23 10:14:55

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Igår hade vi härligt soligt vårväder och det blev lite trädgårdsarbete. Efter ett par timmar ute tyckte Musse att "det fick vara nog" - en sån tråkig matte hade han nog aldrig haft (jag som ändå tyckte att jag roade dem med lite tricks o grejer). Musse "skrapade" först på matte så hon gick ner från stegen sen tog han den i beslag.... tongue

https://shibainfo.com/forum/img/gallery/426_1427104870.jpg
https://shibainfo.com/forum/img/gallery/426_1427105031.jpg
https://shibainfo.com/forum/img/gallery/426_1427105109.jpg

#697 2015-03-23 12:01:55

Goldenhill
Medlem
Från: Sala
Registrerad: 2010-06-05
Hundar/kennel:
Okami's Lai-un "Kumo" och Brazil Jack's Daikokuten "Yume"
Webbsida

Haha!! lol Så söööt heartheart

"My way or the highway!"
hundfylldadagar.blogspot.sefox

#698 2015-04-05 07:11:07

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Ny spårkurs på gång. Både Musse o Gonza ska få gå - det ska bli kul o komma igång igen med spårandet thumbup

#699 2015-05-07 07:17:20

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Jag vet att detta låter jättefånigt i de flestas öron men igår på träningen så stack Musse två gånger - ena gången skulle han till agilitygänget o den andra gången skulle han jaga ngt (kanin?) som han såg i en buske.
Nu till det som jag är så glad över: Jag ropade och han avbröt sin färd mot agilitybana/jakt och kom tillbaka! Ingen extra tur, ingen blick att "jag skiter väl i dig o gör som jag själv vill" utan en direkt vändning och rusning tillbaka till mig.
Jag fick nästan en chock! 5½ år och han har lärt sig att komma när man ropar?!! tongue big_smile

#700 2015-05-08 22:07:25

Goldenhill
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Ulrika skrev:

Jag vet att detta låter jättefånigt i de flestas öron men igår på träningen så stack Musse två gånger - ena gången skulle han till agilitygänget o den andra gången skulle han jaga ngt (kanin?) som han såg i en buske.
Nu till det som jag är så glad över: Jag ropade och han avbröt sin färd mot agilitybana/jakt och kom tillbaka! Ingen extra tur, ingen blick att "jag skiter väl i dig o gör som jag själv vill" utan en direkt vändning och rusning tillbaka till mig.
Jag fick nästan en chock! 5½ år och han har lärt sig att komma när man ropar?!! tongue big_smile

Tycker det låter helt fantastiskt kickass ja! th_smiley_emoticons_torte5 thumbup star th_smiley_flower_ Jag kan på riktigt få tårar i ögonen när någon av mina avbryter något jaktrelaterat för att vända på en femöring och komma på inkallning! Det händer dock inte alla 10 gånger av 10 om man säger så ... tongue

"My way or the highway!"

#701 2015-05-14 14:25:17

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Idag har vi fått så mycket beröm så vi nästan blev generade - eller matte iaf blush - Musse är mer cool cool. Långt svårt spår med mkt nyfälld gran (terpentin doft). Mkt lite blod o inga vimplar förutom i vinklarna. Det gör det omöjligt för mig att "styra hund" utan jag måste lita på min Musse.  Vilket jag absolut måste göra enl läraren. Hon hade kunnat använda honom direkt till eftersök o hennes man ville låna honom till nästa jakt.  big_smile
De tycker att båda shiborna är helt fantastiska men de jobbar lite olika.  Gonza är snabbare och yvigare - behöver fler referenspunkter.  Musse löser uppgiften noggrant och metodiskt.  Lämnar nästan aldrig spåret utan går rakt i spåret i perfekt tempo. Nu är de härligt trötta och nöjda

#702 2015-05-14 16:09:39

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Förstår att du är stolt! thumbup Vad roligt och GRATTIS till det! th_smiley_flower_

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#703 2015-05-15 20:52:55

Goldenhill
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Musse! Vilken kille! thumbupthumbup

"My way or the highway!"

#704 2015-05-27 12:11:49

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Min star-spårare hade en dålig dag i söndags... spårträningen gick inget vidare alls faktiskt. Jag såg redan från början att Musse fick vittring på annat än ett "gammalt blodspår" och han hamnade i "jakt-mode". Det lyckades jag bryta och han kom igång igen. Han spårade helt perfekt och läraren hejjade på o sa "lägg nu på minnet hur han ser ut när han jobbar som bäst"... o precis efter den meningen så gick vi fel.  Läraren lät oss gå på rakt in i en granplantering för hon ville se vad Musse skulle ta sig till när spåret försvann. Där var inget spår som försvann tyckte Musse utan där dök upp andra intressanta spår. Vips så var vi "vilse". Vips så hittade inte läraren tillbaka till spåret. roll å där gick vi o försökte hitta rätt ett bra tag... efter flera försök och en mycket trött Musse var det nära att vi gav upp men då fick jag syn på vimplarna till spårslutet - tack o lov! Musse fick spåra de sista 5 metrarna o så hittade han sin klöv. Tack för det! En jobbig spårträning men den slutade med funnen klöv så det blev positivt för Musse ändå.
Annika (läraren) var helt olycklig för att hon slarvade bort oss i skogen och att hon själv inte hittade tillbaka till spåret som hon själv lagt.... lite olycklig ska hon nog vara tycker jag big_smile men hon tar nog på sig GPS nästa gång! lol

#705 2015-05-27 18:58:14

Caroline
Medlem
Hundar/kennel:

"Där var inget spår som försvann tyckte Musse utan där dök upp andra intressanta spår."

Finns ju alltid massa lukter att spåra smile

Vilket äventyr! Då sov nog både matte o Musse gott på natten

Hälsar Caroline

#706 2015-07-23 07:21:05

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Idag ska vi åka o träna lite. Vet inte om uppehållet har varit tillräckligt långt för Musse har inte varit så road de senaste gångerna. Det är nog tre veckor sedan sist. Annars får det bli lite annan träning vi får se. Musse skulle nog egentligen klara sig på promenader i olika miljöer o få ligga o spana i trädgården. Han har inget större aktivitetsbehov när det är över 17 grader ute. Gonza blir däremot olycklig och rastlös så han kommer tycka träning blir toppen 😀

Senast redigerat av Ulrika (2015-07-23 07:22:01)

#707 2015-08-29 06:25:19

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Å så har vi anmält oss till agility kurs th_smiley_flower_ nu blir det pirrigt i magen... th_smiley_flower_

#708 2015-08-29 08:30:35

Ylis
Medlem
Från: Hörnefors, Umeå
Registrerad: 2008-10-27
Hundar/kennel:
Ikinokoru, Koori (i de sälla jaktmarkerna)

Lycka till!

#709 2015-08-30 17:06:14

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Igår åkte vi för att titta på SM i Bruks och IPO som har hållits i Malmö under hela helgen. Det blev en minnesvärd, hemsk o pinsam historia det hela. blush whistle blush oh blush

Händelse: åker till Ribban för att kolla sm hundar o olika uppvisningar. När vi kommer dit är det uppvisning av vinthundar o typ "lurecoursing" (jakt efter kaninatrapp). Musse blir helt galen när han ser kaninen drar iväg o vinthundarna efter. Dekel tappar Musse o vips så är Musse efter de andra... Lös på Ribban - tjohoo tyckte Musse. Fruktansvärt pinsamt tycker jag. För att stressa oss lite extra sprang han rakt mot stan - mot vägen o den tunga trafiken... men vände tack o lov - sprang in på en annan uppvisningsbana (agility) och som lite extra krydda i tillvaron sprang han genom några tunnlar. När han var klar med lurecoursing & agility så sprang han in på nästa uppvisningsbana "Mondioring" skulle visas där. På en sådan bana finns massor av grejer o Musse sprang in under en träskiva. Där låg nog lite godis för han stannade o nosade länge där och jag hann ikapp honom. Jag prasslade lite med en påse och då sprang han fram till mig. Puh!! mad roll cool

Ja jösses en sån dag! th_smiley_flower_ lol

#710 2015-08-31 06:22:10

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Men hjälp blush stackars dig som skulle ha tag på honom. Men ännu en minnesvärd dag i "livet med en shiba" lol

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#711 2015-08-31 10:28:16

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Dagens goda skratt... lol lol lol lol

UNDERBART!!! heart heart heart th_smiley_flower_

Lena

#712 2015-08-31 11:26:20

Caroline
Medlem
Hundar/kennel:

....puh!.... och som de älskar att springa sådär hejdlöst löst!
Förresten, vad duktigt att springa i tunnlar osv!

Hälsar Caroline

#713 2015-09-26 06:59:17

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Musses äldsta lill-matte har ju flyttat (långt ut i Bohuslän) hemifrån men igår kom hon hem o hälsade på. Gonza blev överlycklig och slängde sig över henne med pussar i överflöd. Musse försökte spela oberörd o sur men kunde inte hålla sig. Till sist gick han fram o trängdes in huvudet i hennes knä o stod så jättelänge. Som en lång lång kram där han berättade för henne hur mycket han längtat efter henne . Det var otroligt gulligt love Musse är ju ingen knähund precis och gillar inte när det blir trångt men han o Hanna delade fåtölj och han hade huvudet i hennes knä. Hon klappar och klappar och Musse blundar o grymtar. De två har en annan kommunikation som bara handlar om mys o gos. heart

#714 2015-10-16 12:24:11

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Tratt-Musse har tråkiga dagar. Han får vara inomhus istället för i sin hundgård på dagarna (med tratt kommer han nämligen inte in i sin hundkoja). Man skulle kunna tro att "så skönt för honom" men han är verkligen ledsen över det. När han märker att jag är på gång ut springer han ut i hallen o vill ut han med. Så som det alltid varit. Å så blir han låg o ledsen när han får stanna inne.

I gårkväll så åkte vi o tränade agility för att göra livet lite roligare o för att bli av med all energi o herre jösses som han sprang! Han tyckte det var fruktansvärt roligt o han hoppade högt o långt över. Sträckte ut lilla kroppen och låg som ett sträck i luften! Härligt att se sin hund så glad th_smiley_flower_

#715 2015-10-16 17:34:03

Astrid
Medlem
Från: Degerfors
Registrerad: 2012-10-07
Hundar/kennel:
Nattfjärilens Hachiko

Att se sin hund göra något som den tycker är kul gör att det nästan värker av kärlek i matte-hjärtat. heart

#716 2015-10-17 04:33:17

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Stackars Musse, hoppas det blir bra snart! wave

Lena

#717 2015-10-18 09:11:52

Goldenhill
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Krya på dig Musse heart och hoppas du får träna mer rolig agility som kompensation för den tråkiga tratten wink

"My way or the highway!"

#718 2015-11-07 08:25:05

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Igår blev min älskling 6 år gammal love fine fine Musse tänk så mycket jag lär mig av dig din "envisa gamla åsna" lol

Musse har i år släppt all päls och han ser inte klok ut. Han ser så klen ut så det är hemskt men 11,7 kilo väger han så det går ingen nöd på honom. Han är busig som en valp för tillfället och hittar på en massa bus och vill leka mest hela tiden.  Det har varit en lugn och harmonisk period men den har ändrats lite senaste veckan och igår på födelsedagen så rök pojkarna ihop. Det har varit på gång men ändå inte. De leker mer, de har "hånglat " mer och legat nära varandra mycket mer än de gjort på mycket länge. Precis som båda tycker att nu får det vara nog med ömhet på ett tag.
Jag uppfattar det som konkurrens men jag är inte säker. Musse kan ju vara lite ful genom att stå å stirra på Gonza. Utmanar mef blickar men Musse morrar o gruff inte på det sättet. Men det går väl över som det brukar. 😀

#719 2015-11-07 10:29:10

Caroline
Medlem
Hundar/kennel:

th_smiley_emoticons_torte5 Grattis Grattis ! blomkruka

Hälsar Caroline

#720 2015-11-07 15:27:23

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Den som utmanar är den osäkra.

När en hund är 3 år räknas han som helt vuxen, och då kan det  hända saker i relationen - kanske Gonzas vuxenhet påverkar Musse? Eller är det en löptik i närheten?

Mina tikar ska alla löpa alldeles strax, det är den tiden på året.

Lena

Sidfot