#721 2015-11-07 17:14:21

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Re: Parnassos Masaru (Musse)

Grattis till Musse! th_smiley_emoticons_torte5

Även hundrelationer är i ständig förändring. Att gå in och vara övertydligt ledare stärker att det inte är de som ska fatta beslut. Att göra övningar där det är du som leder och gärna saker som du vet att de kan så att det inte blir frågan. Jag sätter gärna mina framför mig och ger något gott men säger alltid namnet på den som ska få och den som provar att sätta fram sin nos petar jag bara bort. Om och om igen… har jag en som borde veta sin plats så blir den ALLTID sist. Annars så turas jag om att säga namnen för att hålla de observanta på mina beslut.

Att alltid ge någon sist skapar också en trygghet , den vet ATT den får men vet och så när. Det där får man känna efter men vilka hundar man har.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#722 2015-11-07 18:12:40

Ulrika
Medlem
Från: Trelleborg
Registrerad: 2010-04-28
Hundar/kennel:
Parnassos Masaru "Musse" och Aangenaam Iki-Kokuhou "Gonza"

Lena skrev:

Den som utmanar är den osäkra.

När en hund är 3 år räknas han som helt vuxen, och då kan det  hända saker i relationen - kanske Gonzas vuxenhet påverkar Musse? Eller är det en löptik i närheten?

Mina tikar ska alla löpa alldeles strax, det är den tiden på året.

Undrar om det inte är löptik i byn. Det var många fläckar som var extra intressanta nu på rundan. Alla utom jag har tikar i byn och två är ju uppfödare och har många tikar. Många tjejer är det wink Gonza kan morra och vakta "sin" fläck som han markerat på o Musse väntar ut honom och går fram o kissar över. Aldrig Gonza skulle kissa på Musses markering.
Det är aldrig Musse som hoppar på Gonza - utan alltid tvärtom - o jag tror att det handlar om konkurrens för när det händer är det vid en situation. Tex ngn betydelsefull person kommer på besök.
Gonza är väldigt tydlig när han vill vara i fred o kan se avvisande ut o lyssnar inte Musse då morrar han. Musse brukar då bara fnysa åt honom o gå vidare men ibland surar Musse till o ger onda ögat. Det brukar inte hända ngt då utan det är som om de snackar bara. - Lämna mig ifred - Äh! Barnunge vad surar du för?!

Helene såna övningar som du beskriver gör jag rätt ofta eller att jag tränar båda i trädgården samtidigt - det funkar fint och de lyssnar på sitt namn o väntar på sin tur. Tror att de tycker det är kul. Får väl köra lite extra övningar nu då.

Det löser sig säkert är inte så orolig egentligen. Verkar ändå som de mest gillar varandra - i morse hade de först brottningsmatch i soffan o sen lite puss och slutade med en tupplur tillsammans i soffan.

#723 2015-11-08 21:39:13

Noia
Medlem
Från: Alby (Stockholm)
Registrerad: 2012-06-11
Hundar/kennel:
Honto-no Tomoko (Judith)

Grattis! paket hurra giftbox

#724 2015-11-09 08:58:49

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Ja precis som alla andra måste också hundar få bli osams ibland...
Där tycker jag hanar är enklare. Tikar kan bli så långtjuriga på varandra.....

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#725 2015-11-09 10:22:20

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Lena skrev:

Ja precis som alla andra måste också hundar få bli osams ibland...
Där tycker jag hanar är enklare. Tikar kan bli så långtjuriga på varandra.....

Jo du har rätt Lena men man vill ju inte att de ska bråka - och för min del så handlar det nog mycket om att jag inte riktigt förstår varför de bråkar

- det var ju så bra alldeles nyss....  o inte ska ni söta små gullisar bråka...

Vi lägger nog för mycket egna o mänskliga känslor i det hela... det verkar ju inte som de hakar upp sig allt för mycket på det. De kan glo snett på varandra under ett par timmar o sen är det över för denna gång. En promenad brukar göra susen smile
Vi såg ju det komma denna gången - eller vi har pratat om det o sagt att nu kommer det komma, det har liksom legat i luften, sen kom det i fredags kväll och nu är de lika avslappnade som vanligt. Precis som om det byggs upp ett tryck som måste ut lol lol

Tror att jag måste läsa lite mer om detta så jag får mer förståelse. Någon som har ngt bra boktips?

#726 2015-12-06 16:00:51

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Har alltid sagt att Musse är för klurig för sitt eget bästa och idag bevisade han det igen...öppnade barngrinden i trappan öppnade dörren till dotterns rum. Hittar en intressant väska. Den är stängd med dragkedja - nästan hela vägen... Under böcker, kudde o en ljusslinga hittar han en chokladkaka. Gott tyckte Musse. Ringt veterinären som räknade på gram o procent och påstod att han skulle behövt äta dubbelt för att bli förgiftad. Möjligtvis skulle han bli kass i magen... Hoppas hoppas att det stämmer.
Förra veckan öppna han källardörren (som ngn glömde låsa) och gnagade hål på en helt ny säck med hundmat....
Igår var lussebaket intressant och han smög in i köket och ställde sig på bakbenen fick tag i bakduken precis med läpparna (är han en häst?) och drog - men där kom jag på honom och han stoppa tjuven roll

#727 2015-12-06 19:32:32

charlla
Medlem
Registrerad: 2010-07-04
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Stackars Musse, men veterinären räknar säkert rätt, de är nog vana.
Men han låter väldigt hungrig tycker jag;) en liten gourmand kanske?

#728 2015-12-06 20:55:16

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Hungrig? Klart den stackars hunden får varken mat eller godis wink tongue
Förr åt han ingenting o nu äter han nästan allt han kommer över...

#729 2015-12-07 07:04:10

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Hahaha - var tid har sitt intresse. Och som vanligt så är de sällan i samtid med matte/husses önskningar. wink

En av mina drack oerhörda mängder av vatten efter en chokladstöld (70% mörk choklad) På det sättet lyckades hon späda ut koncentrationen och det blev inte mer än att jag satt sömnlös en natt och stirrade på henne.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#730 2015-12-12 08:21:10

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Jo han drack ganska mycket o verkade ha lite magknip på kvällen men inget annat så det gick ju bra som tur var smile

#731 2016-09-09 20:35:15

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Oj här hade jag inte skrivit på läääänge ser jag big_smile
Musse o jag har under våren gått fortsättningskurs i agility och han tycker det är jätteskojjigt. Något helt annat än rallylydnaden whistle I rally så har jag svårt att få honom att jobba han är helt humörsstyrd. Han kan allt i fortsättningklass och en hel del i avancerad klass men bara om han själv vill. Troligen blir det inte fler tävlingar i rally för Musse för hans matte blir för nervös. Vill han? Vill han inte? Vilket resulterar i att han inte vill. Matte är för konstig helt enkelt. roll
Vi har gått med i klubbens träningsgrupp i agility mest för att det är skoj. Eventuella tävlingar får vänta. Matte är inte duktig på koordinera sig själv och har svårt med de olika bytena och trasslar in sig i sig själv o snubblar mest runt - känns det som i alla fall. Men vi har roligt och Musse njuter av att få springa fort, hoppa högt o långt och klättra över hinder och det är huvudsaken för mig heart

#732 2016-09-09 20:39:40

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Glömde ju skriva att vi har varit iväg med husbilen på två utställningar i sommar. I Borås blev Musse t.om. BIR rosett big_smile Vilket var väldigt roligt.

Å Helene - det där med husbil har bara givit mersmak smile thumbup Det är väldigt härligt och jag sover så gott i den (sover alltid bra men extra gott i husbilen) Musse har alltid gillat husbilen medan Gonza tyckte det var trångt o jobbigt i början men även han har vant sig och känner sig hemma th_smiley_flower_

Sidfot