#61 2011-03-17 19:48:21

Ulrika
Medlem
Från: Trelleborg
Registrerad: 2010-04-28
Hundar/kennel:
Parnassos Masaru "Musse" och Aangenaam Iki-Kokuhou "Gonza"

Re: Parnassos Masaru (Musse)

Absolut! Jättefina Shibradorvalpar om de två hade fått bestämma big_smile

#62 2011-03-18 02:47:19

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Ulrika skrev:

Absolut! Jättefina Shibradorvalpar om de två hade fått bestämma big_smile

Snacka om besvikelse... så nära! Det kan gå fort att fixa nya raser - om man inte har en matte som förstör det roliga som bara serverades där i mörkret... wink big_smile

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#63 2011-03-18 07:41:09

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

HA HA Jo, det hade säkert gått jättefort. Fina Labben hon i princip fläkte sig framför Musse och i det LILLA trånga utrymmet i hallen som vi trängdes på var Musse på väg "upp" och det verkade hon inte ha något emot alls!! Att de inte fick till det var bara mitt fel, helt klart lol

#64 2011-03-20 20:08:00

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Musses resultat på utställning i Malmö. Excellent och placerad 2:a och så här lät en del av utlåtandet: Bra storlek o helhet. Maskulint välformat huvud.....Lite lös fram. Behöver mer tid.

Behöver mer övning kan man nog säga iaf. Han har lite svårt med att stå still så länge. Han sätter sig gärna eller vill lägga sig. blush För det är ju så man gör på träningar o väntar...

#65 2011-03-21 08:37:20

Linda Olsson
Medlem
Från: Höllviken
Registrerad: 2010-07-18
Hundar/kennel:
Nidhøg's Eniwa Eimi - Eida "Thelma", Nidhøg's Beniichi Boni - Bijin "Elsa"

Vad kul för er Ulrika! thumbup Stort grattis! flower

Vi gick innan alla shiborna var klara igår... men tror nog jag såg dig och Musse! big_smile Han har samma uttryck som på den lilla bilden här på forumet så visst tror jag att det måste varit Musse och dig jag sett. MYCKET stilig kille! big_smile Hoppas på att få bekanta oss mer med er vid ett annat tillfälle smile

Hälsningar
Linda, Thelma & Elsa

#66 2011-03-21 09:00:37

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Grattis Musse! flower

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#67 2011-03-21 11:48:59

Helena
Medlem
Från: Salem
Registrerad: 2006-07-18
Hundar/kennel:
Ekevär's kennel
Webbsida

Grattis!thumbup

Hälsningar Helena

#68 2011-03-29 07:18:07

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Igår var riktigt rolig!!! Yngsta dottern och Musse skulle på Agilitykurs och det gick sådär superduper bra! Musse hoppade hinder, sprang genom tunnlar och hoppade genom däck som om han aldrig gjort annat. Och dottern var precis lika duktig. love Hon o Musse hade nog jätteroligt och de hade finfin kontakt! Jag som var rädd att Musse skulle tycka att de andra hundarna var mer spännande, men inte alls!! Det som var lite svårt var slalomen. Pinnen i mitten var lixom onödig på något sätt.  smile

#69 2011-03-29 14:48:43

Linda Olsson
Medlem
Hundar/kennel:

Vad kul att höra Ulrika! big_smile Och vad kul att både dottern och Musse tyckte att agilityn är rolig! big_smile Haha, förstår att pinnen i mitten kan verka onödig, speciellt för en smart och klipsk Shiba wink

Hälsningar
Linda, Thelma & Elsa

#70 2011-04-03 17:19:20

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Idag genomförde Musse ett MH och det var verkligen jätteroligt och lärorikt smile Det var fyra hundar som skulle beskrivas och Musse var hund 3. Vi samlades 07.45 nere i Skanör på gamla skjutfältet. Det kändes skönt att få se hur det gick till innan man själv skulle ut på banan. Jag blev rent ut sagt skitnervös när jag upptäckte att hunden skulle vara LÖS!!! - Han kommer försvinna bland ljungen i dimman var min tanke (och mannens). Sammanfattningsvis kan man säga att jag har en hund som är rätt ointresserad av människor, han leker gärna - så länge det är med mig - så fort jag hade kamptrasan var det full rulle men när jag kastade den till testledaren satte/ställde han sig brevid mig och tittade på mig precis som om han undrade varför jag kastade bort trasan till "den där". smile Han var inte ett dugg rädd för uppflygande overaller, skramlande grytlock, spöken eller skott. En snabb undanmanöver, full koll på objektet och sen fram till vad det nu var... Jagade hare gjorde han för glatta livet. Jaga var roligare än att gripa trasan. Allt som hade med lek med testledaren eller figurant var helt ointressant. En väldigt stabil unghund har vi Men den stora lärdomen av alla var att jag faktiskt kan lita på min hund. Han kommer faktiskt när jag ropar och man märkte att han hade koll på mig hela hela tiden. Nu tror jag faktiskt att jag kommer våga ha honom mer lös. Mannen filmade en del av momenten och vi ska försöka lägga ut dem på nätet så vem som vill kan titta.

#71 2011-04-03 18:09:39

gabri
Medlem
Registrerad: 2008-03-30
Hundar/kennel:
Honto-noEtsuyo (Sushi) och Honto-no Nakamekuro (Soya)

Ulrika skrev:

Idag genomförde Musse ett MH och det var verkligen jätteroligt och lärorikt smile Det var fyra hundar som skulle beskrivas och Musse var hund 3. Vi samlades 07.45 nere i Skanör på gamla skjutfältet. Det kändes skönt att få se hur det gick till innan man själv skulle ut på banan. Jag blev rent ut sagt skitnervös när jag upptäckte att hunden skulle vara LÖS!!! - Han kommer försvinna bland ljungen i dimman var min tanke (och mannens). Sammanfattningsvis kan man säga att jag har en hund som är rätt ointresserad av människor, han leker gärna - så länge det är med mig - så fort jag hade kamptrasan var det full rulle men när jag kastade den till testledaren satte/ställde han sig brevid mig och tittade på mig precis som om han undrade varför jag kastade bort trasan till "den där". smile Han var inte ett dugg rädd för uppflygande overaller, skramlande grytlock, spöken eller skott. En snabb undanmanöver, full koll på objektet och sen fram till vad det nu var... Jagade hare gjorde han för glatta livet. Jaga var roligare än att gripa trasan. Allt som hade med lek med testledaren eller figurant var helt ointressant. En väldigt stabil unghund har vi Men den stora lärdomen av alla var att jag faktiskt kan lita på min hund. Han kommer faktiskt när jag ropar och man märkte att han hade koll på mig hela hela tiden. Nu tror jag faktiskt att jag kommer våga ha honom mer lös. Mannen filmade en del av momenten och vi ska försöka lägga ut dem på nätet så vem som vill kan titta.

Vad roligt...han är en normal och modig Shiba. Kampa med okända-nej-nej-nej. Hur gammal är Musse?
Gabri

#72 2011-04-03 18:20:34

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Musse är 1 år och 5 månader och här är kanske (!?) en fungerande länk till en liten snutt film. Kommer fler om jag lyckas....

http://www.youtube.com/watch?v=f2U3Xbk3knE

#73 2011-04-03 18:31:41

LadyFrost
Medlem
Från: Linköping
Registrerad: 2006-05-21
Hundar/kennel:
Stämmlocks Izumi Go Akiko [Zumi] Tanspots Novums Norbert Novize [Norrie] (heeler)
Webbsida

Jag blir så hiiiiimla glad när jag hör om shibor som går MH! thumbup big_smile Det är typ det roligaste man kan göra tillsammans med sin hund, och så lärorikt! Vilken härlig liten kille ni verkar ha, filmen är ju bara underbar heart

My beloved monster and me

#74 2011-04-03 20:12:00

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

JAAA! Det var så himla roligt. Jag o mannen var lika uppspelta båda två lol

http://www.youtube.com/watch?v=qvGo-uGd92Y

http://www.youtube.com/watch?v=desQMFe_nGc

så, två klipp till. Första gången vi filmar med kameran så ni får överse med kvaliténsmile

#75 2011-04-04 06:06:52

Linda Olsson
Medlem
Hundar/kennel:

Det låter superkul! thumbup big_smile (Kanske något som är värt att tänka på när damen här har åldern inne!).

Vilka fina filmsnuttar det blev! big_smile Kul att ni fick filmat lite så att en annan (som bara hört talas om vad en MH- beskrivning är) får se hur det faktiskt går till i några moment!

Och vad stilig Musse är!
love

Hälsningar
Linda, Thelma & Elsa

#76 2011-04-04 08:24:28

Aiko-Chan
Medlem
Från: Oslo, Norge
Registrerad: 2009-10-31
Hundar/kennel:
Najanins Aiko-chan & Najanins Deki Imouto

Jeg har en drøm om at alle etterhvert går MH med sine shibaer for å kartlegge mentaliteten til rasen. Applauderer at det later til å ha blitt en trend i Sverige! thumbup

De som er redde for å "ødelegge" hunden med en MH har enten for liten tiltro til hunden sin, helt ville forestillinger om hvilke grusomme utfordringer den blir utsatt for, eller har muligens lagt for liten vekt på det mentale i sitt avlsarbeide?

Kanskje shibainfo kan lage en egen fane for MH'er, hvor skjemaene kan legges ut, slik at vi kan sammenligne? Enda er det så få som har gått at det ikke eksisterer noen samla database på rasen.

Musse ser ut til å være en utrolig rolig og samla hund, grattis med gjennomført!

#77 2011-04-04 16:30:49

Ninashka
Medlem
Från: Stockholm
Registrerad: 2010-01-13
Hundar/kennel:
Honto-no Jinsei

Härligt att höra om MH:t. Vad roligt med videosnuttar också! big_smile

Jag är så nyfiken på hur Jinsei kommer bete sig.

#78 2011-04-05 05:55:10

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Eftersom jag tyckte det var så himla roligt tycker jag så klart att alla ska göra MH! Och som Aiko-Chan säger så hade det varit roligt om fler gjorde MH så man kunde kartlägga mentaliteten.
Man får ju även tips om vad som man behöver jobba på med sin hund. Musse är ju otroligt selektiv över vem som får ta i honom. Testledaren fick inte ta i honom så första momentet gick inte så lysande. Hade det momentet legat sist så hade det nog inte varit några större problem. Så där har vi ju ngt som vi kanske ska jobba mer på. Men eftersom det funkar att domare rör vid honom på utställningar och det funkar hos veterinären så kanske vi ska vara nöjda med det.
det är ju jobbigt för hunden att göra ett MH. Musse sov hela eftermiddagen och var faktiskt ganska trött igår också. Hundarna får ju uppleva en massa saker som de kanske inte gör normalt och en del av hundarna blev stressade och rädda men jag upplevde det som om att de var väldigt noga med att alla hundar var lugna efter varje moment innan man gick vidare till nästa. Så gör MH!! Det är jättejätteroligt!

#79 2011-04-05 09:24:45

Sel
Medlem
Från: Peebles
Registrerad: 2010-11-06
Hundar/kennel:
Lorendale Happy Soul "Chika" och Kailzie, världens härligaste JRT!

Åh, så skoj att få läsa om ert MH  - och vilken tuffing han var i filmerna. ; )
Jag hoppas verkligen att jag hinner göra det med lillan innan vi flyttar också.

"The average dog is a nicer person than the average person."

#80 2011-04-05 16:02:01

gabri
Medlem
Registrerad: 2008-03-30
Hundar/kennel:
Honto-noEtsuyo (Sushi) och Honto-no Nakamekuro (Soya)

thumbup thumbup thumbup
Han verkar vara en cooling. Jätteintressant att se filmsnuttarna.
Gabri

Senast redigerat av gabri (2011-04-05 16:02:14)

#81 2011-04-05 16:20:23

Ninashka
Medlem
Från: Stockholm
Registrerad: 2010-01-13
Hundar/kennel:
Honto-no Jinsei

Hur gick skottmomentet förresten?

#82 2011-04-06 15:28:53

andrea
Medlem
Från: Falun
Registrerad: 2009-02-19
Hundar/kennel:
Mitsukai's Chikara aka Chi

Vad kul att höra om MH och att det gick bra! Vi hade gärna gjort det men det finns en överhängande risk att vi inte har någon hund kvar då...

andrea
    &
ChiBus

#83 2011-04-06 19:49:31

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Ninashka skrev:

Hur gick skottmomentet förresten?

Det gick jättebra! Han reagerade inte alls på skotten utan "lekte" vidare. Musse var helt slut och orkade inte ens leka "ordentligt". Skott är det sista momentet och man får avstå det momentet om man vill. Jag var nästan helt säker på att han inte skulle reagera eftersom Musse o jag varit med på en jakt och då reagerade han inte över skotten.

andrea skrev:

Vad kul att höra om MH och att det gick bra! Vi hade gärna gjort det men det finns en överhängande risk att vi inte har någon hund kvar då...

Just så tänkte jag och min man också men istället fick vi lära oss att Musse kommer när vi ropar även direkt efter "harjakt" över ljungen tongue. Så förutom att det var roligt att göra MH så var det den stora vinsten.

#84 2011-04-06 20:15:12

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Videoklipp från Skottmomentet
http://www.youtube.com/watch?v=uox5apK-J-Q

#85 2011-04-19 07:18:07

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Igår var min lilla dotter jätte jätteduktig!!!!heart Hon hade en rätt så (milt uttryckt) okoncentrerad Musse att jobba med på agilityplanen. MEN till sist fick hon runt honom på banan utan ett enda stopp - lukta på kissfläckar, titta på de andra hundarna, spana ut på fältet, kissa o vad han nu höll på med innan. Det allra allra bästa var att hon hade ett jättebra tålamod och var glad o positiv hela lektionen och det lönade sig. Duktiga duktiga du! (om du nu läser sötnos)

#86 2011-04-19 08:02:09

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Ulrika skrev:

Igår var min lilla dotter jätte jätteduktig!!!!heart Hon hade en rätt så (milt uttryckt) okoncentrerad Musse att jobba med på agilityplanen. MEN till sist fick hon runt honom på banan utan ett enda stopp - lukta på kissfläckar, titta på de andra hundarna, spana ut på fältet, kissa o vad han nu höll på med innan. Det allra allra bästa var att hon hade ett jättebra tålamod och var glad o positiv hela lektionen och det lönade sig. Duktiga duktiga du! (om du nu läser sötnos)

thumbup thumbup thumbup

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#87 2011-04-26 09:48:33

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Musse-grisen har nog haft en rolig men jobbig påskhelg! Igår var den stackars vovven helt slut och sov nästan hela dagen smile Han har haft favvo-havanaisen på besök ett dygn. De har lekt o lekt o lekt. Sen träffade vi min brors lilla blandisvalp och han var lite spännande men kanske en typ att sätta på plats?! Sen var det promenad i bokskogen med en massa hundar av samma sort vilket han nog tyckte var konstigt/spännande. Där var framförallt en som var x-tra intressant. En riktig snygging tror jag Musse han tyckte. Döttrarna berättade att de pussades under bordet när vi satt o fika lol

En fråga - När Musse träffade den lilla valpen så la den lilla valpen sig på rygg under Musse o visade sig undergiven och Musse fick snusa o snusa. Sen reste valpen på sig och försökte klättra upp på Musses huvud. Då morrade Musse lite. Det hände inget annat men jag tyckte att det kändes lite jobbigt att han morrade åt en sån liten valp. Vad jag vet har Musse aldrig träffat en så liten valp förr och han brukar aldrig morra (- om ingen annan börjar först förståss för då sätter Musse oxå igång - morrar du på mig så morrar jag tillbaka). Hur ska man hantera detta? Vi kommer ju träffas fler ggr men jag vill inte att han ska morra på valpen. Vad ska bör man tänka på?

#88 2011-04-26 09:59:30

Aiko-Chan
Medlem
Från: Oslo, Norge
Registrerad: 2009-10-31
Hundar/kennel:
Najanins Aiko-chan & Najanins Deki Imouto

Jeg skjønner godt at Musse knurrer på valpen, jeg, når den forsøker å klatre på hodet til hans. Det er jo høyst sannsynlig oppdragelse fra Musses side. Utfordringa er jo hvorvidt Musse er troende til å gå lengre enn å bare knurre, for det bør nok ikke få utarte særlig mye. Men dette kan alle grand old ladies innen shiba mye mer om enn meg. smile

Ellers er det faktisk ikke å forvente at alle voksne hunder kommer overens med alle valper eller synes de er like skjønne som vi gjør, og vi som eiere må gå inn og regulere kontakten mellom voksne hunder og valper. Jeg synes feks ikke at det er greit at Aiko (20 mnd) skal måtte "oppdra" en valp, både fordi hun sjøl er ung, og fordi jeg ikke ønsker at hun skal bygge opp egoet sitt ytterligere ved å fly rundt og "oppdra" valper og andre hunder. Derfor krever jeg heller ikke at hun skal måtte forholde seg til ukjente valper. De vi kjenner og omgås med er jo selvsagt noe annet, og her er vi eierne påpasselige med at utviklinga i kontakten går slik den skal. Ofte vil ikke hundene våre si ifra heller, nettopp fordi de veit at valpen bare er en bebis, og det kan fort ende galt idet valpen, hvor eier ikke har regulert oppførsel, eller den har fått ture fram av voksne "kompiser", en dag treffer en hund som faktisk sier ifra ordentlig...

#89 2011-04-26 10:50:16

Laila
Medlem
Från: Sundbyfoss, Norge
Registrerad: 2006-07-13
Hundar/kennel:
Kennel Katsumoto, Birk, Taka, Maiko og Lykke
Webbsida

Jeg har selv et valpekull hjemme og en hanne på 10 år. Han sier klart i fra til valpene at nå har dere gått for langt. Han gjør de ikke noe, men lyd kommer det.
Hanner som godtar valper har mye mer tolmodighet enn en tispe. Pepsi er raskere på å i rette sette valpene enn det Birk er.

Men jeg har også latt Birk få den friplass han trenger i forhold til valpene og jeg ser nå at når han sier fra respekterer valpene det med en gang.

Har og hatt hunder som ikke liker valper og de får ikke gå sammen med de. Irettesetteles også fra hanner er en god oppdragelse for valpene så lenge det skjer på en ordentlig måte.
Men jeg ser nå at Birk med årene synes at valper ikke er så spennende lenger, derfor blir han også skjermet mot de små.

Laila

Senast redigerat av Laila (2011-04-26 10:51:09)

#90 2011-04-26 11:02:54

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Jo, jag förstår också på sätt o vis att han sa till valpen när han skulle klättra upp på huvudet men så inbillar man ju sig att han skulle förstå att det bara var en bebis och att han inte skulle morra av just den anledningen. Jag tror och hoppas att han inte  skulle gå längre. Han har faktiskt blivit påhoppad två ggr, en gång av en husky och en gång av en vattenhund av ngt slag. Båda ggr så har han inte bitit tillbaka utan han har låtit högt och äckligt men hans mål har varit att stå upp och inte hamna i underläge... vad som helst men inte det...
Och han ska absolut inte fostra ngn valp! Precis som du säger Aiko-Chan så behöver han inte bygga upp ngt självförtroende på det sättet. Det har han tillräckligt av ändå.....

Sidfot