#1 2011-06-28 15:44:59

Goldenhill
Medlem
Från: Sala
Registrerad: 2010-06-05
Hundar/kennel:
Okami's Lai-un "Kumo" och Brazil Jack's Daikokuten "Yume"
Webbsida

Kumo

Tyvärr råkade Kumos tråd mystiskt försvinna ut i cyberspace när den skulle flyttas till unghundsforumet. Mycket tråkigt, men ingen idé att hänga läpp över något som man ändå inte kan rå på. Nya tag och nya inlägg alltså big_smile

Jag visar de kort ifrån helgens campande igen. Kumo tyckte att det var helfestligt att få bo ute i skogen och springa runt och busa hur mycket man ville med kompisen Tifa. Lite jobbigt med alla mygg, men som tur va kom de inte in några i tältet och han sov nog bättre än vad jag gjorde.
http://i817.photobucket.com/albums/zz96/mothermakeitstop/Juni%202011/DSC_1692.jpgLek på bryggan
http://i817.photobucket.com/albums/zz96/mothermakeitstop/Juni%202011/DSC_1803.jpgUnder mattes jacka så att myggen inte ska komma åt.http://i817.photobucket.com/albums/zz96/mothermakeitstop/Juni%202011/DSC_1793.jpgPigg och glad efter en natt i tält

"My way or the highway!"
hundfylldadagar.blogspot.sefox

#2 2011-06-28 15:56:39

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Re: Kumo

Ja blush blush blush här går skammens vågor VÄLDIGT höga och nu försöker inte JAG flytta några trådar mer, usch usch usch..... cry cry cry

Men vad ÄR det för sort på lekkamraten, ser så häftig ut!

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#3 2011-06-28 17:07:12

Goldenhill
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Lena skrev:

Ja blush blush blush här går skammens vågor VÄLDIGT höga och nu försöker inte JAG flytta några trådar mer, usch usch usch..... cry cry cry

Men vad ÄR det för sort på lekkamraten, ser så häftig ut!

Kan hända även den bäste att det blir fel när det handlar om teknik hmm Krångligt det där...

Tifa är blandning Papillon, italiensk vinthund och pudel och har minst sagt ett unikt utseende big_smile

"My way or the highway!"

#4 2011-06-28 18:18:10

Ninashka
Medlem
Från: Stockholm
Registrerad: 2010-01-13
Hundar/kennel:
Honto-no Jinsei

Campa låter jättekul! Kumo var alltså inte osäker på konstiga ljud utanför tältet under natten? Det oroar jag mig över, att Jinsei skulle ligga och boffa hela natten. lol

#5 2011-06-28 18:51:31

Goldenhill
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Ninashka skrev:

Campa låter jättekul! Kumo var alltså inte osäker på konstiga ljud utanför tältet under natten? Det oroar jag mig över, att Jinsei skulle ligga och boffa hela natten. lol

Jag var också lite orolig över det, men han var helt slut efter all aktivitet under dagen att han inte sa ett ljud på hela natten. Jag kunde till och med lämna tältet mitt i natten för att gå på toa utan att han sa något smile

"My way or the highway!"

#6 2011-06-29 06:08:11

charlla
Medlem
Registrerad: 2010-07-04
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Som sagt innan i födelsedagstråden, så tyckte Juni att tältet var lite väl trångt och liggunderlagen vingliga att gå på. Hon ville ut och sitta och spana efter att ha slumrat en stund, vilket vi lät henne göra. Där ute satt hon som en liten fura medan hon då och då nickade till eller viftade bort mygg. Till slut kom hon tassande och ville nog ligga i tältet i alla fall...Nästa gång går nog ännu bättre!
Kumo ser ut att ha stortrivts!

#7 2011-07-13 16:53:37

Goldenhill
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Idag har vi varit på utställning, och det gick sååå bra. BIR-valp och BIG 2a. Han var en riktig liten fjäskis och pussade domaren när han stod på bordet, och visa tänderna var inga problem. Det är så skönt att träningen jag lagt ner på tandvisningen verkligen gett resultat! Det känns superbra inför juniordebuten i Köping om en och en halv vecka big_smilehttp://i817.photobucket.com/albums/zz96/mothermakeitstop/Kumo/Shows/DSC_1942-1.jpg

"My way or the highway!"

#8 2011-07-13 17:03:09

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

thumbup

flower GRATTIS!

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#9 2011-07-14 09:02:49

Goldenhill
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Nu beter sig Kumo mer som en shiba när han hälsar på människor. Han är inte så intresserad av främlingar längre. Hälsar artigt om de pratar med honom, men inte så mycket mer. Men vissa utvalda får fortfarande specialhälsningen som innebär glädjetjut och hoppande. När jag varit borta ett par timmar och kommer hem möter han mig i hallen med hela baken vickande och en leksak i munnen och ett nöjt knorrande. Så gulligt! love

Han springer heller inte fram till allt och alla på promenaderna längre. Imorse i skogen när vi stötte på både joggare och vandrare stannade han snällt och väntade in mig. Otroligt skönt! Men vi tränar en massa just nu på både inkallning och stannande. Ibland är det som han inte gjort något annat, och ibland är han totalt döv, men det känns ändå som vi gör framsteg som sagt.

"My way or the highway!"

#10 2011-07-16 21:23:55

Goldenhill
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Idag var sista gången på vår unghundskurs, och alla fick pröva på lite rallylydnad. Kumo tyckte det var riktigt skojigt, och jag med för den delen och vi fick även beröm av instruktören. Kanske är det alltså rallylydnad vi ska syssla med i höst om jag hittar någon bra kurs?

"My way or the highway!"

#11 2011-07-19 12:57:28

Goldenhill
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Jag hade inte tänkt bada Kumo nå mer på ett tag eftersom jag hade tänkt att han skulle ha någon päls kvar på de två utställningarna som vi har kvar i sommar. Kumo hade andra planer och hittade inte bara en utan TVÅ döda fåglar att rulla sig i idag på promenaden. Det fick alltså bli ett bad ändå. Hellre en nakenhund än en som luktar illa...
http://shibainfo.com/forum/img/gallery/435_1311079733.jpg

"My way or the highway!"

#12 2011-07-19 13:21:13

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Han ser ju inte ut att vantrivas i badet i alla fall... även om matte dödat den goda parfymdoften tongue

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#13 2011-08-01 13:37:47

Goldenhill
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Nu bildbombar jag lite här igen. I förra veckan så spenderade vi ett par dagar tillsammans med Kumos syster Leika och hennes husse och matte. De busade järnet och trivdes jättebra tillsammans heart

http://i817.photobucket.com/albums/zz96/mothermakeitstop/Shibas/Varmland%20juli%202011/DSC_2526crop.jpg
En kort stunds paus i allt busande

http://i817.photobucket.com/albums/zz96/mothermakeitstop/Shibas/Varmland%20juli%202011/DSC_2498.jpg
Det var så varmt att lite badade gick an. Flytbollen var populär men hamnade den så här långt ut så var det självklart jag som fick hämta den

http://i817.photobucket.com/albums/zz96/mothermakeitstop/Shibas/Varmland%20juli%202011/DSC_2560.jpg
Svårt att fastna på bild när det kutades omkring en del.

http://i817.photobucket.com/albums/zz96/mothermakeitstop/Shibas/Varmland%20juli%202011/DSC_2784.jpg
Syns att de är syskon

"My way or the highway!"

#14 2011-08-09 15:03:50

Goldenhill
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Det är inte lätt att vara tonåring...
Igår gick vi på promenad tillsammans med min kompis och hennes tik som precis har löpt. Vi träffade dem innan löpet också och Kumo visade lite intresse, men inte som igår. Han är nog fortfarande lite osäker på varför det är intressant så han prövade förutom att bara kasta sig på henne, att skälla i falsett i ansiktet på henne och slicka i mungipan, allt med dåligt resultat. Men man kan inte anklaga honom för att ge upp. Trots att han fick ett par ordentliga tillsägelser av tiken så fortsatte han att pröva.

Hur hanterar man sånt här egentligen? Jag tyckte det gick bra ändå, visst var han mycket mer frånvarande och inte lika intresserad av mig än han brukar vara på promenaden, men i slutet av den så gav han mig lite mer kontakt och det kändes ju absolut hanterbart. Alla närmningsförsök tog ju tiken själv hand om, så så småningom trillar väl poletten ner. Men skulle behöva lite allmänna tips på vad man ska tänka på om man vill hålla sin tonårskille i schack.

"My way or the highway!"

#15 2011-08-11 21:24:41

Goldenhill
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Idag har vi blodspårat för första gången. SÅ KUL!!! Kumo var mycket koncentrerad om än väääldigt fundersam. En helt ny skog, tre personer som gick efter i spåret och det att matte var helt TYST, svansen var låg så det var nog till och med lite LÄSKIGT. Ibland stannade han till och såg ut att vilja vända tillbaka, då fick jag ta ett uppmuntrande steg som för att visa att han faktiskt gjorde som man skulle, och då fortsatte han att spåra. Han var mycket noggrann och systematiskt i sitt spårande och när han hittade klöven var det inga tvivel om att detta var något mycket speciellt och det läskiga var glömt. Nu blir det till att försöka hitta någon att köpa blod och klövar av, för detta ska vi göra flera gånger!
http://i817.photobucket.com/albums/zz96/mothermakeitstop/Augusti%202011/DSC_3062.jpg
http://i817.photobucket.com/albums/zz96/mothermakeitstop/Augusti%202011/DSC_3063.jpg

"My way or the highway!"

#16 2011-08-22 18:45:45

Goldenhill
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Jag och Kumo är alltså numera smålänningar på Grimslövs folkhögskola. Min största skräck innan vi flyttade var inte att jag inte skulle trivas, utan att Kumo inte skulle göra det. Han kommer behöva vara ensam bra mycket mer än han har varit, men samtidigt kommer jag aldrig vara mer än 2 minuter ifrån honom så jag kan titta till honom när jag vill. Förhoppningsvis går allt bra. Planen är daglig mental stimulans och nosarbete ett par gånger i veckan, och massa lösa långpromenader förstås big_smile

Vi bor granne med bulldogvalpen Bosse och ett helt gäng katter. Bosse och Kumo kom genast mycket bra överens och det var kul att se hur Kumo anpassade sin lek med honom. Katten som min lägenhetskompis har var också väldigt spännande, men den var ganska rädd, så vi ska ge dem lite mer tid att vänja sig innan närkontakt kan tillåtas. Vi har ju bara varit här en dag ännu, så allt är lite ovant, men samtidigt väldigt roligt när det finns mycket folk som kan klia en på magen och skolan ligger bredvid ett stort naturområde som jag hoppas har fina vandringsleder för långpromenader. Ska bli kul att utforska! Om jag får tag i en bil att låna så kommer vi även att börja en viltspårskurs i Växjö om ett par veckor.

Det kommer verkligen bli ett spännande år för oss båda.

"My way or the highway!"

#17 2011-08-22 20:22:32

Lindalo
Medlem
Från: Hedemora
Registrerad: 2006-07-13
Hundar/kennel:
Kennel Watashi-No, Stämmlocks Densetsu *Denzo* och Honto-No Akira Hime *Akira*
Webbsida

Det låter ju helt fantastiskt för ER... Lycka till med studierna o kul om du rapporterar hur det går :-)

Sugoi!!!!
(Wow)

#18 2011-08-23 06:46:01

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Grimslöv är inte långt bort från där min mamma bor, kanske kan gå att ordna en lekträff där nere nånstans framöver. Lycka till med allt!

#19 2011-08-23 17:56:52

Goldenhill
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

charlla skrev:

Grimslöv är inte långt bort från där min mamma bor, kanske kan gå att ordna en lekträff där nere nånstans framöver. Lycka till med allt!

Ja absolut! Vore jättekul att träffa er och Juni igen smile

Och sen får vi försöka styra en träff Linda när jag kommer tillbaka till hemtrakterna över höstlovet. wink

"My way or the highway!"

#20 2011-08-23 18:37:50

Lindalo
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Goldenhill skrev:

Och sen får vi försöka styra en träff Linda när jag kommer tillbaka till hemtrakterna över höstlovet. wink

Tycker jag låter bra!

Sugoi!!!!
(Wow)

#21 2011-08-24 12:21:00

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Lycka till! thumbup - och så roligt att höra att viltspåret gick bra! star

Lena

#22 2011-08-30 18:18:34

Goldenhill
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Kumo har blivit en riktig slyngel! Lyssnar INTE ALLS när han är lös och det bästa han vet är att reta mig till vanvett mad Vi har ju haft en lång period då lösgåendet bara gått framåt och framåt och jag till och med inte har behövt koppla upp när vi fått möte med människor, men nu är det alltså dags för ett bakslag. Den senaste veckan har han "rymt" flera gånger så nu är det bara att inse att det får bli långlina den kommande tiden och gå tillbaka i träningen neutral

Annars går det bra för oss här i Grimslöv. Kumo verkar ta den ökade ensamheten med ro.

"My way or the highway!"

#23 2011-08-30 19:11:47

Lindalo
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Han har alltså kommit in i dövåldern :-O Det är bara att jobba på och vara konsekvent :-)

Senast redigerat av Lindalo (2011-08-30 19:12:10)

Sugoi!!!!
(Wow)

#24 2011-08-30 19:45:30

Goldenhill
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Av någon anledning trodde jag att jag skulle slippa den roll Men men, det är ju som du skriver; bara att jobba på tongue

"My way or the highway!"

#25 2011-09-12 17:45:35

Goldenhill
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Idag glimtade den "gamla" Kumo till igen. En långpromenad med långlinan på över åkrar i snåriga traktorspår och den lilla slyngeln kutar och far så det står härliga till, men kommer lika tokglatt varenda gång matte kallar. Så kul att äntligen känna att man kan ge beröm och tycka att han är duktig istället för att känna sig som värsta tjatkärringen som bara säger nej nej nej!
Detta behövdes verkligen för den senaste veckan har verkligen inte varit rolig ur hundägar-synvinkel. Kumo har rymt flera gånger då min rumskompis inte varit snabb nog med dörren och sprungit runt och haft skitroligt när matte inte lyckats få tag på honom. Jag har haft skitdåligt samvete över att han kanske inte får tillräckligt med utlopp för sin energi och hurvida detta med folkis kanske var ett dåligt val för hans skull. Idag så känns det i alla fall bättre och jag har fått ny energi att fortsätta träna och vänta ut detta beteende med så lite självbelöning som möjligt och inte lyssna på dem som tycker att jag borde "sätta åt honom" ordentligt istället.

Det blev ingen viltspårskurs för oss, men jag har kommit i kontakt med en tjej som jag ska få köpa rådjursklövar av, så vi ska träna på egen hand. Någon som kan tipsa om bra litteratur för detta?

"My way or the highway!"

#26 2011-09-13 08:31:50

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Har du provat att träna in ett stopp/stanna kommando på rymmarkungen? Juni har mycket lättare för att lyssna på det än en inkallning när det verkligen gäller. Får man stopp på henne kan man oftast hämta in henne sen. Vi tränar mycket "stanna" på promenader, till exempel när hon trasslat in sig i nåt eller om jag behöver plocka upp efter henne och liknande så att det är enkelt att förstå för henne att hon behöver stanna upp en stund. Jag ber henne också att stanna när hon ser nåt intressant, om hon då stannar får hon godis och sen kan jag ge henne ett varsågod att hon får fortsätta fram mot mot katten/fågeln el dyl eller blir det en inkallning. "Stanna" har därför också blivit lite av skvallerträning, ibland stannar hon upp självmant och tittar på mig för belöning när hon sett något spännande.

#27 2011-09-13 12:19:24

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Goldenhill skrev:

Kumo har rymt flera gånger då min rumskompis inte varit snabb nog med dörren och sprungit runt och haft skitroligt när matte inte lyckats få tag på honom.

Ja, det är just det... - om shibor inte får tillräckligt med utlopp för sin energi skaffar dom sig egna sätt - t ex med att rymma.

Kom bara ihåg att det inte behöver betyda "för alltid" utan det kan vara för just den stunden. Hundar glömmer snabbt och går vidare, det är vi människor som lägger saker på sinnet och minnet och vägrar släppa taget.

Rumskamrater måste lära sig! Sätt upp ett kompostgaller i dörröppningen så får rumskamraten i stället öva sig på att kliva över, om hon inte är snabb nog med dörren.

Lena

#28 2011-09-13 14:50:56

Kenzo Heart
Medlem
Från: Kalmar
Registrerad: 2010-09-29
Hundar/kennel:
Kenzo

Fy vad jobbigt för dig. Frustrerande när hunden ej lyder. Du får glädja dig åt "glimtarna han ger ibland smile Känner igen det där slyngel beteendet... Hur gammal är Kumo?

#29 2011-09-13 15:03:16

Goldenhill
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

charlla skrev:

Har du provat att träna in ett stopp/stanna kommando på rymmarkungen?

Ja stanna kan han, riktigt bra också! Men just nu lyssnar han inte på ngt kommando när han är helt lös. I lina går det bättre, då både stannar och kommer han på kommando, om än inte lika villigt som tidigare. Det verkar vara mycket annat som är intressantare än vad jag säger... När han rymt och jag säger "stanna" eller "kom" så tittar han bara på mig med ett "nähe du, den går jag inte på" och springer retfullt åt andra hållet. devil

Lena skrev:

Rumskamrater måste lära sig! Sätt upp ett kompostgaller i dörröppningen så får rumskamraten i stället öva sig på att kliva över, om hon inte är snabb nog med dörren.

Nu har vi bestämt det så att Kumo helt enkelt inte är i hallen när rumskompisen inte är hemma, blir nog bäst så. Har man hund så tänker man ju på det när man öppnar dörren, medan om man inte är van vid det kommer det en sekund för sent när hunden redan är ute. Känns så onödigt att han får den självbelöningen som rymmandet ändå är. Jag vill att det är jag som ska bestämma när han får tillbaka det privilegiet som lösgåendet är. Sen ska vi träna mer på att det INTE är ok att gå ut genom dörren utan tillåtelse. Tror att det är något som jag kan ha slarvat med blush

Det var hur som skönt att se att han kunde få springa av sig ordentligt igår trots att linan var på, annars har han inte varit så pigg på det den senaste veckan. Det blir ju bäst så för oss båda eftersom jag inte kan lita på honom lös just nu, men vill att han ska kunna springa av sig. Självklart siktar jag på att kunna ha honom lös igen.

Kenzo Heart skrev:

Känner igen det där slyngel beteendet... Hur gammal är Kumo?

Han är 10, 5 månader nu så det är väl inte särskilt konstigt att det här beteendet kommer nu.

"My way or the highway!"

#30 2011-10-03 18:34:07

Goldenhill
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Nu har vi börjat komma igång lite mer med träningen. Vi har nämligen hittat en träningskompis. Varannan måndag träffas vi och tränar lydnad och varannan onsdag kommer vi åka till brukshundsklubben och träna. Idag hade vi lite lydnad och personspår och Kumo var riktigt fokuserad och hade roligt och det är guld värt. Jag har så dåligt samvete mest hela tiden över att han får va så mycket ensam och jag inte hinner träna med honom som jag borde. Det är inte optimalt med hund på den här utbildningen, men det funkar. Just nu har jag ångest över att jag ska på studieresa i nästa vecka och måste lämna bort honom. Känns sådär att lämna honom på något hundpensionat där han får sitta i en hundgård. Min kompis har erbjudit sig att ta hand om honom, men hon jobbar rätt mycket just då men där finns ju både hund och katt som sällskap. Får se hur jag gör. Känns bara så skumt att någon annan ska ha hand om min lilla bebis i 4 hela dagar...

"My way or the highway!"

Sidfot