#31 2011-10-16 13:48:39

Goldenhill
Medlem
Från: Sala
Registrerad: 2010-06-05
Hundar/kennel:
Okami's Lai-un "Kumo" och Brazil Jack's Daikokuten "Yume"
Webbsida

Re: Kumo

Idag blir Kumopluttis 1 år! Grattis Grattis!
http://i817.photobucket.com/albums/zz96/mothermakeitstop/Kumo/1rskollage.jpg

Tyvärr får jag inte fira min lilla plutt då han för tillfället är i Sala hemma hos mor min. Det slutade med att hon fick åka de 50 milen och hämta honom innan jag åkte iväg ett par dagar på skolresa till Danmark. Skönt att han slapp vara på ett pensionat. Så nu får han vara hos henne tills jag kommer hem på höstlovet. Känns mycket konstigt och tomt här, men han har det enligt rapporter mycket bra fox

"My way or the highway!"
hundfylldadagar.blogspot.sefox

#32 2011-10-16 14:00:09

Linda Olsson
Medlem
Från: Höllviken
Registrerad: 2010-07-18
Hundar/kennel:
Nidhøg's Eniwa Eimi - Eida "Thelma", Nidhøg's Beniichi Boni - Bijin "Elsa"

Stort grattis till Kumo på sin födelsedag från Thelma och mig! flower

Hälsningar
Linda, Thelma & Elsa

#33 2011-10-16 15:04:49

Ninashka
Medlem
Från: Stockholm
Registrerad: 2010-01-13
Hundar/kennel:
Honto-no Jinsei

Grattis Kumo och vilket underbart kollage! love

#34 2011-10-16 15:10:01

Sel
Medlem
Från: Peebles
Registrerad: 2010-11-06
Hundar/kennel:
Lorendale Happy Soul "Chika" och Kailzie, världens härligaste JRT!

GRATTIS Kumo!flower
Och till matte en eloge för det superfina kollaget!

"The average dog is a nicer person than the average person."

#35 2011-10-16 16:41:13

charlla
Medlem
Registrerad: 2010-07-04
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Grattis Kumo! Juni hälsar att det brukar vara roligt att vara hos sin "mormor" men roligast av allt förstås när matte kommer tillbaka!

#36 2011-10-16 17:25:34

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Grattis! star
- och vilket fantastiskt collage! flower heart

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#37 2011-10-17 06:04:14

Ulrika
Medlem
Från: Trelleborg
Registrerad: 2010-04-28
Hundar/kennel:
Parnassos Masaru "Musse" och Aangenaam Iki-Kokuhou "Gonza"

Grattis Kumo! flower

#38 2011-10-17 11:34:20

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

flower Grattis!
Ett jättefint collage!

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#39 2011-10-17 17:07:36

Goldenhill
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Kumo tackar för alla grattis, och jag för alla komplimanger om collaget big_smile

"My way or the highway!"

#40 2011-11-22 21:15:43

Goldenhill
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Jag tycker jag börjar märka lite skillnad på Kumos beteende nu. Han är lite snabbare och villigare att lyssna på vad jag säger. Innan lovet så tillbringade han 3 veckor hemma i sala hos mor min, och det var kanske nyttigt att vara ifrån varandra lite. Även om jag tycker att det är stressigt att ha skolan med alla dessa uppgifter vi har och samtidigt se till att Kumo blir ordentligt stimulerad, så vill jag ju faktiskt ha honom här hos mig. Nu får dessutom hjälp av ett par snälla klasskompisar som tar med honom på promenad ibland så att jag kan få en extratimme i verkstäderna.

Jag har också tänkt om lite när det gäller lösgåendet. Det känns verkligen som om han behöver få springa lös och jag har nyligen prövat att börja koppla loss igen, på platser där det inte finns nå folk eller fä. I början så kommer han klockrent på inkallning, stannar, går fot, ja gör allt jag ber om, men efter ett tag så kommer han på att han faktiskt kan göra som han själv vill och drar och börjar retas. Jag jagar inte upp mig utan jag vet att så länge det inte händer något roligare inom synhåll så får jag fatt i honom när han tröttnat. Då får han beröm och chans att göra rätt, dvs komma på inkallning i lina, och känns det riktigt bra, utan lina och kort avstånd. Tror att vi behöver avdramatisera detta båda två, så att det helt enkelt inte är särskilt kul att dra. Tror jag får göra så att jag kopplar av och på många gånger under promenaderna, för att avdramatisera detta också, och försöka vara noga på att se tecknen innan han drar. Planen är också att han gärna får vara lite trött såhär i början, och jag har prövat den senaste veckan att både springa och cykla korta sträckor med honom, och det gick hur bra som helst.
Ni får gärna lämna synpunkter på allt detta. Kanske tänker jag och gör jag helt fel?

Det känns i alla fall som den allra värsta tonårsperioden är över och förhoppningsvis går vi in i en lugnare och roligare period nu.

Trots att det har varit jobbigt så älskar jag den här killen så otroligt mycket. Visst kan han få mig att gråta av frustration, men också att skratta och glädjas åt allt det som han varje dag lär mig, om hundar, men också om tillvaron, världen och mig själv

http://i817.photobucket.com/albums/zz96/mothermakeitstop/November%202011/DSC_4082.jpgheart

"My way or the highway!"

#41 2011-11-23 09:32:49

Ylis
Medlem
Från: Hörnefors, Umeå
Registrerad: 2008-10-27
Hundar/kennel:
Ikinokoru, Koori (i de sälla jaktmarkerna)

Underbar bild! love

När det gäller att vara lös... När jag släpper Iki ger jag henne en uppgift. Den uppgiften är att hålla koll på mig, istället för att det ska vara min uppgift att hålla koll på henne (vilket det ju givetvis också är, men det behöver jag ju inte tala om för henne). Jag ropar inte på henne. Jag går. Och om hon springer för långt bort går jag åt ett annat håll. Rätt in i skogen om så behövs. När hon upptäcker att jag inte är med kommer hon som ett skott. Jag har ju fördelen av att alltid ha hennes mamma med mig i koppel, så när Koori stannar och luktar på något, då stannar jag ibland också och "luktar". Åter igen kommer Iki som en kanonkula för att se efter vad det är som är så spännande. Jag ser till att ha kroppskontakt med henne (så att jag SKULLE kunna koppla henne), ger henne en liten klapp, kanske pratar lite, sedan fortsätter vi. På så sätt blir jag aldrig tjatig. Jag ropar inte på henne i onödan. Hon håller sig (nästan hela tiden) inom synhåll. Enda gången hon egentligen drar iväg en bit bort är på långa raksträckor, så då gör jag små avstickare. Det funkade på hennes pappa också, fast Iki är mer följsam. När jag väl ropar på henne så kommer hon. Om vi möter en annan hund kan hon först kolla om jag verkligen inte är på väg till den andra hunden när jag ropar, men om jag bara tar några steg bort från den så kommer hon. Vi är ju tillsammans.

Vet inte om detta kan vara en "teknik" som funkar för er? Det beror ju lite på vad man är ute efter. Jag jobbar inte för att kunna ha Iki lös längs vägen inne i samhället. När jag släpper henne är det för att hon ska få sträcka ut och springa av sig och bygga muskler.

#42 2011-11-23 13:59:12

Lindalo
Medlem
Från: Hedemora
Registrerad: 2006-07-13
Hundar/kennel:
Kennel Watashi-No, Stämmlocks Densetsu *Denzo* och Honto-No Akira Hime *Akira*
Webbsida

Han är för go den där gossen :-) Ser honom fortfarande springa runt i min trädgård när vi skulle ta promenad med Denzo och Akira. Fick verkligen lirka med honom... han hade roligare i trägården och springa runt och lukta o busa med grejerna som fanns där än att gå i koppel med oss :-) Skönt att läsa att han lystrar lite bättre i allafall. Ha det bäst!!!

heart

Sugoi!!!!
(Wow)

#43 2011-11-23 18:08:40

Goldenhill
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Innan så hade vi det mer som du och Iki Ylis, då var Kumo lös för det mesta och jag kallade inte in honom särskilt ofta utan han höll sig inom synhåll och kunde springa lite bäst han ville, men kom för det mesta när man ropade. Jag var aktiv och lät honom lösa lite uppgifter, typ godisstenar och trix och liknande.

Det jag har känt har varit svårt då när han rymt är att då är det ju faktiskt jag som måste hålla koll på min hund och inte tvärtom, jag har blivit så jävla orolig för att han ska ha sprungit ut på vägen eller bara terroriserat någon granne, och det har gjort att det antagligen blivit som en lek för honom. Går jag någonstans i det läget så följer han efter så småningom på avstånd, så han vill ju ändå ha en viss koll på vad jag gör och befinner mig, men finns det någon annan i närheten så har det varit mer intressant. Så jag har tänkt att försöka komma tillbaka till att han väljer mig och ser mig som en tillgång istället för att det ska vara så himla kul att leka "du kan inte ta mig"-leken, som jag i ärlighetens namn svarat upp mot ett par gånger. Men för att det ska funka måste jag ha en sån stor kontroll över omgivningarna att jag inte behöver konkurrera med sånt som kan störa eller vara så farligt att jag MÅSTE få in honom. Jag har aldrig eftersträvat en 100% lydig hund, det tror jag dessutom blir väldigt svårt med en shiba. Men jag vill kunna ha honom lös i skog och mark och veta att han kommer när jag ropar på honom.

Jadu Linda... han hade kunnat springa omkring där länge helt själv han tongue Men det känns verkligen som att det är på bättringsvägen nu. Den här veckan har han varit så träningsvillig smile

"My way or the highway!"

#44 2011-11-23 20:55:09

Lindalo
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Blev det nå bilder från dagen du var här? Nu har valparna vuxit en hel del sen dess :-)
Skönt att han är träningsvillig igen. Då är det bara att passa på! thumbupthumbup

Sugoi!!!!
(Wow)

#45 2011-11-24 07:57:25

Ylis
Medlem
Från: Hörnefors, Umeå
Registrerad: 2008-10-27
Hundar/kennel:
Ikinokoru, Koori (i de sälla jaktmarkerna)

Jo, när de rymmer är det ju en annan femma... Koori är expert på "du kan inte ta mig"-leken, alltid preciiiis utom räckhåll, så jag vet var du menar...

Själv känner jag att bandet mellan mig och hunden stärks varje gång vi "lyckas", när hon får vara lös där det inte finns några faror och det går bra. Jag tror att du har helt rätt i det du säger om att avdramatisera det.

#46 2011-11-24 08:08:51

gabri
Medlem
Registrerad: 2008-03-30
Hundar/kennel:
Honto-noEtsuyo (Sushi) och Honto-no Nakamekuro (Soya)

Goldenhill skrev:

Jag tycker jag börjar märka lite skillnad på Kumos beteende nu. Han är lite snabbare och villigare att lyssna på vad jag säger. Innan lovet så tillbringade han 3 veckor hemma i sala hos mor min, och det var kanske nyttigt att vara ifrån varandra lite. Även om jag tycker att det är stressigt att ha skolan med alla dessa uppgifter vi har och samtidigt se till att Kumo blir ordentligt stimulerad, så vill jag ju faktiskt ha honom här hos mig. Nu får dessutom hjälp av ett par snälla klasskompisar som tar med honom på promenad ibland så att jag kan få en extratimme i verkstäderna.

Jag har också tänkt om lite när det gäller lösgåendet. Det känns verkligen som om han behöver få springa lös och jag har nyligen prövat att börja koppla loss igen, på platser där det inte finns nå folk eller fä. I början så kommer han klockrent på inkallning, stannar, går fot, ja gör allt jag ber om, men efter ett tag så kommer han på att han faktiskt kan göra som han själv vill och drar och börjar retas. Jag jagar inte upp mig utan jag vet att så länge det inte händer något roligare inom synhåll så får jag fatt i honom när han tröttnat. Då får han beröm och chans att göra rätt, dvs komma på inkallning i lina, och känns det riktigt bra, utan lina och kort avstånd. Tror att vi behöver avdramatisera detta båda två, så att det helt enkelt inte är särskilt kul att dra. Tror jag får göra så att jag kopplar av och på många gånger under promenaderna, för att avdramatisera detta också, och försöka vara noga på att se tecknen innan han drar. Planen är också att han gärna får vara lite trött såhär i början, och jag har prövat den senaste veckan att både springa och cykla korta sträckor med honom, och det gick hur bra som helst.
Ni får gärna lämna synpunkter på allt detta. Kanske tänker jag och gör jag helt fel?

Det känns i alla fall som den allra värsta tonårsperioden är över och förhoppningsvis går vi in i en lugnare och roligare period nu.

Trots att det har varit jobbigt så älskar jag den här killen så otroligt mycket. Visst kan han få mig att gråta av frustration, men också att skratta och glädjas åt allt det som han varje dag lär mig, om hundar, men också om tillvaron, världen och mig själv

http://i817.photobucket.com/albums/zz96 … C_4082.jpgheart

Vilken fin bild på en trevlig och vacker shibapojke!! Gabri

#47 2011-11-24 08:14:23

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Ja, också hanhundar går igenom olika faser, som har med hormoner att göra, inte bara tikar. Men på tikarna är det lättare att veta - 2 månader innan löp blir dom döva och får spring i benen.

Du har inga områden där han kan gå lös och du inte behöver bekymra dej, där det inte finns stora vägar precis intill och inte så många hundar och människor som går? Där du kan släppa och bara gå på.... Dom vet så väl när det är VI som är oroliga och jagar efter hunden, i stället för att hunden ska oroa sig över att matte kanske försvinner....

Lena

#48 2011-11-24 09:53:12

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Goldenhill skrev:

(...)

http://i817.photobucket.com/albums/zz96 … C_4082.jpgheart

heart Det är sann kärlek att älska sin shiba och inse vilken tillgång den är i sitt liv! Tycker också att mina shibor lär mig nya saker hela tiden!

Fin bild i löven!

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#49 2011-11-24 19:21:53

Goldenhill
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Lena skrev:

Ja, också hanhundar går igenom olika faser, som har med hormoner att göra, inte bara tikar. Men på tikarna är det lättare att veta - 2 månader innan löp blir dom döva och får spring i benen.

Du har inga områden där han kan gå lös och du inte behöver bekymra dej, där det inte finns stora vägar precis intill och inte så många hundar och människor som går? Där du kan släppa och bara gå på.... Dom vet så väl när det är VI som är oroliga och jagar efter hunden, i stället för att hunden ska oroa sig över att matte kanske försvinner....

Jo nog är det varit hormoner alltid tongue

Jo jag har någon sån runda där det går bra att ha lös delar av den, men jag har tagit det säkra före det osäkra eftersom jag inte vetat hurvida jag lyckas kalla in när jag väl måste koppla upp. Men nu har han fått sprungit lite lite lös varenda dag den här veckan och det har gått jättebra! Idag tog han en vepa på en åker, men jag låtsades som ingenting och snart så kom han tillbaka i full spurt och såg så lycklig ut heart

Lindalo skrev:

Blev det nå bilder från dagen du var här? Nu har valparna vuxit en hel del sen dess :-)

Det hade jag faktiskt glömt bort Linda blush, men jag fixar det på en gång och skickar över. Jag har sett bilderna på fb och fy vad valpsugen man blir alltså!

"My way or the highway!"

#50 2011-11-25 13:00:03

Lindalo
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Tack för bilderna, duktig du :-) Ja det är verkligen mysigt med valpar, speciellt när dom sover *hahaha*

Sugoi!!!!
(Wow)

#51 2011-12-05 21:27:02

Goldenhill
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Idag vaknade vi så äntligen upp till snö här i småland. Både matte och Kumo blev helt pirriga av lycka och hade en väldigt härlig morgonpromenad med massa glädjerus (och lite posande smile )
http://i817.photobucket.com/albums/zz96/mothermakeitstop/December%202011/DSC_4557.jpg
http://i817.photobucket.com/albums/zz96/mothermakeitstop/December%202011/DSC_4561.jpg
http://i817.photobucket.com/albums/zz96/mothermakeitstop/December%202011/DSC_4565.jpg

"My way or the highway!"

#52 2011-12-05 21:51:52

Linda Olsson
Medlem
Från: Höllviken
Registrerad: 2010-07-18
Hundar/kennel:
Nidhøg's Eniwa Eimi - Eida "Thelma", Nidhøg's Beniichi Boni - Bijin "Elsa"

Finaste Kumo! heart
Han ser ut som en liten modell på den sista bilden! Och jag älskar skutten på de två översta bilderna, underbart med Shiba-språng! big_smile

Hälsningar
Linda, Thelma & Elsa

#53 2011-12-06 06:07:41

Ninashka
Medlem
Från: Stockholm
Registrerad: 2010-01-13
Hundar/kennel:
Honto-no Jinsei

Vad han ser lycklig ut! lol  Jag förstår honom, vi längtar också efter snö...

#54 2011-12-06 06:11:26

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Å! så fina bilder! Vilken härlig röd färg mot den vita snön och så glad han ser ut!

Lena

#55 2011-12-06 10:05:45

Sel
Medlem
Från: Peebles
Registrerad: 2010-11-06
Hundar/kennel:
Lorendale Happy Soul "Chika" och Kailzie, världens härligaste JRT!

Åh, porträttbilden är verkligen FÖR fin!heart
Vi har äntligen fått liite liite snö häruppe också... så nu ser vi var vi går på kvällspromenaderna. XD

"The average dog is a nicer person than the average person."

#56 2011-12-06 10:25:32

Ulrika
Medlem
Från: Trelleborg
Registrerad: 2010-04-28
Hundar/kennel:
Parnassos Masaru "Musse" och Aangenaam Iki-Kokuhou "Gonza"

love Så fin han är!! Han ser så härligt lycklig ut! lol

#57 2011-12-06 12:27:14

gabri
Medlem
Registrerad: 2008-03-30
Hundar/kennel:
Honto-noEtsuyo (Sushi) och Honto-no Nakamekuro (Soya)

heart
Nämen, vad härligt för fina Kumo. Nu kan det gärna få komma lite snö roll.
Skönt att slippa torka leriga tassar.
Gabri

#58 2011-12-18 21:24:41

Goldenhill
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Den senaste veckan har det varit extra mycket i skolan eftersom vi haft en utställning att förbereda inför, så Kumo har fått nöja sig med lite mindre mattetid. Tack vare snälla promenadsugna klasskamrater så har det inte gått någon nöd på honom ändå. Nu är vi tillbaka i Sala för 3 veckors jullov med många härliga långpromenader och bus med hundkompisarna här. Ska bli så skönt! Snön fick vi tillbaka idag också, så förhoppningsvis får vi en vit jul.

"My way or the highway!"

#59 2011-12-22 09:29:33

Goldenhill
Medlem
Hundar/kennel:
Webbsida

Igår var vi hos veterinären och sydde tass. Antagligen skar han sig på en bit glas under kvällspromenaden i förrgår. Han sa inte ett knyst, utan jag ser bara hur han börjar linka och att det blöder. De var tvungna att söva ner honom helt och klippa nya sårkanter och jag har varit orolig hönsmamma, det är första gången han har behövt gå till veterinären förutom vaccination. Han var rejält groggy nästan hela dagen igår, men piggnade till lite på kvällen. Det var inte populärt att sätta på den lilla gummiskon som han ska ha på sig utomhus, annars har han varit väldigt medgörlig och tackar mig själv för att jag tragglade hantering och kloklippning så mycket när han var liten. Ikväll åker bandaget av och kragen på och förhoppningsvis så läker såret fint och snabbt!

"My way or the highway!"

#60 2011-12-22 10:27:05

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Stackars Kumo! sad otäckt när sådant sker. Hoppas att det läker ihop snabbt nu!

Vad bra att det gick bra, det är just i sådana här lägen man kan skörda tass och hanteringsträning! thumbup

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

Sidfot