#1 2011-05-23 10:55:57

Ylis
Medlem
Från: Hörnefors, Umeå
Registrerad: 2008-10-27
Hundar/kennel:
Ikinokoru, Koori (i de sälla jaktmarkerna)

Ikinokoru (Iki)

Idag är Iki 8 veckor, så nu får hon en egen tråd.

Vi börjar med en länk till hennes registersida och en länk till tråden om hur allting började.

Det var inte alls tänkt att vi skulle bli med valp. Men det är väl ganska ofta så det är, att livet tar sina egna vägar utan att man själv har så mycket att säga till om. Och nu är hon här, vår lilla överlevare, och jag hoppas att hon ska få ett långt och bra liv hos oss.

Iki-picki är en go liten tjej som verkar ta dagen som den kommer. Likt sin mor tycker hon att allt som stänger för är pest och pina. Det ska vara öppet! Överallt! Hon blir lika glad över alla människor som kommer, vare sig hon har träffat dem förut eller inte. Trappan till övervåningen tar hon med bravur, liksom bron ner från altanen. Däremot går hon inte ner för de ynka två trappstegen i hallen bort till kontoret. Igår hittade jag henne sovande vid fönstret i trappan. Utkiksplatsen nummer ett har hon alltså redan tagit i besittning.

Hon har varit i princip helt rumsren sedan hon var 3 veckor gammal... tills den senaste veckan. När hon fick fri tillgång till större delen av huset, och inte bara köket, blev det svårare att hinna säga till i tid. Och sen kan det ju vara lite svårt att ha tid att kissa när man är ute och misstänker att det händer något spännande inne. Vi får vara mer uppmärksamma, helt enkelt. Ungefär samtidigt som världen inomhus blev större ville hon också vidga vyerna utomhus, och gick för första gången från gården. Hon insåg då att det fanns massor, massor med spännande värld runtomkring, så hädanefter får hon ha koppel när vi inte är i skogen, så att hon inte springer ut på vägen och blir påkörd. Det här med koppelträning har hittills gått långt över förväntan. Det var liksom inget konstigt alls, inga problem att ta på eller av.

Ikis favoritperson i hela denna stora värld är lillmatte Alva, 11 år. Kanske en blivande agility-duo? Schäferklubben som finns aldeles i närheten har agilityhinder stående som de inte använder. Kanske kan man få hyra in sig på dem...

Samtidigt som Iki är ganska så kaxig mot sin mamma (som imorse - Koori visar alla tänderna och morrar dovt, varpå Iki ställer sig på bakbenen, lägger framtassarna över mammas ögon och slickar henne på nosen. Hon vet när det är på allvar och när mamma bara tjatar.) är hon mjuk och fin i sättet. Man kan ta upp henne och gosa utan att bli biten i näsan (om man inte har busat upp henne först, så klart). Hon är inte bara av (sover) eller på (100% bus) utan har också ett mellanregister där man kan gosa och pussas utan att det måste leda till bus och spring. Men visst är det mycket full fart också! Det gäller att se upp var man sätter fötterna, för hon är kvick som en vessla! Och byxben är ett begärligt byte. Det är något vi får jobba på. Dragkamp ska man ha med leksaker, inte med kläder, men Iki är inte helt övertygad om detta. Favoritleksakerna är dock fleeceflätorna hon fick i födelsedagspresent av fina Zumi med matte och husse! smile

#2 2011-05-23 11:59:19

Aiko-Chan
Medlem
Från: Oslo, Norge
Registrerad: 2009-10-31
Hundar/kennel:
Najanins Aiko-chan & Najanins Deki Imouto

Re: Ikinokoru (Iki)

Så hyggelig med egen tråd! men har pappaen til Iki flytta? Jeg ser at han ikke lenger står lista opp under "hundar/kennel". smile

#3 2011-05-23 19:23:43

Ylis
Medlem
Hundar/kennel:

Ja, till mitt hjärtas djupa sorg är inte Chisei kvar hos oss längre. cry

Som tur är har vi en väldigt mjuk och trevlig valp som hjälper oss att tänka på annat.

Idag blev Iki chippad, vaccinerad och besiktad utan anmärkning. Hon sa inte ett pip, (fast matte nästan mådde illa av grovleken på nålen till chippet) utan pussades glatt med veterinären. Hon fick en del extra uppmärksamhet av personalen, eftersom de var med när hon föddes och vet hur nära det var, och hur det slutade för hennes syster innan det ens hade börjat. "Här har vi vår lilla överlevare! Vilken stor tjej du har blivit," sa en av dem, och "Tänk att dig har jag gnuggat liv i. Då var du inte så pigg, lillgumman," sa en annan. Det känns tryggt att känna hur personalen verkligen bryr sig om djuren. Och jag är så otroligt tacksam för den hjälp vi fått av dem.

När vi åkte in till stan tog vi tåget, och Iki var hur cool som helst trots att hon aldrig hade suttit i väskan förut. Lite besviken kanske att människorna bara gick förbi istället för att komma och hälsa på henne. Efter en liten stund somnade hon förnöjt med huvudet på min hand.

Efter veterinärbesöket hälsade vi på svägerskan med familj. Yngste sonen blev väldigt förtjust i valpen och pussades lyckligt, till Ikis stora förtjusning. Dottern skulle nog gärna vilja ha en egen. Äldste sonen var jätterädd för Chisei när han var valp, men Iki tyckte han om. 

Kanske är det på sätt och vis tur att jag har haft så otroligt mycket jobb att göra. Mellan studierna och valpen har det inte funnits så mycket tid att tänka. För det skär i hjärtat att tänka på Chisei. cry

#4 2011-05-23 20:43:18

Lina Örebro
Medlem
Från: Örebro
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
Honto-no Hanako [Saga]

Härligt att kunna fortsätta läsa om detta lilla söta underbarn smile Men vad har hänt med Chisei?

#5 2011-05-23 21:16:12

Ylis
Medlem
Hundar/kennel:

Han har flyttat tillbaka till uppfödaren i väntan på omplacering. cry

#6 2011-05-24 12:29:42

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Stackar dig Ylis, anar att det varit ett tufft beslut med Chisei som du inte behöver prata om här. Den bild jag har av dig är att du försöker göra det bästa av situationen och även har gjort det nu.

Gratulerar till en besiktning UA på Iki. Jag tycker också det är jätteskönt när personalen känner igen mig och mina hundar. Det blir liksom lite tryggare då man inte bara är en anonym i raden.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#7 2011-05-24 13:28:18

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Helene skrev:

Stackar dig Ylis, anar att det varit ett tufft beslut med Chisei som du inte behöver prata om här. Den bild jag har av dig är att du försöker göra det bästa av situationen och även har gjort det nu.

Gratulerar till en besiktning UA på Iki. Jag tycker också det är jätteskönt när personalen känner igen mig och mina hundar. Det blir liksom lite tryggare då man inte bara är en anonym i raden.

Ja herregud, man kämpar med sina hundar alldeles för länge emellanåt.

Tänker på dig!!! flower flower

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#8 2011-05-24 15:22:58

Ylis
Medlem
Hundar/kennel:

Tack så mycket till er båda. heart flower

#9 2011-05-24 17:37:46

Aiko-Chan
Medlem
Hundar/kennel:

Det var overhode ikke meninga å tråkke på noen tær! wave Håper alt løser seg til det beste for både hunder og eier!

Stor Oslo-klem til Iki! heartneutral

#10 2011-05-24 18:15:56

Ninashka
Medlem
Från: Stockholm
Registrerad: 2010-01-13
Hundar/kennel:
Honto-no Jinsei

Jättetråkigt att höra om Chisei. sad Usch över att behöva omplacera en älskad familjemedlem.

#11 2011-05-24 20:37:18

Ylis
Medlem
Hundar/kennel:

http://ylis.se/img/photo/pets/Alva_and_puppy04.jpg
http://ylis.se/img/photo/pets/puppy34.jpg
http://ylis.se/img/photo/pets/puppy35.jpg

#12 2011-05-24 20:44:25

LadyFrost
Medlem
Från: Linköping
Registrerad: 2006-05-21
Hundar/kennel:
Stämmlocks Izumi Go Akiko [Zumi] Tanspots Novums Norbert Novize [Norrie] (heeler)
Webbsida

Nämen-nemenis! (tänk Hitta Nemo, tänk "I'm from the menemenis... enememenis...")

SÖTNÖT! heart

My beloved monster and me

#13 2011-05-25 05:01:03

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

love Underbar valp, dotter och bilder!

Lena

#14 2011-05-25 05:45:14

charlla
Medlem
Registrerad: 2010-07-04
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Så fin! Man blir ju rätt valpsugen när man ser alla söta bilder här, Iki och Zum Zum...

#15 2011-05-25 06:48:08

Ulrika
Medlem
Från: Trelleborg
Registrerad: 2010-04-28
Hundar/kennel:
Parnassos Masaru "Musse" och Aangenaam Iki-Kokuhou "Gonza"

Så sööööööt!!!!love

#16 2011-05-25 15:00:43

andrea
Medlem
Från: Falun
Registrerad: 2009-02-19
Hundar/kennel:
Mitsukai's Chikara aka Chi

SÖÖÖÖÖT! love

andrea
    &
ChiBus

#17 2011-05-25 17:44:06

Lina Örebro
Medlem
Hundar/kennel:
Honto-no Hanako [Saga]

Jättesöt!!! heart
Även jag tänker på dig vad gäller Chisei. Usch så tufft. Kram till dig!

#18 2011-05-28 21:07:55

Ylis
Medlem
Hundar/kennel:

Jag är så stolt över detta lilla djur idag.

Vi städade och stökade och diskade och tvättade. Iki tittade på en stund. Sen gick hon och lade sig på en dyna när hon hade kommit fram till att matte faktiskt inte ville ha dragkamp med smutstvätten.

Sen fick hon följa med på kalas. Där fick hon träffa papillonen Wilmer och laikavalpen Nalla (tror hon är 12 veckor äldre än Iki). De hälsade och sen kom Iki fram till att det var för mycket som hände på en gång och Nalla var lite stor och läskig, så hon kom och lade sig i mitt knä. Sedan låg hon en bra stund i knä på ett av kusinbarnen och pussades glatt med honom och de andra barnen. Hon följde med på några kissrundor, dels med mig, dels med barnen. Sen låg hon lugnt i knä. Viftade glatt på svansen och pussades med alla som ville hälsa, men jagade inte upp sig och verkade inte alls rädd. Talade om för stora Nalla att hon ville bli lämnad ifred, och rara, fina Nalla respekterade det snällt. Jag är verkligen imponerad av hur fint Nalla betedde sig. Och Wilmer, som varit riktigt tuff mot Nalla från början, var så förtjust i Iki, och så försiktig. Hans matte sa att det var som att han tänkte "Åh, äntligen nån i MIN storlek!" Om inte Nalla hade varit där tror jag att de skulle ha lekt med varandra, men Iki var lite för avvaktande inför den stora hunden.

Hon verkar så... lagom. Modig, men inte vass. Mjuk, men inte rädd. Tillgiven, och samtidigt självständig. Full fart hemma och utomhus, lugn och sansad borta.  heart

#19 2011-05-28 21:19:01

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Hon låter som en underbar liten tjej! love

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#20 2011-05-30 15:34:46

Ylis
Medlem
Hundar/kennel:

9 veckor idag.

Hon har varit ganska dålig på att äta torrfoder, men de senaste dagarna har det vänt, och imorse var hon riktigt upprörd över att jag inte ställde ner skålen tillräckligt fort. Det tar sig. Koori var förresten inte särskilt stor i maten som valp heller.

Jag tog med kameran på dagens skogstur.

Hon hittade en prima kotte som hon sprang runt och bar på medan hon letade efter ett bra ställe att lägga sig och demolera den på.
http://ylis.se/img/photo/pets/puppy36.jpg

När kotten inte var rolig längre gav hon sig på mamma. Koori var inte helt imponerad.
http://ylis.se/img/photo/pets/puppy37.jpg

Sen utforskade hon den högsta stenen på den högsta kullen. Därifrån hade hon bra utsikt.
http://ylis.se/img/photo/pets/puppy38.jpg

#21 2011-05-30 15:37:49

andrea
Medlem
Från: Falun
Registrerad: 2009-02-19
Hundar/kennel:
Mitsukai's Chikara aka Chi

Hon är så söt så man smälter. och den där pälsen ser så gossig ut love

andrea
    &
ChiBus

#22 2011-05-30 15:46:05

Ylis
Medlem
Hundar/kennel:

Det är den, jag lovar. big_smile

Och hon luktar så gott. Som allergiker brukar jag försöka undvika att stoppa näsan alltför mycket i djurpälsar, men med Iki går det bara inte att låta bli. Måste alltid snusa lite på henne. Och som tur är tycker inte allergin att det gör något.

Det är förresten en sak jag verkligen gillar med shibor - att de nästan aldrig luktar "hund". thumbup Fast det där med allergi tror jag är lite av en vanesak också, att man blir mer tålig mot det man utsätts för hela tiden. Min mamma tål inte riktigt Ikis valppäls, men hon tål sina egna hundar. Jag tål inte dem helt 100, men har inga problem med någon av våra. Knepigt, det där.

#23 2011-05-30 16:11:16

Lina Örebro
Medlem
Hundar/kennel:
Honto-no Hanako [Saga]

lovelovelove

(kan bara hålla med om att de inte luktar hund, de luktar gosedjur...) smile

#24 2011-05-30 19:02:52

Ulrika
Medlem
Från: Trelleborg
Registrerad: 2010-04-28
Hundar/kennel:
Parnassos Masaru "Musse" och Aangenaam Iki-Kokuhou "Gonza"

aaaaww! (säger lillmatte och hennes mamma!) love

#25 2011-05-30 21:18:17

Aiko-Chan
Medlem
Hundar/kennel:

Hun er sååå fin! love

Jeg har tidligere skrevet om hvor utrolig mye jeg setter pris på den egenarta lukta til hundene mine, og det som hjelper meg mest de dagene allergien herjer som verst (lista over det jeg tåler er kortere enn den over hva jeg reagerer på, hehe) er å dyppe hele fjeset i nakken på en av hundene mine, og bare puste. De lukter noe helt spesielt, og de er bare mine. heart

Men nå ser Iki akkurat ut som alle andre røde shibaer jeg har sett, så hun blir vel neppe sesam hvis hun ikke har fått mørkt hode enda? smile

#26 2011-05-31 05:08:17

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

ÅÅÅ! så fina kort! Underbar valp! love

Lena

#27 2011-05-31 05:18:24

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Så fina bilder på en söt liten docka.

Aiko-Chan skrev:

Men nå ser Iki akkurat ut som alle andre røde shibaer jeg har sett, så hun blir vel neppe sesam hvis hun ikke har fått mørkt hode enda? smile

Det är inte alltid det de svarta stråna finns på valpar. Honto-no ZZ-Top som valp, och han blev riktigt bra sesam som vuxen.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#28 2011-05-31 05:30:46

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Min lilla Zum-Zum har mer svarta hår än både Iki och Zz-Top - men jag tror inte hon blir sesam, skulle bli mycket förvånad i så fall....

Lena

#29 2011-05-31 06:21:47

Ylis
Medlem
Hundar/kennel:

Jag vet inte, kanske blir hon sesam, kanske röd. Såhär såg ju Koori ut vid 14 veckor:

http://ylis.se/img/photo/pets/miniKoori.jpg

Det är också så olika hur ljuset faller. Ibland ser hon jätteröd ut, ibland helt grå. Ja, det ser man ju på de senaste bilderna. Nästan svårt att tro att det är samma hund.

Blir inte klok på det där med färg. Med black and tan behöver man i alla fall inte gissa.

#30 2011-05-31 08:05:18

Aiko-Chan
Medlem
Hundar/kennel:

Helene skrev:

Det är inte alltid det de svarta stråna finns på valpar. Honto-no ZZ-Top som valp, och han blev riktigt bra sesam som vuxen.

Oj, det er jo utrolig spennende at man virkelig ikke kan vite, som Ylis sier! Uansett farge er hun fin, Iki. love

Sidfot