#61 2011-07-09 15:10:06

Ylis
Medlem
Från: Hörnefors, Umeå
Registrerad: 2008-10-27
Hundar/kennel:
Ikinokoru, Koori (i de sälla jaktmarkerna)

Re: Ikinokoru (Iki)

http://ylis.se/img/photo/pets/puppy45.jpg
http://ylis.se/img/photo/pets/puppy46.jpg

För ett par dagar sedan började mattes pussruska tappa tänder. Mitt fram är två små gaddar borta. Hon har även anlagt en bred rand fina blanka täckhår på ryggen. Ser ut som att det svarta är på väg bort mer och mer. Tänk, nyss var hon liten som ett marsvin och trynade runt i valplådan, och nu börjar hon bli stora damen.

Jag rastar henne för det mesta lös, och hon är jätteduktig! Jag köpte en agilitytunnel, och den tycker hon är skoj. Lillmatte jobbar på att lära in kommandot "tunnel" och de har hjärtans roligt tillsammans. smile

Hon har blivit ganska dålig på att äta. Värmen gör sitt, och tandlossningen hjälper säkert till, men jag tycker hon börjar bli lite väl mager, så jag mutar med extra kött, olja och buljong i maten. Jag bäddar väl för att få en kräsen hund i framtiden, men det må väl vara hänt då. Tycker det är viktigt att hon får i sig bra näring nu när hon växer. Av Koori, som på något märkligt vis lyckats lägga på sig trots att hon får mindre mat än när hon gick ner i vikt tidigare (nästa säck blir dietfoder för kastrerade hundar!), får jag i gengäld låååånga blickar. Hon tycker matte är orättvis. Ris är inte alls lika gott som det Iki får...

#62 2011-07-09 18:41:54

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Jag tycker hon är jättesöt!! love
- och tidigare i utvecklingen än Zum fast hon föddes senare - här har vi precis börjat tappa pälsen och tandlossning är det inte tal om!!

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#63 2011-07-09 18:51:22

Ylis
Medlem
Hundar/kennel:

Tack. smile

Ja, jag såg på bilderna att Zum verkar ha mycket mer valppäls kvar. Skönt för henne när den börjar lossna, nu när det är så varmt.

Det verkar för övrigt som att Iki får sin pappas pälstyp - jättemjuk, men ändå "spänstig". Koori är mycket strävare.

#64 2011-07-09 20:10:01

bamse
Medlem
Från: Södra Sandby
Registrerad: 2008-08-29
Hundar/kennel:
Dandyboss Chuzenji-Ko-Son Bamse, (i minne), Honto-No-Ginza, Sutamuroku Lil´ZZ Taito

Tjejer utvecklas tydligen tidigare även hos hundar. Jag kan inte se  något täckhår på Taito, och han tappar absolut ingen valppäls. Har fortfarande förskräckliga "pirajatänder" - väldigt bra uttryck, Lena!

#65 2011-07-24 15:49:03

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Hur mår Iki?
Zum-Zum tappar sina tänder för fullt och flera i underkäken sitter dubbelt. Hon är hungrig för jämnan och skulle nog kunna äta dubbelt så mycket om hon fick!

Lena

#66 2011-07-24 18:52:51

Ylis
Medlem
Hundar/kennel:

Hon mår fint. Dottern säger att hon ser ut som en bäver, för hon har nya stora vita tänder mitt fram, och sen har hon tappat de andra tänderna fram i överkäken ganska nyligt, så det är bara tandkött fram till hörntänderna. Varulvskanin är ett annat förslag. ^^

Hon äter inte jättebra, men hon har ganska lagomt hull - lite tunn, men inte mager - så jag är inte orolig. Hon stjäl sin mammas mat hellre än att äta sin egen, och äter sin mat bättre om jag blandar i lite vuxenmat.

Igår blev vi (jag, dottern, Koori och Iki) överraskade av ett åskväder när vi var halvvägs på middagspromenaden. Helt plötsligt vräkte regnet ner och det blixtrade och dundrade som bara den. Varken Iki eller Koori är särskilt förtjusta i regnpromenader, så de fick bråttom hem, men oljudet verkade inte bekomma dem det minsta, inte ens när vi kommit hem och det dundrade så att fönsterrutorna skallrade. De låg i godan ro på altanen och mumsade på ben.

En del kvällar får hon tokryck och bara springer fram och tillbaka och bits. Hon lugnar dock ner sig om jag lyfter upp henne en stund eller kampar lite med henne.

När vi ska äta vill hon gärna bitas i fötterna under bordet, helst dotterns. Ett tag var hon riktigt odräglig, och bet och slet i kläderna. Hon har hunnit göra hål i tre klänningar, tre par byxor och en tröja. Det kliar väl i tänderna, kan jag tro. Nu har hon dock lärt sig att det funkar mycket bättre att komma med en leksak istället för att bara bitas. Om hon är övertrött eller hungrig kan hon komma och bitas i fötterna nu också, men hon är inte alls lika ihärdig som tidigare och mycket lättare att avleda.

Det är inga problem att lämna henne ensam (med Koori). Det tycker jag har varit jättebra, nu när det har varit så varmt. Hellre har jag hundarna hemma än i en varm bil medan vi åker och handlar. Hennes pappa rev gärna ut allt han kunde nå och gick upp på bordet om man lämnade honom, även som vuxen. Iki tar skor, men för det mesta rör hon ingenting som inte ligger på golvet. Skorna förvaras därmed utom räckhåll. Tycker hon har gjort förvånansvärt lite åverkan i allmänhet. Mer lik mor än far i det hänseendet.

Vi behöver träna mer på det här med koppel. Det är väl priset vi får betala för att hon har fått vara lös så mycket. Ska promenera mer i samhället än i skogen ett tag.

Idag plockade hon en jordgubbe. När hon hade tagit den fick hon bråttom upp på altanen så att hon kunde lägga sig på mattan där och mumsa på den. Alla ben och tuggpinnar samlas där. Iki och Koori brukar turas om med dem, för Iki vill ju alltid ha just den som mamma har, och Koori bryr sig oftast inte, utan tar en annan pinne istället.

#67 2011-07-25 07:12:42

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Åh detta med åska.... vad härligt att de inte bryr sig. thumbup

Iki låter som en välartad liten shibatjej. Go' och positiv men med en dos vilja och bus att uttrycka då och då. smile

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#68 2011-07-26 18:35:56

Ylis
Medlem
Hundar/kennel:

http://ylis.se/img/photo/pets/puppy48.jpg

http://ylis.se/img/photo/pets/puppy49.jpg

#69 2011-07-27 04:16:18

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Den här valpen måste ha jordens vackraste ögon! Man bara drunknar i dom!

Lena

#70 2011-07-27 06:52:39

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Jättesöt!

Skymtar det några svarta strån på öronen...?  Hon ser väldigt röd ut big_smile

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#71 2011-07-27 19:27:11

Ylis
Medlem
Hundar/kennel:

Det är inte bara jag, alltså? De där ögonen... love

Ingen som helst tvekan längre om att hon blir röd. Hon har nästan inga svarta strån kvar på ryggen eller sidorna, lite "skuggning" vid skuldrorna och på öronen bara. Svanstippen är svart och hon har lite på bringan, men hon är till och med mindre svart än vad hennes pappa var vid samma ålder. Annars är hon ganska lik honom i färgen, fast rödare.

Lite lustigt är att om Iki säger folk "men titta, det ser ju ut precis som en liten räv!" och det sa de om Koori också, men det var aldrig någon som sa det om Chisei. Kanske är det den smalare nosen på en tik som gör det, jag vet inte.

Hon fick en present idag - en ny, lång tuggknut. Åh vad hon blev lycklig! Annars älskar hon bollar.

#72 2011-07-29 14:34:37

Ylis
Medlem
Hundar/kennel:

4 månader igår.

http://ylis.se/img/photo/pets/puppy50.jpg

http://ylis.se/img/photo/pets/puppy51.jpg

http://ylis.se/img/photo/pets/puppy52.jpg

#73 2011-07-29 19:18:09

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Så "vuxen" hon ser ut när hon fått sin riktiga päls! Jättesöt! love

Lena

#74 2011-08-11 15:29:40

Ylis
Medlem
Hundar/kennel:

Igår tappade Iki en kindtand och hörntand nummer två i underkäken. Ganska skönt tycker vi övriga. Hon har fått vara lös mycket mindre och som resultat har hon blivit betydligt bättre på att gå i koppel. Vi har gått över till 50/50 Klass och torrfoder, vilket verkar fungera bra. Koori får lightfoder nu (med en sked Klass för smakens skull) och Iki är inte längre lika begiven på att äta mammas mat och lämna sin egen.

Idag satt jag en stund i trappan - hundarnas favoritplats - och gosade med Iki och tänkte på hur mycket jag älskar detta lilla busfrö. Att ta hand om en helt oplanerad valp från första början samtidigt som man har mer än 100% sysselsättning är inte det lättaste. Känner mig ansvarig för Iki på ett annat sätt än för de andra hundarna jag har haft i mitt liv och hoppas att jag ska kunna ge henne den aktivering, uppfostran och omtanke som hon så väl förtjänar, trots att tiden inte räcker till för allt jag skulle önska. Hon får mycket aktivering och kärlek av lillmatte, men det finns gränser för hur stor del av hundägarskapet man egentligen kan lägga på en 11-åring.

Att skaffa hund är att ta ansvaret för en annan individs liv. Hunden har inget val. Den är helt beroende av de människor den hamnar hos. Den måste anpassa sig till ett liv med en annan arts regler, språk och rutiner. Det är inget litet ansvar man tar på sig. Jag försöker göra mitt bästa för att mina hundar ska få ett så bra liv som möjligt och för att förbättra förståelsen mellan två- och fyrbenta i huset. Jag vet inte hur väl jag lyckas alla gånger, men jag försöker i alla fall. Iki är värd det allra bästa.

#75 2011-08-12 20:46:27

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Ylis skrev:

Att skaffa hund är att ta ansvaret för en annan individs liv. Hunden har inget val. Den är helt beroende av de människor den hamnar hos. Den måste anpassa sig till ett liv med en annan arts regler, språk och rutiner. Det är inget litet ansvar man tar på sig. Jag försöker göra mitt bästa för att mina hundar ska få ett så bra liv som möjligt och för att förbättra förståelsen mellan två- och fyrbenta i huset. Jag vet inte hur väl jag lyckas alla gånger, men jag försöker i alla fall. Iki är värd det allra bästa.

Helt perfekt beskrivet Ylis! heart

Sen kan jag också säga, att ofta går "det bra ändå" - hundar är anpassningsbara och det man inte hinner i dag kan man väldigt bra göra i morgon. Det är aldrig slut eller över med chanser - förrän livet självt är slut.

Lena

#76 2011-08-16 13:54:20

Ylis
Medlem
Hundar/kennel:

Häromdagen trillade den sista hörntanden ut. Puh!

Iki hittade en groda på trappan från altanen. Den hoppade iväg när hon luktade på den. Igår hälsade dotterns kompis på och hade en av sina råttor med sig. För någon vecka sen hade vår utpräglade innekatt gått ut på altanen medan jag var ute med hundarna och blivit skrämd när vi kom hem och smitit in under altanen. Iki märkte att han var där under och vi fick lyfta bort ett par plankor och hjälpa honom fram. Nu misstänker Iki att altanen är full av råttor och grodor och katter, och alla skrymslen och vrår måste undersökas om och om igen, så hon inte missar något.

Som min bättre hälft sa när Iki uppspelt rusade in och talade om för husse att hon hade hittat en groda: Tänk vad härligt det måste vara när hela världen är ett äventyr och allt är nytt och spännande och roligt. heart

#77 2011-08-18 00:57:20

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Ylis skrev:

(...)Som min bättre hälft sa när Iki uppspelt rusade in och talade om för husse att hon hade hittat en groda: Tänk vad härligt det måste vara när hela världen är ett äventyr och allt är nytt och spännande och roligt. heart

Så sant, så sant! big_smile

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#78 2011-08-18 06:38:12

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Helene skrev:

Ylis skrev:

(...)Som min bättre hälft sa när Iki uppspelt rusade in och talade om för husse att hon hade hittat en groda: Tänk vad härligt det måste vara när hela världen är ett äventyr och allt är nytt och spännande och roligt. heart

Så sant, så sant! big_smile

Och härligt att hon komemr till husse och berättar! Jag tror Zum skulle gå till Pärlan först... - eller behålla hemligheten så ingen annan kunde ta den av henne... smile

Lena

#79 2011-08-18 07:47:54

Ylis
Medlem
Hundar/kennel:

Iki är inte knusslig - hon delar gärna med sig. Kommer gärna och trycker upp en halvsoggig leksak i händerna (eller den kroppsdel som råkar vara närmast) och om man inte tar den kan hon gärna släppa den och putta på en med nosen eller tassen.

Hennes mamma är tvärt om: "Haha, den är min, du får den aldrig!" Hennes bästa lek är "Ta mig om du kan!" Iki vill ha mer kontakt. Jag gillar det. "Resursförsvar? Eeeh, va? Vi kan väl dela? Eller så får du min och jag tar din." Hon kan gärna gå och ta sin mammas tuggpinne bara för att två sekunder senare trycka in den i munnen på henne igen. lol

#80 2011-08-18 08:51:17

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Ylis skrev:

Vi kan väl dela? Eller så får du min och jag tar din." Hon kan gärna gå och ta sin mammas tuggpinne bara för att två sekunder senare trycka in den i munnen på henne igen. lol

Precis sådana är mina 3 småtjejer med varandra också. Har aldrig förut haft shibor som tagit och stoppat in saker i varandras munnar absolut hela tiden. Jag blir kallsvettig ibland när jag tittar på! - men inget gruff alls. Så här långt.... neutral

Lena

#81 2011-08-21 11:48:01

Ylis
Medlem
Hundar/kennel:

Matte behövde en paus från skrivandet och använde vänstra hjärnhalvan en stund. Tog några bilder och uppdaterade Ikis sida i registret.

Igår bestod två pauser av att lära Iki kommandot "nicka". I förrgår jobbade vi med lite olika saker som hade med en plastbytta att göra, inspirerat av det Lady Frost skrev någon gång tidigare om ett trick hon lärde Norrie.

Klicker fungerar superbra på Iki.

Igår fick hon även vara en stund i hundgård med laikorna Nalla och Mira. Det gick jättebra att ha alla tillsammans (första försöket), även om Mira gärna ville gå emellan valparna från början. Iki var HENNES nya kompis, inte Nallas!

När vi tog in dem hann dock inte Nalla uppfatta att det var en annan hund - Koori - jag hade i kopplet. Hon fick sig en rejäl åthutning när hon kom springande - usch vilken surtant! Det får räcka med att ha de tre yngre förmågorna tillsammans...

#82 2011-08-21 19:57:55

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Hon har ju fått svarta hår! smile

Lena

#83 2011-08-21 20:20:02

Ylis
Medlem
Hundar/kennel:

Hon har haft dem länge, men de är mycket mindre framträdande i helhetsintrycket än de är på bilderna.

När jag jämför henne med bilder på hennes föräldrar från samma ålder tycker jag att hon är finare än pappa i färgen (generellt väldigt lik men med mycket, mycket bättre rödfärg) och finare än mamma i formen (Koori var ganska gänglig och skiftade färg lite ojämnt innan hon var klar).

#84 2011-08-21 20:47:15

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Det är så spännande att följa sesam i färgutvecklingen!

Lena

#85 2011-08-22 07:48:14

andrea
Medlem
Från: Falun
Registrerad: 2009-02-19
Hundar/kennel:
Mitsukai's Chikara aka Chi

Hon är jättefin!
Det är något speciellt med sesam!

andrea
    &
ChiBus

#86 2011-09-01 10:15:30

Ylis
Medlem
Hundar/kennel:

För att visa på helhetsintrycket (inte världens bästa bilder, tagna med telefonen i grått väder)...

http://ylis.se/img/photo/pets/puppy60.jpg

http://ylis.se/img/photo/pets/puppy56.jpg

Sista gången på valpkursen igår. Det märktes att vi hade missat ett par gånger innan (matte satt nergrävd i slutspurten av sommarkursen) för vid inkallningen bestämde hon sig för att vara döv, men resten gick bättre. På långpromenaden i skogen idag satt inkallningen däremot perfekt, trots att vi mötte andra hundar.

Vi gick till stranden och hon rände runt i vassen. Antingen fick hon något frö i ögat eller ett insektsbett, för hon är lite svullen under ena ögat och gick runt och smågnällde när vi kom hem. Har pratat med veterinären och försökt skölja ur ögat - det var INTE populärt - och efter det har hon inte gnällt mer. Avvaktar och hoppas på att svullnaden går ner.

#87 2011-09-01 19:35:39

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Åh vad stor den lilla har blivit! smile Jättesöt!

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#88 2011-09-01 19:46:50

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Hon ser så vuxen ut! Zum är så mycket mera bebis fortfarande.... Hon är jättesöt!

Lena

#89 2011-09-01 21:32:26

Ylis
Medlem
Hundar/kennel:

Tack! heart

Ja, hon är en stor liten shiba. Pappas flicka i mångt och mycket. Hon är i princip en lite mjukare tikversion av Chisei, både i beteende och utseende. Han såg också vuxen ut tidigt. På bilden nedan är han lite mer än 6 månader, alltså en månad äldre än Iki är nu.

http://ylis.se/img/photo/pets/Chisei_6_months.jpg

Som synes är Iki mycket mindre svart än pappa. Hon verkar ha fått mer av morfars färganlag istället. thumbup Tycker det är finare när de är antingen riktigt sesam eller riktigt röda, inte lite av varje.

Svullnaden under ögat gick för övrigt ner efter att jag hade spolat. Tur! Skönt för samtliga inblandade att vi inte behövde dra iväg till veterinären.

#90 2011-09-02 15:24:48

andrea
Medlem
Från: Falun
Registrerad: 2009-02-19
Hundar/kennel:
Mitsukai's Chikara aka Chi

Hon är jättefin, den lilla långbenta smile
Och färgen är superfin! Chiseis också!

andrea
    &