• Index
  •  » Avel
  •  » Så olika men ändå lika

#61 2013-02-03 21:30:27

Tom&Lena
Medlem
Från: Ekerö
Registrerad: 2008-02-23
Hundar/kennel:
No-Fox Hinata "Märta", Shinshuu Masaichi Ichikawa Kensha "Otto"

Re: Så olika men ändå lika

Vad kan vi förvänta oss, när vi skaffar en ny familjemedlem i form av ett fyrfotat yrväder? I min värld fanns inte den här urhundstypen alls på kartan tidigare, då ju de flesta raser är framavlade för ett speciellt syfte och har då hamnat i grupper där likheterna är styrande.
Jag har fått frågan flera gånger: "Är det samma ras?",  och det av andra hundägare!
Mina tidigare shibakunskaper begränsade sig till det som går att läsa sig till och "förväntningen" blev därefter.
Hursomhelst har shiban kommit för att stanna! Äntligen en hund som ser ut som en hund.
Att den sen inte är den lättaste att ha ansvar för, handlar i slutändan bara om ens egen bekvämlighet.

tops mvh/ Tom

#62 2013-02-06 13:18:34

Tom&Lena
Medlem
Hundar/kennel:

Shiban har onekligen en mycket rävlik talang i sitt sätt att själv förse sig med föda.
Jag har studerat Märtas sorkjakt på skarsnö och noterat att hennes snitt att lyckas ligger runt ett på femton försök.Ser jag det på håll är det svårt att skilja hennes teknik från hur en räv beter sig i samma läge.
Otto har upprepade gånger försökt att ta efter (ser för övrigt mycket komiskt ut), men har inte lyckats ännu.Däremot har Otto flera gånger låtsats att han har lyckats, helt klart för att få Märtas uppmärksamhet och ibland kommer hon farande för att kolla, men avfärdar det hela med en fnysning ( va f-n håller du på med??).
Efter dagens långrunda som avslutats med kopplade hundar över isen, släppte jag loss dom efter sedvanlig "förmaning" att stanna på tomten. Jag tyckte Märta såg lurig ut men tänkte inte närmare på det. Att Otto verkade något uppjagad gav mig inte heller någon varningsklocka. I nästa ögonblick var dom som bortblåsta....
I snöfallet hade jag inte upptäckt att det var rådjur uppe vid huset blush .
Erfarenheten har lärt mig att inte försöka följa efter, det räcker oftast att kolla vilken riktning "drevet" tog och busvissla ett par gånger åt det hållet och stanna kvar i utgångsläget.
Efter ca tio minuter kommer Otto som en raket längs vägen rakt emot mig och samtidigt hör jag Märtas skrik (hon hade fastnat i ett grindgaller där "räkan" Otto krånglat sig igenom..), det blev 10 låånga minuters väntan.
Att dom kommer tillbaka i eget spår är jag mycket nöjd med smile .

mvh/ Tom

#63 2013-02-20 16:50:11

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Det är så roligt att läsa om Märta och Otto, du fångar dem och deras personligheter så bra! smile Och eftersom Otto är pappa till min senaste kull så får valpköparna en bild av pappan här. Jätteroligt och bra! big_smile

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#64 2013-02-20 19:19:31

Tom&Lena
Medlem
Hundar/kennel:

Idag är Märta inne i sitt höglöp och Otto har fått en annan gångart vid möte med kända hanhundskompisar-den liknar lustigt nog en strutshanes på den afrikanska savannen-ständigt vakande med en periskopliknande hals.
En glad och igenkännande hälsning först- men det är då Märta sätter sig att kissa i närheten av grabbarna förstås- Otto ställer sig snabbt emellan och utvecklar ett dovt muller- "inget sniffande för dig kompis!" Det uppfattas direkt och kristallklart : "It`s my baby!" och förvånansvärt nog blev det inget som helst tjafs hanhundarna emellan. Men så typiskt Märta att alltid vara lite provocerande då tillfälle ges!

mvh/ Tom tass

#65 2013-03-04 14:44:32

Tom&Lena
Medlem
Hundar/kennel:

Med en hane och en tik i huset blir det aldrig brist på underhållning, speciellt inte när olikheterna i beteende är så framträdande.
Under Märtas löptid har det blivit ett intressant rollspel dem emellan (givetvis med den naturliga fortplantningsdriften i botten).
Märta hade tydligen bestämt sig för att göra Otto till sin personliga uppassare, långt innan jag hade fattat varför Otto påkallade min uppmärksamhet i tid och otid. Det hade nämligen undantagslöst med henne att göra fox Hon skulle sola,gå ut,byta mat eller bara helt enkelt bli av med honom för stunden...
Jag har varit tvungen att ha koll på deras beteende extra noga och trots att Märta inte har varit intresserad av att para sig tidigare (med andra hanar) har det infunnit sig en viss tvekan hos henne.
Hon har slängt åt honom någon leksak inomhus och vid ett flertal tillfällen utomhus blev det tall- eller grankottar istället, just då han hade tänkt sig något helt annat heart .
Annars får han mest stryk så fort det har blivit för närgånget. Konstigt nog bryr han sig inte om det utan han verkar tycka att det bara är en "tough bitch" som säkert går att dyrka upp.
Nu gäller det att få Otto att äta efter en längre fasta och snabbt komma in i normala rutiner med båda vovvarna!

mvh/ Tom

#66 2013-03-27 20:27:35

Tom&Lena
Medlem
Hundar/kennel:

Jag börjar bli luttrad vad gäller lösa hundar och har oftast fått ingripa när ägaren själv inte förstått sin egen hund. Självklart, kan tyckas, måste man visa lite mer engagemang i sitt eget hundägande.
Olikheterna mellan Märta och Otto är slående då vi får en lös hund (stor eller liten), springande emot oss. Otto hinner vifta tre fyra gånger på svansen och Märta hukar med rest ragg innan "inkräktaren" är hos oss. Antingen är det en ny kompis eller som senast en helt galet dominant JRT-hane. Det är Märta som blir angripen, Otto var inte målet, konstigt kan tyckas men ganska hundlogiskt då Märta är, med sina dominanta signaler, den som först ska platsas. Ett av huggen tog över käken på henne och då satte hon igång... devil  några sekunder senare lommade angriparen iväg något haltande och med nedfälld svans.
Att stoppa ner en hand för att få bort angriparen är ju inte att tänka på, men kommer man tillräckligt snabbt emellan brukar det funka. Hursomhelst har Otto tagit lärdom vad jag kan se, han är mer avvaktande och håller igen på ett bra sätt.

mvh/ Tom

#67 2013-03-28 04:39:02

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Men du vet att om du ska slippa betala ev skador på de andra hundarna så är det du och inte Märta som ska "bitas". Om du t ex sparkar den angripande hunden handlar du i nödvärn och försvarar din egendom. Om Märta biter är det ditt fel och du kan bli anmäld..

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#68 2013-03-28 07:30:11

Kiyomi
Medlem
Från: Tranby
Registrerad: 2010-08-13
Hundar/kennel:
Kennel Hakushu, Honto-no Kiyomi og Hakushu Ki Yari
Webbsida

Lena skrev:

Men du vet att om du ska slippa betala ev skador på de andra hundarna så är det du och inte Märta som ska "bitas". Om du t ex sparkar den angripande hunden handlar du i nödvärn och försvarar din egendom. Om Märta biter är det ditt fel och du kan bli anmäld..

Er det virkelig slik!? Ikke at jeg pleier å slippe løse hunder med dårlig språk bort til mine, men om de ser hyggelige ut er det ofte lettere å bli kvitt dem om de får hilse. I Norge (tror jeg) er det slik at man skal ha kontroll på hunden sin. Altså om den er løs og løper bort til andre så har man ikke kontroll. Men man har jo ikke kontroll om hunden man har i bånd biter heller...

#69 2013-03-28 08:18:07

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Kiyomi skrev:

Lena skrev:

Er det virkelig slik!? Ikke at jeg pleier å slippe løse hunder med dårlig språk bort til mine, men om de ser hyggelige ut er det ofte lettere å bli kvitt dem om de får hilse. I Norge (tror jeg) er det slik at man skal ha kontroll på hunden sin. Altså om den er løs og løper bort til andre så har man ikke kontroll. Men man har jo ikke kontroll om hunden man har i bånd biter heller...

Ja tyvärr. Det handlar inte om att min hund är kopplad och den andra lös. Inte ens om huruvida min hund blir anfallen först. Biter den är jag den skyldiga, även om min hund är kopplad och blir bíten först och sedan biter tillbaka i självförsvar. Mitt fel alltihop. Om båda hundarna blir illa bitna och måste uppsöka veterinär, får man dela på kostnaderna.

Jag får däremot försvara min egendom, d v s min hund. Innan den har blivit biten och ev biter tillbaka.

Lena

#70 2013-03-28 14:45:44

Tom&Lena
Medlem
Hundar/kennel:

offtopic Utan att ha läst lagtexten i sin helhet, vet jag att lagstiftaren någonstans lämnat utrymme givet en situation där hundägaren omöjligt kan "skydda" sin egendom. M a o plats för prejudicerande mål, bl a i det fall ägaren till den angripande hunden väljer att  anmäla.
Hade jag ägt en Ovtjarkatik, i stf Märta, hade det blivit en annan situation och det är nog det som får avvägas. / Tom

#71 2013-04-10 19:14:31

Tom&Lena
Medlem
Hundar/kennel:

Märta har ändrat beteende efter senaste löpet och samtidigt har Otto klivit fram.Han tar fler initiativ och verkar allmänt beskyddande. Hursomhelst fortsätter jag att vänja av Märta att gå på huggormar. Ett säkert vårtecken är ju att få se vår enda giftorm i fjolårsgräset,trög och yrvaken,men ändå alert.
Vi har ett ställe vi besöker som är känt för sin rikliga förekomst (för tio dagar sen räknade jag in sju stycken och idag tre). Otto klev rakt över en, utan reaktion från honom eller ormen. Märta hade redan visat var den låg, men var mer intresserad av de andra två, som solbadade några meter därifrån- hon har blivit mycket försiktigare och avvaktade min reaktion innan hon närmade sig. Den lille snabbe japanen skulle däremot fram och kolla av, men där var husse med.. Mitt sätt att få en hund att hålla sig ifrån är att själv föra handen över ormen och sedan med kroppsspråk tydligt visa att handen måste bort- naturligtvis vet jag inte helt säkert om det fungerar med alla hundar.

mvh/ Tom

#72 2013-04-10 20:27:35

Caroline
Medlem
Från: Stockholm/Norrtälje
Registrerad: 2012-06-06
Hundar/kennel:
HANA Homare No Kochou Go Takahirasou

....föra handen över en huggorm....nja...låter kusligt...du har väl handskar?
Jag är dessutom kinkig för fler än ett stycke orm...flera samtidigt  är bara vidrigt... illamaende

Hälsar Caroline

#73 2013-04-11 04:04:12

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Men jösses Tom! oh Vad håller du på med?! ...men det är nog min egen fasa för ormar som finns i det ropet...! Nu ska jag andas och försöka ta till mig det du och hundarna gör, följer det spänt. Men det är ingen metod för mig... jag har lite svårt att förstå mig på ormar.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#74 2013-04-11 14:55:04

Tom&Lena
Medlem
Hundar/kennel:

Otto har nog ingen naturlig respekt för ormar, han är bara allmänt nyfiken. Mitt bekymmer är att han skulle ta efter Märta, som märkligt nog instinktivt vet hur hon ska bete sig. Att på något sätt träna bort ett nedärvt beteende kanske inte går men är värt ett försök. Hursomhelst skulle jag aldrig stressa ormen till att hugga (som ju Märta gör).
Är ormen beredd att försvara sig ska man givetvis inte vara för nära med handen, till sin natur är den inte aggressiv utan vill helst snabbt iväg (vilket Märta vet...).Det är en mycket speciell tik heart , det finns så mycket överlevnadsbeteenden där och som jag tidigare nämnt; hon är mer vild än tam, men samtidigt mycket känslig.

mvh/ Tom

#75 2013-05-27 18:28:11

Tom&Lena
Medlem
Hundar/kennel:

Den här tråden var från början tänkt till att förmedla iakttagelser på olikheter och då försöka särskilja könsrelaterade beteende hos två helt olika shibaindivider. Det har visat sig näst intill omöjligt. Hur som helst så lyckades Otto (mot alla odds) charma Märta i ett obevakat ögonblick. Nu har det visat sig att hon gick tom, trots alla tecken på dräktighet. Jag kände dock ansvar och var väl förberedd med backup om utifall hon skulle föda.
I skrivandets stund slåss dom som vanligt och är nu ännu mer olika i sättet att tolka intryck och hur de umgås med andra hundar.
Promenaderna tenderar att bli ännu "spretigare" p g a olika preferenser- det enda synkroniserade är "skrämma katten"  neutral .
Otto började bada strax efter islossningen och för ett par veckor sedan simmade han ut och hämtade en för långt kastad pinne, med en förvånad labrador som åskådare..
Sorkarnas dödsskrik och söndertrasade snokar är inget för honom, han vill istället fara runt efter bollar på tennisbanan och därefter returnera- han passar genom att kasta upp huvudet och släppa bollen samtidigt- och då nästan alltid i rätt riktning.

mvh/ Tom paw paw

#76 2013-05-28 00:57:50

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Ja, Otto är inte bara en glad ung skit längre big_smile Ibland så är han målmedveten.

Jag har ju sett Otto simma och han kan göra vilken apporterande hund som helst avundsjuk i vattnet. Och Märta solar på bryggan med torra tassar... och lurar alla att hon är en fin dam tills motsatsen påvisas med sorkar och snokar...  tongue

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#77 2013-05-28 04:18:21

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Jag minns min Josefin, min enda badande shiba genom alla snart 40 år med shiba. Hon badade alltid, hoppade från stenhällar, bryggor m m - allt bara för att få bada. Och simma.

Inget av hennes barn ärvde hennes specialintresse. Aldrig mera har jag fått en badande shiba. Så dom är ganska ovanliga.

Lena

#78 2013-06-13 16:20:41

Tom&Lena
Medlem
Hundar/kennel:

Enkla saker blir emellanåt lite komplicerade och oftast har jag mig själv att skylla.
Vid senaste återvaccinationen av vovvarna kom Otto på att det var bäst att hoppa ner från 
bordet när sprutan togs fram, ingen förvarning där inte, utan snarare en stolt demonstration med ett litet circusartat nummer. Märta var däremot förvånansvärt helt lugn, men när hon väl fått sprutan ville hon snabbt därifrån.
Jag tackade nej till mer personal (för att hjälpa till att hålla Otto), efter att först kollat hans puls, utan tog istället en ny tid. Jag förstod att han hade sett sprutorna på bordet och dessutom mötte vi en vinglig och morrande jycke tidigare i väntrummet.
Vid besök nr två gick det som på räls! smile
Fästingplågan har ju också tagits upp på annan plats i forumet, men jag undrar om det inte är så att hanhundar överlag får på sig fler blodsugare än tikarna. Alla fästingar som hunnit bita sig fast på Otto, får jag ta bort, men INTE vid pungen. Svullnad, rodnad och ett evigt slickande blir resultatet, fästingen försvinner ju helt efter någon vecka, men han är ju klart störd av det.

mvh/ Tom

#79 2013-06-22 20:19:25

Tom&Lena
Medlem
Hundar/kennel:

En märklig förändring i hundarnas beteende har skett de senaste dagarna. Märta verkar ha tagit "ett steg " tillbaka och samtidigt har Otto tagit två steg framåt. Förmodligen är det könsbundet men ändå intressant ur ett nytt perspektiv. Vi har äntligen en riktig inhägnad och det ger vovvarna mer frihet samtidigt som undertecknad kan stryka en promenad av fyra dagliga (tre korta och en lång). Nu är det Otto som söker av och kollar att allt är OK, medans Märta, lite väl försiktigt, kollar att Otto verkar bekväm med den nya friheten.
Han är en mycket tuff liten krabat som samtidigt är som en liten teddybjörn, men alla ni som vet vad en shiba är för typ av hund låter ju knappast skenet bedra.

mvh/ Tom kaffe

#80 2013-07-09 20:22:25

Tom&Lena
Medlem
Hundar/kennel:

Värmebölja; bada,bada,bada...= Otto, - Korta solpass,långa skuggpass med svalkande sjöbris= Märta.
Måste bara erkänna att jag "tvingat" Märta bada idag. Jag bar helt enkelt vänligt men bestämt ut henne på "djupt vatten".
Försiktigt släppte jag ner henne med nosen vänd mot fjärden varpå hon elegant och med bibehållen värdighet gjorde en 180gradare, på stället, följt av en spikrak kurs mot närmsta land smile .Tack o lov så förlät hon mig snabbt.
Idag blev Otto istället nedkyld,troligen för att han aldrig tog sig tid att torka päls och värma sig i solen en stund, så husse blev tvingad att avbryta allt badande för hans del.

Sommarhälsningar/ Tom cool

#81 2013-07-10 02:24:31

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Fästingbett har med färg att göra och inte kön. Dom går på det som är ljust. Här får Pärlan och Boy flest. Dom svarta får bara ett fåtal.

Har du möjlighet att låta dina hundar bada fritt? Låter så härligt!

Lena

#82 2013-07-27 21:27:45

Tom&Lena
Medlem
Hundar/kennel:

Utan att själv ha tagit upp det, hamnade jag i en diskussion om hur två hundar i samma ras är så olika att rastillhörigheten kan ifrågasättas. Mannen som är en stor hundvän tyckte det var mycket intressant att jag studerade just deras slående olikheter i beteendet. Han hade också en del teorier bl a att hunden över generationer blir "präglad" av sin omgivning och vad den i huvudsak används till.Kan tyckas solklart - men ändå..
Hursomhelst har jag friheten att tolka det jag ser och det helt prestigelöst wink
Att värmeböljan tar på hundarna syns tydligt i beteendet; Märta taggar ner men Otto verkar inte inne på det spåret, så jag får kolla hur långt tungan hänger ut på  honom under  långpromenaden smile Det blir dock ett avkylande bad vid hemkomst. till hans stora glädje.

mvh/ Tom

#83 2013-07-28 09:51:05

bamse
Medlem
Från: Södra Sandby
Registrerad: 2008-08-29
Hundar/kennel:
Dandyboss Chuzenji-Ko-Son Bamse, (i minne), Honto-No-Ginza, Sutamuroku Lil´ZZ Taito

När du berättar om Otto och Märta, hör jag hur  lika de är i sättet som Taito och Ginza. Är det kanske så att det är normal könsskillnad?? wave

#84 2013-07-28 18:01:19

Tom&Lena
Medlem
Hundar/kennel:

bamse skrev:

När du berättar om Otto och Märta, hör jag hur  lika de är i sättet som Taito och Ginza. Är det kanske så att det är normal könsskillnad?? wave

Ja, kanske men vem vet?
Idag har jag testat Otto i vattnet för att se om han kunde upprepa vad han gjorde igår.
Jag går ut på bryggan med Otto simmandes bredvid i vattnet, i handen har jag en tennisboll som han gärna vill ha, jag stannar ca 12m ut och Otto stannar också, energiskt vattentrampande men väldigt koncentrerad på bollen, han är halvannan meter ut från bryggan och det är 2m djupt. Efter ca 10 sek passar jag honom, han kommer upp som en hungrig liten krokodil och klipper bollen och försvinner med huvudet under vattnet för att ögonblicket därpå simma in med bollen like " a piece of cake ", jag är mycket imponerad av honom!

mvh/ Tom

#85 2013-08-03 18:42:34

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Otto är inte bara en shiba som badar, han har så mycket mer tekniska saker för sig, "energiskt vattentrampande" är en bra beskrivning av hans återhållna energi och koncentration på av vad komma skall...

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#86 2013-08-03 22:57:29

Kiyomi
Medlem
Från: Tranby
Registrerad: 2010-08-13
Hundar/kennel:
Kennel Hakushu, Honto-no Kiyomi og Hakushu Ki Yari
Webbsida

Tom&Lena skrev:

bamse skrev:

Ja, kanske men vem vet?
Idag har jag testat Otto i vattnet för att se om han kunde upprepa vad han gjorde igår.
Jag går ut på bryggan med Otto simmandes bredvid i vattnet, i handen har jag en tennisboll som han gärna vill ha, jag stannar ca 12m ut och Otto stannar också, energiskt vattentrampande men väldigt koncentrerad på bollen, han är halvannan meter ut från bryggan och det är 2m djupt. Efter ca 10 sek passar jag honom, han kommer upp som en hungrig liten krokodil och klipper bollen och försvinner med huvudet under vattnet för att ögonblicket därpå simma in med bollen like " a piece of cake ", jag är mycket imponerad av honom!

mvh/ Tom

Du må filme, Tom!! big_smile

#87 2013-08-19 20:50:24

Tom&Lena
Medlem
Hundar/kennel:

Jovisst, de markanta könsskillnaderna går inte att ta miste på, men de mer subtila avvikelserna är desto svårare att skilja ut.
Otto fick träffa en b/t shiba för en vecka sedan, han föll som en sten för hennes charm och efterdyningarna märks verkligen, han sjunger och väntar förväntansfullt vid grinden varje dag och verkar i det närmaste otröstlig.
Återigen har Märta visat hur träffsäker spårare hon är, och nu på räv. Den här gången fick jag syn på räven först och insåg snabbt att hundarna skulle få vittring något tiotal meter längre fram. Mycket riktigt fick Märta upp det korrekta spåret omgående och drog iväg utav bara den medans Otto lite lätt förvirrad hängde på. Terrängen blev dock för svår för mig,så jag avbröt i ett tidigt skede och räven slapp känna sig förföljd.
Märta har också löptränat med yngste sonen och det med en perfekt synkronisering som förvånat oss alla, själv trodde jag inte att det skulle gå så bra, men Märta såg hellycklig ut efteråt. Högt tempo i bokskog faller tydligen henne naturligt i smaken (eller snarare lungkapaciteten).

mvh/ Tom

Senast redigerat av Tom&Lena (2013-08-20 11:50:27)

#88 2013-09-11 12:29:59

Tom&Lena
Medlem
Hundar/kennel:

Ju mer jag lär mig känna igen shibornas mycket varierande uttryck i flera situationer, med  olika men ändå konsekventa reaktioner, från både hane och tik, desto intressantare blir det. Nu har jag en tystare och en, milt sagt, något ljudligare variant av samma ras.
Nu kan jag någotsånär tyda Märtas språk, som ju hänger ihop med hennes otroliga jaktlust. Otto är nästan helt i avsaknad av "jaktskall", han är däremot en utmärkt vakthund, som är mycket selektiv vad gäller varningsskall (han skäller nästan aldrig på människor). Han går också att "prata" med och tycks för det mesta förstå att när jag pratar med någon för honom okänd, ska han vara tyst.
Till något helt annat; att gå vilse i skogen är ett "ickebegrepp" i Märtas värld, hon har full koll i alla lägen, och har vid några tillfällen varit en stor tillgång.
I dagsläget är det träning av hundarna i att kunna koppla av och kunna ha det lite "tråkigt" emellanåt. kaffe

mvh/ Tom

#89 2013-09-12 17:46:09

Tom&Lena
Medlem
Hundar/kennel:

Smart shiba med full kontroll över en aningslös husse, ja, så måste jag tolka Märtas nya grepp vad gäller "färdkost". Hon vet att jag nästan alltid tar hennes sork som hon med möda och skicklighet lyckats döda. (Jag tycker det är meningslöst att hon sväljer den, då hon ju får tillräckligt med mat hemma och slipper ju avmaskningen.)
Nu har hon kommit på "jag kan vända sorken i munnen medans vi förflyttar oss"  neutral ;och där försvann mitt övertag.
Har hon tagit en större variant måste hon lägga den rätt för att kunna svälja, just det, det var i det momentet jag brukade passa på, och nu har hon bytt taktik sad
Otto däremot, han sätter sig snällt i köket och väntar...

mvh/ Tom

#90 2013-09-12 17:58:13

Caroline
Medlem
Från: Stockholm/Norrtälje
Registrerad: 2012-06-06
Hundar/kennel:
HANA Homare No Kochou Go Takahirasou

Ja det är svårt att överlista en shiba...

Hälsar Caroline

• Index
  •  » Avel
  •  » Så olika men ändå lika

Sidfot