• Index
  •  » Shibainfo
  •  » Shibainfo anmält till SKK:s disciplinnämnd /bl.a tråd hälsoenkät

#1 2012-01-22 08:20:53

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Shibainfo anmält till SKK:s disciplinnämnd /bl.a tråd hälsoenkät

Flera frågor som har diskuterats här på Shibainfo är anmälda till SKK:s disciplinnämd av Charlotta Mellin. En av dem är diskussionen ang. Shiba-No-Kai's hälsoenkät som skickades ut hösten 2007 till alla som hade/haft en shiba född inom vissa årtal.

Denna gång har hon fått hjälp av nuvarande ordförande i Shiba-No-Kai, Christina Nordlund, f.d. ordf. Lotta Arborelius och sekr. Helena Löfvendahl.

Dessa påstår att den dåliga svarsfrekvensen på hälsoenkäten beror på att den diskuterades här på Shibainfo. Ett anmärkningsvärt och tråkigt agerande av ansvariga inom klubben då sista svarsdatum var 31 januari 2008

...och tråden på Shibainfo ang. enkäten startade först den 7 mars 2008. Alltså många veckor senare…

Tråden om hälsoenkäten

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#2 2012-01-22 15:07:32

Tom&Lena
Medlem
Från: Ekerö
Registrerad: 2008-02-23
Hundar/kennel:
No-Fox Hinata "Märta", Shinshuu Masaichi Ichikawa Kensha "Otto"

Re: Shibainfo anmält till SKK:s disciplinnämnd /bl.a tråd hälsoenkät

Jag har svårt att se vad som är till gagn för det seriösa arbete som många uppfödare lägger ner på att hålla en rasstandard likt shiba inu,när det pågår ett ställningskrig.
Att detta inte löses över en kopp kaffe har jag redan insett,men någon form av neutral "förhandling" vore på sin plats innan någon skjuter sig i foten.
Vi som dagligen gläds åt våra fyrfotade familjemedlemmar,kanske likt undertecknad,tycker att rasen är värd så mycket mer än en utdragen och energislösande pajkastning.

tops mvh/Tom

#3 2012-01-22 16:29:22

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Tom&Lena skrev:

Jag har svårt att se vad som är till gagn för det seriösa arbete som många uppfödare lägger ner på att hålla en rasstandard likt shiba inu,när det pågår ett ställningskrig.
Att detta inte löses över en kopp kaffe har jag redan insett,men någon form av neutral "förhandling" vore på sin plats innan någon skjuter sig i foten.
Vi som dagligen gläds åt våra fyrfotade familjemedlemmar,kanske likt undertecknad,tycker att rasen är värd så mycket mer än en utdragen och energislösande pajkastning.

tops mvh/Tom

Tom - jag håller med dej! Sista året har jag fått ta emot ett flertal anmälningar från Charlotta Mellin (/SNK ? - svårt veta ibland). Sista anmälan innehöll 10 punkter, hälsoenkäten var en, en annan var vår lista över användningen av avelshanar.

Jag  funderar på vad som skulle hända om jag nästa gång Mellin & Co anmäler mig för än det ena än det andra- om jag helt enkelt skulle vägra lösa ut det rekommenderade brevet från SKK? Jag ska banne mej ringa dit och fråga nästa gång. Det är ju ganska troligt att jag redan med att skriva detta har dragit på mig en ny anmälan.

Så väldigt väldigt tråkigt - och inte gagnar det shiban, inte det minsta. Striden inom vår ras i vårt land har, i mitt tycke, drabbat avelsarbetet på det mest förödande sätt.

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#4 2012-01-22 16:56:41

Ulrika
Medlem
Från: Trelleborg
Registrerad: 2010-04-28
Hundar/kennel:
Parnassos Masaru "Musse" och Aangenaam Iki-Kokuhou "Gonza"

Tom&Lena skrev:

tops mvh/Tom

Åh vad jag håller med dig Tom!

#5 2012-01-23 02:37:22

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Energislösande är just vad de personliga kränkningarna av mig är. Men jag har insett att det finns några envisa kardborrar som jag måste lära mig att leva med. För det är oerhört sårande att läsa vad andra - främmande människor - hittar på vad jag tycker och tänker.

Men förutom detta så finns det många andra människor som är engagerade i rasen och dess vara och framtid på olika nivåer. Här på forumet förs många diskussioner om vad som är viktigt för shiban. Alla är definitivt inte överens men det är viktigt för utvecklingen inom rasen att sakfrågor lyfts.

Det som inte hjälper är att en förtroendevald styrelse kommer med det felaktiga inspel till kennelklubben som denna tråd började med - att en i januari avslutad undersökning skulle bli påverkad av en diskussion som startade i mars.

Kan faktiskt inte komma på vad styrelsen tycker att medlemmarna de representerar skulle vinna på ett dyligt arbetssätt. För jag hoppas verkligen inte att rasklubben används för personliga åsikter. De har ju trots allt skrivit som styrelserepresentanter för SNK i en privat anmälan.

Det är möjligt att det är tröstlöst att läsa om detta, men vi som ideligen blir anmälda och får vårt hjärteverk Shibainfo svartmålat måste ibland få dela med oss om vad som pågår. För det finns stunder där vi undrar om det är värt detta. I dessa anmälningar är en stor mängd inlägg anmälda som är skrivet av helt vanliga användare här på forumet. Det är jättetråkigt tycker vi, men trots allt så är det nog bra att SKK granskar och vi får veta värdet av åsikts- och yttrandefrihet. Det handlar alltså om mycket mer än de enstaka frågor vi tar upp här.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#6 2012-01-23 12:20:12

Mona
Medlem
Från: Köping
Registrerad: 2006-07-15
Hundar/kennel:
Kennel Brazil Jack
Webbsida

Helene skrev "För det finns stunder där vi undrar om det är värt detta"
För oss helt vanliga användare är shibainfo guld värt! Massor av heart heart till Helene och Lena!

Mvh Mona

#7 2012-01-23 13:16:05

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Mona skrev:

För oss helt vanliga användare är shibainfo guld värt! Massor av heart heart till Helene och Lena!

Mvh Mona

JA! Shibainfo är GULD värt!!!! Som jag skrivit i en annan tråd så är shibainfo beroendeframkallande och helt fantastiskt! heartheart
Så det var absolut inte det jag menade. Jag blir bara lite ledsen över det bråket inom shibavärlden....

#8 2012-01-23 13:32:46

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Ulrika skrev:

Mona skrev:

Mvh Mona

JA! Shibainfo är GULD värt!!!! Som jag skrivit i en annan tråd så är shibainfo beroendeframkallande och helt fantastiskt! heartheart
Så det var absolut inte det jag menade. Jag blir bara lite ledsen över det bråket inom shibavärlden....

Håller med. Det är väldigt tråkigt och man blir ledsen av det.

Lena

#9 2012-01-23 15:39:51

Mayvor
Medlem
Registrerad: 2006-07-24
Hundar/kennel:
Honto-No Gendo "Kenzo", Aangenaam Evening Shade "Jiro" och Aangenaam Nikka Sendai "Sally"

Shibainfo är det bästa som hänt oss vanliga shibaägare! Det har gett mig hur mycket som helst. Kastar man ut ett problem, så får man svar av flera nästan på en gång!

Så tusen flower till er som ser till att det finns!

Jag förstår att det måste vara fruktansvärt jobbigt, att hela tiden, år efter år, bli påhoppade med konstiga beskyllningar. Men stå på er och ni behövs för oss!

Kram
Mayvor

#10 2012-01-23 16:43:41

Ichiokasow
Medlem
Registrerad: 2006-08-29
Hundar/kennel:
Kennel Enerhaugen
Webbsida

Syntes det er veldig trist at ikke Shiba-No-Kai innser vilken stor betydning Shiba info har for ALLE som er interessert i rasen. Det kan vi jo se på den store aktivteten som er på infoet, at det er en privat side har jo ingenting å bety, det viktige er jo at vi har et forum der vi kan møtes og som fungere og engasjerer. Her kan vi alle diskutere emner som er av interesse på en saklig måte. Det er ikke noe poeng i at alle skal være enige. Dess flere meninger dess bedre så lenge man kan argumentere for dem.Hvorfor ikke heller ta del i denne diskusjonen i stedet for å anmelde???

Forstår virkelig ikke hva SNK har å tape på  å annerkjenne forumet som det det er: ett meget populært nettsted for Shiba entusiaster.

Registeret er bygget på opplysninger fra SKK og raseklubben burde være den første til å innse hvilken nytte den og registert med så mange hunder med bilder og stamtavler som finnes der har. Ved hjelp av registert og hannhund listen kan jo vi oppdretter unngå matadoravl og innavl i fremtiden og det må jo en raseklubben syntes er viktig??

Veldig synd for Sverige at det et slikt dårlig miljø i rasen og at ikke alle involverte kan diskutere SAK på en nøytral måte uten å gå til angrep på hverandre. Det tener jo ingen.

Men jeg tror at for å få til ett bedre miljø i rasen i Sverige, må ALLE legge bak seg tidligere strider. Å anmelde er ingen god løsning, hva med å snakke sammen? Og hva med å konsentrere seg om fremtiden for rasen i Sverige. Dette smitter jo også til andre land og tener ikke rasen på sikt.

Senast redigerat av Ichiokasow (2012-01-23 16:46:24)

#11 2012-01-23 19:33:59

Paint
Medlem
Från: Salem
Registrerad: 2006-08-10
Hundar/kennel:
KENZO - Sherae Takeda Ninja (00-13). MILOU - Ekevär's Ichigo (2010). OLIVER - Ekevär's I Want It All (2014)

Ichiokasow skrev:

Syntes det er veldig trist at ikke Shiba-No-Kai innser vilken stor betydning Shiba info har for ALLE som er interessert i rasen. Det kan vi jo se på den store aktivteten som er på infoet, at det er en privat side har jo ingenting å bety, det viktige er jo at vi har et forum der vi kan møtes og som fungere og engasjerer. Her kan vi alle diskutere emner som er av interesse på en saklig måte. Det er ikke noe poeng i at alle skal være enige. Dess flere meninger dess bedre så lenge man kan argumentere for dem.Hvorfor ikke heller ta del i denne diskusjonen i stedet for å anmelde???

Forstår virkelig ikke hva SNK har å tape på  å annerkjenne forumet som det det er: ett meget populært nettsted for Shiba entusiaster.

Registeret er bygget på opplysninger fra SKK og raseklubben burde være den første til å innse hvilken nytte den og registert med så mange hunder med bilder og stamtavler som finnes der har. Ved hjelp av registert og hannhund listen kan jo vi oppdretter unngå matadoravl og innavl i fremtiden og det må jo en raseklubben syntes er viktig??

Veldig synd for Sverige at det et slikt dårlig miljø i rasen og at ikke alle involverte kan diskutere SAK på en nøytral måte uten å gå til angrep på hverandre. Det tener jo ingen.

Men jeg tror at for å få til ett bedre miljø i rasen i Sverige, må ALLE legge bak seg tidligere strider. Å anmelde er ingen god løsning, hva med å snakke sammen? Og hva med å konsentrere seg om fremtiden for rasen i Sverige. Dette smitter jo også til andre land og tener ikke rasen på sikt.

thumbup thumbup

/Malin

Allt mitt är mitt, allt ditt är också mitt och bara för att jag inte vill ha det, betyder det inte att du kan få det. - Yassi.

#12 2012-01-23 22:08:45

Ylis
Medlem
Från: Hörnefors, Umeå
Registrerad: 2008-10-27
Hundar/kennel:
Ikinokoru, Koori (i de sälla jaktmarkerna)

Ni har skapat en fantastisk resurs här som gör många, många shibaägare glada på daglig basis och som är ovärderligt för den som intresserar sig för avelsarbete eller bara är intresserad av rasen.

För varje person som har något emot den här siten så finns det säkerligen många, många fler som är FÖR! En man som ville hjälpa till att bygga upp en god gemenskap sa en gång "[...] Lite surdeg syrar hela degen. Rensa bort den gamla surdegen [...]"

Kom ihåg att vi är många som är glada och tacksamma också. heart

#13 2012-01-24 01:11:59

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Tack Ylis och ni andra, ni ska veta att jag är mycket tacksam över stöttningen vi får både här och privat. heart

Men det är ett otroligt tråkigt läge att rasklubben går in stöder en privat anmälan. Och som svar till en användare så har det fortsatt ingen betydelse om ni är medlemmar där eller inte för att vara här på Shibainfo! Även om vissa vill ha det till för eller emot så handlar Shibainfo om livet med våra shibor på olika plan.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#14 2012-01-24 04:37:35

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Jag skulle inte ha ett dugg emot att slippa bli anmäld för allt som går att anmäla för och lite till, få arbeta med och för shiban i gemenskap med SNK etc - men det går ju inte när det bedrivs häxjakt på mig och Infot.
Jag skulle verkligen välkomna att gå vidare.

Lena

#15 2012-01-24 13:10:08

Tom&Lena
Medlem
Från: Ekerö
Registrerad: 2008-02-23
Hundar/kennel:
No-Fox Hinata "Märta", Shinshuu Masaichi Ichikawa Kensha "Otto"

Jag sticker gärna ut hakan och tvekar inte, när det direkt och indirekt berör något som ligger mig varmt om hjärtat, att säga min mening.
Rent ut sagt är rasklubbens agerande både korkat och naivt, och detta trots att det säkert finns kloka människor i styrelsen. Manipulation och inställsamhet har här segrat över känsla och förnuft.
Tyvärr bidrar inte rasklubbens hemsida, med undantag för någon enstaka artikel ur pappersutgåvan, till någon underhållande läsning som kan locka till återbesök.
Det ideala vore ett shibainfo integrerat i en omgjord rasklubbshemsida, det skulle med stor sannolikhet öka medlemsantalet väsentligt.

tops mvh/Tom

#16 2012-01-24 14:46:14

Paint
Medlem
Hundar/kennel:
KENZO - Sherae Takeda Ninja (00-13). MILOU - Ekevär's Ichigo (2010). OLIVER - Ekevär's I Want It All (2014)

Tom&Lena skrev:

Jag sticker gärna ut hakan och tvekar inte, när det direkt och indirekt berör något som ligger mig varmt om hjärtat, att säga min mening.
Rent ut sagt är rasklubbens agerande både korkat och naivt, och detta trots att det säkert finns kloka människor i styrelsen. Manipulation och inställsamhet har här segrat över känsla och förnuft.
Tyvärr bidrar inte rasklubbens hemsida, med undantag för någon enstaka artikel ur pappersutgåvan, till någon underhållande läsning som kan locka till återbesök.
Det ideala vore ett shibainfo integrerat i en omgjord rasklubbshemsida, det skulle med stor sannolikhet öka medlemsantalet väsentligt.

tops mvh/Tom

Jag är helt enig med dig Tom, det vore idealiskt att se ett samarbete mellan infot och rasklubben. Samtidigt förstår jag att det är ett svårt mål att nå iom att det infekterade sår som ju ändå är konstaterat mellan just infot och rasklubben (med undantag för vissa enskilda personer som menar att rasklubben inte haft en konflikt med infot och dess ägare) aldrig får en chans att läka. Och varför får det inte en chans att läka? För att anmälningar mot infot, dess ägare och även andra medlemmar, fortsätter att hagla in.
Vad är syftet med dessa anmälningar? Att tömma människor på så mycket energi som möjligt så att de slutligen ska ge upp shiban och deras uppfödning? För det känns nästan så, sen kan de bakom anmälningarna säkerligen hävda andra orsaker men det handlar egentligen om hur det uppfattas av utomstående. För jag tror att man i första hand skrämmer bort valpköpare, snarare än uppfödare..

/Malin

Allt mitt är mitt, allt ditt är också mitt och bara för att jag inte vill ha det, betyder det inte att du kan få det. - Yassi.

#17 2012-01-24 17:08:06

Lindalo
Medlem
Från: Hedemora
Registrerad: 2006-07-13
Hundar/kennel:
Kennel Watashi-No, Stämmlocks Densetsu *Denzo* och Honto-No Akira Hime *Akira*
Webbsida

Mona skrev:

Mvh Mona

Jag instämmer med ovan talare!!! Ni är guld värda för mig och allt stöd som jag känner att jag har från ER. Massor av varma KRAMAR från Fam Persson och våra shibor heartheartheart

Vill även poängtera att Herr "Enerhaugen" är en väldigt klok man.

Jag sticker kanske ut hakan oxå här, men det som gör att sidan är så bra är den enkla layouten, sök rutan för att hitta trådar eller diskussionstrådar som kan hjälpa en i en fråga och fortsätta på dessa och möjligheterna att dela med sig, men till den största delen tror jag att den är användarvänlig och snygg!!

Senast redigerat av Lindalo (2012-01-24 17:15:04)

Sugoi!!!!
(Wow)

#18 2012-01-24 19:01:42

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Paint skrev:

Tom&Lena skrev:

.... Det ideala vore ett shibainfo integrerat i en omgjord rasklubbshemsida, det skulle med stor sannolikhet öka medlemsantalet väsentligt.

tops mvh/Tom

Jag är helt enig med dig Tom, det vore idealiskt att se ett samarbete mellan infot och rasklubben. Samtidigt förstår jag att det är ett svårt mål att nå iom att det infekterade sår som ju ändå är konstaterat mellan just infot och rasklubben (med undantag för vissa enskilda personer som menar att rasklubben inte haft en konflikt med infot och dess ägare) aldrig får en chans att läka. Och varför får det inte en chans att läka? För att anmälningar mot infot, dess ägare och även andra medlemmar, fortsätter att hagla in.
Vad är syftet med dessa anmälningar? Att tömma människor på så mycket energi som möjligt så att de slutligen ska ge upp shiban och deras uppfödning? För det känns nästan så, sen kan de bakom anmälningarna säkerligen hävda andra orsaker men det handlar egentligen om hur det uppfattas av utomstående. För jag tror att man i första hand skrämmer bort valpköpare, snarare än uppfödare..

Men jag som inte vet grunden till detta säger kanske ngt dumt nu men är det hela styrelsen som "håller på" eller en/få personer? Och om nu det bara är en/få personer hur kan resten av styrelsen ställa upp på det? OCH borde inte styrelsen agera efter vad medlemmarna vill? Och jag kan inte i min vildaste fantasi tro att detta är vad medlemmarna vill. Vi är väl flera här som är medlemmar i SNK och samtidigt flitiga besökare på Infot som skulle se ett samarbete som idealet?!

#19 2012-01-25 16:31:53

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Ulrika skrev:

Men jag som inte vet grunden till detta säger kanske ngt dumt nu men är det hela styrelsen som "håller på" eller en/få personer? Och om nu det bara är en/få personer hur kan resten av styrelsen ställa upp på det? OCH borde inte styrelsen agera efter vad medlemmarna vill? Och jag kan inte i min vildaste fantasi tro att detta är vad medlemmarna vill. Vi är väl flera här som är medlemmar i SNK och samtidigt flitiga besökare på Infot som skulle se ett samarbete som idealet?!

Det är väl så, att det är några få personer i styrelsen som "håller på", d v s backar upp och skriver intyg till den som anmäler, när denna behöver intyg från styrelsen.

MEN - vi har inte fått några som helst indikationer på att övriga styrelsemedlemmar inklusive avelsråd protesterar eller INTE står bakom anmälningarna. En styrelse är ju gemensamt ansvarig för det som enskilda styrelsemedlemmar gör, när man skriver intyg som styrelsemedlemmar och inte som privatpersoner.

Lena

#20 2012-01-25 17:40:00

Ak-inu-ba
Medlem
Från: Sparbu, Norge
Registrerad: 2006-07-12
Hundar/kennel:
***Kennel AK-INU-BA*** Saku, Yoyo (i Oslo) & akitaene Eikou og Kanaka
Webbsida

Så lenge noen fortsetter å tømme bensin på bålet (les: anmelder Shibainfo og eiere) så vil denne "striden" fortsette. Jeg mener ansvare ligger på styret i SNK, som må gå inn i seg selv og ta avstand fra usakligheter og ubegrunnede personangrep. Klubben bør heller finne ut hvordan de kan "leve" parallelt med Shibainfo.

Shibainfo er ikke bare for svensker, og kommer ikke til å forsvinne!

I Norge valgte klubben å legge ned sitt eget forum fordi det er omfattende å skulle følge med, redigere/moderere og svare på alle henvendelser. Og når det finnes gode alternativer, kan klubben heller bruke ressursene på andre ting.

Hilsen Lisbeth, kennel Ak-inu-ba
www.akinuba.no
lisbeth@akinuba.no

#21 2012-01-25 17:44:12

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Ak-inu-ba skrev:

Så lenge noen fortsetter å tømme bensin på bålet (les: anmelder Shibainfo og eiere) så vil denne "striden" fortsette. Jeg mener ansvare ligger på styret i SNK, som må gå inn i seg selv og ta avstand fra usakligheter og ubegrunnede personangrep. Klubben bør heller finne ut hvordan de kan "leve" parallelt med Shibainfo.

Shibainfo er ikke bare for svensker, og kommer ikke til å forsvinne!

I Norge valgte klubben å legge ned sitt eget forum fordi det er omfattende å skulle følge med, redigere/moderere og svare på alle henvendelser. Og når det finnes gode alternativer, kan klubben heller bruke ressursene på andre ting.

thumbup thumbup thumbup

Det tar ju väldigt mycket tid att hålla ett forum levande - det är svårt att få den tiden för en rasklubb, där så mycket annat ska göras och behandlas.

Det skulle vara helt fantastiskt om man även i Sverige ville bruka Shibainfo fullt ut - och tänk om SNK skulle välja att arbeta FÖR vårt register/databas! - det skulle vara fantastiskt... neutral

Lena

#22 2012-01-27 22:25:10

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Det finns ju olika aspekter på hur jag ser på dessa ständiga anmälningar på mig, Lena och Shibainfo. En är den mer privata där jag blir ledsen och kränkt över att dessa personer påstår en mängd saker och gör det till någon sorts ”sanning”.

Jag blir förundrad över att de tycks tro att hetsjakten som bedrivits mot oss under flera år passerat obemärkt, samt att uppenbara missar i klubbens arbete vrids till att det är "någon annans" fel. Ingen självkritik på hur de själva har agerat under dessa tre ordförandes ledning utan det är "någon annans" fel att klubben t.ex. tappar medlemmar.

Ska man skratta eller gråta för att SNK påstår att jag vill skada klubben när jag korrigerade att det fanns fler black & tan-shibor som vunnit specialen än den enda som det sades i klubbtidningen?

...and so on...

Den mycket allvarliga aspekten - är att i Charlotta Mellins privata anmälan deltar helt plötsligt en rasklubb, dvs. en förening! Det blir etiskt tvivelaktigt när privata åsikter blandas med förtroendevaldas... Javisst har det varit en del åsikter här på hur vissa saker har utförts och faktadiskussioner. Detta vrids till citat hämtat ur anmälan:
"Vi Helena Löfvendahl (sekreterare i Shiba-No-Kai, ledamot sedan 2009, redaktör 2008), Lotta Arborelius (ledamot i Shiba-No-Kai sedan 2006, ordförande 2008-2010, (redaktör för tidningen Shiban) och Christina Nordlund (orförande i Shiba-No-Kai, ledamot sedan 2006) vill härmed stödja Charlotta Mellins (CM) anmälan mot Lena Sonefors (LS) och Helene Nordwall (HN) till Disciplinnämnden för brott mot SKK's stadgar § 14 Mom 1 punkt 2 och grundregel 1:3"

Och vidare att vi med vår hemsida Shibainfo misskrediterar Shiba-No-Kai och motverkar SNK’s arbete. Charlotta Mellin nämner flera namn och ska tolkningen vara att alla som deltar i en diskussion som inte passar henne och styrelsen är emot SNK?

Det ska bli intressant se hur SKK ser på yttrande- och åsiktsfrihet, mig veterligt så är detta grundlagsskyddat i Sverige. Och hur, var, och vem som har rätt att uttrycka sina åsikter om och för shiban. 

Många med mig tycker detta är mycket tråkigt och det gynnar inte shibamiljön. En tanke är att kanske borde SNK's styrelse fundera över en annan strategi för delar av sitt arbete, kanske kan det bli så att medlemmarna återvänder? Vore det inte värt ett försök i alla fall?

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#23 2012-01-27 23:44:18

Paint
Medlem
Hundar/kennel:

Jag för min del kände att det här http://shibainfo.com/forum/viewtopic.php?id=2611 var droppen som fick bägaren att rinna över när det gällde snk.

Och alla dessa anmälningar... och mejl som plötsligt dök upp från Mellin där hon ville att forummedlemmar på infot skulle backa upp henne i en anmälan mot infots ägare. Det är evigt tröttsamt och om jag upplever det så, som inte blir utsatt för dessa anmälningar, kan jag bara ana hur det känns för de som faktiskt blir det.
Det gynnar ingen, allra minst Shiban.

/Malin

#24 2012-02-07 20:10:41

Anette
Medlem
Från: Bollstanäs
Registrerad: 2006-07-16
Hundar/kennel:
Honto-no Momoko "Moa", Honto-no Reiko "Ronja", Honto-No Ichihime "Ida"

Jag är trött på snk styrelse nervärderande människosyn, misstron om den enskilde personens förmåga att göra egna vettiga bedömningar.
Lika väl som någon annan har Helene och Lena rätt att uttrycka sin åsikt, de är de som kallas yttrandefrihet, att de blir anmälda för sina åsikter i sakfrågor är helt befängt, att de skulle ha något med svarsfrekvensen på enkäten att göra, gör mig ännu mer upprörd.
Jag lyssnar på Helene, Lenas mfl. åsikter, ibland håller jag med ibland inte och att jag inte skulle kunna bilda mig en egen vettig uppfattning utifrån andras åsikter och infallsvinklar tar jag som en förelämpning.

Tack Helene och Lena för att shibainfo finns och för att jag är betrodd och att ni betror andra att göra sin egen bedömning utan censurering och mörkning, trots att vissa verkar göra allt för att tysta er, andra som tycker annorlunda (t.ex. de öppna brevet) och för den delen hela Shibainfo!
Jag vill se en styrelse i snk som litar på medlemmens egna förmåga att selektera och göra egna bedömningar, jag kommer bli den förste som blir medlem igen den dagen de händer.

Apropå att skjuta sig i foten är de inte de man gjort när man anmäler infot för förtal om enkäten, när enkäten diskuterades först efter att enkäten skulle vara inlämnad……

Mvh Anette med flock  Moa paw Ronja paw Ida

#25 2012-02-07 21:42:08

Lindalo
Medlem
Från: Hedemora
Registrerad: 2006-07-13
Hundar/kennel:
Kennel Watashi-No, Stämmlocks Densetsu *Denzo* och Honto-No Akira Hime *Akira*
Webbsida

Bra skrivet Anette å jag håller helt med dig. Tack Helene, Lena OCH alla andra som gör att shibainfo är ett sökt bra forum!

Sugoi!!!!
(Wow)

#26 2012-02-08 14:38:13

Mayvor
Medlem
Registrerad: 2006-07-24
Hundar/kennel:
Honto-No Gendo "Kenzo", Aangenaam Evening Shade "Jiro" och Aangenaam Nikka Sendai "Sally"

thumbup Bra Anette!

Mayvor

#27 2012-02-09 03:51:30

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

love - för värmande ord!

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#28 2012-02-16 05:00:17

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Ännu en punkt som Helene och jag är anmälda till SKK:s DN för, citerar anmälan:

"Helene och Lena har på sin hemsida byggt upp ett register över shibor i världen. Man kan som användare lägga in egna och andras kullar. Registret är någorlunda komplett när det gäller de nordiska länderna men innehåller också en hel del hundar från andra delar av världen, främst Europa. Den centrala funktionen i detta register verkar vara att man i siffror får ut antal barn, barnbarn men också barnbarnsbarn till respektive hund. Detta använder man flitigt för att slå i huvudet på vårt avelsråd Birgit Hillerby, som tagit in ett antal framstående avelsdjur från Japan."

Lena

#29 2012-02-16 06:08:22

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Lena skrev:

"Helene och Lena har på sin hemsida byggt upp ett register över shibor i världen. Man kan som användare lägga in egna och andras kullar. Registret är någorlunda komplett när det gäller de nordiska länderna men innehåller också en hel del hundar från andra delar av världen, främst Europa. Den centrala funktionen i detta register verkar vara att man i siffror får ut antal barn, barnbarn men också barnbarnsbarn till respektive hund. Detta använder man flitigt för att slå i huvudet på vårt avelsråd Birgit Hillerby, som tagit in ett antal framstående avelsdjur från Japan."

- att tro att syftet med vår databas är att slå SNK:s dåvarande avelsråd, Birgit Hillerby, kennel Explorer, i huvudet...?? Mycket märkligt.... Är det någon som t ex har någon som helst aning om bara den TID det tagit att åstadkomma detta register? Om inte annat, så kan inte sunt förnuft tala i dessa människors huvuden - tror någon på fullt allvar att Helene och jag skulle ha lagt ner alla dessa hundratals av timmar bara för att "slå ett avelsråd i huvudet"??

Det blir till sist mycket svårt att veta, hur man ska ställa sig inför dessa märkliga och paranoida åsikter.

Lena

#30 2012-02-16 07:40:11

Paint
Medlem
Hundar/kennel:

Lena skrev:

Jag vet inte riktigt om jag ska skratta eller gråta, eller kanske båda två. Som användare av registret kan jag meddela att jag som inte är uppfödare, skiter mer eller mindre fullständigt i Birgit Hillerby. Hennes uppfödning och framstående avelsdjur intresserar mig inte ett dugg i den här kontexten.

Registret är roligt för att jag får en chans att göra en fin presentation av mina egna hundar och dessutom klicka mig runt bland de hundar som ligger bakåt i minas stamtavlor. I Kenzos fall får jag också en chans att se fina presentationer av barn, barnbarn och barnbarnsbarn. Det är främst den funktionen som jag tycker om med registret. Själva antalet spelar desto mindre roll.

Jag kan också se vad registret har för nytta för aveln när man väljer avelsdjur. För mig personligen tjänar det inget stort syfte eftersom jag som sagt inte föder upp. Skulle jag dock välja att någon gång i framtiden göra detta, så hoppas jag att det här registret finns kvar och blomstrar som aldrig förr.

Usch vad arg jag blir!

Senast redigerat av Paint (2012-02-16 07:41:58)

/Malin

• Index
  •  » Shibainfo
  •  » Shibainfo anmält till SKK:s disciplinnämnd /bl.a tråd hälsoenkät

Sidfot