• Index
  •  » Shibainfo
  •  » Shibainfo anmält till SKK:s disciplinnämnd /bl.a tråd hälsoenkät

#31 2012-02-16 09:30:47

Ulrika
Medlem
Från: Trelleborg
Registrerad: 2010-04-28
Hundar/kennel:
Parnassos Masaru "Musse" och Aangenaam Iki-Kokuhou "Gonza"

Re: Shibainfo anmält till SKK:s disciplinnämnd /bl.a tråd hälsoenkät

Håller helt o hållet med Paint!

#32 2012-02-16 16:42:25

Ichiokasow
Medlem
Registrerad: 2006-08-29
Hundar/kennel:
Kennel Enerhaugen
Webbsida

Jeg syntes det er veldig trist at ikke raseklubben i Sverige ser vilket stor tilgang for rasen et slikt internasjonalt register er. En raseklubb har jo ansvar for rasen og da må vell alle tiltak som gavner de som har rasen være av det gode, uansett hvem som står for dette?

For alle som eier en Shiba har registeret mange bruker muligheter, og når man ser hvor populært det er så er det vell ingen tvil om at det er verdsatt og nyttig.

Klart det er kjekt for en vanlig hundeeier å kunne se slektskap med egen hund i forhold til både foreldre og søsken, og for oss som driver oppdrett er dette registeret meget nyttig.Her finner vi opplysninger (stamtavle og bilder) om en rekke hunder. Registeret kan hjelpe oss til å finne nye hunder som vi kan bruke og på den måte utvide genematerialet i rasen.( unngå innavl) Noen av disse  hundene er det vanskelig å finne uten registeret. Vi får også en grei oversikt over hvor mange valper den enkelte avlshund har. Hannhundeiere vil jo også til enhver tid ha mulighet til å få full oversikt over hundens avkom og kan på den måte passe på at ikke hunden blir overanvendt.( unngå matadoravl)

Hvis raseklubbens motforestillinger kommer av personlige motsetninger så må man kunne klare å skille mellom sak og person, ihverfall når man agerer som tillitsvalgt i en klubb.

Forstår det slik at klubben mener en enkelt oppdretter/hannhundeier er blitt hengt ut, men det kan da ikke oppfattes som hets om opplysninger som er offentlige tilgjengelige (i dette tilfele fra SKK) blir lagt ut?
Registeret omfatter jo opplysninger om alle oppdrettere og ikke bare om den enkelte som er nevt i anmeldelse.

En oppdretter/ hannhundeier må jo ta ansvar for de valg man gjør i forhold til bruk av avlshunder.

Senast redigerat av Ichiokasow (2012-02-16 16:43:28)

#33 2012-02-16 21:53:52

Ak-inu-ba
Medlem
Från: Sparbu, Norge
Registrerad: 2006-07-12
Hundar/kennel:
***Kennel AK-INU-BA*** Saku, Yoyo (i Oslo) & akitaene Eikou og Kanaka
Webbsida

Lena skrev:

Ännu en punkt som Helene och jag är anmälda till SKK:s DN för, citerar anmälan:

".....Detta använder man flitigt för att slå i huvudet på vårt avelsråd Birgit Hillerby, som tagit in ett antal framstående avelsdjur från Japan."

Det er ikke akkurat derfor jeg har vært en av bidragsyterne for å legge inn opplysninger i Registreret...
Men i tilfelle det var dette som var målet, så burde vel alle som har lagt inn opplysninger også være omfattet av anmeldelsen???

Hilsen Lisbeth, kennel Ak-inu-ba
www.akinuba.no
lisbeth@akinuba.no

#34 2012-02-16 22:54:13

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Ak-inu-ba skrev:

Lena skrev:

Ännu en punkt som Helene och jag är anmälda till SKK:s DN för, citerar anmälan:

".....Detta använder man flitigt för att slå i huvudet på vårt avelsråd Birgit Hillerby, som tagit in ett antal framstående avelsdjur från Japan."

Det er ikke akkurat derfor jeg har vært en av bidragsyterne for å legge inn opplysninger i Registreret...
Men i tilfelle det var dette som var målet, så burde vel alle som har lagt inn opplysninger også være omfattet av anmeldelsen???

I mina ögon så låter det som en övertro på sin egen betydelse att tro att registret finns för att "slå någon i huvudet". Syftet är på en betydligt högre nivå än den sandlådementaliteten. Den som inte kan ta till sig nyttan med denna databas går det inte att förklara mer för. 

Shibainfos databas används flitigt av både av uppfödare och privatpersoner. Jag tycker det är märkligt att de som har ansvar för rasen i Sverige fördömer denna databas och i stället hänvisar till ett bristfälligt register som varit stängt i tre år. Kan det verkligen gynna de syften med klubben som SNK uppger på sin hemsida:
- att främja avel av mentalt och fysiskt friska hundar.
- att bevara och utveckla rasens specifika egenskaper.

...och vad menas med "vårt avelsråd"? Hur var det där med att hålla isär rollerna  egentligen...? Charlotta Mellin anmälde som privatperson, och både hon och Birgit Hillerby hade avgått från sina poster inom SNK när CM skrev denna anmälan...
...och än en gång är det otydligt om man är privatperson och/eller förtroendevald för SNK. För man kan väl inte mena att man verkar genom en styrelse fast man inte har en post inom den...?

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#35 2012-02-17 06:39:43

Mayvor
Medlem
Från: Köping
Registrerad: 2006-07-24
Hundar/kennel:
Honto-No Gendo "Kenzo", Aangenaam Evening Shade "Jiro" och Aangenaam Nikka Sendai "Sally"

Vilken sjuk anmälan! Hur kan man bara tro, att det finns ett intresse av att slå ett avelsråd i huvudet? Vilket stort intresse det måste finnas i SNK att leta fel på Shibainfo. Istället för att lägga ner yxan och samarbeta med shibaägare! För det är väl rasen Shiba vi alla har ett stort intresse för?

Mayvor

#36 2012-02-17 07:10:03

Ichiokasow
Medlem
Registrerad: 2006-08-29
Hundar/kennel:
Kennel Enerhaugen
Webbsida

Ja, det er leit at vi ikke alle kan samles i ett forum, SNKs forum er jo så og si ikke i bruk, ett innlegg fra 2012 var det jeg fant.

Den norske Shiba klubben har lagt ned sitt forum på grunn av at det ble lite brukt og oppfordrer nå alle til heller å benytte Shiba info til aktuelle debatter.

Å anmelde Shiba info bidrar jo ikke akkurat til at det blir et godt miljø i rasen i Sverige og det er vell det en Raseklubbens skal gjøre, å arbeide for et best mulig miljø?

Når det gjelder Birgit Hillerby-Eriksson så har jo Shiba info i annen tråd tidligere tatt inn innlegg og gratulasjoner til henne i forbindelse med at hun ble tildelt Hamiltonplakketen så at hun blir hetset her på infoet stemmer vell ikke?

Senast redigerat av Ichiokasow (2012-02-17 07:29:44)

#37 2012-02-19 13:01:27

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Fler klipp från den anmälan som är gjord till SKKs DN:

Sonefors och Nordwall beskriver sig på sitt eget forum som mycket kunniga och erfarna. De har tagit på sig rollen som läromästare för de mer oerfarna forumsmedlemmarna vilket har placerat dem i maktpositioner. De anser sig också ha den viktiga uppgiften att granska rasklubbens arbete från sin position utanför klubben och att deras privata forum Shibainfo är en lämplig plats för denna granskning. Detta kan man läsa i ett inlägg gjort av Nordwall, "Det är viktigt att kunna få granska arbetet inom en klubb då den ska handla för rasens bästa."

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#38 2012-02-19 13:07:16

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Lena skrev:

Fler klipp från den anmälan som är gjord till SKKs DN:

Sonefors och Nordwall beskriver sig på sitt eget forum som mycket kunniga och erfarna. De har tagit på sig rollen som läromästare för de mer oerfarna forumsmedlemmarna vilket har placerat dem i maktpositioner. 

Här blir det mycket mycket obehagligt. Inte för att jag anser det vara sant, det anmälaren skriver, utan för att någon kan få för sig att anmäla mig och Helene för vad vi anser och skriver i vårt eget forum, oavsett vad.

Lena

#39 2012-02-19 13:28:27

Paint
Medlem
Från: Salem
Registrerad: 2006-08-10
Hundar/kennel:
KENZO - Sherae Takeda Ninja (00-13). MILOU - Ekevär's Ichigo (2010). OLIVER - Ekevär's I Want It All (2014)

Och här har jag, från min något enklare position, tyckt att det har varit den samlade kunskapen av olika delar i hundägarskapet som har gjort infot så givande. Att vi är hundratals hundägare, flera nya och flera med mer vana, som gemensamt bidrar till svar på varandras frågor och undringar.

Om det nu vore så att Lena och Helene satt på maktpositioner och kom med orimliga förslag i diverse frågor, varför har då ingen av infots medlemmar uppmärksammat detta och kanske till och med gjort en anmälan? Kan det vara för att det inte är sant...?

/Malin

Allt mitt är mitt, allt ditt är också mitt och bara för att jag inte vill ha det, betyder det inte att du kan få det. - Yassi.

#40 2012-02-19 13:46:43

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Paint skrev:

Och här har jag, från min något enklare position, tyckt att det har varit den samlade kunskapen av olika delar i hundägarskapet som har gjort infot så givande. Att vi är hundratals hundägare, flera nya och flera med mer vana, som gemensamt bidrar till svar på varandras frågor och undringar.

Om det nu vore så att Lena och Helene satt på maktpositioner och kom med orimliga förslag i diverse frågor, varför har då ingen av infots medlemmar uppmärksammat detta och kanske till och med gjort en anmälan? Kan det vara för att det inte är sant...?

Nästa gång jag får en anmälan på 10 punkter skickar jag den till dej, Paint, för genomläsning! big_smile Om det nu blir någon nästa gång - vi har inte fått DN:s utlåtande på anmälan än. Vi kanske är avstängda från SKK, båda två. Så mycket som vi anses ha trakasserat diverse viktiga personer inom styrelsen i SNK och dessutom vara maktfullkomliga.

Lena

#41 2012-02-19 14:24:18

Rosen
Medlem
Från: Stockholm
Registrerad: 2007-07-21
Hundar/kennel:
Edeängs Beatris (Bea), Honto-No Ginjiro (Gin) & Honto-No Suto-Mu Stormageddon (Storm)
Webbsida

Och jag som troddde att det var en bra sak att kunna utnyttja vetande ffrån andra som vet mer än mig om olika saker!

#42 2012-02-19 15:29:27

Ylis
Medlem
Från: Hörnefors, Umeå
Registrerad: 2008-10-27
Hundar/kennel:
Ikinokoru, Koori (i de sälla jaktmarkerna)

Men  i allsin dar! mad

Det är väl uppenbart för vem som helst att en uppfödare som haft samma ras en längre tid och fött upp ett antal kullar är en erfaren uppfödare inom den rasen? Och det är väl inget konstigt att den som är oerfaren frågar den som är mer erfaren? Det handlar om hjälpsamhet, inte om makt - för i slutändan är det ju inte som att någon på något vis är tvungen att följa råd från någon annan.

Shibainfo är ju ingen beslutsfattande instans. Det är en plattform för information, diskussion, samarbete och allmänt nöje av att få ta del av andras upplevelser och bilder.

#43 2012-02-19 15:31:00

Paint
Medlem
Från: Salem
Registrerad: 2006-08-10
Hundar/kennel:
KENZO - Sherae Takeda Ninja (00-13). MILOU - Ekevär's Ichigo (2010). OLIVER - Ekevär's I Want It All (2014)

Lena skrev:

Paint skrev:

Nästa gång jag får en anmälan på 10 punkter skickar jag den till dej, Paint, för genomläsning! big_smile Om det nu blir någon nästa gång - vi har inte fått DN:s utlåtande på anmälan än. Vi kanske är avstängda från SKK, båda två. Så mycket som vi anses ha trakasserat diverse viktiga personer inom styrelsen i SNK och dessutom vara maktfullkomliga.

wink

/Malin

Allt mitt är mitt, allt ditt är också mitt och bara för att jag inte vill ha det, betyder det inte att du kan få det. - Yassi.

#44 2012-02-19 15:34:26

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Ylis skrev:

Men  i allsin dar! mad

Det är väl uppenbart för vem som helst att en uppfödare som haft samma ras en längre tid och fött upp ett antal kullar är en erfaren uppfödare inom den rasen? Och det är väl inget konstigt att den som är oerfaren frågar den som är mer erfaren? Det handlar om hjälpsamhet, inte om makt - för i slutändan är det ju inte som att någon på något vis är tvungen att följa råd från någon annan.

Shibainfo är ju ingen beslutsfattande instans. Det är en plattform för information, diskussion, samarbete och allmänt nöje av att få ta del av andras upplevelser och bilder.

thumbup flower

Lena

#45 2012-02-20 07:55:31

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Ja vad ska man säga, enligt vissa så får man inte svara på frågor och inte får man tycka fritt... så jag klipper in hela det två år gamla inlägget som Charlotta Mellin citerade ur och anmälde. 

Helene skrev:

Alla användare av Shibainfo är fritt tänkande individer och uttrycker sin egen personliga åsikt. Shibainfos ägare varken kontrollerar eller beordrar användarna - eller sina valpköpare - till några handlingar eller ickehandlingar, ej heller hur dessa uttrycker sig på andra platser.

På Shibainfo har många av forumets medlemmar givit både ris och ros angående arbetet i SNK. Som förtroendevald innehar man en officiell post och detta ska inte sammanblandas med person. Kritiken hanterar sakfrågor och arbetet i klubben. Det är viktigt att kunna få granska arbetet inom en klubb då den ska handla för rasens bästa. Då detta sker är det av yttersta vikt att bemötandet sker sakligt och förklarande av ansvariga. En styrelse ska alltid kunna motivera sina beslut.

Mer om shibainfo kan ni läsa här:  ang. begreppen SNK/SHIBAINFO

Med detta hoppas vi kunna sätta punkt för att felaktigheter fortsätter att spridas och ta ett steg in i framtiden.

För shibans bästa!

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#46 2012-02-20 09:20:07

Mayvor
Medlem
Från: Köping
Registrerad: 2006-07-24
Hundar/kennel:
Honto-No Gendo "Kenzo", Aangenaam Evening Shade "Jiro" och Aangenaam Nikka Sendai "Sally"

När en person gör allt för att sätta dit någon annan, så mår ju den personen riktigt dåligt! Det är maniskt och man ska kanske söka vård. Det finns ju mediciner som kan hjälpa och kanske annat, som kan göra så att man sätter fokus på något annat.

Personen/personerna kanske ska sluta engagera sig i SNK och syssla med något helt annat för att få behålla hälsan? Kanske t o m sluta läsa här på Shibainfo?

I vilket fall så är Shibainfo det bästa forumet (och det enda) för mig och andra shibaägare. Och naturligtvis är både Lena och Helene m. fl uppfödare till stor nytta och glädje med sina mångåriga erfarenheter av rasen! För den skull behöver jag som shibaägare inte tycka likadant i allt som skrivs. Forumet intresserar ju även de som hatar att det finns!

Mayvor

#47 2012-02-21 16:44:47

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Detta är den mest lästa tråden på Shibainfo, den har överlägset flest visningar på kort tid.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

• Index
  •  » Shibainfo
  •  » Shibainfo anmält till SKK:s disciplinnämnd /bl.a tråd hälsoenkät

Sidfot