#1 2012-02-14 09:43:08

charlla
Medlem
Registrerad: 2010-07-04
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Vilka kurser ska ni andra gå i vår?

Jag och Juni ska gå en kurs för blyga hundar (!) därför att jag tycker det är hopplöst att få folk att låta bli henne, vad jag än säger så ska alltid nån klappa henne känns det som. Kanske är det lättare att träna upp Juni att tycka mer om främmande människor än att få främmande att ignorera henne?

Sen vill jag gå fortsättning i Rallylydnad, fast den krockar med en inkallningskurs..men jag tror jag väljer rally- det är det enda hittills som hon har visat lite talang för smile och jag funderar på att testa Match to Sample.

Jag har anmält mig till Blå stjärnans helgkurs i juni-juli (första hjälpen, massage och spår mm).

Dessutom är jag jättesugen på Fria Hundars vardagslydnad.

Frågan är-har jag råd och tid och när kommer Juni att löpa egentligen????

#2 2012-02-14 10:08:53

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Re: Vilka kurser ska ni andra gå i vår?

charlla skrev:

Jag och Juni ska gå en kurs för blyga hundar (!) därför att jag tycker det är hopplöst att få folk att låta bli henne, vad jag än säger så ska alltid nån klappa henne känns det som. Kanske är det lättare att träna upp Juni att tycka mer om främmande människor än att få främmande att ignorera henne?

Sen vill jag gå fortsättning i Rallylydnad, fast den krockar med en inkallningskurs..men jag tror jag väljer rally- det är det enda hittills som hon har visat lite talang för smile och jag funderar på att testa Match to Sample.

Jag har anmält mig till Blå stjärnans helgkurs i juni-juli (första hjälpen, massage och spår mm).

Dessutom är jag jättesugen på Fria Hundars vardagslydnad.

Frågan är-har jag råd och tid och när kommer Juni att löpa egentligen????

thumbup smile

Vad är Match to sample?

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#3 2012-02-14 11:12:32

Ylis
Medlem
Från: Hörnefors, Umeå
Registrerad: 2008-10-27
Hundar/kennel:
Ikinokoru, Koori (i de sälla jaktmarkerna)

Jag tänkte gå en viltspårkurs med mina. Koori älskar att spåra. Iki vet jag inte med än, då jag tyvärr misslyckades med att få tag i någon klöv under hösten. Skulle gärna vilja få dem båda godkända som eftersökshundar.

#4 2012-02-14 11:18:00

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Pärlan ska gå fortsättning viltspår med sikte på start i Öppen klass. Sedan ska hon gå Rally de Lux med sikte på tävling uppåt i rallyklasserna.

Funny och Zum börjar nybörjarklass viltspår med sikte på anlagsprovet.

Så matte kommer att få springa runt allt vad hon orkar i skogen! smile

Framåt höstkanten ska mina unga tjejer gå MH - men först blir det HD-röntgen under våren.

Lena

#5 2012-02-14 11:56:33

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Match to Sample- då lär man hunden att leta upp en sak, t ex en röd boll, genom att man visar en identisk röd boll, jag vet inte om Juni kommer att klara det men hon tycker om att leta upp gömda saker i alla fall. (Än så länge har vi mest kört med en tvättmedelsboll för den kan hon nästan alltid hålla i munnen och springa och lämna till mig, eller så tappar hon den och råkar sparka till den så att jag ändå får den levererad)

#6 2012-02-14 12:43:24

Aiko-Chan
Medlem
Från: Oslo, Norge
Registrerad: 2009-10-31
Hundar/kennel:
Najanins Aiko-chan & Najanins Deki Imouto

Lena skrev:

Pärlan ska gå fortsättning viltspår med sikte på start i Öppen klass. Sedan ska hon gå Rally de Lux med sikte på tävling uppåt i rallyklasserna.

Funny och Zum börjar nybörjarklass viltspår med sikte på anlagsprovet.

Så matte kommer att få springa runt allt vad hon orkar i skogen! smile

Framåt höstkanten ska mina unga tjejer gå MH - men först blir det HD-röntgen under våren.

Jeg blir så glad av å lese om alle dine planer for hundene! Håper flere med mange hunder blir inspirerte! thumbup

Her skal Imouto få gå grunnferdighetskurs (forberedelse til konkurranselydighet) og deretter gå opp til bronsemerket i lydighet. Begge skal gå blodsporkurs igjen i mai (viltspor) og bruks-kurs (menneskespor med pinner som plukkes) i juli. Vi skal få gått en del blodsporprøver og håper å hanke inn noen ålreite plasseringer.

De skal også gå MH (men det er jo ikke noe kurs). Hvis det er noe tilgjengelig dit vi flytter, har jeg også lyst til å gå et agilitykurs til med Imouto. Jeg synes ikke agility er noe kult, men det synes hun. tongue

Aiko skal få fortsette å være sterk og glad, gå spor og kanskje prøve seg i rally-lydighet. smile

#7 2012-02-14 14:13:34

Ulrika
Medlem
Från: Trelleborg
Registrerad: 2010-04-28
Hundar/kennel:
Parnassos Masaru "Musse" och Aangenaam Iki-Kokuhou "Gonza"

Musse och jag ska gå viltspårskurs tillsammans med ett gäng andra shibor! lol och på lördag ska vi gå på en utställningsträning.

Vi har inga andra kursplaner men det kommer bli en och annan utställning tror jag. Jag ska fortsätta med lydnadsträningen hemma och kanske kanske jag vågar mig på en klubbtävling till hösten???? oh (Om nu Musse kan komma över att jag tappade apportbocken på hans tass.... whistle)

#8 2012-02-14 15:03:01

Kiyomi
Medlem
Från: Tranby
Registrerad: 2010-08-13
Hundar/kennel:
Kennel Hakushu, Honto-no Kiyomi og Hakushu Ki Yari
Webbsida

Jeg skal på NKK's Trener 1 kurs. Kiyomi skal få trene lydighet og gå blodspor, men sannsynligvis ikke noen kurs. smile

#9 2012-02-14 17:02:22

LadyFrost
Medlem
Från: Linköping
Registrerad: 2006-05-21
Hundar/kennel:
Stämmlocks Izumi Go Akiko [Zumi] Tanspots Novums Norbert Novize [Norrie] (heeler)
Webbsida

Ulrika skrev:

(Om nu Musse kan komma över att jag tappade apportbocken på hans tass.... whistle)

Fniss! lol Jag väntar fortfarande på att Zumi ska komma över att jag trampade henne på tassen när hon backade mellan benen en gång för två år sedan. Långsinta, shibor? NÄÄÄÄ. Hon har näääästan släppt det, men lite misstänksam är hon allt...

Förhoppningsvis kommer båda vovvarna att följa med på en koreografikurs i freestyle, och Norrie ska gå en fortsättning på valpagilitykursen vi gick i vintras. Men annars är det mest tävlingar som gäller... oh

My beloved monster and me

#10 2012-02-14 18:46:11

Goldenhill
Medlem
Från: Sala
Registrerad: 2010-06-05
Hundar/kennel:
Okami's Lai-un "Kumo" och Brazil Jack's Daikokuten "Yume"
Webbsida

Tyvärr ingen kurs nu i vår, men vi kommer träna tävlingslydnad regelbundet på brukshundsklubben och sen komma igång med viltspåret med sikte på anlagsprov i början på sommaren. Ett MH ska nog också försöka bokas in.

"My way or the highway!"
hundfylldadagar.blogspot.sefox

#11 2012-02-14 19:02:59

Linda Olsson
Medlem
Från: Höllviken
Registrerad: 2010-07-18
Hundar/kennel:
Nidhøg's Eniwa Eimi - Eida "Thelma", Nidhøg's Beniichi Boni - Bijin "Elsa"

Vi är ett av ekipagen i shiba-gänget på viltspårkursen! thumbup
Jag sitter även och kikar in på vklcs nyhetsblogg efter träningstillfällen så att vi kan få prova på Lure coursing. Ingen kurs har jag hittat, men man är välkommen att "våldgästa" träningstillfällen i mån av plats (vinthundarna går före).
... och så blir det nog lite utställningar.

Hälsningar
Linda, Thelma & Elsa

#12 2012-02-15 07:40:09

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Vad roligt att gå kurs med andra shibakompisar. Jag vill också prova Lure Coursing.

Igår började Juni löpa så kanske får jag gå Blyga Hundar-kursen själv, men det blir i alla fall lättare att planera in övriga kurser i vår nu.

#13 2012-02-15 07:49:40

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

charlla skrev:

Vad roligt att gå kurs med andra shibakompisar. Jag vill också prova Lure Coursing.

Igår började Juni löpa så kanske får jag gå Blyga Hundar-kursen själv, men det blir i alla fall lättare att planera in övriga kurser i vår nu.

Blyga-hundar-kurs låter väl trevligt! thumbup Jag har tyvärr ingen blyg hund, annars skulle jag tycka om att gå en sån kurs, det känner jag på mej! big_smile "Älska-människor-mindre-kurs" skulle jag behöva!

Du måste berätta sen hur det går och vad en sådan kurs innehåller!

Lena

#14 2012-02-15 12:00:23

Ylis
Medlem
Från: Hörnefors, Umeå
Registrerad: 2008-10-27
Hundar/kennel:
Ikinokoru, Koori (i de sälla jaktmarkerna)

Haha, ja, Iki kunde gott behöva en älska-människor-mindre-kurs hon också! Eller så är det kanske jag som behöver en "man-måste-inte-alltid-visa-hur-glad-man-blir-för-att-hundarna-blir-glada-när-man-kommer-hem-kurs". roll

En kurs för blyga hundar låter som att det hade varit perfekt för Koori när hon var liten. Den valpkursen vi gick med henne passade inte alls. sad Skulle verkligen vilja veta mer! smile

#15 2013-01-13 09:04:58

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Nu har jag anmält mig till en rallylydnadskurs o jag hoppas det finns plats för oss. Vilka oss e det då? Jag tänkte först på Gonza men jag blev osäker. Han skulle va 9 månader när kursen börjar - skulle det va olämpligt på ngt sätt? Tänker hormoner/slyngel/koncentrationsförmåga... Musse o jag kan så klart gå men jag vet inte om det är 'Musses grej' precis roll

#16 2013-01-13 09:58:58

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Ulrika skrev:

Nu har jag anmält mig till en rallylydnadskurs o jag hoppas det finns plats för oss. Vilka oss e det då? Jag tänkte först på Gonza men jag blev osäker. Han skulle va 9 månader när kursen börjar - skulle det va olämpligt på ngt sätt? Tänker hormoner/slyngel/koncentrationsförmåga... Musse o jag kan så klart gå men jag vet inte om det är 'Musses grej' precis roll

Jag tycker man ska gå kurser med sina ungdomar också, men man får ju anpassa kraven. Rally är bra för följsamheten, det är ju det första hunden ska lära sig. Resten är, på nybörjarnivå, vanlig simpel vardagslydnad. Sitta, ligga, stanna etc etc.

Lena

#17 2013-01-13 10:55:39

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Jag har för mig det var ganska unga hundar på rallylydnadskursen jag gick först, det var väl lite blandat med deras koncentrationsförmåga, men det kan väl vara nyttigt ändå. Varför tror du inte Musse skulle gilla det?
Jag ska prova freestyle tänkte jag, men den börjar inte förrän i maj så jag ska försöka hitta nåt kul innan dess. Funderar på sök kanske.

#18 2013-01-14 11:56:07

mominoki
Medlem
Från: Katrineholm
Registrerad: 2012-06-04
Hundar/kennel:
Tsuki - 星月夜 (Aangenaam Hoshizukiyo)

Jag ska fortsätta gå på ringträning med min dotter.
Vår 9 månaders valp(?) och lill-matte bör nog bygga starkare band genom träningen, samt komma överens om vem som ska bestämma och styra. Båda två är envisa hmm
Vi får se vem som vinner ...

Att gå på kurs tillsammans med andra shibor låter jätteroligt fox
Jag har inte träffat andra shiba-ägare här kring. Undrar om det finns några?!?! (Det hoppas jag verkligen hurra  )

Hälsningar
Chie blush

#19 2013-01-14 13:26:19

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

charlla skrev:

Jag har för mig det var ganska unga hundar på rallylydnadskursen jag gick först, det var väl lite blandat med deras koncentrationsförmåga, men det kan väl vara nyttigt ändå. Varför tror du inte Musse skulle gilla det?
Jag ska prova freestyle tänkte jag, men den börjar inte förrän i maj så jag ska försöka hitta nåt kul innan dess. Funderar på sök kanske.

Jag vet inte varför inte Musse skulle gilla det egentligen blush.... jag har kanske helt fel blush   han har ju blivit mer kontaktsökande o mer godis/matglad sen han fick lite konkurrens hemma så kanske det visst skulle passa????
Han förvånade ju mig i helgen med att TA APPORTBOCKEN I MUNNEN OCH BÄRA RUNT PÅ DEN!!!! - bara för att Gonza var intresserad av den och ville ha den lollol
Gonza o jag har gått kurs i höstas och jag tänkte fortsätta med kursandet. Lite mer vardagslydnad är aldrig fel wink Jag får väl prova gå rally med bägge hundarna så får jag se vem som tycker att det är roligast helt enkel. smile

#20 2013-01-14 18:25:28

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Boy ska gå valpkurs och PRINSESSAN ska gå en inkallningskurs.... devil dövare hund får man leta efter... th_smiley_flower_neutral

Lena

#21 2013-01-14 19:02:37

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Lena skrev:

..PRINSESSAN ska gå en inkallningskurs.... devil dövare hund får man leta efter... th_smiley_flower_neutral

Jag har en sån!!

#22 2013-01-14 19:39:27

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Jag tror Musse skulle glänsa på rally som redan tränat lydnad.
Vi har tagit lite paus förutom att vi försöker få in lite snyggare fotgående då och då. Och att få Juni att ligga ner med hela magen i underlaget. Gärna mer än en sekund.
I övrigt har Juni och jag börjat träna på att gå slalom mellan mina ben.

#23 2013-01-15 10:32:09

Linda Olsson
Medlem
Från: Höllviken
Registrerad: 2010-07-18
Hundar/kennel:
Nidhøg's Eniwa Eimi - Eida "Thelma", Nidhøg's Beniichi Boni - Bijin "Elsa"

Lena skrev:

PRINSESSAN ska gå en inkallningskurs.... devil dövare hund får man leta efter... th_smiley_flower_neutral

Hon finns i Malmö och hon heter Elsa fox lol

Inkallningskurs låter spännande. Det ska jag kika på!!!

Jag tänker att Thelma ska få gå något lite mysigt, som korv- spår. BÅDA hundar ska gå på fortsättningskurs hos Östergrens. Thelma får en liten repetition i den.

Hälsningar
Linda, Thelma & Elsa

#24 2013-01-16 17:20:54

Goldenhill
Medlem
Från: Sala
Registrerad: 2010-06-05
Hundar/kennel:
Okami's Lai-un "Kumo" och Brazil Jack's Daikokuten "Yume"
Webbsida

Jag och Kumo ska nog gå en antijaktskurs. Det känns väldigt välbehövligt... Annars så fortsätter vi att träna freestyle och viltspår på egen hand och laddar för att kunna komma ut och tävla i sommar.

"My way or the highway!"
hundfylldadagar.blogspot.sefox

#25 2013-01-17 14:35:29

Nika
Medlem
Från: Karlstad
Registrerad: 2011-11-11
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Fukutora "Nika"

Goldenhill skrev:

Jag och Kumo ska nog gå en antijaktskurs. Det känns väldigt välbehövligt...

Det visste jag inte ens att det fanns! yikes Var? och Hur gör de?

Hur som helst. Kurser i vår blir det nog svårt med för oss, när vi inte har bil och kollektivtrafiken är dålig här omkring. Men vi ska börja viltspåra igen och försöka klara ett anlagsprov. Ett MH kanske det blir också smile Plus mer hemmalydnad såklart (vi tränar in rallymoment och det går faktiskt ganska bra, så länge hon kan se sin stundande belöning.. wink ) Och så satsar vi på kurser i sommar och höst!

#26 2013-01-17 15:10:35

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Vi gick antijaktkurs för nåt år sen, fick många bra tips på inkallningsövningar och lekar  som jag fortfarande använder men jag kan inte påstå att jaktlusten avtagit. (Träffade av en händelse en annan deltagare  från den kursen när jag sprang det här Hundlöpet-loppet i höstas, hon undrade "hur går det?", "nja, jo eller.." sa jag, "det blir lite utflykter fortfarande, eller hur?" sa hon...)

#27 2013-01-17 17:48:33

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

charlla skrev:

Vi gick antijaktkurs för nåt år sen, fick många bra tips på inkallningsövningar och lekar  som jag fortfarande använder men jag kan inte påstå att jaktlusten avtagit. (Träffade av en händelse en annan deltagare  från den kursen när jag sprang det här Hundlöpet-loppet i höstas, hon undrade "hur går det?", "nja, jo eller.." sa jag, "det blir lite utflykter fortfarande, eller hur?" sa hon...)

Den hund som har haft "lyckan" att jaga vilt vet ju att det finns en häftig belöning av att jaga. En shiba är ju en jakthund så det är inte enkelt att träna bort jaktlusten då. De raser som inte är jakthundar är det nog lättare att få att tänka på annat. Finns det någon övning som har varit bättre än andra tycker ni?

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#28 2013-01-17 21:09:09

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Ja precis, ingen leksak eller godis i världen slår ju att få rusa efter en hare...
Jag och Juni gillade lekarna som innebar att man skulle få till en snabb reaktion och vändning vid inkallning. Till exempel kan man kasta ut godis sidledes och precis när hunden tar godiset ropar man hit och kastar godis snabbt åt andra sidan och så håller man på så ett tag. Juni vänder blixtsnabbt tillbaka då. Man kan lägga in att träna ett stopptecken mitt i eller att man slutar slänga godis så hunden måste fram till dig och ge ögonkontakt för att leken ska fortsätta.

#29 2013-01-24 10:52:08

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Tjohoo! Jag har nu fått bekräftelse att jag fått plats på Rallylydnadskursen!!! th_smiley_flower_

#30 2013-02-24 15:31:44

bamse
Medlem
Från: Södra Sandby
Registrerad: 2008-08-29
Hundar/kennel:
Dandyboss Chuzenji-Ko-Son Bamse, (i minne), Honto-No-Ginza, Sutamuroku Lil´ZZ Taito

Och vi har fått bekräftelse på att Ginza kom med på rallylydnad för nybörjare, och Taito på agility för nybörjare. Och på söndag 3/3 börjar spårkursen. Den ska Taito gå. Ginza ska vi lägga spår för lite vid sidan av.  tops  tops  tops  th_smiley_flower_

Sidfot