#1 2012-03-07 10:18:27

emw4
Medlem
Registrerad: 2012-01-04
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Hejsan alla där ute! wave

Nu när Nattfjärilen Aimi (Tyra), är ganska exakt 6 månader så startar jag en tråd. Bättre sent än aldrig tongue

Jag och min sambo har lääänge funderat på köpa en shiba! Vet inte riktigt vart vi fick iden att just shiba var hunden för oss..

Var faktiskt stammis på denna sida år innan Tyra hamnade hem till oss. Kul att tänka på i efterhand att denna sida taggade mig att skaffa shiba ännu mer för varje gång jag var här och kikade!

Blev väldigt fascinerad av hur intelligenta, hur dom verkade ha en egen vilja och underbara dom verkade!(De skadar ju inte att dom är så underbart vackra!) Att dom har en egen vilja och att dom inte lyder en på minsta lilla, gör att jag håller mig mer alert på vad som kan intressera just henne, att man måste variera mer än med en "vanlig" hund. Om man nu kan säga så tongue

Har vuxit upp med finnstövare, så de är skillnad inte bara i storlek, utan mentaliteten är ju bara underbar på shibor! När vi hälsar på mina föräldrar skrattar dom ofta bara åt oss och tycker att de där är ingen hund, de är ju katt med knorrsvans!

Nä ska inte tjata på mer nu, hade tänkt lägga med en bild men vet inte hur man gör. (Visst jag är ung, men datorer intresserar inte mig så kan nästan inget)

Senast redigerat av emw4 (2012-03-07 10:19:14)

MVH Emma & Tyra tops

#2 2012-03-07 10:20:21

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Re: Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Vill bara tacka Ylis som fixade min avatar!

MVH Emma & Tyra tops

#3 2012-03-07 10:21:18

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

- Jättevälkomna, och så roligt med en helt egen tråd! heart

Angående bilder - lägg in bilden i galleriet, kopiera länk-adressen, lägg in den länkadressen här i tråden och sätt IMG-taggar runt.... (knappen här ovanför som det står img på)

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#4 2012-03-07 10:49:21

Ylis
Medlem
Från: Hörnefors, Umeå
Registrerad: 2008-10-27
Hundar/kennel:
Ikinokoru, Koori (i de sälla jaktmarkerna)

emw4 skrev:

När vi hälsar på mina föräldrar skrattar dom ofta bara åt oss och tycker att de där är ingen hund, de är ju katt med knorrsvans!

Haha, de har en poäng!

Och varsågod, jag hjälper så gärna till. smile

Jätteroligt att få se hur det går för Ikis halvsyster, och även roligt att höra att du blev inspirerad av det du såg här på shibainfo. smile

#5 2012-03-07 10:53:05

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

http://shibainfo.com/forum/img/gallery/589_1331117472.gif

MVH Emma & Tyra tops

#6 2012-03-07 16:06:19

Paint
Medlem
Från: Salem
Registrerad: 2006-08-10
Hundar/kennel:
KENZO - Sherae Takeda Ninja (00-13). MILOU - Ekevär's Ichigo (2010). OLIVER - Ekevär's I Want It All (2014)

Hej och välkomna till forumet! Vad roligt att Tyra har fått en egen tråd, hon ser så fin ut smile På bilden påminner hon mycket om min Milou, som också sitter sådär ofta i vår soffa och "chillar" cool

/Malin

Allt mitt är mitt, allt ditt är också mitt och bara för att jag inte vill ha det, betyder det inte att du kan få det. - Yassi.

#7 2012-03-07 20:16:15

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Vi höll på garva ihjäl oss när vi såg hur hon satt!

Idag har vi då gått en promenad på nästan en mil! yikes märkte de när vi kom hem, 19000 stod de på stegräknaren. Efter lite mat så somnade Tyra och sov säkert 3 timmar. Men skönt var de ute och dom här dagarna de faktiskt är bra väder vill man inte missa! smile

Senast redigerat av emw4 (2012-03-07 20:17:37)

MVH Emma & Tyra tops

#8 2012-03-08 07:28:30

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

wave välkomna! Roligt att Tyra fått en egen tråd!

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#9 2012-03-09 15:40:23

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Idag var vi ute och lekte apport,de där med att man ska komma och lämna bollen är inte lika kul som att springa och jaga den.. men de kommer kanske med tiden. Vi passade även på att skrämde henne när hon filosoferade iväg på villovägar. Vi sprang och gömde oss bakom ett hus. Oj vad hon grinade, men efter hon hittat oss så stannade hon vi vår sida!

MVH Emma & Tyra tops

#10 2012-03-09 19:44:53

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

emw4 skrev:

Idag var vi ute och lekte apport,de där med att man ska komma och lämna bollen är inte lika kul som att springa och jaga den.. men de kommer kanske med tiden.

Nä.... det är rastypiskt att inte komma tillbaka med bollen - varför skull man lämna ifrån sig den när man äntligen fått tag på den...? wink

Lena

#11 2012-03-10 16:54:39

Ylis
Medlem
Hundar/kennel:

Hennes pappa tyckte det var jätteroligt att hämta bollar, och halvsyster Iki också. Fast det är roligare med andra leksaker som man kan kampa lite med när man kommer tillbaka med dem. wink

Hennes pappa blev skrämd så en enda gång när han var liten, och det räckte för att han sedan i princip alltid skulle hålla stenkoll på matte i skogen - man vet ju aldrig vad den virrpannan får för sig att hitta på. wink

#12 2012-03-12 18:51:29

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Jag får pröva med en mer kampleksak för hon är jätte duktig på apport inne, men inte ute. Har till och med lärt henne "plocka bort" alltså att hon lägger tillbaka leksakerna i hennes låda på kommando. *stolt matte*

Tyra har också stenkoll på en, kommer när man ropar men hon stannar ca 2 meter framför en för i värsta fall så kanske man inte får springa lös längre. Men för en liten bit torkad gädda så gör man nästan vad som hellst smile

MVH Emma & Tyra tops

#13 2012-03-13 06:56:34

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

emw4 skrev:

Jag får pröva med en mer kampleksak för hon är jätte duktig på apport inne, men inte ute. Har till och med lärt henne "plocka bort" alltså att hon lägger tillbaka leksakerna i hennes låda på kommando. *stolt matte*

Tyra har också stenkoll på en, kommer när man ropar men hon stannar ca 2 meter framför en för i värsta fall så kanske man inte får springa lös längre. Men för en liten bit torkad gädda så gör man nästan vad som hellst smile

Torkad gädda? Har du torkad den själv?

Lena

#14 2012-03-13 07:53:32

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Nä pappa har gjort, så de är inget salt eller något sånt.

MVH Emma & Tyra tops

#15 2012-03-13 08:26:15

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

emw4 skrev:

Nä pappa har gjort, så de är inget salt eller något sånt.

Hur har han gjort? Låter jättesmarrigt! tongue

Lena

#16 2012-03-13 08:43:16

Ylis
Medlem
Hundar/kennel:

emw4 skrev:

Tyra har också stenkoll på en, kommer när man ropar men hon stannar ca 2 meter framför en för i värsta fall så kanske man inte får springa lös längre.

Jo, den känner man ju igen... mad

Ett tips är att träna mycket kroppskontakt - inget godis förrän man har tagit i varandra. Jag har tränat Iki att hålla nosen mot min vänstra handflata och så kliar jag henne bakom öronen med andra handen innan hon får godisen. Behöver man sen koppla upp så är hon ju inom räckhåll.

Oftast så kallar jag inte in henne med kommando när det är dags att koppla, eftersom jag inte vill att "hit" ska betyda "slut på spring" = tråkigt. Istället hittar jag något "jättespännande" på marken som måste undersökas, vilket är svårt att motstå för en nyfiken liten hund. Tänk att matte hittar så många kul saker i skogen. Godis och bollar och allt vad det nu kan vara. wink Kanske kan vara ett tips? Jag har ju dock fördelen av att alltid ha med mig en kopplad hund också, som kan visa mig var det faktiskt finns spännande saker att lukta på, så jag fuskar lite. wink

#17 2012-03-13 13:38:21

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Jag brukar kalla på henne flera gånger innan jag ta fast henne. Så hit inte bara betyder slut på de roliga, gör även så att jag tar på halsbandet innan hon får godis. Funkar ibland men ibland inte. Ska absolut prova med att hitta något jättespännande :-)

MVH Emma & Tyra tops

#18 2012-03-13 15:58:44

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Han har rensar den och spänner upp den mellan två pinnar på innsidan av gäddan, så den inte ska rulla ihop sig. Sendan hängt den på soltorkning i en bur där inga småkryp tar sig in och kan lägga ägg.

MVH Emma & Tyra tops

#19 2012-03-14 12:25:35

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Matte hon är ju bara helt knäpp, förstår inte varför man måste skölja av sig när man har fast torkad smuts under hela magen. Så jag stog och kollade på matte som om hon var dum i huvudet men gav igen när vi va klara med att skaka av allt vatten på matte. Sen de där att man ska torkas sen, de var då ännu dummare så då bet jag tag i handduken och gömde den för matte...

Ja vad gör man säger matte då.

MVH Emma & Tyra tops

#20 2012-03-14 18:47:31

Ylis
Medlem
Hundar/kennel:

lol

Knasfian.

#21 2012-03-15 08:42:07

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Väldigt passande att de regnar idag, då blir de träning med handduken!

MVH Emma & Tyra tops

#22 2012-03-15 10:06:30

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Mätte och vägde Tyra nu efter första promenaden. Hon är 36 hög och väger 6 kilo? Tycker de låter lite? Men hon har varit dålig på att äta ett tag nu.. Hon ser inte smal ut, men när man tar på henne så känns hon väldigt liten.

MVH Emma & Tyra tops

#23 2012-03-16 05:00:23

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

36 cm är godkänt, de får vara 37 cm +/- 1.5 cm. 6 kilo låter kanske lite lite men jag skulle inte oroa mig ett dugg. Hon är en växande valp och är långt ifrån färdigväxt! De växer i omgångar och det är jättebra att hon inte är tjock!

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#24 2012-03-17 07:57:01

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Okey vad bra, då behöver jag inte oroa mig smile

Vi, jag och husse, tyckte att vi hade utsatt Tyra för allt som vi tyckte hon skulle acceptera. Men vi glömde en, kanske den viktigaste, barn.. Hon är rädd och osäker när vi är med barn. Samtidigt som hon tycker de är väldigt facinerande att kolla på dom på lite avstånd. eftersom vi inte har så mycket barn i våran sällskapskrets så är de svårt att utsätta henne för barn så ofta vi skulle vilja. Jag vet inte alls hur vi ska hantera detta, så hon börjar gilla barn. Alla förslag och ideer är välkomna!

MVH Emma & Tyra tops

#25 2012-03-17 08:10:01

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Hur gör ni andra med just barn? Jag har inte heller barn i min absoluta närhet, men jag tänker att hundar växer och lär sig med tiden. Man behöver inte "träna" precis allt. Vii går förbi barn på gatan, vi går förbi dagis och ibland får barn som ber om det "klappa" - men bara ibland... Sisådär en eller två gånger om året, när jag tänker efter... lol 

Mina hundar behöver som sagt inte tycka om barn eftersom jag inte har barn i min absoluta närhet just nu. Den dagen det blir så, kommer jag att se till, att barnen inte får trakassera hunden och hunden ska uppträda korrekt mot barnet och det kommer jag att passa noga tills allt fungerar u a.

Så tänker jag, men det finns säkert andra som resonerar annorlunda.

Lena

#26 2012-03-17 09:14:49

Laila
Medlem
Från: Sundbyfoss, Norge
Registrerad: 2006-07-13
Hundar/kennel:
Kennel Katsumoto, Birk, Taka, Maiko og Lykke
Webbsida

Jeg synes at alle hunder skal få ha omgang med barn i de tilfeller det passer seg, så ofte som mulig, selv om man ikke har barn selv.
Tror at alle hunder burde sosialiseres like mye på barn som vi sosialiserer de på andre ting.
Barn har impulsive handlinger og det er noe som hunder må lære seg til. Man kan være uheldig en gang at hunden kommer seg løs og det kjennes mye bedere ut for oss hvis hunden tollerere barn på en fin måte.

Men man skal jo også ha høyde for at ikke alle hunder liker barn uansett hvor mye omgang de har med barn. Veldig stor individ forskjell.

Nå er jeg så heldig og har barnebarn som omtrent får bo i valpekasse når det passer seg. Men før de kom til verden brukte jeg i første omgang hundevante barn i nabolaget. Dette for at jeg viste da at barna oppførte seg slik jeg ønsket og at valpene ikke skulle få negativ opplevelse.

Laila

#27 2012-03-17 09:27:40

Laila
Medlem
Från: Sundbyfoss, Norge
Registrerad: 2006-07-13
Hundar/kennel:
Kennel Katsumoto, Birk, Taka, Maiko og Lykke
Webbsida

Samtidigt som hon tycker de är väldigt facinerande att kolla på dom på lite avstånd. eftersom vi inte har så mycket barn i våran sällskapskrets så är de svårt att utsätta henne för barn så ofta vi skulle vilja. Jag vet inte alls hur vi ska hantera detta, så hon börjar gilla barn. Alla förslag och ideer är välkomna!

Jeg ville ha prøvd med barn som er vant til hunder og som er rundt 10 år for de kan man forklare hvordan man ønsker at de skal oppføre seg ovenfor hunden.
Introduser et barn max to barn av gangen som sitter nede. Få barna til å si minst mulig og ikke lage brå bevegelser, heller ikke høye lyder. La dette barnet ha masse godis (hvis din hund liker det) og la barnet være en foringsmasikn, men hunden skal ikke berøres. Hunden skal selv ta initiativ til å komme. La gjerne hunden få nesten klatre på barnet for å få godisen. Dette skaper nærkontakt uten at barnet berøre hunden bevist. Etterhvert som hunden synes dette er ok så kan barnet berøre hunden på brystet samtidig som den får godis.

Det som også er viktig når barn skal hilse på hunder er å forklare de i forkant at de lar hundel lukte på dem, så hvis de skal klappe så begynn på brystet eller under kjeven. Ikke på hodet. Når hunden aksepterer dette så kan berøringen skje gradvis over hele hunden. 
Dette må trenes på over tid og ta det i hundens tempo. Så når hunden begynner å aksepterer barn så overfører du dette til ny barn. Hver gang du skal trene på dette så pass på at barna har godis som den får hver gang den tar kontakt. Det skal være positivt å møte barn. Men man må også trene på at ikke alltid at hunden skal hilse på barn.

Laila

Senast redigerat av Laila (2012-03-17 09:28:27)

#28 2012-03-17 09:55:14

charlla
Medlem
Registrerad: 2010-07-04
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Jag är ju förstagångshundägare så det känns som om jag får lära mig en hel del av mina misstag. Tyvärr för stackars Juni. Jag ångrar att jag lät så många främmande klappa Juni tidigare, som valp tyckte hon det var kul, men sen tyckte hon sämre och sämre om det. Särskilt barn är ju svåra med hur de rör sig och låter osv. Juni kan tycka att barn är lite intressanta på håll och är inte alls rädd för dem, hon kan voffa till nån gång om det t ex kommer nån bakifrån på en kickbike som låter och överraska oss men inget mer. Länge fanns det ett grannbarn som Juni tyckte om, barnets mamma instruerade väldigt bra hur hon skulle uppföra sig och hur hon skulle klappa för att det inte skulle bli läskigt för Juni, så hon var det enda barnet som jag lät klappa henne. Men gradvis ledsnade Juni på det också. Just nu har vi ett "klappförbud" för alla. Tanken är att Juni kan få slappna av när hon vet att hon slipper bli klappad och sen successivt har jag tänkt gå vidare och belöna om nån hon tycker lite mer om kliar lite på hakan t ex och hon inte visar nån tendens till irritation och bygga på det.
Kanske det räcker, eller är en bra början att Tyra får vara i närheten av barn och får belöning när hon är lugn? Sen, som Laila föreslog, ha något lite äldre barn som är hundvan att träna med.

Jag har en 8-månaders systerson, vi träffas inte så ofta men jag har varit noga med att Juni är respektfull och hon får bara nosa lite försiktigt på honom och jag har märkt att hon är väldigt nyfiken på honom på ett bra sätt och hon blir även lite orolig om han gråter. Snart börjar det bli dags att lära honom hur man är lika respektfull tillbaka så jag tror de kan få en bra relation så småningom.

#29 2012-03-17 15:57:56

Ylis
Medlem
Hundar/kennel:

Nu har jag ju aldrig haft en hund som inte är van vid "egna barn", men jag har å andra sidan haft en hund som har varit osäker på folk som inte hör till familjen, så jag kan ju tipsa om hur vi gjorde.

När barn ville hälsa på Koori sa jag alltid att hon tyckte att människor var lite läskiga, så det var hunden som måste få bestämma om hon ville hälsa eller inte. Barnen fick sätta sig ner på huk med sidan mot hunden, och om hon kom fram fick de först hålla ner handen så hon fick lukta på dem innan de klappade henne.

Det fungerade jättebra med nästan alla barn. Det var som att barnen instinktivt lugnade ner sig och förstod att de var väldigt stora i jämförelse med en så liten hund.

Har man inga barn man umgås med kan man alltid miljöträna vid en lekpark eller gå förbi något dagis, eller en skola om man vill träna med äldre barn.

Men sen är det ju så olika på olika hundar. Koori var försiktig, men Iki är tvärt om aldeles för ivrig, och riskerar istället att i sin glädje skrämma eller knuffa omkull mindre barn, så henne håller jag stadigt i när någon vill hälsa. Jobbar på att få henne att förstå att man inte måste hälsa med pussar i ansiktet varje gång.

#30 2012-03-18 17:34:53

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

De var lite så vi gjorde när hon träffade ett barn första gången. Vi sa att hon var blyg och att hunden skulle få ta kontakten. Tillslut så vågade sig Tyra fram och då fick barnet en puss på handen smile Dom kunde till och med leka tillsammans med en leksak, men det tog ca 2 timmar att dom skulle börja leka. Även efter så lång tid så var hunden väldigt försiktig, vilken ändå känns skönt.

Man få ta de i små små steg helt enkelt!

Jag håller med dig Laila, jag tycker också att dom ska socialiseras med barn på samma sätt som allt annat. Tyra behöver inte älska barn men hon måste acceptera dom.

MVH Emma & Tyra tops

Sidfot