#31 2012-03-18 17:36:42

emw4
Medlem
Registrerad: 2012-01-04
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Re: Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Den dagen det blir så, kommer jag att se till, att barnen inte får trakassera hunden och hunden ska uppträda korrekt mot barnet och det kommer jag att passa noga tills allt fungerar u a.

Tänker lite så jag med, hon behöver som sagt inte älska barn men hon måste acceptera dom, samtidigt som barnet måste acceptera hunden.

MVH Emma & Tyra tops

#32 2012-03-19 13:35:01

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Det är så roligt at läsa och höra överallt att Shiban ska vara så svår att träna/lära nya saker. Tycker då att Tyra är den mest lättlärda hunden jag haft. Tog max en timme att lära henne varje sak hon kan. Väldigt komiskt.

Men sen om hon gör de man säger, de är ju en annan femma!

MVH Emma & Tyra tops

#33 2012-03-19 17:11:45

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

emw4 skrev:

Det är så roligt at läsa och höra överallt att Shiban ska vara så svår att träna/lära nya saker. Tycker då att Tyra är den mest lättlärda hunden jag haft. Tog max en timme att lära henne varje sak hon kan. Väldigt komiskt.

Men sen om hon gör de man säger, de är ju en annan femma!

ja, visst är det konstigt? Shibor är oerhört lättlärda, speciellt shibavalpar är stjärnor på alla kurser.

Sen gäller det att upprätthålla glädjen - jag tror folk håller på o tränar för mycket i åldrar när shibor vill tänka på annat. Både min Funny och min Zum har ledsnat runt 10-14-månadersåldern - men lämnar man dom ifred under den perioden återkommer lusten att jobba senare.

Förutom Pärlan förstås, hon vill jämnt och har gjort hela tiden.

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#34 2012-03-19 19:53:00

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Ja de är väl inte varje dag Tyra vill jobba, men då hoppar jag bara över nån dag och då är glädjen tillbaka :-)

Tyra har förövrigt fått springa och hålla koll på husse och matte hela helgen, då vi har varit och pimplat. Hon är nog fortfarande helt slut efter helgen, då hon legat och sovit nästan hela dagen. Vaknade till liv i några timmer när husse komme hem.

MVH Emma & Tyra tops

#35 2012-03-20 07:18:42

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Nu börjar jag bli rådlös, idag var inte första gången Tyra väcker mig av att hon spyr, kollar en snabbis och de är gult igen.. Tyra äter nästan inget, vad ska jag göra? De känns som att vi provat allt, eukunuba, Robur, tello, klass färskfoder m.m m.m. Just nu så har hon torrfoder torrt, torrfoder uppblött och klass färskfoder framme, men hon äter inget av de.

Tyra här även idag gått från liten, till lite större då hon nog börjat löpa inatt. Små blodfläckar lite här och var på golvet.

MVH Emma & Tyra tops

#36 2012-03-20 07:44:43

Ylis
Medlem
Från: Hörnefors, Umeå
Registrerad: 2008-10-27
Hundar/kennel:
Ikinokoru, Koori (i de sälla jaktmarkerna)

Vid första löp är det otroligt mycket hormoner i kroppen, och de små liven vet varken ut eller in.

Jag skulle föreslå att bara ta det lugnt och inte prova så mycket nytt. Båda mina tikar har varit dåliga på att äta kring första löp. Koori åt dessutom nästan bara på natten fram tills hon var närmare tre år, två tre kulor torrfoder åt gången, men det gick ingen nöd på henne ändå.

Tyras pappa kräktes galla lite nu och då. Inte för att han var dålig på att äta, men han hade en tendens att äta både det ena och det andra - hårtussar, snö och gammalt torrt gräs, till exempel, och då spydde han ibland efteråt. Tyra kanske fick i sig något i helgen när hon var ute och sprang?

Är hon dålig i magen?

Vad ger du henne som belöning när du tränar med henne? Tänk på att det är en ganska liten hund, och belöningsgodis blir snabbt en hel måltid, så hon kanske inte är så hungrig.

#37 2012-03-20 12:33:17

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Orsaken vi har provat så många olika foder är för att hon varit dålig på äta enda sedan vi tog hem henne.

Torrfodret vi har nu är de mina föräldrar har till sina hundar, och när vi är där och hälsar på så äter hon med god aptit av de fodret. Sedan tex dagen efter när vi är hemma så är fodret så ointressant som någonting bara kan bli. Av de fodret så ska hon äta 2 dl om dagen, men är de en bra dag så äter hon kanske 1 dl. Så hon äter knappt halva dagsransonen.

I helgen så de ända hon kanske har fått i sig är isf löv, och dom brukar hon inte äta. Dom bara jagar hon och bär på.

De hon får som belöning är oftast hund godis so vi har delat till mindre bitar, men vi ger henne inte så jätte mycket godis heller. Eller så är hon helt enkelt  jätte jätte liten i maten.

MVH Emma & Tyra tops

#38 2012-03-20 20:56:27

Ylis
Medlem
Hundar/kennel:

Det är säkert mer intressant att äta hos dina föräldrar där det är lite konkurrens om maten. smile Kan ju tala om att risken att någon annan ska äta upp det som erbjuds kan få en annars kräsen hund att till och med äta citron. wink

Om hon inte känns benig skulle jag inte oroa mig alltför mycket just nu om jag var du. I löptid kan både ett och annat bli lite konstigt.

Fodermängden som står på förpackningen tenderar dessutom att vara väl tilltagen, så om hon äter hälften kanske det är lagom för henne. Iki äter oftast ungefär hälften av den ranson som står på fodersäcken plus lite tuggben och ett par matskedar matrester blandat i torrfodret. Får hon mer så lämnar hon bara (och så måste vi passa så inte hennes mamma, som går på dietfoder, äter upp det som blir kvar).

När jag diskuterade dietfoder vs seniorfoder till Koori sa kvinnan i djuraffären att man får minska fodermängden om hunden äter tuggben - även vanliga hårda oxhudsben -  något jag själv inte hade tänkt på.

Så jag skulle föreslå att du avvaktar tills hon har blivit sig själv igen efter löp, om du inte tycker att hon verkar mager och hängig (fast hängig kan hon bli av löp också).

Ett tips om du vill få i henne mer mat är att leka i henne den. Träna lite enkla tricks med torrfoder som belöning, eller göm kulorna och låt henne leta, eller rulla dem längs golvet så hon får jaga dem. Det brukar jag göra med mina när de inte vill äta. Då brukar i alla fall lite mer gå ner.

#39 2012-03-21 07:29:53

Ulrika
Medlem
Från: Trelleborg
Registrerad: 2010-04-28
Hundar/kennel:
Parnassos Masaru "Musse" och Aangenaam Iki-Kokuhou "Gonza"

Eller lägg torrfodret i en såndär "godisboll". Det gjorde jag när Musse inte åt så bra. Och det funkade nästan alltid.
Han började inte äta ordentligt förrän han var 1½ år.Innan dess var det bara lite här o lite där och jag tyckte det var jättejobbigt. Nu äter han alltid upp och jag tar inte efter fodermängden på paketen utan detta är en mängd som jag har kommit fram till passar honom.
Musse får färskfoder (Bravo) på morgonen. Sen har jag torrfoder (Eukanuba) stående framme som han kan knapra av under dagen och så får han färskfoder på kvällen. Ibland blandar jag i en o annan matrest. Anpassar jag ngt så är det torrfodret som minskas beroende på hur mkt godis/ben o annat han får i sig.

#40 2012-03-22 11:09:28

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Jag går inte efter de som står på foder förpakningen, så jag får nog gör som du säger och vänta tills hon löp fördigt. smile

Vi brukade leka i henne mycket av måltiderna, även låta henne söka maten, vi har även en sorts pyramid som hon ska tippa för att få ut godis, fast vi har mat i den. Men nu gör hon så att hon jagar maten men äter den inte, hittar maten men äter den inte, och tömmer pyramiden på maten men äter den inte tongue Knasfia!

Hon lekte med en frystejp bit för ett tag sedan och blev som galen när hon inte hittade den, för då satt biten fast på ena örat!
Ibland är hon bara för söt denna hund! heart

Senast redigerat av emw4 (2012-03-22 13:08:11)

MVH Emma & Tyra tops

#41 2012-03-22 18:07:12

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Kanske låter som en dum fråga men hur lång svans brukar dom få på ett ungefär? Jag tycker att Tyras svans ser så kort och liten ut när man jämför med andra bilder på shibor.

Just nu så ligger Tyra på rygg med benen åt olika håll och sover mitt på golvet, sötnosen min!

MVH Emma & Tyra tops

#42 2012-03-23 18:31:17

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

emw4 skrev:

Kanske låter som en dum fråga men hur lång svans brukar dom få på ett ungefär? Jag tycker att Tyras svans ser så kort och liten ut när man jämför med andra bilder på shibor.

Just nu så ligger Tyra på rygg med benen åt olika håll och sover mitt på golvet, sötnosen min!

Om man drar ner svansen så ska svansspetsen nå till hasspetsen - enligt regeln. Sen beror det också på om svansansättningen är hög eller låg - är den hög så får ju rent praktiskt svansen svårare att nå ner till hasen....

Lena

#43 2012-03-25 18:42:52

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

De är fruktansvärt skönt att vi kan ha Tyra lös! Var och fiskade idag igen, och när en grupp renar sprang förbi så slutade hon med vad hon höll på med, kollade lite konstigt på dom och voffade en gång, då var de bra och hon fortsatt med de hon gjorde, så de är ingen vidare jakt lust i henne. Än, iallafall.

MVH Emma & Tyra tops

#44 2012-03-26 20:34:54

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Idag har Tyra fått smaka på de godaste hon varit med om, om man ska tolka hennes kroppsspråk. När vi lämnade köket så satt hon kvar och kollade på diskbänken och hoppades att de skulle på något magiskt sätt ramla ner en lite bit till av den rökta fisken. Haha ja de va gott tyckte Tyra!

MVH Emma & Tyra tops

#45 2012-03-27 19:33:00

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Ja idag fick vi minsann höra att vi då hade en väldigt väluppfostrad hund, samtidigt så fick hon 2 damer att smälta med sin charm!
Men vet inte om jag vill hålla med damerna, för Tyra har nämligen fått för sig att fostra alla hundar som skäller. Vilket jag tycker är jobbig och jag vet inte hur jag ska hantera situationen heller. Vill ju inte att andra hund ägare ska tycka att man har en hund som är helt störd.

MVH Emma & Tyra tops

#46 2012-03-28 08:05:34

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

emw4 skrev:

Idag har Tyra fått smaka på de godaste hon varit med om, om man ska tolka hennes kroppsspråk. När vi lämnade köket så satt hon kvar och kollade på diskbänken och hoppades att de skulle på något magiskt sätt ramla ner en lite bit till av den rökta fisken. Haha ja de va gott tyckte Tyra!

Jag tycker det är så roligt att läsa om Norrlandsshiborna - det är som en helt annan värld! heart

Hade ni fiskat OCH rökt fisken själva eller...?

Och renar som springer förbi... Jag är fascinerad!

Lena

#47 2012-03-29 06:23:27

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Japp allt med fisken gör vi själva, vi fiskar inte enbart för nöjets skull smile eller de är inte jag och min sambo som gör de, vi tar fisken till mina föräldrar då vi bor i lägenhet tongue

Här är de renar överallt, så hoppar att hon inte får för sig att jaga dom för då kan hon skada sig om dom får för sig att stånga tillbaka.

MVH Emma & Tyra tops

#48 2012-03-29 12:31:42

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Nu när jag var ute med Tyra så komme en hel drös me ungar, de gick över min förväntan! Förut så har hon försökt springa iväg, tappat svansen och tyckt att de var jobbigt. Men denna gång, visst hon försökte springa ifrån dom, men när hon insåg att jag tänkte stå kvar där så hittade hon en plats som hon kände dig trygg på och satt där lungt och fint tills dom gått förbi smile ett av barnen frågade mig även om jag var ute med en räv från djurparken! cool

MVH Emma & Tyra tops

#49 2012-03-29 19:24:43

Ylis
Medlem
Hundar/kennel:

Haha, ja du bor ju på rätt ställe för att låna en räv. big_smile Det hände ganska ofta att folk trodde att min husky (på 19 kg...) var en varg. Jag brukade svara att han hade blivit utstött ur flocken på Lycksele djurpark och jag hade fått ta hand om honom... Och folk trodde på det, fast jag sa att jag skämtade... Vuxna människor! En dam blev så till sig när hon såg honom att hon höll på att cykla i diket. tongue

Kul att hon gör framsteg med barnen. smile

Kan ju meddela att hennes halvsyster blir skogstokig varje gång vi äter fisk hemma.  Då lämnar jag inte skärbrädan obevakad, för hon skyr inga medel för att få sig en bit. Beg, bribe, steal, threaten (en av de få gånger hon vaktar mot sin mamma)...

#50 2012-03-30 12:00:42

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Roligt att folk går på sånt!

Ja de är väldigt skönt att hon blir bättre på att vara nära barn!

http://shibainfo.com/forum/img/gallery/589_1332858246.jpg
Om ni kollar noga på denna bild, är Tyra sesam eller röd? Det är väl inte den bästa bilden men hon har väldigt mycket svart på ryggen och upp på nacken. Hon har även en svart toffs längst ut på svansen, men de syns inte på bilden..

MVH Emma & Tyra tops

#51 2012-03-30 12:02:11

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Jag tycker det är så roligt att läsa om Norrlandsshiborna - det är som en helt annan värld!

På vilket sätt är det som en annan värld? Intressant att veta smile

MVH Emma & Tyra tops

#52 2012-03-30 12:15:16

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

emw4 skrev:

Jag tycker det är så roligt att läsa om Norrlandsshiborna - det är som en helt annan värld!

På vilket sätt är det som en annan värld? Intressant att veta smile

Renar - fisk - drag....

Lena

#53 2012-03-30 15:58:46

bamse
Medlem
Från: Södra Sandby
Registrerad: 2008-08-29
Hundar/kennel:
Dandyboss Chuzenji-Ko-Son Bamse, (i minne), Honto-No-Ginza, Sutamuroku Lil´ZZ Taito

Vi håller med, det låter verkligen härligt smile

#54 2012-03-31 19:15:11

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Nu är de koppeltvång på Tyra då hon har börjat få "knäck" i öronen och vägrar lyssna på husse och matte.. Hoppas de har med att hon snart är i höglöp!

offtopic
Kan man flytta tråden till en annan kategori? Då jag tycker Tyra är med unghund än valp? Hon är väl fortfarande valpig men så mycket mognare på nått sätt.

MVH Emma & Tyra tops

#55 2012-03-31 20:24:13

LadyFrost
Medlem
Från: Linköping
Registrerad: 2006-05-21
Hundar/kennel:
Stämmlocks Izumi Go Akiko [Zumi] Tanspots Novums Norbert Novize [Norrie] (heeler)
Webbsida

emw4 skrev:

offtopic
Kan man flytta tråden till en annan kategori? Då jag tycker Tyra är med unghund än valp? Hon är väl fortfarande valpig men så mycket mognare på nått sätt.

Flyttad och färdig! smile

My beloved monster and me

#56 2012-04-01 02:20:30

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Knäck i lurarna känns igen. Vissa i min hundflock har totalknäck just nu. Undrar om det beror på våren? neutral

Lena

#57 2012-04-01 06:43:03

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Tack för flytten smile

Ja, vem vet vad de beror på. Men hoppas dom börjar lyssna snart igen!

Nu är Tyra och skickar mig på tårna, så nu tycker hon att matte ska kliva upp.
Jippi! För jag fick 40 min sovmorgon idag smile

Senast redigerat av emw4 (2012-04-01 06:45:19)

MVH Emma & Tyra tops

#58 2012-04-01 20:34:20

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Nu har Tyra nattat, ligger och "skäller" i sömnen. Man kan ju inte mer än undra vad dom skäller åt i sina drömmar!

MVH Emma & Tyra tops

#59 2012-04-02 04:45:57

Linda Olsson
Medlem
Från: Höllviken
Registrerad: 2010-07-18
Hundar/kennel:
Nidhøg's Eniwa Eimi - Eida "Thelma", Nidhøg's Beniichi Boni - Bijin "Elsa"

emw4 skrev:

Nu har Tyra nattat, ligger och "skäller" i sömnen. Man kan ju inte mer än undra vad dom skäller åt i sina drömmar!

lol det har jag också undrat över många gånger. Vad drömmer de egentligen? En gång låg Thelma och näst intill ylade i sömnen..... roll

Hälsningar
Linda, Thelma & Elsa

#60 2012-04-02 04:47:08

Linda Olsson
Medlem
Från: Höllviken
Registrerad: 2010-07-18
Hundar/kennel:
Nidhøg's Eniwa Eimi - Eida "Thelma", Nidhøg's Beniichi Boni - Bijin "Elsa"

Linda Olsson skrev:

emw4 skrev:

lol det har jag också undrat över många gånger. Vad drömmer de egentligen? En gång låg Thelma och näst intill ylade i sömnen..... roll

Förresten, vad söt hon är, lilla Tyra! heart

Hälsningar
Linda, Thelma & Elsa

Sidfot