#61 2012-04-04 08:50:23

emw4
Medlem
Registrerad: 2012-01-04
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Re: Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Hur underbart är det inte att ha hund egentligen! Kände mig lite nere och låg nu på morgonen och då kommer sötaste Tyra och lägger sig så nära hon bara kan och låter mig klappa och gosa med henne hur mycket jag vill (hon är inte den keligaste i vanliga fall). Som att hon kände på sig att jag behövde lite extra för att komma igång idag! Underbart! heart

MVH Emma & Tyra tops

#62 2012-04-05 19:25:23

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Glad Påsk! smile

Hade tänkt lägga ut en bild men min okunskap gör att bilderna blir så fula efter att jag anpassat dom till storleken det ska vara.

MVH Emma & Tyra tops

#63 2012-04-06 17:03:52

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Tyra, lilla Tyra! Idag var hon inte alls lika duktig som sist med renarna. Denna gång så sprang hon faktiskt efter... Men som tur var kom hon tillbaka lika snabbt(eller hon var säkert borta i 30 min), och lappen som äger renarna var nog inte där för då hade vi nog fått höra ett och annat!! Men oj vad hon ska sova gott inatt och resten av kvällen. smile

MVH Emma & Tyra tops

#64 2012-04-06 19:33:02

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Nu sista promenaden så vägrde Tyra gå(undra hur långt hennes små ben sprungit egentligen), så då bar jag henne vad jag tyckte var en lämplig bit så hon skulle kunna pinka och lukta lite på väg tillbaka hem.blush Vilken bortskämd hund man har, men vad gör man inte för de man älskar love whistle

MVH Emma & Tyra tops

#65 2012-04-06 21:56:16

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

emw4 skrev:

Nu sista promenaden så vägrde Tyra gå(undra hur långt hennes små ben sprungit egentligen), så då bar jag henne vad jag tyckte var en lämplig bit så hon skulle kunna pinka och lukta lite på väg tillbaka hem.blush Vilken bortskämd hund man har, men vad gör man inte för de man älskar love whistle

Ja, eller hur smile love

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#66 2012-04-08 16:21:25

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Nu har jag en fråga till er som haft shiba ett tag. Tyra jagade renar för ett tag sedan, kommer det vara omöjligt att ha henne lös nu mer? Hon löper fortfarande, kan hon gå och ha lös när hon löpt färdigt? Har någon av era shibor jagat vilt, och kan ni ha den shiban lös nu? De blir så tråkigt för henne om hon måste sitta i koppel när vi far ut på olika aktiviteter.

MVH Emma & Tyra tops

#67 2012-04-09 01:45:42

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Det kommer att gå att släppa henne igen. Men springande vilt är ju alltid svårt att motstå för en hund, Det där med att inte lyssna bättre och sämre hör också till olika utvecklingsperioder så då blir lydnaden därefter. Ålder, mognad, hormoner är saker som spelar in på vad som är viktigast just nu, hon är ju ung och har hela unghundsperioden framför sig där det ingår att testa sin egen förmåga och den måsta man igenom som hundägare. Men sänk kraven under de perioder hon lyssnar som sämst och gör saker som du vet går bra. Det är ingen ide att träna sådant som ändå misslyckas fast du vet att hon egentligen kan. Kanske även en lina under dessa perioder? Hon kommer att växa till sig och bli en klokare vuxen. Men som sagt, det tar sin tid och alla utvecklingsperioder och faser ska genomlidas mer eller mindre lätt.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#68 2012-04-09 05:47:11

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Shiban är ju en jakthund, så visst jagar shibor vilt. En del har starkare jaktintresse än andra, det är dom som inte nöjer sig med att springa efter vilt om dom ser det utan sticker iväg för att leta efter vilt som dom inte ser. Den senare sorten är omöjlig att ha lös när dom blir lite äldre.

Det är svårt att ha shibor lösa om där rör sig jaktbart vilt, som renar, överallt. En del går det med, och en del kan man lösa med träning, som skvallerträning eller annan träning. Men, som sagt, shiban är en jakthund och SKA jaga, det måste man vara medveten om.

En del, men inte allt, handlar om träning i att vara lös och kontakten med husse/matte. Jag kan sälja valpar i en kull där 2 kan och har varit lösa sedan dom var små, men den tredje kan inte vara lös med motiveringen att den jagar, men då vet jag, att dom aldrig lagt ner något som helst jobb på den hunden och den har aldrig fått vara lös heller, i hela sitt liv. Då blir det ju svårt.

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#69 2012-04-09 22:32:33

Ylis
Medlem
Från: Hörnefors, Umeå
Registrerad: 2008-10-27
Hundar/kennel:
Ikinokoru, Koori (i de sälla jaktmarkerna)

Kan ju tala om att Tyras pappa gick aldeles utmärkt att ha lös hos mig, liksom halvsyster Iki, fast det finns massor av rådjur här, ibland till och med aldeles inpå huset. Iki spårar vilt ibland när hon är lös, men håller sig ändå inom synhåll.

Min shibatant, däremot, går inte att ha lös här. Hon försvinner efter första bästa spår och går hem när hon har jagat klart. >_< Men så har hon också ett mycket stort jaktintresse.

Det är olika, helt enkelt.

#70 2012-04-10 11:00:04

Siri
Medlem
Från: Jämtland
Registrerad: 2010-12-05
Hundar/kennel:
Nattfjärilens Fukuhime / Honda (Shiba), Taiga (Östsibirisk laika), Fjällälgens Tarras (Jämthund), Beno (Drever), Jämtska Bryske (Jämthund)

Nämen! En hund till från Nattfjärilen, som dessutom håller till norr om Dalälven! Härligt!

Min Honda (Nattfjärilens Fukuhime) hade jag ju tänkt att jaga hjort med, men jag börjar tvivla... Hon har för vana att springa och lägga sig i svärföräldrarnas hundgård när jag tar med bössan och ska jaga. roll Dock smet hon och drevern härom dagen, och då blev det först drev, sen när de stannade hade Honda ståndskall, så då passade det...

Hon har skött sig utmärkt när vi har spårat skjuten älg men fattar liksom inte att hon ska söka ut själv. Och hon har jagat ren, jajemän! Men när de stannade visste hon inte vad hon skulle göra med dem, så då sprang hon och gömde sig bakom mamma.

Men, till ämnet! Jag har henne inte lös vid vanliga promenader längre. När jag åker skidor med laikan och jämthunden får hon och drevern vara lösa, samma sak om vi är ute i skogen där det inte kan komma bilar, andra hundar eller människor. Det där är nog väldigt individuellt, men just min prinsessa har för mycket jakt i sig (men ändå för lite för att vara en vettig jakthund).

Hunting is not a matter of life and death. It's much more important than that.

#71 2012-04-10 11:51:15

charlla
Medlem
Registrerad: 2010-07-04
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Jag har en väldigt viltintresserad (eller vilt, det duger bra med en vanlig katt också)ung dam, just nu får hon bara vara lös på vissa "säkra" platser (hrm, ja nåt misstag har väl kanske skett på sistone...) och då försöker jag hela tiden leka med henne, så att vara lös=vi gör saker ihop.

Är hon i långlina eller koppel så har vi kommit så långt i träningen att hon stannar om jag säger till när vi upptäcker något djur. Efter en stunds tittande ger hon mig ögonkontakt. Tidigare kunde jag bara ge henne muntligt beröm och då i väldigt lugn ton annars tog hon det som en signal för att rusa fram och godis var totalt ointressant. Men nu springer hon tillbaka till mig för godis och sen brukar jag ge ett varsågod att hon får gå fram och titta lite till. Så kan vi hålla på en stund med ögonkontakt och godis tills hon tappar intresset eller djuret går iväg. Sen får hon ännu mer beröm och innan brukade vi köra nån rolig jakt/kamplek så att hon fick jaga lite i alla fall, fast med mig i stället.

Är det ett springande djur vi ser är det mycket svårare att hålla sig lugn förstås, då gråter Juni så högljutt att det låter som att jag är värsta djurplågaren.
Hittar hon ett spår blir hon också väldigt fokuserad men jag har en känsla av att hon är lättare att bryta då.

Jag kämpar vidare med träningen och hoppas kunna ha henne mer lös i framtiden.

#72 2012-04-10 19:44:55

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Skönt att höra! Så det inte är helt kört nu när hon kommit på att de var kanske roligt att jaga renar. Men hon kom ju faktiskt tillbaka så de blir nog bra tillslut! Resten av helgen så var de långlina som gällde! (Tror föresten att Tyra gått och väntat hela dagen på att selen ska komma fram så vi kan åka ut så hon får springa lite!)

Självklart så förstår jag att det är svårt att motstå vilt (eller alla djur som rör sig) för dom flesta hundar.
Men vi har tränat mycket på att hon fått vara lös, men ska absolut börja med skvallerträning vilket är ett nytt begrepp för mig. Men har försökt läsa på lite på internet men förstår inte riktigt hur man och vart man ska börja?!

offtopic Måste bara säga att de är kul att Tyra hamnade på startsidan! smile thumbup

MVH Emma & Tyra tops

#73 2012-04-11 07:38:45

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Det är väldigt svårt att lära in skvaller på något så spännande som renar verkar vara. Det är bättre att börja med något halvintressant som t ex fåglar, människor, cyklar eller dylikt. Enklast tycker jag att det är att använda klicker, för de reagerar lätt på det ljudet, men om du inte klickertränar redan så måste du förstås börja med att lära in att klicket betyder godis.

Så fort du märker att Tyra tittar på det du bestämt dig att hon ska skvallra på, klickar du (eller berömmer) och ger en godis (eller leker nåt om det motiverar henne mer). Efter att ha gjort det här några gånger kommer Tyra automatiskt titta på dig när hon ser föremålet för att få godis/lek.
Det svåra är sen att få godiset/leken att vara roligare än renarna/hararna/rådjuren...vi är inte riktigt där än.

En sak skvallrandet är jättebra för, som jag inte visste tidigare, är saker som är läskiga eller annat som hunden spänner sig lite för. Juni kan ibland vilja ha koll på andra hundar vi ser på promenaden, hon stannar och stirrar eller lägger sig för att spana. Då belönar jag henne när hon får syn på en hund och sen kan vi gå vidare.
Hon har ju även varit väldigt uppstressad när vi får gäster och fixerar sig vid deras fötter. Nu får hon belöning när hon tittar på fötterna så nu är det en rolig lek i stället. Som dessutom är mycket lättare att bryta när jag tycker hon har nosduttat tillräckligt på folks fötter...

#74 2012-04-11 11:27:19

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Självklart kommer jag börja med mindre saker som cyklar eller andra hundar o.s.v.

Jag har inte använt klicker men har en så ska börja! Från början gör man bara klick-godis-klick-godis-klick-godis tills hon förstår att klicket betyder godis eller?

Men du använder dig av skvallerträning och de funkar bra?

MVH Emma & Tyra tops

#75 2012-04-11 13:07:45

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Ja precis, kör ca 10 ggr i rask följd klick-godis, klick-godis och sen ta en kort paus. Flytta dig nånstans eller byt position från sittande till stående så att du inte gör det på exakt samma sätt igen och sen kör ungefär 10 till. Gör så nån gång till eller vänta nån timme och repetera.

Det kan vara bra på att fundera på vad du vill använda klickern till mer innan du börjar träna med den. Det jag menar är att om du vill hålla på med shejping senare så är det bra att efter att du övat in att klick= godis så börjar du med att vid första "träningstillfället" klicka och belöna på precis allt hunden gör (den tittar på dig, den sitter ner, den går ett steg, den stannar upp osv osv) för då blir det mycket lättare att få hunden att prova olika beteenden senare som ger belöning. Jag följde en internetkurs som beskrev att det första man skulle lära in var targeting, vilket betyder att det är de enda två beteendena Juni testar när jag försöker träna in något nytt...
Annars är det ju bra att använda klickern när hon gör saker ni redan tränat in som sitt eller hit för att förstärka berömmet.

Skvallerträningen fungerar jättebra på det som Juni tycker är jobbigt (främmande människor hemma), på vilt jobbar vi fortfarande på det...är inte säker på att hon någonsin kommer att välja att springa tillbaka till mig för att få godis om det skuttar förbi en frestande kaninrumpa.

#76 2012-04-12 12:26:33

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Var och provade med klickern ute nu, och hon reagerade på klicket men ville inte ha godiset? Hur ska jag göra då? Eller förstår hon ändå att hon gjorde nått bra?

Shejping? Är de du beskriver att man klickar för allt rätt dom gör?

Förlåt för alla frågor men är ny med klicker träning, och har inte tränat jätte mycket med hundar inom sådan här träning. Tränade mest utställning och sitt ligg osv med föräldrarnas hundar.

MVH Emma & Tyra tops

#77 2012-04-12 13:43:54

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Klickerträning ska göras inomhus till en början. Hunden ska koppla ihop klicket med godis. Ha pyttebitar av jättegott godis av många olika sorter som du vet att hunden älskar (leverpastej, köttbullar, kyckling, pannkaka etc etc etc). Ha godiset på ett fat på bordet. Klicka och stoppa samtidigt valfri/olika godis i hundens mun. Hunden ska alltså inte veta vad som kommer utan få en stor förväntan. Gör detta - klick-godis - ca 10-15 ggr, 2-3 ggr/dag under 3 dagar. Sedan har du befäst klick=gott godis och alltså högsta formen av beröm. Du kan sedan belöna i exakt det ögonblick hunden gör rätt. Börja inte utomhus eller i kravsituationer, utan du måste först lära hunden vad klicket betyder, d v s högsta formen av beröm.

Sök artiklar - böcker och läs gärna på så att du förstår vad du gör. Ibland finsn det korta klicker-kurser också som är bra att gå på.

Lena

#78 2012-04-12 14:27:42

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Instämmer med Lena, jag var kanske lite otydlig i min beskrivning. Börja om igen inomhus utan några störningar, och kanske när Tyra är hungrig så hon verkligen är sugen på godis och bara klicka och stoppa in i munnen. Det jag menade med att flytta dig är att gör det lite olika varje gång, hur eller var du står/sitter så att hunden inte förknippar belöningen med en viss plats eller att du står på ett visst sätt utan att det bara är klickern som betyder nåt i sammanhanget.

En del klickertränare menar att man inte behöver belöna med godis vid varje klick, men till en början måste man absolut det, tror jag, för att bygga upp tanken på att klick=godis= jag gjorde rätt. Jag tror man måste ha en väldigt motiverad hund om man inte belönar med annat än klickern. (sen blir det ibland så att hunden gör rätt sak i väldigt snabb takt så att man klickar på och hinner inte med godiset exakt varje gång...).

Du märker ganska väl när Tyra inser betydelsen av klickern tror jag. Juni flyger upp bara jag råkar skramla lite med klickern, tjoho godisdags! tror jag hon tänker.

Och en sak till, igen, träna korta stunder så hon inte tröttnar och om det inte går jättebra med det ni försöker träna avsluta med nåt enkelt så att hon alltid avslutar med att lyckas.

Jag är inte riktigt rätt person att förklara shejping, men grundtanken väldigt förenklat är att hunden får fundera själv och prova sig fram för att få ett klick/belöning i stället för att du visar hunden vad du vill att den ska göra och sen belönar när den gör rätt. T ex om du vill att hunden ska ta en sak i munnen så börjar du att klicka bara hunden tittar på föremålet, efter ett par gånger får den inget klick/godis för detta, då kommer den att prova vad mer den behöver göra och kanske nosar på saken och då får den klick/godis för det och så jobbar man vidare tills hunden förhoppningsvis till slut tar saken i munnen.
Lycka till!

#79 2012-04-13 13:56:34

Ylis
Medlem
Hundar/kennel:

På canis.se kan du få 7 dagars klickerkurs i mailen. Det var så jag började med Chisei. Både Iki och Chisei fattade redan vid tredje klicket att klick = godis.

Jag vet inte hur väl jag egentligen följer alla metoder som de är tänkta, men med både Chisei och Iki har det gått jättebra att träna in saker som innehåller flera moment (gå till en viss plats, ligg ner, stanna kvar medan matte går ut i ett annat rum och kommer tillbaka). Så länge hunden har fått tänka själv och komma på lösningen har det funkat super. När de har fattat ett moment kan man börja med nästa. Alla saker blir kanske inte precis det man har tänkt sig, men man har roligt ihop och bygger band. Som exempel på hur det kan bli: Iki utför nästan aldrig "ligg" utan att också dutta med nosen i golvet efter att jag tänkte lära henne att ligga ner med huvudet på golvet mellan framtassarna.

Det är fantastiskt roligt att se hur hunden tänker intensivt för att komma på vad den ska göra för att klicket ska komma. Ibland är det nästan så man väntar att det ska börja ryka ur öronen. ^^

#80 2012-04-17 20:01:17

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Har nu fått canis klicker kurs i 3 dagar, och de går jätte bra då hon redan fattade klick=gott. Det är faktiskt riktigt kul med klicker träning när man får det förklarat för sig. Sitter ivrigt på mailen och längtar varje dag efter nästa lektion! big_smile Tyra tycker det är lika kul för hon märker nog hur ivrig och kul jag tycker det är. Ett extra plus är att hon är mentalt slut varje kväll smile Försöker dessutom leta efter några kurser vi kan gå på, men de verkar omöjligt i denna lilla stad hmm

offtopic
Tyra har nu löpt i 5 veckor, 3 veckor är väl det vanligaste? Börja nästan tro att det är något fel.. Eller är de så bara för att det är första löpen?

MVH Emma & Tyra tops

#81 2012-04-18 01:42:05

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

En ung hund kommer inte alltid upp i det riktiga höglöpet och då kan det dra ut på tiden. Men det är troligtvis inget fel om hon mår bra för övrigt utan det är bara så och det rättar till sig med älder och mognad.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#82 2012-04-20 20:26:36

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Jag är nog en orolig matte tror hele tiden att det är något fel blush

Tyra har förövrigt blivit så van med alla dumheter jag hittar på så hon protisterar inte ens när kopplet hamnat ett varv runt huvudet. Vi gick på en stig och hon gick bakom mig därav såg jag inte trasslet som blivit. Hon bara kollade på mig lite frågande, är meningen att jag ska ha så här eller? Va har du nu hittat på matte..

Senast redigerat av emw4 (2012-04-20 20:27:31)

MVH Emma & Tyra tops

#83 2012-04-21 09:46:54

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Tur att nån av oss tycker det är kul att va ute snö vädret med 15 cm nysnö...

MVH Emma & Tyra tops

#84 2012-04-21 19:58:48

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

http://shibainfo.com/forum/img/gallery/589_1335038229.jpg

Favorit sysselsättningen, leka tittut vid soffkanten med husse!

MVH Emma & Tyra tops

#85 2012-04-22 04:05:13

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

love

Lena

#86 2012-04-22 08:24:33

Ylis
Medlem
Hundar/kennel:

Hon är så exakt lik Chisei i färgen, in i minsta detalj...

#87 2012-04-22 10:04:18

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Jag tycker det med utifrån bilderna jag sett på honom som du skickade smile

MVH Emma & Tyra tops

#88 2012-04-30 18:04:47

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Har nu anmält Tyra på en inofficiell utställning den 2 juni. Kul och se hur de går, även fast hon troligtvis är den enda shiban så är de ju en kul grej smile

MVH Emma & Tyra tops

#89 2012-05-01 06:40:27

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

emw4 skrev:

Har nu anmält Tyra på en inofficiell utställning den 2 juni. Kul och se hur de går, även fast hon troligtvis är den enda shiban så är de ju en kul grej smile

Lycka till! star Alltid spännande med den första... smile

Lena

#90 2012-05-01 20:41:48

emw4
Medlem
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Jo men visst är det de, den här gör jag mest för skojs skull. För att hon ska de de som nått kul. De är en så pass liten utställning och hon har redan träffat några av dom andra hundarna som ska ställas ut smile

MVH Emma & Tyra tops

Sidfot