#31 2012-07-31 18:09:17

Nika
Medlem
Från: Karlstad
Registrerad: 2011-11-11
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Fukutora "Nika"

Re: Nattfjärilen Fukutora

emw4 skrev:

offtopic
Får jag bara fråga, vad har du för kamera? Är ute efter en ny, och du verkar få såna fina och klara bilder smile

och hur gör du för att behålla den fina kvallan när du lägger in bilderna på forumet?

Jag har en Canon EOS 550D med ett standardobjektiv (18-55mm) men det ska väl köpas in något flashigare objektiv någon gång också wink Den är superbra! Jag fick köpa den för paketpris så det blev ett bra pris också.

Jag redigerar bilderna i Googles gratisprogram "Picasa", tycker det funkar bra. När jag sen är klar med redigeringen väljer jag att spara över bilderna i ett mindre format, men så stort det är tillåtet att ladda upp här på sidan, och då blir de fina smile

mvh jonna

#32 2012-08-03 17:11:11

Nika
Medlem
Hundar/kennel:

Idag kom Nikas HD-resultat, och det var väl inga glädjetjut direkt. C-höfter. Trist, men nu ska vi satsa på att bygga muskler och hålla henne smal och fin som hon är nu! Hon visar verkligen inga tecken på att lida av höfterna så tror inte det är några problem! Bra att veta det så man vet hur man ska lägga upp hennes träning smile och det kommer inte stå i vägen för våra tränings- (och eventuella tävlings-)planer ändå smile

#33 2012-08-04 04:46:01

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Det är inget roligt resultat men sådant som tyvärr sker. Tur i oturen är att en shiba är så lätt och bra byggd och jag känner inte till någon som lider av det. Och precis som du säger är det viktigt att bygga muskler och hålla koll på vikten.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#34 2012-08-05 15:49:24

Nika
Medlem
Hundar/kennel:

Jag och Nika bestämde oss för att göra en utflykt idag! Googlade vandringsleder runt omkring Arvika och fann ett ställe och åkte dit. Var beredd på snåriga stigar i skogen, men var inte beredd på att det skulle innebära att bestiga ett berg! Haha, vilka uppförsbackar! (bra träning för nika dock - och mig såklart - med tanke på hd-resultatet nu!) Det var ganska flåsigt emellanåt wink

Men upp kom vi och njöt av utsikten över sjön Racken! Sen vandrade vi ner igen, och när vi väl kom ner tyckte vi inte att vi hade fått nog så vi besteg ytterligare en höjd (som det var lite kortare bit till), och njöt av utsikten där också!

Dryga 2 timmar var vi ute och jag måste ändå säga att vi höll ett ganska piggt tempo! Nu har vi tillåtelse att vila lite tycker vi! big_smile tongue

Senast redigerat av Nika (2012-08-05 15:51:10)

#35 2012-08-05 19:56:58

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Vad duktiga ni är! Jag håller också på och googlar på vandringsleder, men Zum har fått ont i en muskel så vi måste ta det lite lungt några dar innan vi kan ge oss ut...  neutral

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#36 2012-08-06 10:42:58

Nika
Medlem
Hundar/kennel:

Lena skrev:

Vad duktiga ni är! Jag håller också på och googlar på vandringsleder, men Zum har fått ont i en muskel så vi måste ta det lite lungt några dar innan vi kan ge oss ut...  neutral

Nej vad synd! Det är ju så roligt att göra utflykter, man ser så många ställen man inte ens visste fanns! smile hoppas Zum blir bättre snart!

#37 2012-08-11 13:21:30

Nika
Medlem
Hundar/kennel:

Nika fortsätter att förvåna mig varje dag som går efter hennes tredje löp.
Hon har blivit så otroligt lugn och "vuxen"! Hon mognade verkligen efter detta löpet. Jag bara väntar på dagen då hon ska vakna upp som hon var innan men den verkar inte komma... wink

och det är ingenting dåligt alls! Hon har fortfarande samma glimt i ögat och kan konsten att busa när det gäller och det är fortfarande massor med fart ute, men hon har blivit så otroligt mycket mer lyhörd och samarbetsvillig! Lydnadsträningarna går som på räls nu och hon är så TAGGAD! Hon drar inte lika mycket efter fåglar, bryr sig inte ett dugg om mötande hundar längre osv.

Igår, när vi tränade inkallningar, satte hon alla klockrent med ett fint sättande vid vänstersidan av mig. Hon klarar fotgåendet bättre och bättre för varje dag, kan lägganden och sättanden på flera meters avstånd nu och gör snabba lägganden under gång. Något hon inte kunde för en månad sedan och heller inte hade något intresse av att lära sig wink hon är så otroligt duktig!

Stolt matte ville bara dela med sig! smile love

#38 2012-08-11 13:32:46

Ylis
Medlem
Från: Hörnefors, Umeå
Registrerad: 2008-10-27
Hundar/kennel:
Ikinokoru, Koori (i de sälla jaktmarkerna)

Kul att det går så bra. smile

#39 2012-08-12 04:12:04

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Nika skrev:

(...)

Stolt matte ville bara dela med sig! smile love

Med all rätt! smile Roligt att läsa om att ni har det så bra och att det går så bra nu!

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#40 2012-08-12 09:04:22

Nika
Medlem
Hundar/kennel:

Det roligaste är att hon under hela träningspassen hela tiden viftar på lilla snurr-svansen love

#41 2012-08-12 10:06:18

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Nika skrev:

Det roligaste är att hon under hela träningspassen hela tiden viftar på lilla snurr-svansen love

thumbup heart Då har du lyckats bra!

Lena

#42 2012-08-14 09:18:37

Nika
Medlem
Hundar/kennel:

Igår gick Nika ut i sjön och simmade helt frivilligt! yikes Matte bara stod på stranden och hade hakan i backen. Hon har blivit en riktig liten badhund!

#43 2012-08-17 20:49:07

Nika
Medlem
Hundar/kennel:

Idag var vi på träff inför höstens viltspårskurs!!! big_smile det känns som att det kommer bli en jättebra kurs. Ska bli spännande att se hur Nika tycker att det är! Vi kommer köra tillsammans med ett gäng portugisiska vattenhundar, en Golden, en vit herdehund och kursledarnas laikor och labbar... Spännande! De sa att det var första gången de hade en shiba på kursen wink

Synd att jag missar första tillfället som är på onsdag men tur att jag har en liten jaktgubbe till pappa som går med Nika i mitt ställe smile

Ser mycket fram emot kursen och hoppas på ett godkänt anlagsprov när den ät slut!

#44 2012-08-21 10:07:29

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Håller tummarna för både kurs och anlagsprov! thumbup

Lena

#45 2012-08-28 16:26:26

Nika
Medlem
Hundar/kennel:

Nika har varit på spårkursen med min pappa 2 gånger nu (nästa gång får jag ÄNTLIGEN vara med själv!) och hon har fått massor med beröm! Hittat klöven båda gångerna och blivit själaglad över den. Klockrena spår har hon gått. Är så stolt! Och det är så roligt att hon gillar det så mycket! smile love

Senast redigerat av Nika (2012-08-28 16:26:47)

#46 2012-08-29 07:19:07

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Vad kul att de går så bra! smile

Lena

#47 2012-09-05 17:33:26

Nika
Medlem
Hundar/kennel:

Idag är det ingen vanlig dag, för idag är det Nikas 2-årsdag!!! big_smile HURRA HURRA HURRA HURRA!
Hon har firat storslaget med egen tårta, märgben och ny leksak (som hon redan har slaktat till 1000 bitar).
heartheartheart

#48 2012-09-05 17:46:04

Kiiro
Medlem
Från: Bollebygd
Registrerad: 2006-07-13
Hundar/kennel:
Chonix Yuu-Kiiro och Chonix Chuu-Sami

Stort grattis Nika flower flower flower
Det låter som du har haft en kalasdag.

Mvh Anna.M

#49 2012-09-05 19:31:54

emw4
Medlem
Registrerad: 2012-01-04
Hundar/kennel:
Nattfjärilen Aimi (Tyra)

Grattis till henne från Tyra med matte! smile

Senast redigerat av emw4 (2012-09-05 19:32:30)

MVH Emma & Tyra tops

#50 2012-09-06 05:43:28

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Grattis från oss på Sutamuroku också! flower

Lena

#51 2012-09-10 07:46:12

Nika
Medlem
Hundar/kennel:

Igår fick jag vara med på viltspårskursen för första gången! Nika hade redan varit med 2 ggr med min far när jag var bortrest. vi lade ett 200 m långt spår med en 90 graders vinkel. Nika började spåra något annat i början men kom snabbt tillbaka på rätt spår och gick sedan jättefint på det! Hon fann klöven och blev jätteglad smile fick bära den hela vägen tillbaka och var så stolt och fick massa beröm från kursledaren smile stolt matte!! heart

#52 2012-09-28 17:59:42

Nika
Medlem
Hundar/kennel:

I förrgår fick jag ett informationsblad från grums hundungdom (där jag är medlem) där det stod att de skulle ha en helgkurs i freestyle! Passande nog så hålls kursen den enda helgen i höst då det inte är någon viltspårskurs. Därför har jag idag anmält mig och Nika!

Oj oj oj, spännande är det! Kursen är på nybörjarnivå och mycket individanpassad. Bra tycker vi! Det ska bli mycket skojigt att testa på detta! big_smile Så nu hoppas vi att det blir minst 6 anmälda så det blir av! smile

Någon som har testat freestyle med sin shiba, och hur har det fungerat? smile

fox

#53 2012-09-28 18:09:39

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Nika skrev:

I förrgår fick jag ett informationsblad från grums hundungdom (där jag är medlem) där det stod att de skulle ha en helgkurs i freestyle! Passande nog så hålls kursen den enda helgen i höst då det inte är någon viltspårskurs. Därför har jag idag anmält mig och Nika!

Oj oj oj, spännande är det! Kursen är på nybörjarnivå och mycket individanpassad. Bra tycker vi! Det ska bli mycket skojigt att testa på detta! big_smile Så nu hoppas vi att det blir minst 6 anmälda så det blir av! smile

Någon som har testat freestyle med sin shiba, och hur har det fungerat? smile

fox

LadyFrost tävlar och tränar sin shiba Zumi.

http://www.youtube.com/watch?v=3tcoSSZQWvE

Lena

#54 2012-09-28 18:27:32

charlla
Medlem
Registrerad: 2010-07-04
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Och Goldenhill har också börjat med det.

#55 2012-09-28 22:12:06

Goldenhill
Medlem
Från: Sala
Registrerad: 2010-06-05
Hundar/kennel:
Okami's Lai-un "Kumo" och Brazil Jack's Daikokuten "Yume"
Webbsida

Det stämmer att vi också tränar freestyle. Vad kul att även du och Nika ska testa på! Det främjar verkligen samarbetet! Jag och Kumo tycker det är en jättebra aktivering, även om den enda tävlingen vi hittills varit på blev lite av ett fiasko för vår del blush

Shibor är ju ofta väldigt lättlärda så det där med trix är oftast inga problem, det brukar vara den egna fantasin som tryter. Vårt senaste inklickade trick är "buga".

"My way or the highway!"
hundfylldadagar.blogspot.sefox

#56 2012-09-29 07:36:51

Nika
Medlem
Hundar/kennel:

Goldenhill skrev:

Det stämmer att vi också tränar freestyle. Vad kul att även du och Nika ska testa på! Det främjar verkligen samarbetet! Jag och Kumo tycker det är en jättebra aktivering, även om den enda tävlingen vi hittills varit på blev lite av ett fiasko för vår del blush

Shibor är ju ofta väldigt lättlärda så det där med trix är oftast inga problem, det brukar vara den egna fantasin som tryter. Vårt senaste inklickade trick är "buga".

Vad roligt! smile Ja, de har ju lätt för att lära och Nika kan en hel del tricks hon också smile ska bli roligt att se vad hon tycker om det! smile

#57 2012-10-03 08:25:13

Nika
Medlem
Hundar/kennel:

http://shibainfo.com/forum/img/gallery/570_1349252644.jpg

heart

#58 2012-10-03 08:26:46

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Sån vacker bild på en vacker shibaflicka! heart

Lena

#59 2012-10-07 13:35:12

Nika
Medlem
Hundar/kennel:

Vi spårar och spårar! Nu går vi i stort sett provspår (anlagsklass), mellan 400-600m, 4 vinklar och bloduppehåll mellan 5-15 meter. Bara ca en månad kvar till anlagsprovet nu... PIRRIGT!
Nika är så viltkänslig så hon sticker gärna på såna spår om de korsar blodspåret, det är ju lite sådär... men man får ju säga till att man tror att hunden går på vilt, en avvikelse får man ju ha och återföra hunden till spåret, och när jag gör det plockar hon upp blodspåret direkt och så är viltet glömt, det är ju bra smile Blir så glad när hon hittar klöven!!! smile Då har hon glömt allt vad "loss" betyder wink

Nu är det uppehåll under älgjakten, men Nika ska få bli med till slaktboden någon eftermiddag och lukta på riktiga älgar smile Och så bryter vi av allt vilt, spårande och älgar mot freestyle nästa helg! big_smile vi ligger inte på latsidan wink

#60 2012-10-14 19:15:54

Nika
Medlem
Hundar/kennel:

Haha, Nika är så himla rolig!

På söndagskvällarna brukar vi ha soffmys med familjen (nu när jag bor hemma hos min mamma under hösten), jag, Nika, min mamma och min lillasyster. Och VARJE GÅNG som min mamma reser sig ur soffan och vänder ryggen till i en sekund, så är Nika där blixtsnabbt och snor hennes plats!
Och det är BARA hennes plats hon gör så med, om någon av oss andra reser oss ligger hon kvar där hon låg innan tongue haha, så rolig är hon, jag och min lillasyster skrattar lika mycket varje gång och Nika gör sitt allra bästa för att se oskyldig ut när mamma kommer tillbaka! Busiga, tokiga hund! heart

Senast redigerat av Nika (2012-10-14 19:17:21)

Sidfot