#1 2012-07-03 07:07:40

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Framtidens shiba

Läst på FB av Enshuuhirosesou MasakazuSatou om shiban:

However, it must avoid absolutely as a Japanese that a Japanese dog is divided into new dog species like an Akita dog.

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#2 2012-07-03 07:11:05

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Re: Framtidens shiba

Jag är personligen mycket bekymrad över shibans utveckling i show-ringarna.

Korta hundar med kraftiga benstommar, stabbiga med korta nackar och korta ben. Ibland rör dom sig knappt framåt och saknar helt drive i steget. Gärna med stora pälsar, ofta av teddybjörnskvalitet.

En sådan hund vinner ganska garanterat över en lättare typ, oavsett andra kvaliteter som t ex färg och urajiro, rörelser m m.

Tycker ni att jag har fel?

Lena

#3 2012-07-03 07:21:31

olenskjold
Medlem
Registrerad: 2007-07-18

JA - Kan ikke si at jeg kjenner igjen dette fra norske utstillingsringer..

#4 2012-07-03 18:34:48

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Lena skrev:

Läst på FB av Enshuuhirosesou MasakazuSatou om shiban:

However, it must avoid absolutely as a Japanese that a Japanese dog is divided into new dog species like an Akita dog.

Håller helt med att shiban visar tydliga tendenser till att få en shiba av showtyp. Vi kanske inte är där än men både t.ex. Akita och Husky började någonstans.

Tittar man på de bilder som denna herre publicerar på facebook så ser man att vi generellt saknar den otroliga utstrålningen och power de hundarna utstrålar. Det är ju otroligt viktigt att bevara den shiba som japanerna menar är en shiba.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#5 2012-07-03 19:40:31

Ichiokasow
Medlem
Registrerad: 2006-08-29
Hundar/kennel:
Kennel Enerhaugen
Webbsida

Forstår problemstillingen og er helt ening i at vi må bevare den japanske Shibaen slik japanerne selv ønsker at rasen skal være.

Men når vi ser på de over 70 Shiba som ble stilt ut på den norske Japan Spesialen så så vi få slike hunder du beskriver Lena og ingen av disse vant!

#6 2012-07-11 14:52:22

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Ichiokasow skrev:

Forstår problemstillingen og er helt ening i at vi må bevare den japanske Shibaen slik japanerne selv ønsker at rasen skal være.

Men når vi ser på de over 70 Shiba som ble stilt ut på den norske Japan Spesialen så så vi få slike hunder du beskriver Lena og ingen av disse vant!

Ja, det håller jag med om.

Vill bara öppna debatten - jag har förstått att t ex i USA där man har många fler besök av NIPPO-domare än vad vi har så har de uppfödare som gått på deras föreläsningar m m tagit till sig att t ex shibor inte ska ha vad man kallar "teddybjörnspälsar".  Jag ser ingen sådan debatt här i Sverige och därför skulle jag vilja öppna upp för den.

Jag har sett diskussioner på FB om detta - jag tycker det är intressant. Själv har jag ju en hund att visa just nu som är lättare i typ och med mindre längd på pälsen än de storpälsade shiborna och jag har verkligen blivit förvånad över skillnaden i bedömningarna på henne mellan olika domare.

Detta är grunden till att jag öppnade frågan - vi bara MÅSTE bevara shiban som man vill att den ska se ut i Japan!

Lena

#7 2012-07-11 14:58:55

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Jag fick ett mejl från Helle Röschke, angående NIPPO Italien förra året. Domaren Mr Iwasa har skrivit så här i en tidning om den utställningen:

The 1st Nippo Italia Show 2010 was done with Mr. K, and I am happy to be able to hold a Nippo show in Italy every year since then. The show was done totally by Nippo style.
1st Souken male: Marashima's Suuhai Sekaiichi, such a funney name of red male.
Shiba type head, very few faults, firm body, Owned by Nancy from NL.

1st Adult male: Kobushi Sword the Samurai,  american bred and owned by Helle from
Germany.  I remember this dog because I gave him the best puppy at US Shiba Classic '09.
Helle is a big fancier of Shiba. She has visited GN 2 times.  His expression as a typical Shiba was not good as another dog, therefore I gave Best Dog to Nancy's souken.

1st Souken female:  Pandora Benzaiten Czec Jacobine,  funny name again.  Owned by Monica from Spain.  Her father's name is Kuroi Ojisama Aligator, I cannot stop laughing.  But I understand their effort to make a good JP name using a dictionary to respect Japan. Nice firm body, consequently nice movement comes from it.  Feminine and her color is also good.  Very close to Nippo's Shibas.

1st Adult female: Stammy Oaks Kashisha(?) owned by Helle as mentioned before.
Very elegant head, well balanced body, I found this dog's quality the best in this show, but unfortunately her white sock reaches almost at the elbow.  Although Nippo standard admits white upto the elbow, we should avoid the excessive white as much as possible.  THis is the reason why I didn't give her the Best Bitch. 

Final result: BOB-Pandora Benzaiten      BOS-Marashima's Suuhai Sekaiichi

The summary of this show is:
1.  We were lucky to have a nice weather, and the place was also very nice  (at a beautiful lawn ground of a local 5-star hotel!)
2.  nicely organized and everything went smoothly.  the local staffs were kind and friendly.
3. I regret to say that the quality of the dogs was low.  I have judged in US and Taiwan before.
The quality from Italy was placed much lower than these countries,  1st Taiwan, 2nd US and Italy comes much lower.   This shows that better quality country has longer relationship with Nippo.   
To tell you more clearly, in Italy I found many dogs who had too slanted and thin eyes,
too upright ears,  too high tail set, neutral face, females with too short back,  bad angled shoulders, etc.

The seminar was not orinigally planned because many people found the seminar always the same old boring story,  but a night before the show, they decided to have one.
I didn't have any specific subjects, but I just started with the 3 things to talk about:
1. Essence to understand JP breeds.  I explained about it with my opinion.
2. The current situation of Shibainu in Japan.  I always doubt the JP judges who judge JP breeds out side of Japan.  I asked the people to tell me which JP judges had judged in Europe.
I told them that the most of judges from other organizations have no experience to judge Shibas.
Some people didn't believe me, so I told them to go to Japan to see it.  Later I heard that some people really went to GN 2011 to confirm this.

Europe had been undevelopped place for Nippo, and there were transformed(deteriorated) Shibas.    If Nippo continues sending Nippo judges there, it will be possible to stop deteriorate the quality of Shiba,  and will be able to keep the correct Shibas there.

To keep an eye on the whole world is hard to do for Nippo, but we should not allow transforning our national treasure from ancient time outside of Japan although it is far from us.

Lena

#8 2012-07-11 15:04:16

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Europe had been undevelopped place for Nippo, and there were transformed(deteriorated) Shibas. If Nippo continues sending Nippo judges there, it will be possible to stop deteriorate the quality of Shiba,  and will be able to keep the correct Shibas there.

Detta är viktigt!!

Jag ser också att Mr Iwasa säger, att min Geisha är:

Very elegant head, well balanced body, I found this dog's quality the best in this show

- vilket kanske inte säger så mycket när han menar att kvaliteten på  hundarna i Italien är så låg! smile - MEN jag vet att Geisha är en lättare typ av hund, precis som Pärlan. Ben har hon också.

Så tillbaka till debatten - är vi på fel eller rätt väg när det gäller framtidens shiba?
Och - hur ska vi komma rätt?

Lena

#9 2012-07-12 11:24:54

Ak-inu-ba
Medlem
Från: Sparbu, Norge
Registrerad: 2006-07-12
Hundar/kennel:
***Kennel AK-INU-BA*** Saku, Yoyo (i Oslo) & akitaene Eikou og Kanaka
Webbsida

Jeg synes alltid det er nyttig å høre hva japanere og spesielt NIPPO dommere legger vekt på.

Selvsagt har vi ikke like stor avlsbase i Norden som i Japan, men jeg mener uansett oppdrettere bør ta såpass tydelige "beskjeder" på alvor:

Very elegant head, well balanced body, I found this dog's quality the best in this show, but unfortunately her white sock reaches almost at the elbow.  Although Nippo standard admits white upto the elbow, we should avoid the excessive white as much as possible.  THis is the reason why I didn't give her the Best Bitch. 

Hilsen Lisbeth, kennel Ak-inu-ba
www.akinuba.no
lisbeth@akinuba.no

#10 2012-07-12 11:48:32

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Ak-inu-ba skrev:

Jeg synes alltid det er nyttig å høre hva japanere og spesielt NIPPO dommere legger vekt på.

Selvsagt har vi ikke like stor avlsbase i Norden som i Japan, men jeg mener uansett oppdrettere bør ta såpass tydelige "beskjeder" på alvor:

Självklart, om man går in på detaljer.

Nu var min mening mer att ta helheten/typen - OCH tiken ifråga har haft färg på frambenen som blekts, hon har inte vita sockor/strumpor. Hon blev i vilket fall högt placerad.

Lena

#11 2012-07-12 12:06:09

Paint
Medlem
Från: Salem
Registrerad: 2006-08-10
Hundar/kennel:
KENZO - Sherae Takeda Ninja (00-13). MILOU - Ekevär's Ichigo (2010). OLIVER - Ekevär's I Want It All (2014)

Tyckte att ämnet i den här tråden påminde om något jag läst tidigare här på infot. Och mycket riktigt finns det en tråd vars innehåll påminner om denna:http://shibainfo.com/forum/viewtopic.php?id=3822

Många skrev i den tråden så är man intresserad av att läsa mer om ämnet kan man ju alltid återbesöka den också.

/Malin

Allt mitt är mitt, allt ditt är också mitt och bara för att jag inte vill ha det, betyder det inte att du kan få det. - Yassi.

#12 2012-07-12 19:14:37

Karin
Medlem
Registrerad: 2006-08-05
Hundar/kennel:
Kennel Fuma-Ki / Maggi, Mieko, Panda. RIP Fuji
Webbsida

Kan man se billederne fra Facebook andre steder? (vi er stadig mange som ikke ønsker at være på Facebook big_smile )

Det er et meget spændende emne thumbup

#13 2012-07-12 19:20:38

Karin
Medlem
Registrerad: 2006-08-05
Hundar/kennel:
Kennel Fuma-Ki / Maggi, Mieko, Panda. RIP Fuji
Webbsida

Lena skrev:

To tell you more clearly, in Italy I found many dogs who had too slanted and thin eyes,
too upright ears,  too high tail set, neutral face, females with too short back,  bad angled shoulders, etc.

Mener dommeren, at hundenes øjne var for skrå (snedda)? Og hvad mener han med "thin eyes"?

I Danmark synes jeg at der er en del shibaer, som ikke har skrå øjne nok (de virker for runde)

Håber at nogen kan hjælpe mig med at forstå smile

#14 2012-07-13 19:49:16

Ichiokasow
Medlem
Hundar/kennel:
Kennel Enerhaugen
Webbsida

Hvis den omtalte hunden er Stammlocks Geisha så skjønner ikke jeg, utfra de bildene av henne som ligger på Shiba infos raseregister Nippo dommerens kommentarer om at hun har lange hvite strømper?????? Det har hun jo ikke på fotoene???? Er det sikkert at det er samme hund det snakkes om?

Emnet om hvordan vi skal bevare den korrekte NIPPO typen Shiba er både viktig og interessant å diskutere.

For oss som har vært så heldige å få overvære NIPPO Grand National og se hundene i rasenes hjemmland tror jeg det er letter å forstå hvordan en japaner som er opptatt av NIPPOs standard for rasen ønsker at en Shiba skal se ut. Når du har sett flere tusen Shiba av den "rette" typen så fester dette seg på netthinnen og alle andre hunder som ikke er av denne typen vil da bli "feil" Enten de er for lett, uten substans, eller de har runde utypiske øyene som gir et feil uttrykk eller at er for tunge eller lavbente eller av en "bamse" type som ikke er forenelig med den høyreiste stolte Shiba som NIPPO ønsker.

#15 2012-07-13 20:10:56

Ichiokasow
Medlem
Hundar/kennel:
Kennel Enerhaugen
Webbsida

Når det gjelder den generelle kvaliteten på Shiba i Europa på de store utstillingene jeg selv har dømt ( WW08 og Spesialer og vinnerutstillinger) og de utstillingene jeg selv har sett (WW10 og Nippo Italia 10) og har sett bilder fra (WW11 og 12) Så er mitt inntrykk desverre at Nippo dommeren som uttaler seg har rett i at kvaliteten vi har i rasen ikke er særlig høy. Men de beste hundene vi har er etter min mening fullt på høyde med NIPPOS standard, men dette gjelder kun noen få hunder og ikke gjennomsnittet. Så vi har mye å jobbe med og mot = En Shiba som kan hevde seg på en Nippo utstilling ( Gjelder typen)

#16 2012-07-14 05:39:21

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Ichiokasow skrev:

Når det gjelder den generelle kvaliteten på Shiba i Europa på de store utstillingene jeg selv har dømt ( WW08 og Spesialer og vinnerutstillinger) og de utstillingene jeg selv har sett (WW10 og Nippo Italia 10) og har sett bilder fra (WW11 og 12) Så er mitt inntrykk desverre at Nippo dommeren som uttaler seg har rett i at kvaliteten vi har i rasen ikke er særlig høy. Men de beste hundene vi har er etter min mening fullt på høyde med NIPPOS standard, men dette gjelder kun noen få hunder og ikke gjennomsnittet. Så vi har mye å jobbe med og mot = En Shiba som kan hevde seg på en Nippo utstilling ( Gjelder typen)

Christen - vad är din uppfattning att vi bör ha som mål?

Personligen tycker jag det är väldigt tråkigt att kritiken mot den typ av shiba vi har är - i mina ögon - så allvarlig.

Lena

#17 2012-07-18 11:23:14

olenskjold
Medlem

Jeg skal siste helgen i september ned til Breitneu i Tyskland for å dømme Golden Cup for American akita. Denne helgen skal det samles mange svære spesialer, og bla være en NIPPO utstilling for shiba. Jeg skal være der ifra torsdag til mandag og skal dømme sammen med 5 japanere. Bla en nippo dommer og en shiba oppdretter. Jeg håper jeg får mye tid sammen med disse, slik jeg kan få ta med bilder av de norske shibaene, samt få grundig innføring i hva dem ønsker og vil ha av en shiba.
Nippo dommeren heter : Mr Nakaya Kazui, oppdretteren heter Mr Hidechika Yamagami.
De andre 3 er : Satoshi Besshu , Kubogochi Yoshimi & Kato Hiroshi. Noen som kjenner til noen av disse ? Tipper det er vanlige JKC dommerer.

Jeg håper det skal bli en veldig lærerik helg , og ikke minst at jeg får sett hvilken kvalitet de har på både American akita, Akita og Shiba i midt og søreuropa. Det skal visstnok være den største spesialen som de har der nede...

#18 2012-07-18 11:26:48

olenskjold
Medlem

Jeg glemte den 5 dommeren, det var også en japaner som skal dømmer shibaspesialen ( ikke nippo spesialen på søndagen ) på lørdagen :  Mr Tomio Fujihata

#19 2012-07-18 18:24:12

Ichiokasow
Medlem
Hundar/kennel:
Kennel Enerhaugen
Webbsida

For oss som har vært i Japan og sett kvaliteten på de japanske Shibaene på Nippos Grand National så er det vell først og fremst typen som vi mangler på veldig mange hunder i Europa. Typen består jo av detaljer så som øyne, ører farge, hale, pelsstruktur etc. Det er det vi må legge vekt på når vi skal forbedre våre hunder. MEN det krever jo at oppdretterne forstår hva en korrekt Nippo Shiba er, og det er vell først og fremst her jeg tror det svikter. Vi syntes at vi selv har fine hunder (og det har vi jo på en måte) MEN de er ikke alltid opp til Nippos standard og det er jo det vi må strekke oss etter etter min mening, men her er det store forskjeller i hva de enkelte oppdretterne har som mål. Ikke alle har nemlig som mål å oppdrette en Shiba etter Nippos standard og da blir det som det blir. Mange dommere har heller ikke forståelse for hva som er viktig hos Nippo og da blir bedømmelsen der etter.

#20 2012-08-04 04:25:32

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Lena skrev:

Ak-inu-ba skrev:

Nu var min mening mer att ta helheten/typen - OCH tiken ifråga har haft färg på frambenen som blekts, hon har inte vita sockor/strumpor. Hon blev i vilket fall högt placerad.

NIPPO är ju det alla standarder bygger på, det är självfallet mycket viktigt att vi tar till oss vad kunniga där säger. Typen av shiba är ju mycket viktigt i Japan och det måste vi ta till oss här. Att vitt på frambenen avgör att en shiba inte blir den bästa var ju en viktig detalj och avgörande för detta val. Här i Sverige brukar vi istället höra att vitt till armbågen är tilllåtet men inte önskvärt. Kanske vi ska ta till oss denna lärdom att det vita har en ganska stor betydelse? Jag kommer inte ihåg om det uttrycks något om detta i svenska kompendiet men omslagsbilden visar ju en shiba med mycket vitt på frambenen vilket inte alls rimmar med denna NIPPO-domares åsikter.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#21 2012-08-04 17:13:59

Ak-inu-ba
Medlem
Från: Sparbu, Norge
Registrerad: 2006-07-12
Hundar/kennel:
***Kennel AK-INU-BA*** Saku, Yoyo (i Oslo) & akitaene Eikou og Kanaka
Webbsida

Helene skrev:

Lena skrev:

Ak-inu-ba skrev:

NIPPO är ju det alla standarder bygger på, det är självfallet mycket viktigt att vi tar till oss vad kunniga där säger. Typen av shiba är ju mycket viktigt i Japan och det måste vi ta till oss här. Att vitt på frambenen avgör att en shiba inte blir den bästa var ju en viktig detalj och avgörande för detta val. Här i Sverige brukar vi istället höra att vitt till armbågen är tilllåtet men inte önskvärt. Kanske vi ska ta till oss denna lärdom att det vita har en ganska stor betydelse? Jag kommer inte ihåg om det uttrycks något om detta i svenska kompendiet men omslagsbilden visar ju en shiba med mycket vitt på frambenen vilket inte alls rimmar med denna NIPPO-domares åsikter.

NIPPOdommeren som dømte i Sverige holdt tilbake Excellent på vår Kita fordi hun hadde prikker i sine hvite sokker. Etter dette har jeg blit mer obs på sokker og prikker. Sokkene hennes var ikke så lange, men det å ha prikker i dem, var enda mindre ønskelig.

Slike "innspill" fra Japan, synes jeg man skal ta til etterretning. Ikke ved å utestenge alle med slike "feil", men ved å være bevisst på å jobbe mot kortere og prikkfrie sokker.

Hilsen Lisbeth, kennel Ak-inu-ba
www.akinuba.no
lisbeth@akinuba.no

#22 2012-08-04 18:11:00

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Vi kan ju stirra oss blinda på prickar och sockor - jag är mer bekymrad över den typ vi håller på och tar fram.

Europe had been undevelopped place for Nippo, and there were transformed(deteriorated) Shibas. If Nippo continues sending Nippo judges there, it will be possible to stop deteriorate the quality of Shiba,  and will be able to keep the correct Shibas there.

Shibor som ras förändrade till oigenkännlighet, är det inte det han pratar om, domaren?

Lena

#23 2012-08-17 01:48:54

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Lena skrev:

Vi kan ju stirra oss blinda på prickar och sockor - jag är mer bekymrad över den typ vi håller på och tar fram.

Shibor som ras förändrade till oigenkännlighet, är det inte det han pratar om, domaren?

Om jag översätter fritt blir det så här då...?
"Europa har varit en icke utvecklad plats för Nippo och det har förvandlat, (försämrat) Shiban. Om Nippo fortsätter att skicka Nippodomare dit, kommer det att vara möjligt att kunna stoppa försämringen av kvalitéen på Shiba, och de kommer att kunna få de korrekta shiborna där."

Det som vi ofta uppmärksammat här är att det blir allt vanligare i utställningssammanhang med en showshiba-variant. Det är ju de shiborna Nippo-domarna ser när de kommer till Europa så då är vi ju inte helt fel ute när vi pratar om vad som är korrekt typ eller inte.

Detaljinformationen som kommer på köpet är nog så viktigt att ha med sig. Det ena behöver ju inte utesluta det andra men att vi i dagsläget inte har råd att hänga upp oss på detaljer när Nippo varnar så här.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#24 2012-08-26 06:35:39

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Framtidens shiba - jag har också funderingar på hur vi selekterar inom andra områden. Utställningar - är och har av tradition varit det vi har prioriterat mest i avelsarbetet.

Vi pratar om vikten av ett bra temperament, men totalt sett så har 29 shibor MH-provats och endast 5 BPH-testats. Är det rimligt? Det "bra" temperamentet vi ev. avlar på är m a o mest uppfödarens helt egna åsikt och känsla - eller...?

Det där med användbarhet då - ska man inte kunna ha en shiba till annat än sällskapshund? - ibland något svårhanterad eftersom den en gång varit jakthund och har en hel del instinkter kvar samt ett stort rörelsebehov.

Så vad ska vi prioritera hos framtidens shiba? - förutom utseende? vad anser valpköpare är viktigt? - och ni uppfödare?

Lena

#25 2012-08-26 10:09:55

Ichiokasow
Medlem
Hundar/kennel:
Kennel Enerhaugen
Webbsida

For vår del som oppdrettere er det sunnhet og et godt temperament som er det viktigste. Temperament må vi nødvendigvis selv vurdere. Dette kommer foran utseende, men vi ønsker å avle frem rasetypiske Shiba slik som japanerne (Nippo) ønsker at de skal se ut.

Det er også viktig for oss å avle frem hunder som kan brukes til jakt slik som rasen jo er ment til, selv om vi ikke selv er jegere.

Jorunn & Christen
Kennel Enerhaugen

#26 2012-08-27 06:06:08

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

På Sutamuroku är min målsättning - utseendemässigt rastypiska hundar, gärna enligt NIPPO - även om denna typ klarar sig sämre i konkurrensen på våra utställningar.

Mentaliteten är oerhört viktig för mig - mentalt sunda hundar, väl socialiserade som ska klara av olika miljöer utan problem.

Hundar som går att använda till olika sporter, ej nödvändigtvis jakt. Shiban jagas inte med ens i Japan längre och högre viltintresse än i dag gör det svårt för den vanliga valpköparen att ha en shiba. Gärna duktiga spårhundar, även eftersökshundar eftersom det i mina ögon är något som förbinder shiban med att vara den jakthund den en gång var.

Jag är glad om mina valpköpare kan använda hundar från min uppfödning till även andra sporter som rally, agility, freestyle, lydnad etc.

Jag mentalprovar gärna, i den mån det är möjligt, mina avelstikar. Vi har ju nu, förutom MH, även BPH som det ska bli intressant att prova på.

Viktigt är ändå att försöka hålla en balans mellan shibans "särdrag" i temperament och en anpassning till övriga krav.

De flesta som vill köpa shiba i dag har inga önskemål om att använda sin hund till något speciellt, shiborna säljs i huvudsak som rena sällskapshundar. Det är synd, det är en lättlärd ras som gillar att hålla på med olika saker. Därför skulle jag önska fler shibor i tävlingsringarna så att även fler än de som vill ha en ren sällskapshund väljer shiba. Hundarna får ett mer innehållsrikt liv på det sättet.

Lena

#27 2012-10-23 06:42:44

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

http://shibainfo.com/forum/img/gallery/5_1323793938.jpg

Jämför hunden ovan med hunden på länken nedan.
Kan man ens tro att det är samma ras...?

http://www.facebook.com/photo.php?fbid= … mp;theater

Lena

#28 2012-10-23 07:04:59

Laila
Medlem
Från: Sundbyfoss, Norge
Registrerad: 2006-07-13
Hundar/kennel:
Kennel Katsumoto, Birk, Taka, Maiko og Lykke
Webbsida

Hvis så er tilfelle så var det virkelig stor forskjell. En ting er at hunden har lagt seg ut i kroppen men bena ser mye kortere ut på bilde enn på linken.

Ja de forandrer seg virkelig. Er hunden like gammel på bildene eller viser de en aldersutvikling?.

Laila

#29 2012-10-23 07:16:09

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Länken är en premierad shiba i Japan på Nippoutställning? Och den andra bilden en shiba som är premierad på SKK-utställning?

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#30 2012-10-23 07:43:15

Laila
Medlem
Från: Sundbyfoss, Norge
Registrerad: 2006-07-13
Hundar/kennel:
Kennel Katsumoto, Birk, Taka, Maiko og Lykke
Webbsida

Ok trodde det var en og samme hund. Fikk det ikke helt å stemme når jeg så nærmere på bildene.

Laila

Sidfot