#1 2013-03-18 07:23:27

Ulrika
Medlem
Från: Trelleborg
Registrerad: 2010-04-28
Hundar/kennel:
Parnassos Masaru "Musse" och Aangenaam Iki-Kokuhou "Gonza"

Aangenaam Iki-Kokuhou "Gonza"

Nu skapar vi en ny tråd till "bebisen" som kanske inte är ngn "bebis" längre roll roll utan plutt är faktist nio månader på fredag.

Länk till valpttråden:
http://shibainfo.com/forum/viewtopic.php?id=4223

Senast redigerat av Ulrika (2013-03-18 07:26:23)

#2 2013-03-24 17:50:21

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Re: Aangenaam Iki-Kokuhou "Gonza"

Very Good blev utlåtandet idag på dagens utställning. Excellent är mitt utlåtande efter dagens uppförande starstar Gonza charmade alla med sitt sociala glada jag och speciellt glad blev jag över hans fina uppträdande mot två små okända flickor som han gosade med lääänge. När jag sa till den lilla flickan (7 år?) att hon fick säga till honom om hon tyckte att han blev jobbig och att man måste vara lite bestämd mot "bebishundar" så sa hon till honom "SITT" och Gonza satte han sig BUMS! Den lilla flickan strålade mot sin mamma å sa stolt "Mamma det var ju jättelätt". Söta söta unge och duktiga fina Gonza heartheartheart

#3 2013-03-24 18:08:57

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

rostecknad Grattis!

smile Vilken gullig liten story!

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#4 2013-03-28 09:37:19

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Gonza och jag fick lite privatträning med min arbetskamrat igår. Vi fick prova på extern belöning som skulle finnas bakom oss för att få Gonza att mer "tänka bakåt" och få ner tempot. Han har så bråttom så bråttom och hinner typ gå 500 steg innan jag har gått 1.
Det tog lite tid innan vi förstod men jag tror att när vi får kläm på detta så blir det superbra. th_smiley_flower_star

#5 2013-03-28 09:48:25

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Berätta gärna om hur det går! Externbelöningar fungerade inte alls för Pärlan. Hon gick bara och stressade upp sig över att belöningen fanns på ett annat ställe och kunde inte koncentrera sig på mig.

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#6 2013-03-28 10:11:11

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Ja, jag lovar att rapportera smile

Jag har ju inte använt klicker innan men har provat med den nu på sistone. Funkar skitbra på Musse som faktiskt blir mer "på" av klickern men Gonza blev jättestressad av den och kunde inte koncentrera sig alls och höll dessutom på att bita händerna av mig... kanske vi kan ta det igen när han blivit lite äldre och mognare tänker jag.

#7 2013-04-07 10:23:59

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

cry Gonza har ont och är ledsen o låg.....

Jag själv är helt matt o trött efter morgonens händelse sleeping

Det började som vanligt med en morgonpigg Gonza som lyckas få upp mig ur sängen kl. 07.00. Jag släpper ut dem i trädgården så de får kissa. Vädret var ju härligt så jag hämtar kameran för jag tänkte ta några bilder. Musse går runt o snusar o Gonza rotar runt i häcken o jagar sork - tänker jag. Medan jag går runt o städar i trädgården (mockar) så kommer plötsligt Musse rusande o jag ser på hans kroppsspråk att det hänt ngt speciellt så jag går efter. Då ser jag att han har en harunge i munnen. Jag ryter "loss" och Musse släpper. Gonza kommer springande o hinner ta harungen innan jag plockar upp den och plötsligt har jag två hundar på en harunge. Ett "loss" till o båda släpper (!). Då plockar jag upp den döda harungen o ska gå slänga den men då hoppar Musse på Gonza. Rejält. oh Sära på hundarna o slänga haren över staketet och då ryker de ihop igen... Nu blev matte rejält ilsk o kopplade Musse som fick gå fot, sitta, ligga om o om igen tills jag tyckte att han släppte fokus på Gonza men nu visste jag inte riktigt hur jag skulle göra för lilla haren låg ju precis utanför grinden o ta ut båda det hållet kändes inte som en god idé. Jag band upp hundarna. Flyttade bort haren och gick en promenad med dem. Det gick fint. Sen gick vi in o då skulle jag torka bort lite blod från Gonzas ben. Harens blod trodde jag men där var ett litet litet sår som Gonza fått sad
Men nu har Gonza ont och som det verkar, extra ont när Musse tittar på honom. hmm Tror eg inte att det är såret som gör ont för det är verkligen pyttelitet. Jag har klämt o kännt, sträckt o böjt och han reagerar lite när jag böjer så kanske en sträcking. Det får bli veterinären imorgon tror jag om det inte blir bättre. sad paws

Senast redigerat av Ulrika (2013-04-07 10:25:31)

#8 2013-04-07 10:35:29

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Usch då, men ofta gör dessa sår ganska ont. Om det inte är djupt eller blir infekterat så behöver du inte åka till vet.... Det går över.

Lena

#9 2013-04-07 11:02:34

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Lena skrev:

Usch då, men ofta gör dessa sår ganska ont. Om det inte är djupt eller blir infekterat så behöver du inte åka till vet.... Det går över.

Såret är inte djupt utan litet o rent o fint men han haltar rätt så mycket den stackarn...

#10 2013-04-07 11:33:47

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Ulrika skrev:

Lena skrev:

Såret är inte djupt utan litet o rent o fint men han haltar rätt så mycket den stackarn...

Ja, det gör ont. Det kan ta sisådär 3 dar att bli bra.

Typiskt att bli osams om en död harunge.... mad

Lena

#11 2013-04-07 17:46:32

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Skönt att de var ett byte de åkte ihop om, och jag tycker du agerade otroligt bra!

Hältan kan bli värre utan att såret är den egentliga orsaken utan det är den svullnad som uppstår runtom som ömmar och orsakar spänningar och hälta. Alltså kan de vara mer halta när de vilat och behöver gå så att cirkulationen kommer igång. Dag två brukar vara värre än dag ett.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#12 2013-04-07 19:18:38

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

blush tack Helene!  Jag tänkte inte så mycket på  vad jag gjorde utan agerade nog bara men jag kände mig ganska samlad men efteråt var jag rätt slut. Det var ganska spännt mellan hundarna ett tag efter oxå men  vi satte dem i bilen och åkte en sväng. Tror att det var rätt bra. Ligga o vila nära men ifred ändå.
Gonzas ben är lite svullet o det är som du skriver att han har mer ont efter vila men han har sovit nästan hela dagen. Så lite ont har han nog illamaende sad

#13 2013-04-08 04:47:44

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

th_smiley_flower_ Idag vaknade jag till en vanlig dag.  Killarna har haft brottningsmatch i sängen
Lekt i trädgården och gått promenad.  Ingen hälta. Puh!

#14 2013-04-11 17:18:41

Goldenhill
Medlem
Från: Sala
Registrerad: 2010-06-05
Hundar/kennel:
Okami's Lai-un "Kumo" och Brazil Jack's Daikokuten "Yume"
Webbsida

Skönt att det inte var värre th_smiley_flower_. Det är så jobbigt att se när de små har ont.

Senast redigerat av Goldenhill (2013-04-11 17:19:03)

"My way or the highway!"
hundfylldadagar.blogspot.sefox

#15 2013-04-17 20:58:48

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

evilgrin ''Den lille'' ligger inte så högt i kurs för tillfället... tror att slyngelålder x 3 har drabbat oss. Känns som en speedad piraya med avslappningsproblem. Idag blev han '' rädd'' för en tax av plåt. Har skällde ut den efter noter! Herregud så högljudd han är. yikes Tonåring är diagnosen.  Har jag tålamod så det räcker?! hmm

#16 2013-04-18 03:09:06

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Ulrika skrev:

evilgrin ''Den lille'' ligger inte så högt i kurs för tillfället... tror att slyngelålder x 3 har drabbat oss. Känns som en speedad piraya med avslappningsproblem. Idag blev han '' rädd'' för en tax av plåt. Har skällde ut den efter noter! Herregud så högljudd han är. yikes Tonåring är diagnosen.  Har jag tålamod så det räcker?! hmm

Prinsessan funderar jag på att hitta nytt hem åt typ varje dag..... neutral

Lena

#17 2013-04-18 05:06:18

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Ja ibland är de billiga... Men även pestiga tonåringar blir ofta trevliga vuxna. Som tur är! big_smile

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#18 2013-04-22 12:00:04

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Sitter på jobb o saknar mina hundar. Även den lille odågan!

Sitter o funderar på vad vi ska träna på idag lamp

#19 2013-04-22 12:10:33

Caroline
Medlem
Från: Stockholm/Norrtälje
Registrerad: 2012-06-06
Hundar/kennel:
HANA Homare No Kochou Go Takahirasou

Läste historien om bråket om harungen. Tänk att båda släpper när du säger Loss.
Duktigt tycker jag. Tycker alltihopa lät taget som ur en skolbok för hur man som hundägare skall reagera o göra!
rosett

Hälsar Caroline

#20 2013-04-22 13:03:12

Aiko-Chan
Medlem
Från: Oslo, Norge
Registrerad: 2009-10-31
Hundar/kennel:
Najanins Aiko-chan & Najanins Deki Imouto

Du er så flink, Ulrika! Godt å høre at gutta har funnet tilbake til hverandre igjen. heart

#21 2013-04-23 18:22:09

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Caroline skrev:

Läste historien om bråket om harungen. Tänk att båda släpper när du säger Loss.
Duktigt tycker jag. Tycker alltihopa lät taget som ur en skolbok för hur man som hundägare skall reagera o göra!
rosett

thumbup

Lena

#22 2013-04-28 10:19:01

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Tack för snälla ord om händelsen med harungen! give-a-rose

Gonza är så rolig!! - Men jag blir alltså helt galen på honom när han väcker mig på morgonen. Kan man inte få en enda sovmorgon???!!! Måste vi gå upp halv sex varje morgon bara för att vi gör det på vardagarna?? Men samtidigt är han ju så söt den odågan o han vet precis vad han ska göra för att få upp mig ur sängen. Gulligast är det när han slänger ner sitt huvud på mitt bröst har gumpen högt upp i vädret o böjer sig som en makaron för att jag ska klia honom vid svansroten samtidigt som han blåser o pussar mig i ansiktet. Funkar inte det kan man ju alltid försöka gräva fram mig ur täcket..... roll Skulle inte det heller funka så får man väl helt enkel ställa sig o hoppa på mig. Då funkar det! whistle

#23 2013-04-28 17:51:12

Caroline
Medlem
Hundar/kennel:

Gu så jobbigt när man vill ha sovmorgon!
Men annars...iiii så gulligt!

Hälsar Caroline

#24 2013-05-10 05:47:06

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Gonza han tränade också rallylydnad igår! Just nu är han lite splittrad i sin "llilla hjärna" och har svårt för att koncentrera sig. När kontakten är där så är den riktigt super men han måste ta många pauser. roll det är så mycket som måste tittas på, lyssnas på, luktas på så det är liite svårt för tillfället. MEN igår lyckades vi göra en sak som vi har jobbat mycket med!! Det är ett moment där hunden ska ligga o man ska gå runt hunden och hunden ska ligga kvar - han har rest sig varenda gång men igår lyckades vi äntligen! 3 ggr sen åkte vi hem lolstar

#25 2013-05-12 20:43:42

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Å här kommer Gonzas möte med vildsvinet:

http://i44.tinypic.com/30u5kxs.jpg
http://i40.tinypic.com/2d709c.jpg
http://i44.tinypic.com/6rhr4l.jpg
http://i41.tinypic.com/2vhxf0g.jpg
http://i40.tinypic.com/212fuz9.jpg

Gonza var tuffare än jag trodde han skulle vara. Han var nyfiken, försiktig men inte feg. Gav ett högt o bra skall enligt testledaren.

#26 2013-05-13 06:05:07

Caroline
Medlem
Hundar/kennel:

jag trodde det var på riktigt... tongue  tyckte det var lite otäckt...tills jag scrollade ner till nästa bild

Hälsar Caroline

#27 2013-05-19 09:27:03

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Heja Gonza! smile
Har han inte blivit väldigt lik sin pappa....?

Lena

#28 2013-05-19 10:45:19

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Lena skrev:

Heja Gonza! smile
Har han inte blivit väldigt lik sin pappa....?

Jo, har han inte det?! Vad säger du Paula? Är de lika?

Sen vet jag inte vem han är lik. I personlighet är han ju väldigt energisk (tydlig av o på knapp), träningsvillig (fast han har ingen hjärna för tillfället så nu gör vi bara enkla saker så han känner att han är duktig o jag slipper bli irriterad), vill gärna kela, mysa, bli klappad o ligga nära nära, är högljudd när det kommer någon. Han överöser alla med kärlek o pussar vare sig de vill eller inte o tar då helst inte ett nej. roll Tror att alla älskar honom helt enkelt. Har Musse som sin stora idol o har väldigt stor respekt för honom. Han skulle aldrig utmana Musse men kan tjata ihjäl honom o får sig ibland en tillsägelse och då blir han så ledsen så ledsen cry Men det går snabbt över o sen rusar de runt o busar i trädgården igen th_smiley_flower_

Gonza ger oss otaliga skratt varje dag och igår var han så duktig på utställningen och extra kul var det att vi knep ett reservcert smile

#29 2013-05-19 14:28:37

Sel
Medlem
Från: Peebles
Registrerad: 2010-11-06
Hundar/kennel:
Lorendale Happy Soul "Chika" och Kailzie, världens härligaste JRT!

Så himla läckert att få testa med vildsvinet. Vi vill också!

"The average dog is a nicer person than the average person."

#30 2013-05-23 21:09:25

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Idag sista gången på rallylydnadskursen cry vi hade 3 små roliga tävlingar och idag hade Gonza hjärnan med sig tongue Han var jätteduktig och vi fick massor av beröm för vår fina kontakt smile Gonza fick dock lite bannor av matte för han bet av sitt nya fina koppel (koppel nr 2) devil

Sidfot