#121 2014-01-05 15:52:27

Ulrika
Medlem
Från: Trelleborg
Registrerad: 2010-04-28
Hundar/kennel:
Parnassos Masaru "Musse" och Aangenaam Iki-Kokuhou "Gonza"

Re: Aangenaam Iki-Kokuhou "Gonza"

Fotografering av Gonza är inte kul säger Hanna. Hans vackra glänsande päls är finare i verkligheten och blir inte bra på bild. Så fotografering av Gonza får vi nog sköta själva wink

Ser han inte snäll ut min lilla hund?

http://shibainfo.com/forum/img/gallery/426_1388936614.jpg

#122 2014-01-05 21:54:46

bamse
Medlem
Från: Södra Sandby
Registrerad: 2008-08-29
Hundar/kennel:
Dandyboss Chuzenji-Ko-Son Bamse, (i minne), Honto-No-Ginza, Sutamuroku Lil´ZZ Taito

Jättesöt och jättesnäll love

#123 2014-01-06 15:47:24

bini.89
Medlem
Från: dalarna
Registrerad: 2011-06-02
Hundar/kennel:
Honto-no waka kurohime (Ayase), Astrid & Ginni (JRT)

Fotografering av Gonza är inte kul säger Hanna. Hans vackra glänsande päls är finare i verkligheten och blir inte bra på bild. Så fotografering av Gonza får vi nog sköta själva

Jättefin love och jag kan hålla med Hanna. Blir aldrig nöjd med bilderna jag tar på Aya. Min kamera verkar inte tycka om hennes mörka päls tongue

// Mvh
sabina ("Shibabiten" jack russel ägare) :3
Nu också stolt shibaägare till: Honto-no Waka Kurohime

#124 2014-01-06 16:48:04

Aiko-Chan
Medlem
Från: Oslo, Norge
Registrerad: 2009-10-31
Hundar/kennel:
Najanins Aiko-chan & Najanins Deki Imouto

Jeg har alltid likt Musse og måten du beskriver forholdet til han, og synes det er så fint å få følge Gonza også. heart At du har gått MH med han og driver med rally er så kult! thumbup

#125 2014-01-08 04:57:58

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Jag håller med din dotter till fullo!

Svarta hundar är SÅ SVÅRA att få in skärpan på, jag begriper inte varför.... neutral

Tycker kortet på Gonza är fruktansvärt bra jämfört med dom jag just nu får till på Funsan och Tai heart

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#126 2014-01-09 23:07:49

Goldenhill
Medlem
Från: Sala
Registrerad: 2010-06-05
Hundar/kennel:
Okami's Lai-un "Kumo" och Brazil Jack's Daikokuten "Yume"
Webbsida

Min lilla svarta har så mycket ljus underull att man kan lyckas någorlunda. Men det måste vara bra ljus, annars är det ju kört wink Men när man lyckas, då blir det något speciellt. Tycker b&t har liksom en egen lite speciell utstrålning som verkligen kommer fram bra på kort.

"My way or the highway!"
hundfylldadagar.blogspot.sefox

#127 2014-01-10 07:19:22

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Goldenhill skrev:

Min lilla svarta har så mycket ljus underull att man kan lyckas någorlunda. Men det måste vara bra ljus, annars är det ju kört wink Men när man lyckas, då blir det något speciellt. Tycker b&t har liksom en egen lite speciell utstrålning som verkligen kommer fram bra på kort.

Då ska jag vänta på bättre ljus och prova igen.
Men svarta är speciella det tycker jag också. Mer varglika i sina kontraster på något sätt

Lena

#128 2014-01-14 14:17:34

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Mitt lille hjärta har kommit på ett nytt sätt att väcka sin matte på. Eller han har utvecklat sitt sätt att väcka matte på.

Först slänger han framkroppen och huvudet over min bröstkorg alltså han viker brambenen bakåt längst med sin kropp och står på bakbenen och lutar sig på mig och blåser mig i ansiktet. Samtidigt vill han att jag ska klia honom på skinkan så han viker sig nästan dubbel för att jag ska komma åt. Det nya steget är att han sen slänger sig på rygg över hela mig. Han har sitt huvud på min axel och sen ska han mysa och bli klappad. Där ligger han o blåser på mig samtidigt som han njuter av klapparna till väckarklockan ringer en gång till för då vill han att vi går upp  GENAST! love Han är så myyyyyyysig! love

#129 2014-01-14 15:20:59

charlla
Medlem
Registrerad: 2010-07-04
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Vad sött!

#130 2014-01-22 20:34:02

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Gonza är vår musfångare och var o varannan promenad lyckas han fånga en liten mus.  Ett "loss" brukar räcka så släpper han dem. Idag i trädgården så såg Jonna att han gnagade på ngt men hon trodde det var en pinne (han älskar pinnar roll ) men så såg hon att det var en mus yikes. Musse såg det samtidigt och sprang fram för att ta den men då var musen borta. Jonna gick senare en promenad med hundarna och då började Gonza kräkas.  Upp kom en mus! Svald i princip hel för att Musse inte skulle ta den ifrån honom tongue roll Äckel-hund! big_smile

#131 2014-02-08 22:04:08

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Cykeltur blev det idag.  Kul att matte kunde vara så snabb tongue.
Matte längtar efter att kursen börjar så det kan bli ngn ordning på oss lol

#132 2014-02-09 05:15:07

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Vad härligt det låter med att ha cykelväder! solros Längtar dit.

Visst är musdieten underbar?! tonguecoolwhistle

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#133 2014-02-09 08:10:00

Caroline
Medlem
Från: Stockholm/Norrtälje
Registrerad: 2012-06-06
Hundar/kennel:
HANA Homare No Kochou Go Takahirasou

Ulrika skrev:

Gonza är vår musfångare och var o varannan promenad lyckas han fånga en liten mus.  Ett "loss" brukar räcka så släpper han dem. Idag i trädgården så såg Jonna att han gnagade på ngt men hon trodde det var en pinne (han älskar pinnar roll ) men så såg hon att det var en mus yikes. Musse såg det samtidigt och sprang fram för att ta den men då var musen borta. Jonna gick senare en promenad med hundarna och då började Gonza kräkas.  Upp kom en mus! Svald i princip hel för att Musse inte skulle ta den ifrån honom tongue roll Äckel-hund! big_smile

Så ur-äckligt illamaende
Hoppas inte Hana börjar med sådant. Bläää
Det var nog illa när vi hade katt o på landet fångades det näbb-möss...
Mor o jag hade en överenskommelse att den som hittar den får ta bort den.
Konstigt nog var det alltid jag som hittade dom...hmm

Hälsar Caroline

#134 2014-02-09 10:46:04

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Ulrika skrev:

lol

Minns en gång för många år sen när Kinnie hittade en harunge, svalde den hel och sen spydde upp delarna på brukshundsklubbens apellplan mitt framför en hel kurs... tongue

Lena

#135 2014-02-20 20:11:20

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Vi har lite spänningar hemma för tillfället. Jag har inte fått kläm på vad det handlar om men jag tror att det är lilleman som tycket att han är stor o tuff men jag vet inte riktigt säkert. Jag hoppas att det är slut nu för jag "lät dem hållas" igår och Musse fick brottat ner lillebror o vrålat honom i ansiktet innan han var nöjd. Gonza blev spak och försökte inte ge igen denna gången så jag tror att det är klart.

Tror att Gonza har vilat klart nu. Känns verkligen som om det är läge att sätta igång med träningen igen. 20 mars startar vardagslydnadskursen och det ska bli så roligt. Jag längtar och jag tror och hoppas att min pigga träningskompis är tillbaka th_smiley_flower_

#136 2014-02-21 04:11:26

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Räkna med återkommande spänningar av och till tills den yngre är ca 2 år. Sedan kan det komma igen när den yngre är 3 år och vuxen. Då kommer det verkliga eldprovet om den yngre anpassar sig eller ej.
Sen har man ibland ännu en körare när den äldre blir gammal hund.

Lena

#137 2014-02-21 07:16:45

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Lena skrev:

Räkna med återkommande spänningar av och till tills den yngre är ca 2 år. Sedan kan det komma igen när den yngre är 3 år och vuxen. Då kommer det verkliga eldprovet om den yngre anpassar sig eller ej.
Sen har man ibland ännu en körare när den äldre blir gammal hund.

Det var ganska länge sedan nu så det kändes plötsligt men jag tror inte att det varit så plötsligt eg.  Gonza har nog haft för mkt paus o matte har låtit honom hållas lite för mycket - han är ju så gullig och söt blush men när han började "mucka" på promenaden i flexikoppel blev jag galen. Så på kort tid har Gonza blivit åthutad både av matte o Musse så jag tror att det e klart.

Precis inkomna efter en regnig och blåsig promenad ligger de nu brevid varandra i soffan och sover. Å jag ska få kaffe kaffe

#138 2014-02-21 10:49:00

Sandra
Medlem
Från: Upplands Väsby
Registrerad: 2013-02-22
Hundar/kennel:
Yamazakura's Oliver

Hoppas de håller sams framöver heart

Kul att komma igång med kurs thumbup

#139 2014-03-08 07:20:24

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Det var någon som sa till mig att när hunden är två år så har man den hund man förtjänar... med tanke på vardagslydnad tror jag att hon menade.
Om jag ska lyssna på det har jag bara några månader på mig och ska jag då tänka på hur det gick på rallylydnaden i onsdags känns det som en omöjlig uppgift roll . Det blir ingen rallyträming med Gonza utan jag hoppas att jag ska få några bra tips och verktyg på vardagslydnadskursen så jag kan nå fram till hjärnan när vi är på annan plats än hemma.  Allt funkar hemma och han är världens bästa men så fort vi kommer till klubben förvandlas han till en krälande larv.  Ligger han inte o gnider sig mot gräset så är nosen nerkörd i gräset. Skulle nosen släppa gräset gnäller han otåligt över att det är tråkigt.  Har inte hittat något sätt att få längre kontakt än ett par sekunder åt gången.
Var Musse såhär?! - troligtvis.... lol

#140 2014-03-08 07:26:15

Caroline
Medlem
Från: Stockholm/Norrtälje
Registrerad: 2012-06-06
Hundar/kennel:
HANA Homare No Kochou Go Takahirasou

myche gott är det i gräset..

Hälsar Caroline

#141 2014-03-08 07:32:29

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Tänk som så att shibor är inte färdiga mentalt vid två år. De är intelligenta varelser med fantastiska hjärnor som behöver mer tid än två år på sig för att ta till sig all lärdom och kunskap…. och då har ni helt plötsligt extra tid på er lol

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#142 2014-03-08 08:39:00

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Helene skrev:

Tänk som så att shibor är inte färdiga mentalt vid två år. De är intelligenta varelser med fantastiska hjärnor som behöver mer tid än två år på sig för att ta till sig all lärdom och kunskap…. och då har ni helt plötsligt extra tid på er lol

Ja! Jag får hoppas att han har den där fantastiska hjärnan kvar  där bakom hormonerna nån stans. th_smiley_flower_ Jag har sett den jag ser den skymta fram ibland. tongue men ibland känner jag mig som en misslyckad matte som inte har någon koll på sin hund alls....

#143 2014-03-08 09:00:42

bini.89
Medlem
Från: dalarna
Registrerad: 2011-06-02
Hundar/kennel:
Honto-no waka kurohime (Ayase), Astrid & Ginni (JRT)

Allt funkar hemma och han är världens bästa men så fort vi kommer till klubben förvandlas han till en krälande larv.  Ligger han inte o gnider sig mot gräset så är nosen nerkörd i gräset.

lol vad har dom för spännande gräs tro? tongue

Senast redigerat av bini.89 (2014-03-08 09:01:20)

// Mvh
sabina ("Shibabiten" jack russel ägare) :3
Nu också stolt shibaägare till: Honto-no Waka Kurohime

#144 2014-03-09 15:21:50

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Fantastiskt väder hela helgen och igår blev det mest mys (jobb för oss med två ben) i trädgården hela dagen men idag åkte vi till havet och gick på stranden. Det var väldigt spännande och Gonza log mest hela tiden.

http://i58.tinypic.com/ohnwgh.jpg

#145 2014-03-12 07:54:09

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Jobbig promenad i stora staden Trelleborg igår. Först fick de en kvart där de fick göra "som de ville" men sen skulle vi gå ordentligt, inte strikt fot men utan att nosa och kissa på varenda stolpe man hittar (herregud så mycket stolpar det finns). Igår blev det massor av hundmöten och dessutom blev det en kvart på en parkbänk utan att göra någonting. Tror ni att mister "Hormonboll" var trött igårkväll?? sleepingsleeping

#146 2014-03-21 07:20:17

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Jag är så glad! Var på första kurstillfället på vardagslydnadskursen med Gonza och jag tror minsann att jag fick mig en riktigt duktig och engagerad kursledare.

Igår gjorde vi ganska enkla övningar med hundmöten och liknande övningar. Gonza var otålig och pep o gnällde men jag tyckte ändå att han skötte sig fint. Flera långa perioder med kontakt så alltså mycket bättre än jag hade förväntat mig.

Under teoripasset fick alla berätta varför vi hade hund, hur det blev just denna hunden och vilka mål vi hade med att gå kursen. Hon ville inte veta vad hunden inte fick göra utan vad vi ville att hunden skulle göra. Förde noggranna anteckningar på varje hund och så fick vi läxa att göra en rasbeskrivning på våra hundar så att vi kunde berätta för de andra deltagarna om våra respektive raser/blandraser.

Detta ska bli mycket spännande! th_smiley_flower_

#147 2014-03-21 19:09:12

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Vad duktig du är Ulrika som aldrig ger upp utan bara kämpar på! grattis

Lena

#148 2014-03-21 19:39:35

Ulrika
Medlem
Hundar/kennel:

Lena skrev:

Vad duktig du är Ulrika som aldrig ger upp utan bara kämpar på! grattis

Nämen Lena nu blir jag nästan generad blush

Jag är ju tokig i dessa hundar - o jag är väldigt mkt envis. Precis som Musse.  Gonza är inte envis "bara för att" som jag  upplevde att Musse va i den åldern.  Gonza är en mjuk hund men ändå en väldigt självständig kille.  Vet att har kapacitet till vad som helst bara jag har tålamod att vänta ut honom. Jag har bestämt mig för att kursen är för att vi ska göra ngt kul tillsammans å så lär vi oss säkert ngt under tiden. th_smiley_flower_

#149 2014-03-21 20:52:45

Goldenhill
Medlem
Från: Sala
Registrerad: 2010-06-05
Hundar/kennel:
Okami's Lai-un "Kumo" och Brazil Jack's Daikokuten "Yume"
Webbsida

Tycker det är så roligt att följa dina hundar här på forumet Ulrika, mycket för att våra hundar verkar vara så otroligt lika. Min röda var (och kan fortfarande vara) så där otroligt åsne-envis bara för att, medan den svarta visserligen är självständig, men har ett helt annan potential, men behöver landa lite i sig själv emellanåt för att det ska komma till sin rätt.
Och ja; envishet är verkligen en dygd för oss shibaägare big_smile

"My way or the highway!"
hundfylldadagar.blogspot.sefox

#150 2014-03-25 22:22:52

Sandra
Medlem
Från: Upplands Väsby
Registrerad: 2013-02-22
Hundar/kennel:
Yamazakura's Oliver

Vad sugen man blir på att gå kurs igen! Jag har inte lyckats hitta nån som passar i tid just nu... två jag var intresserad av blev fulla direkt... har tänkt gå på öppen träning på brukshundklubben en gång i veckan iaf nu under våren så får vi se vad som dyker upp..

Mysigt att det känns bra och det allra viktigaste är att man har kul ihop <3.. resten får vara bonus ;p

Sidfot