#1 2012-10-11 19:24:58

Ranmali
Medlem
Registrerad: 2011-11-06

Shiban Shuno!

Hej allihopa.

Jag har en shiba på fem månader här hemma som heter Shuno. Han är nog den gladaste hunden jag någonsin stött på! Sedan han var 3 veckor gammal har hans svans viftat konstant och ännu idag så viftar den 24/7. En riktig glädjespridare! Han är vår (min och min sambos) första hund, så ni kanske förstår när jag säger att vi har haft ganska fullt upp och lärt oss så sjukt mycket under de senaste månaderna. Det går nog inte en enda dag utan att Shuno får oss att skratta. Sedan är det ju så fascinerande att se hur intelligenta shiborna är och hur de charmerande de är. Han är ju poppis här i vårt område wink.

Nu, till det lite mindre roliga. Det här med hund är ju inte alltid så roligt och enkelt! Som hundägare för första gången så möter vi ibland på motstånd som vi inte riktigt vet hur vi ska hantera och det är här vi är nyfikna och tacksamma för att höra hur Ni har gjort och vilka erfarenheter Ni har.

Sedan vi fick hem honom så har vi tränat på inkallning och varit väldigt måna om att han vet att det är Han som är Shuno. Så detta kan han! Vi har tränat på de ute, lika mycket som vi har tränat på det hemma. Första problemet, som vi trodde skulle avta under valpkursen, var att det är svårt att få kontakt med honom ute. När vi går på valpkurs med honom är det fruktansvärt svårt att få kontakt med honom då han är mer nyfiken på att se vad alla andra hundar gör, nosa och utforska platsen och sedan att det är vår uppfödare som håller i kursen distraherar honom också då han blir så exalterad så fort hon är i närheten. Det tråkiga är att det mesta som görs på valpkursen kan Shuno göra hemma, men detta är ingenting vi kan få göra med honom där, då vi inte får någon respons från honom. Hur gör vi?!?! Vi har fått höra att vi måste vara mer intressanta, att allting runtom oss är mer intressant. Kan jag absolut förstå, men nu känns det som att vi har gjort allt! Vi hoppar, larvar oss, pratar som 5 åringar, har med oss leksaker på promenaderna och ändå så är det svårt att få den kontakten som vi brukar få hemma! Vad kan vi göra för att bli mer intressanta? Hur har ni gjort?! Det är ju inte så kul att känna att man konkurrerar med kottar, grenar, bussar, bilar, alla roliga nya människor och barn som Shuno bara MÅSTE hälsa på.. Det är ju inte alltid så lätt.

Ett annat problem vi har haft är det här med koppel. Koppelträningen har gått bra, väldigt bra. Förrän några veckor sedan. Nu kan vi gå med honom i 15 min och sedan bryter helvetet löst. Jag vet inte om det är för att han tappar tänder nu, men åh så gott och roligt det är att bita på kopplet!!! Det vi gör är att vi stannar upp, ignorerar och väntar tills han söker kontakt med oss. Men, detta funkar inte. Vi har även försökt att hålla i kopplets början så han inte kan bita, men då har han lyckats slingra sig ur! Som tur har vi varit snabba på att ta fast honom. Med tanke på att han är svår att kontakta vet jag inte hur det hade gått om han hade sprungit iväg. Det är ju uppenbart att våra metoder inte fungerar för att vi triggar bara honom mer utav de. Vad har ni för tips för att slippa detta?

Nu blev det långt, men är hjärtligt tacksam för alla tips och erfarenheter ni kan dela med er av. För övrigt måste ju jag bara säga att Shiban Shuno är det bästa som har hänt mig! Finns inget mysigare än en liten pojke som viftar på svansen det första han gör när han vaknar och alltid startar dagen GLAD! Om vi alla kunde vakna så heart

Ranmali, Shuno & Zelda.

#2 2012-10-11 19:58:17

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Re: Shiban Shuno!

- jag blir ofta lite ledsen över att många hundägare idag liksom inte kan njuta av sina hundar utan har så mycket krav, på sig själva och på sina valpar... Valpar idag kan SÅ mycket jämfört med förr. Mina valpar kan minst idag, på valpkurserna. För mig är det viktigare att valpen har kul och njuter av livet än att dom kan sitt och stanna.
Du har köpt en självständigt jagande jakthund, en urhund. En sådan hund har inte som största intresse att gå och stirra på er.
En del shibor är mer "föriga" än andra. De flesta får man lägga ner mycket jobb på om man ska utveckla de sidorna hos. För mig är det helt normalt att en shiba är mer intresserad av omgivningen än av att gå och stirra på sin matte. Var glad att ni har en hund som är glad och utåtriktad!

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#3 2012-10-11 20:03:27

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

- och det där med kopplet - det går över. Det kan vara ett sätt att avleda er från era krav, ett sätt att liva upp en tråkig promenad, ett sätt att visa att man är trött, eller bara ett sätt att utforska världen på...
Många valpar/ unga hundar gör så under en period. Det går över.

Lena

#4 2012-10-11 20:06:39

charlla
Medlem
Registrerad: 2010-07-04
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Hej, Juni är min första hund också så det blir mycket lärande genom misstag och genom att testa sig fram. Med henne var det åtminstone så att  successivt blev omvärlden mindre intressant och det var mer och mer roligt att vara med mig. Men jag fick absolut jobba på att bli mer rolig och intressant. Och hitta mer oemotståndligt godis smile Husse och Juni lekte och busade mer ihop så jag härmade deras lekar eller hur Juni gillade att leka med andra hundar.
När det gäller bita i kopplet, jag vill inte alls kalla det här ett tips måste jag först säga. Jag hade läst i alla böcker om hur man inte får låta hunden bita på kopplet så jag försökte vara strikt. Medan husse i stället körde igång någon busig lek. Och sen insåg jag också, Juni använde det som lekinvit och då busade vi lite och sen promenerade hon fint igen. Men Juni har sånt mesigt bett och skulle inte bita sönder kopplet och det hände inte så ofta eller så intensivt att det kändes som ett problem egentligen.

#5 2012-10-11 21:11:08

Ranmali
Medlem

Lena, tack för ditt svar om kopplet.

charlla skrev:

Hej, Juni är min första hund också så det blir mycket lärande genom misstag och genom att testa sig fram. Med henne var det åtminstone så att  successivt blev omvärlden mindre intressant och det var mer och mer roligt att vara med mig. Men jag fick absolut jobba på att bli mer rolig och intressant. Och hitta mer oemotståndligt godis smile Husse och Juni lekte och busade mer ihop så jag härmade deras lekar eller hur Juni gillade att leka med andra hundar.
När det gäller bita i kopplet, jag vill inte alls kalla det här ett tips måste jag först säga. Jag hade läst i alla böcker om hur man inte får låta hunden bita på kopplet så jag försökte vara strikt. Medan husse i stället körde igång någon busig lek. Och sen insåg jag också, Juni använde det som lekinvit och då busade vi lite och sen promenerade hon fint igen. Men Juni har sånt mesigt bett och skulle inte bita sönder kopplet och det hände inte så ofta eller så intensivt att det kändes som ett problem egentligen.

Hej Charlla! Tack så mycket för ditt svar. Känns skönt att höra från någon som förstår lite mer om vad man känner! För mig handlar det främst om att jag vill ha kontakt med honom vid olika tillfällen. Senast igår så drog han efter små dagisbarn som var ute och även om de tycker att han är söt från långt håll så var de inte lika roligt för dom att se en flämtande hund som mer eller mindre ville springa på dom. Vid sådana tillfällen vill jag bara kunna få kontakt med honom, medan barnen går förbi och sen får han mer än gärna återgå till hans värld. Det handlar ju inte om att han ska gå och stirra på mig under hela promenaden.

Jag har, som du, också läst ganska många böcker där de säger att man ska vara koncist och inte låta hunden få bita på kopplet. De metoderna jag har lärt mig funkar ju inte alls. Oemotståndligt godis måste nog vi jobba mer på wink Vi brukar köpa torkad tonfisk och kyckling som Shuno ÄLSKAR, men vi är fortfarande i den fasen då så fort vi kommer ut så är det inte lika gott längre haha! Vad intressant att ni gjorde det till en lek istället smile Det ska vi definitivt försöka med. Jag har försökt att distrahera honom med tussar och bollar men, nej haha. Kopplet är alltid så mycket roligare! La ni märkte till när under er promenad som Juni började bita på kopplet? Shuno har ju lyckats bita sönder ett koppel. Så, du kanske förstår att han blir ganska hysterisk. Vilket inte alltid är så roligt när man är ute med honom. Hur gammal är Juni nu? smile

Ranmali, Shuno & Zelda.

#6 2012-10-12 08:26:11

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Jag skrev långt efter mitt "vanliga läggdax" igår så jag tänkte inte riktigt klart. Kom jag på i morse. Jag ville nog mest förmedla att de mesta valp-tokerierna går över.

Men som Lena skrev, du har egentligen ett guldläge med en så nyfiken hund, det är jätteanvändbart när du tränar. Du skulle ju till och med kunna strunta i godiset om det är ointressant och bara belöna med omvärlden. Be honom att sitta och ge dig ögonkontakt och sen är belöningen ett varsågod du får rusa fram till vad det nu är som är intressant (om det är nåt som är ofarligt eller ok förstås).

Och med koppelbitandet kanske det kan gå att slänga fram en fleecefläta eller kamptrasa eller liknande och så leker ni med den en stund.
Lycka till!

(Juni är 2,5 år)

#7 2012-10-12 09:00:24

Emely&Nemi
Medlem
Från: Helsingborg
Registrerad: 2012-05-07
Hundar/kennel:
Asais Nemi

Hej! Min första shiba, Nemi, är sju månader. Hon är också en otroligt nyfiken hund, som hoppas och tror att allt och alla som passerar gör det enbart för att hälsa på henne! tongue Vi hade också "problemet" med att ha en fin kontakt inomhus, och NOLL kontakt utomhus och på kurs. Vi är nu inne på vår andra kurs, och jag tycker mycket har förändrats. Nemi har mognat och det känns som att "polletten" har trillat ner - det kan ju vara kul att jobba tillsammans med matte, då får man godis och lek! Tror även att jag har mognat som shiba-ägare och verkligen förstått att min lilla fröken gör ingenting för MIN skull, om jag inte har något väldigt gott/kul att erbjuda. Just nu är leverpastej i gammal snusburk det vi använder mest, toppen att ha med på promenader! På kursen är det mest lek som funkar som belöning. Så jag tror att er vovve kommer vilja samarbeta - det måste bara vara värt det! wink Testa er fram med godis och leksaker, rätt belöning gör underverk! Lycka till!

#8 2012-10-12 09:43:07

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Om man upplever att hunden är stressad kan man försöka göra helt omvänt. Att ha en hög aktivitet hos en själv med glada tillrop och belöningar säger ju till valpen att om matte/husse också lägger sig på denna nivå så är det så det ska vara. Försök att träna att belöningen är just uppmärksamhet från er. Och det måste tränas utanför kursen tills han förstår det igen. Minska godis radikalt (helt?) och använd er själva som beröm. Just detta tränas bort på valpar idag, de belönas med allt utom just med husse/mattes/flockledarens lugnande gillande/uppmärksamhet så den belöningen är inte längre värd något.

Kom ihåg att utveckling går i faser, från att varit beroende av trygghet hos er så har han börjat upptäcka att det finns en givande värld utanför er. Även hundar har en självständighetsutveckling när man ibland får minska kraven genom att träna sån't som hunden redan kan - just för att den ska lyckas så att man får tillfälle att berömma den. Det är på sätt man visar att man leder situationen, och ibland måste man ha förståelse att det händer det så mycket med valpen själv att den inte orkar ta in nya saker. Men även den utvecklingen går över och man får ta nya tag.

Alla mina shibor har inte varit godismotiverade och då gäller det att man kan belöna dem genom att helt enkelt visa sitt gillande, speciellt med rösten. Ett lågt "bra" eller "duktig" är också en belöning.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#9 2012-10-12 10:08:04

Ranmali
Medlem

charlla skrev:
Men som Lena skrev, du har egentligen ett guldläge med en så nyfiken hund, det är jätteanvändbart när du tränar. Du skulle ju till och med kunna strunta i godiset om det är ointressant och bara belöna med omvärlden. Be honom att sitta och ge dig ögonkontakt och sen är belöningen ett varsågod du får rusa fram till vad det nu är som är intressant (om det är nåt som är ofarligt eller ok förstås).

Jag är superglad över att han är så nyfiken och glad. Jag vill inte hämma dessa egenskaper, utan jag önskar och hoppas att han kommer vara såhär under hela hans liv. Det vi vill är mer att hitta ett sätt att under vissa situationer få kontakt med honom under några sekunder, för att sedan som sagt, låta honom få återgå till hans upptäcktsfärd. Det är nog mest jag som klandrat mig som ägare (vilket man egentligen inte ska göra) när jag sett alla andra på valpkursen ha en bra relation till sin hund och kände att lite vägledning behövdes. Det är alltid nyttigt att höra hur andra gör och hur de själv har tacklat sådana "problem", så tack!

Hej Emely&Nemi! Haha, vad roligt att du säger så för det är exakt så Shuno är. Som att alla är ute för hans skull och han måste ju då gå och hälsa på ALLA lol. Skönt att höra att allt det här kommer med tiden. Jag förstår ju att mycket hänger på att bara lära känna varandra. Som du själv säger att du har mer förståelse för Nemi nu. Så känner jag även mer och mer med Shuno. Nu på sistone har jag lärt känna honom mer och allt detta tar ju sin tid, även om man ibland känner att energin tar slut då det inte alltid är så lätt. Men, vi har ju en lång väg att gå. Det är nog en bra ide att gå en till kurs med Shuno! Det blir nyttigt för både honom och oss. Tack för ditt inlägg! smile Nu får jag ta mig i kragen lite mer och hitta rätt typ av belöning för just honom! smile

Ranmali, Shuno & Zelda.

#10 2012-10-12 10:48:57

Ranmali
Medlem

Helene skrev:

Om man upplever att hunden är stressad kan man försöka göra helt omvänt. Att ha en hög aktivitet hos en själv med glada tillrop och belöningar säger ju till valpen att om matte/husse också lägger sig på denna nivå så är det så det ska vara. Försök att träna att belöningen är just uppmärksamhet från er. Och det måste tränas utanför kursen tills han förstår det igen. Minska godis radikalt (helt?) och använd er själva som beröm. Just detta tränas bort på valpar idag, de belönas med allt utom just med husse/mattes/flockledarens lugnande gillande/uppmärksamhet så den belöningen är inte längre värd något.

Nu fick du mig att se detta från ett helt annat perspektiv och vad det stämmer! Jag tror att det är exakt det vi har gjort. När vi har varit ute med Shuno på sistone så har vi haft en hög aktivitet hos oss själva för att testa oss fram om hur vi ska få kontakt med honom. Att slå allt det roliga ute kräver ju ganska mycket energi! Vi har även haft svårt att tolka om han ibland faktiskt är stressad eller om han bara är väldigt glad och aktiv som hund (?). Han är glad i mat också, så vi har alltid tänkt att det bästa sättet att belöna honom är med något gott. Men det ska bli intressant att se hur vi kan omvända detta utan godis och tona ner på vår egna aktivitet.

Tack Helene! Det var ett väldigt nyttigt inlägg och ögonöppnande för mig.

Ranmali, Shuno & Zelda.

#11 2012-10-12 12:13:32

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Jag glömde igen (svårt att hinna med att skriva på jobbet) att jag också tänkt skriva att det är bra att träna på att varva ner vid behov också, man kan ju sätta sig ner med valpen och titta på saker och ting, klappa och massera lugnande. Många spännande saker blir mycket mindre intressanta om man bara tittar på dem länge nog...

Juni älskar vilda djur och katter och kan bli smått hysterisk ibland när hon får syn på något. Får hon stå själv i kopplet kan det bli väldigt mycket springa fram och tillbaka och skrika och gnälla. Ibland tar jag upp henne i famnen då och hon hoppar gärna upp självmant för hon får förstås ännu bättre överblick över djuren, men hon lugnar sig också mycket snabbare och belöningen brukar vara att vi går lite närmare och tittar en stund. Jag vet inte direkt om jag vill ge det som ett träningstips men menade det mer som ett exempel på att det går att lugna ner en hund ganska snabbt med små medel.

Senast redigerat av charlla (2012-10-12 12:20:30)

#12 2012-10-12 14:21:24

Emely&Nemi
Medlem
Från: Helsingborg
Registrerad: 2012-05-07
Hundar/kennel:
Asais Nemi

Helene, det låter intressant det du skriver. Nemi har inga problem med att varva ner - längre. Men ändå kul och veta hur du tänker kring att belöna med sig själv? För det är sant som du skriver, att det man numer "lär sig" är att belöna med godis och bus. Där har jag sett busandet som att belöna med sig själv - men du menar något annat?

#13 2012-10-13 10:19:38

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Skriver mer generellt om valpar här och inte direkt till Shuno.

När valpen lämnar uppfödaren har den levt med mamman och ev. syskon. En del har haft förmånen att fått umgås i en större flock med andra hundar. En liten valps belöning för rätt beteende i en hundflock är att det är lugnt och tryggt i flocken, alltså främst de andra vuxna hundarnas lugna gillande. Lek och bus finns naturligtvis också där som roliga aktiviteter.

I nya hemmet finns oftast en ambitiös ägare som vill sin valp väl. Men det är inte alltid så lätt att ta till sig av alla läror. Idag är ofta trenden i lärorna att överaktivera valpar, man har lagt den lilla valpens behov av stabilitet, trygghet och förmåga till inlärning i små steg åt sidan. Målet har många gånger blivit viktigare än vägen dit och nivån är för hög för valpens förmåga.

Ägaren är den nya flockledaren för valpen. En bra flockledare är lugn, trygg och med tydliga åsikter. En bra flockledare respekterar sina flockmedlemmar men har samtidigt saker att lära ut. En bra flockledare kan övertala och få andra med sig med små medel. En flockledare är INTE argsint och tvingar flockmedlemmarna till saker den inte vill - den visar att den är värd att vara det med medel som en hund förstår och respekterar.

Grundstenen för en lyckad inlärning är kommunikation. Du måste ha full uppmärksamhet/ögonkontakt från valpen vid inlärning. Låt hellre bli att upprepa det du vill om valpen inte lyssnar, det förstör mer när dina ord förlorar sitt värde när valpen inte kopplar ihop dem med rätt aktivitet. Vänta in ett ögonblick av kontakt och belöna det, när kontakten finns är det dags för nästa steg. När valpen inte förstår är det vi som har varit otydliga. Otydlighet över vad matte/husse vill skapar otrygghet och så är vi tillbaka till det grundläggande. En trygg valp blir en stabil vuxen hund, men måste gå igenom olika utvecklingsperioder för att nå dit. En del är mer påfrestande än andra.

Att uppmuntra positiva beteenden (speciellt det som vi tar som självklart) ger en snabbare och mycket bättre befäst inlärning. Det går inte att straffa bort ett oönskat beteende. Det är din uppgift att avleda och påvisa tillåtna saker. Kom ihåg att tala om för valpen när det blir rätt. Du måste visa/säga när valpen gör som du önskar. Det är viktigt att vara tydligt så valpen kan skilja på det och vet när det otillåtna slutar och när det sker tillåtna sker.

Kom ihåg att godis mättar! Godis ger ofta dålig aptit, bör ges i små, små bitar. Använd bara godis då och då i träningssyfte! Du måste kunna belöna din valp genom ett positivt bemötande från din sida. Det går inflation i godis och vid för mycket godisträning är godiset ett uttjatat ämne och den väljer det som är roligare/nytt/spännande och som inte finns så lätt att få. T ex en ny spännande lukt att följa, för att inte tala om när hormoner börjar fara runt i kroppen…

Din röst är ett mycket viktigt redskap för belöning. Ett lågmält ”bra” eller annat uppmuntrande ord ska räcka. Godis används ibland som förstärkning av rösten. 

Att belöna genom lek och bus är att belöna med sig själv, men här påverkar det i vilket tillstånd valpen befinner sig när man gör det. Hos en uppjagad valp flödar adrenalinet med ökad puls och det är en ursprunglig reaktion på stress. Den fysiologiska funktion som som innebär flyktberedskap för överlevnad. Inlärning i detta tillstånd är nästan omöjligt och det är i första hand detta tillstånd man måste bryta. Frågan är då om en fartfylld belöning som bus och spring är en belöning eller bara förstärker ett för inlärning negativt tillstånd?

Stress i lagom mängd kan vara något bra, men det är skillnad på positiv och negativ stress. En positiv stress kan göra att man höjer skärpan och presterar bättre medan en negativ stress kan vara ohälsosam och försämra prestationsförmågan. Båda sorterna kan också blockera förmågan att alls ta in saker omkring sig. Men för en liten valp ska det inte vara stressande alls att lära sig saker.

Det finns många läror, det viktigaste är att du känner att det du tar till dig passar för din och din hunds personlighet. Det som passar någon annan är inte självklart bra för just din valp. I slutändan är det du som känner din hund bäst och skapar en en god utveckling med hänsyn till valpen behov och förmåga! Ta till dig tips och goda råd men det är även viktigt att vara selektiv. Under valptiden formas grunden för vidare påbyggnad till hur den vuxna blir. Det är mycket viktigt att denna period präglas av positivt bemötande, positiva möten och minnen.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#14 2012-10-23 09:27:02

Ranmali
Medlem

Helene, tack så mycket för ett givande och lärorikt inlägg. Den senaste veckan nu har vi slutat med godis helt och hållet. För att belöna honom så använder vi oss endast utav vår röst, kroppskontakt och lek. Vilken skillnad det är! Häromdagen märkte jag hur han faktiskt ville mysa med mig utomhus, vilket aldrig har hänt. Han tar sig tiden att bli klappad på och tar sig an berömmen man ger med ögonkontakt. När vi går ut med honom om dagarna är han oftast redan lugn och då går promenaderna hur bra som helst. Däremot blir det svårt att gå ut med honom när folk ska komma fram och ska hälsa (oftast utan att fråga om det är ok). Han blir så glad och uppe i varv att det är jättesvårt att få honom att varva ner. Det är oftast under sådana tillfällen han börjar bita i kopplet och morra, springer runt i cirklar och bara flippar ur! Vet inte riktigt hur vi ska tackla det där, för det räcker ju med att folk bara tittar på honom och han börjar skrika och vill bara springa fram och hälsa.

Annars har jag ditt inlägg som mall just nu och försöker påminna mig själv om allt du skrivit och främst att använda min "låga" röst, kroppskontakt för att uppmuntra positiva beteendet så ofta jag kan. Vilket har visat resultat och han tycker om att mysa med oss mer än innan. Nu stannar han upp för att bli klappad på! big_smile.. Vi har fortfarande inte gett honom godis och avvaktar nog ett tag till nu när det här går så bra!

Tack igen Helene! flower

Ranmali, Shuno & Zelda.

#15 2012-10-24 15:55:27

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Vad roligt att att ni hittade lite "knep" som förbättrade samarbetet! big_smile

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#16 2012-10-24 19:42:00

Shiro
Medlem
Från: Tyresö
Registrerad: 2011-07-14
Hundar/kennel:
Banzai av Enerhaugen (Shiro), Benifuku av Enerhaugen (Mio)

Ranmali skrev:

Däremot blir det svårt att gå ut med honom när folk ska komma fram och ska hälsa (oftast utan att fråga om det är ok). Han blir så glad och uppe i varv att det är jättesvårt att få honom att varva ner. Det är oftast under sådana tillfällen han börjar bita i kopplet och morra, springer runt i cirklar och bara flippar ur! Vet inte riktigt hur vi ska tackla det där, för det räcker ju med att folk bara tittar på honom och han börjar skrika och vill bara springa fram och hälsa.

Jag är absolut ingen expert i ämnet, har bara haft en hund tidigare (en irländsk setter på 90-talet) innan vi skaffade Shiro för 2 år sedan. Även om settervalpar också är söta, var jag totalt oförberedd på det uppståndelse en shibavalp väcker ute på stan yikes, särskilt en som ser ut som en korsning mellan isbjörn och fjällräv lol. Och han var, precis som Shuno, överlycklig över uppmärksamheten och skulle slänga sig fram i famnen på alla - hoppandes på bakbenen, med viftande framtassar och hängandes i kopplet. Han var inte så företagsam att han försökte bita sönder kopplet för att komma fram cool, men jag kroknade till slut ändå på att bli dragen mot alla som skulle klappa honom. För oss blev lösningen att jag vänligt men bestämt sa ifrån till de som inte brydde sig om att fråga om det var OK att klappa. De som frågade fick vänta tills han blev lugn innan jag släppte fram honom. Och lugn blev han av "ryggsäcken" - en enkel liten övning som fungerade klockrent för att få honom att lugna ner sig och slappna av. Den finns nog beskriven i de flesta valpböcker och jag tror att de flesta valpkurser lär ut hur man gör, om ni inte har stött på den tidigare och vill prova kan jag beskriva hur vi gjorde.

Hälsningar
Isabella & Shiro

Hälsningar,
Isabella med Shiro & Mio

#17 2012-10-26 13:07:53

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Ranmali skrev:

(...)Däremot blir det svårt att gå ut med honom när folk ska komma fram och ska hälsa (oftast utan att fråga om det är ok). Han blir så glad och uppe i varv att det är jättesvårt att få honom att varva ner. Det är oftast under sådana tillfällen han börjar bita i kopplet och morra, springer runt i cirklar och bara flippar ur! Vet inte riktigt hur vi ska tackla det där, för det räcker ju med att folk bara tittar på honom och han börjar skrika och vill bara springa fram och hälsa.
(..)

Jag håller med Isabella om att man måste säga till människor att låta bli att hälsa. Tyvärr så räcker det inte bara med att fostra sin valp... Man måste ha en förklaring redo, en kort och konsis är den bästa. En del människor nöjer sig med att man förklarar att man tränar lugn och kontakt och ber dem respektera att han inte kan hälsa nu, kanske om någon månad. Och en del får man tyvärr vara tuffare mot. Men det är inte dem ni ska leva med.

Det verkar som om han får ett överslag och börjar bita i kopplet, i det läget har han redan passerat tidpunkten för inlärning som måste ske innan detta beteende börjar. Tänk er hans acceleration från 1 till 10. Ni kan bara nå honom för inlärning på nivå 1, ev. 2. Sedan handlar det om att bryta beteendet innan man ens kan starta att tala om vad man vill. Mitt råd är att ni fysiskt markerar med hela er kropp att ni är mellan valpen och den han vill hälsa på. Ni får aldrig stanna och prata med den han vill fram till. Ni ska prata med honom och han ska titta på er, är detta svårt kan ni godisförstärka med att visa en köttbulle. Om detta inte går alls så kan det vara ett alternativ att sitta med honom som Isabelle pratar om. Ibland måste man helt enkelt bara gå och om  och ni ska inte prata med honom då. Om han sedan vrider sig som en mask i kopplet bakom er får inte bekomma er. Varken han eller den ni möter "finns" inte utan ni promenerar i vanlig takt som ni vill ha det. När han sedan är mer mottaglig för kontakt kan ni ta den och berömma när han närmar sig ett önskvärt beteende.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#18 2012-10-31 06:41:21

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Egentligen förstår inte jag problemet.... blush
En del av mina 5 - läs Pärlan - vill fortfarande, vid 3 års ålder, hälsa. Hon har aldrig någonsin fått göra det men hoppet lever fortfarande. Jag har alltid hållit tillbaka henne och passerat.
Under en period vill gärna valpar hänga i andra hundars nackar när dom blir överspelta, eller i kopplet. Då stannar jag och säger nej och ser till att det blir lungt innan jag fortsätter.
Om valpen biter sönder koppel skulle jag skaffa ett starkare koppel alt. under en period använda ett koppel med kedja längst ned.
Och ja, jag tycker alla med shibavalpar som är glada i människor ska vara tacksamma och glada....wink

Lena

#19 2012-10-31 10:42:04

Shiro
Medlem
Hundar/kennel:

Lena skrev:

Egentligen förstår inte jag problemet.... blush
En del av mina 5 - läs Pärlan - vill fortfarande, vid 3 års ålder, hälsa. Hon har aldrig någonsin fått göra det men hoppet lever fortfarande. Jag har alltid hållit tillbaka henne och passerat.
Under en period vill gärna valpar hänga i andra hundars nackar när dom blir överspelta, eller i kopplet. Då stannar jag och säger nej och ser till att det blir lungt innan jag fortsätter.
Om valpen biter sönder koppel skulle jag skaffa ett starkare koppel alt. under en period använda ett koppel med kedja längst ned.
Och ja, jag tycker alla med shibavalpar som är glada i människor ska vara tacksamma och glada....wink

Problemet - varken Ranmalis (förmodar jag) eller mitt - är INTE att min hund är glad i människor och andra hundar. Tvärtom tycker jag det är fantastiskt trevligt, att jag har en glad, öppen och tillitsfull hund. Problemet är att jag (och många shibavalpägare) på våra promenader oftast inte hade en chans "att stanna, säga nej och se till att det blir lugnt innan jag fortsätter" - om jag inte mer eller mindre fräste till de andra hundarnas ägare att hålla tillbaka sina hundar. Jag tror inte att särskilt många släpper fram sin hund till någon som går med flera stycken (som du Lena förmodligen oftast gör). På samma sätt som det alltid är de största hundarnas ägare som säger "låt de göra upp själva" om hundarna ryker ihop. Går man däremot med en ensam söt valp är det mer eller mindre fritt fram. Och det är DET som är problemet - att andra inte respekterar att det är VI som ska bestämma om våra valpar får hälsa på främmande hundar och i så fall på vilka, samt på vilket sätt det ska ske. Det är lite svårt att lära valpen att den ska bli lugn och be dig om lov innan den får hälsa istället för att dra/tugga i kopplet/hoppa på bakbenen/vifta med framtassarna/yla/köra med diverse "guttaperkaryck"/you name it -om den andra hunden/människan redan är framme och sniffar/klappar din valp innan du hinner säga flaska.
Och Ranmalis problem är att hennes 5 månader gamla Shuno fortfarande inte fått möjlighet att lära sig att hund/människomöten kan ske på ett lugnt och avspänt sätt och utan att han slår knut på sig själv.

Hälsningar,
Isabella med Shiro & Mio

#20 2012-10-31 11:19:38

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Mina får aldrig någonsin hälsa, på hund eller människa, när vi är ute och går.

Visst har även jag ibland problem med att folk vill släppa fram sina hundar, men det är tvärt nobben från mig. En enda shibavalp skulle jag lyfta upp under armen om ingen annan lösning fanns - och samtidigt gå vidare.

Så jag förstår egentligen nog inte fortfarande att problemet känns så stort... blush

För mig verkar det semester, en enda glad liten hund!smile

Lena

#21 2012-10-31 12:46:05

Shiro
Medlem
Hundar/kennel:

Lena skrev:

Mina får aldrig någonsin hälsa, på hund eller människa, när vi är ute och går.

Visst har även jag ibland problem med att folk vill släppa fram sina hundar, men det är tvärt nobben från mig. En enda shibavalp skulle jag lyfta upp under armen om ingen annan lösning fanns - och samtidigt gå vidare.

Så jag förstår egentligen nog inte fortfarande att problemet känns så stort... blush

För mig verkar det semester, en enda glad liten hund!smile

Synd att jag inte visste det när vi fick hem vår glada pluttskrutt - att det var semester jag fick tonguetonguetongue. Det kändes mera som när man kom hem från BB med sin förstfödda och var helt övertygad att det här det kan bara gå åt pipsvängen för man vet ju ingenting!oh

Dina hundar växer upp eller kommer in i en hel flock och får sin "hund"fostran och sina kompisar hemma.
Jag som ägare till en ensam valp måste välja OM min hund ska få träffa andra, VILKA det blir och HUR de ska få umgås.
I hela min bekantskapskrets finns bara en enda hund och de bor en bit ifrån, därför ville jag att Shiro skulle få några hundkompisar på hemmaplan, som han ska kunna springa och leka med på våra promenader. Det är helt underbart att se hur lycklig han är när han får springa fritt och tumla runt med sin bästis Nalle eller får lära sig av Zelda när man får lukta i en dams bakdel och när man absolut  inte får det. Att aldrig låta honom hälsa på andra på promenaderna var därför ingen lösning för oss, tyckte jag. Däremot att lära honom vilka han fick hälsa på och hur.

Och du har rätt - det är egentligen inget stort problem. När man väl har kommit fram till hur man själv vill ha det. Och när man fått så pass mycket självkänsla som hundägare, att man vågar lita på att det är man själv som vet bäst vad som är bra för ens valp.

Och jag börjar få en känsla att jag har kidnappat Shunos tråd blush Förlåt!!!wave

Hälsningar,
Isabella med Shiro & Mio

#22 2012-11-02 11:46:39

Ranmali
Medlem

Oj, här har jag ju missat alla nya, roliga inlägg! Isabella, du får mer än gärna kidnappa Shunos tråd smile Det är bara kul att få höra om Shiro och hur du själv har tacklat vissa situationer. Som Isabella säger och som jag själv sa innan, så är problemet inte att Shuno är glad och VILL hälsa på människor. Jag är väl medveten om att det är en bra egenskap, speciellt när det kommer till Shibor. Tacksamma är vi och hans glada personlighet förgyller våra dagar! Det är något vi aldrig skulle vilja byta ut. Det som är "problemet" är folk som kommer och hälsar utan att fråga, som mer eller mindre hoppar på honom ute. Det räcker med att de bara får ögonkontakt med honom eller säger "åhh" och han blir så exalterad att han ställer sig på bakbenen, viftar med framtassarna, försöker dra sig fram och SKRIKER för att han vill gå fram och hälsa. Eftersom att vi då ibland har svårigheter att få kontakt med honom utomhus, så blir detta ännu svårare att hantera. Det är DET som är problemet.

Så jag håller definitivt med er om att man ska säga ifrån när folk vill komma fram och hälsa. Men ibland blir det väldigt svårt när som sagt, det räcker med att någon bara tittar på honom..

Helene skrev:

Det verkar som om han får ett överslag och börjar bita i kopplet, i det läget har han redan passerat tidpunkten för inlärning som måste ske innan detta beteende börjar. Tänk er hans acceleration från 1 till 10. Ni kan bara nå honom för inlärning på nivå 1, ev. 2. Sedan handlar det om att bryta beteendet innan man ens kan starta att tala om vad man vill. Mitt råd är att ni fysiskt markerar med hela er kropp att ni är mellan valpen och den han vill hälsa på. Ni får aldrig stanna och prata med den han vill fram till. Ni ska prata med honom och han ska titta på er, är detta svårt kan ni godisförstärka med att visa en köttbulle. Om detta inte går alls så kan det vara ett alternativ att sitta med honom som Isabelle pratar om. Ibland måste man helt enkelt bara gå och om  och ni ska inte prata med honom då. Om han sedan vrider sig som en mask i kopplet bakom er får inte bekomma er. Varken han eller den ni möter "finns" inte utan ni promenerar i vanlig takt som ni vill ha det. När han sedan är mer mottaglig för kontakt kan ni ta den och berömma när han närmar sig ett önskvärt beteende.

Det är exakt detta vi håller på att tränar just nu, med både Shuno och oss själva. Att kunna se NÄR han är på 1 och där säga ifrån på en gång. Det gäller ju att vara uppmärksam på minsta lilla. Som vanligt så går det hur bra som helst inomhus... Men så beger vi oss ut och kontakten går från 10 till 0. Så när vi är ute gör som så att, som du säger, vi går bara förbi alla och de "finns inte". Det tar ett tag tills han slutar vända sig om och man får gå och "dra" ett tag.. men till slut så går det! Om jag inte hade tålamod innan, så kan jag ju säga att jag lär mig nu om vad tålamod verkligen är wink

Isabella skrev:

Jag som ägare till en ensam valp måste välja OM min hund ska få träffa andra, VILKA det blir och HUR de ska få umgås.
I hela min bekantskapskrets finns bara en enda hund och de bor en bit ifrån, därför ville jag att Shiro skulle få några hundkompisar på hemmaplan, som han ska kunna springa och leka med på våra promenader. Det är helt underbart att se hur lycklig han är när han får springa fritt och tumla runt med sin bästis Nalle eller får lära sig av Zelda när man får lukta i en dams bakdel och när man absolut  inte får det. Att aldrig låta honom hälsa på andra på promenaderna var därför ingen lösning för oss, tyckte jag. Däremot att lära honom vilka han fick hälsa på och hur.

Jag känner ju igen mig så väl! Shuno är vår enda och första hund. Bortsett från hans syskon som han växte upp med, så har Shuno bara träffat min brors hund. Det tog några träffar tills han blev någorlunda bekväm, men tyvärr hinner vi inte träffa dom så ofta så han har ingen vän han kan leka med! Jag får ju ont i hjärtat när jag går förbi hundar som springer och leker tillsammans för jag vill att Shuno ska få göra det också! Pågrund av detta så har det blivit svårare för honom att hälsa på andra hundar, han vet inte riktigt hur man gör eller så är han osäker. Vi försökte få honom att hälsa på hans syskon när vi var på valpkurs men då morrade han bara och kändes väldigt osäker. Det är därför jag inte är riktigt bekväm med att låta honom få hälsa på andra hundar. Främst för att jag inte känner ägaren och dess hund, så jag litar inte på vem som helst och för att vi har inte lärt känna varandra så väl när de kommer till just hundmöten. Min självkänsla som hundägare blir bara bättre och bättre ju mer vi lär känna varandra, men just när det kommer till hundmöten så är jag inte riktigt där ännu.

Men hur lärde du Shiro hur man hälsar? smile

Isabella, du får mer än gärna berätta om vad du menar med ryggsäcken. Jag har läst om den i några valpböcker, men det vore kul att läsa om hur du gör det med Shiro!

Ranmali, Shuno & Zelda.

#23 2012-11-02 14:27:09

Shiro
Medlem
Hundar/kennel:

Ranmali skrev:

Isabella, du får mer än gärna kidnappa Shunos tråd smile

Vad skönt! Då får du huka dig, för här kommer en riktigt lång en evilgrin

Jag kan ju inte påstå att det här med att hälsa på andra hundar sköttes så där exemplariskt hela tiden hos oss. whistle I början var det mer eller mindre fritt fram för alla nyfikna, både hundar och tvåbenta och särskilt fritt fram var det om även Shiro hoppade på baktassarna, viftade, snurrade och drog som tokig för att få hälsa. Men efter ett par möten med hundar som tyckte att en valp ska sättas på plats direkt och det riktigt ordentligt, insåg vi att vi måste börja välja vilka som han får träffa. Helst innan han råkar ut för någon riktig elaking, som får honom rädd för alla hundmöten. I det läget hade han ju träffat nästan alla grannskapets hundar och vi visste, vilka han funkar med och vilkas ägare vi funkar med. Så vi började bara passera en del hundar som ni nu gör med Shuno, dragandes en "baklängeshund" i kopplet. De hundar som vi visste att vi kan lita på fick han hälsa på efter att han satte sig ner och tittade på oss. I början använde vi oss av "ryggsäcken"  - han fick hälsa så fort han lugnade ner sig och slappnade av. Så småningom räckte det bara med kommandot "sitt". Utom när vi möter hans bästis, settern Nalle - än idag är det helt omöjligt att få någon av dessa två att uppföra sig värdigt när de får korn på varandra, det är bara koppla loss dem snabbt och hoppa fort undan själv...lol

Ryggsäcken är enligt mig en suverän liten trollerikonst, som hos oss snabbt förvandlade en urflippad, överspelt, nästan histerisk valp till en filbunke. 
Börja träna när han är lugn. Du står/sitter på knä med lätt särade ben. Sätt Shuno mellan dina ben och med ryggen mot dig och håll honom lugnt men bestämt över bröstet, så han inte kan ta sig loss. Framför dig och utom räckhåll för honom lägger du några bitar av hans älsklingsgodis. När han försöker slingra sig för att nå godiset, håll lugnt kvar. Prata inte och sök inte ögonkontakt, det är en avslappnings- och inte en kontaktövning. Jag brukade ibland massera honom lätt på bröstet samtidigt som jag höll. Så fort han lugnar ner sig och slutar försöka ta sig loss, ger du honom en godisbit. Efter några övningar, kommer han att slappna av direkt du sätter honom i ryggsäcken och då behövs det inget godis som belöning. Belöningen kan t ex bli att han får gå fram och hälsa, eller bara att det blir en skön, avslappnad stund med matte som masserar hans bringa.

Jag har ingen aning hur kursutbudet är där ni bor, men om ni har någon "slyngelkurs" i närheten kan jag varmt rekommendera att gå en sådan. Den vänder sig till lite äldre valpar, mitt i eller på väg in i "slyngelåldern" och består mest av kontaktövningar. Då får ni tillfälle att träna kontakt med Shuno under ordnade former och med andra hundar omkring er. Av de kurserna vi gick, tyckte jag att just slyngelkursen varit mest givande.

Hälsningar,
Isabella med Shiro & Mio

#24 2012-11-07 15:23:41

Ranmali
Medlem

Haha, vad roligt! Klart att "ryggsäcken" inte behövs när han ska träffa sin bästa vän wink.

Shiro skrev:

Ryggsäcken är enligt mig en suverän liten trollerikonst, som hos oss snabbt förvandlade en urflippad, överspelt, nästan histerisk valp till en filbunke.

Tack så mycket för din förklaring Isabella. Börjar förstå mer och mer att du tycker att det är en suverän trollerikonst! Vi har provat "ryggsäcken" ett par gånger nu och visst att det tar sin tid för att han ska lugna sig, men han gör ju det till slut (alltid med en stor pust dock tongue). Vi har däremot inte provat den utomhus ännu. Ska bli kul att se hur det funkar då!

Du, tack för rådet. Det ska jag definitivt kolla upp! Vi var ju på valpkurs med Shuno och det gick mestadels ut på att bara gå runt och titta på vad andra gör och "bara vara" där. Att få kontakt med honom var ju rent av omöjligt. Men nu när han känns en aning mognare så kanske det vore bra med en sån "slyngelkurs".

Såg förresten en bild på Shiro här på infot. Vad han är vacker! love.. Hur vanligt är det med vita Shibor?

Ranmali, Shuno & Zelda.

#25 2012-11-08 11:48:24

Shiro
Medlem
Hundar/kennel:

Ranmali skrev:

Vi har provat "ryggsäcken" ett par gånger nu och visst att det tar sin tid för att han ska lugna sig, men han gör ju det till slut (alltid med en stor pust dock tongue). Vi har däremot inte provat den utomhus ännu. Ska bli kul att se hur det funkar då!

Som med alla övningar bör ryggsäcken tränas in ordentligt i lugn och ro och utan externa störningar, innan man kan ha glädje av den utomhus. När den väl sitter som den ska, varvar hunden snabbt ner och sitter lugnt och avslappnat, mer eller mindre per automatik. Först då kan man prova den även i mer krävande situationer.

Ranmali skrev:

Vi var ju på valpkurs med Shuno och det gick mestadels ut på att bara gå runt och titta på vad andra gör och "bara vara" där. Att få kontakt med honom var ju rent av omöjligt. Men nu när han känns en aning mognare så kanske det vore bra med en sån "slyngelkurs".

Kom på en sak till angående att träna kontakt - jag kan också rekommendera att läsa "Kontaktkontraktet" av Eva Bodfäldt. Tyckte väldigt mycket om det mesta i den boken, riktigt bra!

Ranmali skrev:

Såg förresten en bild på Shiro här på infot. Vad han är vacker!
love.. Hur vanligt är det med vita Shibor?

Shiro tackar för berömmet och han håller så klart med big_smile.
Det föds ibland enstaka vita, eller som det egentligen heter, créme valpar. Har för mig att det beror på att Japanerna blandar in creméfärgade hundar i aveln för att få fram bättre urajiro, så de anlagen finns hos shiban. Crémefärgen är dock inte godkänt i rasstandarden, vilket bl a innebär att man inte kan ställa ut crémefärgade shibor, i alla fall inte i de länder där man följer NIPPO standard. Tur för oss - och för Shiro - att vi inte har några som helst utställningsambitioner tongue

Hälsningar,
Isabella med Shiro & Mio

#26 2013-01-10 19:02:13

Ranmali
Medlem

Jag skulle behöva lite tips. Shuno är väldigt glad i mat och tuggar väldigt sällan. Idag glufsade han i sig maten så snabbt att han spydde direkt efter. Blev lite misstänksam när han mer eller mindre svalde maten på en halv minut! Vi har försökt att lägga ut maten på en bricka, så han blir tvungen att ta en kula i taget och hoppades att han då skulle tugga lite mer men nej, det gjorde han inte! För övrigt så går han fortfarande på valpfoder och får fodret uppblött. Han sväljer oavsett om det är torrt eller blött. Har ni några tips på hur vi kan få honom att börja tugga maten så han mår lite bättre i magen och tarmarna?

Tacksam för svar! smile

Ranmali, Shuno & Zelda.

#27 2013-01-10 19:17:35

Caroline
Medlem
Från: Stockholm/Norrtälje
Registrerad: 2012-06-06
Hundar/kennel:
HANA Homare No Kochou Go Takahirasou

Kanske ett dåligt tips, kan inget om valpar, men det finns matskålar för hetsätare. Det är med "pinnar" som står upp så att de får jobba lite för att få i sig maten.

Hälsar Caroline

#28 2013-01-10 19:18:29

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Det finns matskålar som gör, att hundarna måste jobba lite för maten så att det går långsammare att äta.
Annars är min erfarenhet att valpar som äter fort är hungriga och behöver mer mat.

Lena

#29 2013-01-10 19:36:13

Ranmali
Medlem

Tack Caroline och Lena! Det var absolut inte ett dåligt tips smile Såna matskålar som ni skriver om är nog exakt det han behöver. Han får ungefär 1 1/2 dl foder morgon och kväll. Vi har testat att ge honom mer mat, men han åt lika fort då. Det är nyligen vi började ge honom 1 1/2 dl. Hur mycket brukar ni ge era hanar som är 8 månader gamla? Förstår att det är väldigt individuellt. Men vi har lite svårt med matdoseringen då han alltid känns lika hungrig oavsett hur mycket mat han får..

Ranmali, Shuno & Zelda.

#30 2013-01-10 19:43:35

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Låter som lite mat för mig till en växande unghane. Jag ger inte heller valpfoder i den åldern. Man måste ge mer mat under en längre period, inte bara några dagar.
När Hana var i den åldern åt hon 7 dl/dag mot 2 som vuxen. Min hanvalp på 5 mån ger jag 4 dl/d av vuxenfoder.
Ingen valp ska behöva vara hungrig, då får man byta mot "lättare" mat och ge mer. Om hunden blir för tjock kan man ge råa morötter och annat att tugga på.

Lena

Sidfot