#31 2013-01-10 19:48:36

charlla
Medlem
Registrerad: 2010-07-04
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Re: Shiban Shuno!

Om han har andra aktiveringsleksaker så kan du ju stoppa in maten i dem också. Juni får sitt färskfoder i kongen ibland, mest när hon kan vara utomhus och äta så det inte blir så kladdigt.
Om du inte blöter upp fodret kan du peta in kulorna i vecken på en hopvikt filt eller handduk, det tar tid att få fram maten då.
Mängdmässigt har jag inga idéer om vad som är lagom.

#32 2013-01-10 20:15:38

Ranmali
Medlem
Registrerad: 2011-11-06

Men gud, nu får jag ju en klump i magen hmm.. Lena, gav du Hana 7 dl vuxenfoder då? När byter du från valpfoder till vuxenfoder?

Han har en aktiveringsleksak som vi brukar stoppa maten i, men han tuggar ändå inte kulorna utan sväljer bara allting.. Det gäller allt, vare sig det är godis eller foder. Det enda han tuggar är större kex, så vuxenfoder med större kulor kanske är en del av svaret på vårt problem...

Ranmali, Shuno & Zelda.

#33 2013-01-10 20:42:26

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Jag börjar med vuxen foder efter tandömsningen, dvs runt 4-5 mån.

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#34 2013-01-11 07:43:54

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

- glömde säga att man dessutom gärna ska avmaska en valp/unghund som verkar hungrig jämt.

Lena

#35 2013-01-11 08:50:00

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Men 7 dl låter väldigt mycket...fast jag har ju en kinkig liten fis så jag vet inte.

#36 2013-01-11 09:49:21

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

charlla skrev:

Men 7 dl låter väldigt mycket...fast jag har ju en kinkig liten fis så jag vet inte.

Japp,.7 dl och hon är ändå tik.

Lena

#37 2013-01-11 14:41:35

Ranmali
Medlem

Tack Lena! Det blir avmaskning nu till helgen och vi har just köpt vuxenfoder. Nu ska vi öka maten successivt så får vi se hur det går smile

Ranmali, Shuno & Zelda.

#38 2013-01-20 21:40:05

Ranmali
Medlem

Får man tycka att shibor är det vackraste som finns? loveblush

http://register.shibainfo.com/media/hundbilder/7549/bild1_7549.jpeg

Ranmali, Shuno & Zelda.

#39 2013-01-20 21:50:38

Goldenhill
Medlem
Från: Sala
Registrerad: 2010-06-05
Hundar/kennel:
Okami's Lai-un "Kumo" och Brazil Jack's Daikokuten "Yume"
Webbsida

Ranmali skrev:

Absolut! big_smile Med rätta också!

"My way or the highway!"
hundfylldadagar.blogspot.sefox

#40 2013-01-21 04:41:37

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Växande hundar behöver mycket mat, men de växer i perioder som gör att de ibland behöver mindre och man får hålla koll på hullet. Olika hundar kräver också olika mängd mat beroende på energi och förbränning. Olika foder kan innehålla olika saker, billiga foder innehåller oftast mindre mängd kött och är mindre mättande. Man kan se på avföringen när manbyter foder, ett bättre foder tas upp bättre av kroppen och mängden som kommer ut minskar.

Min äldsta hane har ätit mycket i hela sitt liv. Det är först som 10-åring han är nere på 3 dl torrfoder om dagen + lite extra annat. Andra behöver oftast mindre mängd mat i den åldern men båda är normala för olika individer.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#41 2013-01-21 07:40:08

Ranmali
Medlem

Goldenhill skrev:

Ranmali skrev:

Absolut! big_smile Med rätta också!

lol Eller hur!

Ranmali, Shuno & Zelda.

#42 2013-01-21 08:03:30

Ranmali
Medlem

Tack Helene! Shuno har fått Eukanuba sen han föddes och vi har fortsatt med det eftersom att han är så förtjust i det fodret. Nu har vi bytt till deras vuxenfoder och det fungerar bra. Han har ju lite hull och vi har börjat ha lite mer koll på de nu än när han var yngre. Men det har vi fått höra är "valphull" och att det går bort. Vi började byta foder successivt för en vecka sedan och hittills så har det gått bra och han får lite mer än förut. De senaste dagarna har han slutat äta så fort och det var ju de största problemet. Nu hoppas vi att det håller i sig.

Han rör sig 10ggr mer på promenaderna nu när det är snö ute. Han ÄLSKAR ju snö! Han dyker, rullar runt, äter snön och självklart måste man ju bråka lite med snön också lol.. Så just nu känns det bra att han får lite mer än förr med tanke på hur mycket energi han gör sig av med.

Men just det här med att veta hur mycket som är tillräckligt kan jag tycka är lite svårt eftersom att han är väldigt glad i mat. Sen är det så svårt att jämföra med andra för att det är väldigt individuellt.

Ranmali, Shuno & Zelda.

#43 2013-01-21 09:55:02

bamse
Medlem
Från: Södra Sandby
Registrerad: 2008-08-29
Hundar/kennel:
Dandyboss Chuzenji-Ko-Son Bamse, (i minne), Honto-No-Ginza, Sutamuroku Lil´ZZ Taito

Förutom den övriga maten Ginza och Taito får, (färskfoder och rester), så har de alltid varsin skål med torrfoder stående. Ginza rör den mycket sällan, medan Taito ofta knaprar i sig lite kulor på natten. De äter så mycket de vill och ingen av dem har för mycket hull.  paws

#44 2013-01-21 10:44:31

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Ranmali skrev:

Tack Helene! Shuno har fått Eukanuba sen han föddes och vi har fortsatt med det eftersom att han är så förtjust i det fodret. Nu har vi bytt till deras vuxenfoder och det fungerar bra. Han har ju lite hull och vi har börjat ha lite mer koll på de nu än när han var yngre. Men det har vi fått höra är "valphull" och att det går bort. Vi började byta foder successivt för en vecka sedan och hittills så har det gått bra och han får lite mer än förut. De senaste dagarna har han slutat äta så fort och det var ju de största problemet. Nu hoppas vi att det håller i sig.

Han rör sig 10ggr mer på promenaderna nu när det är snö ute. Han ÄLSKAR ju snö! Han dyker, rullar runt, äter snön och självklart måste man ju bråka lite med snön också lol.. Så just nu känns det bra att han får lite mer än förr med tanke på hur mycket energi han gör sig av med.

Men just det här med att veta hur mycket som är tillräckligt kan jag tycka är lite svårt eftersom att han är väldigt glad i mat. Sen är det så svårt att jämföra med andra för att det är väldigt individuellt.

thumbup thumbup

Ser att Hana är hans mormor - min erfarenhet av Hana-barnen och barn-barnen är att dom ibland har behövt mycket mat under uppväxten. Dom rör sig som sagt väldigt mycket också.... - det går åt energi! smile

Det är ett gott tecken att han äter långsammare - tror att övergången till vuxenmat spelar in - dom "står" sig bättre på den än valpfodret.

Min valp Boy 5 månader hade samma problem i USA - men nu sedan han kom till mig så äter han långsammare, när han började få vuxenmat.

Det är ju lätt att ta till olika "verktyg" (som skålar) om hunden har ett problembeteende, men oftare ska man nog fundera i andra banor - som nu vilket foder. Eukanuba räknas ju som ett bra foder.

Läste i registret att du beskriver honom som så glad och positiv, inte minst mot andra människor - det låter väldigt bra!! heart heart heart heart Det är egenskaper jag har sett i Hanas linjer och jag tycker mycket om det! thumbup

Lena

#45 2013-01-21 18:14:34

Ranmali
Medlem

Lena skrev:

Ranmali skrev:

thumbup thumbup

Ser att Hana är hans mormor - min erfarenhet av Hana-barnen och barn-barnen är att dom ibland har behövt mycket mat under uppväxten. Dom rör sig som sagt väldigt mycket också.... - det går åt energi! smile

Det är ett gott tecken att han äter långsammare - tror att övergången till vuxenmat spelar in - dom "står" sig bättre på den än valpfodret.

Min valp Boy 5 månader hade samma problem i USA - men nu sedan han kom till mig så äter han långsammare, när han började få vuxenmat.

Det är ju lätt att ta till olika "verktyg" (som skålar) om hunden har ett problembeteende, men oftare ska man nog fundera i andra banor - som nu vilket foder. Eukanuba räknas ju som ett bra foder.

Läste i registret att du beskriver honom som så glad och positiv, inte minst mot andra människor - det låter väldigt bra!! heart heart heart heart Det är egenskaper jag har sett i Hanas linjer och jag tycker mycket om det! thumbup

Vad roligt att få höra om Shunos familj och att det kan stämma in så bra! Nu kanske jag misstar mig, men visst är din fina tös Pärlan moster till Shuno? Jag har faktiskt fått höra att Shuno är väldigt likt Miko i hans sätt att vara. Han kanske har ärvt lite från sin moster med! smile

Det är faktiskt väldigt skönt att han äter långsammare nu och att han börjar njuta av maten istället för att sluka i sig allt i en och samma andetag!

Jo tack lol energi går det åt minsann. Vi trodde att han hade nog med energi innan snön kom, nu känns han som en speedad liten unge som han rullar och hoppar runt!

Han är faktiskt en väldigt glad hund! heart Vi blev ju ganska chockade över hur människoglad han var när vi just fick hem honom eftersom att vi har läst så mycket om hur reserverad shiban är. Men Shuno är raka motsatsen till det. Hundar intresserar inte honom alls, men människor heart....
När vi är ute och går kan folk inte ens blänga åt hans håll utan att han skriker av lycka och springer allt vad han har så han får hälsa. Som tur är så tycker de flesta att det är charmigt! Nu har han fått smeknamnet Shiban "Elvispen" Shuno, för att hans svans går non-stop lol

Ranmali, Shuno & Zelda.

#46 2013-01-21 18:31:31

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

GUUUUUUDDDDD!!!! så underbar han verkar!!! love

Ja, Pärlan är moster och jag kan berätta att hon fortfarande, vid 3 års ålder, NÄSTAN skriker av lycka när hon får se människor... smile

Lena

#47 2013-01-22 20:25:51

Ranmali
Medlem

Jaaa, det är han verkligen! love

Vad roligt!!! Skönt att höra att hon fortfarande är så och att det inte är något som försvinner med tiden. Vilka underbara egenskaper Hana har lämnat vidare till sina barn och barnbarn heart

Ranmali, Shuno & Zelda.

#48 2013-01-23 11:03:31

bamse
Medlem
Från: Södra Sandby
Registrerad: 2008-08-29
Hundar/kennel:
Dandyboss Chuzenji-Ko-Son Bamse, (i minne), Honto-No-Ginza, Sutamuroku Lil´ZZ Taito

Hana är också Taitos mormor, och Taito älskar alla fortfarande, och han fyller 2 år i mars. Han är också väldigt förtjust i barn och är speciellt tålmodig med små barn, typ 1-3 år, såna som kan dra en i svansen och pilla en i nos och mun. När han tröttnar går han bara undan. thumbup

#49 2013-01-23 11:20:17

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Hana är Junis farmor. Juni har inte ärvt denna egenskap. Tyvärr spelar det nog mycket in att hon blev skrämd av en man runt ettårsåldern och sviterna av det kämpar vi fortfarande med att träna bort.

#50 2013-01-23 11:30:22

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Ranmali skrev:

Vad roligt!!! Skönt att höra att hon fortfarande är så och att det inte är något som försvinner med tiden. Vilka underbara egenskaper Hana har lämnat vidare till sina barn och barnbarn heart

Verkligen!!! heart heart heart

Lena

#51 2013-01-23 11:31:30

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

charlla skrev:

Hana är Junis farmor. Juni har inte ärvt denna egenskap. Tyvärr spelar det nog mycket in att hon blev skrämd av en man runt ettårsåldern och sviterna av det kämpar vi fortfarande med att träna bort.

Juni har en del annat temperament i stamtavlan också. Umais efterkommande har ibland varit känsliga och ibland inte helt lätta att handskas med.

Lena

#52 2013-01-23 11:37:24

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Och det säger du nu???! big_smile

#53 2013-01-23 11:38:29

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

charlla skrev:

Och det säger du nu???! big_smile

- men dom är roliga också.. lol

Lena

#54 2013-01-23 16:42:59

Ranmali
Medlem

bamse skrev:

Hana är också Taitos mormor, och Taito älskar alla fortfarande, och han fyller 2 år i mars. Han är också väldigt förtjust i barn och är speciellt tålmodig med små barn, typ 1-3 år, såna som kan dra en i svansen och pilla en i nos och mun. När han tröttnar går han bara undan. thumbup

Det är ju så roligt att höra! Har Taito haft barn runt sig sen han var valp? Shuno har inte träffat så små barn ännu, men han blir överlycklig när han går förbi barnvagnar och små barn som leker ute i gården. Sen tror jag att han skulle vara ganska tålmodig med barn, för ibland kan jag pilla på honom som en 1-3 åring och sånt står han ut med lol

Ranmali, Shuno & Zelda.

#55 2013-01-23 16:47:20

Ranmali
Medlem

charlla skrev:

Men gud, sånt där är ju hemskt! Hur gammal är Juni nu? Är hon bara rädd för män eller är det alla främmande människor? Jag har själv tänkt på det där. Andra dagen hemma med Shuno då han var 8 veckor gammal så fick vår grannes ENORMA doggo syn på honom och började skälla som en tok. Shuno blev så rädd! Han är hur bra som helst med människor, men han är så osäker när det kommer till andra hundar. Det ska morras och ja.. du förstår. Jag har börjat undra nu på sistone om det sitter kvar i honom.

Ranmali, Shuno & Zelda.

#56 2013-01-23 17:23:57

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Hon är 2,5 år. Hon är inte rädd för främmande människor men vill helst slippa bli klappad, det tror jag mer ligger inom det normala för en reserverad shiba. Men hon tycker det är ganska jobbigt när det kommer hem folk.
Mannen som skrämde henne var stor och tjock så vi märkte det först när vi hade besök av en killkompis som är storlek xl att hon reagerade konstigt på honom men inte på kvinnan som också var med. Nästa gång kom min sambos mamma på besök, Jättetrevligt tyckte Juni tills hon fick syn på hennes man som är stor och överviktig. När de kom förbi nästa dag ihop reagerade Juni på båda två. Sen eskalerade det så att alla som kom hem till oss var läskiga. Oavsett om det var mina kompisar som hon känner väl och tycker om annars.

#57 2013-01-23 19:37:12

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Det  där är orsaken till att jag säger till mina valpköpare att alltid vakta sina valpar och unghundar mot alla otrevliga upplevelser. En chock sitter i för livet.
En shiba är en urhund som har en benägenhet att lägga obehagliga upplevelser på minnet. En vargunge dör om den glömmer det obehagliga.

Lena

#58 2013-01-23 19:57:57

Ranmali
Medlem

Lena skrev:

Det  där är orsaken till att jag säger till mina valpköpare att alltid vakta sina valpar och unghundar mot alla otrevliga upplevelser. En chock sitter i för livet.
En shiba är en urhund som har en benägenhet att lägga obehagliga upplevelser på minnet. En vargunge dör om den glömmer det obehagliga.

Absolut! Sen är det dock inte alltid lätt att ha koll på hela sin omgivning. Vi bor i ett bostadsområde där andra hundägare inte har någon respekt för sina grannar och andra hundägare. Häromdagen hade en kvinna sin pitbull lös i området som hade fått syn på Shuno och sprungit mot honom när min sambo var ute med honom. Tyvärr så är det inte första gången det har hänt heller. Vi har varit ute och haft lösa hundar springandes mot oss flera gånger. Jag blir så arg på sånt, att man inte får gå med sin hund ifred.

Ranmali, Shuno & Zelda.

#59 2013-01-23 20:18:29

charlla
Medlem
Hundar/kennel:
Izahami "Juni"

Jamen självklart försöker man skydda sin hund, men som sagt det är inte alltid möjligt att styra över själv.

#60 2013-01-23 20:22:48

Ranmali
Medlem

Stackars tjej! heart Jag hoppas att det blir bättre och att det är något som så småningom kan tränas bort.

Ranmali, Shuno & Zelda.

Sidfot