#61 2013-01-23 21:29:25

Caroline
Medlem
Från: Stockholm/Norrtälje
Registrerad: 2012-06-06
Hundar/kennel:
HANA Homare No Kochou Go Takahirasou

Re: Shiban Shuno!

Kan inte låta bli att skratta lite när jag läser om Hana. För nu när hon bor i Stockholm är hon iallafall inte så intresserad av vuxna främlingar (skönt tycker vi).
Hon kikar efter dem ibland, mest för att kolla läget men inget mera.

Hälsar Caroline

#62 2013-01-24 05:14:43

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Caroline skrev:

Kan inte låta bli att skratta lite när jag läser om Hana. För nu när hon bor i Stockholm är hon iallafall inte så intresserad av vuxna främlingar (skönt tycker vi).
Hon kikar efter dem ibland, mest för att kolla läget men inget mera.

Nä, Hana själv har aldrig varit så där överdrivet intresserad av människor. Klart hon gillar dom, speciellt män som hon är väldigt svag för, men hon är alldeles för förnäm för att falla ut i överdrivna känslomässiga beteenden... cool Är man Drottning så är man.

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#63 2013-02-04 14:50:26

Ranmali
Medlem
Registrerad: 2011-11-06

Shuno har inte det lätt just nu. På lördag blir han 9 månader (tiden går för fort) och vi märker att det börjar spöka lite. Idag var han livrädd för en trafikskylt som han går förbi varenda dag! Den var så otäck och han ville absolut inte gå förbi den. Nej, inte ens på andra sidan gatan utan vi skulle vända. Det var tryggast så.

Sen har vi det här med nummer 2.. Shuno har alltid varit petig med att hitta rätt snö eller gräsplätt Det ska liksom inte vara för mjukt eller för hårt, det ska vara alldeles lagom. Men nu när både gräset och snön är hårt vet Shuno inte riktigt vad han ska göra. Jag kan känna hans frustration när han inte hittar rätt ställe att göra nummer 2 på, det letas och letas och letas men ingenting duger... Då drar Shuno ett stort suck och tittar på matte, som att han vill att jag ska trolla fram ett ställe som är alldeles perfekt för honom. heart

Sen tar han ut frustrationen på kopplet istället. Det är ju så roligt att bita på kopplet just nu (vi som hade klarat oss ett bra tag utan det). Så bråkar han lite med husse och matte om att det är bättre att bita på kopplet än att fortsätta på promenaden och tycker att det är rent av löjligt när de tar fram en boll och försöker avleda honom. Så blir vi frustrerade på varandra istället..

Men all frustration försvinner så fort man hittar sin lilla kille drömma sött i köket heart

http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/602261_2500746813965_1014223509_n.jpg

Ranmali, Shuno & Zelda.

#64 2013-02-04 18:15:12

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Så söt!! Och PRATA inte om nr 2... devil - Zum har haft gigantiska svårigheter när det blev hårt överallt.... neutral

Lena

#65 2013-02-05 17:53:05

Ranmali
Medlem

lollollol

Idag har det snöat hela dagen så Shuno har varit överlycklig och fått göra nummer 2 utan problem! Han var så lycklig när han kom ut att han började hoppa av lycka!!

Hoppas att Zum också har fått lite snö så hon kan få uträtta sina behov! De är inte lite kräsna dom här shiborna wink

Ranmali, Shuno & Zelda.

#66 2013-02-05 22:28:46

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Tjohoo! Ibland blir livet så enkelt! lol

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#67 2013-02-06 04:28:27

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Zum hälsar att ja, det kan verkligen bli lättare ibland! :-)

Lena

#68 2013-02-27 12:25:51

Ranmali
Medlem

Vilken härlig morgon vi har haft! Shuno blir lika glad av solen som jag blir. Vi har varit ute och bara gått.. Utan att tänka eller stressa utan bara njutit av varandras sällskap heart. Blev chockad när jag kom hem och såg att vi hade lyckats gå en hel mil utan att ens märka av det (och utan att Shuno flippat på kopplet)! thumbup..

Det är så roligt för vi har just lagt märke till att Shuno är kär, i en liten Bichon frisé! Hon är så fruktansvärt feminin och söt, så jag blir ju lite stolt över att vår kille har bra smak lol Men varenda gång han får syn på henne, även om hon är flera meter ifrån oss, så blir han helt utom sig av lycka! Hon är lite rädd för honom för att Shuno glad betyder Shuno hoppar, skuttar och skriker.. Allt på en och samma gång! Så när han blir liiiite lugnare så kanske han får chansen att ge henne en liten puss. Det är ju faktiskt det gulligaste jag sett heart

Bjuder på en bild på vår kille från dagens promenad!
http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/522756_2862349853815_1690001113_n.jpg

Ranmali, Shuno & Zelda.

#69 2013-02-28 18:40:50

Ranmali
Medlem

Shuno är nog inte så mycket valp längre.. Han har kommit in i puberteten och det är full fart! Han kunde börja jucka förut men lyssnade direkt när vi sa ifrån. Nu så går han in i "trans" och blir svår att få kontakt med och ger sig verkligen inte. Vi brukar köra "ryggsäcken" eller bara sitta med honom tills han lugnar ner sig. Men, jag tänkte höra om ni har några andra tips på hur vi kan hantera när han blir så intensiv?

Ranmali, Shuno & Zelda.

#70 2013-02-28 21:23:56

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Menar du att han juckar när du säger att han blir intensiv? smile

Lena

#71 2013-03-01 08:29:42

Ranmali
Medlem

Nej, utan det är mer hans beteende när han inte Får jucka. Vi säger ju ifrån direkt och tar bort honom, men så fort vi släpper honom så är han tillbaka och försöker igen. Så kan vi hålla på hur länge som helst, så därför brukar vi ha honom i famnen tills han lugnat ner sig och han blir ju lugnare, men sen är han tillbaka 5 min efter. Det är mer hans beteende när han vill jucka som jag upplever som intensiv. Han nosar hysteriskt, flämtar och ger sig inte. Han springer efter en vart man än går och gör allt för att få tag på ett ben. Jag förstår ju att det är en del av puberteten men jag tänker bara om du/ni har upplevt samma sak och hur du/ni har hanterat det? smile Måste ju vara väldigt stressande för honom och jag vill bara kunna underlätta för både honom och oss nu när det irrar så mycket hormoner i vår lilla kille.

Ranmali, Shuno & Zelda.

#72 2013-03-01 09:52:30

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Boy red en del på mina tikar precis när han kom, men nu gör han det inte. Tikarna kan ibland vilja rida efter löp. Jag säger bestämt ifrån och låter inte hunden komma så nära mig att den kan försöka.....
Vatten kan vara effektivt om man inte kan bryta beteendet på annat sätt.

Lena

#73 2013-03-02 08:12:47

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Hormoner är en stark drift som en ung hund kan ha i överdos, det är en ny känsla som de inte har lärt sig hantera.  Det är extra svårt att nå dem vid denna första kärlek då instinkten lätt tar över före all inlärning. Men han måste ju träna på att hantera detta.

Att han försöker om och om igen betyder (i hans värld) att ni inte lyckats tala om för honom att det är förbjudet att jucka på era ben. Ni jobbar ju med det men det är viktigt att ni försöker förstå hur han uppfattar er; d.v.s är ert budskap tillräckligt tydligt och konsekvent för hans hundhjärna? Har han börjat jucka så är ni långt ifrån att nå honom - ni måste bryta beteendet innan det "bryter" ut. När det bara finns i blicken så att säga. Säger ni för många kommandon? - det måste vara väldigt enkelt och svart eller vitt just nu. Hur övertygande är ert kroppsspråk? Kan ni ändra på något hos er själva så att han bättre förstår?

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#74 2013-03-03 11:11:38

Ranmali
Medlem

Lena skrev:
Vatten kan vara effektivt om man inte kan bryta beteendet på annat sätt.

Jag hade faktiskt glömt bort det helt. Vi försökte använda oss utav vatten när Shuno var yngre och det fungerade inte så bra. Han la sig alltid ner med rumpan uppe och tyckte att det var hur kul som helst lol.. Men det kanske fungerar nu när han är lite äldre! thumbup

Helene skrev:
Att han försöker om och om igen betyder (i hans värld) att ni inte lyckats tala om för honom att det är förbjudet att jucka på era ben. Ni jobbar ju med det men det är viktigt att ni försöker förstå hur han uppfattar er; d.v.s är ert budskap tillräckligt tydligt och konsekvent för hans hundhjärna? Har han börjat jucka så är ni långt ifrån att nå honom - ni måste bryta beteendet innan det "bryter" ut. När det bara finns i blicken så att säga. Säger ni för många kommandon? - det måste vara väldigt enkelt och svart eller vitt just nu. Hur övertygande är ert kroppsspråk? Kan ni ändra på något hos er själva så att han bättre förstår?

Du ger mig alltid såna tankeställare ide. Jag tror definitivt att problemet ligger hos oss! Nu när det är så mycket som händer med honom så är det lite svårt att hålla koll på allting. Han har börjat uppmärksamma andra hundar (förut var det BARA människor), han drar väldigt mycket och vill stanna och lukta på varenda kiss fläck, vare sig fläcken är på andra sidan vägen. Han är rädd för olika saker varje dag. Häromdagen tog det oss 20 min att få in honom i hissen hos mina föräldrar trots att vi har varit där flera gånger sen han var liten. Ja, det är mycket vi tränar just nu och man glömmer att det inte är bara Shuno som ska tränas, vi måste ju träna oss själva lika mycket! Jag kom faktiskt på när jag läste ditt inlägg att vi har nog tjatat ut "Nej" rätt så mycket. Nu har vi bestämt att vi ska sluta med "Nej" helt och byta ut det till "Fy" eller något annat. Så kanske vi kan tillsammans med tydligare kroppsspråk få honom att förstå vad vi vill lite bättre! Jag och husse har tränat lite kroppsspråk nu på morgonen, så vi hoppas på framsteg! smile

Helene skrev:
ni måste bryta beteendet innan det "bryter" ut.

thumbupthumbup
Jag behövde verkligen bli påmind av det här! Det är så viktigt och tyvärr så glömmer man bort det ibland. Man blir frustrerad på situationen och glömmer bort att det inte är effektivt att säga ifrån när han redan har gått från 0 till 10. Det är ju något vi måste utgå ifrån även när det gäller hundmöten just nu. Nu får jag och husse även träna på tajming!

Det är ganska fantastiskt hur vi tränar honom och han tränar oss! heart

Tack för era tips!!

Ranmali, Shuno & Zelda.

#75 2013-03-03 11:28:02

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Jag kan också tillägga att rejält med motion är a och o för att mota oönskade beteenden. Rejäla promenader där ni också övar enkla saker som att stanna, vid sidan och framför, vänta - t ex innan ni går över gatan - små inkallningar i kopplet, vända med er, gå med slakt koppel och uppmärksamhet mot er korta bitar etc etc.

Det stärker er dominans och ökar följsamheten.

Lena

#76 2013-03-03 13:40:35

Dess
Medlem
Från: Lysekil (från Värmdö Sthlm)
Registrerad: 2011-02-20
Hundar/kennel:
Shiro

Vi har inte haft ngr problem med juckande under Shiros uppväxt. O som vanligt har alla kommit med fina o vettiga inlägg redan. thumbup Men som Helene skrev, det viktiga för oss när Shiro fått ngt fuffens för sig är att bryta det INNAN det händer. Man ser det så tydligt på sin hunds kroppsråk o blick när man väl lärt sig. wink Men jag vill även lägga till att när vår unga hund blev sådär hispig o okontaktbar, även innan, upplevde jag det som om ord bara triggade ändå mer. Så kroppspråket blev det viktigaste för att bryta hans beteende. Han lyssnade till ordet nej men han hade passerat det stadiet för länge sen, att kunna ta in vad vi sa. Vår lilla kille hade minst en redig tok-flip per promenad ist för juckande. smile
..Sen körde vi lite betingning, så ett knäpp med fingrarna blev nej vilket inte triggade honom på samma sätt som vår röst.

Men som du själv skriver, visst är det härligt med dessa små o stora hinder man möter med sin hund, för när man väl kommer över dom är man själv så mkt smartare o som team så mkt bättre. heart De e ju aldrig dom som gör fel, bara vi som är otydliga i vårt ledarskap!! (Sen det Lena säger med motion är ju oxå viktigt. Vi trodde det var där vi felade. Men efter månader förstod vi tillslut att vår kille ist var överstimulerad. Omställningen från landet direkt in till stan blev för mkt, o vi valde att flytta till utkanten av stan. Så att vi hade en bättre kontroll på inputs. Nu har han inga problem att vara i stan, men att starta o avsluta varje promenad med alla intryck blev tillslut för mkt. Väl värt att tänka på. Fast nu blev det lite off topic då ert problem kanske har mkt med hormoner att göra. give-a-rose

"In the darkest of times you will shine"

#77 2013-03-03 21:06:53

Ranmali
Medlem

Lena skrev:

Jag kan också tillägga att rejält med motion är a och o för att mota oönskade beteenden. Rejäla promenader där ni också övar enkla saker som att stanna, vid sidan och framför, vänta - t ex innan ni går över gatan - små inkallningar i kopplet, vända med er, gå med slakt koppel och uppmärksamhet mot er korta bitar etc etc.

Det stärker er dominans och ökar följsamheten.

thumbupthumbup
Vi går faktiskt väldigt mycket med Shuno just nu och jag har även börjat springa lite med honom. Vi är ute i skogen flera gånger i veckan där vi brukar träna. Han har just lärt sig kommandot "leta" och tycker att det är såå roligt när matte kastar godis lite överallt och han får nosa sig fram till allt gott heart.. Men allting kan alltid bli bättre. Så mer fokus på det ska det absolut bli. Tack Lena heart

Dess skrev:

Men som Helene skrev, det viktiga för oss när Shiro fått ngt fuffens för sig är att bryta det INNAN det händer. Man ser det så tydligt på sin hunds kroppsråk o blick när man väl lärt sig.  Men jag vill även lägga till att när vår unga hund blev sådär hispig o okontaktbar, även innan, upplevde jag det som om ord bara triggade ändå mer. Så kroppspråket blev det viktigaste för att bryta hans beteende. Han lyssnade till ordet nej men han hade passerat det stadiet för länge sen, att kunna ta in vad vi sa.

lol Det där känner ju jag faktiskt igen. Just det här med att ord bara triggar mer för så har det blivit med just "nej" just nu. Det är ju inte alltid lätt, det här med kroppsspråk. Något jag själv tycker att jag förmedlar jättetydligt kan ju Shuno uppfatta som något helt annat. Men det är bara att öva sig fram. Ikväll så har vi fokuserat på varenda steg han har tagit och man ser ju faktiskt direkt när han är påväg. Shuno brukar alltid nosa extra mycket när han vill jucka och vi fick till det ibland thumbup. Man blir ju så glad!

Med Shuno tror jag faktiskt att det är just hormonerna som är igång, för att det är inte bara att han juckar utan att han uppmärksammar tikar, har börjat gnälla när han ser vissa tikar också, sen även att han är så fokuserad på att markera, ÖVERALLT!

Dess skrev:

Vår lilla kille hade minst en redig tok-flip per promenad ist för juckande.

Det är så mycket som händer med lillen just nu att jag nästan saknar när det "bara" var tok-flip under promenaden lollol.. Om Shiro nu är som Shuno som bara springer allt vad han har i cirklar och du bara hänger me med kopplet i handen lol

Dess skrev:

Men som du själv skriver, visst är det härligt med dessa små o stora hinder man möter med sin hund, för när man väl kommer över dom är man själv så mkt smartare o som team så mkt bättre.

Verkligen! heart.. Jag har ju alltid hört folk prata om hur relationen med en hund är en klass för sig. Något riktigt speciellt och det är ju inte förrän Nu jag verkligen förstår det. Shuno har lärt mig så mycket om mig själv, vilket jag tycker är helt fantastiskt. I början kunde jag känna mig helt uppgiven så fort vi hade det lite jobbigt, men nu så vet man hur mycket man klarar av tillsammans så länge man har förståelse och analyserar sig själv mer än sin hund.

Ranmali, Shuno & Zelda.

#78 2013-03-04 07:05:17

Ranmali
Medlem

Shuno brukar alltid vakna till husses väckarklocka på morgonen och då vet han, det är dags för frukost och morgonpromenad! Just idag bestämde husse sig för att snooza lite och det tyckte Shuno inte om. Så Shuno tog saken i sina egna händer och hämtade husses skor till sovrummet, väckte husse med lite pussar och väntade tålmodigt vid sängkanten tills det var dags att gå upp! heartheart

Ranmali, Shuno & Zelda.

#79 2013-03-04 09:58:35

Goldenhill
Medlem
Från: Sala
Registrerad: 2010-06-05
Hundar/kennel:
Okami's Lai-un "Kumo" och Brazil Jack's Daikokuten "Yume"
Webbsida

Ranmali skrev:

Shuno brukar alltid vakna till husses väckarklocka på morgonen och då vet han, det är dags för frukost och morgonpromenad! Just idag bestämde husse sig för att snooza lite och det tyckte Shuno inte om. Så Shuno tog saken i sina egna händer och hämtade husses skor till sovrummet, väckte husse med lite pussar och väntade tålmodigt vid sängkanten tills det var dags att gå upp! heartheart

Vilken smart liten sötnos han verkar vara heart

Och de kan rent ut sagt vara skitjobbiga i perioder de där små shibapojkarna som börjar bli stora, vuxna shibakillar. Men du har fått många bra råd här så det är bara att ha tålamod och kämpa på thumbup

"My way or the highway!"
hundfylldadagar.blogspot.sefox

#80 2013-03-05 06:09:57

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Ranmali skrev:

Jag har ju alltid hört folk prata om hur relationen med en hund är en klass för sig. Något riktigt speciellt och det är ju inte förrän Nu jag verkligen förstår det. Shuno har lärt mig så mycket om mig själv, vilket jag tycker är helt fantastiskt. I början kunde jag känna mig helt uppgiven så fort vi hade det lite jobbigt, men nu så vet man hur mycket man klarar av tillsammans så länge man har förståelse och analyserar sig själv mer än sin hund.

Så sant, så sant! Men det kan vara jobbigt för en del att inse att ens eget beteende kan påverka en annan, om det så "bara" är en hund.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#81 2013-03-05 09:11:03

Ranmali
Medlem

Goldenhill skrev:

Ranmali skrev:

Vilken smart liten sötnos han verkar vara heart

Och de kan rent ut sagt vara skitjobbiga i perioder de där små shibapojkarna som börjar bli stora, vuxna shibakillar. Men du har fått många bra råd här så det är bara att ha tålamod och kämpa på thumbup

Tack!! heart Han slutar faktiskt aldrig att förvåna mig. Ibland känns han mer som människa än hund lol

Jaa, jag blir alltid så motiverad av alla era råd och pepp heart Så nu är vi igång och tränar för fullt! Och ja, de kan vara skitjobbiga.. Speciellt när t.ex. Shuno tittar på oss medan han är påväg att bita i sånt han inte får och man ser hur hans ögon säger "TITTA VAD JAG GÖR!!! NI KAN INTE TA MIG". Han älskar att provocera oss just nu, haha.

Helene skrev:

Så sant, så sant! Men det kan vara jobbigt för en del att inse att ens eget beteende kan påverka en annan, om det så "bara" är en hund.

Jag håller med! Jag tycker att det är så tydligt med Shuno för man måste ha rätt balans i tonen för att han ska lyssna på tillrättavisningen. Man måste vara lugn, men bestämd i tonen annars blir han bara triggad och situationen eskalerar bara. Nu när jag tänker på det så verkar det ju självklart, men Shuno är vår första hund och så självklart var det inte i början. Vi tänkte ju mer "Men vadå? Vi säger ju ifrån".. Men tänkte inte riktigt på HUR vi sa ifrån. Men som sagt, det jag har lärt mig som hundägare är att det är viktigt att analysera sig själv mer än hunden. Det har hjälpt mig väldigt mycket med Shuno och vår relation! smile

Ranmali, Shuno & Zelda.

#82 2013-03-05 15:18:07

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

När dom kommer på hur dom kan provocera en har man gjort misstag på vägen - så att valpen faktiskt förstått vad man reagerar på! lol

DÖLJ vad som är viktigt, vänd ryggen till när han provocerar och ta INTE upp den kastade stridshandsken! "Om du inte är snäll vill jag inte vara med dej, då går jag min väg" är det budskap som hundar lämnar till varandra när den andra är taskig.

Lena

#83 2013-03-05 15:26:44

Ranmali
Medlem

lol Jag lär mig något nytt varje dag hos er! heart

Han biter på soffkanten när han provocerar så. Vi har försökt att tillrättavisa honom och "byta ut" mot en leksak. Räcker det med att vända ryggen eller ska vi gå därifrån också? För nu är han så "jobbig" att när vi ignorerar honom så börjar han bara skälla som en tok eller faktiskt biter ännu mer på soffan.

Ranmali, Shuno & Zelda.

#84 2013-03-05 18:02:39

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Ranmali skrev:

lol Jag lär mig något nytt varje dag hos er! heart

Han biter på soffkanten när han provocerar så. Vi har försökt att tillrättavisa honom och "byta ut" mot en leksak. Räcker det med att vända ryggen eller ska vi gå därifrån också? För nu är han så "jobbig" att när vi ignorerar honom så börjar han bara skälla som en tok eller faktiskt biter ännu mer på soffan.

Köp Vicks - på apotek - och smörj in så han låter bli soffan.

Helt klart vet han hur han ska göra för att få igång er - och jag måste fråga er en gång till - mycket motion, vad är det? Promenader på 2 timmar där han får springa lös minst 1 timme kan jag rekomendera för hundar med överskottsenergi...

Och sedan skulle jag vända ryggen till och gå ifrån honom. Om ni byter mot leksak har han ju fått det han vill ha, d v s uppmärksamhet. Ge i stället uppmärksamhet INNAN han börjat med sitt beteende - jag antar att ni vet ungefär när det brukar komma? NI ska starta leken, inte hunden. Lek en stund, på ERA villkor, och avsluta sedan. Jättebra träning. smile

Lena

#85 2013-03-05 19:08:14

Ranmali
Medlem

Lena skrev:

Köp Vicks - på apotek - och smörj in så han låter bli soffan.

Helt klart vet han hur han ska göra för att få igång er - och jag måste fråga er en gång till - mycket motion, vad är det? Promenader på 2 timmar där han får springa lös minst 1 timme kan jag rekomendera för hundar med överskottsenergi...

Och sedan skulle jag vända ryggen till och gå ifrån honom. Om ni byter mot leksak har han ju fått det han vill ha, d v s uppmärksamhet. Ge i stället uppmärksamhet INNAN han börjat med sitt beteende - jag antar att ni vet ungefär när det brukar komma? NI ska starta leken, inte hunden. Lek en stund, på ERA villkor, och avsluta sedan. Jättebra träning.

thumbupthumbup Något vi alltid har hemma faktiskt. Så nu luktar soffkanten vicks wink

Mycket motion är att vi är ute i minst 2 timmar och då går vi förbi hundgården där han får springa av sig och sedan går vi ute i skogen. Vi har försökt att ha honom lös sen han var liten flera gånger men vi har varit med om att han har sprungit iväg och vi vågar helt ärligt inte ha honom lös efter det.. Utan vi använder oss utav långlina när vi är ute i skogen så att han får röra sig lite mer fritt.

Ok! Då är jag med smile.. Just det här med att vi startar leken och avslutar har vi övat sen han var liten så han vet vad "Slut" betyder och är ganska duktig på det. Det är bara att han vill ha all uppmärksamhet han kan få just nu! smile

Ranmali, Shuno & Zelda.

#86 2013-03-06 05:24:10

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Ranmali skrev:

Ok! Då är jag med smile.. Just det här med att vi startar leken och avslutar har vi övat sen han var liten så han vet vad "Slut" betyder och är ganska duktig på det. Det är bara att han vill ha all uppmärksamhet han kan få just nu! smile

Då måste ni fråga er - varför är det så - just nu?

Är han överaktiverad och stressad? Får han för mycket uppmärksamhet eller i själva verket för lite?

Om en hund "blir" på ett annorlunda sätt än förut så måste man fundera vad det beror på. Ofta får hunden för lite - av motion och träning - men ibland kan den också få för mycket eller att kraven är felställda.

Fundera över hundens dag/vecka, skriv upp hur det ser ut och försök se, om ni kan lista ut varför han just nu är så krävande.

Lena

#87 2013-03-07 11:51:48

Linda J
Medlem
Från: Värmdö
Registrerad: 2012-10-14
Hundar/kennel:
Edeängs Sussi " My", Novens l'Jishin " Kurre", Eriko No Etsuko Go Enerhaugen "Lora"

Ranmali skrev:

Vilken härlig shiba kille ni har, jätte fina bilder! smile
Jag tänkte på det här med bitandet, vår shiba på 10 månader bet mycket på soffan förut, det tog ett tag innan jag kom på att hon hade svårt att varva ner. I
bland fungerade det att ge henne massage och att bara sitta bredvid och vara lugn andra gånger fick jag gå iväg för att hon skulle sluta. Jag tog då datorn/tidningen eller vad jag nu höll på med och satte mig i trappen. Efter en kort stund kom hon till mig och bara tittade på mig och la sig nedanför trappen och somnade.  Men jag märkte också att ibland kunde det bero på att hon var trött+ hungrig eller trött+ måste gå ut och kissa.
Nu är jag mycket bättre på att läsa av henne men ibland missar jag att hon sätter sig framför mig och stirrar på mig(det betyder att hon behöver kissa) och då kommer hon mot soffan med käken öppen(en tydligare signal till mig) , för att visa mig att nu vill hon ngt som hon sagt till om redan !

#88 2013-03-07 20:08:48

Ranmali
Medlem

Lena skrev:

Ranmali skrev:

Då måste ni fråga er - varför är det så - just nu?

Är han överaktiverad och stressad? Får han för mycket uppmärksamhet eller i själva verket för lite?

Om en hund "blir" på ett annorlunda sätt än förut så måste man fundera vad det beror på. Ofta får hunden för lite - av motion och träning - men ibland kan den också få för mycket eller att kraven är felställda.

Fundera över hundens dag/vecka, skriv upp hur det ser ut och försök se, om ni kan lista ut varför han just nu är så krävande.

Hans dagar har faktiskt inte ändrats något den senaste månaden. Han började bli såhär i samband med att han började markera överallt och började lägga märke till andra hundar. Han blir så runt 19-tiden. Sen han var valp så har han alltid blivit lite stimmig just runt den tiden. När han var yngre så var det shibaryck som gällde och nu att han biter på soffan. Jag tror nog mer att han är lite stressad. Han går från 0 till 10 när han ser människor ute och vill hälsa på allt och alla. Sen har vi väldigt många hundar i vårt område och majoriteten är tikar. Han har börjat "gnälla" efter tikar och det kanske kan vara en anledning till hans beteende just nu. Men självklart är det viktigt att vara öppen för andra anledningar och att skriva upp hur det ser ut för att se situationen lite tydligare är en bra ide. thumbup

Linda J skrev:

Vilken härlig shiba kille ni har, jätte fina bilder!
Jag tänkte på det här med bitandet, vår shiba på 10 månader bet mycket på soffan förut, det tog ett tag innan jag kom på att hon hade svårt att varva ner. I
bland fungerade det att ge henne massage och att bara sitta bredvid och vara lugn andra gånger fick jag gå iväg för att hon skulle sluta. Jag tog då datorn/tidningen eller vad jag nu höll på med och satte mig i trappen. Efter en kort stund kom hon till mig och bara tittade på mig och la sig nedanför trappen och somnade.  Men jag märkte också att ibland kunde det bero på att hon var trött+ hungrig eller trött+ måste gå ut och kissa.
Nu är jag mycket bättre på att läsa av henne men ibland missar jag att hon sätter sig framför mig och stirrar på mig(det betyder att hon behöver kissa) och då kommer hon mot soffan med käken öppen(en tydligare signal till mig) , för att visa mig att nu vill hon ngt som hon sagt till om redan !

Tack ska du ha!! smile Vilken tjej! Det måste ju vara rätt frustrerande när vi människor inte riktigt förstår dessa kloka shibor wink Det är alltid lite skönt att veta att man inte är helt själv med sånt här. Jag tror att det ligger mycket i det du säger när det kommer till Shuno faktiskt. Han har nog samma problem som din tjej, att han har svårt att varva ner. För han gör faktiskt exakt som henne, sätter sig ner och stirrar på en, drar världens suck och sen går till attack lol Men det är alltid efter att vi just varit på middagspromenad med honom. Han har svårt att varva ner, speciellt när han blir glad och han blir glad så fort han ser människor ute. Som jag skrev till Lena också så har han ju blivit en liten tjejtjusare nu, så det kan inte vara så lätt. Det är nog en bra ide att försöka varva ner honom efter promenaderna och se om vi ser någon skillnad.

Återigen, tack för alla era tips! De hjälper så oerhört mycket smile

Ranmali, Shuno & Zelda.

#89 2013-03-08 05:24:04

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Ni måste ju skilja mellan stress och positiv energi.
Att bli glad när man ser människor är knappast stress.

Att få glädjeryck på kvällarna är normalt. Gör något med honom då, ta en promenad eller annat. Det problemet är ju enkelt att lösa. De går ju över av sig självt, kvällsrycken.

Lena

#90 2013-07-13 18:57:24

Ranmali
Medlem

Hej allihopa.

Vi här hemma behöver lite råd och vänder oss därför till er.

Sedan Shuno varit liten har han då och då (någon gång varje/varannan månad ca) vaknat om natten för att låta som en robot ungefär och kräkas upp magsaft eller liknande (vitt skum typ). På senare tid har dessa kräkningar resulterat i häftig andning efteråt, låter som han håller på och kvävas ungefär, inåtvändiga nysningar.
Kl. 03.00 förra lördagen hände detta igen. Skillnaden denna gång mot de förra var att de häftiga andningarna efteråt övergick till kraftiga kramper. Han började tugga fradga och var inte längre kontaktbar överhuvudtaget. Han kissade även på sig samt vätska från baken. När han väl "vaknade" till och andades "normalt" var han totalt frånvarande. Han tittade på oss som han var livrädd och aldrig sett oss förut. Det tog ca 10 minuter sen var han sig själv igen. Vi trodde verkligen vi skulle förlora honom så illa såg det ut, har aldrig sett eller hört talas om detta innan.

Vi har mer eller mindre bott hos veterinären sedan dess och prover har visat att Shuno har väldigt låg kalciumnivå, vilket enligt veterinären kan vara en anledning till det epileptiska anfallet. Det jobbiga med sådana anfall är att man inte riktigt kan med 100% säkerhet fastställa bakomliggande orsak. Vi ger han nu kalciumtillskott och återgått till valpfoder enligt råd från veterinär.

Det som oroar oss nu är att han är väldigt seg sedan dess. Han sover väldigt mycket och är inte lika alert som han var förut. Shuno är i vanliga fall en liten djävul som älskar att busa och leka. Han har alltid varit jätteglad och vill alltid vara med. Sedan detta hände har han blivit väldigt trött efter promenaderna som nu är på väldigt låg nivå då vi inte får trötta ut honom eller stressa honom tills vi går på återbesök hos veterinären om 3 veckor för att kontrollera alla värden. Vid epilepsi anfall brukar hundar vara trötta 1-2 dagar efter, men nu har det gått en vecka. Börjar fundera på om tröttheten har någonting med värmen att göra. Här kommer vår fråga till er, hur är era shibor i detta väder som varit senaste veckan? Sover de också mer än vanligt? Hur alerta är de?

Tacksam för alla svar! heart Vi är så oroliga.

Ranmali, Shuno & Zelda.

Sidfot