#1 2013-09-23 18:27:18

Ichiokasow
Medlem
Registrerad: 2006-08-29
Hundar/kennel:
Kennel Enerhaugen
Webbsida

Shiba infos raseregister!

Shiba infos raseregister er et meget viktig redskap for alle som er interessert i rasen! På et så stort og omfattende register er det klart at det kan oppstå feil. Dette kan lett rettes opp om man enten selv eller via webmaster på siden gjør dette. Vil oppfordre alle som finner feil om å melde fra. Når dette er sagt finner jeg det meget leit at dette blir brukt mot Shiba info som kritikk. Da har man totalt glemt den enormet store databasen som stilles til vår rådighet i dette registeret. Jeg vil oppfordre alle som er interessert i rasen om å sende inn opplysninger om hundene de har også sende inn bilder slik at registeret kan bli mest mulig korrekt og til glede for oss alle.

Personlig har vi hatt stor nytte av registeret i vårt oppdrett!

Jorunn Kvalheim og Christen Lang
Kennel Enerhaugen
NORGE

#2 2013-09-23 20:17:06

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Re: Shiba infos raseregister!

Tack Jorunn och Christen! flower

Det värmer.

Registret är skapat med kärlek för rasen bästa och jag är mycket glad över alla som engagerar sig i sin hunds sida som blir en del av shibarasen som helhet. Konstruktiv kritik är alltid rätt, fel ska korrigeras och det är bara bra om något kan bli bättre. Ledsamt är när "snacket" hålls bakom ryggen på låg nivå. Belackarna är ju inte helt okända i detta sammanhang...

Över 8000 shibor... nästan 2000 shibor med bild... ofattbart! Det visar på ett stort intresse för registret och många som inser vilken skattkammare det är. Men för egen del är jag grundligt trött och ledsen över att behandlas som skit av vuxna människor. Det kastar en skugga över mitt engagemang för rasen och visst finns funderingar om det är bättre att stänga Shibainfo och register och bli en vanlig hundägare. Men kanske känner annorlunda i morgon...

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#3 2013-09-23 20:43:02

Ichiokasow
Medlem
Hundar/kennel:
Kennel Enerhaugen
Webbsida

Stå på alle dere som gjør at vi kan følge så mange Shiba og deres slektninger i både opp og nedadstigene linjer på Shiba infos raseregister.

Ikke minst Robin Sonefors fortjener en STOR takk for alt arbeide han legger ned!

#4 2013-09-23 20:45:56

Ulrika
Medlem
Från: Trelleborg
Registrerad: 2010-04-28
Hundar/kennel:
Parnassos Masaru "Musse" och Aangenaam Iki-Kokuhou "Gonza"

Helene skrev:

Över 8000 shibor... nästan 2000 shibor med bild... ofattbart! Det visar på ett stort intresse för registret och många som inser vilken skattkammare det är. Men för egen del är jag grundligt trött och ledsen över att behandlas som skit av vuxna människor. Det kastar en skugga över mitt engagemang för rasen och visst finns funderingar om det är bättre att stänga Shibainfo och register och bli en vanlig hundägare. Men kanske känner annorlunda i morgon...

Registret är en skatt även för mig som vanlig shibaägare. Det är med stort nöje jag bläddrar fram o tillbaka i stamtavlorna. Tittar på bilder. Fixar till mina sidor o grejar
Så snälla du stäng inte ner register eller ''shibafejjan'' för vi är många som är beroende love

#5 2013-09-23 21:43:56

Solvor
Medlem
Från: Bergen, Norge
Registrerad: 2006-07-14
Hundar/kennel:
Jeg bor nå med Hamako og hennes datter Tabi. Mine første shibaer Ranko og Zenmai lever ikke lenger.
Webbsida

Shibainfos Register er av umåte stor verdi for alle som er glad i rasen og som vil vite mer. Selv er jeg ikke på de nettsider som prøver å ødelegge registeret, men jeg er blitt informert.

Jeg vil gi all min støtte til dere som har gjort Shibainfos Register til den verdifulle databasen den har blitt. Håper dere orker å fortsette den viktige jobben.

#6 2013-09-24 04:19:11

Ann
Medlem
Registrerad: 2006-08-12
Hundar/kennel:
Honto-no Daiichi Taniko // Honto-no Taiyou // Enju Go Chisugsou

Helene, jag vet ju inte vad som har hänt nu, men det är verkligen bedrövligt att du ska behöva känna så. Det enorma jobb och engagemang ni lägger ner på detta förtjänar all uppskattning ni kan få och att det finns människor som istället väljer att sprida illvilja och avundsjuka är så sorgligt och även ett hån, inte bara mot er, utan även mot alla hundratals människor som engagerar sig i Registret och i Shibainfo.
Tack för allt ni gör för rasen och hoppas ni orkar fortsätta och kan få tillbaks glädjen i det. Vi är betydligt fler som uppskattar det, än som inte gör det och som så ofta är det en liten grupp som förstör för så många andra.

#7 2013-09-24 05:11:26

Birgitta K
Medlem
Från: Stockholm/Norrtälje
Registrerad: 2011-09-06
Hundar/kennel:
HANA Homare No Kochou Go Takahirasou

wave Heja Helene wave

#8 2013-09-24 05:21:20

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Ann skrev:

Helene, jag vet ju inte vad som har hänt nu, men det är verkligen bedrövligt att du ska behöva känna så. Det enorma jobb och engagemang ni lägger ner på detta förtjänar all uppskattning ni kan få och att det finns människor som istället väljer att sprida illvilja och avundsjuka är så sorgligt och även ett hån, inte bara mot er, utan även mot alla hundratals människor som engagerar sig i Registret och i Shibainfo.
Tack för allt ni gör för rasen och hoppas ni orkar fortsätta och kan få tillbaks glädjen i det. Vi är betydligt fler som uppskattar det, än som inte gör det och som så ofta är det en liten grupp som förstör för så många andra.

Detta inlägg samt er andra som visar sitt stöd fick mej faktiskt att på allvar börja gråta här och nu.

TACK!

Hur det nu än går med registret blir jag så glad över att ändå några förstår, att registret är skapat för att vara till glädje och nytta för shiban. Och shibaägaren.

Det finns en klick i Norge/Sverige som anser, att det är skapat av illvilja och för att skada dem själva, som uppfödare och enskilda shibaägare. Jag har t o m fått försvara mej i Kennelklubbens Disciplinnämnd angående detta, så det är inget jag hittar på. Sorgligt är vad det är och det gör mej ont att bli baktalad och uppfattad som en elak människa.

När allt jag har velat är att göra något gott för vår ras.

Självklart finns det fel i registret, även om det mesta faktiskt är rätt.

Några fel beror på att hundar läggs in med fel föräldrar av den som lägger in hunden, men en del är också fel i de officiella stamtavlorna. Några officiella stamtavlor har vi varit med om att  rätta till.

Ju fler som tittar och påpekar fel, desto bättre och mer korrekt blir det.

Tack alla som hjälper till! give-a-rose

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#9 2013-09-24 06:06:46

Laila
Medlem
Från: Sundbyfoss, Norge
Registrerad: 2006-07-13
Hundar/kennel:
Kennel Katsumoto, Birk, Taka, Maiko og Lykke
Webbsida

Jeg har fulgt denne tråden som er i Norge.
Som det kommer frem der er det noen som ikke ønsker sine hunder i dette registeret.
Synd er jo det. Selv synes også jeg at dette er et godt tilbud til alle shiba eiere og oppdrettere. Ikke tar jeg all den info som ligger der som helt god fisk, men sjekker mer hvis mulig om de er korrekte hvis jeg finner en eller flere hunder som kan være av interesse.

Men desverre går det ikke ann å legge sin hund i dette registeret så sant ikke dens foreldre enten ligger der eller blir lagt inn samtidig. Ja stamtavlen vil bli mangelfull, men hvis man kan få lagt de inn uansett så vil de nye hundene komme med.
De eiere/oppdrettere som ikke ønsker sine hunder her vil da heller ikke komme med. Tror ikke det er mange eiere/oppdrettere som ikke ønsker at sine hunder ligger i registeret.

Laila

#10 2013-09-24 09:27:07

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Jag blir glad över att ni visar ert stöd, tack. heart Det värmer mycket mycket idag.

Laila - jag vet inte om jag förstår dig riktigt. Menar du att du vill kunna lägga in en hund utan stamtavla? Bara "Nisse" och inget mer?

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#11 2013-09-25 12:24:44

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Helene skrev:

Laila - jag vet inte om jag förstår dig riktigt. Menar du att du vill kunna lägga in en hund utan stamtavla? Bara "Nisse" och inget mer?

Jag undrar också?

Lena

#12 2013-09-25 14:43:22

Laila
Medlem
Från: Sundbyfoss, Norge
Registrerad: 2006-07-13
Hundar/kennel:
Kennel Katsumoto, Birk, Taka, Maiko og Lykke
Webbsida

Ja Helene og Lena.

Jeg vil jo helst ha med hele stamtavla
Noen oppdrettere ønsker ikke å ha sine hunder i registeret, hvis jeg så kjøper en valp som har far og/eller mor eller begge foreldrene fra denne/disse oppdretterene i stamtavla si da får ikke jeg lagt inn min hund.

Det vil da si at disse hindrer meg til å legge in min hund som jeg vil ha i registeret.
Det ser veldig rart ut når man går inn på denne hunden som da har en veldig ufullstendig stamtavle, men det er jo noe som jeg som valpekjøper ikke får gjort noe med.

Laila

Senast redigerat av Laila (2013-09-25 14:44:24)

#13 2013-09-25 15:37:53

Solvor
Medlem
Från: Bergen, Norge
Registrerad: 2006-07-14
Hundar/kennel:
Jeg bor nå med Hamako og hennes datter Tabi. Mine første shibaer Ranko og Zenmai lever ikke lenger.
Webbsida

Hvis man unngår å legge inn personlige data, som kallenavn, navn på oppdretter og navn på eier, er vel resten offentlig informasjon? I Sverige kommer alle inn på Hunddata, der dette ligger åpent. I Norge er det foreløpig bare medlemmer av NKK som kommer inn på DogWeb, men jeg har forstått det sånn at også DogWeb skal bli tilgjengelig for alle? Jeg kan ikke forstå at noen kan nekte at offentlig informasjon brukes? Eller tar jeg feil?

#14 2013-09-26 08:09:15

Ichiokasow
Medlem
Hundar/kennel:
Kennel Enerhaugen
Webbsida

Offentlig informasjon er nettopp det: OFFENTLIG!

Det gjelder for både folk og dyr og ellers informasjon om  statelige og private bedrifter etc og ingen kan nekte for at disse oplysningene offentliggjøres!

De opplysningene som ligger på hundedata om hunden din er offentlig og du kan ikke hindre folk i å få tilgang til disse. Det er derfor ingen "forbrytelse" av et privat register å offentligegjøre/videreformidle disse opplysningene!

At voksne folk vil prøve å nekte disse opplysningene offentliggjort fordi de ikke "liker" de som administerer registeret er for meg uforståelig!

Shiba infos raseregister er et meget viktig register som gir en helhetlig informasjon/oversikt om rasen som et enkelt lands raseklubbs register ikke gir.
At noe, spesielt representanter for en raseklubb ikke inser verdien av dette er for meg ubegripelig!

#15 2013-09-26 14:05:04

Aiko-Chan
Medlem
Från: Oslo, Norge
Registrerad: 2009-10-31
Hundar/kennel:
Najanins Aiko-chan & Najanins Deki Imouto

Ichiokasow skrev:

At voksne folk vil prøve å nekte disse opplysningene offentliggjort fordi de ikke "liker" de som administerer registeret er for meg uforståelig!

Helt enig!

Det finnes visse sinnslidelser som gir folk forfølgelsesvanvidd, overdreven problemorientering og mikrofokus. Jeg er ikke psykolog (bare en skarve sosialantropolog og coach, for de som måtte undre), men kan ikke annet enn å innrømme at jeg synes jeg gjenkjenner disse trekkene i visse diskusjoner i vårt kjære rasemiljø. Folk er frekkere enn flatlusa, så paranoide at de hadde beskyldt tvangstrøya for å være ute etter å ta dem og har generelt for lite å drive med. evilgrin

Takk for at vi får bruke Shibainfo! grattis Vit at de som skriker høyest på ingen måte representerer massene som stille og beundrende bruker registeret hver eneste dag for å øke sin rasekunnskap, dyrke sin interesse og for å lage fine profiler for hundene sine. wink

#16 2013-09-29 05:11:42

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Vid export/import mellan olika länder är det inte heller ovanligt att bitar av namnen försvinner i stamtavlorna. Eller så blir stavningen annorlunda och det händer att hunden tom. får olika namn pga. av olika översättare....

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#17 2013-09-29 06:18:21

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Helene skrev:

Vid export/import mellan olika länder är det inte heller ovanligt att bitar av namnen försvinner i stamtavlorna. Eller så blir stavningen annorlunda och det händer att hunden tom. får olika namn pga. av olika översättare....

Ja det ska gudarna veta!  Och det gäller inte bara japanska hundar med krångliga namn. Mellan länderna i norden blir det fel också. Man förstår inte riktigt hur det kan komma sig. Det kan ibland bli helt galet. Och är inte helt ovanligt.

Lena

Sidfot