#1 2013-10-14 09:41:54

Bettan
Medlem
Från: Södertälje
Registrerad: 2013-03-10

Shiko-Brazil Jack´s Daitan Kuroichi Shiko

Hej alla! Saknade en egen tråd så matte fixade en ny till mig. Jag har nu passerat 8 månader och går på Unghundskurs eller Slyngelkurs, som en del kallar den. Undrar varför?! Där tränar vi mycket på att gå fint i koppel, men det är inte så lätt för en stor, stark grabb som jag. Jag älskar att dra iväg när jag ser något spännande. Nu är det lite knepigare när matte köpt ett nytt sele åt mig. Det heter VGW-Bälte och är mycket bekvämt med knäppning på ryggen (bra för jag hatar att någon trär något över huvudet) och sen är det lite polstrat under magen. Grejen är att fästet för kopplet sitter fram på bogen så när jag drar iväg så blir det jättesnett och det känns inte bra. Matte är jättenöjd än så länge (har bara haft det 4 dagar) för det blir inget ryck i kopplet och det är ju bra för både henne och mig. Våra promenader blir mycket lugnare då och det känns skönt. Är det någon av er andra shibor, som är en "draghund" så kan jag rekommendera denna! Skickar med ett par bilder på mig-tjusig va! Jag gillar rött, men det finns i blått och svart också. Hej, vi hörs!
http://shibainfo.com/forum/gallery.php?pid=6080
http://shibainfo.com/forum/gallery.php?pid=6081

#2 2013-10-14 11:47:29

Birgitta K
Medlem
Från: Stockholm/Norrtälje
Registrerad: 2011-09-06
Hundar/kennel:
HANA Homare No Kochou Go Takahirasou

Re: Shiko-Brazil Jack´s Daitan Kuroichi Shiko

wave Så stilig Shiko är...och så snyggt sele. Roligt att Matte fixade en egen tråd till dig.

#3 2013-10-15 18:31:43

Mona
Medlem
Från: Köping
Registrerad: 2006-07-15
Hundar/kennel:
Kennel Brazil Jack
Webbsida

Snygging give-a-rose Vad bra att ni har hittat en sele som funkar!

Mvh Mona

#4 2013-10-15 19:41:15

Caroline
Medlem
Registrerad: 2012-06-06
Hundar/kennel:

Shiko! Snygg! Men vad sitter han o drömmer om....

Jag vill gärna tipsa om hundförar-bälte, det är så skönt

Hälsar Caroline

#5 2013-10-16 04:01:58

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Jag ser Taizan i honom! heart

En liten varning om selen - jag har använt en motsvarande på 2 av mina hundar. Efter ett tag lär dom sig att dra i alla fall, så passa på att träna och berömma mycket nu i början. Lär in ett kommando som lär honom vad ni menar.

Hundar som drar blir lätt blockerade och förstår faktiskt inte vad man vill. Ju mindre man bråkar med dom i den här åldern desto fortare går det över.

Så träna in ett kommando så att han blir glad. Och tycker ni är trevliga prickar som han vill gå bredvid.

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#6 2013-10-16 07:27:53

Bettan
Medlem

Tack för råd! Vi är mycket noga med att berömma honom när han går fint - det ingår också mycket i den unghundskurs vi går just nu. Det jag märker nu när jag använder flexikopplet är att han inte försöker dra iväg när han hör klicket från låsspärren - fungerar lite som en klicker. Han känner väl att det blir lite sneddrag, som är lite obekvämt. Sen hade han redan innan jag köpte detta sele börjat dra mindre så för det mesta går det jättebra, både i flexikoppel och vanligt koppel. Det som är bra med VGW-selen är att det knäpps på ryggen och han gillar ju som sagt inte att få något över huvudet. Vid hundmöten är det också bra, han "hänger" inte i sele/halsband för att försöka komma fram och hälsa. Alla vill/får ju inte hälsa på honom även om han vill det.

#7 2013-10-16 12:15:31

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Unghundskurser är bra! big_smile

Bra jobbat!! thumbup thumbup

Lena

#8 2013-10-27 18:10:40

Fredrik
Medlem
Registrerad: 2013-05-03

Syster Jackie hälsar till sin stiliga bror och undrar vilken storlek på VGW-Bältet han har? Vi ska eventuellt testa ett likadant till henne.

#9 2013-10-27 18:20:28

Bettan
Medlem

Hej Fredrik! Shikos storlek på VGW-bältet är M dvs 58-67 cm. Funkar fortfarande mycket bra. Hälsningar Bettan

#10 2013-10-28 14:48:05

Bettan
Medlem

Hej! Igår var matte och jag med om vår livs första utställning och det var en upplevelse! Massor med hundar - 316 anmälda - trängdes med stolar, burar och människor. Väntan blev lång och när det äntligen var dags för mig att göra entré så var jag jättesugen på att busa och springa i stället för att småspringa tjusigt, stå vackert på bord och framför domarbord. Jag backade helt enkelt bakåt och krånglade mig ur det smala utställningskopplet - "smart" uppfinning. Yes! Frihet! - jag drog en repa in till grannringen och sprang runt lite i full galopp. Sen blev jag tyvärr infångad och återförd till min ring så friheten blev inte långvarig. Trots denna show tyckte domaren visst att jag var en tjusig kille och gav mig en massa fina ord. Det enda var att jag fick inte bli större och grövre, jag är just nu max vad man får vara som Shibakille. Vi får väl se hur det blir med det-det är ju svårt att påverka. Blev i alla fall BIR och fick en tjusig rosett. Det var också kul att träffa syrran Yume, som blev BIM. Skickar med några bilder på mig och syrran.
Stå tjusigt är inte lätt när man har spring i benen
http://shibainfo.com/forum/gallery.php?pid=6131
Syrran Yume, som varit på utställning förut kan stå still mycket bättre
http://shibainfo.com/forum/gallery.php?pid=6132
Efter syskonpromenaden var det dags för rosettutdelning
http://shibainfo.com/forum/gallery.php?pid=6133
Så här tjusig blev jag med min rosett
http://shibainfo.com/forum/gallery.php?pid=6134
Ska jag på utställning igen? Ja, det kanske kan hända något spännande igen, vem vet? Matte har idag anmält mig till stora utställningen på Älvsjömässan den 7 december och där kommer jag träffa Yume igen. Det ska bli kul. Skönt att det är nära dit hemifrån mig i Södertälje så jag slipper åka så långt. Matte tycker också att det ska bli kul att träffa Sara igen. Hej från mig //Shiko

#11 2013-10-28 16:04:28

Caroline
Medlem
Hundar/kennel:

Shiko! Vad du är snygg! Grattis!rosett

Hälsar Caroline

#12 2013-10-28 19:18:30

Mona
Medlem
Hundar/kennel:
Kennel Brazil Jack
Webbsida

Ni var jätteduktiga rosett Shiko är en snygging th_smiley_flower_

#13 2013-10-29 05:55:52

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

grattis Stort grattis!

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#14 2013-10-29 06:01:14

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Åh! Tai och jag är SÅ stolta! fox

Ses i Stockholm då! smile

Lena

#15 2013-10-30 22:30:54

Goldenhill
Medlem
Från: Sala
Registrerad: 2010-06-05
Hundar/kennel:
Okami's Lai-un "Kumo" och Brazil Jack's Daikokuten "Yume"
Webbsida

Vi ser fram emot att träffa er igen vi med wave
Och med lite träning så kan Shiko snart stå lika still som Yume wink
Det kan förresten vara en bra idé att träna på att mäta honom, eftersom han ger ett stort intryck så kan det hända att domaren vill mäta, man vet aldrig.

"My way or the highway!"
hundfylldadagar.blogspot.sefox

#16 2013-10-31 05:23:17

Ulrika
Medlem
Från: Trelleborg
Registrerad: 2010-04-28
Hundar/kennel:
Parnassos Masaru "Musse" och Aangenaam Iki-Kokuhou "Gonza"

grattis Grattis!

#17 2013-10-31 07:24:13

Ichiokasow
Medlem
Registrerad: 2006-08-29
Hundar/kennel:
Kennel Enerhaugen
Webbsida

Gratulerer fra slektningene i Norge!

Senast redigerat av Ichiokasow (2013-10-31 07:24:33)

#18 2013-10-31 15:44:22

Bettan
Medlem

Shiko med matte Bettan hälsar och tackar för alla gratulationer. heartbig_smileth_smiley_flower_

#19 2013-10-31 19:02:22

Vita
Medlem
Registrerad: 2013-06-16

grattis grattis Grattis!

Senast redigerat av Vita (2013-10-31 19:02:37)

#20 2013-11-01 19:16:50

Fredrik
Medlem
Registrerad: 2013-05-03

Vi tackar för tipset med VGW-sele! Syster Jackie fick prova sitt idag och helt plötsligt är det inte lika intressant att dra i kopplet längre. Rekommenderas!

#21 2014-01-16 11:50:30

Bettan
Medlem

Nu var det längesen något skrevs på min tråd. Matte tänker tillbaka på hur tiden varit med en stor (största hannen hon har sett!), tuff, självständig, envis, mysig, utåtriktad, sprallig, busig och helt underbar Shiba. Tänk att det var 10 månader sen första snöbilden togs och nu är det härlig snö igen. Jag bara älskar snö. Det går inte att gå på promenad, jag måste skutta, käka snö, undersöka djupsnön, göra Shibarusningar och bara njuta.
http://shibainfo.com/forum/gallery.php?pid=6491
Sen måste jag berätta om Nyårsfirande. Matte var lite orolig för att jag skulle vara rädd för raketerna, men det var ingen fara. Visst blev jag lite sur när det smällde som värst utanför min favoritplats vid balkongdörren så jag skällde på dem ett par gånger, men sen var det dags att sova vidare. Vilket ofog att leva om så där mitt i natten när man sover som bäst.
http://shibainfo.com/forum/gallery.php?pid=6489
Här kommer sen ett par härliga mysbilder. Jag blir sååå lycklig när husse kommer hem vid 16.30-tiden och vi har ett härligt pusskalas och myser en stund. Annars är jag inte så mycket för att att mysa, men husse och matte har "tvångsmyst" med mig lite varje dag och nu tycker jag faktiskt att det inte är så dumt, en liten stund då och då i alla fall.
http://shibainfo.com/forum/gallery.php?pid=6490
http://shibainfo.com/forum/gallery.php?pid=6492
Tänk vad härligt det är att få ett så´nt härligt mottagande varje gång man kommer hem tycker både matte och husse.
Slutligen har jag en bild där jag ligger och äter det godaste snacks jag vet - ett torkat oxöra. Det är mums det!
http://shibainfo.com/forum/gallery.php?pid=6493
Vad händer framöver då? Ev. blir det någon utställning i Strängnäs fram emot våren och nästa helg ska matte och jag på hundmassageutbildning. Teori på lördagen och på söndagen skall jag få prova på massage. Det ska bli spännande att se hur det går?! Sen blir det dags för födelsedag den 29 januari (undrar om jag får något paket?) och sen veterinärbesök med vaccinering. Ha det gott alla Shibavänner önskar Shiko, matte och husse.

Senast redigerat av Bettan (2014-01-16 11:52:20)

#22 2014-01-18 19:16:10

Goldenhill
Medlem
Från: Sala
Registrerad: 2010-06-05
Hundar/kennel:
Okami's Lai-un "Kumo" och Brazil Jack's Daikokuten "Yume"
Webbsida

Kul att få läsa och se vad ni har för er för något. Shiko är så lik syster sin både till utseende och sätt heart Hoppas vi ses snart igen wave

"My way or the highway!"
hundfylldadagar.blogspot.sefox

#23 2014-01-18 19:56:55

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Roligt att höra lite från Shiro. Och vad skönt att nyår passerade med lugn. smile

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#24 2014-01-19 07:59:15

Caroline
Medlem
Hundar/kennel:

Blir nyfiken på hur hög Shiko är och kilo?
Tycker det är så härligt med att våra shibor är så olika, fast alla lika fina!
Hana är 9 kilo o 38,5 cm (tror jag). En ganska hög tjej.

Hälsar Caroline

#25 2014-01-19 09:47:41

Bettan
Medlem

På hundutställningen, Älvsjömässan, mätte domaren honom och fick mankhöjden till 42 cm och jag vägde honom nyss och det blev 15,7 kg. En STOR grabb med andra ord! Tänk vad annorlunda det kan bli. När vi skulle köpa valp hade vi tänkt en tik för att inte få en så tung hund med tanke på lyft, eftersom vi har båt. Sen blev det en underbart vacker hanne heart i stället. Ja, ja tänkte vi, de blir ju inte så tunga heller. Så blev det denna stora grabb, men vi märkte redan i somras att lyfta en Shiba behövs inte så ofta. Med den smidiga kroppen hoppade han hur lätt som helst av båten (och rymde ett par gånger) redan då och i sommar går det säkert bra att hoppa på ocksåsmile.

#26 2014-01-20 17:35:29

Lena
Administratör
Hundar/kennel:
Webbsida

Det var så roligt att få se honom i Älvsjö! Han är så lik Taizan - fast större. ... tongue

Kommer ni att röntga honom? wave

Lena

#27 2014-01-20 18:28:40

Bettan
Medlem

Ja, vi tänkte röntga honom och om allt är OK skriva in honom i registret för avelshannar. Han fick så fint omdöme av domaren på utställning både i Köping och Älvsjö och är en så mysig hund så det vore roligt om han kunde komma till nytta i avel om det finns intresse. Kan du rekommendera bra ställe för röntgen här i Stockholmstrakten där de är duktiga på bedömning. Har läst en del om att det kan bedömas lite olika. Det går tydligen att skicka bilder för bedömning till Svenska Kennelklubben också, vet du om man gör det själv eller ber man i så fall de som röntgar att göra det. Vad har du för erfarenhet av vad som ger mest tillförlitligt svar? Funderar på att göra ögonspegling också, vad tycker du om det? wave //Elisabeth

#28 2014-01-20 20:44:37

Caroline
Medlem
Hundar/kennel:

15,7 kilo!! Oj vad stort! Häftigt!
Vad mycket att få gosa med!!  heart

Hälsar Caroline

#29 2014-01-20 21:33:03

Bettan
Medlem

Ja, han är härlig, love men inte så väldigt gosvänlig. Vi jobbar på det! Mycket självständig med en egen vilja av härdat stål! devil

Senast redigerat av Bettan (2014-01-20 21:33:35)

#30 2014-01-29 16:52:54

Mona
Medlem
Hundar/kennel:
Kennel Brazil Jack
Webbsida

Han är en stor snygging love Grattis på födelsedagen Shiko th_smiley_emoticons_torte5

Sidfot