• Index
  •  » Valpar
  •  » SANTOZ - Fuji Beni av Enerhaugen

#121 2014-07-02 17:23:10

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Re: SANTOZ - Fuji Beni av Enerhaugen

Japp, då var det bevisat, en shiba kan bära två tennisbollar samtidigt! lol

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#122 2014-07-04 22:23:42

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Hmmm - den nyplanterade gräslöken är borta - gissa vem som är starkt misstänkt cool

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#123 2014-07-06 03:52:06

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Har en snäll syster som kom och gick hundpromenaderna när jag jobbat natt och skulle sova på dagen. Systern gick iväg med det äldre gänget och Nikki, Alma och Santoz var ute och jagade upp varandra vid staketet. De skällde och skrek och bar sig väldigt illa åt. Men elak Helene studsade upp ur sängen och gick lugnt ut och satte på vattenslangen... Nikki sa "shit - jag är tyst och sticker upp på berget. Alma fick dig en dusch och såg förnärmad ut men sa  bjäbbigt "HAHA - jag vet ett annat ställe jag ser de andra på" och stack iväg, men sorgligt nog för henne så vet jag också om den platsen och vattenstrålen kan nå långt. Efter en enda dusch så räcker det med stänk i luften för att de ska veta. Santoz fick sig också en dusch och sa "SUPERSKOJ! mera mera så jag får jaga vattenstrålen!" lol

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#124 2014-07-15 08:24:30

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

I går var vi på en Waxholmstur bland alla turister som beundrade och klappade Santoz och Nikki. När Det kom barn som bara tittade på Santoz ville han ju hälsa ännu mera på just dem och då ställer han sig på bakbenen och vinkar. Gissa om han charmade folk?!

Underligaste är andra hundägare som går förbi våra shibor som ligger snällt hos oss på uteserveringen och bara släpper fram sina hundar bland bord och stolar för att deras hundar vill hälsa! Varför är folk så korkade?

Nyttigaste lektionen var att Santoz inte får kissa på stolpar på gågatan. Mina hanhundar får lära sig att inte lyfta på benet där det är mycket människor. Varför kan inte fler ägare lära sina hundar det? Inte så trevligt när det rinner floder av kiss mellan uteserveringarna… tycker jag!

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#125 2014-07-15 11:40:38

caroline84
Medlem
Från: Stockholm
Registrerad: 2014-06-29
Hundar/kennel:
Flying Ninja's Big Love (Balto)

Tycker det låter helt vettigt att lära dem att inte lyfta på benet PRECIS överallt. Får min första kille snart och har tänkt mkt på det eftersom min lgh ligger i stan men med en park nära. Börjar man försöka visa dem det redan som små genom att ta dem snabbt direkt till parken för kiss? För mig som förstagångs ägare till lillkille, har du några tips på saker man behöver tänka på med just hanhundar? wave

#126 2014-07-16 03:38:49

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Som liten valp är det behovet av att man måste kissa som styr och då kan första bästa gräsfläck vara bra att gå till. Det är ännu inga hormoner som styr beteendet och det betyder inte att den måste kissa där eller vid porten när den lite äldre. Man kan  inte "fya" en liten valp för att den kissar där den kanske inte bör - då straffar man bara att den kissar och det måste den ju, något annat förstår den inte i början. Men ju äldre valpen blir ju längre kan den hålla sig och ju längre bort kan man ta sig innan den kissar. När han börjar bli könsmogen och lyfta på benet för att markera blir det  definitivt förbjudet att kissa på vissa ställen.

Som med Santoz såg jag till att han hade fått kissa vid parkeringsplatsen några gånger innan vi gick in på gågatan. Jag måste ju vara extra uppmärksam och själv hålla koll på honom för att han inte ska misslyckas. Han vet ju inte att han inte får kissa där alla andra gör det innan jag har lärt honom det. Man får vara mycket uppmärksam och säga nej när man ser början till "inflygning" för att lyfta benet och sedan berömma förstås. Santoz vet att när jag säger ah-ah med varning i rösten då låter han bli.

Mina hanhundar kissar inte heller på utemöblerna hemma, men i rabatten nära dem får vi friska upp minnet varje vår. De har lärt sig att där det luktar Ajax kissar man inte. Det räcker med en dusch då och då över växterna för att påminna dem. Andra hanhundar på besök kan däremot kissa både här och där och då kan det vara svårt att låta bli... men då blir det en Ajax-dusch på de ställerna som de ska låta bli och så är de påminda igen.

Min svägerska med 2 små barn i vagn var ju lite okoncentrerad innan ungarna var på plats och då kunde hanhunden kissa på en sten inne på gården bakom ryggen på henne, men aldrig så att hon upptäckte vad han gjorde... whistle

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#127 2014-07-17 20:18:53

caroline84
Medlem
Från: Stockholm
Registrerad: 2014-06-29
Hundar/kennel:
Flying Ninja's Big Love (Balto)

Tack för svar Helene smile Ska göra mitt bästa med min lilla tuss när han kommer, på alla sätt! Nu ska Santoz få tillbaka sin tråd! Hoppas ni får en fin helg! wave

#128 2014-07-26 18:16:11

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Denna knasiga kille slutar aldrig att förvåna en, idag var vi på Lisön och bad i havet var så skönt. Santoz kan utmana Boy i badade! lol Och han kan segla bräda! Vi ställde honom på brädan och det var ingen tvekan - här står en kung  som hanterar vågor som om han aldrig har gjort annat!

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#129 2014-07-26 20:31:57

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

http://shibainfo.com/forum/img/gallery/4_1406406608.jpg

Santoz surfar med Albin!

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#130 2014-07-29 06:32:36

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Jösses - får man säga stackars hund och be alla att inte härma detta? wave De flesta shibor skulle inte gilla detta - Santoz kanske fixar det men inte så många fler utan en massa övning.  Ramlar shiban i så kan det vara slutet på den badkarriären.

Men visst ser det coolt ut! smile

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#131 2014-07-29 08:50:32

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Han verkligen älskade att stå på brädan! O-shibigt ja, ingen av mina shibor har/hade någonsin gillat detta, de hade velat därifrån. Men han stod avslappnat och gungade med vågorna och bara njöt, det fanns liksom redan i honom. th_smiley_flower_ Nästa gång får han dock ha flytväst för han tyckte det var så kul och ville dit igen.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#132 2014-08-02 11:09:31

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

NU har kärleken slagit till som en bomb! Chili har gått igenom sitt höglöp men hon var liksom inte tillåten för det var Tennos brud. Men NIKKI, hans Nikki höglöper och han längtar och trånar efter den underbara Nikki på andra sidan staketet. Och snart så är det heart-Almas tur… han kommer att bli dubbelt kärlekskrank. Men för att lugna stämningen så kommer vicesheriffen Chika och ser till att han han inte hänger på varken staket eller tjejer! Det lugnar honom betydligt när Chika säger till hur man uppför sig!

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#133 2014-08-13 06:08:34

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Santoz har fått en ny tråd bland unghundar och vuxna:

http://shibainfo.com/forum/viewtopic.ph … 490#p87490

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

• Index
  •  » Valpar
  •  » SANTOZ - Fuji Beni av Enerhaugen

Sidfot