#31 2013-12-13 14:34:52

Linda J
Medlem
Från: Värmdö
Registrerad: 2012-10-14
Hundar/kennel:
Edeängs Sussi " My", Novens l'Jishin " Kurre", Eriko No Etsuko Go Enerhaugen "Lora"

Re: Kurre "Bobonalle", My "Nappetjej" & Lora "Doris"

Hemma igen efter en till skogspromenad, denna gång med Kurre, vilken motion man själv får av en hel del promenader dagligen, tur att vi är två här som hjälps åt, och så är jag lite "skogsberoende", älskar att ta promenader i skogen som paus i vardagen.
Nackdelar med att hundarna inte kan rastas samtidigt finns inte många tycker jag. Vi varvar mellan att ta ut dem själva, eller My & Kurre eller Lora & My, när Jonas och jag har båda tid tar vi ut alla samtidigt, då gäller det att hålla pirayan från Kurre…
Däremot tänkte jag idag på fördelarna. Hundarna får nu mer egentid med husse och matte och vi märker hur de njuter av det, att få all fokus på sig och att få göra sina promenader på sitt eget sätt.
Kurre hade långlina på sig(som jag klippt av till ganska kort), jag höll inte i den en enda gång och han skötte sig superfint, jag sprang ifrån honom och han sprang ikapp mig och varje gång en godis  smile  han sprang ifrån mig men stannade på kommando och vände tillbaka till mig med ett glatt ansikte och jag såg hur lycklig han blir av att få vara själv med mig, det syns i ögonen och i kroppsspråket.
Vi ser på många sätt att Kurre egentligen är en enmanshund och samtidigt hoppar han av glädje varje morgon han vaknar och ser My och svansen går när han ser Lora , en snabb puss på My och det räcker tycker Kurre.
Så den egentid han får nu är värdefull, för att vi ska knyta starkare band till varandra. Varje dag ser vi hur hans personlighet bara växer.
Tack till er alla som trodde på Kurre när vi gick igenom allt det jobbiga , vi är så lyckliga över att ha turen att ha en sån fin Bobonalle hos oss att det inte går att beskriva heart heart

#32 2013-12-13 14:52:17

Caroline
Medlem
Från: Stockholm/Norrtälje
Registrerad: 2012-06-06
Hundar/kennel:
HANA Homare No Kochou Go Takahirasou

Vad kul med bilder! Och vilket porträtt-bild det sv/v! Och när de dricker vatten på isen...
Dorrissen...jag som älskar mycket vitt i ansiktet...ja du förstår ju vad jag tycker!
Men tänk vad Söta My ser stor ut i jämförelse med henne. Då förstår man hur liten valpis är.

Hälsar Caroline

#33 2013-12-14 20:17:55

Linda J
Medlem
Hundar/kennel:
Edeängs Sussi " My", Novens l'Jishin " Kurre", Eriko No Etsuko Go Enerhaugen "Lora"

Caroline skrev:

Vad kul med bilder! Och vilket porträtt-bild det sv/v! Och när de dricker vatten på isen...
Dorrissen...jag som älskar mycket vitt i ansiktet...ja du förstår ju vad jag tycker!
Men tänk vad Söta My ser stor ut i jämförelse med henne. Då förstår man hur liten valpis är.

Ja lilla Doris är jätte söt heart  o hon är en liten tjej fortfarande, speciellt jämfört med My... Nu har lyckligtvis My gått ner i vikt igen, hon svullnade upp o la på sig jag vet inte hur mycket vid senaste löpet, d är först ett par veckor sedan hon med glädje går på promenader igen, så d är skönt att skendräktigheten äntligen är över...

#34 2013-12-16 07:53:46

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Jag har ju också följt resan med Kurre och My även utanför Forumet och kan lova alla att Linda och Jonas verkligen tar vara på speciellt Kurres behov. Men det har naturligtvis varit en resa att lära känna honom och att han inte har vanliga erfarenheter och drar samma slutsatser som t.ex. My. De har ju vuxit upp på helt olika sätt, behöver olika saker i livet och får det av dem. Det har verit mycket att ta hänsyn till och ändra om i sina människoliv och jag tycker att Linda och Jonas har varit helt fantastiska. Jag vet att beslutet att utöka familjen med en tredje shiba är noga genomtänkt med plus och minus och jag ser fram emot vårt samarbete.

Förresten som måste jag berätta en sak… Lora hela namn är Eriko No Etsuko Go Av Enerhaugen - jag hade inte fått med mig att det var lite längre än vad jag sa från början blush Men nu har jag fått stamtavlan från Norge big_smile

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#35 2013-12-16 10:14:26

Caroline
Medlem
Hundar/kennel:

Har sett att många namn har Go i sig. Vad betyder det?

Hur blev det Lora?

Hälsar Caroline

#36 2013-12-16 10:19:32

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Caroline skrev:

Hur blev det Lora?

Go + kennelnamn betyder i det här fallet att Lora är från Enerhaugen.

Varför hon heter Lora överlämnar jag åt Linda att svara på. smile

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#37 2013-12-16 10:19:54

Linda J
Medlem
Hundar/kennel:

Nu bombar jag med bilder här från i helgen när vi var på Jonstorp i Östergötland  heart
Torpet är gammalt och litet, det innebär att man bor ganska trångt men mycket mysigt  smile
Det är något speciellt med Torpet, varje gång vi har haft med Kurre dit har han gjort framsteg! Det var faktiskt där Kurre för första gången visade sin "snuttiga" sida, han hade följt med Jonas på jobb och de stannade och sov över på Torpet. Från att vara en hund som inte lekte, tittade oss i ögonen, undvek oss och ville inte bli rörd blev Kurre till en riktig buse, han hade attackerat en av sängarna och bökade runt i täcket och sprattlade och Jonas kunde klappa honom. Det måste varit första gången Kurre var i en säng, åh vilken lycka!  Sen dess är den sängen Kurres...
http://shibainfo.com/forum/gallery.php?pid=6345
http://shibainfo.com/forum/gallery.php?pid=6346
http://shibainfo.com/forum/gallery.php?pid=6347
http://shibainfo.com/forum/gallery.php?pid=6348
http://shibainfo.com/forum/gallery.php?pid=6349
http://shibainfo.com/forum/gallery.php?pid=6350

Senast redigerat av Linda J (2013-12-16 10:20:41)

#38 2013-12-16 10:24:17

Linda J
Medlem
Hundar/kennel:

Bilderna är tagna i ett naturreservat i närheten som heter Sättra Ängar. När hundarna ska ut drar de som galningar åt det hållet, de kommer väl ihåg att på somrarna går det söta kor runt och betar där och även hästar, My älskar hästar !! Sen finns det en gård bredvid där de har får, de är också populära… Och i närheten ligger en sjö med orangefärgat vatten, det måste vara ett riktigt favoritställe för hundarna , sjön heter Lorasjön, o därav namnet till vår tredje lilla plutt  smile

#39 2013-12-16 10:29:20

Linda J
Medlem
Hundar/kennel:

Precis innan vi ska åka hem får Jonas tandvärk, vi åker till Sthlm,  S.t Erikspan och medan jag och hundarna väntar på att tandläkarbesöket ska bli klart så övar vi miljöträning, det kan man aldrig få för mycket av…
Kurre skakar den första halvtimmen men verkar sedan tycka att det är helt ok med trafik, ambulanser som åker förbi och alla människor som rusar åt alla håll. Vi stannar upp varje gång Kurre behöver det och sen när han är lugn fortsätter vi, samma trottoarer, fram o tillbaka. My är mest nyfiken och njuter av att titta på allt som rör sig  thumbup

http://shibainfo.com/forum/gallery.php?pid=6351
http://shibainfo.com/forum/gallery.php?pid=6352
http://shibainfo.com/forum/gallery.php?pid=6353
http://shibainfo.com/forum/gallery.php?pid=6354
http://shibainfo.com/forum/gallery.php?pid=6355

#40 2013-12-16 10:31:55

Linda J
Medlem
Hundar/kennel:

Caroline skrev:

Hur blev det Lora?

Kul att du frågade, för jag skrev precis förklaringen i texten bland alla bilder  smile

#41 2013-12-16 10:47:06

Caroline
Medlem
Hundar/kennel:

Ja inläggen gick om varandra!
My o Kurre ser så synkroniserade ut, eller kanske när det är fotodax?
Vilka vänner. My har varit duktig tycker jag.
Stackars Jonas med tandvärken. Usch-usch.
Lill-Kurre som darrar och sedan slutar. Härligt.
Vi gjorde så med Hana när det gällde automatiska dörrar o t-banan.
In och ut genom dörrarna och ned för trappan. Upp igen.
Nu åker hon härsan o tvärsan genom Stockholm som ingenting.
(ja inte med mig då...jag är fortfarande klaustrofobisk i t-banor... big_smile)

Hälsar Caroline

#42 2013-12-16 11:17:21

Linda J
Medlem
Hundar/kennel:

Caroline skrev:

Ja inläggen gick om varandra!
My o Kurre ser så synkroniserade ut, eller kanske när det är fotodax?
Vilka vänner. My har varit duktig tycker jag.
Stackars Jonas med tandvärken. Usch-usch.
Lill-Kurre som darrar och sedan slutar. Härligt.
Vi gjorde så med Hana när det gällde automatiska dörrar o t-banan.
In och ut genom dörrarna och ned för trappan. Upp igen.
Nu åker hon härsan o tvärsan genom Stockholm som ingenting.
(ja inte med mig då...jag är fortfarande klaustrofobisk i t-banor... big_smile)

De är faktiskt rätt så synkade de två smile  speciellt när Kurre är lite osäker, då är det tryggt att gå nära My, inne i stan syntes det tydligt.
Duktiga Hana, ja det krävs lite träning, men de här shiborna är ju så kloka och lättlärda det är helt fantastiskt ras star

#43 2013-12-16 11:23:55

Linda J
Medlem
Hundar/kennel:

Helene skrev:

Jag har ju också följt resan med Kurre och My även utanför Forumet och kan lova alla att Linda och Jonas verkligen tar vara på speciellt Kurres behov. Men det har naturligtvis varit en resa att lära känna honom och att han inte har vanliga erfarenheter och drar samma slutsatser som t.ex. My. De har ju vuxit upp på helt olika sätt, behöver olika saker i livet och får det av dem. Det har verit mycket att ta hänsyn till och ändra om i sina människoliv och jag tycker att Linda och Jonas har varit helt fantastiska. Jag vet att beslutet att utöka familjen med en tredje shiba är noga genomtänkt med plus och minus och jag ser fram emot vårt samarbete.

Förresten som måste jag berätta en sak… Lora hela namn är Eriko No Etsuko Go Av Enerhaugen - jag hade inte fått med mig att det var lite längre än vad jag sa från början blush Men nu har jag fått stamtavlan från Norge big_smile

Ja Kurre blir bortskämd för att det är han värd och likaså My & Lora. Och det är exakt som du säger, att de har olika behov och vi försöker se alla 3 hundar som egna individer och ta hänsyn till det.
Tack Helene för att du ser, lyssnar och tror på det vi gör, det betyder mycket för oss  heart  heart

Då ska jag ändra Loras namn här i shibainfo också !

#44 2013-12-16 12:30:52

Linda J
Medlem
Hundar/kennel:

För några veckor sedan var vi alla och hälsade på Mys bror Sako, vilken glädje att se syster och bror leka tillsammans, de höll på i timmar och söta Sako plockade fram sina leksaker till My. De är riktigt kul att de ibland får ses, jag har hittills inte träffat en hund som leker så bra med My som Sako gör, de är hel synkroniserade!!!Både Sako och My är de i valpkullen som ärvde Kurres sesamröda färg. Sako ser precis ut som en mini-Kurre heart

Kurre fick hälsa på Sako och vilket morrande det blev från Kurres sida, så vi bestämde oss för att ta en promenad alla hundar tillsammans. Vi hoppas på att Kurre en dag kommer att acceptera Sako, om någon hanhund så måste Sako vara ett utmärkt exempel för Kurre, han är genomsnäll, morrar aldrig och är lugn och vänlig.

http://shibainfo.com/forum/gallery.php?pid=6357
http://shibainfo.com/forum/gallery.php?pid=6358
http://shibainfo.com/forum/gallery.php?pid=6359
Fina Sako heart

Senast redigerat av Linda J (2013-12-16 12:31:39)

#45 2013-12-16 14:12:08

Linda J
Medlem
Hundar/kennel:

Det blir många inlägg idag, hojta till om ni får nog  roll

http://shibainfo.com/forum/gallery.php?pid=6360

Sedan jag skrev om Loras bitande har jag låtit My o Kurre leka ute och jag har själv lekt med Lora ute, eftersom Lora biter My när hon och My börjar springa…
Jag har lekt mycket med en boll och lärt Lora olika saker med den, det har resulterat i det jag ville, att Lora inser att det är kul att ha en leksak med i utomhuslek.
Nu släppte jag ut Lora och My och Lora sprang direkt och tog bollen i munnen, den släpper hon inte när vi leker jaga lek, så nu kunde My o Lora jaga varandra och bli hur uppspelta som helst eftersom Lora vägrade släppa bollen ur munnen och då kan hon ju inte heller bita  whistle  …

#46 2013-12-16 14:40:16

Caroline
Medlem
Hundar/kennel:

Den där lilla Lora-Dorrisen...det är något med henne...hon ser så frimodig och stark ut.

Kurre-morr, klart det kommer gå bra längre fram. Han är så klok och ni med!

Hälsar Caroline

#47 2013-12-16 14:54:34

Linda J
Medlem
Hundar/kennel:

Caroline skrev:

Den där lilla Lora-Dorrisen...det är något med henne...hon ser så frimodig och stark ut.

Kurre-morr, klart det kommer gå bra längre fram. Han är så klok och ni med!

Ja Lora kallar vi ibland Doris eftersom Doris klingar lite mer med Loras finurliga personlighet, det är en mycket bestämd och smart liten shibatjej  big_smile

#48 2013-12-16 20:06:08

Caroline
Medlem
Hundar/kennel:

Ja Dorizzz ser klurig ut på bilderna. Och ni gillar väl lite skojsiga svenska namn har jag förstått snarare än japanska. Såg att du gillade namnet Judith också.

Hälsar Caroline

#49 2013-12-16 22:40:23

Linda J
Medlem
Hundar/kennel:

Caroline skrev:

Ja Dorizzz ser klurig ut på bilderna. Och ni gillar väl lite skojsiga svenska namn har jag förstått snarare än japanska. Såg att du gillade namnet Judith också.

Skojsiga ja,   "Kurre" kan jag säga att jag hade mycket svårt för och höll på att döpa om honom till Miku, men det fick förbli Kurre för Kurre är liksom Kurre haha
Lora ville jag skulle heta Michico eller Nishi, men i Jonas öron klingar tyvärr inte dessa vackra japanska namn väl, så det fick bli mitt "svenska" förslag Lora.
Men om det en dag, långt fram i framtiden, kommer in en ny hund i huset då SKA det bli japanskt, förusatt att rasen är av japanskt ursprung  wink

#50 2013-12-19 10:28:56

Linda J
Medlem
Hundar/kennel:

Nu har jag en fundering, ang My o Kurre. Förut, när de lekte i inhägnaden var det mer springa och leka, men när Lora kom in i huset lekte inte Kurre så mycket med My längre. Nu sen en vecka har han börjar leka igen,MEN nu är det mer att han försöker hoppa på henne bakifrån, rida på henne. Jag håller stenkoll på dem och Kurre förstår och lyder väl ett "nej".  Hur kommer det sig att han har börjar göra såhär nu ?

#51 2013-12-19 12:15:34

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Kanske vill han markera sitt ägande, d v s att My är hans?

Eller så gör lukten av valp honom lite sexuellt upphetsad.

Eller båda delarna.

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#52 2013-12-19 14:04:05

Linda J
Medlem
Hundar/kennel:

Lena skrev:

Kanske vill han markera sitt ägande, d v s att My är hans?

Eller så gör lukten av valp honom lite sexuellt upphetsad.

Eller båda delarna.

Så hanhundar kan alltså bli sexuellt upphetsade av valplukt, vet du hur det kommer sig?

#53 2013-12-19 15:20:24

Caroline
Medlem
Hundar/kennel:

Det kanske påminner om parning...eller så kanske hundar inte har så många olika dofter för olika saker utan de går i varandra. Amatör-gissning förstås

Hälsar Caroline

#54 2013-12-19 18:06:51

Linda J
Medlem
Hundar/kennel:

Jag gillar dina amatörgissningar  smile  , kan inte komma på ngn bättre förklaring själv

#55 2013-12-19 18:22:18

Caroline
Medlem
Hundar/kennel:

1 gissning av en amatör = amatör-gissning
1 gissning av 2 amatörer= proffs-gissning!

Hälsar Caroline

#56 2013-12-19 18:24:23

Linda J
Medlem
Hundar/kennel:

Caroline skrev:

1 gissning av en amatör = amatör-gissning
1 gissning av 2 amatörer= proffs-gissning!

big_smile

#57 2013-12-20 07:44:44

Helene
Administratör
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Var är My i löpcykeln? Hormoner kan ställa till tilt i hjärnan på hanhundar och det behöver inte ens vara löperiod utan det är dräktighetshormonet som luktar för att de ska reagera. Alla tikar får det vare sig de är dräktiga eller inte. Kurre har ju inte levt i flock tidigare och tränat på att umgås med "hormoner" och då kan det vara hormonrekationer som att rida. Det kan också vara ett frustrationsbeteende att han inte vet hur han ska hantera den nya flocken och att My naturligtvis utvecklas lite utanför honom, och att rida är är ett kontrollbeteende.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -

#58 2013-12-21 21:30:17

Linda J
Medlem
Hundar/kennel:

My löpte i slutet av augusti, och sen mycket senare förstod jag att hon drabbades av skendräktighet, hon var allmänt nere, ökade i vikt som jag vet inte vad, var svullen och ville inte promenera eller leka, först en månad sen började hon gå ner i vikt och behöver forf gå ner ngt…
Kan det vara så att My, eftersom hon har varit skendräktig, har högre nivåer av dräktighetshormonet och att det är det som Kurre känner av? Jag har också märkt att han gärna vill nosa på henne där bak.
för ca 2 veckor sedan låg My o Lora bredvid varandra och då upptäckte jag att Lora försökte dricka mjölk från hennes juver, 2 av juverna sticker ut, det gör inte de andra och detta märkte vi när hon var i efterlöp och Gud så rädd jag blev, jag började misstänka en tjuvparning men fick verkligen inte ihop det eftersom Kurre och My hölls noggrant särade under löpet!

#59 2013-12-21 21:35:55

Linda J
Medlem
Hundar/kennel:

Igår hade jag Kurre på nedervåningen (jag gränsar av rummet med kompostgaller, som markering). där han inte vill vara…men jag tror att det är bra att vänja honom att under längre stunder att se Lora i huset.
My och Kurre låg och vilade nära varandra och på andra sidan gallret satt jag och Lora som traskade kring och tittade på Kurre. Då för första gången börjar Kurre morra åt Lora och blängde på henne, och lilla Lora var inte nära gallret och hon var ganska lugn då dessutom.
Där upplevde jag Kurres morrande som att visa att han och My hör ihop men vill inte ha Lora där i närheten…   Lora blev rädd och smög sakta och satte sig i famnen på mig.

#60 2013-12-21 21:38:43

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Skendräktiga tikar kan få mjölk också och ja, skendräktighet luktar väldigt gott,  lite som löp.

Djur är djur och följer sina egna instinkter. Det är vi som lägger värderingar om bra och dåligt, rätt och fel.

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

Sidfot