#151 2014-06-04 02:38:52

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Re: Kurre "Bobonalle", My "Nappetjej" & Lora "Doris"

Det är så det blir när hundarna varit separerade ett tag. Dom måste göra upp rangordningen igen. Den som varit hemma har fördel.

Ha en hund bakom kompostgaller när den andra kommer. Gå ut och gå, eftersom det får ihop flocken igen. Och ha inte en av tikarna nära och klappa den när den andra kommer hem eftersom det förstärker den hundens "power".

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#152 2014-06-04 19:51:45

Linda J
Medlem
Från: Värmdö
Registrerad: 2012-10-14
Hundar/kennel:
Edeängs Sussi " My", Novens l'Jishin " Kurre", Eriko No Etsuko Go Enerhaugen "Lora"

Det låter så självklart nu när du Lena förklarar,  det är mycket nytt hela tiden att lära sig, och så skönt när man förstår vad det är som händer i flocken samt att få tips till att hantera det. Då vet vi exakt hur vi gör Inte gör nästa gång.
Igår ställde jag Lora bakom gallret när hon fick mörka ögon, jag väntade till hon var lugn och hade somnat, då fick hon vara med oss i vardagsrummet igen.
Det jag märkte tydligt var att Lora försökte paxa mig och My skulle inte komma nära. Så jag gjorde exakt det vi gjorde när Kurre i början betedde sig så: lugnt och bestämt utesluta hunden ur flocken tills hon lugnar ner sig. Det verkade funka fint.

Senast redigerat av Linda J (2014-06-04 19:53:54)

#153 2014-06-04 19:53:38

Linda J
Medlem
Hundar/kennel:
Edeängs Sussi " My", Novens l'Jishin " Kurre", Eriko No Etsuko Go Enerhaugen "Lora"

Jag har tyckt att My kan verka feg eftersom hon sällan (typ aldrig) morrar eller ger onda blickar eller utmanar någon, Men nu inser jag att hon inte alls är en mes utan hon vill behålla lugnet i flocken och är duktig på att bemöta hundar(djur) i allmänt. Jag iakttog My igår och hur hon var mot Lora, My var cool lugn, låtsades som att det regnade men ryggade faktiskt inte undan utan valde att vända bort huvudet eller vända till ryggen men utan att fly fältet.  Imorse var rangordningen justerad tillbaka till det vanliga, Lora gick och ställde sig framför My som vilade och My började lukta på henne och Lora stod kvar och lyfte upp benet så My kunde lukta ordentligt.  Att Kurre finns här lättar också upp stämningen, då hamnar Loras fokus på annat än att försvara "sina ägodelar" och att mäta sig.
tjejerna och Bobo har lekt med varandra hela dagen och inga onda blickar bara glada shibor big_smile

Senast redigerat av Linda J (2014-06-04 19:54:14)

#154 2014-06-04 21:07:45

Linda J
Medlem
Hundar/kennel:

Caroline skrev:

Gulle-gullisar och man vill liksom dra lite i den där fina svansen...bara lite....lite...

Löpning i flocken är en viktig grej, det har jag förstått när jag läst trådarna här.
De kommer garanterat kunna svara dig.

Själv vill jag bara dra lite i svansen...

haha   Loras svans är jätte fluffig, jag kan inte hålla mig ifrån att pilla på den, hela hennes päls är superfin !!!

#155 2014-06-05 04:34:23

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Usch, jag är inte avundsjuk. När den yngsta är mellan 1-2 år blir det ofta tjafs mellan hundar av samma kön, speciellt om det inte finns en ordentlig åldersskillnad på minst 3 år emellan. Den yngsta utmanar. Det är en tung period. Speciellt svårt är det med två tikar. Från att ha varit bästa vänner kan dom bli osams för livet över en enda timme.

Jag har haft det flera gånger i min flock. Det gäller att ligga i och ha ögonen med sig men det hjälper ibland inte ändå. Men självklart KAN det gå bra också.

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#156 2014-06-05 05:21:21

Linda J
Medlem
Hundar/kennel:

Ja det vore ju tråkigt om det skulle bli så att tjejerna blev världens ovänner, Loras taskiga beteende gick dock över samma dag och Mys sätt att hantera Lora ger mig lugn. Vi vet att 2 hundar av samma kön kan bli problematiskt, speciellt tikar, men det gäller att ha uppsikt över de. Något som vi har fått öva upp med Kurre är just att läsa av hundarnas kroppsspråk och mimik ständigt, vi gör det fortfarande med Kurre eftersom han kan få för sig att helt plötsligt "bossa". Man får helt enkelt vara vaken...

#157 2014-06-08 10:31:39

Linda J
Medlem
Hundar/kennel:

Kurre fick sin första och en ordentlig utskällning av My igår big_smile, My löper och Kurre skulle nosa på Mys bak. Tidigare har hon inte sagt till (då har jag varit noga med att göra det) men igår då började My morra, sen visa alla tänder och se jätte farlig ut och tillslut kom ett hårt skall rakt i Kurres ansikte, Kurre hoppade bak 2 meter av rädsla och förvåning sen tassade han tyst ut från vardagsrummet upp till hans trygga rum och kom inte ner på ett par timmar. My har tuffat till sig, äntligen thumbup 
Lora & My leker precis som förr och sover tätt intill varandra och rengör varandra, helt underbart att tjejerna är lika mycket bästisar som alltid  heart

#158 2014-06-22 13:49:38

Linda J
Medlem
Hundar/kennel:

Sedan 4 dagar är det härligt lugnt i huset, My har gått ur höglöpet. Kurre är en pålitlig "höglöpsdetektor" som vet exakt när d börjar och slutar, han piper och uppvaktar inte i onödan.  Jag var säker på att My gick in i höglöp när hon vek svansen till sidan när man klappade henne(har hört att det betyder att tik är i höglöp)  men Kurre meddelade att höglöpet satte igång först två dygn efter...
My har velat vara nära Lora och lekt med henne för fullt men Kurre fick inte komma i närheten och knappt fått titta på henne genom grinden cool  Den här gången var Kurre lugnare än tidigare(inge skrikande och studsande på natten och Mycket mindre stressad), det verkade som att han förstod , tack vare Mys tydliga signaler, att här kommer ingen parning ske...

My är en bra storasyster till lilla Lora, de är väldigt olika till sättet och jag tror att de kompletterar vandra väl. My tvättar fortfarande Lora, speciellt när Lora grävt i rabatten och springer in i huset jordig...men morgon och kvällstvätt är obligatorisk fortfarande menar My.  Om Lora har kräkts springer My fram till henne och sätter sig nära. När Lora harklar för att hon tuggat på ngt som fastnat i gommen (nuförtiden oftast gräs) springer My fram och kollar läget.  Jag har äntligen hittat ett sätt att klippa klorna på Lora: My får vara med och agera som stöd, My "pratar" oavbrutet med Lora och efter 5-10 minuter går Lora med på klippning, suckandes och huvudet hängandes ner och blicken mot My.
tänk om man visste vad de pratar om sinsemellan?  big_smile

Mys första morrande mot en annan hund såg jag igår. My och Lora var i koppel, när vi stötte på en ny granne med en större hund okopplad . "Han lyder fint" sa hundens matte, men nix, när matte och hunden var på väg mot deras hus vände sig hunden helt plötsligt och rusade skällandes mot My o Lora.  Jag hann knappt blinka innan hunden var framme vid Lora och försökte kissa på henne yikes  men blev snabbt avbruten av My som hoppade fram morrandes. Man får ge ...  i att kissa på hennes lillasyster  thumbup      heart
Men Varför kissa på en hund ?  den hanhunden var kastrerad.  OK, Kurre har kissat på My en gång, och det var andra dagen efter att vi hade hämtat Kurre, han skulle markera revir...  men jag hade ingen aning om att "vanliga" hundar gör så här

#159 2014-06-23 08:06:24

Linda J
Medlem
Hundar/kennel:

Jag blev inspirerad av Goldenhills träning på att ha Kumo lös, så jag testade det med mina hundar. Självklart gör jag en bedömning innan jag kopplar loss de på hur samarbetsvilliga de är just den dagen...
Det fantastiska som hände ganska direkt samma dag när jag tog en skogsrunda med My och hon inte var kopplad, var att det tidigare problemet som jag beskrivit om att hon inte vill komma in i huset från inhägnaden det löste sig "självt". Hon kommer in i huset med kommandot "gå in".   
Lora är också jätte duktig, en gång halkade hon efter och fastnade för ngn lukt och då gömde jag mig bakom en stor sten och jösses vad hon fick bråttom och kom igen ihåg att det är bäst att titta på vart jag går och hänga på.

#160 2014-06-25 20:23:00

Linda J
Medlem
Hundar/kennel:

Lora har satt igång med ngt, sen två veckor: Hon gräver Hela tiden, inomhus (och utomhus), visst gräver de flesta hundar men hon gräver hela tiden, i soffor, i alla sängar, på bara golv mm.  Inget i hennes dagliga rutiner har ändrats, det här satte igång när My var i höglöp , kan det ha ngt med att göra ?   Jag ser att hon bäddar mycket och med allt.

#161 2014-06-26 08:28:12

Linda J
Medlem
Hundar/kennel:

Lora är skendräktig och förbereder sig för att "föda valpar", därav all bäddande och grävande. Jag visste inte att det går så långt som två månader efter löpet, men det är ju förklarligt när man tittar på hur länge en tik är dräktig.

#162 2014-06-26 08:40:12

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Precis vad jag tänkte på. smile

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#163 2015-09-20 22:52:18

Linda J
Medlem
Hundar/kennel:

Det har gått lång tid sen den här tråden uppdaterades och jag tänkte att det nu är dags igen , i Mys och Loras sällskap går tiden alldeles för snabbt och livet är minst sagt händelserikt  smile   heart 

https://shibainfo.com/forum/gallery.php?pid=7824

Båda hundarna formar varandra hela tiden och flocken synkroniseras och förblir tajt. Eftersom det är två tikar ihop och eftersom tikar inte alltid fungerar bra ihop så har vi också erfarit bråk mellan hundarna. Bråken har startats av Lora som har en tendens att "paxa" ALLT ...   Bråken har dock aldrig urartat och ingen av hundarna har skadats fysiskt, dock har My reagerat avståndstagande efteråt från Lora och lilla Lora har haft det svårt att förstå varför...hon är minsann inte långsint  roll  och My är ju hennes absolut bästis/mamma/beskyddare/lärare mm mm
Det är fantastiskt att se hur bra My är för Lora. My är inte rädd för Lora. My undviker alla fajtinviter och lugnar Lora istället- My är en otroligt stabil och fredlig hund men också väldigt bestämd. My agerar fortfarande "mamma" för Lora och tvättar Loras öron och ögon varje dag, ibland för att Lora är smutsig och ibland för att lugna ner henne- det är fantastiskt att se hur de binds ihop som flock ännu mer.

https://shibainfo.com/forum/gallery.php?pid=7821

Jag har börjat förstå att My är verkligen den som bestämmer av de två hundarna och märker att Lora blir frustrerad och irriterad av det och då försöker hon att skrämma bort My...
Men det är inget problem längre och alla i flocken har sin plats och därmed är vi alla lugna och nöjda och trygga  smile

https://shibainfo.com/forum/gallery.php?pid=7825

eftersom Lora vill paxa allt och My gärna roffar åt sig allt först visar jag hela tiden att de delar på allt!! Köper jag tex en leksak så ska de ha exakt två identiska, annars blir det osämja. Något som hundarna fortfarande vill göra är att äta ur samma matskål samtidigt...de har egna men ska ändå äta från samma ställe...  roll

https://shibainfo.com/forum/gallery.php?pid=7820

Jag har lärt mig otroligt mycket av detta och hundarna förstår att Jag är flockledaren och jag bestämmer. När hormoner är inblandade vid löp, då sätter jag upp grind emellan de, det är bra då får hundarna vara ifred från varandra och de verkar trivas så allra bäst just då, de rastas dock tillsammans bredvid varandra och det är inga problem alls.

Lora har vuxit till sig fysiskt, men hon beter sig fortfarande som en valp, hon hoppar sådär valpfjantigt  big_smile  till och med. Hon är en otroligt glad tjej som hela tiden vill hitta på något och ser till att ta saken i egna händer om det behövs   big_smile  Lora har ALDRIG tråkigt, på gott och ont   love  fox

Lora älskar barn och människor  och vill helst hälsa på alla på gatan!  Nu bor Lora och My med två barn som de bägge överöser med pussar och skrattar barnen blir Lora ännu vildare och gräver in sin nos mot ansiktet och börjar studsa på alla fyra !! Det är en fröjd att se hur glada mina hundar blir av barnen. Vi har varit stenhårda på att visa och lära barnen hur de ska bete sig mot hundar och omkring de och om hundspråk och resultatet har blivit bättre än jag någonsin hade kunnat tro  thumbup !   My har gett sig själv rollen att vakta alla, så när vi går tillsammans håller hon stenkoll på att flocken är samlad och accepterar inte att någon sackar efter eller bestämmer sig för att avvika från resten   wink.  Ute vid huset gick min pappa för att rasta Lora och my stannade kvar med resten av oss, helt plötsligt någon minut efter sticker My som ett skott, hon springer rakt över den trafikerade vägen bakom, jag efter med hjärtat i halsgropen , efter en kort stund ser jag min pappa vid vägkanten med My o famnen och Lora bredvid- det var tydligt att My inte gillade att pappa och Lora gick iväg sådär, så oförskämt och oansvarigt enligt My tops  yikes  .
Och Ja, Lora och My bara Älskar katter!! om jag inte hade varit allergisk så hade jag övervägt att skaffa en men risken är väl att den också skulle bli "paxad" och gissa av vem   smile

https://shibainfo.com/forum/gallery.php?pid=7822

Loras favorit hemma är dock dammsugaren, denna hemska maskin som skrämde livet ur henne som valp. Vi tränade dagligen med dammsugaren och tillslut blev den en av Loras favoritkompisar  big_smile  och det är väldigt praktiskt när hon fäller att kunna dammsuga pälsen.

My är väldigt social men visar också tydligt om det är någon hund/människa hon inte gillar och det gör hon genom att ignorera- My morrar och skäller nästan aldrig och är coollugn , Lora får gå bakom My i alla möten för att lära sig. My är den enda som får hälsa på hundar i alla åldrar och kön, Lora väljer att bara gilla äldre hanhundar tops , Golden retrievers speciellt. Hon hade en Golden retriver vän som hon hälsade på varje dag på promenad genom att lägga tassarna på hundens kinder och pussa på nosen och studsa kring, tyvärr gick den gamla hunden bort.

Lora är fortfarande en snuttehund som gillar att sitta i knät och gosa, hon vill fortfarande sova tätt intill mig på natten, i stan får tjejerna sova själv i vardagsrummet eftersom de brer ut sig i sängen så att ingen får plats efter ett tag...    men med dörren stängd hör jag Lora tassa genom korridoren och sitta ner bakom dörren och gråta och gnälla och låta som en katt som jamar... Jag går upp och lägger mig med henne i soffan och efter ett tag kan jag gå och lägga mig igen och har en lugn sovande Lora i vardagsrummet med My. 
Lora gnäller fortfarande när hon vill ha hjälp med att hoppa upp i soffan eller i en säng. Ibland kommer höga plötsliga skall från sovrummet- då hittar man en klump som rör sig under täcket och det är busiga Lora, hon röjer runt och älskar att gå under lakan och täcken...   ibland kan en handduk eller en filt gå förbi en i huset, då är det Lora som gömmer sig under den och krockar ibland mot bordsben  lol   

https://shibainfo.com/forum/gallery.php?pid=7823

Lora är troligt noggrann med sin hygien, får hon på sig en främmande doft så ska den direkt bort, hon har sedan valp rengjort sig något otroligt mycket (My gör det också men Lora gör det För mycket), vilket har orsakat att hon slickat upp pyttesår som blivit större infektioner på olika ställen på kroppen. Lora har sedan valp en rengörningsceremoni innan hon somnar, hon liksom snuttar sig själv till sömns genom att slicka och suga på tassarna och lakanet hon har under sig, jag trodde att hon som liten kissade i sängen men såg snabbt att det var hennes 30-40 minuter snuttning som blötte ner...

Lora och My har flyttat och behövt bekanta sig med nya platser och nya hem och de har gjort det otroligt bra, vi har långsamt introducerat alla nya ställen. De har en stor inhägnad klar där de älskar att springa upp och ner för berg och jaga insekter i gräset och bara ligga på en höjd och spana över grannskapet smile . De har anpassat sig till att vara i stan och My har sedan 2 veckor bak slutat vara rädd för bussar... det blev ett sånt problem ett tag att hon kissade på sig bara av att bussen närmade sig när vi väntade vid hållplatsen, nu har vi tränat massor och det har gett fina resultat och en glad och lugn hund i lokaltrafiken  smile.  Lora har alltid varit otroligt cool i bil, buss och tåg, hon somnar direkt.

My och Lora är det absolut bästa som har hänt mig och jag är så lycklig för att ha de hos mig   love  heart    De har helt olika och underbara personligheter och är ofta komiska, vad skulle jag göra utan de här sötnosarna  love

Senast redigerat av Linda J (2015-09-20 22:54:40)

#164 2015-09-21 04:06:48

Caroline
Medlem
Från: Stockholm/Norrtälje
Registrerad: 2012-06-06
Hundar/kennel:
HANA Homare No Kochou Go Takahirasou

Såååå kul att läsa din berättelse och så fint o fiffigt du gjort med bilderna!

Hälsar Caroline

#165 2015-09-21 15:13:58

Astrid
Medlem
Från: Degerfors
Registrerad: 2012-10-07
Hundar/kennel:
Nattfjärilens Hachiko

Vilket fint inlägg, kul att läsa! Åh mitt hjärta nästan värker av kärlek till rasen! love

#166 2015-09-21 17:55:14

Linda J
Medlem
Hundar/kennel:

Caroline skrev:

Såååå kul att läsa din berättelse och så fint o fiffigt du gjort med bilderna!

Tack!  smile   det var så många bilder så att collage blev den bästa lösningen

#167 2015-09-22 08:45:09

Linda J
Medlem
Hundar/kennel:

Astrid skrev:

Vilket fint inlägg, kul att läsa! Åh mitt hjärta nästan värker av kärlek till rasen! love

smile     Visst är shibor underbara   star

Sidfot