#1 2014-01-05 09:03:04

GogosMatte
Medlem
Från: Årsta Stockholm
Registrerad: 2013-11-27
Hundar/kennel:
I himlen: Honto no Gogo. På jorden: Honto no Keiko-Hime Signe

Hur mycket motion klarar en äldre shiba?

Gogo är ju en mycket pigg dam på 12 år utan några märkbara krämpor. Hon lever tillsammans med en motionskrävande matte. Nu kommer matte att bli ännu mer motionskrävande en period eftersom hon har bestämt sig för att bli av med x antal kilon (ganska många x). Själv skulle matte behöva promenera 8-10km per dag med Gogo uppdelat på två promenader. Hur ska man tänka när det gäller en så pass gammal hund? Om det inte är för kallt eller för varmt väder hänger Gogo med i rask trav med knorr på svansen i sex km i sträck, men då sover hon ordentligt när vi kommer hem sen. Gogo går lös i kanske 75% av promenaderna så hon har möjlighet att variera takten lite efter sina egna behov.

Vad har ni för erfarenheter av gamla shibor och deras motionsbehov och motionsförmåga?

#2 2014-01-05 12:33:37

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Re: Hur mycket motion klarar en äldre shiba?

.... Tai som blir 12 om några månader går med på alla promenader och då är minst 1/dag 10 km i ett sträck, ibland joggar jag den sträckan också.

Roligast tycker han det är att vara lös och då galopperar han omkring, ibland runt runt.

Däremot cyklar jag inte med honom, det vill han bara inte.

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#3 2014-01-05 13:14:07

Laila
Medlem
Från: Sundbyfoss, Norge
Registrerad: 2006-07-13
Hundar/kennel:
Kennel Katsumoto, Birk, Taka, Maiko og Lykke
Webbsida

En hund som har fått jevnlig mosjon igjennom hele sitt liv klarer fint lange turer.
Synes ikke man skal gå drastisk ned på mosjon på en gammel hund så sant ikke helse tilsider det. Men at mar tar hensyn til tempoet på turen er viktig, at den er tilrettelagt hunden.

Laila

#4 2014-01-06 18:22:18

GogosMatte
Medlem
Hundar/kennel:

Tack för era svar. Jag har lite folk omkring mig som tror att jag överanstränger Gogo och tjatar om det, så jag blev lite osäker till slut. Igår gick vi faktiskt 10km i sträck, med en liten fikapaus. Gogo sov djupt ett par timmar när vi kom hem, men sen piggnade hon till och ville leka lite en stund.

Jämfört med Tai och Pärlan och gänget så kan ju inte Gogo skryta med att ha en motionskrävande matte!

#5 2014-01-06 21:03:47

Caroline
Medlem
Från: Stockholm/Norrtälje
Registrerad: 2012-06-06
Hundar/kennel:
HANA Homare No Kochou Go Takahirasou

Härligt för Gogo att vara ute länge o dessutom fika lite! Och få springa lös! Härliga tider.
Men för hundar gäller väl som för människor, man övar upp sin motion lite lagom långsamt och man tränar inte hårt på en gång.
Sedan beror det ju på vart man går någonstans.
Jag hade frågat min veterinär. För jag skulle oxå bli lite osäker till slut som du.

Hälsar Caroline

#6 2014-01-07 17:45:04

GogosMatte
Medlem
Hundar/kennel:

Jag ska snart vaccinera Gogo så jag kan rådgöra med veterinären lite då. Det kanske kan vara bra. Det är väl mest "mormor" som pratar om att jag inte får överanstränga Gogo. Hon tror alltid att Gogo fryser, blir överansträngd och får för lite mat (Gogo har obegränsad tillgång på torrfoder).

#7 2014-01-07 18:32:38

Caroline
Medlem
Hundar/kennel:

Hejja "Mormor"!  big_smile Hälsa!
Det värsta är att ofta ligger det något i vad de säger...

Hälsar Caroline

#8 2014-01-07 19:04:42

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Jag är övertygad om att Gogo själv kommer att säga till när hon tycker att promenaderna blir för långa. Klart att hon gör det! En shiba som har en ägare som kan sin hund så väl som du kan Gogo missar inte det. Zen-ya gick med på alla promenader utan problem tills ung. sista halvåret då hon började titta på fötterna när det var dags att vända. Hon var 14.5 och fortfarande pigg när hon fick somna in.

Håller med dig om de knasiga lagarna. En vuxen shiba som är trygg mår bättre av att vara själv än att man ska störa mitt i och gå igen.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#9 2014-01-13 19:21:08

GogosMatte
Medlem
Hundar/kennel:

Det har du helt rätt i Helene! I fredags ick jag ut på en riktig långpromenad med Gogo. Jag tänkte gå runt Årstaviken och en extra sväng på Södermalm. När vi kom till Tanto så ville Gogo absolut gå upp på berget där. Hon stannade och stirrade på mig. Ok...visst, men varför vill hon gå dit? Det finns en stor hundrastgård där visserligen, men det är ju inte Gogos grej riktigt. Jo Gogo ville gå upp på Årstabron (imponerad av att hon hittade dit). Årstabron är lång och innehåller ingenting som kan vara roligt för en hund (men man kan ju gå över den nuförtiden). Det var helt enkelt Gogos tanke om hur vi skulle ta oss hem snabbast. Då tog jag henne och gick till tunnelbanan istället, när hon nu ville hem. Skulle vi gå Gogos väg skulle det bli ganska långt.

På väg till tunnelbanan mötte vi vår veterinär som jag aldrig har träffat utanför kliniken förut (och den ligger inte där heller). Jag berättade att Gogo ville gå hem och hon sa att en så gammal hund måste man ju lyssna på. Vi får se vad hon säger när jag vaccinerar Gogo snart och hon lyssnar på hjärtat. Gogo har ju blåsljud sen ett par år tillbaka.

Men grejen är att jag tror Gogo tyckte det var skitväder i fredags och så hade hon fått på sig jackan för inte bli så himla blöt (dumt) och det kanske blev för varmt. Nu när snön äntligen kom är hon precis hur pigg som helst och vill hänga med riktigt långt.

#10 2014-01-13 21:56:25

Caroline
Medlem
Hundar/kennel:

Vad fint ni verkar förstå varandra

Hälsar Caroline

#11 2014-01-14 10:51:17

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Gogo är en lycklig shiba som fick komma till dig! love

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#12 2014-01-16 06:04:51

GogosMatte
Medlem
Hundar/kennel:

Tack snälla ni smile
Gogo har också jobbat hårt för att förstå och bli förstådd heart

Sidfot