#1 2014-01-06 05:22:23

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Populära

Just nu kan man hitta olika kullar blandrasvalpar på blocket som är blandade med shiba.

Så tråkigt. sad

Shiban som ras har blivit populär och då är det sådant som händer.

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#2 2014-01-06 20:57:16

Caroline
Medlem
Från: Stockholm/Norrtälje
Registrerad: 2012-06-06
Hundar/kennel:
HANA Homare No Kochou Go Takahirasou

Re: Populära

Jag äääälskar blandrashundar! Finaste av alla!
MEN INTE när de planeras. Tråkigt.

Hälsar Caroline

#3 2014-01-07 12:18:23

Lena
Administratör
Från: Sturefors
Registrerad: 2006-07-09
Hundar/kennel:
**SUTAMUROKU** ♥Pärlan Boy Mimi Darina Lisa♥
Webbsida

Caroline skrev:

Jag äääälskar blandrashundar! Finaste av alla!
MEN INTE när de planeras. Tråkigt.

Jag vet några blandrashundar som har råkat ut för samvetslös avel och levt under plågor och avlivats mycket unga - p gr a diverse sjukdomar.

Blandrasaveln är ju inte ett dugg kontrollerad och att shibor ska befinna sig i den tycker jag inte om, det är en tråkig utveckling.

Sen finns det rashundar där uppfödare inom olika raser också avlat på djur som inte borde ha fått valpar och där djur utsatts för lidande - men... - som valpköpare har man möjlighet att kontrollera vad man köper på ett annat sätt. SKK gör dessutom vad dom kan för att förbättra läget inom de svårast drabbade raserna. Vet man att det finns stora problem inom en ras så kan man ju välja en annan.

Inom blandrasaveln vet man inte alltid vad som ingår och definitivt vet man ju inte vilka hundar som ingår längre bak i stamtavlan och det finns - troligen - ingen hälsostatistik på dessa hundar.

Sen ska man inte prata om mentaliteten - om man åtminstone blandade inom samma rasgrupp skulle det vara enklare - vilket jag har sagt förut.. - men om man t ex blandar hyperkänsliga vallhundar med kamphundar, jakt och vakthundar - så blir det raser som blir svåra att ha hand om, i det dagliga....

Så även om en rashund med stamtavla kostar det dubbla, så kan det vara väl investerade pengar. Uppätna golv och väggar och t ex kraftig separationsångest som gör, att man alltid måste ha hundvakt, är bara några av de problem jag vet blandraser som har - så har rashunden kanske tjänat in den kostnaden på bara några månader... - vill säga om man planerar och faktiskt köper en ras som passar ens livsstil.

Lena

Följ oss på tass tass Sutamurokus blogg tass tass

#4 2014-01-07 13:46:45

bini.89
Medlem
Från: dalarna
Registrerad: 2011-06-02
Hundar/kennel:
Honto-no waka kurohime (Ayase), Astrid & Ginni (JRT)

Jag håller med dig på de mesta punkter Lena. thumbup

Jag har inget emot själva hundarna som är blandraser. De flesta jag har träffat är jättetrevliga. Men jag har haft mycket dålig erfarenhet av människor som föder upp dem och de har varit allt annat än seriösa. Sen finns det självklart undantag i båda fallen.
Jag förstår de som har fått valpar av misstag genom tjuvparning som är blandraser osv. Men då är det oftast bara 1 eller två generationer. När det börjar bli 10% sån 25% av den och 15% hit och dit då tycker jag det börjar bli löjligt. En hund på hunddagiset jag praktiserade på var blandras av allt möjligt. Gick inte ens och urskilja av vad. Färgen ska vi inte ens prata om typ: grå, bruntigrad med vita och svarta inslag. Av en sån hund har du ingen aning om vad du kan förvänta dig av. Denna hund gav mig också huvudvärk då den skällde konstant.

När vi lästa hund på djurvårdprogrammet så tog läraren upp det här med raser. Hur lång tid det tagit att ta fram den och hur otroligt snabbt vi skulle kunna förstöra allt med blandras aveln. Samt att det där med att blandraser är friskare bara är rent ut sagt "skitsnack" (ursäkta ordvalet med det var så hon uttryckte sig).

Så personligen tycker jag inte om blandrasaveln och kommer nog aldrig skaffa en heller hmm
Tyvärr så kommer det nog bli fler och fler blandningar med Shiba i desto mer populär den blir. Kan tänka mig att det är en sådan hund som kommer få en massa "designblandisar" som de så fint kallar dem...

// Mvh
sabina ("Shibabiten" jack russel ägare) :3
Nu också stolt shibaägare till: Honto-no Waka Kurohime

#5 2014-01-07 15:33:19

Helene
Administratör
Registrerad: 2006-06-12
Hundar/kennel:
KENNEL HONTO-NO
Webbsida

Mina allra första hundar var två blandraser som jag tog hem från stallet som barn. Då var det lättare att sälja hanar och de fick hem direkt men inte de två tikarna som jag tog hem "tills de skulle få egna hem". De bodde hos oss hela sina liv och var högt älskade. Men inte skulle det ske med rashundar - att ett barn får ta dem utan kontakt med föräldrarna? Dessa hade tax/pudel/whippet och lite annat i sig och var ju "lätta" hundar för en familj som inte kunde någonting. Experten var jag - 12 år gammal… Tack och lov så var de friska hundar.

Hundstallet har mest blandraser som gärna är har de lite "tuffare" raserna i sig. Enligt de själva så är det hundar som folk tröttnat på och släppt ut. Det finns en blandrasavel där hundarnas liv har ett lägre värde och det finns tyvärr köpare till de valparna också. 

Oseriösa människor finns överallt, även inom rashundsaveln. Men det är lättare att skaffa sig en hund där det finns kunskap om rasen och att man på förhand kan se om de rasspecifika egenskaperna är något man vill ställa upp på och leva med.

Mvh / Helene

- 30 år med shiba -
Medlem i bl.a. Svenska och Norska kennelklubben, Norska shibaklubben och NIPPO (japan).

#6 2014-01-07 18:42:42

Caroline
Medlem
Från: Stockholm/Norrtälje
Registrerad: 2012-06-06
Hundar/kennel:
HANA Homare No Kochou Go Takahirasou

Ja, avel skall vara planerad och genomtänkt.

Hälsar Caroline

Sidfot